Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 07:46

20 punten is echt enorm overdreven. Ja een aansprekende combinatie krijgt onbewust het voordeel van de twijfel naar boven. Maar dat is niet alleen een spectaculair paard, elk type paard en combinatie kan een jury aanspreken. Maar die punten moet je wel verdienen.

Daarom wordt er altijd gezegd dat de gemiddelde score over een seizoen de kloppende score is. Soms krijg je te veel punten, soms te weinig en soms precies 'goed'. Als het gemiddelde niet overeenkomt met wat je zelf denkt moet je dus kijken hoe dat komt en niet gewoon wegschrijven op jury's die fout bezig zijn.

Correct gereden proeven komen juryleden niet onderuit, zelfs als je niet die aansprekende opvallende combinatie bent voor hen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:17

manubres schreef:
denisesilver schreef:
Premium artikel, jammer genoeg.

Qua jurering, bij mij staat nog altijd in het geheugen gegrift die rit van een jonge amazone op het NK in het ZZ-zwaar een aantal jaar terug. Foutloos en heel ontspannen, miste misschien soms wat aanspanning, maar verder echt fantastisch gereden. Gelijk na haar een A kader ruiter in de ring die ruim voorsprong op haar nam met een hele hectische proef, gespannen paard, en een aantal dure fouten.

Ach ja, dat is het nadeel van een jurysport zeggen we dan maar.

O, wist ik niet. Ik kan hem gewoon openen, maar ben lid dus zal dan automatisch gaan. Dit staat ter inleiding van het filmpje:

‘Het (onafhankelijke?) oog van de jury’

Door dr. Inga Wolframm is al jaren geleden aangetoond dat (dressuur)juryleden een vooroordeel hebben en dat dit een normaal menselijk verschijnsel is. En dat het van belang is om dit door bewustwording en training te bestrijden. Daarbij blijkt het menselijk brein niet in staat om alle gebeurtenissen in een dressuurproef tegelijkertijd te bekijken en te beoordelen. Toch ontbreekt het aan een middel om juryfouten te corrigeren. Hoe zijn vooroordelen te bestrijden? Moet de FEI hiervoor meer beleid maken? Kunnen we iets leren van andere sporten?

https://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en ... n-dressuur

Hier is het artikel.

Ik vind het wel interessant, de onderzoeken die zij doet.

Het is vaak goed terug te zien bij de kur bij de GP, de laatste 5 deelnemers en de spanning die opgevoerd wordt. Juryleden zitten dan vaak ook al automatisch hoger qua punten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:33

Qua spanning is bij een finale proef het wel heel gaaf om op volgorde van klassement te rijden of juist omgekeerd, maar of het echt handig is voor de objectiviteit (voor zover dat mogelijk is he?), nee.

In de basis, waar dus naam niet van belang is bij meeste mensen, zie je ook wel dat een correcte proef ineens hoger kan zijn als deze na een 'slechte' komt. Of de oké proef lager uitvalt als de rest die ervoor kwam bovengemiddeld goed is.
Het enige waar ik nooit iets mee gemerkt heb is het gevreesde als 1e starten. Daar gaat ook het verhaal/vooroordeel over dat je lager beoordeeld wordt. Soms omdat men denkt dat jury niet meteen hoog wil punten omdat ze niet weten wat er komt. Maar ik heb dat dus nooit gemerkt, niet bij mezelf, niet met schrijven en niet als groom.

denisesilver

Re: Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:57

Moet even een kanttekening maken dat ik in de basissport, en dan met name bij de ponies, maar enkele keren een jury tegen ben gekomen die "partijdig" jureerde. Mensen langs de kant zeiden bij eentje ook "Hij kijkt niet eens naar de proef"

Verder altijd een gruwelijke hekel gehad aan allemaal zesjes op je coupon zonder toelichting. Ben weinig juryleden tegen gekomen die een 2 en een 9 in dezelfde proef willen geven, en dat vind ik soms wel jammer. Maar misschien willen juryleden milder zijn bij de ponies, ik ben heel benieuwd hoe het volgend jaar gaat zijn om weer te starten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:19

De meeste proeven worden gereden voor die 6jes he? Er gaat vaak niet genoeg mis of echt goed voor die 2 en 9.

