Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:51

mce schreef:
nee, als het export friezen zijn hoef ik daar niet naar te zoeken, als het paarden uit Roemenie zelf zijn weet ik niet of er iets over bekent is

Aannames dus...

Zoals de meeste grote stamboeken, heeft ook het KFPS een afdeling in Roemenië:
https://www.facebook.com/p/Royal-Friesi ... 276761066/

Ze kunnen gewoon met de goedgekeurde dekhengsten fokken. Zoals de posts ook wel laten zien dat ze doen.

De kans dat je qua bloedspreiding iets hebt aan de paarden in de reeel die je plaatste, is vrij klein. Het is ook wel duidelijk te zien aan de tuigage, wagens en klederdracht, dat dit niet uit een of ander armoedig Roemeens dorpje komt.

We leven niet meer in de 18e eeuw he... Daarbij zijn Friese paarden niet bepaald goedkoop, dus de liefhebbers en eigenaren daar zullen dat geld ook gewoon wel hebben.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:52

Janine1990 schreef:
mce schreef:
nee, als het export friezen zijn hoef ik daar niet naar te zoeken, als het paarden uit Roemenie zelf zijn weet ik niet of er iets over bekent is

Aannames dus...

Zoals de meeste grote stamboeken, heeft ook het KFPS een afdeling in Roemenië:
https://www.facebook.com/p/Royal-Friesi ... 276761066/

Ze kunnen gewoon met de goedgekeurde dekhengsten fokken. Zoals de posts ook wel laten zien dat ze doen.

De kans dat je qua bloedspreiding iets hebt aan de paarden in de reeel die je plaatste, is vrij klein. Het is ook wel duidelijk te zien aan de tuigage, wagens en klederdracht, dat dit niet uit een of ander armoedig Roemeens dorpje komt.

We leven niet meer in de 18e eeuw he... Daarbij zijn Friese paarden niet bepaald goedkoop, dus de liefhebbers en eigenaren daar zullen dat geld ook gewoon wel hebben.

nee VRAGEN,
dank voor u - vriendelijke- reactie want nu weet ik dat er in Roemenië ook een stamboek is en er dus friezen gefokt worden.

princequillo
Fotograaf

Re: Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:55

Maar hoe moet iemand weten of dit goede bloedspreiders zijn zonder ook maar enige informatie over de individuele paarden?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:59

princequillo schreef:
Maar hoe moet iemand weten of dit goede bloedspreiders zijn zonder ook maar enige informatie over de individuele paarden?

dat was mijn vraag, maar nu ik weet dat er in Roemenieë ook een stamboek is is de vraag overbodig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:00

princequillo schreef:

Dat dus... en ik heb in het geheel het vraagteken gemist...

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:05

Janine1990 schreef:
princequillo schreef:

Dat dus... en ik heb in het geheel het vraagteken gemist...

ach zo, u miste de vraagtekens, sorry.

maar ik heb inmiddels voldoende info, waarvoor dank.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:53

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:46

Maar als ze maar DNA van 7 veulens met klinische slokdarmverlamming hebben kunnen testen dan is dat toch een veel te kleine groep. Om ook maar iets te zeggen welke chromosomen de oorzaak is.

Ik ken persoonlijk niemand met een fries met klinische slokdarmverlamming maar als iedereen die dat wel heeft nou zorgt dat er DNA gestuurd naar Fenway. Dan moet er toch een oorzaak uit komen. En hoe sneller hoe beter.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:53

friezenfan2 schreef:
Maar als ze maar DNA van 7 veulens met klinische slokdarmverlamming hebben kunnen testen dan is dat toch een veel te kleine groep. Om ook maar iets te zeggen welke chromosomen de oorzaak is.

Ik ken persoonlijk niemand met een fries met klinische slokdarmverlamming maar als iedereen die dat wel heeft nou zorgt dat er DNA gestuurd naar Fenway. Dan moet er toch een oorzaak uit komen. En hoe sneller hoe beter.

Feitelijk heeft dit onderzoek meer vragen dan antwoorden opgeleverd. Maar we weten nu dat het recessief is maar dat een drager ook homozygoot kan zijn (wat niet klopt want dan moet hij ook lijder zijn) maar dat hij het ondanks het homozygoot zijn niet doorgeeft. Simpele conclusie is dus dat er meerdere genen zijn die het samen veroorzaken en dat ze het fatale gen nog niet ontdekt hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:32

friezenfan2 schreef:

Wij hadden twee volle zussen...

