Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:17

cajabol schreef:
Het gaat erom dat er zo tekeer gegaan wordt over de wolf want het zo vreselijk vinden dat hij of zij schapen enz doodt, maar het niet net zo erg vinden dat de mens dieren dood vele vele malen meer dan de wolf. De wolf mag niet maar wij wel?

Houd nou toch een keer op die wolvenaanvallen goed te praten omdat wij mensen ook dieren doden om te eten. Wat een waardeloos gezwam.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:44

Wat een zwaktebod om elk argument dat niet in je straatje past, af te doen als gezwam en dingen door je strot geduwd krijgen. Gaan jullie lekker verder met elkaar echoputten.
Ik laat me niet wegjagen, hoor :wave:

Echwel; Nederland is zeker niet even groot als Parijs, hoor. Gelukkig niet zeg, we zouden elkaar gaan afmaken met 17 miljoen op zo'n klein stukje, denk ik :D En top, dat je geen varkensvlees eet. Maar alsnog worden er 50000 varkens per dag geslacht. Dus ook al zijn er genoeg mensen bewust van het leed, alsnog blijft er heel veel leed. Waar geen ophef over is, terwijl er wel ophef is over de 'moordende' wolf. Ik begrijp dat gewoon niet. Dat is waarom ik erop blijf hameren, maar niemand kan me uitleggen wat het verschil is.

sterregoud

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:53

@ Lies, een belangrijk verschil is dat de dieren die door de wolf gepakt worden, niet op slachttransport staan. Ze staan in de weide, of zelfs op stal, en er zijn baasjes die van ze houden.

Dat het goed zou zijn als mensen in Nederland en wereldwijd minder vlees zouden eten, dat ben ik met je eens.
Maar het gebruiken als retoriek om het leed dat de wolven aanrichten te minimaliseren vind ik ongepast. Niet helpend ook.

Cer

Het is alleen al verschil op de wijze waarop, maar dat weet je vast wel :j

daarnaast is niet al het vee wat door de wolf aangevallen wordt, uiteindelijk bestemd voor de slacht dus valt niet onder de '50.000 varkens'.
Als je dat verschil niet snapt, dan is het einde wel een beetje zoek.
Was de pony uit dit bericht ook bestemd voor de slacht?

pillow

lies schreef:
Wat een zwaktebod om elk argument dat niet in je straatje past, af te doen als gezwam en dingen door je strot geduwd krijgen. Gaan jullie lekker verder met elkaar echoputten.
Ik laat me niet wegjagen, hoor :wave:

Echwel; Nederland is zeker niet even groot als Parijs, hoor. Gelukkig niet zeg, we zouden elkaar gaan afmaken met 17 miljoen op zo'n klein stukje, denk ik :D En top, dat je geen varkensvlees eet. Maar alsnog worden er 50000 varkens per dag geslacht. Dus ook al zijn er genoeg mensen bewust van het leed, alsnog blijft er heel veel leed. Waar geen ophef over is, terwijl er wel ophef is over de 'moordende' wolf. Ik begrijp dat gewoon niet. Dat is waarom ik erop blijf hameren, maar niemand kan me uitleggen wat het verschil is.

En jij mag wel gewoon door blijven drammen en ons jou mening door de strot blijven duwen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:56

Nikass schreef:
Beetje dimmen Popstra. Het is niet vreemd dat iemand er op wijst dat er nog al eens met twee maten wordt gemeten.

Nee hoor. Het zijn helemaal niet twee maten. Het zijn twee totaal verschillende onderwerpen.
Dus open een eigen topic over vegetarisch eten. (Niet vegan; vegetarisch)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:59

Nee Rien, dat zie je niet goed. Er wordt hier gevraagd waarom er over het ene leed ophef is, en over het andere niet.
Dat lijkt me gewoon een hele legitieme vraag, die niets met vegan te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 01-03-23 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:01

rien10 schreef:
Nikass schreef:
Beetje dimmen Popstra. Het is niet vreemd dat iemand er op wijst dat er nog al eens met twee maten wordt gemeten.

