Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Ik vind het super! Denk alleen wel dat ze hiernaast ook gewoon met bit traint om dit beeld te kunnen behouden. Denk dat daar niet te naïef over gedacht moet worden. Maar zou het wel tof vinden als ze op neckrope zou mogen starten en dat zou doen.
Hannanas schreef:Wat vinden jullie hier dan van. Yvette van featherlight, mag nu grand prix rijden.
Persoonlijk zou ik het mooi vinden als we ooit gaat meemaken dat iedereen zo in de ring start. Ik snap dat het bij haar thuis is, en dat er helaas zo nog niet gestart mag worden op wedstrijd.
https://www.facebook.com/share/v/18oYAG ... tid=wwXIfr
Veronica2 schreef:Het is op zich leuk en aardig en ik snap ook wel wat je er mooi aan vindt. Maar met GP rijden heeft het vrij weinig te maken, ook op dit filmpje is het allemaal onvoldoende voor een GP proef. De series zijn niet om aan te zien, in het appuyement verliest hij alle verzameling, de pirouette is niet meer dan een goede poging. Dus nee, ik denk niet dat dit de toekomst is van het ZT rijden.
denisesilver schreef:Dorine, denk dat compromissen vaak zowel voordeel heeft voor het plezier van het paard als dat van de ruiter. Ik ben opgevoed met "geef ze geen vinger", maar dan loop je constant ruzie te maken met je paard.
Hannanas schreef:Wat vinden jullie hier dan van. Yvette van featherlight, mag nu grand prix rijden.
Persoonlijk zou ik het mooi vinden als we ooit gaat meemaken dat iedereen zo in de ring start. Ik snap dat het bij haar thuis is, en dat er helaas zo nog niet gestart mag worden op wedstrijd.
https://www.facebook.com/share/v/18oYAG ... tid=wwXIfr
Suzanne F. schreef:Veronica2 schreef:Het is op zich leuk en aardig en ik snap ook wel wat je er mooi aan vindt. Maar met GP rijden heeft het vrij weinig te maken, ook op dit filmpje is het allemaal onvoldoende voor een GP proef. De series zijn niet om aan te zien, in het appuyement verliest hij alle verzameling, de pirouette is niet meer dan een goede poging. Dus nee, ik denk niet dat dit de toekomst is van het ZT rijden.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit me meevalt. Zo slecht is het niet. Sterker nog, ik zie weleens beroerder voorbij komen met bit. Verzameling mag inderdaad meer, impuls ook maar slecht is het niet.
Dorine92 schreef:denisesilver schreef:Dorine, denk dat compromissen vaak zowel voordeel heeft voor het plezier van het paard als dat van de ruiter. Ik ben opgevoed met "geef ze geen vinger", maar dan loop je constant ruzie te maken met je paard.
Nou ja het ligt er helemaal aan. Je moet juist op heel veel dingen nul compromissen sluiten om de situatie veilig en werkbaar te houden. En een paard kan ook gewoon zich er makkelijk vanaf willen maken, zoals wij dat ook kunnen. En een paard heeft niet altijd de voorkeuren die het beste voor hem zijn, net als wij. Het blijft een beetje gokken wat wel en wat niet. Maar als je weet dat je paard een beetje piept, kraakt en rammelt, en je weet dat hij echt zijn best doet, dan kun je wel concluderen dat je bepaalde dingen gewoon niet kunt vragen.
Het betreffende paard was sowieso super duidelijk in zijn meningen. We hebben met een ontzettend goede zadelpasser ook gewoon een zadel achterover en bijna op de schoft gelegd omdat het paard het zo wilde. Wie ben ik om te zeggen dat het zadel recht en hoger een stuk beter ligt. Als hij heel duidelijk aangeeft het prettiger te vinden als hij wat achterover ligt en dicht op de schoft
pol013 schreef:oke ik heb nog wel een semi relevant hersenspinsel:
Ja, we moeten streven naar de lichtheid en vrijwilligheid die Justin en Zonik plus uitstralen.
Maar we moeten ook niet onderweg de minder lichte paarden diskwalificeren denk ik.
Ik als kijk naar bovenstaande paard dan herken ik de lichtheid en werkwilligheid van mijn merrie (al doen we dat een factor 30 niveau lager). Ik herken hoe het voelt als een paard speelt met de opdracht en dat op minimale hulpen doet.
Maar dan stap ik op mijn andere paard. En die heeft dat gewoon niet...NIET Die heeft een ander besturingsprogramma. En zijn basis setting zijn gewoon grover en zwaarder. En voor hem is dressuren óók gewoon belangrijk. En in ze kunnen ook allebei het zelfde niveau aan. En ja, met zo'n paard kun je werken aan een lichter en vanzelfsprekender. En dat doe ik ook omdat mijn lijf zwaarder niet tolereert. Maar als het aan dat paard zélf ligt zou hij altijd wat zwaarder* blijven en met minder subtiele hulpen een perfect gelukkig gezond leven lijden.
