'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 00:14

Karl66 schreef:
Omdat men er vanuit gaat dat een paard dat achter de loodlijn loopt ook achter de teugel kruipt en geen aanleuning meer heeft.

Nee, dat is het niet. Is hooguit een bijkomstigheid.

Gaat om volledige ontspanning, volledig vertrouwen en het volledig door laten komen van de hulpen.

Lang verhaal, is het mij nu te laat voor. Zal het proberen morgen duidelijk te maken.

Truste.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 01:01

Het antwoord van Karl66 op de vraag van QQQQ was niet een juist antwoord, het was namelijk een verklaring van ontbreken wanneer het er niet is. Er werd niet gevraagd wat ontbreekt als een paard achter de loodlijn gaat.

En dan nog maar eens mijn vragen:

Fronton schreef:
Hoeveel mensen doen dat eigenlijk, LRD goed uitvoeren?

Fronton schreef:
Het enige wat ik me afvraag is wie die basisruiters wel niet denken wie ze zijn dit systeem toe te kunnen passen alsof ze Anky herself zijn?

Hier wat vragen tegelijk:
Fronton schreef:
Oh, wat is 'bovenkant van de basis'? Z of ZZ? Wat is landelijk? Wat is een goede instructeur?
Kijken we hier alleen maar naar het beeld van hoe het GOED toegepast wordt en sluiten we de ogen voor al die ruiters die er een potje van maken en hun paarden maar achter de loodlijn hijsen onder het mom 'wordt ie lekker los van, rekt ie fijn van op', terwijl geen van die effecten ook maar flauwtjes wordt benaderd? De rijdende mensheid leeft naar een ingeprent beeld dat ze ontlenen aan kreten van respectabele lui die vergeten zijn om op tijd randvoorwaarden te scheppen. Karl66 volg je wat ik bedoel?

Fronton schreef:
LDR is dus een oefening, zoals ook schouderbinnenwaarts en een volte een oefening zijn?

Deze beantwoordde je wel, maar helaas (met opzet?) het verkeerde antwoord:
Fronton schreef:
Karl66, heb jij dat artikel uit de Paardenkrant gelezen, over de lezing van Schrijer op het Professionals symposium? Titel van het stuk klonk als 'LDR, een systeem om over na te denken'.

Hier kreeg ik geen ja en geen nee op:
Fronton schreef:
Wacht even, word er door de Duitse spring- basis al sinds de jaren '70 veelvuldig LDR toegepast? Dus de dressuurbasis niet en de springbasis wel?

Gedeeltelijk beantwoord:
Fronton schreef:
Wat wil je zeggen over de jurering en wat kun je daar precies over vertellen en hoe kom je aan die informatie?

Fronton schreef:
Om nog maar even niet de belangrijkste vraag te vergeten: waarom rijden die springruiters zo? (in de stijl van Alwin S.)

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 01:28

Fronton schreef:
Het antwoord van Karl66 op de vraag van QQQQ was niet een juist antwoord, het was namelijk een verklaring van ontbreken wanneer het er niet is. Er werd niet gevraagd wat ontbreekt als een paard achter de loodlijn gaat.

En dan nog maar eens mijn vragen:

Fronton schreef:
Hoeveel mensen doen dat eigenlijk, LRD goed uitvoeren?

Op dat moment was jij in discussie met Tyrza, maar ik begrijp dat die vraag voor mij bedoeld was, ik heb geen idee aangezien daar geen gegevens van worden bijgehouden. In Nederland schat ik enkele honderden.

Fronton schreef:
Het enige wat ik me afvraag is wie die basisruiters wel niet denken wie ze zijn dit systeem toe te kunnen passen alsof ze Anky herself zijn?

Karl66 schreef:
Kan ik je niet zeggen, want ik hoor daar niet bij.

