Britt Dekker 'onverwachts' naar NK dressuur: 'Ongelofelijk trots'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Britt Dekker 'onverwachts' naar NK dressuur: 'Ongelofelijk trots'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:38

Ja is niet voor niks uiteraard. Je betaald video fee van 20 euro

Op grote evenementen waar veel geld in zit is er ook een apparte judge die op scherm mee kijkt. De monitor judge.
Dat ook voor als ze twijfelen, voor als een ruiter ergens niet mee eens is e.d

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:43

Bij dressuur kan je niet in bezwaar tegen beoordelingen. Jury's onderling overleggen wel als ze bij een wedstrijd zitten met meerdere jury's per ring, maar dat is niet elke wedstrijd zo. Meestal juist 1 jury per ring in de basis.
Dat overleggen is als ze erachter komen dat ze flinke verschillen hebben. Maar als dat alleen qu punten is en niet qua plaatsing is er alsnog weinig aan de hand.

Het zou leerzaam zijn voor de deelnemers, de meeste die zo tegen de beoordelingen zijn zijn vaak ook degene die nooit een proef filmen.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:07

Toch blijf ik het raar vinden dat als je twee jury’s hebt er wel een enorm verschil in punten kan zitten soms wel 30 dat is toch eigenlijk niet te verklaren

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:35

Cantodea11 schreef:
Toch blijf ik het raar vinden dat als je twee jury’s hebt er wel een enorm verschil in punten kan zitten soms wel 30 dat is toch eigenlijk niet te verklaren

Valt wel mee, dat hoeft maar 1 punt per onderdeel te zijn. 30 punten lijkt veel maar ergens valt t toch mee vind ik.
en bij 2 jury's heb je ook nog een keer dat de 1 soms iets beter ziet dan de ander als iets juist goed gaat of mis gaat

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:51

Cantodea11 schreef:

ja wel hoor, de ene jury houd van hakketakke in de krul, en de ander ziet liever een combinatie die in goede harmonie rijden, paard en ruiter elkaar volledig begrijpen al naar gelang de klasse waarin ze starten.

daarin zitten juryleden - b/l/m/z - nog lang niet op een lijn.
Bovendien zit er een groot verschil in achtergronden bij juryleden en dat is soms goed merkbaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 16:23

mce schreef:
Cantodea11 schreef:

ja wel hoor, de ene jury houd van hakketakke in de krul, en de ander ziet liever een combinatie die in goede harmonie rijden, paard en ruiter elkaar volledig begrijpen al naar gelang de klasse waarin ze starten.

daarin zitten juryleden - b/l/m/z - nog lang niet op een lijn.
Bovendien zit er een groot verschil in achtergronden bij juryleden en dat is soms goed merkbaar.

Oftewel; het opleidingsniveau, of beter, de opleiding van juryleden is onder de maat?
Dat zegt dan meer over de organisatie dan het individuele jurylid.......

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:31

Kan ik niet helemaal met je eens zijn, dat er wat schort aan de opleidingen is helaas waar,
echter het individu heeft de mogelijkheid zich te ontwikkelen, de drie laatste olypische spelen laten zien hoe de FEI de drussuur wil zijn, de hapyy atleet die: met vertrouwen en oplettendheid doet wat de ruiter vraagt, of te wel het paard geeft de indruk dat het vanuit vrije wil datgene doet wat van hem wordt gevraagd.

Daar kun je als jury een voorbeeld aan nemen of niet, je kunt ervan leren of niet, je kunt het mooi vinden of niet, je kunt je zelf hier in bijscholen of niet

Dat de basisorganisaties in gebreken blijven wil nog niet zeggen dat je jezelf niet mag ontwikkelen, de FEI regels inachtnemend.

Maar daar kopen hier op bokt wel meer topics over.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 17:38

Dat wordt al jaren beloond in de basis hoor. Elke jury waardeert die harmonie en happy athlete.

