‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:45

Nu is het 12.
Brommer is ook 16, dus minder dan die 18 jaar

Als het verplicht word ga ik op examen.
Want in de auto stap ik ook niet zonder

Maar flauwekul vind dan nog steeds

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:48

dus t gaat over t ruiterbewijs??
die heb ik 2 jaar geleden al gehaald.. maar nu niet meer nodig

Luuz

Re: ‘Paardrijder moet rijbewijs hebben’

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:12

Wow, ik weet echt wel wat ik moet doen op de weg enzo. Maar als ik met een van mijn twee jonge paardjes op de weg loop kan er toch alsnog van alles gebeuren als er weer zo'n opgevoerde scooter aan komt scheuren? Maarjah, we zien het wel..

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:14

De meeste ongelukken gebeuren met onwetende automobilisten, dus als ze nou gewoon een stukje zouden invoeren bij het halen van een rijbewijs, hoe je moet reageren als je mensen met paarden tegenkomt/passeert, dat heeft een stuk meer zin dan iemand zo'n bewijsje te laten halen.

bietjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:18

ben het met marieke 87 eens
de anderen mensen net wat luus zegt de opgevoerde scooter komt voor bij schuren of komen hard aan rijden en remmen dan kunnen ze beter hard door rijden want remmen worden mijn paardjes altijd nerveuzer van maar ik heb liever dat een auto scooter stapvoets langs mijn paardjes gaan .
zien wel weer waar het schip strand zal ik maar zeggen

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:24

Hey bietjuhh;)
Maar geldt dat dan ook al voor wandelde mensen met een paard en hoeveel gaat het kosten? en wanneer is het plandat dit wordt ingevoerd?

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:31

Ik vin dhet nergens op slaan! Ik heb nu dus een ruiterbewijs met verzekering. Een eigen verzekering en een koetsierbewijs met verzekering! Dat is dus 3dubbel op!

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:50

Ik stel voor dat heel paardrijdend en mennend Nederland weigert om dat bewijs te halen tot er wat gedaan wordt aan de onwetendheid tegenover paarden van andere weggebruikers.
En meer ruiter- en menpaden.

Het is nogal wat, wat ze willen van ons en daar mag best wel wat tegenover staan.
Sterker nog ik denk dat het aantal ongelukken niet eens daalt als je alleen de ruiters en menners aanpakt.

Mucchio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:14

hoe oud moet je dan zijn om zo'n rijbewijs te halen??

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:29

Nu mag je het vanaf 12 jaar armyhorse..... Hoe en of het zal veranderen is de vraag.

Ben het wel met RK eens, wordt het verplicht zal ook ik er een gaan halen, je rijdt idd ook niet in een auto zonder rijbewijs.

Dan blijf ik nog van mening dat het geen toegevoegde waarde zal hebben en dat het geldklopperij is puur om de kas van SRR te spekken, en eigenlijk wil ik daar niet aan meewerken. Maar een bekeuring zal waarschijnlijk even duur zijn als het halen van een ruiterbewijs....

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:23

en wat is dan tegenwoordig geen geldklopperij?
autorijbewijs verlengen... bijna 100 euries omdat ik ook vrachtwagen heb. Het leuke is dat het ding geldig is tot ik 70 wordt (ongeveer) maar het wel steeds moet verlengen a x bedrag.

Zal nu ook wel weer een hoop lucht en weinig trompetgeluid zijn van de meesten.

leuke toeevoeging die ik mis...

Citaat:
SRR en CBR tekenen convenant

Intentieovereenkomst tussen CBR en Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter

Examens voor ruiters en koetsiers onder het vergrootglas

De kwaliteit van de examens voor ruiters en koetsiers moet worden beoordeeld en misschien in de wet worden vastgelegd. Met die bedoeling hebben de Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter (SRR) en het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) vandaag een samenwerkings-overeenkomst gesloten. De samenwerking past in het streven van de SRR om –met behulp van de expertise van het CBR–haar examens te optimaliseren. Het CBR hoopt via de samenwerking met de SRR zijn positie als exameninstituut op mobiliteitsgebied verder uit te bouwen. Beide organisaties zullen een gezamenlijk plan opstellen voor vergaande samenwerking bij de ontwikkeling en organisatie van de examens voor ruiters en koetsiers.

