Paard in bos door rottweiler aangevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: Paard in bos door rottweiler aangevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:43

Karoliena,
Ik val je niet aan hoor, zo moet je het niet zien.

Jij gaf jouw visie hierop, en ik de mijne.

Jij gaf jouw feiten, en ik de mijne, en dat betekend niet dat één van ons fout is.
En over honden met sterke kaken, tja, het is gewoon een feit dat die honden nou eenmaal harder kunnen bijten (als het mis mocht gaan) als ze in bezit zijn van baasjes die eigenlijk geen hond zouden mogen hebben. En sommige baasjes zouden idd zelfs de liefste hond agressief kunnen krijgen.

Jammer dat er geen keuring is voor hondenbezitters...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:44

Ik vind de vergelijking van Storm helemaal niet zo raar. Het is toch gewoon zo?
Als je twee vergelijkbare slechte onverantwoordelijke eigenaren hebt, maar de een heeft een teckel en de ander een rottweiler.

Nou, dan mag jij raden welke hond ik het liefst in de aanval zou hebben.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:47

Klopt helemaal Maanling,
jammer genoeg kwamen mijn paard en ik een rottweiler tegen...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:59

Vind het zo wel ver gaan, over dat er mensen zijn die zelfs de liefste hond vals krijgen. Ik mag toch aannemen dat je dat met de woorden 'zelfs de liefste hond' alle rassen bedoeld?

Heb namelijk regelamtig de zogenaamde bijgrage rassen bij zulke soort figuren gezien die totaal niet vals te krijgen waren.

Niet voor niks dat de meste bijt incidenten niet door de als gevaarlijke bekende rassen gebeuren. Dus vind het altijd jammer dat als zo'n hond een keer ergens bij betrokken is iedereen gelijk rare dingen gaat roepen. Een rotweiler, stefford, akita, enz enz is niks gevaarlijker dan een golden. Met dan enigste verschil dat inderdaad de bijkracht groter is maar dan nog zou ik liever door een golden gebeten worden dan door mn kleine Beagle dus vind niet dat er altijid maar sticker op een ras geplakt kan worden

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:24

Karoliena,
Ik bedoel idd met 'de liefste hond' alle rassen. Er is geen enkel ras dat 100% betrouwbaar is.

En er is aangetoont dat je ieder ras, met de juiste combinatie van de factoren 'erfelijke aanleg', 'leerproces van de hond' en 'exceptionele omstandigheden', agressief kan krijgen.
Agressie is niet rasgebonden, maar iedere hond kan wel erfelijke aanleg hebben.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:32

Storm76 schreef:
En over honden met sterke kaken, tja, het is gewoon een feit dat die honden nou eenmaal harder kunnen bijten (als het mis mocht gaan) als ze in bezit zijn van baasjes die eigenlijk geen hond zouden mogen hebben. En sommige baasjes zouden idd zelfs de liefste hond agressief kunnen krijgen.

Jammer dat er geen keuring is voor hondenbezitters...

Storm76, inderdaad jammer dat er geen keuring is
Maar ook jammer is dat alleen de rotweiler wordt genoemt
een deense dog, herder etc etc kan net zo hard bijten, maar nee....alleen de rotweiler is gevaarlijk terwijl deze honden idem zo gevaarlijk kunnen zijn.

enne...grappig detail, een vriendin van mij is eens gebeten door een teckel die niet los liet...dat was NIET prettig... Haha! Haha!

edit taal

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:37

Zirkoontje,
De Rottweiler word idd alleen genoemd, maar dat komt omdat het topic ook daarover gaat Lachen
En je hebt helemaal gelijk dat andere hondenrassen net zo hard kunnen bijten.

Teckels (of Dashond) kunnen idd flink fel zijn, net als andere kleine hondenrassen zoals de Jack Russel, die werden in het verleden gefokt om op kleine dieren (zoals konijnen en dassen) te jagen. Dat instinct krijg je er nooit meer helemaal uit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:49

Is ook nergens voor nodig om het jachtinstinct uit rassen te fokken

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:55

Nee, idd, kinderen op straat genoeg waar ze lekker op kunnen jagen! Enkeltjes bijten, heerlijk.

