Deel geredde paarden naar de slacht, PvdD richt fonds op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

Re: Deel geredde paarden naar de slacht, PvdD richt fonds op

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:34

wat een dom gelul zeg van de pvdd....
gaan ze nu ook alle varkens uit opfokbedrijven redden?

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:36

In mijn ogen gaat het er niet om dat iedereen paarden moet kopen met goede papieren, maar het is wel belangrijk dat er verantwoord wordt gefokt. Inderdaad net als met de broodfokkers van honden, daardoor ontstaat er inteelt, ziektes etc. dat kan nooit de bedoeling zijn. Deze handelaar probeert zoveel mogelijk paarden te fokken en daar zal heus weleens een paard tussen zitten met meer potentie, en als hij dat ziet zal hij die wel proberen duurder te verkopen i.p.v aan de slacht.
Ik vind het heel triest voor de betreffende paarden uit Marrum, maar er zijn nog zoveel meer dieren die een "redder" verdienen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:39

Sees schreef:
Jasmijn, is mijn paard in jouw ogen dan waardeloos? Hij heeft nog nooit van zijn hele leven een wedstrijd gelopen en dat terwijl hij al 7 is. Het is een ruin dus fokken kan ik er niet mee, het is ook nog eens een kruising zonder papieren. We zitten net pas op B-niveau en buiten onze stal om heeft nog nooit iemand als combinatie van ons gehoord.

Als jou paard voldoet aan jou eisen en geschikt is voor hetgeen jij ermee wil, dan is hij niet waardeloos. Maar kennelijk wil je dus toch deelnemen aan wedstrijdjes en ik neem aan dat jij dit paard niet gekocht had als je bij voorbaat had geweten dat dat niet mogelijk was geweest.

Je kan wel zo'n paard willen 'redden', maar wat moet bijvoorbeeld een particulier zonder enige ervaring in het beleren/zadelmakmaken met zo'n half wild paard? Dat loopt dan toch uit op een teleurstelling (en op gevaarlijke situaties) Daarom zeg ik alleen maar: je moet zo'n paard niet uit emotie kopen. (onervaren particulieren zijn namelijk wel het soort mensen dat zo'n paard zou kopen). Ervaren ruiters/ambitieuze wedstrijdruiters beginnen er niet aan, want die willen een paard waar potentie in zit.

Sees schreef:
Wat kan het jou schelen wat andere mensen doen met hun centen? Als die toch lekker een onbeleerd paard willen kopen zonder bewezen potentie, laat ze dan lekker.

Omdat het toch vaak op een teleurstelling uitloopt...

Sees schreef:
Stoor je er niet aan maar wees blij dat er dan iig een aantsal paarden uit die groep een leuk leven krijgt...

Dat moet je nog maar afwachten... Die paarden zijn niet gewend aan mensen en dan komen ze bij mensen terecht die geen ervaring hebben met het opleiden/opvoeden/zadelmakmaken van paarden...

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:45

ik heb gewoon de neiging gekregen om een actie te houden. met z'n allen erheen gaan ofzo....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:46

Sees schreef:
Crossmonster, niemand zegt toch dat we ons niet druk maken om alle andere dieren op o.a. markten. Wie zegt dat? Waar staat dat? Alleen dit is NU, dit is NU hot news, hier hebben mensen aan meegewerkt die wij kennen, dit is in het nieuws geweest.

Kunnen jullie nou echt het een niet los zien van het ander.

Dit heeft niks te maken met het een los zien van het ander. Dit heeft te maken met het feit dat mensen zich laten leiden door emoties, alle realiteit uit het oog verliezen en zich op laten naaien door de media.