Toenemende drukte

Jaarlijks gaan zevenduizend ruiters en koetsiers op voor het ruiterrijbewijs. Zij krijgen het bewijs als zij slagen voor een theorie- en praktijkexamen. De SRR stimuleert met dat examen een veilige beoefening van de paardensport. De toenemende drukte op de openbare weg stelt steeds hogere eisen aan de rijkwaliteit van de paardenliefhebbers.

Het CBR heeft bijna tachtig jaar ervaring met examens op het gebied van de mobiliteit. Sinds jaar en dag examineert de organisatie aanstaande beroepschauffeurs en bestuurders van personenauto’s, motors, brom- en snorfietsen. Sinds 1999 neemt het exameninstituut ook de theorie-examens voor de burgerluchtvaart af en sinds 2004 de examens voor de binnenvaart.

bron: www.ruiterbewijs.nl
en daar gaat het gehele verhaal over....

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:30

Nederland regeltjesland, krijgen wij dan binnenkort ook nog dat we als fietser en wandelaar een rijbewijs moet gaan halen? Ook deze nemen deel aan het verkeer. Wanneer ik buiten ga rijden moet ik ongeveer 100 meter over de openbare weg en zal dan hiervoor een rijbewijs moeten halen terwijl ik al een rijbewijs heb voor de auto (ben dus bekend met de verkeersregels) daarnaast rij ik al 30 jaar (ook wedstrijden). Degene die de meeste problemen veroorzaken zijn automobilisten die als een idioot vlak langs je rijden. Ik als paardrijdster zal wanneer ik in een auto zit nooit op deze manier langs een paard en ruiter rijden. Het is weer een geval van waar kunnen wij nu weer aan verdienen. Ik kan begrijpen dat wanneer je nog geen normaal rijbewijs hebt er eventueel een soort theoretisch examen voor verkeersregels moet komen maar dan ook voor fietsers en de lopende mens.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:34

Als je nu de automobilisten van later kunt bereiken op deze manier..
En ook als voetganger, = verkeersdeelnemer, hoor je de regels en wetten te kennen, alleen zijn de regels en wetten voor mensen die paarden bij zich hebben (onder het zadel, aan de hand of voor de wagen) net even anders op sommige momenten.

tjaanie_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:45

ze moeten eerst is na gaan wat auto mensjes doen.. kei hard toeteren... gillen...

fietsers die langs fietsen en gaan kkkksjjj kjjjsss ..
als ze die nou is pakken..

tsjaah ruiterbewijs op zich ben ik het wel mee eens.. ik bedoel wij moeten ons ook aan verkeers regels houden.. maar ik denk dat als ze in de auto rijlessen nou is een hoofdstukje paarden doen dat het heel wat helpt.. die mensen denken altijd zo makkelijk.. tot dat ze er zelf op zitten..

en ik vindt je trouwens heel onverantwoordelijk om met je paard de openbare weg op te gaan terweil je niet weet of je je paard de baas bent

zoals laatst zat er een vrouw op een paard... en ik kom met me shetje aangerent ( rem af tot in stap..) en ik wacht rustig op toestemming dat ik haar voor bij kon.. paard zag er niet rustig uit...

komt er een auto aan gaat tuteren weg was haar paard.. hoe bedoel je onverantwoordelijk :S

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 00:29

runningkawa schreef:
Nu is het 12.
Brommer is ook 16, dus minder dan die 18 jaar

Als het verplicht word ga ik op examen.
Want in de auto stap ik ook niet zonder

Maar flauwekul vind dan nog steeds

Ten eerste is een bromfietscertificaat een certificaat en geen rijbewijs.
Ten tweede willen ze de leeftijdsgrens daar ook op 18 jaar gaan zetten en ten derde is de bestuurder wel verantwoorderlijk maar de juridische aansprakelijkheid ligt toch echt bij de ouders van een minderjarige.