Tuurlijk moeten we het jachtinstinct grotendeels uit honden proberen te fokken.
Het is toch geen leven als je hond bij iedere kat jou omver probeert te trekken omdat hij erachteraan wil? Of dat je je hond niet meer los kan laten in het bos omdat hij achter de reeën aangaat? Of dat je windhond bij iedere haas de benen neemt?

Dat er instinct inzit, oke, maar als je het eruit kan fokken, graag!
En ik snap natuurlijk prima dat het er niet helemaal uitgaat.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:59

Wat een onzin zeg, ik heb zelf een jachtras en heb nooit ergens problemen mee.

Je kan toch niet alle dingen die iemand niet bevalt maar uit dieren gaan fokken. Waar gaan we dan heen zeg.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:00

En bevalt agressie je? Of mag dat er ook niet worden uitgefokt?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:03

Sorry hoor maar wat bezielt jou? Ik heb nog nooit een agressieve hond meegemaakt die neit door zijn eigenaar vals was gemaakt. Dus nee wat mij betreft hoef je er niks uit te fokken.

Dta si gewoon voor God spelen als je alles wat jou neit bevalt overal wil gaan uifokken, neem zelf dan gewoon niet zo'n dier als het je niet aanstaat.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:06

Rutig, we hebben gewoon een discussie, ik val je absoluut niet aan, het is niet persoonlijk. Onze eigen visies zoals ik al schreef. Dus houd het netjes, dat doe ik ook. Ik probeer met je te discussiën, dat mag best pittig zijn, zolang we elkaar maar blijven respecteren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:10

Maar als een bepaalde hond er nu om bekend staat dat het erg vals is, mag zij dan wel puppy's fokken?
Het is volgens jou door de eigenaar dat het dier immers fals is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:16

Ik zeg toch ook niet dat je mij aanvalt, dus misschien kan je die zin niet steeds herhalen?

Jij komt met dat het jachtinstinkt eruit gefokt moet worden omdat jachthonden in enkels bijten, kinderen bijten, nooit los kunnen, katten pakken, je mee sleuren aan de riem. Zie je nou zelf niet in hoe raar zoiets is om te zeggen?

Als een hond een geschiedenis heeft bij de gemeente met bijten wil dat niet zeggen dat het erfelijk is. Ik vind sowiezo dat particulieren niet moeten fokken.

Als het bewezen is dat een bepaalde hond erfelijk agressie bezit dan vind ik dat je daar niet mee moet fokken. Maar als je dus goed gelezen had wat ik geschrevne had, had je gelezen dat ik het over hodnen had die vals gemaakt zijn. Er zijn namelijk maar bar weinig honden die erfelijk agressief zijn.

Dus misschien even wat meer tijd nemen om te lezen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:20

karoliena schreef:
Ik zeg toch ook niet dat je mij aanvalt, dus misschien kan je die zin niet steeds herhalen?

Ik vond/vind dat je nogal heftig uit de hoek komt, vandaar die reactie

'k ga nu paardrijden

tot ziens!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:32

Niet zo gek met wat dingen je komt. Alleen al over de jachthonden is gewoon heel erg aso om zoiets te zeggen want dan plak je dus weer een sticker op een hoop rassen met jachtinstinkt. Dat het dus allemaal vervelende honden zijn en ja dat vind ik niet leuk om te horen aangezien onze puberende herplaatser zelfs niks uit jou voorbeelden doet.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:45

Mijn laatste post hier,

Karoliena, ik discusiéér met jou, ik probeer gewoon mijn eigen mening hier neer te zetten en jouw mening te begrijpen.
Ik plak geen stickers op, ik schrijf op hoe ik over bepaalde dingen denk, net als jij.
En in plaats van mijn uitspraken aso te noemen zou je met goede punten kunnen komen om mijn mening te doen veranderen.

Maar nu ben ik weg, ik heb hier geen zin meer in.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:58

Moet je neit zo gaan doen, jij zegt dus dat jachthonden kinderen bijten, in enkels bijten, katten najagen, aan de riem hangen, niet los kunnen, enz

Dat is wel over een kam scheren en bevooroordeeld zijn en heeft toch dan niks meer met een mening te maken want jij zegt dat het zo is.