Hier wat vragen tegelijk:
Fronton schreef:
Oh, wat is 'bovenkant van de basis'? Z of ZZ? Wat is landelijk? Wat is een goede instructeur?
Kijken we hier alleen maar naar het beeld van hoe het GOED toegepast wordt en sluiten we de ogen voor al die ruiters die er een potje van maken en hun paarden maar achter de loodlijn hijsen onder het mom 'wordt ie lekker los van, rekt ie fijn van op', terwijl geen van die effecten ook maar flauwtjes wordt benaderd? De rijdende mensheid leeft naar een ingeprent beeld dat ze ontlenen aan kreten van respectabele lui die vergeten zijn om op tijd randvoorwaarden te scheppen. Karl66 volg je wat ik bedoel?

Karl66 schreef:
Even mijzelf quoten:

Karl66 schreef:
QQQQ schreef:
Dat zei ze er inderdaad altijd al bij. Helaas denken teveel mensen dat ze wel aan de voorwaarden voldoen.
Tegenwoordig is ze er echt wat duidelijker in en legt ze ook in d'r clinics meer nadruk op "neusje eruit rijden" (wat d'r demo-ruiters echter vaak niet lukt...).
Maar we dwalen geloof ik wat af....

En dat is dus het probleem van die mensen en dat betekent dat je hun moet aanpakken ipv de toppers.

Karl66 schreef:
Het ging mij om het eerste stuk van de regel, de wannabee Anky's die je in mijn ogen moet aanspreken.

Over dat echo verhaal ben ik het niet met je eens. Veel van de voorstanders hebben er ervaring mee en kunnen over het algemeen goed aangeven wat ze doen, wat ze ermee willen bereiken en wat de gevolgen zijn. Nou zijn dit over het algemeen natuurlijk wel mensen die nadenken over wat ze doen en geen wannabee Anky's die zonder er verder over na te denken het hoofd van het paard op de borst trekken en is dat ook de reden waarom ze in deze topics reageren. Daarnaast is er een groep mensen die het zelf om wat voor reden dan ook niet gebruiken maar er wel meer van af willen weten en daarom juist in dit soort topics reageren, maar ook op andere plekken verder kijken wat de pro's en contra's zijn.

Wat mij juist opvalt is dat de tegenstanders elkaar napraten en als je dan terug gaat naar de uiteindelijke bron, dat een niet onderbouwde mening is.

Verder ging ik ervan uit dat iemand die in een topic over wedstrijddressuur meediscussieert zelf wel weet wat landelijk is en wat basis en daarmee de bovenkant van de basis is.

Fronton schreef:
LDR is dus een oefening, zoals ook schouderbinnenwaarts en een volte een oefening zijn?

Ja

Deze beantwoordde je wel, maar helaas (met opzet?) het verkeerde antwoord:
Fronton schreef:
Karl66, heb jij dat artikel uit de Paardenkrant gelezen, over de lezing van Schrijer op het Professionals symposium? Titel van het stuk klonk als 'LDR, een systeem om over na te denken'.

Wat is er fout aan mijn antwoord, mijn antwoord was nee met als vraag wat erin stond. Waar verder geen reactie op kwam.

Hier kreeg ik geen ja en geen nee op:
Fronton schreef:
Wacht even, word er door de Duitse spring- basis al sinds de jaren '70 veelvuldig LDR toegepast? Dus de dressuurbasis niet en de springbasis wel?

Eén van de antwoorden die je kreeg:

Karl66 schreef:
Tja, als ik zeg dat je mag aannemen dat er in door duitse springruiters gebruik gemaakt wordt van LDR, dan is dat een aanname.

Maar een aanname die ik wel onderbouw.

De aanname dat er in de duitse basis gebruik gemaakt wordt van LDR is veel minder waarschijnlijk. Want het skala is daar de basis van de opleiding van ruiter en paard, op basis daarvan moet er examen gereden worden voor je wedstrijden mag gaan rijden. De duitse jurybond geeft heel duidelijk aan LDR geen acceptabele trainingstechniek te vinden, oftewel de mensen die je beoordelen willen het niet zien. Samengevat, de kans dat de nekklachten bij duitse dressuurpaarden het gevolg zijn van LDR is veel onwaarschijnlijker.