Als je het een los zou zien van het ander, dan zou je tot de conclusie komen dat:
Er op zich niks mis is met het slachten van paarden.
Dat een trauma/iets ergs wat een paard is overkomen, een paard nog niet geschikt maakt als sport/recreatie paard.
Dat er geen markt is voor het gros van deze paarden.
Dat deze paarden, op de overstroming na, verder een best leven hebben gehad zeker in relatie tot andere slachtdieren. (op het x aantal jaar dat deze dieren oud zijn, hebben ze 3 vervelende dagen gehad)
Dat het niet verstandig is om uit emotie zo'n paard te kopen.
En dat de beter paarden in die kudde waarschijnlijk wel nog een baasje zullen vinden.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 07-11-06 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:49

crossmonster schreef:
nee ik kan het een niet loszien van het ander.
deze paarden hebben eenmalig een traumatische ervaring, hoeveel markten zijn er ookalweer in een jaar ???
me dunkt stik wat vaker dan zulke dingen in het nieuws,
dus hierover moet een hoop ophef , en de jaarlijkse markten mogen wel ?

Die jaarlijkse markten vind ik ook VERSCHRIKKELIJK!! Wie zegt dat als je het slachten van paarden en vooral de transporten afschuwelijk vindt, je ander dierenleed ook niet verschrikkelijk vindt??? Wat een bullshit, dan snap je het duidelijk niet. Ik vind dat mensen beter met dieren om moeten gaan, beter moeten nadenken over waar ze mee bezig zijn. Is dat teveel gevraagd???

Folkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:50

Ik hou er niet van om een mening te geven over mensen wanneer ik niet alle feiten ken. Daarom las ik met stomme verbazing dat over de betreffende boer gesproken wordt als dierenmishandelaar, iemand die alleen denkt aan geld etc etc. Mij is ter ore gekomen dat hij die bewuste dag de hele dag bezig is geweest om zijn koeien en de hengsten die daar ook liepen binnen te halen, de merrie's en veulens liepen toen nog op een hogere, veilige dobbe en wegens tijdgebrek zijn ze daar blijven staan. (Waar waren dan al die dierenliefhebbers om die boer te helpen om zijn vee binnen te krijgen??) Hij heeft zelfs toestemming gekregen van het Fryske Gea (door het Fryske Gea zelf gezegt op Omrop Fryslan) om ze daar te laten staan omdat die dobbe veilig genoeg geacht werd. Daar zijn ze die nacht afgegaan, tsja dat kan gebeuren die dieren hebben ook benen. Maar het is ook een feit dat het water veel hoger is gekomen dan dat voorspeld werd, niemand had deze waterstand verwacht. Afgelopen jaren zijn er regelmatig schapen en koeien verdronken, er zijn ook geruchten dat dit jaar enkele hokkelingen verdronken zijn (niet daar), maar daar hoor je niemand over. Een aantal jaren terug zijn bij Marrum ook tientallen schapen verdronken, is nooit zo in opspraak geweest. Heeft misschien te maken met de aaibaarheidsfactor??

Waar ik ook versteld van sta is dat van de meiden die het water in zijn gegaan om de paarden te redden (petje af hoor, goed gedaan) er maar 1 was die een cap op had. Wordt er gesproken van een zeer gevaarlijke reddingsactie, ambulance stond klaar voor het geval dat... Dan kun je nog zo'n goede ruiter zijn, een greppeltje en je ligt tussen de dravende paarden. Ik vind het super dat ze deze actie aandurfden, maar om nu zonder cap zoiets risicovols aan te durfen...

Verder, het is mij om het even of deze paarden naar de slacht gaan te ja of te nee, er wordt al heel veel over gesproken of het nu wel zo is of niet.. Maar ik wil toch even kwijt net als vele anderen, waarom word er nu gekeken naar deze paarden die een dag met de benen in het water hebben gestaan? Er zijn zoveel paarden die naar de slacht gaan. Waarom worden die niet gered? En om nu te stellen dat de reddingswerkers voor niets die dieren hebben gered, het is toch fijn dat ze er nu weg zijn? Dus het is toch zeker voor iets geweest?