En 30 punten verschil op 30 onderdelen is niet veel als je het per onderdeel bekijkt. Net als dat goede proefje, ja jij kan het geheel er goed uit vinden zien, per onderdeel kunnen er nog dingen ontbreken. Een 6 of een 7cis geen groot verschil. En doordat je verschillende kijkhoeken hebt kan er soms ook nog wel meer verschil in zitten omdat de ene jury het duidelijker kan zien als de ander.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:00

Als je het zo bekijkt wel maar als je de protecol naast elkaar legt en een keer een vier krijgt en bij de andere jury een zeven is het verschil wel groot vind ik maar goed misschien gaan we nu wel te veel of topic
Nogmaals heb ik bewondering voor de jury’s en vervelend dat ze zoveel “shit” over zich heen krijgen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:11

Benzz schreef:
Dorine92 schreef:
Ik moet zeggen dat ik deze wel tricky vind... want iedereen heeft een andere rijstijl en je kunt niet zomaar verwachten dat als een Z met een paard heeft gereden, dat jij het dan ook kan.
Ik heb ook wel op Z paarden gereden waarbij ik het niet voelde, maar dan zat de eigenaar erop en dan ging het prima. Heb het met mijn eigen paard ook vaak genoeg gezien... met veel anderen ging hij als een krabbelende manegepony en veel aanleuningsproblemen door de bak. Dat waren mensen die mijn proeven vaak genoeg hebben gezien, en stomverbaasd aangaven dat hij nogal verrot aanvoelde. Ik kon er zelf mee lezen en schrijven.
Idealiter kan iedereen op jouw paard wegrijden, maar ieder paard heeft een verleden en iedere ruiter ook, dus in de praktijk werkt het dus niet altijd zo

Een goed gereden paard kan iedereen mee wegrijden, na een week of 6 is de rijderij eraf en komen de problemen.

Nou dat is dus niet per sé zo. Wel als het een kwaliteitsvol paard is die jij altijd zelf in je bezit hebt gehad en altijd keurig is getraind tot bijna een automaatje. Maar in de praktijk hebben heel veel paarden een verleden en valkuilen waar je mee moet dealen, en dat is nooit over. Om nog maar niet te spreken over alle valkuilen van “iedereen”, want dat is meestal het grootste probleem.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:15

Cantodea11 schreef:

Dat vind ik helemaal niet erg, als de klassering maar hetzelfde is. Als eentje bij de ene jury bovenaan staat en bij de andere onderaan, dát is het moment dat er dingen mis gaan.

(Ja, scheefheid zie je vanuit de ene hoek beter dan de andere, bla bla bla... )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:24

Dorine92 schreef:
Cantodea11 schreef:

Dat vind ik helemaal niet erg, als de klassering maar hetzelfde is. Als eentje bij de ene jury bovenaan staat en bij de andere onderaan, dát is het moment dat er dingen mis gaan.

Eens! Die plaatsing is belangrijker. Daar wat verschil tussen kan altijd, maar laatste en eerste zou niet moeten horen.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:39

Dorine92 schreef:
Cantodea11 schreef:

Meestal zit er dan ook wel plaatsing verschil in
Kijk maar eens bij de kampioenschappen hier op de Gelderse is dat nog wel eens een verschil

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:51

MyWishMax schreef:
Mensen die geen jury zijn kijken naar het geheel en niet per onderdeel en dan nog alle dingen die je per onderdeel en over de hele proef meeneemt.

Dit begrijp ik niet helemaal.
Kun je er iets meer over vertellen...?

(Ooit hoorde ik een andere jury iets zeggen in de trant van 'in de B is al goed op de houding van de ruiter gelet, dus in de hogere klassen kijk ik naar andere dingen.
Zit dit in diezelfde richting of niet...?)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 18:57

Janneke2 schreef:
MyWishMax schreef:
Mensen die geen jury zijn kijken naar het geheel en niet per onderdeel en dan nog alle dingen die je per onderdeel en over de hele proef meeneemt.