Weiler heeft alleen bewezen dat dressuurpaarden kans hebben op nekklachten. LDR tegenstanders vinden dat LDR slecht voor het paard is en dus moeten volgens hun die klachten het gevolg zijn van LDR. Deze aanname is te vergelijken met een Koe is een dier en geeft melk. Mijn papagaai is ook een dier en geeft dus ook melk.

De reden waarom de tegenstanders toch aldoor terug blijven komen op Weiler is eigenlijk heel simpel. Er is geen ander wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat LDR mogelijk schadelijk is voor het paard. En ondertussen wordt elk onderzoek dat zegt dat LDR niet schadelijk is door hun afgedaan met de opmerking dat er niet goed gekeken is en dat het nooit wetenschappelijk bewezen kan worden

Gedeeltelijk beantwoord:
Fronton schreef:
Wat wil je zeggen over de jurering en wat kun je daar precies over vertellen en hoe kom je aan die informatie?

Karl66 schreef:
Fronton, je hebt gelijk. Tenminste als je twee amazones het grootste deel van de duitse dressuurtop vindt.

De informatie komt van de duitse vereniging van juryleden, heeft enige tijd geleden in de hoefslag gestaan.

Fronton schreef:
Om nog maar even niet de belangrijkste vraag te vergeten: waarom rijden die springruiters zo? (in de stijl van Alwin S.)

Dat zou je beter aan een springruiter kunnen vragen. Wellicht om het paard beter te laten basculeren.

Bij deze even de antwoorden voor je verzameld en tussendoor nog twee beantwoord. Het kan zijn dat het niet de antwoorden zijn die je wilt horen, maar dat wil niet zeggen dat ze niet gegeven zijn. En mocht je antwoorden verduidelijkt willen hebben, dan kan je dat natuurlijk vragen.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:49

Nou, ik zie nog heleboel vraagjes van mij waar jij nog steeds heel erg omheen draait, mja, we laten het lekker zo, je bent kennelijk toch niet zo onderbouwd als je zelf dacht.

Dat artikel waar ik op doelde (zie mijn tweede post erover) heb je zelf op fokt geplaatst, mag toch aannemen dat je het dan ook gelezen hebt.

LDR heeft als systeem, of zelfs als oefening zeker wel een negatief effect in de africhting van een dressuurpaard (zie topic-titel,laat die springers maar even). Als je je nog iets meer zou verdiepen en niet zou blijven hangen op dat Anky-sprookje, dan wist je dat ook. met die kennis kan je dan alsnog aanhanger blijven, dat is dan maar zo. Vooraanstaande trainers als Van Bergen en Hamminga kunnen behoorlijk goed uitleggen wat je moet zien te vermijden in dat fantastische LDR systeem en dat je wel degelijk zonder LDR-methodieken je paard fatsoenlijk op kan leiden. Mensen schijnen tegenwoordig al gauw te denken dat je je paard lekker rond moet sjorren, anders ben je niet 'goed'. Wat je veel ziet is dat men hun doorsnee Opel door de baan proberen te raggen als was het een rasechte Ferrari. En waarom? Omdat hen voorgehouden wordt dat de Anky rijderij fantastisch goed is voor je paard. Daar moeten we vanaf, om onze paardenbevolking een lol te doen zeg maar.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:38

Tjongejonge, wat een welles-nietes spelletje gaat dit worden

Ik denk dat het trainen en het genieten met/van je paard voorop staat. Ga toch lekker rijden/werken ipv elkaar steeds te bediscussieren.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:39

Discussie is goed, zeker als het om paarden gaat, maar we moeten inderdaad de dingen wel in hun verband blijven zien en een beetje kunnen meedenken in de mening van een ander.

En met meedenken bedoel ik niet dat je een ander gelijk moet geven, maar je kunt wel even openstaan voor de ander.

Het oneens zijn en elkaar in de haren vliegen zijn 2 uitersten, en ik denk dat het laatste best vermeden kan worden.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:04

Karl66 schreef:
QQQQ schreef:
Zeg Karl, aangezien jij zo goed in de materie zit:

Waarom hecht de klassieke rijkunst zoveel waarde aan het vóór de loodlijn zijn -en bij alle halsstanden blijven- van de neus?