Ik zie namelijk heel veel juryleden die het wel doen bij de proeven waar het kan, maar door anderen nog steeds 6jes jury's genoemd worden. Terwijl die ruiters dan gewoon 6jes proeven rijden. De proeven waar het kan is dus niet elke proef op een wedstrijd, soms zelf maar 1 of geen. Terwijl ze het zelf ook veel liever zouden geven. Oke, die 2 niet haha

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:33

Het blijkt dus ook niet mogelijk te zijn om in een paar seconden alles te beoordelen en een cijfer toe te kennen, een zesje is dan vaak het 'veiligste' denk ik...Mits er geen grote naam aan het plaatje hangt Dan is een cijfer vaak standaard al een punt hoger :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:45

MyWishMax schreef:
20 punten is echt enorm overdreven. Ja een aansprekende combinatie krijgt onbewust het voordeel van de twijfel naar boven. Maar dat is niet alleen een spectaculair paard, elk type paard en combinatie kan een jury aanspreken. Maar die punten moet je wel verdienen.

Daarom wordt er altijd gezegd dat de gemiddelde score over een seizoen de kloppende score is. Soms krijg je te veel punten, soms te weinig en soms precies 'goed'. Als het gemiddelde niet overeenkomt met wat je zelf denkt moet je dus kijken hoe dat komt en niet gewoon wegschrijven op jury's die fout bezig zijn.

Correct gereden proeven komen juryleden niet onderuit, zelfs als je niet die aansprekende opvallende combinatie bent voor hen.

Tja en toch rijd ik met Rêve met slechtere proeven gemiddeld ruim 10% meer dan Sam in dit niveau terwijl Sam op dat niveau veel meer aan de hulpen stond. (Toen hij het dus liep.)
Met Rêve moet ik vrij veel uitspoken om naar de 60 te gaan.. Terwijl ik met Sam geen fout kon maken om van die 60 weg te blijven. :+
(Even de nota dat ik hier dus er van uit ga dat je boven de 60% wil scoren.)
Hoe verklaar je dat dan? Enige wat veranderd is, is een paard dat wat meer kwaliteit heeft en wellicht voor de gemiddelde persoon aansprekender.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:04

Of omdat het paard wat meer kwaliteit heeft de onderdelen misschieb beter loopt? Of het er minder gespannen uitziet of noem maar op.
Het is niet alleen het aansprekende wat beloond wordt, maar wel waardoor je onbewust een 7 ipv 6,5 geeft bijvoorbeeld. Maar een combinatie kan je ook aanspreken doordat het vriendelijk gereden is of een fijn constant beeld geeft en noem maar op.

Want hoe verklaar je dan dat ik juist met het minder kwaliteitsvolle, maar correcte dier veel hoger scoor als degene met meer kwaliteit? Omdat kwaliteit niet alleen aansprekend of bepalend is. En correct gereden kunnen ze niet om heen. Hier in Nl iig. Maar een paard met meer kwaliteit die ook correct gereden wordt komt daar weer boven en dat vind ik ook logisch. Want dan zijn bepaalde dingen ook gewoon beter. Met diegene met kwaliteit kreeg ik vaak het compliment dat we een aansprekende combinatie waren, maar ik kon nog steeds wisselen van 165 punten tot 70 procent, maar vaker 65. Net hoe correct ik gereden had. Degene met minder kwaliteit, maar constanter correct scoort hoger. De 1e scoorde die 2 en 9, de 2e scoort geen 2en maar wel 9ens, alleen op andere onderdelen.

Enkel alleen het aansprekende zorgt niet voor veel hogere punten, je moet het ook nog waarmaken.

Het wisselt ook per land wat een normale score is. In NL scoort lang niet iedereen die 60%, als ik naar andere landen kijk vinden ze daar 60 procent al slecht en lijkt 67/68% normaal te zijn voor proef die hier op 60 procent zou komen. Jurering, reglementen, eisen en punten zijn niet te vergelijken vaak juist. Ik heb het dus alleen maar over Nederland, waar dit nieuwsbericht over gaat. Daar heb ik ervaring mee, andere landen niet.

Wie weet is het in België wel compleet anders.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:20

MyWishMax schreef:
De meeste proeven worden gereden voor die 6jes he? Er gaat vaak niet genoeg mis of echt goed voor die 2 en 9.

