Te paard van het Belgische Ieper naar Alkmaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Te paard van het Belgische Ieper naar Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:29

Denk dat het voor niemand te begrijpen is als alleen voor haarzelf.
Op meerdere vlakken niet.
je zorgt eerst dat een paard in goede conditie is, zowel bespiering als conditie en vet
En je stippelt een logische route vooraf uit

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:42

DuoPenotti schreef:
Denk dat het voor niemand te begrijpen is als alleen voor haarzelf.
Op meerdere vlakken niet.
je zorgt eerst dat een paard in goede conditie is, zowel bespiering als conditie en vet
En je stippelt een logische route vooraf uit

Eens, inclusief fatsoenlijke overnachtingsplekken, want een paard door iemands huis in de achtertuin laten 'slapen' geeft m ook niet de rust die nodig is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:44

Precies, in die route planning zorg je al voor opties tot stalling

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:47

Ik vind het een heel dom asociaal mens.
Het mag niks kosten die paarden!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:51

DuoPenotti schreef:
Precies, in die route planning zorg je al voor opties tot stalling

Ze had eigenlijk een plek maar toen ze die mensen wilde bellen namen ze niet op. Paarden in de tuin was een noodplan...
Ik had denk ik eerder een ander plan bedacht.

Het lijkt nu stil op de socials?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:53

Lys_PPA schreef:
Eens, inclusief fatsoenlijke overnachtingsplekken, want een paard door iemands huis in de achtertuin laten 'slapen' geeft m ook niet de rust die nodig is.

Ja terwijl dat blijkbaar de plek was waarvoor ze zo ver uit de route heeft gereden, waarom dan :?

Hadden de paarden uberhaupt beschikking over fatsoenlijk voer in die achtertuin vraag ik me ook af, want er lijkt geen hooi te liggen en die kleine beetjes gras zijn mooi voor een konijn, maar niet voor een paard :')

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:55

Nee de stal waar ze een overnachting had geregeld was niet meer bereikbaar telefonisch dus moest ze een noodoplossing zoeken. Dit is geen noodoplossing. Lijkt me niet dat de paarden rust hebben gehad die nacht.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:56

Als ik de foto's zo zie, vind ik de route al helemaal niet aantrekkelijk. Langs de weg ,in de berm drukte etc.
Dan paard in pauze op een parkeerplaats voeren. Ik zie daar voor haar en paard niks leuks in. Het is zo mooi die kant op. Doe een leuke route met fijne paden en genoeg paardaardige stops. De 500 eu die ze ophaald is deze shit toch niet waard?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:42

Ze heeft nu nog 4 dagen om 220 kilometer af te leggen. Als ze nu geen belachelijke omweg gaat maken dan red ze dat wel, maar ze gaat nog via Rotterdam, dat is zo dom om :') want dan is het nog 300 km.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:01

friezenfan2 schreef:
Nee de stal waar ze een overnachting had geregeld was niet meer bereikbaar telefonisch dus moest ze een noodoplossing zoeken. Dit is geen noodoplossing. Lijkt me niet dat de paarden rust hebben gehad die nacht.

Inderdaad hoezo noodoplossing, er rijdt toch structureel een trailer van haar in de buurt? Paarden op de kar en naar een fatsoenlijk adres.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:09

Dat vind ik ook wel heel slecht geregeld hoor, je hebt toch niet voor niets die trailer bij je :?
Zodat je zekerheid hebt dat je je hopelijk heel goed besproken slaapplaats bereikt...?

Ik vraag me af of dit nu (ook....) een slechte voorbereiding was of wat de reden was dat ze niet naar het afgesproken overnachtingspunt gegaan zijn. Zo'n tuintje kapot trappen als overnachting is wel een hele slechte keuze....

Overigens dat ze per-sé die route heel België door gekozen heeft ipv. een rechte lijn naar Alkmaar, daar zit ik an sich niet zo mee. Het ging er denk ik niet zozeer om om naar Alkmaar te gaan, maar meer om een lange rit te rijden van meer dan pak hem beet 500 km...?