Wat betreft die 12 jaar. Je kunt als 12 jarige inderdaad je ruiterbewijs halen, sterker nog... onder de 12 kan dat al, alleen niet in 1 keer. Ik ben begonnen met mijn ruiterbewijs toen ik een jaar of 9/10 was en heb het in deelcertificaten gehaald ( maar dat kan inmiddels gewijzigd zijn, want dat is alweer 12 jaar geleden). Daar ligt het probleem ook niet. Het probleem ligt alleen in het feit dat je als 12-jarige niet verzekerd bent op je ruiterbewijs. Je bentg ewoon verzekerd op de WA-verzekering van je ouders. In feite heb je er dus helemaal niets aan, behalve als je bepaalde natuurgebieden betreedt. Tuurlijk, tis leuk dat je de regels kent (zeker voor degene onder ons die geen rijbewijs hebben) maar meer dan dat is het ook echt niet.

Niet meer dan logisch gezien het feit dat een 12-jarige (die wettelijk gezien niet eens STRAFBAAR gesteld kan worden) heel anders beredeneert in het verkeer, dan een 35-jarige.

Dus ja... het is leuk bedacht, maar ik blijf het geldklopperij vinden...

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 07:22

Domme ik, ik dacht altijd dat SRR stond voor Stichting Recreatie Ruiter.

Blijkt het Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter te zijn...

Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat andere weggebruikers ook meer op het fenomeen paard op de weg gewezen moeten worden.
Ze weten helemaal niet wat signalen van ruiter en menner betekenen.

Ik maakte een keer het gebaar tot snelheid minderen en het resultaat was dat die auto hard toeterend vol met enthousiast terugzwaaiende mensen langskwam.
Overigens zonder vaart te minderen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:18

Citaat:
De meeste ongelukken gebeuren met onwetende automobilisten, dus als ze nou gewoon een stukje zouden invoeren bij het halen van een rijbewijs, hoe je moet reageren als je mensen met paarden tegenkomt/passeert, dat heeft een stuk meer zin dan iemand zo'n bewijsje te laten halen.

ze moeten eerst is na gaan wat auto mensjes doen.. kei hard toeteren... gillen...

tsjaah ruiterbewijs op zich ben ik het wel mee eens.. ik bedoel wij moeten ons ook aan verkeers regels houden.. maar ik denk dat als ze in de auto rijlessen nou is een hoofdstukje paarden doen dat het heel wat helpt.. die mensen denken altijd zo makkelijk.. tot dat ze er zelf op zitten..

Citaat:
Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat andere weggebruikers ook meer op het fenomeen paard op de weg gewezen moeten worden.
Ze weten helemaal niet wat signalen van ruiter en menner betekenen.

Mensen die luid toeterend en gillend voorbij komen zijn niet echt de doorsnee automobilist, meestal zijn dit toch echt jongere weggebruikers die even lekker stoer willen doen en nog in een deuk liggen ook als het paard flipt, heeft niets met een rijbewijs te maken dus.

Waarom denken de meeste hier toch dat er bij het halen van een auto of motor rijbewijs (en andere rijbewijzen ook neem ik aan) géén aandacht wordt besteed aan ruiters te paard? Ik vraag mij af hoeveel mensen die zo klagen over de automobilisten die niets "hebben geleerd" over paarden op de weg, zélf een rijbewijs hebben, er klopt namelijk totaaL niets van deze redenatie.

Ik heb mijn autorijbewijs, ongeveer 20 jaar geleden gehaald en daar kreeg ik bij zowel het theorie als bij het rij examen toch echt vragen over situaties met flippende paarden hoor, 20 jaar geleden dus! 7 jaar geleden ben ik op gegaan voor mijn motor rijbewijs en jawel, weer bij het theorie examen zeker 2 vragen over een situatie met een paard in het verkeer.

Ik ben op dit moment bezig met de taxi pas, daar moet je weer helemaal opnieuw een theorie en rij examen voor doen. In de afgelopen week heb ik al 6 proefexamens gehad en in die examens heb ik welgeteld totaal 19 vragen over ruiters met paarden, al dan niet flippend, gehad.

