Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:17

Cer schreef:
Nou ja of wijzen naar die ander... "zij zien het helemaal fout!!!" .. ja dat zal, maar ik weet niet of iemand een beetje oplet hoe het gaat met boeren, buitenleven, landleven, wokeness en dat soort dingen.. van alles waarvan je dacht 'dat zal zo'n vaart niet lopen' zijn er een aantal zaken die toch best wel hard gaan...

Dan kan je bij hoog en laag blijven volhouden dat al die domme mensen nergens verstand van hebben, maar als er dan daadwerkelijk een hetze ontstaat dan moet je ook niet gek staan te kijken..

Volgens mij zegt niemand hier dat de ander dom en helemaal fout is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:19

996981 schreef:
Volgens mij zegt niemand hier dat de ander dom en helemaal fout is?

dat zeg ik toch ook niet?
Ik zeg het in zn algemeenheid...

En er zitten wel wat mensen tussen hier die menen 'niks veranderen, alles gaat prima' :)

En het klopt wel wat je zegt, als die instanties hun zin krijgen, is iedereen straks aan de beurt :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 20:32

Cer

Re: Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 20:57

Link droppen is niet helemaal de bedoeling ..

Pittig artikel wel, heeft deze man ergens verstand van zaken?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:01

Cer schreef:
Link droppen is niet helemaal de bedoeling ..

Pittig artikel wel, heeft deze man ergens verstand van zaken?

Jazeker, hij heeft Lichte tour gereden en zijn vrouw met meerdere paarden Gp. Ik heb heel lang bij zijn vrouw gelest en zijn is superklasiek. Ze zitten nu voor mij te ver weg, maar als ik een moeilijk paard heb ga ik altijd nog even naar ze toe.

https://www.dressage-experience.com/

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:33

De boodschap is prima maar wat is er mis met de opmerking: maak hem maar scherp? Daarmee wordt (in mijn ogen) bedoeld dat je hem wat scherper aan de hulpen zet. Dus sneller reactie verwacht. Klein beetje been is weg, naar voren. Dat is wat ik versta onder scherp maken en scherp aan het been zetten.
Is dat dan zo dieronvriendelijk ofzo? Ik begrijp het niet zo goed.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:34

Suzanne F. schreef:
De boodschap is prima maar wat is er mis met de opmerking: maak hem maar scherp? Daarmee wordt (in mijn ogen) bedoeld dat je hem wat scherper aan de hulpen zet. Dus sneller reactie verwacht. Klein beetje been is weg, naar voren. Dat is wat ik versta onder scherp maken en scherp aan het been zetten.
Is dat dan zo dieronvriendelijk ofzo? Ik begrijp het niet zo goed.

Op wedstrijd is dat tegenwoordig, trap hem gruwelijk in zn ribben zodat ie als een haas vertrekt op been uit angst. Voor het been ipv aan t been. Ze schieten letterlijk weg voor het been.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:39

Dat valt een beetje in dezelfde categorie als wat ik een bekende amazone hier uit de buurt tegen een lesklant hoorde zeggen: "tik hem net zo lang aan tot hij ontspant", maw tot hij niks meer durft :n

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:44

Dat is echt echt gewoon niet ok...... dat moet je niet willen zulke dingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:59

prompter schreef:
Dat valt een beetje in dezelfde categorie als wat ik een bekende amazone hier uit de buurt tegen een lesklant hoorde zeggen: "tik hem net zo lang aan tot hij ontspant", maw tot hij niks meer durft :n

Ik denk dat ze daarmee bedoeld: tot hij ontspant in je hand. Dus nageeft.
Maar dat is natuurlijk niet de manier. Ze wil hiermee activiteit opwekken van achteren tegen de hand aan, tot hij nageeft.
Maar goed, dat kan beter op een andere manier.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:37

En dat terwijl veel paarden zowiezo al vanzelf scherper zijn op wedstrijd...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:04

996981 schreef:
Asciugamano schreef:
Maar zou dat erg zijn dan? ;)
Zijn die paarden ermee gebaat om geboren te worden om hun leven lang iets te moeten doen dat tegen hun natuur in gaat?
Op zich zou je dat al kunnen zien als iets dat hun welzijn nou niet bepaald bevordert.
Maar als ze door die dwang ook nog eens pijn en ongemak ervaren, hadden ze toch beter niet geboren kunnen worden?
Dus ‘bestaansrecht’ lijkt me geen argument. Bestaansrecht hebben alleen dieren in de vrije natuur.