Omdat men er vanuit gaat dat een paard dat achter de loodlijn loopt ook achter de teugel kruipt en geen aanleuning meer heeft.

Yvonne, soms zijn er ook nog andere zaken buiten Bokt, zoals kleine jongetjes die schreeuwend wakker worden.

Dat zei ik; je bent er mee bezig

Ik moet zelf wel lachen een discussie zonder einde; niemand geeft iets toe en niemand die nu werkelijk iets hard kan maken!
Daarom wordt ìk hier een beetje flauw, sorry ...
Je (Ik dus in dit geval) moet je er niet mee bemoeien als jezelf geen zinnig woord in brengt.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:07

Tyrza schreef:
Tjongejonge, wat een welles-nietes spelletje gaat dit worden

Ik denk dat het trainen en het genieten met/van je paard voorop staat. Ga toch lekker rijden/werken ipv elkaar steeds te bediscussieren.

Ach het is ook wel handig...... Je kijkt een paar dagen niet en je kunt zo weer mee, er is ondertussen toch niets veranderd....

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:29

Een minuut of 30 later dan beloofd, maar hier dan de uiteenzetting over aanleuning, en waarom men nou zo hecht aan die neus vóór de loodlijn. Neem de tijd om 't helemaal te lezen & begrijpen alvorens te reageren svp...

Kompt ie :

De klassieke rijkunst en FEI hebben niet zomaar de "neus voor de loodlijn" regel verzonnen omdat men het wel mooi vond staan, maar om functionele redenen. Hieronder zal ik een aantal van de in het kader van deze discussie belangrijkste redenen toelichten.

Het hoofd in evenwicht
Het paardenhoofd hangt aan het begin (of einde ) van de wervelkolom. De wervelkolom dient hier als kapstok, de verbinding is een gewricht met redelijk veel bewegingsvrijheid in meerdere richtingen. Als je een paardenskelet in elkaar zet, hoef je het hoofd niet VAST te monteren: Mits de wervelkolom is ondersteund en sterk genoeg is om het hoofd te dragen, kan het hoofd hier dus gewoon los aanhangen. Hier zijn geen spieren, banden of pezen voor nodig. Het levende paard heeft dan ook geen spieren nodig voor deze verbinding. Een ontspannen paard zal dan ook altijd het hoofd los laten hangen aan deze kapstop. In deze situatie hangt het hoofd in zo’n evenwicht, dat de neus automatisch vóór de loodlijn is, ongeacht de halshouding. Wil het paard de neus meer naar voren, of meer naar achteren bewegen, dan zal dit moeten gebeuren met spieren die hetzij aan de bovenkant, hetzij aan de onderkant van het draaipunt (gewricht) aan het hoofd trekken.

Een experimentje
Deze situatie kan je nabootsen door bijvoorbeeld een mok te nemen, die je omgekeerd op een potlood laat balanceren. Het potlood niet in het midden van de bodem, maar aan de rand tussen zijkant en bodem. Zorg dat het potlood de mok alleen op dit punt raakt. Je kan nu met je vrije hand de mok heel makkelijk bewegen. Als je een duwtje geeft zal ie heen en weer slingeren tot ie weer tot rust komt en stil hangt (situatie A). Als je je vinger er tegenaan legt en wat voorzichtiger drukt, kan je de mok heen en weer bewegen zonder dat je het contact met de mok verliest (situatie B). Ook kan je iemand anders vragen om de mok bij het oor vast te houden terwijl je deze vraagt om zo goed mogelijk mee te bewegen met wat jij aangeeft. Jij doet vervolgens hetzelfde als in situatie B (dit is situatie C).