Nee hoor. Het zijn helemaal niet twee maten. Het zijn twee totaal verschillende onderwerpen.
Dus open een eigen topic over vegetarisch eten. (Niet vegan; vegetarisch)

_/-\o_
Dank Rien10

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:08

Mijn kat eet in mijn tuin een vogeltje op.
Ik eet een kippenpoot.
Dit zijn echt twee verschillende zaken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:10

Mijn honden killen de loslopende katten van de buren
Ja hadden ze de katten maar binnen moeten houden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:11

En dat heeft ook niets te maken met vegetarisch eten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:12

sterregoud schreef:
@ Lies, een belangrijk verschil is dat de dieren die door de wolf gepakt worden, niet op slachttransport staan. Ze staan in de weide, of zelfs op stal, en er zijn baasjes die van ze houden.

Dat het goed zou zijn als mensen in Nederland en wereldwijd minder vlees zouden eten, dat ben ik met je eens.
Maar het gebruiken als retoriek om het leed dat de wolven aanrichten te minimaliseren vind ik ongepast. Niet helpend ook.

Ik minimaliseer niets, vind het beide even erg! Vind je het wel helpend om de wolf een 'moordenaar' te noemen?

Cer schreef:
Het is alleen al verschil op de wijze waarop, maar dat weet je vast wel :j

daarnaast is niet al het vee wat door de wolf aangevallen wordt, uiteindelijk bestemd voor de slacht dus valt niet onder de '50.000 varkens'.
Als je dat verschil niet snapt, dan is het einde wel een beetje zoek.
Was de pony uit dit bericht ook bestemd voor de slacht?

Ik snap het verschil in ophef niet. Heb ik ook al meerdere keren aangegeven, maar men wil niet lezen en wordt boos omdat ik niet fel tegen de wolf ben. Ben d'r (nogmaals) ook niet voor, maar het beest is er gewoon. Accepteer het en bescherm je dieren. Iedereen maakt mekaar helemaal gek vanwege een marginaal risico.

Echwel schreef:
Mijn honden killen de loslopende katten van de buren
Ja hadden ze de katten maar binnen moeten houden.

Serieus Echwel? Dat boeit je verder niet? Waarom boeit het je wel dat de schapen van de buren opgegeten worden door een wolf dan?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:13

Lies, dat woord heb ik niet gebruikt hoor !

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:18

Citaat:
Serieus Echwel? Dat boeit je verder niet? Waarom boeit het je wel dat de schapen van de buren opgegeten worden door een wolf dan?

Dat heet sarcasme.....
Maar misschien een idee dat je eens van je troon af komt en gaat kijken hoe het werkelijk is.
Trouwens wij kunnen de honden niet meer los laten lopen in de losloopgebieden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:20

lies schreef:
Ik snap het verschil in ophef niet. Heb ik ook al meerdere keren aangegeven, maar men wil niet lezen en wordt boos omdat ik niet fel tegen de wolf ben. Ben d'r (nogmaals) ook niet voor, maar het beest is er gewoon. Accepteer het en bescherm je dieren. Iedereen maakt mekaar helemaal gek vanwege een marginaal risico.

Ik vind dat lastig te snappen dat je het verschil niet snapt. Maar dat kan :j
Er is een nieuw groot roofdier bij, die was er eerder niet, die is er nu wel. Niet zoals marters, misschien een beetje zoals er nu teveel vossen zijn, maar dan groter, dus gevaarlijker :j Meer schade ook...
Daarnaast is het de vraag hoe die wolf hier precies gekomen is, en zo snel met zoveel... maar daar weet ik het fijne niet van.

Veel wildvee wordt nu minder, herten bijvoorbeeld. Doordat gebieden hoog afgerasterd moeten worden, verandert het landschap.. de doorloop voor middelgroot/grotere dieren die niet meer door kunnen steken als alles grotendeels dichtgezet wordt bijvoorbeeld. Die zich vastlopen in de hekken / afrasteringen...
Willen 'natuurliefhebbers' dan allemaal afgerasterde natuur? Dat lijkt me gek..
Of is de wolf mooi meegenomen om het buitenvee naar binnen te regelen, zodat commercieel vee uiteindelijk alleen maar binnen staat (lekker joh, scharrelvlees van buitenvee...oh wacht..) en daarna weggesaneerd, en daarna ook hobbyvee..