Wat hier dus steeds weer wordt gezegt, dat er bij de rijbewijzen geen aandacht wordt geschonken aan ruiter met paard in het verkeer is dus echt niet waar en ik vraag mij dus af of de mensen die dit hier beweren, zelf een rijbewijs hebben?
Het gedrag van sommige mensen in het verkeer heeft niets te maken met het rijbewijs maar meer met het sociaal of asociaal zijn tegenover de mede weggebruiker. Tijdens het examen is iedereen sociaal maar daarna veranderen vele van hen in asociale duivels

Betekend dus niet dat ik het eens ben met een rijbewijs voor de ruiter, in tegendeel, een ruiterbewijs heb ik ook niet en was ik ook niet van plan te gaan halen maar als het verplicht wordt dan zal ik er toch ook aan moeten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:27

Ik heb mijn rijbewijs sinds een jaar of 7, maar 0,0 over paarden hoor!
Dus ja, ik vind dat daar meer aandacht aan zou moeten worden besteed, al is het maar bij de theorieexamens van het rijbewijs.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:28

En een dergelijke tekst is ook te vinden op de site van het ministerie. En werkende voor een overheidsorganisatie geef ik je op een briefje dat dit een vooraankondiging is om mensen te laten wennen aan het idee en om eventuele weerstanden te peilen. Daarom is dit het moment van agendavorming. Niet als al sprake in van daadwerkelijke invoering. Zie rode vetgemaakte tekst.

Citaat:
Het ruiterbewijs, RB, is het door het Ministerie van Landbouw officieel erkende bewijs van de Stichting Recreatie Ruiter, SRR.

Bij het RB is ook inbegrepen een volledige 2-jarige WA-verzekering.
Deze is veelal beter, uitgebreider, als de"eigen" WA verzekering. Hierdoor zijn overheden en landeigenaren er zeker van zijn dat een goede verzekering is gekoppeld aan de ruiter.

De prijs van het RB is € 47,50 (2005), dit is inclusief:
- lesmateriaal, geïllustreerd Ruiterbewijs boek en Vragenboek
- de al genoemde WA-verzekering
- het lidmaatschap van de KNHS, afd. Recreatie Sportvereniging, RSV
- een gratis abonnement op het blad "Paard & Co", van de KNHS-RSV

Het Ruiterbewijs en de NRSV
De NRSV stelt bij alle meerdaagse evenementen als eis dat haar leden in het bezit zijn van het Ruiterbewijs. Immers onze evenementen vinden veelal plaats in beschermde natuurgebieden van o.a. Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en diverse Landeigenaren.

Hun toestemming en medewerking voor het openstellen van de gebieden is steeds meer aan een verplicht RB gekoppeld. De verwachting is bovendien dat de overheid in de naaste toekomst het Ruiterbewijs verplicht zal stellen.

De NRSV legt daarbij tevens de nadruk op de controle over en de goede omgang met het paard en de medegebruikers van het terrein. De NRSV weet zich daarbij verzekerd van een goede individuele verzekering.

Om bestaande en toekomstige leden de mogelijkheid te bieden op een relatief eenvoudige manier het RB te halen, willen wij eenmaal per jaar in NRSV verband een collectief examen organiseren.

Bij deelname van minimaal 10 personen bepaalt de NRSV een locatie. Een examinator, door de SRR aan te wijzen, zal ter plaatse het examen afnemen.

De mogelijkheid bestaat dat de NRSV, voorafgaand aan het examen, een instructiebijeenkomst organiseert.

Uitgangspunt is dat er een zekere basiskennis, mede na het bestuderen van b.g. lesmateriaal, evenals rijvaardigheden aanwezig zijn.
Mocht U aan dit collectieve examen deel willen nemen dan kunt U zich bij het secretariaat aanmelden.
E-mail: secretariaat@nrsv.nl[b]Het ruiterbewijs, RB, is het door het Ministerie van Landbouw officieel erkende bewijs van de Stichting Recreatie Ruiter, SRR.

Uitgangspunt is dat er een zekere basiskennis, mede na het bestuderen van b.g. lesmateriaal, evenals rijvaardigheden aanwezig zijn.
Mocht U aan dit collectieve examen deel willen nemen dan kunt U zich bij het secretariaat aanmelden.
E-mail: secretariaat@nrsv.nlHet ruiterbewijs, RB, is het door het Ministerie van Landbouw officieel erkende bewijs van de Stichting Recreatie Ruiter, SRR.