Je denkt dat 40 uur per week op kantoor zitten de natuur van de mens is? Of is dat wellicht ook tegen de natuur, maar hebben we (net als paarden) het vermogen ons aan te passen, waardoor we juist bestaansrecht hebben?

Mensen hebben de keus hè? ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:18

Asciugamano schreef:

Dieren ook! Paarden hebben eeuwen geleden al besloten samen met honden en katten om samen te leve met de mens.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:18

Benzz schreef:
Asciugamano schreef:

Dieren ook! Paarden hebben eeuwen geleden al besloten samen met honden en katten om samen te leve met de mens.

Nee dus.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:24

Jawel hoor. Honden, katten en paarden hebben zichzelf gedomesticeerd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:27

Asciugamano schreef:

Uhm wel dus.......zebraś zijn niet zadelmak te krijgen. Paarden wel, die hebben gekozen om samen te werken.En dat vergeten we vaak in deze discussie. Paarden werken graag met mensen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:33

Of ze laten zich makkelijk domineren, dat kan ook. Ik zeg niet dat het zo is, maar om het als een vrijwillige keuze af te doen is me net wat te makkelijk.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:42

Een bit er in hangen en weet ik veel wat voor hulpteugels is niet werken met mensen maar moeten werken voor mensen hun plezier.

Een wezenlijk verschil. Ik kan met bijna 100% zekerheid zeggen dat ik nooit meer op een paard ga zitten en al zeker geen wedstrijden. Er is geen enkel paard dat ambitie heeft om Grand prix te lopen, enkel ruiters. Paarden die willen werken kan je ook voldoen met vrijheidsdressuur, werken aan de hand, wandelen, trektochten...

En heb argument 'een hond weegt 40kg en een paard 500 dus je hebt de toeters en bellen wel nodig'. Misschien moet je dan anders omgaan met het dier? 40kg hou je ook niet als dat wilt gaan. Maar er bestaan hele cursussen wandelen aan ontspannen lijn en connectie met je hond. Is het een idee om meer tijd te steken in aandacht voor de baas bij paarden?

Bijkomend argument is dat er natuurlijk de laatste jaren veel is gefokt in paarden die hoog in het bloed staan en veel 'werk' nodig hebben. Zo houdt je het natuurlijk ook in stand. Wie weet is het wel verstandig om terug te fokken op meer meegaande karakters die misschien niet fantastisch opgooien maar waar je wel lekker mee (op de grond) aan de slag kunt versus prachtig bewegend met veel show maar ook enkel met hengstenkettibg en op half gevaar van eigen leven van stal naar Paddock te brengen?

Trouwens, ik ken meer dan 1 zebra die zadelmak is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:49

Elisa2 schreef:
https://historiek.net/de-nutteloosheid- ... den/67530/

Deze bedoelde ik, een soort kruising tussen een Zebra en paard die niet getemd kon worden.

De quagga was gewoon een zebrasoort. Uitgestorven door overbejaging, heeft niets met wel of niet tembaar te maken.
Tenslotte zijn er nog steeds andere zebrasoorten die net zo weinig domesticeerbaar zijn als de quaggas waren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 00:01

prompter schreef:
Of ze laten zich makkelijk domineren, dat kan ook. Ik zeg niet dat het zo is, maar om het als een vrijwillige keuze af te doen is me net wat te makkelijk.

Evengoed met mensen. Je kan als mens ook kiezen om niet mee te doen met de maatschappij. Dat heeft echter wel vergaande gevolgen. In hoeverre spreek je dan nog van keuze?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 01:16

Benzz schreef:
Asciugamano schreef:

Uhm wel dus.......zebraś zijn niet zadelmak te krijgen. Paarden wel, die hebben gekozen om samen te werken.En dat vergeten we vaak in deze discussie. Paarden werken graag met mensen.