Wat merk je tijdens bovenstaand experiment op? Bij A beweegt de mok erg makkelijk en vrij, maar je hebt niet echt controle over hoe die precies beweegt, en wanneer ie weer stil hangt: Zodra je de mok niet meer aanraakt, is de controle weg. Bij B heb je perfecte controle over de beweging van de mok: Hij beweegt als jij beweegt, hangt stil als jij stopt etc. Voorwaarde is dat je wel met gevoel beweegt, om het contact te behouden. C is een beetje als B, maar je zal merken dat het toch iets minder soepel gaat, hoe goed men ook probeert op elkaar in te gaan.

Vertaling naar het paard
Nu terug naar het paard. Als het hoofd volledig ontspannen hangt (waarbij dus automatisch de neus duidelijk voor de loodlijn is), gebruikt het paard geen spieren om dat hoofd daar te houden. Als er nu iemand een rukje aan de teugels geeft en weer los laat, zal het hoofd net als de mok in situatie A heen en weer gaan slingeren, was het niet dat het paard dit zeer onprettig vind en dit voorkomt door het hoofd middels spiergebruik stil te zetten. Ook kan het paard preventief de “klap” van dit rukje opvangen, door het hoofd middels spierspanning vast te houden, als ie erop bedacht is. Dit teugelgebruik resulteert dus in onnodige spanning, onnodig spiergebruik.

Ook kan iemand de teugels zeer gevoelig gebruiken, in constante voeling met de mond blijven en zo de neus iets naar achteren bewegen, zeg maar halverwege waar het van nature als los hangend hoofd hangt, en de loodlijn. In deze positie bestaat er de mogelijkheid, om met de gevoelige hand de neus één of enkele cm naar voren, of één of enkele cm naar achteren te bewegen. Gaat dit met goed gecontroleerde hand, dan kan de ruiter dit zeer exact bepalen, net zoals bij de mok in situatie B. Het paard kan dit blokkeren door spieren aan te spannen. Dit zal ie doen als ie bijvoorbeeld een herinnering heeft aan situatie A, en de hand dus (nog) niet helemaal vertrouwt. Voor deze ideale aanleuning (aanleuning B) heeft het paard dus zeer veel vertrouwen in de ruiterhand nodig. Een paard die het niet helemaal vertrouwt, maar wel geleerd heeft mee te werken, kan er voor kiezen om z’n spieren te gebruiken om eventuele rukjes op te vangen en om het hoofd mee te bewegen met hetgeen de ruiterhand vraagt. Dit is te vergelijken met de mok in situatie C en is een “valse” aanleuning.

Bij “aanleuning B” is het zaak om enige afbuiging te vragen (dit gebeurt van achter naar voren, door het paard lichtjes “in de hand” te drijven), om ervoor te zorgen dat je als ruiter zowel een effect kan krijgen van het iets openen van de hand (neus beweegt iets naar voren) èn van het sluiten van de hand (neus beweegt iets naar achteren). Hoe dichter je dit namelijk bij het natuurlijk punt van evenwicht houdt, des te lichter zal dit zijn: In het meest ideale geval is het gewicht van de teugel genoeg om deze lichte aanleuning te creëren. Vraagt men dus om deze afbuiging en spant het paard zich hier niet tegen, dan geeft het dus correct na. De ruiter draagt dan dit (minimale) gewicht. Hoe verder de ruiter dit ontspannen hoofd naar achteren vraagt (verder van het punt van evenwicht), des te zwaarder zal dit voor deze worden. Aanleuning B is wat ik bedoel als ik het heb over het “los hangende hoofd” en waarom je alleen zo een echte lichte aanleuning (voor ruiter EN paard) kan verwachten.

De klassieke school en ook de FEI reglementen, vraagt om een ontspannen paard, dat zich edelmoedig overgeeft aan de ruiter. Ontspanning in de aanleuning is er alleen in situatie B, waar het paard geen energie verspilt aan de eigen hoofdpositie en de handinwerking van de ruiter volledig en ongehinderd (en dus direct) laat doorkomen. Het is inspanning vanuit ontspanning, omdat het paard zich elders in het lichaam (met name de achterhand) wel fysiek inspant. De overgave is “edelmoedig”, omdat het paard in het volste vertrouwen letterlijk het hoofd in de handen van de ruiter legt en zich niet beschermt tegen eventuele rukjes, omdat het het volste vertrouwen heeft dat deze niet zullen komen. Je zult begrijpen dat het behalen van zo’n aanleuning niet simpel is, maar het is wel een basisvoorwaarde. Als dit niet voor elkaar is, ben je dus nog in de basis bezig.