Bij het RB is ook inbegrepen een volledige 2-jarige WA-verzekering.
Deze is veelal beter, uitgebreider, als de"eigen" WA verzekering. Hierdoor zijn overheden en landeigenaren er zeker van zijn dat een goede verzekering is gekoppeld aan de ruiter.

De prijs van het RB is € 47,50 (2005), dit is inclusief:
- lesmateriaal, geïllustreerd Ruiterbewijs boek en Vragenboek
- de al genoemde WA-verzekering
- het lidmaatschap van de KNHS, afd. Recreatie Sportvereniging, RSV
- een gratis abonnement op het blad "Paard & Co", van de KNHS-RSV

Het Ruiterbewijs en de NRSV
De NRSV stelt bij alle meerdaagse evenementen als eis dat haar leden in het bezit zijn van het Ruiterbewijs. Immers onze evenementen vinden veelal plaats in beschermde natuurgebieden van o.a. Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en diverse Landeigenaren.

Hun toestemming en medewerking voor het openstellen van de gebieden is steeds meer aan een verplicht RB gekoppeld. De verwachting is bovendien dat de overheid in de naaste toekomst het Ruiterbewijs verplicht zal stellen.

De NRSV legt daarbij tevens de nadruk op de controle over en de goede omgang met het paard en de medegebruikers van het terrein. De NRSV weet zich daarbij verzekerd van een goede individuele verzekering.

Om bestaande en toekomstige leden de mogelijkheid te bieden op een relatief eenvoudige manier het RB te halen, willen wij eenmaal per jaar in NRSV verband een collectief examen organiseren.

Bij deelname van minimaal 10 personen bepaalt de NRSV een locatie. Een examinator, door de SRR aan te wijzen, zal ter plaatse het examen afnemen.

De mogelijkheid bestaat dat de NRSV, voorafgaand aan het examen, een instructiebijeenkomst organiseert.

E-mail: secretariaat@nrsv.nl

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:40

ik lees dat toch net even anders...
staatsbosbeheer, natuurmonumenten en die landeigenaren verplichten dat ruiterbewijs niet de overheid. En dat is al langer het geval.
Dat men verwacht dat de overheid het verplicht gaat stellen is ook al sinds jaar en dag iets dat de ronde doet....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:17

Ik ben al lid van de knhs
Dat rotboekje hoef ik niet
En ik ben al WA verzekerd
Kan ik nu voor 10 euro op ?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:25

Ik wil geen lid worden van de KNHS, en dat boekje wil ik niet, een WA verzekering heb ik ook al (is immers verplicht!).

Maar net als Anya zegt, als mensen nu niet reageren gaat de SRR zeggen dat er niemand bezwaar tegen heeft, dat is agendavorming.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:32

Wat een onzin, Precies zoals hier al word gezegt, op een braaf en makkelijk paard het examen en halen en dan met een malloot de weg op. zal vast heel effectief zijn. het kan natuurlijk geen kwaad om de regels te weten in het verkeer, maar daar hoef je echt geen rijbewijs voor te halen.

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:03

ik wil al heel lang mn ruiterbewijs halen, maar ik gaat niet ergens een weekend heen voor 200 euro, terwijl er 3 maneges dicht in de buurt zijn. dan moeten ze maar in elke regio vaker organiseren.
ik rijd al heel wat jaren buiten zonder een ruiterbewijs en ik vind dat als je je paard niet in de hand heb buiten, ook niet buiten moet gaan rijden.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:20

de keren dat ik mij ivm de veiligheid NIET aan de verkeers regels hou zijn ontelbaar

wij mennen met een shet voor de wagen ik mag dan niet op het fietspad maar moet op de weg geloof me dat ik dan toch voor het fietspad kies vaak is er die optie niet , men paden hebben we hier niet en de ruiterpaden die er zijn wil je niet rijden , levens gevaarlijk (gewoon gras met heel veel mols hopen en konijnen hollen ..of puin paden ) ik rij dan door de bermen en niet door de bermen van huizen ..aangezien mensen daar niet blij mee zijn als je hun gazonnetje verrot trapt

ik bekijk de situatie altijd daar zoals die is en dat gaat niet altijd volgens de verkeers regels wel op zodanige manier dat het voor IEDEREEN het meest veilige is