Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:52

Veronica2 schreef:
Ninx schreef:

Wanneer er nu echt grove misstanden te zien zijn op die beelden. Dus werkelijk leed. Verregaand en schokkend.
Kom je dan terug op deze zin?

Nee, want als je zonder instemming bedrijfsprocessen filmt, is er iets mis met je morele kompas. Het is namelijk verboden en dat is niet voor niks. Daardoor is het moreel, ethisch niet verantwoord.

Tenzij de bedrijfsprocessen juist ethisch en moreel niet verantwoord zijn.
Dan kan het doel de middelen heiligen.

Mensen die worden uitgebuit, dieren levend gekookt of ernstig mishandeld etc.

Niemand zal toestemming geven dat op beeld vast te leggen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:53

Ninx schreef:
Babootje schreef:
Nee dat is het niet. Een rechter zal dat zeker ook niet zo zien. Iemand moet de gelegenheid krijgen om de informatie tot zich te kunnen nemen en te reageren, eventueel met een advocaat. Die gelegenheid wordt niet gegeven. Beelden bekijken in deze setting, direct moeten reageren en nog gefilmd worden ook is absurd. Kan me heel goed voorstellen dat Helgstrand zich niet voor dat karretje laat spannen.

Kan zijn dat de rechter dit goedkeurt. Dat gebeurd vaker. Het belang van de beelden is dan groter dan de schending van de privacy.

Nee, dat kan niet. Wat je doet is wensdenken naar je eigen maatstaven en is niet realistisch.

Ninx

Veronica2 schreef:
Nee, want als je zonder instemming bedrijfsprocessen filmt, is er iets mis met je morele kompas. Het is namelijk verboden en dat is niet voor niks. Daardoor is het moreel, ethisch niet verantwoord.

Okay.... dus je vindt het niet goed dat onlangs aan het licht kwam dat gehandicapte mensen op een zorgboerderij stelselmatig mishandeld werden. En dat juist door dit vast te leggen direct stappen ondernomen konden worden om de veiligheid van deze mensen te garanderen?

Hoe zou jij dan bewijsvoering kunnen/ willen aanleveren wanneer filmen niet mag?

Instemming van de gefilmde partij kan geen antwoord zijn, want dan zien we immers alleen gewenste zaken.

Ninx

Veronica2 schreef:

Nee, dat kan niet. Wat je doet is wensdenken naar je eigen maatstaven en is niet realistisch.[/quote]

Zoek het maar op....

Er zijn heel wat van dit soort zaken onder de hamer geweest waarbij de beelden toch zijn uitgezonden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:54

Overigens is de versie over het niet geven van wederhoor alleen de kant van Helgstrand. Wie weet is er ook een andere kant.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:55

Nou ja volgens Nederlands recht kan je opzoeken of het mag of niet, misschien is Deens recht anders?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:00

Ninx schreef:
Veronica2 schreef:

Okay.... dus je vindt het niet goed dat onlangs aan het licht kwam dat gehandicapte mensen op een zorgboerderij stelselmatig mishandeld werden. En dat juist door dit vast te leggen direct stappen ondernomen konden worden om de veiligheid van deze mensen te garanderen?

Hoe zou jij dan bewijsvoering kunnen/ willen aanleveren wanneer filmen niet mag?

Instemming van de gefilmde partij kan geen antwoord zijn, want dan zien we immers alleen gewenste zaken.

Laat ik mezelf maar even quoten van eerder in dit topic.

Veronica2 schreef:
Over de beelden van de misstanden bij de zorgboerderij en beelden zoals Alberto Stegeman maakt kan je moeilijk zeggen dat die een bepaalde kant op gemanipuleerd zijn. Daar is echt een verschil tussen. Het verschil namelijk tussen goede bedoelingen en kwade opzet.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:02

Ok Veronica, en wat maakt dat er een verschil is nu met dit programma? :roll: We weten toch nog niet wat gefilmd is immers?
Laatst bijgewerkt door princequillo op 23-06-23 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:02