Je hebt een startpunt. Je kiest een eindpunt. Alkmaar heeft persoonlijke betekenis dus dan wordt het dat. Maar als je die route te kort vindt dan verzin je dus iets langers. Dat lijkt me niet zo raar. Dus ik vind die opmerkingen van "weet ze wel dat ze de verkeerde kant op gaat?" wel een beetje aanmatigend want een ieder die op een kaart kan kijken ziet dat natuurlijk ook wel :=

Dat ze die route wilde nemen vind ik an sich niet zo bijzonder, als je nu eenmaal een lange route wilt rijden. Het probleem zit er wat mij betreft meer in dat ze het in zo belachelijk weinig tijd wilde doen. Zeker in combinatie met paarden die al zo magertjes in hun bespiering zitten.

Was dan gewoon verstandiger geweest en als je niet langer dan een week onderweg wilt zijn, was dan in een rechtere lijn naar Alkmaar gegaan, met meer stops onderweg en korte dag etappes. Gewoon lekker met die knollies samen, zodat het wat leuker voor alle partijen was geweest :(:)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:28

Het was ook nog eventueel een optie om een langere route te rijden die niet dwars door de Ardennen gaat... Afgezien van de staat van de paarden. Een ongeoefend paard op lange afstanden zal het toch makkelijker hebben met vlakte dan met dit reliëf.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:51

boedjang schreef:
Als ik de foto's zo zie, vind ik de route al helemaal niet aantrekkelijk. Langs de weg ,in de berm drukte etc.
Dan paard in pauze op een parkeerplaats voeren. Ik zie daar voor haar en paard niks leuks in. Het is zo mooi die kant op. Doe een leuke route met fijne paden en genoeg paardaardige stops. De 500 eu die ze ophaald is deze oliebol toch niet waard?

Gaat het maar om 500 euro? Dat geld is ze al kwijt aan dierenarts kosten en benzinegeld voor de volgwagen.
Heb ik het nog niet over de hoeveelheid voer wat ze extra nodig hebben. Ik denk dat ze er financieel eerder op toe moet leggen als dit alles is.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:23

Maar dan moet je wel andere adressen hebben en deze dame heeft niet verder gedacht dan haar neus lang was. Niets aan deze actie is goed doorgedacht.

Ik zou ook echt een route uitstippelen waar je zo weinig mogelijk door steden heen moet rijden. Dat lijkt me a veiliger en b sneller. Ook zou ik zo rechtstreeks mogelijk rijden en alle stallen op de route in een foldertje hebben zitten zodat mocht er een plek toch niet werken je een back up hebt en dan meerdere opties. Maar ze heeft echt nergens over na gedacht.

Hoe snel slijt een ijzer als je zoveel kilometers over asfalt, stenen, verharding rijdt? Daar is dan toch weinig nog van over. Lopen alle endurance paarden op ijzers?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:40

friezenfan2 schreef:
Hoe snel slijt een ijzer als je zoveel kilometers over asfalt, stenen, verharding rijdt? Daar is dan toch weinig nog van over. Lopen alle endurance paarden op ijzers?

Endurancepaarden doen meestal gewoon 6-8 weken met hun ijzers, omdat hun ruiters over het algemeen niet op straat rijden, maar zo veel mogelijk op onverharde grond. Ook de wedstrijden hebben meestal nooit meer dan 10% verharding in totaal. Veel endurancepaarden staan overigens helemaal niet op ijzers, en bij wedstrijden waar ijzers echt wel nodig zijn (bv in België in de Ardennen, met veel stenige grond ed) wordt expliciet gemeld dat dat zo is zodat je er rekening mee kunt houden.

Koetspaarden in grote steden kunnen binnen 2-3 weken door hun ijzers heen zijn, zelfs met dubbele ijzers of extra dikke ijzers.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:48

Rijden koetspaarden zulke afstanden dagelijks?
Er stond op mijn vorige stal inderdaad iemand die endurance reed en geen ijzers had.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:53

Het viel me bij de foto's ook op dat ze steeds op de weg rijdt, ook als er prima bermen lijken te zijn.