En wanneer wordt het te gevaarlijk.. ? Het is een groot roofdier, op een klein stukje land..

Snap je die ophef echt niet? :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:21

rien10 schreef:
En dat heeft ook niets te maken met vegetarisch eten.

Maar wie maakt er dan van dat het over vegan gaat?
Lies en Cajabol niet hoor >;)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:25

Huertecilla schreef:
sterregoud schreef:
Moet men nu alles 24 /7 binnen zetten ? Is dat dierenwelzijn ?

Het heidelandschap is ooit indirect door de wolf ontstaan. De overdag buiten op arme zandgrond grazende schapen werden ´s nachts in de schaapskooi opgesloten. Zo kwam de meeste mest niet op de heide.

Overdag liep de herder met een hond erbij.

Nogmaals; de wolf is er, blijft er. De klok gaat niet meer teruggedraaid worden naar het uitroeien van dieren voor het belang van sommige mensen.
Dat is de wet en is de enige werkelijkheid. Hoeft niemand persoonlijk beledigend of agressief over te doen. Wie erdoor verrast is, heeft zélf niet goed opgelet.
Kwestie van een nieuw evenwicht vinden: De dierhouders zich aanpassen net als eerder bij de vos, jagers minder natuurlijke prooi schieten en de overheid probleemwolven afschieten, de natuurbeweging dat accepteren.

Nu zorgt de wolf ervoor dat de nu overal gekapte bossen wat heidevelden zouden worden omdat er zoveel subsidie op zit , straks weer bos worden. Wij zullen het niet meer meemaken. Schaapherders in Drenthe luiden de noodklok er zijn er al die de schapen niet meer laten dekken, kunnen het hier bijna niet bijbenen om hun schapen veilig te houden en draaien megaveel overuren. En of de wolf er blijft? Dat is een kwestie van politieke keuzes. En momenteel is Nederland roomser dan de EU, van de EU mogen ze gereguleerd worden, zeker met alle probleemwolven die er in Nederland zijn. Dus weet wat je stemt als je het platteland niet verder af laat takelen en zo houdt met de kalfjes, varkens, lammeren en veulens in de wei.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:28

cajabol schreef:
Het gaat erom dat er zo tekeer gegaan wordt over de wolf want het zo vreselijk vinden dat hij of zij schapen enz doodt, maar het niet net zo erg vinden dat de mens dieren dood vele vele malen meer dan de wolf. De wolf mag niet maar wij wel?

Nou ja, dan zijn er wel 100 vergelijkingen te maken..... wat is erg, erger, ergst ....
Wat dacht je van deze: zo lang er nog mensen in Nederland onder de armoedegrens leven, is natuurbeheer een luxeprobleem waar in feite geen cent aan uit mag worden gegeven.
Flauwekul? Ja - natuurlijk, maar dat is jouw redenering ook.
Iedereen heeft recht op z'n eigen ellende - en dat rationaliseren (of wat jij doet: kwantificeren) lost niks op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:29

Echwel schreef:
Citaat:

Dat heet sarcasme.....
Maar misschien een idee dat je eens van je troon af komt en gaat kijken hoe het werkelijk is.
Trouwens wij kunnen de honden niet meer los laten lopen in de losloopgebieden

Doe eens niet zo denigrerend? Het is niet zo dat jij de enige bent die "weet hoe het is"?

Hoe dramatischer je doet, hoe ongeloofwaardiger je wordt.

Rizette: serieus? Varkens in de wei? Probeer niet zo'n romantisch beeld te schetsen van het platteland, want dat is het niet hoor. Elke week hoorde ik het gegil van de varkens, die voor het eerst in hun leven daglicht zagen als ze werden ingeladen voor de slacht.