Je mag in NL stiekem gesprekken tussen jezelf en de werkgever opnemen, die mogen gebruikt worden in een civiele zaak. Je mag ze niet op de socials plaatsen, en als er naar gevraagd wordt, moet je zeggen dat je het opneemt, lees ik. Je mag geen gesprek opnemen als je zelf geen deelnemer bent.
Hoe dat in Denemarken gaat weet ik niet

https://www.schenkeveldadvocaten.nl/sti ... n-mag-dat/

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:03

Veronica2 schreef:
Over de beelden van de misstanden bij de zorgboerderij en beelden zoals Alberto Stegeman maakt kan je moeilijk zeggen dat die een bepaalde kant op gemanipuleerd zijn. Daar is echt een verschil tussen. Het verschil namelijk tussen goede bedoelingen en kwade opzet.
[/quote]

Okay, dus je gaat er vanuit dat deze beelden gemanipuleerd zijn?

Ook zeg je dat het willen onthullen van mishandeling geen blijk van goede bedoelingen toont?
Het onthullen van dierenmishandeling vind jij kwade opzet?

Het is geen RTL Boulevard he?
Het is serieuze onderzoeksjournalistiek.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:14

Ninx schreef:
Veronica2 schreef:

Ook zeg je dat het willen onthullen van mishandeling geen blijk van goede bedoelingen toont?

Het is serieuze onderzoeksjournalistiek.[/quote]
Het gaat mij om de methode en die is dat ze Helgstrand in een soort tangconstructie willen dwingen om naar die beelden te kijken, dat staat heel erg ver af van serieuze onderzoeksjournalistiek.
Jij gaat er in de post hierboven vanuit dat men dierenmishandeling wil onthullen, ik dus niet.

princequillo
Fotograaf

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:17

Ik zie serieus de grote verschillen tussen hoe de zorgboerderij is opgenomen en dit niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:18

Veronica2 schreef:
Het gaat mij om de methode en die is dat ze Helgstrand in een soort tangconstructie willen dwingen om naar die beelden te kijken, dat staat heel erg ver af van serieuze onderzoeksjournalistiek.
Jij gaat er in de post hierboven vanuit dat men dierenmishandeling wil onthullen, ik dus niet.

Nou, hij is niet verplicht he?
Ze kunnen het ook uitzenden zonder dat hij eerst kan kijken.

Ik ga daar inderdaad vanuit.... en dat zou zomaar eens foutief kunnen zijn, dus goed dat je me daarop wijst.
Het ligt, gezien het verleden, in de lijn der verwachtingen... ook het feit dat hij zelf refereert aan hulpmiddelen die noodzakelijk zijn omdat paarden groot en sterk zijn doet me vermoeden dat het daarom gaat.

Maar goed, dat is nog even afwachten.

Blijft toch nog mijn vraag: op welke manier vind jij het wenselijk dat misstanden in de paardensport aan het licht worden gebracht?

Enzo_Ollie

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:20

Het lijkt mij ook juist nuttiger om zijn echte reactie te zien ipv de vooraf ingestudeerde reactie die samen met de persvoorlichter en na een paar extra mediatrainingen zijn opgenomen, ook voor bijv. de politie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:23

AnnedB schreef:
Ik vind het eigenlijk best bijzonder dat op een forum vol zogenaamde paardenliefhebbers zoveel mensen zijn die het erg vinden dat daar gefilmd is. Die het nu al opnemen en bagatelliseren door te zeggen 'wie trekt er nooit eens aan het bit, wie gebruikt nooit eens een hengstenketting'.
We zouden toch juist als paardenliefhebber moeten toejuichen dat er controle is op het welzijn van onze geliefde dieren?
Is er niks geks gebeurd, dan is er niks aan de hand en zal dat ook zo uit de docu komen.
Is er wel iets geks gebeurd, zien we dat ook en naarmate van de ernst zullen er dan maatregelen moeten komen.
Beelden kunnen op emotie bewerkt worden, maar er zijn genoeg dingen die je niet uit context hoeft te plaatsen om te weten dat het nooit goed is om te doen.
Is dat niet gebeurd, dan hoeft niemand bang te zijn en is er niks aan de hand.
Maar juist wij als paardenliefhebbers zouden het recht van de paarden voorop moeten zetten in plaats van bij voorbaat alles al goed te praten.

