Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:37

fransje23 schreef:
Sunnda schreef:
Zolang het de politiek niet lukt zich onderling constructief op te stellen ipv te polariseren en te dwarsbomen omdat het een partij is die je niet mag zie ik het somber in.

Het is triest gesteld in dit land.

Het is een afspiegeling van de maatschappij, erg verdeeld.
Het gaat ook steeds verder uit elkaar.

We missen dialoog. Als je wat zegt over immigratie ben je meteen Wildersfan, zeg je wat over klimaat ben je een linkse klimaatdrammer. Van elkaar leren met respect voor andere meningen lijkt verdwenen, als iemand niet denkt als jij dan is dat een 'gebrek' dat opgelost moet worden.

Kijk naar de Gaza-Israel oorlog, ik schrik van de haat die mensen kennelijk diep in zich hebben zitten en ik schrik van social media, waar zeker jonge mensen in een fuik terecht komen waar een eenzijdig wereldbeeld ontstaat waar geen ruimte is voor respect en een open wereldbeeld.

Ik geloof ik het goede van de mens, maar heb nu af en toe wel zorgen om de toekomst. Waar gaan we heen. We lijken het kompas kwijt in dit land.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 17:33

Lynnepinny schreef:
Popstra schreef:
Terroristen en ze zijn strafbaar.
Ik vind het een stel koekwauzen.
Mogen van mij per ongrluk expres tegen de kogel van een jager lopen

Met zo'n uitspraak ben je net zo erg. Als je dat net anders had verwoord was je ook aardig strafbaar geweest ;)

Net zo erg? Vertel

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 18:32

Sunnda schreef:
Ik geloof ik het goede van de mens, maar heb nu af en toe wel zorgen om de toekomst. Waar gaan we heen. We lijken het kompas kwijt in dit land.

Of het kompas gaat richting een kant die ik niet op wil.
Ik zie duidelijk paralellen met het verleden..
Het baart mij ook zorgen!

Hoop, en denk, dat de mensen die op de socials het meeste commentaar en de grootste mond hebben toch niet een meerderheid van de bevolking is.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 23:03

Popstra schreef:
Lynnepinny schreef:
Met zo'n uitspraak ben je net zo erg. Als je dat net anders had verwoord was je ook aardig strafbaar geweest ;)

Net zo erg? Vertel

Nouja, hiermee wens je ze toch de dood in? Vind ik in ieder geval heel raar om te zeggen, ook als je het niet eens bent met de acties.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 23:46

Lynnepinny: ik vind de manier van spreken van popstra niet netjes, maar het is wel onderdeel van het probleem in NL dat mensen die zich houden aan de wet lastig gevallen worden, bedreigd worden, camera's moeten ophangen en serieus vrezen voor geweld en zaken als brandstichtingen in hun bedrijven of omgeving terwijl ze niets fout doen

De bekende Adriaan bijvoorbeeld is naar eigen zeggen een goede vriend van Volkert van der G. En natuurlijk ben je bang voor zo'n man, je moet wel gek zijn om het niet te zijn.
En het lukt de NL'se overheid niet om dit soort zaken goed aan te pakken omdat deze extremistische clubjes eng goed georganiseerd zijn en niet zelden ergens contacten hebben in de politieke wereld en misbruik/gebruik maken van de eindeloze bodem van onze rechtsstaat.

Ik snap heel goed dat mensen zich wanhopig voelen omdat afwachten of al bekenden figuren dusdanig ontsporen en dat hele heftige gevolgen voor jou of je gezin kan hebben afschuwelijk is.

Mensen hebben snel de neiging om te denken: ach, ze zijn gewoon wat fanatiek in dierenliefde, maar dit gaat over terrorisme en geweld tegen iedereen met een andere zienswijze.
En natuurlijk doen ze hun best wat netter over te komen om zieltjes te winnen.

Ik zag onlangs nog in een docu van npo een grote wapenhandelaar die zichzelf in een interview omschreef als strijder voor mensenrechten. Je lacht er bijna om maar dit is hoe tegenwoordig terrorisme werkt, ze kennen de zwakheden van de moderne mens heel goed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:01

Ik ga even je berichtje in stukjes hakken.

Citaat:
En het lukt de NL'se overheid niet om dit soort zaken goed aan te pakken omdat deze extremistische clubjes eng goed georganiseerd zijn

Uiteraard is dit waar. Maar onderstaande is vooral waarom er zo weinig gebeurt.
Niet enkel mensen algemeen. De regering ook.
Citaat:
Mensen hebben snel de neiging om te denken: ach, ze zijn gewoon wat fanatiek in dierenliefde,

En achja een stal inbraak.. Het is maar een stal toch.

Totaal niet de impact daarvan begrijpen plus het doel erachter.
Want ja zijn wat doorgeslagen veganisten meer niet.

