Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cantodea11 schreef:Toch blijf ik het raar vinden dat als je twee jury’s hebt er wel een enorm verschil in punten kan zitten soms wel 30 dat is toch eigenlijk niet te verklaren
Cantodea11 schreef:Toch blijf ik het raar vinden dat als je twee jury’s hebt er wel een enorm verschil in punten kan zitten soms wel 30 dat is toch eigenlijk niet te verklaren
mce schreef:Cantodea11 schreef:Toch blijf ik het raar vinden dat als je twee jury’s hebt er wel een enorm verschil in punten kan zitten soms wel 30 dat is toch eigenlijk niet te verklaren
ja wel hoor, de ene jury houd van hakketakke in de krul, en de ander ziet liever een combinatie die in goede harmonie rijden, paard en ruiter elkaar volledig begrijpen al naar gelang de klasse waarin ze starten.
daarin zitten juryleden - b/l/m/z - nog lang niet op een lijn.
Bovendien zit er een groot verschil in achtergronden bij juryleden en dat is soms goed merkbaar.
Benzz schreef:Dorine92 schreef:Ik moet zeggen dat ik deze wel tricky vind... want iedereen heeft een andere rijstijl en je kunt niet zomaar verwachten dat als een Z met een paard heeft gereden, dat jij het dan ook kan.
Ik heb ook wel op Z paarden gereden waarbij ik het niet voelde, maar dan zat de eigenaar erop en dan ging het prima. Heb het met mijn eigen paard ook vaak genoeg gezien... met veel anderen ging hij als een krabbelende manegepony en veel aanleuningsproblemen door de bak. Dat waren mensen die mijn proeven vaak genoeg hebben gezien, en stomverbaasd aangaven dat hij nogal verrot aanvoelde. Ik kon er zelf mee lezen en schrijven.
Idealiter kan iedereen op jouw paard wegrijden, maar ieder paard heeft een verleden en iedere ruiter ook, dus in de praktijk werkt het dus niet altijd zo
Een goed gereden paard kan iedereen mee wegrijden, na een week of 6 is de rijderij eraf en komen de problemen.
Dorine92 schreef:Cantodea11 schreef:Toch blijf ik het raar vinden dat als je twee jury’s hebt er wel een enorm verschil in punten kan zitten soms wel 30 dat is toch eigenlijk niet te verklaren
Dat vind ik helemaal niet erg, als de klassering maar hetzelfde is. Als eentje bij de ene jury bovenaan staat en bij de andere onderaan, dát is het moment dat er dingen mis gaan.
(Ja, scheefheid zie je vanuit de ene hoek beter dan de andere, bla bla bla... )
Dorine92 schreef:Cantodea11 schreef:Toch blijf ik het raar vinden dat als je twee jury’s hebt er wel een enorm verschil in punten kan zitten soms wel 30 dat is toch eigenlijk niet te verklaren
Dat vind ik helemaal niet erg, als de klassering maar hetzelfde is. Als eentje bij de ene jury bovenaan staat en bij de andere onderaan, dát is het moment dat er dingen mis gaan.
(Ja, scheefheid zie je vanuit de ene hoek beter dan de andere, bla bla bla... )
MyWishMax schreef:Mensen die geen jury zijn kijken naar het geheel en niet per onderdeel en dan nog alle dingen die je per onderdeel en over de hele proef meeneemt.
Janneke2 schreef:MyWishMax schreef:Mensen die geen jury zijn kijken naar het geheel en niet per onderdeel en dan nog alle dingen die je per onderdeel en over de hele proef meeneemt.
Dit begrijp ik niet helemaal.
Kun je er iets meer over vertellen...?
(Ooit hoorde ik een andere jury iets zeggen in de trant van 'in de B is al goed op de houding van de ruiter gelet, dus in de hogere klassen kijk ik naar andere dingen.
Zit dit in diezelfde richting of niet...?)
Elisa2 schreef:Ja die 20/30 punten verschil op kampioenschappen vind ik ook best kwalijk..denk ook gewoon dat er een verschil zit in jury,s die wel durven te punten. (8 en 4 geven) of de 5/6jes jury.
Naast iedere jury uiteraard zijn/ haar eigen kijk en prioriteiten heeft. En de verschillende invalshoeken een rol spelen.