Het antwoord van Karl66 op de vraag van QQQQ was niet een juist antwoord, het was namelijk een verklaring van ontbreken wanneer het er niet is. Er werd niet gevraagd wat ontbreekt als een paard achter de loodlijn gaat.
En dan nog maar eens mijn vragen:
Fronton schreef:Hoeveel mensen doen dat eigenlijk, LRD goed uitvoeren?
Op dat moment was jij in discussie met Tyrza, maar ik begrijp dat die vraag voor mij bedoeld was, ik heb geen idee aangezien daar geen gegevens van worden bijgehouden. In Nederland schat ik enkele honderden.
Fronton schreef:Het enige wat ik me afvraag is wie die basisruiters wel niet denken wie ze zijn dit systeem toe te kunnen passen alsof ze Anky herself zijn?
Karl66 schreef:Kan ik je niet zeggen, want ik hoor daar niet bij.
Hier wat vragen tegelijk:
Fronton schreef:Oh, wat is 'bovenkant van de basis'? Z of ZZ? Wat is landelijk? Wat is een goede instructeur?
Kijken we hier alleen maar naar het beeld van hoe het GOED toegepast wordt en sluiten we de ogen voor al die ruiters die er een potje van maken en hun paarden maar achter de loodlijn hijsen onder het mom 'wordt ie lekker los van, rekt ie fijn van op', terwijl geen van die effecten ook maar flauwtjes wordt benaderd? De rijdende mensheid leeft naar een ingeprent beeld dat ze ontlenen aan kreten van respectabele lui die vergeten zijn om op tijd randvoorwaarden te scheppen. Karl66 volg je wat ik bedoel?
Karl66 schreef:Even mijzelf quoten:
Karl66 schreef:
QQQQ schreef:
Dat zei ze er inderdaad altijd al bij. Helaas denken teveel mensen dat ze wel aan de voorwaarden voldoen.
Tegenwoordig is ze er echt wat duidelijker in en legt ze ook in d'r clinics meer nadruk op "neusje eruit rijden" (wat d'r demo-ruiters echter vaak niet lukt...).
Maar we dwalen geloof ik wat af....
En dat is dus het probleem van die mensen en dat betekent dat je hun moet aanpakken ipv de toppers.
Karl66 schreef:Het ging mij om het eerste stuk van de regel, de wannabee Anky's die je in mijn ogen moet aanspreken.
Over dat echo verhaal ben ik het niet met je eens. Veel van de voorstanders hebben er ervaring mee en kunnen over het algemeen goed aangeven wat ze doen, wat ze ermee willen bereiken en wat de gevolgen zijn. Nou zijn dit over het algemeen natuurlijk wel mensen die nadenken over wat ze doen en geen wannabee Anky's die zonder er verder over na te denken het hoofd van het paard op de borst trekken en is dat ook de reden waarom ze in deze topics reageren. Daarnaast is er een groep mensen die het zelf om wat voor reden dan ook niet gebruiken maar er wel meer van af willen weten en daarom juist in dit soort topics reageren, maar ook op andere plekken verder kijken wat de pro's en contra's zijn.
Wat mij juist opvalt is dat de tegenstanders elkaar napraten en als je dan terug gaat naar de uiteindelijke bron, dat een niet onderbouwde mening is.
Verder ging ik ervan uit dat iemand die in een topic over wedstrijddressuur meediscussieert zelf wel weet wat landelijk is en wat basis en daarmee de bovenkant van de basis is.
Fronton schreef:LDR is dus een oefening, zoals ook schouderbinnenwaarts en een volte een oefening zijn?
Ja
Deze beantwoordde je wel, maar helaas (met opzet?) het verkeerde antwoord:
Fronton schreef:Karl66, heb jij dat artikel uit de Paardenkrant gelezen, over de lezing van Schrijer op het Professionals symposium? Titel van het stuk klonk als 'LDR, een systeem om over na te denken'.
Wat is er fout aan mijn antwoord, mijn antwoord was nee met als vraag wat erin stond. Waar verder geen reactie op kwam.
Hier kreeg ik geen ja en geen nee op:
Fronton schreef:Wacht even, word er door de Duitse spring- basis al sinds de jaren '70 veelvuldig LDR toegepast? Dus de dressuurbasis niet en de springbasis wel?
Eén van de antwoorden die je kreeg:
Karl66 schreef:Tja, als ik zeg dat je mag aannemen dat er in door duitse springruiters gebruik gemaakt wordt van LDR, dan is dat een aanname.
Maar een aanname die ik wel onderbouw.
De aanname dat er in de duitse basis gebruik gemaakt wordt van LDR is veel minder waarschijnlijk. Want het skala is daar de basis van de opleiding van ruiter en paard, op basis daarvan moet er examen gereden worden voor je wedstrijden mag gaan rijden. De duitse jurybond geeft heel duidelijk aan LDR geen acceptabele trainingstechniek te vinden, oftewel de mensen die je beoordelen willen het niet zien. Samengevat, de kans dat de nekklachten bij duitse dressuurpaarden het gevolg zijn van LDR is veel onwaarschijnlijker.
Weiler heeft alleen bewezen dat dressuurpaarden kans hebben op nekklachten. LDR tegenstanders vinden dat LDR slecht voor het paard is en dus moeten volgens hun die klachten het gevolg zijn van LDR. Deze aanname is te vergelijken met een Koe is een dier en geeft melk. Mijn papagaai is ook een dier en geeft dus ook melk.
De reden waarom de tegenstanders toch aldoor terug blijven komen op Weiler is eigenlijk heel simpel. Er is geen ander wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat LDR mogelijk schadelijk is voor het paard. En ondertussen wordt elk onderzoek dat zegt dat LDR niet schadelijk is door hun afgedaan met de opmerking dat er niet goed gekeken is en dat het nooit wetenschappelijk bewezen kan worden
Gedeeltelijk beantwoord:
Fronton schreef:Wat wil je zeggen over de jurering en wat kun je daar precies over vertellen en hoe kom je aan die informatie?
Karl66 schreef:Fronton, je hebt gelijk. Tenminste als je twee amazones het grootste deel van de duitse dressuurtop vindt.
De informatie komt van de duitse vereniging van juryleden, heeft enige tijd geleden in de hoefslag gestaan.
Fronton schreef:Om nog maar even niet de belangrijkste vraag te vergeten: waarom rijden die springruiters zo? (in de stijl van Alwin S.)
Dat zou je beter aan een springruiter kunnen vragen. Wellicht om het paard beter te laten basculeren.