Is het vertrouwen niet zo groot, dan zal het paard al snel overgaan tot de aanleuning van type C. Hierbij zal het paard of op de hand gaan hangen (naar voren duwen), om zo het bit wat meer in de mond te fixeren, of proberen achter het bit te komen. Aangezien we allemaal geleerd hebben, dat het paard moet afbuigen, wordt het achter het bit geraken eerder beloond dan het over het bit geraken. Een paard leert al snel dat ie door zelf de neus iets naar achteren te nemen, beloond wordt door de ruiter én door het feit dat minder gecontroleerde bewegingen niet zo hard meer aankomen. Het gevolg is ook, dat de inwerkingen niet meer volledig ongehinderd en direct overkomen, zoals ook bij de mok in situatie C.

Achter de loodlijn
Uit bovenstaande kunnen we ook concluderen dat, zodra de neus achter de loodlijn komt, dit is om één van twee redenen: 1) de ruiter neemt de neus wel erg ver terug, of 2) het paard neemt de neus zelf terug. De eerste mogelijkheid kan voor héél even voor komen in situatie B, maar geeft een vrij hoge druk op de lagen van het paard. Als het te lang duurt, zal het paard zichzelf beschermen door achter het bit te kruipen en over te gaan in een aanleuning van type C. Bij de 2e mogelijkheid is er duidelijk sprake van een aanleuning van type C.

LDR
Wat betekent dit allemaal voor LDR? (LET OP: het gaat in deze discussie over aanleuning even alléén om de voorkant, uitgangspunt is dat het van achteren allemaal goed gaat). Van de goede LDR ruiters, als Anky en Tyrza, hebben wij gehoord, dat de LDR houding niet in ene wordt bereikt, maar stapsgewijs. Ook wordt in deze houding de druk in de teugels niet groot, je mag immers niet trekken. Daarnaast zal het paard de hand ook gewillig volgen als deze wordt geopend.

Om wat voor type aanleuning gaat het hier? Even nalopen:
1. Geen druk in teugels,
2. Hoofd ver achter de loodlijn,
3. Hoofd dus ver van punt van evenwicht,
4. Is dus relatief veel kracht nodig om hoofd daar te brengen en houden,
5. Hoofd volgt de hand
=> Het gaat hier dus om een aanleuning van het type C, waarbij het paard het hoofd met spierinspanning zelf ver van het punt van evenwicht moet houden en zelf bewust moet meebewegen met hetgeen de hand aangeeft.

De LDR houding voldoet dus niet aan de basisvoorwaarde van een ontspannen aanleuning die de ruiter(hand)hulpen ongehinderd laat doorkomen. Het leert het paard ook hoe het deze vorm van overgave aan de ruiterhand kan ontlopen (dit uit zich in een aanleuning van type C, ook bij andere hoofdhoudingen). Aangezien LDR dus niet voldoet aan deze moeilijke, maar toch zeker basisvoorwaarde, is het zeer onjuist om LDR te bestempelen als een “hoge school oefening”.

Hierbij nodig ik allen uit om bovenstaande met onderbouwde argumenten te bediscussiëren.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:30

Stennisje schreef:
Discussie is goed, zeker als het om paarden gaat, maar we moeten inderdaad de dingen wel in hun verband blijven zien en een beetje kunnen meedenken in de mening van een ander.

En met meedenken bedoel ik niet dat je een ander gelijk moet geven, maar je kunt wel even openstaan voor de ander.

Het oneens zijn en elkaar in de haren vliegen zijn 2 uitersten, en ik denk dat het laatste best vermeden kan worden.

Het is zeker goed om een dag niet op bokt te zitten, want het begon behoorlijk elkaar vliegen afvangen te worden .