Er wordt helemaal niks goedgepraat, er wordt gewoon een kanttekening gezet bij sommige aannames omdat in het verleden al wel vaker is gebleken dat mensen sneller ten onrechte veroordeeld worden.

Zie het voorbeeld, "bloed in de mond".

En als je Dier en Recht een beetje volgt, dan weet je ook dat beelden helaas wel heel erg gemanipuleerd en verdraaid kunnen worden.

Volgens mij staat hier bij iedereen het belang van de paarden voorop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:24

Popstra schreef:
Die kennis zal heus niet random even gaan vertellen dat er echt mis standen zijn als die er zijn...

Denk wel dat het iemand is die opstapt als er misstanden zijn die ten koste gaan van het paardenwelzijn. Maar goed, zolang ze onder contract staat zal ze inderdaad wel op moeten passen met wat ze zegt.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:26

… Maar kunnen we dan nu ook eindelijk een antwoord verwachten? Wat maakt de zorgboerderij zo verschillend? En wat is dan de geaccepteerde methode om dit soort dingen te onthullen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:30

Elisa2 schreef:
Er wordt helemaal niks goedgepraat, er wordt gewoon een kanttekening gezet bij sommige aannames omdat in het verleden al wel vaker is gebleken dat mensen sneller ten onrechte veroordeeld worden.

Zie het voorbeeld, "bloed in de mond".

En als je Dier en Recht een beetje volgt, dan weet je ook dat beelden helaas wel heel erg gemanipuleerd en verdraaid kunnen worden.

Volgens mij staat hier bij iedereen het belang van de paarden voorop.

Dier en Recht verdraait volgens mij niets....
Zij hebben alleen problemen met bepaalde zaken/ handelingen, die door veel mensen in de sport als 'normaal' worden gezien en ervaren.

En ja.... mensen worden ten onrechte kapotgemaakt.
Veronica haalde het programma BOOS aan omdat daar wel correct gehandeld zou zijn.... Evengoed is door dat programma de carrière van Borsato (en zijn leven) naar de haaien.
Komt dat door het programma, of door het feit dat het publiek hem op voorhand schuldig achtte en de radio per direct zijn muziek niet meer draaide?
Ik vind dat ook lastig, het is een soort trial by media die tot onherstelbare schade kan leiden.

Want nu hij onschuldig bewezen is door de rechter, is er niemand die de beste man excuses maakt....

Ik begrijp dus dat het allemaal heel 'dubbel' is. Maar in het geval van dieren is het maar zo zelden dat zij 'gehoord' worden.
Ik heb er bijzonder veel voor over dat al dat leed nu eens boven tafel komt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:34

Ik ken dat Deense programma ook niet. En dat was wel een erg terechte opmerking.
Is dat een programma dat manipuleert zoals dier en recht enz beelden laat zien.
Of is het een programma die eerlijk laat zien hoe het gaat.

Bij eerlijke beelden dan is het ongeveer de enige manier om misstanden aan de kaak te stellen.
Gemanipuleerde beelden. Noem ff wat: een paard dat schrikt. Ruiter trekt in de mond die open gaat voor 5 galop sprongen en alleen dat laatste deel uitzenden als er word alleen maar aan de paarden gesjord dat kan natuurlijk niet.

Uiteraard is het beeldmateriaal van echte mishandeling dan niet zuiver gekregen. Toch is dat voor mij heel anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:35

Serieus? heb je weleens het filmpje gezien wat ze van het tuigpaardenconcour hebben gemaakt bekeken? Met hun commentaar er bij? Paarden die gewoon wat wild worden omdat ze willen gaan (daar zijn ze voor gefokt) was bij hun al dierenmishandeling.

Ben zelf gaan kijken nav wat hun allemaal beweerden en er klopte helemaal niets van. Heb echt geen schokkende dingen gezien. Ze filmden bij een nieuwelingenklasse.

Ik ben ook echt voor het opkomen voor dieren hoor, maar juist door bovenstaande wel echt een stuk voorzichtiger geworden.

Er zijn genoeg mensen die wel oordelen maar zaken niet echt in de juiste context weten te plaatsen en dat is gewoon erg schadelijk.