Dat is vaak waar, maar mensen verpesten het ook vaak.

Ons veulen, nu 9,5 maanden is hier geboren. Hangt nog enorm aan zijn moeder ( en oom ), maar als ik buiten ben, wil hij graag aandacht, hij is nieuwsgierig en ook leergierig, als we het even zo mogen noemen.

Ons andere veulen, bijna 9 maanden heeft een mindere start gehad, kwam met een maandje oud en moet veel meer leren. Hij was wel vanaf dag 1 verder in de omgang met andere paarden.

De oom is 24jr geleden bij ons geboren en was ook zoals zijn neefje. Nog iets cooler zelfs.
Maar moest vanaf zijn 2e aan het werk, is flink hard aangepakt en heeft ook jaren zijn grenzen aangegeven waar mensen meerdere keren overheen zijn gegaan.

Het gaat er niet om dat het kan, maar hoe je het doet. Moet je er misbruik van maken of ga je er gebruik van maken?
Paarden geven echt veel en vergeven nog meer. Bij mijn oude ruin heb ik echt vreselijk veel fouten gemaakt en toch heeft hij mij nooit iets gedaan.

Het ging om een paard dat aan elkaar vastgebonden zit van hoofd naar staart. Ja, we kunnen dat doen en als we mazzel hebben gaat het goed. Maar is het echt nodig? Gaan we dit echt goedpraten omdat we willen rijden? Of zeggen we gewoon; nee, dit is niet acceptabel, we laten zie hoe het ook kan.

Ja, paarden moeten bewegen en dat is zeker niet alleen voor sportpaarden zo. Ik ken andere type en rassen paarden die nog een stuk lastiger zijn voor de gemiddelde ruiter als ze niks doen of een slechte opleiding krijgen.

Of neem een simpele shet. Mensen kijken neer op de dieren en moeten het shitlanders noemen. Maar ze maken er speelgoed van.
Onze zoon werd te lang en stopte met rijden. Ik nam hem nog altijd ernaast mee naar het bos, maar hij was echt wat "minder". Toen zijn we gaan mennen en de oortjes kwamen erop en hij deed het vanaf dag 1 alsof hij voor de sulky geboren was. Het zijn werkers.

Maar ook niet elke ruiter wil een paard dat MOET werken. Mensen willen ook recreatief rijden, ontspannen en vaak hebben ze geen tijd om elke dag uren kwijt te zijn aan het paard.
De dagen en tijd dat ze er zijn, moet alles goed gaan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 08:58

Benzz schreef:
Asciugamano schreef:

in die tijd dat ze konden kiezen was de mens denk ik ook iets anders
Laatst bijgewerkt door mce op 16-02-23 09:07, in het totaal 5 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:03

ik vind de argumenten die nu voorbij komen, best bijzonder...
Ik vind paarden ook leuk, maar om nu te beweren dat ze 'graag' met mensen werken weet ik niet hoor. Het kan heel goed aangeleerd gedrag zijn. En ze hoeven geen hekel aan het gezelschap te hebben maar dat is imo iets anders dan er echt voor kiezen...

Plus als je dan leest wat er allemaal nodig is om ze goed te kunnen rijden, vraag ik me echt af of het paard daar dan bewust voor kiest. Dan heb je al die toestanden ook niet nodig, lijkt mij? Dan zou je kuddes loslopende paarden op het strand hebben, van mensen die ze gezellig gaan uitlaten enzo.. Ipv met zadel, bit, eventueel hulpteugel (want strand en druk en toestanden), en andere dingen..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:06

mensen hebben ook de keus om dier vriendelijker te zijn!!!

de mens kan ook bedenken dat een happy atleet meer plezier geeft, maar zeker ook een prestatie

paarden werken graag met mensen, maar de mens heeft vaak een andere mening over samenwerken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:15

KNHS heeft een enquête uitgezet over de toekomst van de paardensport en vraagt hoe deze er over 100 jaar uitziet. Ik denk dat sporten met dieren dan gewoon verboden is tegen die tijd.