Hadden, want we hebben ze als gevolg van de slokdarmverlamming moeten laten inslapen toen het niet meer ging.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 22:41

Kabayo schreef:

Ik vind dit een erg mooi en uitgebreid stuk waarbij het stamboek erg open lijkt te willen zijn. Zowel in het niet veroordelen van outcrossing, als in het open staan voor reacties ten aanzien van hun keuzes.

Ben heel benieuwd naar een reactie van Gent eerlijk gezegd, op het niet doorsturen van het DNA.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:33

Op zich een goed stuk inderdaad, ik denk alleen dat het nu teveel om alleen slokdarmverlamming gaat terwijl er meer gezondheidsproblemen spelen in het Friese ras. En op zich is dat DNA onderzoek echt super interessant, en misschien uberhaupt wel de toekomst van de fokkerij overal. En dit zal denk ik zeker op langere termijn het slokdarmverlammingsprobleem wel op kunnen lossen. Maar de rest dan? Hoe wordt dat opgelost?

Ik snap dat het lastige materie is en dat vrij bloed toevoegen inderdaad niet direct alle problemen op zal lossen als daarna weer terug gefokt wordt met Fries. Ik vraag mij wel af of het DNA veranderd met inbreng van vrij bloed. Het is in ieder geval erg boeiende materie allemaal.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:12

Elisa2 schreef:
Op zich een goed stuk inderdaad, ik denk alleen dat het nu teveel om alleen slokdarmverlamming gaat terwijl er meer gezondheidsproblemen spelen in het Friese ras. En op zich is dat DNA onderzoek echt super interessant, en misschien uberhaupt wel de toekomst van de fokkerij overal. En dit zal denk ik zeker op langere termijn het slokdarmverlammingsprobleem wel op kunnen lossen. Maar de rest dan? Hoe wordt dat opgelost?

Ik snap dat het lastige materie is en dat vrij bloed toevoegen inderdaad niet direct alle problemen op zal lossen als daarna weer terug gefokt wordt met Fries. Ik vraag mij wel af of het DNA veranderd met inbreng van vrij bloed. Het is in ieder geval erg boeiende materie allemaal.

Als ze beginnen met het opbouwen van een database met daarin het genoom + ziekte geschiedenis dan leg je basis voor het ontrafelen van veel meer.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:13

Elisa2 schreef:

Dit is maar één onderzoek hè. Er loopt vanuit de WUR ook nog een ander onderzoek mbt de problematiek en het DNA in het ras, wat onafhankelijk is van dit onderzoek. Dus ze zijn zeker wel bezig met het grotere plaatje. Fenway heeft dit onderzoek zelf opgepakt omdat zij al zeer veel ervaring hebben met deze specifieke conditie, ze vangen ook paarden op met slokdarmproblematiek waarbij de eigenaar er niet meer voor kan zorgen.

Met betrekking tot het groepje wat ze onderzocht hebben, staat ook in het artikel: er zijn wel meer samples ingezonden naar Gent onder de veronderstelling dat deze naar Kentucky gestuurd zouden worden voor dit onderzoek. Dit is echter nooit aangekomen. De groep had dus groter kunnen zijn.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:48

janderegelaa schreef:
friezenfan2 schreef:

Feitelijk heeft dit onderzoek meer vragen dan antwoorden opgeleverd. Maar we weten nu dat het recessief is maar dat een drager ook homozygoot kan zijn (wat niet klopt want dan moet hij ook lijder zijn) maar dat hij het ondanks het homozygoot zijn niet doorgeeft. Simpele conclusie is dus dat er meerdere genen zijn die het samen veroorzaken en dat ze het fatale gen nog niet ontdekt hebben.

Ik las laatst in de Leeuwarder Courant dat ze wel wisten om welke (2) genen (op verschillende chromosomen) de boosdoeners waren, maar dat bij het ene chromosoom ze best homozygoot voor de eigenschap konden zijn als ze op het andere chromosoom het allel niet hadden, dan waren ze geen lijder. Maar ik weet zo even niet meer waar ik dat kan terugvinden.