In 2023 noemde toenmalig justitieminister Dilan Yesilgoz de „dierenrechtenbeweging al lange tijd klein"; ze zou zich uiten „in voornamelijk vreedzame demonstraties."

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:19

Sunnda schreef:
Ik zag onlangs nog in een docu van npo een grote wapenhandelaar die zichzelf in een interview omschreef als strijder voor mensenrechten. Je lacht er bijna om maar dit is hoe tegenwoordig terrorisme werkt, ze kennen de zwakheden van de moderne mens heel goed.

Ik denk niet dat die persoon dat zei als maskerade maar daadwerkelijk zelf gelooft dat hij een strijder is voor mensenrechten.
Dat maakt extremisten nu juist zo gevaarlijk.
Ze denken daadwerkelijk iets goeds te doen en het doel heiligt de middelen.

Of dat nu de wereld verlossen van "dierenmishandelaars" of van "allochtonen" is, de redenatie van zo een persoon is hetzelfde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:35

Ik twijfel daar eerlijk gezegd aan..soms heb ik het idee dat mensen zaken zoeken om tegenaan te schoppen. Net als de haat op social media, dat die mensen zo vol haat en frustratie in zichzelf over zichzelf zitten dat ze dit gaan projecteren op anderen.

En het extremistische van deze clubjes geeft natuurlijk spanning in verder saaie leventjes, en het is fijn om dan een excuus te kunnen vinden om het zogenaamd ergens voor te doen. Maar als je bijvoorbeeld wilt dat er minder dieren gehouden/ geslacht worden dan heeft het geen zin om de boer te belagen maar wel om de consument bewust te maken en minder vlees te laten eten. Iets met vraag en aanbod.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:40

En dat laatste is het enige wat zin heeft.
Treiter je hier een boer weg. Elders worden de dieren toch gehouden want er is vraag naar.
En dat elders kent zelden de hoge welzijnseisen dan hier.
Dus eigenlijk werken ze enkel mee aan meer dierenleed.

En dat zie je met de wolf dus ook. Meer dierenleed.
Het verstand van een poffertje..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 09:41

Elisa2 schreef:
Ik twijfel daar eerlijk gezegd aan..soms heb ik het idee dat mensen zaken zoeken om tegenaan te schoppen. Net als de haat op social media, dat die mensen zo vol haat en frustratie in zichzelf over zichzelf zitten dat ze dit gaan projecteren op anderen.

En het extremistische van deze clubjes geeft natuurlijk spanning in verder saaie leventjes, en het is fijn om dan een excuus te kunnen vinden om het zogenaamd ergens voor te doen. Maar als je bijvoorbeeld wilt dat er minder dieren gehouden/ geslacht worden dan heeft het geen zin om de boer te belagen maar wel om de consument bewust te maken en minder vlees te laten eten. Iets met vraag en aanbod.

Als je iets met zoveel overgave wilt doen als echte extrême activisten het meer is dan enkel een escape uit de sleur. Zij maken offers,. lijden een dubbelleven.
Wat jij opnoemt gaat meer op voor zogenaamde voetbalsupporters etc.
Mensen die reageren op de socials zijn ook niet te vergelijken met extremisten, het merendeel is een toetsenbordridder.
Het bewust maken om minder vlees te eten is iets wat Wakker dier doet met hun radiospotje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 20:06

Zou kunnen, ik weet het niet.. alleen dat ze ergens een afslagje gemist hebben en de grip op de realiteit kwijt zijn.

Ja alleen mensen luisteren niet naar Wakker Dier, vinden vlees te lekker..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 20:12

Wakker dier liegt daar ook zonder nuance. Dus nee enkel mensen van het vlees afpraten is het dan ook niet.
Dat zou met de waarheid voldoende moeten zijn.

Net zoals bij de wolf.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:07

DuoPenotti schreef:
Wakker dier liegt daar ook zonder nuance. Dus nee enkel mensen van het vlees afpraten is het dan ook niet.

Net zoals bij de wolf.

Ik had nooit verwacht dat in een tijd waar informatie zo voorhanden is, leugens zo makkelijk en grootschalig verspreid konden worden en zoveel mensen blindelings geloven wat ze willen geloven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:34

Sunnda schreef:
DuoPenotti schreef:

Net zoals bij de wolf.

Ik had nooit verwacht dat in een tijd waar informatie zo voorhanden is, leugens zo makkelijk en grootschalig verspreid konden worden en zoveel mensen blindelings geloven wat ze willen geloven.

Desinformatie maakt het allemaal niet overzichtelijker.
Daarbij zoeken veel mensen enkel alleen dingen op die in hun straatje passen en helpen algoritmes ook niet om het breder te trekken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:36

Elisa2 schreef:
Ja alleen mensen luisteren niet naar Wakker Dier, vinden vlees te lekker..

Nou er is wel wat verschuiving en er veranderen dingen in de veehouderij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:33

DuoPenotti schreef:

Net zoals bij de wolf.