Ik zie namelijk heel veel juryleden die het wel doen bij de proeven waar het kan, maar door anderen nog steeds 6jes jury's genoemd worden. Terwijl die ruiters dan gewoon 6jes proeven rijden. De proeven waar het kan is dus niet elke proef op een wedstrijd, soms zelf maar 1 of geen. Terwijl ze het zelf ook veel liever zouden geven. Oke, die 2 niet haha

Ja, snap ik. Ik doelde meer op enkel zesjes en geen commentaar op wat er moet verbeteren. Al is het onderaan op de coupon.

Ik vind een 2 of 4 krijgen altijd wel grappig, puur omdat je weet wat er op dat moment mis ging hahah. Heb aan de andere kant weleens gewoon een 6 gehad terwijl we buiten de baan belandde en een kleine volte moesten draaien om te herstellen :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:34

Ah ja, lege protocollen zijn vervelend idd. Bij alle punten vind ik, want er is altijd iets te verbeteren. Anders reden we wel 100 procent haha.
En idd, bij die 2 en vaak die 4 weet je wel wat er fout ging. Het is fijn om te lezen wat je bij een 5,5/6/7 kan verbeteren om wel dat punt omhoog te gaan volgens de jury. Vaak weet instructie het wel en die zijn ook voor de training, maar er wat bijschrijven hoort wel. Vooral als er dus een 6jes proef gereden wordt, niks echt slecht en niks echt goed. Dan aangeven dat dit en dit verbeterd moet worden voor hogere punten :j maar ik mag gelukkig echt niet klagen qua protocollen.

En succes alvast! De 1e keer na een tijd eruit geweest te zijn is altijd spannend! Had ik ook na pauze van 5 jaar helemaal niet rijden op af en toe buitenritje na :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:04

Is mijn ervaring ook, met de commercielere knappe dressuurpaarden automatisch meer punten..ook al liepen ze voor mijn gevoel als een krant. De simpele moest ik veel meer aan rijden om uberhaupt winst te halen.

Daar zit echt wel een groot stuk psychologie wat mee speelt. Ik denk als je met een simpel dier na zo'n hele goedbewegende komt dat dit ook wel in het nadeel kan werken qua beeld.

Jouw proeven zijn heel constant en stabiel om te zien MWM, qua aanleuning en beeld. Daar scoor je absoluut op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:27

Elisa2 schreef:
Is mijn ervaring ook, met de commercielere knappe dressuurpaarden automatisch meer punten..ook al liepen ze voor mijn gevoel als een krant. De simpele moest ik veel meer aan rijden om uberhaupt winst te halen.

Daar zit echt wel een groot stuk psychologie wat mee speelt. Ik denk als je met een simpel dier na zo'n hele goedbewegende komt dat dit ook wel in het nadeel kan werken qua beeld.

Jouw proeven zijn heel constant en stabiel om te zien MWM, qua aanleuning en beeld. Daar scoor je absoluut op.

Dat dus. En een simpele kan idd ook punten lopen en meedraaien. Ik zeg alleen dat mijn iets kwaliteitsvollere zich veel en veel meer kan permitteren in de proef dan mijn simpele. En dat hoort gewoon niet. Een correct gereden simpele mag niet achter eentje met wat grotere gangen staan die in de basis minder goed aan de hulpen is. En dat heb ik dit seizoen wel zien gebeuren. Meerdere seizoenen. Maar dit seizoen kan men niet zeggen dat het nijd is want ik was degene die hoger gepunt werd dan zou mogen. :+ en ja ook door NL juryleden in een KNHS proef. Die werd zwaar over gepunt want dat was een van haar slechtere proeven van het seizoen. :+

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:45

Ayasha schreef:
MyWishMax schreef:

Tja en toch rijd ik met Rêve met slechtere proeven gemiddeld ruim 10% meer dan Sam in dit niveau terwijl Sam op dat niveau veel meer aan de hulpen stond. (Toen hij het dus liep.)
Met Rêve moet ik vrij veel uitspoken om naar de 60 te gaan.. Terwijl ik met Sam geen fout kon maken om van die 60 weg te blijven. :+
(Even de nota dat ik hier dus er van uit ga dat je boven de 60% wil scoren.)
Hoe verklaar je dat dan? Enige wat veranderd is, is een paard dat wat meer kwaliteit heeft en wellicht voor de gemiddelde persoon aansprekender.

