Donja schreef:Mijn honden luisteren ook goed en gaan dan ook op de losloopgebieden los. Echter wat hierboven staat, dat een hond eerst 100% naar je moet luisteren voor hij loskan, vind ik niet. Hoe wil je weten dat je hond 100% naar je luistert, onder alle omstandigheden en op alle terreinen, als je het niet uitprobeert? daarnaast is en blijft het een dier...
[/quote]
Citaat:
Niet zeker van je zaak? NIET loslaten!!!En daarnaast, als je het zonodig wilt uitproberen, hang er dan in ieder geval een 10 meter politielijn (oid) aan.
Dan krijgt de hond het idee dat hij losloopt en kun je hem eenvoudig corrigeren als hij niet luisterd. Nee, het is niet zaligmakend, maar het is beter dan losknippen en gewoon maar afwachten waar (of IN wie) in dit geval de hond stranden zal.
Ik heb namelijk liever niet dat men het uitprobeerd op mijn paard

Zijn al jullie honden nou echt zo stom, daar trapt mijn hond niet in hoor die loopt aan een 12 meter longeerlijn(dus geen constante spanning op de lijn) en weet heus dat ze aan de lijn zit. Als ze los is gaat ze ook meteen even uitrossen, maar als je haar roept is ze meteen weer terug (de macht van rodi worst). (en toen we haar de eerste paar keer echt loslieten ging ze er dus meteen vandoor en luisterde ze nog voor geen meter)
nou is onze hond nog heel jong en ze luisterd nu redelijk goed ,red ze luistert in situaties die voor haar niet vreemd zijn (andere hond, konijn, wandelaar)Op een ruiterpad laat ik haar niet los, onze hond is niet gewend aan paarden omdat ze er nooit erg dicht bij komt. Na ze een keer een hele vriendelijke ruiter met een heel rustig paard tegen kwam waar ze even aan mocht snuffelen reageerde ze wel wat rustiger trouwens.
Dus tip: hou je niet van achtervolg honden en heb je een rustig paard, kom je een pup (jonge hond) tegen in het bos tegen laat hem even onderzoeken helpt echt .
trouwens een opmerking (zal me echt iet in danlk afgenomen worden) een hond is een roofdier ja en een paard is een vluchtdier, dat gaat niet samen als een van de dieren niet onder controle staat, dan geld dat toch ook voor het paard. Als je de instinten van je hond niet onder controle is dat vervelend, maar een paard dat niet vlucht kan niet achtervolgd worden, en word dan word het jachtinstict van de hond niet zo opgestookt. (het is immers niet leuk iets te achtervolgen wat niet vlucht). dus hypocriet dat je je hond wel 100% onder controle moet hebben om hem los te hebben maar je paard niet (hij loopt immers ook prakties los als hij er echt vandoor wil hou je hem niet tegen). en dan zeg ik echt niet dat er geen honden zijn die aggressief gedrag vertonen door verkeerde opvoeding, beloning van agressief gedrag. maar een normale hond die het leuk vind om ergens achterna te zitten kan dat niet als het dier niet vlucht. (mijn hond vond koninen altijd leuk en probeerde ze ook wel eens te achtervolgen tot we een keer een tam konijn tegen kwamen dat juist naar haar toe kwam, ze nam zelf bijna het hazepad.)