En dat terwijl Fronton en ik het voor 90% met elkaar eens zijn, namelijk dat de wannabee-Anky's die niet weten wat ze aan het doen, geen LDR zouden moeten toepassen.

Karl66

Re: 'LDR niet negatief voor dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:37

Q, LDR is ook geen hogeschooloefening. Het is een trainingstechniek, die je tijdens de training gebruikt om het paard in de ring beter te laten presteren.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:37

Karl66 schreef:
Q, LDR is ook geen hogeschooloefening. Het is een trainingstechniek, die je tijdens de training gebruikt om het paard in de ring beter te laten presteren.

Tyrza noemde het een hogeschooloefening, vandaar...

Tyrza schreef:
Inderdaad Gwenda. LDR is niet voor niets een hogeschool oefening. [...]

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:20

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:

Tyrza noemde het een hogeschooloefening, vandaar...

Tyrza schreef:
Inderdaad Gwenda. LDR is niet voor niets een hogeschool oefening. [...]

Guttegut, word ik er weer bijgehaald. LDR kan net zo goed worden toegepast als passage of piaffe of wissels om de pas: NIet elke B ruiter krijgt dat voor elkaar omdat deze de ervaring en ruitergevoel niet heeft die je voor bv LDR ook nodig hebt, dus voor mij is dit een hogeschooloefening. Of een hogeschooltechniek. Whatever. Neem me niet zo letterlijk op mijn woorden. Bovendien heeft Tineke dit ook ooit zo genoemd in een artikel in de HS.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:22

Tyrza schreef:
Guttegut, word ik er weer bijgehaald. LDR kan net zo goed worden toegepast als passage of piaffe of wissels om de pas: NIet elke B ruiter krijgt dat voor elkaar omdat deze de ervaring en ruitergevoel niet heeft die je voor bv LDR ook nodig hebt, dus voor mij is dit een hogeschooloefening. Of een hogeschooltechniek. Whatever. Neem me niet zo letterlijk op mijn woorden. Bovendien heeft Tineke dit ook ooit zo genoemd in een artikel in de HS.

Waarom zou het dan een probleem zijn dat ik dat aanhaal

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:26

Omdat ik vind dat men in dit topic elkaar wel heel letterlijk op de woorden wil pakken.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:29

Tyrza schreef:
Omdat ik vind dat men in dit topic elkaar wel heel letterlijk op de woorden wil pakken.

Ik haal een opmerking van jou aan, die in de context van dit verhaal is gemaakt, zonder deze te verdraaien en waarvan je zojuist onderstreept dat je daar achter staat, en dat Tineke die mening deelt.

Ik zie het probleem niet .

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:33

Je verdraait het niet, maar je moet het niet te letterlijk nemen als het om een oefening of methode gaat. Voor mij persoonlijk is het een pot nat. Een oefening kan je ook als methode gebruiken, net zo goed als je wijken op de volte gebruikt voor de losgelatenheid van de rug van je paard.

Maar dat is mijn bescheiden mening.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:35

Tyrza schreef:
Je verdraait het niet, maar je moet het niet te letterlijk nemen als het om een oefening of methode gaat. Voor mij persoonlijk is het een pot nat. Een oefening kan je ook als methode gebruiken, net zo goed als je wijken op de volte gebruikt voor de losgelatenheid van de rug van je paard.

Maar dat is mijn bescheiden mening.

Ja, en? Wat is je punt hiermee?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:36

Ja dag. Ik ga niet in herhaling vallen. Lees maar even terug.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:41

Tyrza schreef:
Ja dag. Ik ga niet in herhaling vallen. Lees maar even terug.

Ja doei, wees eens een beetje duidelijk!

Is travers ook een hogeschool oefening in jouw ogen, omdat het merendeel van de basis dit niet correct kan uitvoeren of zo?

Gaat echt nergens over dit.

Ik zet een uitgebreid verhaal neer, en het enige waar ik commentaar op krijg is een uitspraak van jou die ik erin heb gezet, waar jij achter staat.