Ik kan me niet herinneren of ik wel eens bewegend materiaal van Reve heb gezien, maar gebaseerd op wat ik heb gezien, lijkt Reve meer ontspannen en meer de hand op te zoeken. Aan de hulpen zijn is maar een klein deel van het cijfer, maar de aanleuning is een stuk groter. Die lijkt bij Reve meestal toch wat fijner. Misschien dat het ook vertekent door de wat hollere rug van Sam, en dat is dan misschien wel type paard, maar misschien dat er ook daadwerkelijk veel verschil zit in aanleuning en ontspanning.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:55

Sam was veel constanter in de aanleuning dan Rêve. :) Sam heeft een hoog kruis en holle rug en daar konden heel weinig jurys doorheen kijken. Rêve heeft een snel en actief achterbeen waar ze een hoop mee verdoezeld en ook daar kunnen heel weinig jurys doorheen kijken. :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:28

Ow dit is zo herkenbaar..ook lang een paard gestart met een holle rug en hoog kruis. Al liep ie super, het zag er altijd minder uit. Wat ook altijd terug te zien was in de punten. (uiteraard waren er ook nog genoeg verbeterpunten)

Reve kruipt er volgens mij snel achter. Maar paard is goed gebouwd en heeft een mooi front dus dat voorkomen alleen al zal absoluut scoren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:56

Toch, als ik de mensen in het pony tussen de paarden starten topic moet geloven, worden die niet lager gejureerd dan mensen die met paarden rijden. Ook de Haflingers uit dat topic lopen vaak bovenaan mee.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:57

996981 schreef:
Spenk schreef:
[quote="_Snow_Whi
Eigenlijk wel raar dat het niet geleidelijk geintroduceerd wordt.
Hier in Noord-Amerika beginnen ze met een eenvoudig wissel via draf in het L, dan een eenvoudige wissel via stap in het M, de vliegende wissel in het Z, en een 3 wissel serie in het ZZ.

Hier zit trouwens ook uberstreichen in het Z1, dus zelfs als je met S&T start moet je bewijzen dat het paard eigen draagkracht heeft.

Dat is hier toch precies zo?

In de M doe je wissel door draf paar passen zowel M1 als M2 al. In de M2 komt daarbij de stap galop. In de Z1 eenvoudige wissel, in de Z2 vliegende ZZ licht 2 wissels op 1 diagonaal en vanaf ZZ zwaar series.

Wissel door draf in de M? Sinds wanneer?[/quote]

Al sinds de nieuwe proeven zit deze er in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:30

denisesilver schreef:
Toch, als ik de mensen in het pony tussen de paarden starten topic moet geloven, worden die niet lager gejureerd dan mensen die met paarden rijden. Ook de Haflingers uit dat topic lopen vaak bovenaan mee.

Je kan ook wel bovenin mee rijden.

Paard waar ik het over had mocht ook naar de kampioenschappen. Alleen is het als ruiter veel en veel harder werken dan op een paard die van nature een beter voorkomen heeft.

Waar ik met knap paard standaard een 7 had voor binnenkomen was dat met onvoordelig paard standaard een 6 bijvoorbeeld. Terwijl allebei gewoon goed recht binnen komen en netjes vierkant halthouden etc.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:40

Ik weet niet in welke context het staat dat zij niet het idee hebben benadeeld te worden. Of dat daar achter wel of niet staat dat ze harder hun best moeten doen zeg maar, maar ik wil je daar best op geloven.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:56

Ik heb met verschillende paarden gestart en ook al heb je een paard wat iets minder is qua gangen of voorkomen; als je een goede proef rijdt dan wordt dit echt wel beloond. Ik heb een Groninger in het Z gehad die iedere wedstrijd in de top 3 liep en met scores boven de 65%. Nee, de 70 gingen we niet halen en nee hij was niet zo lenig en lichtvoetig als mijn kwpners, maar als je weet waarop je kunt scoren en ruimte hebt om te compenseren, dan hoef je echt niet onder te doen. Daarnaast wist ik ook dat ik met hem niet de verbeelding moest hebben om in de top 5 te rijden met een kampioenschap.
Ik weet ik ook dat ik met een knappe zwarte kwpn veel meer risico kon nemen in een proef en dus ook 2-en scoorde. Daarentegen kreeg ik ook de 8e en 9ens, waar de Groninger een stabiele 6/7ens proef waard was. Was het harder werken, nee. Technisch je paard goed voor elkaar hebben ja.