Marco is een goed voorbeeld, zo snel kan het gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:36

DuoPenotti schreef:
Ik ken dat Deense programma ook niet. En dat was wel een erg terechte opmerking.
Is dat een programma dat manipuleert zoals dier en recht enz beelden laat zien.
Of is het een programma die eerlijk laat zien hoe het gaat.

Bij eerlijke beelden dan is het ongeveer de enige manier om misstanden aan de kaak te stellen.
Gemanipuleerde beelden. Noem ff wat: een paard dat schrikt. Ruiter trekt in de mond die open gaat voor 5 galop sprongen en alleen dat laatste deel uitzenden als er word alleen maar aan de paarden gesjord dat kan natuurlijk niet.

Uiteraard is het beeldmateriaal van echte mishandeling dan niet zuiver gekregen. Toch is dat voor mij heel anders.

Ja, dit is voor mij exact zo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:45

Veronica2 schreef:

Ninx schreef:

Dat is ook maar een aanname, waarvan ik me afvraag hoe je daarbij komt. En waarom dit het niveau van RTL Boulevard zou overstijgen.
Voor de lol eens even in de bio's gesnuffeld, maar in het lijstje van mensen die hebben meegewerkt/meewerken aan het programma kan ik tot nog toe geen journalisten ontdekken. behalve de presentator zelf die ooit een journalistieke studie heeft gedaan, maar al vrij snel is overgestapt naar radio en televisie presenteren. Dus hoeveel doorwrochte serieuze journalistiek dit nu echt is...
https://www.imdb.com/title/tt0451553/fu ... t_ov_st_sm

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:48

Elisa2 schreef:
Serieus? heb je weleens het filmpje gezien wat ze van het tuigpaardenconcour hebben gemaakt bekeken? Met hun commentaar er bij? Paarden die gewoon wat wild worden omdat ze willen gaan (daar zijn ze voor gefokt) was bij hun al dierenmishandeling.

.

Heel eerlijk?

Ik ben meermaals bij een tuigpaardenconcours geweest, en heel wat trainers aan het werk gezien.
Vanzelfsprekend kijken we er allemaal anders tegenaan, en zal mijn gevoeligheid wat hoger liggen. Maar ik zie daar echt heel veel grofstoffelijkheid en stress.

De bier, worst en mannen van de gestampte pot mentaliteit is ook de sfeer.... het gaat er soms ruig aan toe.
Sommige mensen vinden dat acceptabel. Ik zie teveel ruwheid.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:50

Babootje schreef:
Veronica2 schreef:

Ninx schreef:

Dat is ook maar een aanname, waarvan ik me afvraag hoe je daarbij komt. En waarom dit het niveau van RTL Boulevard zou overstijgen.
Voor de lol eens even in de bio's gesnuffeld, maar in het lijstje van mensen die hebben meegewerkt/meewerken aan het programma kan ik tot nog toe geen journalisten ontdekken. behalve de presentator zelf die ooit een journalistieke studie heeft gedaan, maar al vrij snel is overgestapt naar radio en televisie presenteren. Dus hoeveel doorwrochte serieuze journalistiek dit nu echt is...
https://www.imdb.com/title/tt0451553/fu ... t_ov_st_sm

En heb je het programma verder gekeken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:55

_San87_ schreef:
Het kan natuurlijk ook zijn dat het programma zich focust op de financiële kant van het bedrijf en dat de paarden als zijspoor erin zitten?

Geen idee, hoor. Maar dat kan ik me gezien de enorme groei in korte tijd ook best voorstellen als insteek.

Dat is ook een boeiende gedachte idd. Juist vanwege het 'gedoe' met verkopen waarbij de eigenaar minder kreeg en hij zelf meer in eigen zak stak. Misschien zijn er wel meer zulke zaken en kijken ze daarnaar?

Aan de ene kant snap ik het willen zien van de ruwe beelden helemaal. Dat zou ik ook willen, want met edits kan je echt een hoop. Ik vind de manier waarop hij zijn statement verwoord alleen apart. Dat vind ik eigenlijk verdachten :+