Dit begrijp ik niet helemaal.
Kun je er iets meer over vertellen...?

(Ooit hoorde ik een andere jury iets zeggen in de trant van 'in de B is al goed op de houding van de ruiter gelet, dus in de hogere klassen kijk ik naar andere dingen.
Zit dit in diezelfde richting of niet...?)

Nee?

Ik schrijf juist mensen die GEEN jury zijn. Die zien een proef en vinden het gehele beeld goed. Of verpesten 1 of 2 onderdelen en vinden de hele proef slecht, terwijl dat maar 1, 2 of 3 cijfers zijn. Zij beoordelen niet per onderdeel en niet aan de hand van de voorwaarden die nodig zijn voor dat onderdeel. Het beeld kan goed zijn over het algemeen, maar per onderdeel toch nog elke keer wat aan te merken. Niet op de letter of activiteit net te weinig. Dat haalt het per onderdeel naar beneden. Iets als impuls, aanleuning of rechtgerichtheid neem je per onderdeel mee, maar ook onderaan over de hele proef. Dat doet een jury dus wel, per onderdeel beoordelen en maar bepaalde dingen over de gehele proef.

Houding en zit zit in elke klasse en word je dus ook continu op beoordeeld. Die jury deed dus iets wat niet geleerd is.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:09

Als wij wedstrijd rijden kijken we juist per onderdeel en ook de laatste cijfers vinden we heel belangrijk want die horen er juist wel bij die komen bij elke klasse terug en als je een bagger houding hebt of het is geen ontspannen proef dan verdien je je punten ook niet ik vind dat juist heel belangrijk om daar goed op te scoren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:19

Ja die 20/30 punten verschil op kampioenschappen vind ik ook best kwalijk..denk ook gewoon dat er een verschil zit in jury,s die wel durven te punten. (8 en 4 geven) of de 5/6jes jury.

Naast iedere jury uiteraard zijn/ haar eigen kijk en prioriteiten heeft. En de verschillende invalshoeken een rol spelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 19:22

Elisa2 schreef:
Ja die 20/30 punten verschil op kampioenschappen vind ik ook best kwalijk..denk ook gewoon dat er een verschil zit in jury,s die wel durven te punten. (8 en 4 geven) of de 5/6jes jury.

Naast iedere jury uiteraard zijn/ haar eigen kijk en prioriteiten heeft. En de verschillende invalshoeken een rol spelen.

Heb ik zelf ook een keer gehad op de Zuid-Hollandse kampioenschappen. Ik zat bij C en de jury bij H zat meer dan 20 punten lager. Bleek dat zij zich erg stoorde aan het feit dat hij kort in de hals was en ze heeft dat op elk punt eigenlijk in mindering gebracht. Ik stoorde me er minder aan, er was een mooie verbinding, paard liet het niet los en kroop er niet achter, stond goed aan de hulpen. Paard had van zichzelf een korte hals, dus ik rekende dat niet zo zwaar aan. Wel af en toe een opmerking gemaakt maar niet structureel elk onderdeel afgestraft. Maar dat geeft dus zo 20 punten verschil als je op elk onderdeel een punt minder geeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:14

Ja zie, zo heeft iedere jury zijn/ haar prioriteiten en is het en blijft het een discussie gevoelige sport.

Het is ook zo lastig bij zoiets, want de ene jury ziet dus een paard wat kort in de hals is. En de ander ziet dat het paard van nature kort in de hals is maar niet zo gereden wordt...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:42

... ik snap het weer: ik ben dus geen jury, maar kijk wel als een jury. ;)

(Ik stoor me niet aan een korte hals, maar wel aan bijvoorbeeld een 'onderhals', een aangespannen brachiocefalis. Lang leve de juries die daarvoor bij ieder onderdeel lage punten geven!)