Nou onze jachthond heeft nog nooit een kind gebeten, bij nooit in enkels, kan al redelijk los lopen, jaagt niet achter katten aan en trekt ook niet aan de riem.

Dat probeer ik je de hele tijd al uti te leggen dat als jij dus blijkbaar een jachthond kent die dat doet dus zeer zeker niet wil zeggen dat dan dus alle honden zo zijn.

Jij wil dus op jou ene ervaring het jachtinstinkt eruit fokken, dat vind ik dus raar en kan ik neit begrijpen. Het jachtinstinkt hoort gewoon bij die honden, daar moet je als baasje mee om kunnen gaan anders moet je geen jachthond nemen. Maar dat is geen reden lijkt mij om een heel ras te veranderen want dan is het namelijk niet meer hetzelfde ras. Dat probeer ik ej steeds uit te leggen.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:23

Wow dat is echt heel erg zeg!! Verdrietig
Hoop dat het goed komt met het paardje.

Ik heb zelf ook een Rottweiler, En het is idd zo dat ze erg vaak negatief in het nieuws staan helaas.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:25

Het jachtinstinct hoeft wat mij betreft niet uit de hond worden gefokt hoor. Dat maakt nou juist sommige rassen zo speciaal.

Het zijn niet de jachthonden die agressief zijn. Jachthonden hebben meer de neiging (hangt natuurlijk van de hond èn de opvoeding af) om achter wild aan te gaan. Maar dat maakt rassen als de Flatcoated Retriever toch ook speciaal? Sommige mensen doen dat voor de lol, die verstoppen ergens een dood dier (fazant bijvoorbeeld) of een knuffel die naar wild ruikt, en trainen hun hond erop om die op te sporen.

De agressie, dat is wat anders. Wat mij betreft mag dat uit alle rassen gefokt worden, en dit is echt geen onmogelijke taak. Natuurlijk snap ik het als je een stoer-uitziende hond wilt hebben, ik heb zelf een Boxer. Maar er zouden meer fokkers moeten zijn die erop gericht zijn mooie, betrouwbare honden te fokken. (En dan bedoel ik niet alleen betrouwbaar voor het gezin!)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:36

Het is niet mijn bedoeling om hier de indruk te geven dat het jachtinstinct geheel uit honden te fokken. Ik doelde hierbij op het feit dat honderden jaren geleden honden werden gefokt om te jagen. In principe is dat jagen niet meer nodig, we hebben immers het vlees kant en klaar in de supermarkt liggen.

Wat ik bedoelde is dat het jachtinstict tegenwoordig dus niet meer nodig is, en dat de scherpe randjes ervanaf zijn vergeleken met vroeger toen we de honden nog 'nodig' hadden.
Wél is het zo dat bij sommige honden het instinct flink omhoog komt en er soms even misbruik van maken (mijn hond gaat ook wel eens achter een haas aan, goddank is hij niet snel en slim genoeg om hem te vangen)

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 18:40

Mensen zijn vaak veel dommer dan dieren, helaas hebben ze dat zelf nog niet door. Mijn buurvrouw heeft een shetlander die altijd buiten loopt met schuilplaats. Je kunt nooit bij dat dier komen zonder over haar erf te gaan. Er lopen veel mensen,ook met honden, een rondje via de achterkant van haar erf. Helemaal niet erg als de hond aangelijnd is. Maar er zijn ook hufters die het er om doen. Zo is er een valse rhodesian ridgeback in de buurt die zo wie zo niet los hoort te lopen maar wel al een paar keer gezorgd heeft dat de shetlander aan de andere kant van de drukke weg liep. Gewoon opgejaagd dus. Natuurlijk gebeurd dit altijd als buurvrouw niet thuis is. Dan lopen die zelfde mensen nooit over haar erf! Als mensen zouden proberen om als dier te denken dan zou er heel wat minder ergernis zijn.