Met de rest ben je het dus blijkbaar volledig eens

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:03

Karl, ik denk dat die 90% misschien wel klopt. Het stoort (mij) inderdaad enorm dat het systeem meestal niet correct wordt toegepast, in minimaal 90% van de gevallen. Voor echt correcte uitvoering moet je bij de top zijn en dan is die overige 10% wel wat ruim bedeeld.
Tyrza, het draait hier om woorden, zinnen en verhaaltjes, waar wou je anders op letten bij een medium als deze?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:17

Ik ben het met Tyrza eens dat je in dit topic erg letterlijk op je woorden wordt gepakt. Het gaat om hetgeen je tracht over te brengen, en dat lijkt me volstrekt duidelijk. Dit is gewoon flauw doen of (erger) iemand neer willen halen. Ik houd er niet van.
Hoe kom je er trouwens bij dat een paard dat LDR rond aan een los teugeltje loopt zonder aanleuning..? Ergens van één of de andere site afgekopieerd zeker... net als de rest van de meningen in dit topic. Het zijn allemaal gekopieerde meningen, het is maar net welke site je toevallig tegen bent gekomen. Er wordt hier gesmeten met meningen van anderen en als er een ervaringsdeskundige in de topic verschijnt, dan worden haar woorden op een weegschaaltje gewogen.
Pffff... "Get a live" zeg... Dit noem ik geen discussie meer hoor.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:21

Yvonnelind schreef:
Ik ben het met Tyrza eens dat je in dit topic erg letterlijk op je woorden wordt gepakt. Het gaat om hetgeen je tracht over te brengen, en dat lijkt me volstrekt duidelijk. Dit is gewoon flauw doen of (erger) iemand neer willen halen. Ik houd er niet van.
Hoe kom je er trouwens bij dat een paard dat LDR rond aan een los teugeltje loopt zonder aanleuning..? Ergens van één of de andere site afgekopieerd zeker... net als de rest van de meningen in dit topic. Het zijn allemaal gekopieerde meningen, het is maar net welke site je toevallig tegen bent gekomen. Er wordt hier gesmeten met meningen van anderen en als er een ervaringsdeskundige in de topic verschijnt, dan worden haar woorden op een weegschaaltje gewogen.
Pffff... "Get a live" zeg... Dit noem ik geen discussie meer hoor.

"Leer lezen", zou ik zeggen. Aanleuning type C heb ik het over. En ik had om onderbouwing gevraagd, "de mening van de ervaringsdeskundige is heilig" is geen onderbouwing.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:32

Eén zwaluw maakt nog geen zomer...
Bovendien krijg je dan hetzelfde, dat men maar van alles na gaat doen, want bij die-en-die werkt het zooo goed.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:50

1. Geen druk in teugels, Dat lees ik bij jouw stukje over "type C"...

Moet ik je nu echt de definitie geven van aanleuning.?!!
"Aanleuning is de druk die het paard geeft op het bit."
Geen druk = geen aanleuning, dus ik weet niet wat je wilt met je "Type C" gedoe hoor...

Wil je deze zin dan even quoten uit mijn reactie?
"de mening van de ervaringsdeskundige is heilig"
Ik kan me niet herinneren dat ik dat heb gezegt en kan het ook niet terug vinden.

Je probeert met je gebluf iedereen weg te blazen volgens mij, en het lukt je ook nog; wat weer niet wil zeggen dat je óók gelijk hebt trouwens. Je hebt hier een aantal waardige tegenstanders trouwens die de dezelfde techniek van "discuseren" gebruiken dus ik zou zeggen; discusseer maar lekker door tot pagina 500 en maak er nog even eenn deel II bij zou ik zeggen. Met het onderwerp heeft het weinig meer te maken volgens mij, dus noem het dan maar het 'discussie om te discuseren' ofzo.

We zijn het erover eens dat niemand LDR moet proberen te kopiëren,
dus waar hebben we het dan eigenlijk nog over. Zullen we het rapport van Lausanne even afwachten (las net in de IDS dat het inmiddels gepubliceerd zou zijn)?

Veel plezier, ik wens jullie het beste, maar het is niet mijn stijl hier, sorry.