Oh en vergeet niet dat Rien dat een totaal ander onderwerp vindt!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:32

lies schreef:
Maar vind je het niet logischer dat we de dieren beschermen, ipv de dieren die een gevaar opleveren gewoon afschieten? Mijn hele toom kippen (7 stuks) zijn vorig jaar door een vos gedood. Eigen schuld en ik voel me er ook nog steeds erg schuldig over. Maar ik heb er van geleerd, kippen moeten 'snachts naar binnen en mogen niet in de laurier slapen.. Dus de 3 kippen van mijn huidige toom, die ook in de laurier willen slapen, pluk ik er elke avond uit, zodat ze niet opgevroten worden. Ik ga toch niet alle vossen (en marters en buizerds en wat nog meer) doden omdat ik mijn kippen wil beschermen? Dat is toch de omgekeerde wereld?

En over dat moorden, mijn kippen zijn ook alle 7 'vermoord'. Kan me niet voorstellen dat die vos zoveel honger had, maar misschien wou hij/zij een voorraadje aanleggen?

Het probleem wat jij had is geheel aan jezelf te wijten.
Die kippen had jij al moeten beschermen tegen roofdieren, immers deze roofdieren zijn er altijd al geweest.

De wolf is al 150 jaar geleden uit ons land bejaagd en pas sindskort terug.
Dat vergt veel meer aanpassing.

En die vergelijking met slachten snap ik nog steeds niet.
Met deze argumentatie kan je elke moordenaar wel vrijspreken.
Tja de mens sterft toch wel, wat maakt het uit als het iets eerder is dan die persoon gepland had. Dood is dood.

Is bijna een vrijbrief om in het wilde weg mensen om te leggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:33

Ik zie nog niet helemaal wat slachtdieren met de wolf vs bijvoorbeeld hobbydieren te maken heeft? En.. mensen, of kinderen?
Hoe een groot wild roofdier binnen een drukbevolkt land, met veel gezelschapsdieren, een plek zou moeten hebben zonder dat dat problemen op zou leveren?
En het is een 'nieuw' dier.. niet echt iets waar mensen de afgelopen 100 jaar mee om hebben leren gaan, of waar ons land op ingericht is..

En dat op de persoon spelen, is dat een ding in dit topic? Gaat goed he, dat zelf reguleren van bokt :') T wordt er een stuk gezelliger op... :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:34

Hou eens op Nikass met je hatelijke opmerkingen. Svp inhoudelijk reageren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:35

Nou dan maar dramatisch
Als je dit al dramatisch noemt....

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:36

Ik als vegetarier vindt de huidige situatie vreselijk met alleen maar verliezers. Juist de meest diervriendelijke manier van houden gaat verdwijnen, los van alle hobbydieren die anders ook niet naar de slacht gaan. En om te stellen dat de slacht erger is dan uit elkaar getrokken en levend aangevreten te worden door een wolf is echt bizar. In het verre buitenland misschien. Driemaal raden waar het vlees straks vandaan komt als het in Nederland onhoudbaar wordt om dieren te houden. Ik zou het dus fijn vinden als vegetariër zijn niet gelinkt wordt aan prowolf.

Overigens zit er in Drenthe niet genoeg wild om de huidige aantallen wolven daar überhaupt te voeden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:37

Volgens mij komt de KLOOF aan het licht ....

@Nikass, vergeet niet dat op Bokt maar weinig 'hardcore' varkenshouders zitten. Hier vind je toch vooral de hobbyboeren of de veehouders die wel hechten aan dierenwelzijn. Anders kwamen ze hier namelijk niet :Y) ....
Dus het is geen romantisch beeld, maar het platteland waar die mensen (waar ik mij zelf ook onder schaar) van houden - en dat ze de moeite waard vinden om voor te vechten.
En ja, ik voel mij aangevallen, ik vind dat ik niet word begrepen. Ik ben een fatsoenlijk mens en wordt weggezet als een dierenbeul. Niet fijn ....