We hebben zelf weleens een hond gehad die echt niet los kon lopen, dan was ze niet braaf tegen andere honden. Als je dan aan mensen vroeg of ze hun hond bij zich wilde houden....reactie... ja maar hij doet niks...NEE MAAR DIE VAN MIJ WEL!!! Daarom zit ze ook vast...pfffffffffff Dan maar zelf ondervinden dacht ik altijd. Als ze ze dan beet dan keken ze de volgende keer wel uit. Enige manier voor hardleerse eigenaren.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:33

Wat vreselijk zeg!
Dit is echt mijn grootste angst, want ik rij zelf altijd veel in het bos. Ik heb toevallig pas op de gemeente nagevraagd of er een aanlijngebod geldt. Dat wisten ze niet, maar ze zouden me terugbellen. Ik ben tot nu toe nog niet teruggebeld Boos!
Morgen dus echt zelf bellen, want het gaat nog eens mis..

Heel veel sterkte voor de amazone en het paard. Hoelijk komen ze er allebei weer bovenop.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:24

Donja schreef:
Mijn honden luisteren ook goed en gaan dan ook op de losloopgebieden los. Echter wat hierboven staat, dat een hond eerst 100% naar je moet luisteren voor hij loskan, vind ik niet. Hoe wil je weten dat je hond 100% naar je luistert, onder alle omstandigheden en op alle terreinen, als je het niet uitprobeert? daarnaast is en blijft het een dier...
[/quote]
Citaat:
Niet zeker van je zaak? NIET loslaten!!!
En daarnaast, als je het zonodig wilt uitproberen, hang er dan in ieder geval een 10 meter politielijn (oid) aan. Dan krijgt de hond het idee dat hij losloopt en kun je hem eenvoudig corrigeren als hij niet luisterd. Nee, het is niet zaligmakend, maar het is beter dan losknippen en gewoon maar afwachten waar (of IN wie) in dit geval de hond stranden zal.

Ik heb namelijk liever niet dat men het uitprobeerd op mijn paard Clown

Zijn al jullie honden nou echt zo stom, daar trapt mijn hond niet in hoor die loopt aan een 12 meter longeerlijn(dus geen constante spanning op de lijn) en weet heus dat ze aan de lijn zit. Als ze los is gaat ze ook meteen even uitrossen, maar als je haar roept is ze meteen weer terug (de macht van rodi worst). (en toen we haar de eerste paar keer echt loslieten ging ze er dus meteen vandoor en luisterde ze nog voor geen meter)
nou is onze hond nog heel jong en ze luisterd nu redelijk goed ,red ze luistert in situaties die voor haar niet vreemd zijn (andere hond, konijn, wandelaar)Op een ruiterpad laat ik haar niet los, onze hond is niet gewend aan paarden omdat ze er nooit erg dicht bij komt. Na ze een keer een hele vriendelijke ruiter met een heel rustig paard tegen kwam waar ze even aan mocht snuffelen reageerde ze wel wat rustiger trouwens.
Dus tip: hou je niet van achtervolg honden en heb je een rustig paard, kom je een pup (jonge hond) tegen in het bos tegen laat hem even onderzoeken helpt echt .

trouwens een opmerking (zal me echt iet in danlk afgenomen worden) een hond is een roofdier ja en een paard is een vluchtdier, dat gaat niet samen als een van de dieren niet onder controle staat, dan geld dat toch ook voor het paard. Als je de instinten van je hond niet onder controle is dat vervelend, maar een paard dat niet vlucht kan niet achtervolgd worden, en word dan word het jachtinstict van de hond niet zo opgestookt. (het is immers niet leuk iets te achtervolgen wat niet vlucht). dus hypocriet dat je je hond wel 100% onder controle moet hebben om hem los te hebben maar je paard niet (hij loopt immers ook prakties los als hij er echt vandoor wil hou je hem niet tegen). en dan zeg ik echt niet dat er geen honden zijn die aggressief gedrag vertonen door verkeerde opvoeding, beloning van agressief gedrag. maar een normale hond die het leuk vind om ergens achterna te zitten kan dat niet als het dier niet vlucht. (mijn hond vond koninen altijd leuk en probeerde ze ook wel eens te achtervolgen tot we een keer een tam konijn tegen kwamen dat juist naar haar toe kwam, ze nam zelf bijna het hazepad.)