Om af te sluiten waar ik mee begonnen was: ga alsjeblieft geen dingen roepen wanneer je nog niet van alle (ware) feiten op de hoogte bent.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:51

tuttifrutti schreef:
ik heb gewoon de neiging gekregen om een actie te houden. met z'n allen erheen gaan ofzo....

moet je hier zijn:

viewtopic.php?f=1&t=677998&hilit=

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:59

Nadya schreef:

Die jaarlijkse markten vind ik ook VERSCHRIKKELIJK!! Wie zegt dat als je het slachten van paarden en vooral de transporten afschuwelijk vindt, je ander dierenleed ook niet verschrikkelijk vindt??? Wat een bullshit, dan snap je het duidelijk niet. Ik vind dat mensen beter met dieren om moeten gaan, beter moeten nadenken over waar ze mee bezig zijn. Is dat teveel gevraagd???

ik denk dat jij mijn verhaal niet snapt Knipoog
ik zeg dat hier nu een hoop ophef over is , waarom diezelfde ophef niet over de jaarlijkse markten,
er wordt hier nogal naief gereageerd,
en wederom ga ik helemaal met jasmijn mee.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:00

typisch nederland weer he... je kunt je dier helemaal naar de klote helpen, noem maar op maar een boete krijg je niet en nee je dier mag je gewoon houden...

kijk dat ze voor de slacht waren prima, koeien,varkens en kippen zijn daar ook voor maar die eigenaar heeft er zo'n heisa van gemaakt...

ik hoef hem niet tegen te komen laat ik dat maar ff zeggen... Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:02

jasmijn78 schreef:
Sees schreef:

[/quote Jasmijn]

Dan hou jij dus het lukraak fokken van paarden in stand. Een enkeling zal ook inderdaad een goed baasje vinden, maar het gros van de zonder enig beleid gefokte paarden beland dan toch bij de slacht omdat er gewoon geen markt voor is. En daar ben je toch zo op tegen?

Het is net als met broodfokkers van hondjes. Zolang mensen maar hondjes zonder papieren en kruizingen etc blijven kopen, hou je die praktijken in stand. Zolang die broodfokkers die hondjes kwijtraken, zullen ze door blijven gaan.

Jasmijn, ik heb heel toevallig een 'lukraak' gefokt paard en ook nog eens onbeleerd gekocht. En, ojee, ik ben 'maar' een recreatieve ruiter. Dus????? Bij ons zijn nog 4 andere meiden, die ook 'zo'n jonge kruising hebben. Toeval? Mij interesseert het geen zak of mijn paard wel of geen papieren zou hebben. Er zijn veel belangrijkere zaken waarop ik mijn paard uitgekozen heb. En waardeloos is mijn paardje absoluut niet. Kijk eerst lekker even naar jezelf, voor je zulke domme uitspraken doet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:03

Folkje schreef:
Verder, het is mij om het even of deze paarden naar de slacht gaan te ja of te nee, er wordt al heel veel over gesproken of het nu wel zo is of niet.. Maar ik wil toch even kwijt net als vele anderen, waarom word er nu gekeken naar deze paarden die een dag met de benen in het water hebben gestaan? Er zijn zoveel paarden die naar de slacht gaan. Waarom worden die niet gered? En om nu te stellen dat de reddingswerkers voor niets die dieren hebben gered, het is toch fijn dat ze er nu weg zijn? Dus het is toch zeker voor iets geweest?

Precies. En er is verder helemaal niets mis met het slachten van paarden. Je kunt je ook afvragen welk paard een beter leven heeft gehad:

Het manegepaard dan zijn hele leven heeft gesleten op een manege, rondsjokkend met rukkeplukkende, schoppende ruiters en als 25 jarige compleet versleten het loodje legt of alsnog bij de slacht beland.