Ik snap dat je geen risico's neemt met bermen waar misschien een verstopte kuil in zit, maar zeker grote stukken stappen en overzichtelijke bermen daar zou ik persoonlijk altijd het gras opzoeken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:53

friezenfan2 schreef:
Rijden koetspaarden zulke afstanden dagelijks?
Er stond op mijn vorige stal inderdaad iemand die endurance reed en geen ijzers had.

Die typische toeristenkoetsen rijden over het algemeen toch wel ettelijke rondjes van 8-10 km op een dag. En als dat continu over asfalt en klinkers gaat, slijten ijzers echt heel snel.

30-40 km is met een koets niet heel extreem. Zeker niet als je dat over een hele dag uitsmeert met pauzes tussendoor, wat in de meeste plaatsen met dergelijke koetsen wel de regel is tegenwoordig.

Als ik een rondje ga mennen is dat ook al snel 20-25 km (in 2 uur tijd) zonder dat ik heel gek doe. Ik doe dat niet dagelijks, dat dan weer niet :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:40

Tieneke schreef:
Het was ook nog eventueel een optie om een langere route te rijden die niet dwars door de Ardennen gaat... Afgezien van de staat van de paarden. Een ongeoefend paard op lange afstanden zal het toch makkelijker hebben met vlakte dan met dit reliëf.

Ja, bedacht ik ook al, de Ardennen zijn nu niet bepaald de meest vlakke routes.

En haar paarden, tja, zijn meestal kneusjes die ze voor een prikje koopt en met dikke winst probeert door te verkopen.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:54

Ik denk niet dat 40 kilometer mennen te vergelijken is met 40 kilometer rijden. Als een menwagen eenmaal rolt is er weinig weerstand.
Bij rijden heb je toch altijd het gewicht en de (on)balans van ruiter.

De paarden van deze dame zijn zeker niet geschikt voor deze uitdaging. Voor de wagen óf onder het zadel.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 23:12

Jeetje, wat heftig dit. Arme paarden. -O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:42

S_zanne schreef:
Ik denk niet dat 40 kilometer mennen te vergelijken is met 40 kilometer rijden. Als een menwagen eenmaal rolt is er weinig weerstand.
Bij rijden heb je toch altijd het gewicht en de (on)balans van ruiter.

De paarden van deze dame zijn zeker niet geschikt voor deze uitdaging. Voor de wagen óf onder het zadel.

Het ging even over hoe snel hoefijzers slijten. Koetspaarden die dagelijks 30-40 km over asfalt en klinkers lopen doen alsnog 2-3 weken met hun ijzers, dus deze rit van een week betekent niet per se dat er ook nog eens nieuwe ijzers onder moeten halverwege.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:46

Ze zit nu in luyksgestel. Als ik dan een route bekijk langs Rotterdam naar Alkmaar heeft ze nog 240km te doen. Dat gaat toch niet lukken op 2,4 dag lijkt me.

Sowieso snap ik niet dat ze zo langs de gewestwegen en door dorpskernen rijdt met die Dacia er knipperend achteraan. Er zijn zoveel mooie.routes in het buitengebied! Er schort inderdaad wat aan de voorbereiding lijkt het.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:58

Ik denk omdat ze gezien wil worden voor extra publiciteit voor het doel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:00

Nou ze is eindelijk in Nederland. En moet dan zaterdag in Alkmaar aankomen..... ben benieuwd hoe dat dan gaat gebeuren want te paard lijkt me dat nog een hele opgave.

Eindelijk ook wat beelden van een beetje leuke paden door de natuur in plaats van langs al die wegen.
Braaf beestje trouwens die pony, om door een onbekend bos, op een smal pad met allemaal groen er langs, zo braaf te galopperen. Had die gouwe ouwe van mij niet gedaan zonder allerlei gestuiter :))

Van Luyksgestel tot Alkmaar is volgens Routenet 277 km te voet en 207 km op de fiets.

Dat is een hele pittige afstand om in 2 dagen af te leggen te paard.....
al helemaal in een niet optimale conditie, met de afgelopen dagen al achter je kiezen....