Dus we kunnen deze lichtheid verklaren tot het heilige graal. Maar dan gaan we er ook op selecteren waarschijnlijk. En dan gaan we alleen door met paarden die dat van nature hebben zoals mijn merrie (even los van dat ze voor een totaal andere discipline gefokt is en van een ander kaliber zijn, het gaat me even over het 'besturingsprogramma' waarmee ze geboren worden).
En dan vraag ik me af: is dat vooruitgang? En wie gaat er op vooruit? Het plaatje gaat er zeker op vooruit. Het imago ook. Maar zijn de paarden dan beter af?
Ik heb hier zelf eigenlijk geen antwoord op. Want het ziet er zo veel fijner uit. Maar dan ga je wederom de paarden aanpassen op het plaatje. En niet de paarden beter maken met dressuur.
*Zwaarder even binnen de marges van het redelijke gezien dan hé. Ik heb het niet over paarden die met een scherp bit nog steeds alleen met kracht op hun plek gehouden kunnen worden. En lekgeprikt moeten worden om in draf te gaan. Maar iedereen die meerdere paarden rijdt herkent dat het ene paard van nature op minime hulpen reageert en het andere paard daar keer op keer op keer aan herinnert moet worden.
Elisa2 schreef:Interessant hersenspinsel..dressuur is er natuurlijk altijd voor het paard, om het paard beter te ontwikkelen. Ik vraag mij dan af of zo'n minder sensibel en zwaarder paard eigenlijk wel geschikt is voor de hogere niveau's of dat daar altijd een stuk "lichtheid" zal missen? Een dressuurpaard heeft wel een mate van sensibiliteit en go nodig voor echt de hoge niveau's denk ik.
Ik moet denken aan Thamar Zweistra met Ich Weiss, een Negro..dat is allemaal niet echt licht te noemen zeg maar. Als ze rijdt met Luxeriouszz dan is het allemaal lichter en gevoeliger. (dat verschil viel me op)
Ik denk dat dat paard het eist om zo gereden te worden.
Veronica2 schreef:Het is op zich leuk en aardig en ik snap ook wel wat je er mooi aan vindt. Maar met GP rijden heeft het vrij weinig te maken, ook op dit filmpje is het allemaal onvoldoende voor een GP proef. De series zijn niet om aan te zien, in het appuyement verliest hij alle verzameling, de pirouette is niet meer dan een goede poging. Dus nee, ik denk niet dat dit de toekomst is van het ZT rijden.
mce schreef:Denk dat investeren in opleiden - zeker nu we Zonic Plus in beeld hebben - meer winst oplevert, voor paard en ruiter,
en zeker niet ieder paard heeft die souplesse, maar ik denk dat de opleiding van dit paard ook stapje voor stapje is gezet en hij elke fase heeft kunnen doorlopen, waardoor alles zich goed heeft kunnen ontwikkelen
is het zijn horsemanship!!
weet nog uit eigen ervaring dat ik langer moest wachten om op wedstrijd te gaan dan anderen, was soms best fff slikken, maar uiteindelijk was het resultaat op langere terijn "duurzamer".
mce schreef:Denk dat je bij elk paard moet ondervinden hoe je het moet rijden, en daar de wijze van rijden/trainen op aanpassen.
pol013 schreef:mce schreef:Denk dat je bij elk paard moet ondervinden hoe je het moet rijden, en daar de wijze van rijden/trainen op aanpassen.
Ja maar dat is mijn punt. Als het paard zélf wat zwaarder en duidelijk wel lekker vind. Mag je je dan aanpassen op het paard? Of moet je het paard dan aanpassen aan jou?
Ik wil lichter. Voor dat paard hoeft dat niet zo.
Ga er even van uit dat ze het gevraagd even makkelijk kunnen uitvoeren. (want dat is ook ongeveer zo, anders wordt het zo'n moeilijk vergelijk)
Kinke schreef:Veronica2 schreef:Het is op zich leuk en aardig en ik snap ook wel wat je er mooi aan vindt. Maar met GP rijden heeft het vrij weinig te maken, ook op dit filmpje is het allemaal onvoldoende voor een GP proef. De series zijn niet om aan te zien, in het appuyement verliest hij alle verzameling, de pirouette is niet meer dan een goede poging. Dus nee, ik denk niet dat dit de toekomst is van het ZT rijden.
Maar moet het dan direct perfect zijn? Waarom bij haar wel en zeggen we bij anderen, dit kon beter, dit ging heel goed, en vinden we dat door trainen er een stijgende lijn in zit normaal. Dat is hier toch net zo?