Of het friese paard uit Marrum die op 3 jarige leeftijd bij de slacht beland, maar wel zijn hele leven in vrijheid en gezeldschap van soortgenoten heeft doorgebracht en daarbij 3 dagennatte voeten heeft gehad.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:05

ik zou weleens willen weten wat hij voor die friezen vraagt...

er liepen echt wel een paar leuke paarden tussen...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:05

Bel hem Haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:07

*LOL* ik denk dat als je een paard wil kopen wat anders een reis naar italie maakt,dan ineens erg veel geld waard is...

overigens zou het wel vreslijk zijn als ze naar italie gaan,voor de slacht,doe het dan hier in nederland...maar ja,ze brengen natuurlijk meer op in italie..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:08

[/quote]

ik denk dat jij mijn verhaal niet snapt Knipoog
ik zeg dat hier nu een hoop ophef over is , waarom diezelfde ophef niet over de jaarlijkse markten,
.[/quote]

Ik persoonlijk maak me al jaren druk over het vele dierenleed in dit land en in de hele wereld. Daar heeft de media niets mee te maken, die maken zo nu en dan ophef over iets. Maar je bepaalt in je verhaal dat mensen zich dus niet druk moeten maken. Ik vind van wel, ik maak me wel druk en ik leef zo dat ik niet aan al die ellende meedoe. Ik vind dat mensen beter moeten nadenken en beseffen wat ze doen in de bio-industrie, op de markten, bij dierproeven, teveel fokken van dieren, zeehondenjacht, visvangst en noem maar op. Er is niets mis mee en ik hoop nog steeds dat door bepaalde groeperingen de rechten van dieren wat beter zullen worden. Helaas zal het wel een droom blijven, zeker als ik sommige reacties hier lees.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:09

Jasmijn78, ook al loopt het op een teleurstelling uit, BOEIEN het zijn jouw centen niet, jouw buren niet, jouw paarden niet dus waar maakt iedereen zich hier druk om dat iemand anders met ZIJN of HAAR centen een van die paarden wil kopen?

Ik zit al (pas?) 19 jaar in de paarden, ben ik dan onervaren? Nee, ik heb mijn paard blanco gekocht, zonder werkelijk doel voor ogen. Het kan de ene kant op gaan maar net zo goed de andere kant, nu rijden we fanatiek dressuur, misschien gan we over een jaar wel wedstrijden rijden, misschien ga ik hem beleren voor de kar. I go with the flow, ik heb plezier mét mijn paard niet ván mijn paard, ik kijk ook naar wat hij leuk vind en kan.

Ik vind het slachten van paarden niet erger of minder erg dan het slachten van varkens of kippen. Ik ben ook niet tegen slachten, ik ben tegen de omstandigheden waarin sommige dieren geslacht worden en ik ben er tegen dat DEZE paarden geslacht worden, waarom? Omdat er met man en macht gewerkt is om deze paarden aan wal te krijgen, omdat deze paarden een gezicht hebben gekregen zoals iemand eerder al zei.

Crossmonster, heb jij die ophef over de jaarlijke markten pas gemist dan?

Ik zou zeggen, hou een veiling, probeer er een paar te verkopen (Moons idee was echt super) en als er dán nog paarden overblijven, dan zou ik er eventueel wel vrede mee kunnen hebben als die alsnog geslacht worden MITS dit op een diervriendelijke manier gebeurd (en dus niet na weet ik hoe lang transport naar Italië).

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:11

Marigold schreef:
casper schreef:

wat een dierenvriend zeg...
Volgens mij heb jij paarden alleen maar voor de heb! kijk eens wat een mooi paard ik heb! eentje waar ik lekker hoog me kan rijden, mee kan pronken! Van dit soort opmerkingen kan ik echt énorm boos worden!!!!!!

---

dat zei ik niet, het lijken zo net mijn woorden..
ik heb zelf een fjorden merrie, van de markt, niet meteen echt een mooie, maar wel heel lief Lachen
en zei kent ook niet zo veel, is altijd fokmerrie geweest, maar ik heb haar wel gekocht.
en zo zijn er nog veel meer mensen hoor, echt wel.
[/quote]
Het sloeg niet op jouw, maar op Jasmijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:13

Ik ben het helemaal eens met Sees.