Liegen ze?
Volgens mij valt dat bij de slogans die ik hoor wel mee.

Elisa2

Re: Activisten dringen terrein gedeputeerde Zoet binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:31

Ik weet niet of het bij Wakker Dier was, maar laatst zag ik zo'n dierenrechtenplaatje waarbij ik me echt dood lachte. Koeien zouden dood gaan omdat ze geen schaduw in de weide hadden, en hadden ze er een plaatje bij van een koe die heerlijk lag te slapen/ zonnen hahaha. En zoveel mensen trapten er in..

Nu hoef ik gelukkig alleen maar in de buurt rond te kijken om te weten dat dit niet waar is en er eigenlijk bijna altijd wel schaduw is. Maar kan me voorstellen dat iemand op een flatje in de stad die luxe niet heeft en dat is wel verspreiden van desinformatie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:41

Iedere boer weet dat de koeien met warme en hete dagen liever in de stal blijven.
Je kunt de deur open zetten, uit zichzelf gaat er geen koe naar buiten.

Binnen lekker koel rondgepompt water, verkoelende bries van de ventilatoren en is het heel warm, een verkoelende waternevel erbij.
Fris voer en weinig last van vliegen.
Tevens zijn er veel boeren die hun koeien binnen houden vanwege de wolf of hun percelen zo indelen dat de koeien gemakkelijk opgestald kunnen worden als de wolf weer los gaat in de omgeving.

En koeienbowren doen het zelfde als paardenvolk bij hitte, overdag de dieren binnen en als het kan (je weet wel begint met een w eindigt op een f) ‘‘s nachts buiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

Hittestress bij koeien is wel een serieus probleem. Ze hebben het veel eerder te heet dan wij.

Bij ons in de polder is echt nauwelijks schaduw en daar staan de koeien en het melkvee gewoon in de volle zon buiten.
Schapen trouwens ook

De wolf is nog niet overal in Nederland een issue.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

En geen boer zal hittestress willen voor zijn koeien, want bij iedere vorm van stress zal het dier minder melk geven.

Hier staan gelukkig voldoende bomen overal, maar de dieren kunnen vaak zelf inderdaad ook nog naar binnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Elisa2 schreef:
En geen boer zal hittestress willen voor zijn koeien, want bij iedere vorm van stress zal het dier minder melk geven.

Hier staan gelukkig voldoende bomen overal, maar de dieren kunnen vaak zelf inderdaad ook nog naar binnen.

Ja, maar Nederland is groter dan enkel de omgeving waar jij woont.

De activisten gaan uit van het slechte scenario. De agro lobby legt vaak het meest optimistische scenario uit.
Beiden vertellen niet zo zeer leugens maar scheppen een beeld wat goed uitkomt voor hun standpunt.

Beiden komt dus voor, en in werkelijkheid is er gewoon verschil in bedrijven en bedrijfsvoering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:13

Daar heb je denk ik gelijk in, de waarheid ligt zoals gewoonlijk ergens in het midden.

Ik snap ook dat Nederland groter is dan de omgeving waar ik woon. Ik kom gelukkig ook weleens in andere omgevingen haha.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:22

er wordt ook beweerd dat 28% van de melkkoeien kreupel loopt. Dat is niet werkelijk geteld uiteraard maar men heeft een rekenmodelletje bedacht waar naar wat ik heb begrepen data van de laatste 25 jaar vanuit heel west Europa voor is gebruikt.
Zou niet best zijn als bij iedere boer 28% van de koeien kreupel is. Maar ja, het klinkt wel lekker voor de achterban en voor diegenen die niet verder nadenken over wat er werkelijk staat

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

Kinke schreef:
er wordt ook beweerd dat 28% van de melkkoeien kreupel loopt. Dat is niet werkelijk geteld uiteraard maar men heeft een rekenmodelletje bedacht waar naar wat ik heb begrepen data van de laatste 25 jaar vanuit heel west Europa voor is gebruikt.
Zou niet best zijn als bij iedere boer 28% van de koeien kreupel is. Maar ja, het klinkt wel lekker voor de achterban en voor diegenen die niet verder nadenken over wat er werkelijk staat

Je haalt dit onderzoek aan?

https://www.uu.nl/nieuws/onderzoek-naar-kreupelheid-bij-melkkoeien-grote-verschillen-tussen-bedrijven

Is wel iets meer gedegen dan een rekenmodelletje en ook gewoon gepubliceerd.

Klauwproblemen komen ook daadwerkelijk best vaak voor.
Maar ook daar is het weer een gemiddelde met veel variabelen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:43

natuurlijk komen blauwproblemen voor. Maar die worden gewoon aangepakt. En als je 100 koeien hebt dan lopen er echt niet 28 kreupel. En dat is het trucje van WD, ze maken hun verhaaltjes zo dat ze niet liegen maar dat het ook anders is dan ze suggereren.