Dus ja, het type paard en de gangen daar kan een jury nu eenmaal meer of minder van gecharmeerd zijn, maar dat neemt niet weg dat als je een strakke proef rijdt de jury daar niet omheen kan. Wees alleen realistisch dat je met een minder lenig paard nu eenmaal altijd lager zult scoren, gewoonweg omdat er dan meer aan te merken is op een oefening ( impuls, takt, lengtebuiging), dan een paard die dat van nature meer heeft.

Het ‘ik rijd op een koudbloed, dus krijg ik minder punten’, dat gaat er bij mij niet in. De meeste mensen die ik dit hoor zeggen, daarvan zie ik al op het voorterrein dat ze gewoonweg ook niet voor die 7 of 8 rijden. Gelukkig zie ik er ook genoeg die hun paard heel fijn voorstellen en ook de 200+ punten krijgen.
Het helpt als je een goed paard onder je kont hebt, maar het gemiddelde wedstrijdpaard genomen zijn dit echt niet de Pavo toppers die we tegenkomen op ons lokale wedstrijden maar degelijke dieren op een enkele uitblinker na. En het paard waar iedereen even voor stopt om te kijken, is nu vaak eenmaal de betere beweger die bovenaan het klassement staat. Zeker als er nog eens een fijne piloot op zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:46

Niemand beweerd dat je geen punten krijgt of niet mee kan. We zeggen gewoon dat er wel meer mee speelt dan enkel correct rijden. Eentje met veel kwaliteit hoeft minder correct te lopen om toch aan die 65% en zelfs hoger te komen.

Er speelt vanalles mee dat het onderbewustzijn triggert. Daar kan een jury, die ook maar een mens is, zelfs niets aan doen want hij of zij is zich er niet bewust van. Dan kan je wel zeggen ‘ik ben me bewust van mijn beperkingen’ maar erkennen dat er ook factoren mee spelen in je oordeel die je niet kan controleren is daar ook deel van. Al is het maar omdat je die dag een slechte dag hebt en je dus gewoon kritischer bent dan misschien fair is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:24

Padoertje schreef:
Ik heb met verschillende paarden gestart en ook al heb je een paard wat iets minder is qua gangen of voorkomen; als je een goede proef rijdt dan wordt dit echt wel beloond. Ik heb een Groninger in het Z gehad die iedere wedstrijd in de top 3 liep en met scores boven de 65%. Nee, de 70 gingen we niet halen en nee hij was niet zo lenig en lichtvoetig als mijn kwpners, maar als je weet waarop je kunt scoren en ruimte hebt om te compenseren, dan hoef je echt niet onder te doen. Daarnaast wist ik ook dat ik met hem niet de verbeelding moest hebben om in de top 5 te rijden met een kampioenschap.
Ik weet ik ook dat ik met een knappe zwarte kwpn veel meer risico kon nemen in een proef en dus ook 2-en scoorde. Daarentegen kreeg ik ook de 8e en 9ens, waar de Groninger een stabiele 6/7ens proef waard was. Was het harder werken, nee. Technisch je paard goed voor elkaar hebben ja.

Zeggen toch exact hetzelfde?

Feit blijft dat als jij deze technisch goed voor elkaar hebt en een knapper paard ook, dat die laatste meer punten krijgt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:21

Volgens mij dwalen jullie af :D

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:30

Vanmorgen als groom mee naar de Z rubriek en van alle combinaties was er 1tje die ik graag wat vriendelijker had willen zien rijden. Helaas was de toezichthouder niet zo mondig, maar dat was snel opgelost door de mede ruiters.

Dat merk ik helaas wel; dat de wat jongere toezichthouders het toch spannend vinden om een combinatie aan te spreken. Hier valt ook nog flinke winst te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:36

Meld je aan zou ik zeggen :D

Het is voor organisaties nog steeds heel lastig om toezichthouders te krijgen. Veel jury's willen eigenlijk niet en de opgeleide toezichthouders kunnen ook niet overal zijn. Mensen zullen het toch ook moeten leren in de praktijk.