Tjee wat erg dat die arme beestjes weer terug moeten gaan naar die hufter. En al helemaal dat ze na dat verschrikkelijke avontuur alsnog dood moeten. Ik ben het daar echt niet mee eens, hopen dat de PvDD er een stokje voor kan steken, ik denk dat er veel mensen zijn die zo'n paardje wel zouden willen kopen!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:14

Die mensen die maar blijven doorzeuren over de jaarlijkse markten...daar maak ik me OOK druk om, net zo druk, drukker whatever maar daar gaat het toch niet om? Waarom kunnen sommige mensen niet gewoon accepteren dat er mensen zijn die een paardje uit deze kudde best zouden willen kopen. Ik heb er hele mooie tussen zien staan. Als jullie de echte dierenliefhebbers zijn die jullie beweren te zijn, dan vinden toch ook jullie het fijn als er ook maar EEN extra een mooi leven krijgt, of hij dat nu al gehad heeft of niet, wat boeit dat in vredesnaam?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:16

Ik snap het ook niet, hoor, Sees. Noemen die mensen zich nou echt dierenliefhebbers of eh... paardenliefhebbers? Wat vreemd..... Dat zie ik toch HEEL erg anders dan Clown

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:17

[quote="Folkje"]
Waar ik ook versteld van sta is dat van de meiden die het water in zijn gegaan om de paarden te redden (petje af hoor, goed gedaan) er maar 1 was die een cap op had. Wordt er gesproken van een zeer gevaarlijke reddingsactie, ambulance stond klaar voor het geval dat... Dan kun je nog zo'n goede ruiter zijn, een greppeltje en je ligt tussen de dravende paarden. Ik vind het super dat ze deze actie aandurfden, maar om nu zonder cap zoiets risicovols aan te durfen...

Ik zat er al op te wachten.. wanneer komt het eerste commentaar over het dragen c.q niet dragen van een cap Extreme duivel van die supermeiden , maar dit even off-topic hoor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:18

Dat gezeik over caps Rolleyes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:20

(reactie op Nadya en Sees)
ik ook..
maar ja.
ik vind het gewoon moeilijk om zakelijk naar paarden te kijken, daar ben ik te veel paardengek voor.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:21

Nadya schreef:
Ik persoonlijk maak me al jaren druk over het vele dierenleed in dit land en in de hele wereld.

Ik ook, en ik vind dierenleed ook het ergste wat er is.

Maar deze paardenhebben 3 dagen natte voeten gehad, en verder is er geen sprake van dierenleed. Ze waren goed doorvoed en liepen lekker buiten. Ze zijn niet per definitie mishandeld omdat ze bestemd zijn voor de slacht.

Dat transport naar italie is vreselijk, maar dat staat los van de situatie van deze paarden. Dat transport is namelijk vreselijk voor alle paarden. Dus ik snap niet dat men zich nu ineens druk maakt dat deze paarden, die verder een best leven hebben gehad, mogelijk op dat transport gaan. En waarom nu juist deze paarden daarvan gered moeten worden. I

Nadya schreef:
Maar je bepaalt in je verhaal dat mensen zich dus niet druk moeten maken. Ik vind van wel, ik maak me wel druk en ik leef zo dat ik niet aan al die ellende meedoe.

Ik maak mij er ook druk om, maar ik probeer mijn steentje bij te dragen aan structurele zaken en laat mij niet leiden door iets wat nu ineens uitgebreid wordt uitgemeten in de media. Ik doneer al jaren aan de Brook Hospital bijvoorbeeld. Het leed van dergelijke paarden vind ik namelijk niet te vergelijken met zo'n paard dat 3 dagen natte voeten heeft gehad.

Ga dan actie voeren tegen het transport naar italie, ipv je alleen maar druk te maken om deze paarden.