(Edit) wat dus in de link stond.
Het kan ook best zijn dat er nog een extra gen is dat meespeelt. Dan wordt het gewoon een erg ingewikkelde puzzel.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:10

Maar nogmaals dat onderzoek is gebaseerd op het DNA van 7 veulens en dat is echt een te kleine groep om te beoordelen wat nou de oorzaak kan zijn van die klinische slokdarmverlamming.

Zou de universiteit van gent nog laten weten hoe het mis is gegaan met alle DNA dat niet door is gestuurd?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:38

friezenfan2 schreef:
Maar nogmaals dat onderzoek is gebaseerd op het DNA van 7 veulens en dat is echt een te kleine groep om te beoordelen wat nou de oorzaak kan zijn van die klinische slokdarmverlamming.

Zou de universiteit van gent nog laten weten hoe het mis is gegaan met alle DNA dat niet door is gestuurd?

Ik zou eerder van Fenway willen weten waarom ze niet bij het KFPS aan de bel getrokken hebben waarom er geen DNA doorkomt.

En waarom Gent? We hebben hier toch ook een faculteit?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:44

Is er geen manier dat je in contact kan komen met Fenway? Ondanks dat die podcast niet om aan te horen was leken die 2 van Fenway wel aardig. En al die vragen die wij hier hebben zullen bijna alle fokkers van friezen paarden ook wel hebben. En vast nog meer. Zoals jij gister al zei er zijn alleen maar meer vragen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:53

Het is natuurlijk een aanname dat het KFPS niet op de hoogte is gebracht van de ontbrekende monsters. FF subsidieert het onderzoek, kan me niet voorstellen dat je geld gaat spenderen aan een onderzoek dat niet voldoende onderbouwd kan worden door het ontbreken van monsters.

Daarbij, er staat nergens hoeveel monsters Gent verder nog had. Dit kunnen er 2 zijn geweest, maar even goed 50 of meer.

Waarom Gent? Ik denk dat ze een specifieke onderzoeker daar hebben, waar ze ook al eerder mee hebben gewerkt in het onderzoek naar aortarupturen... Wim Back zit in Utrecht en zo zijn er nog meerdere klinieken en artsen betrokken. Het is niet dat Utrecht niet betrokken is geweest gok ik dus zo.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:00

Zelfs die 2 extra monsters hadden al meer duidelijkheid kunnen geven. Al lijkt het me dat ze vanuit Fenway ook juist zoveel mogelijk monsters in 1 keer vergelijken zodat ze juist een volledig onderzoek kunnen doen. Beter in 1 keer alles analyseren dan in meerdere tijdsvakken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:05

friezenfan2 schreef:
Zelfs die 2 extra monsters hadden al meer duidelijkheid kunnen geven. Al lijkt het me dat ze vanuit Fenway ook juist zoveel mogelijk monsters in 1 keer vergelijken zodat ze juist een volledig onderzoek kunnen doen. Beter in 1 keer alles analyseren dan in meerdere tijdsvakken.

Ik ben maar een logistiek planner, maar ik ga er vanuit dat een bedrijf wel weet wanneer een studie voldoende onderbouwd is. En kennelijk zijn die 7 monsters eerst voldoende...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:08

Volgens mij was het zo afgesproken omdat er al een lijntje was tussen Gent en Kentucky op dat moment dmv samenwerking. Het was in ieder geval makkelijker als fokker of eigenaar om het naar Gent te sturen eerst dan direct naar Kentucky.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:13

Het is een complex onderzoek wat best veel tijd nodig gaat hebben als ik het zo lees. Maar wel goed voor de toekomst van het ras imo dat men er zo serieus mee bezig is.

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:58

Jinthe2 schreef:
Caspertje, ik ben wel benieuwd wat je beweegredenen zijn geweest om te kruisen. Was dat gezondheid of kleur? En indien gezondheid, hoe weet je dat je nu gezondere genen zou hebben?

Mijn merrie is al ingeteeld op Feitse en om een Feitsevrije hengst te vinden is een speld in de hooiberg.
Voor mij was dat het grootste euvel.
Ik wilde ook een kleurtje fokken maar wel met een barok ras.
Nu is mijn droom om mijn hybride weer terug te kruisen met een Fries en hopelijk vererft deze haar schimmel-gen en dan heb ik een witte 3/4 Fries

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:59

Afbeelding