Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:57

On topic: ik vind dat het paard of de paarden hierin centraal - of beter - voorop moet/moeten staan. Ik ben een mensenmens, maar de mens (in dit geval Edward Gal) komt voor mij bij dit onderwerp of bij deze kwestie toch echt op het tweede plan. Als we het hebben over een slachtoffer van dit alles.

Edit: correctie schrijffout

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:00

_San87_ schreef:
aniek1985 schreef:
Ik vind dat gezeur over de kleding ook wel ver gezocht. Hij maakte er zelf een grapje van. Dat hij weer terug is in de ring of misschien toch niet te zien is. Iets in die richting. Ik denk niet dat dat bedoeld is als een statement richting de oorlog.

Dat de filmpjes niet meer te zien zijn heeft dat er misschien mee te maken dat de clinics exclusief bij hoofontv komen?
[ [url=m/dH0fQD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hmmm, dat zou het wel kunnen verklaren, inderdaad.

Wat is Hoofon precies? En soort Netflix voor paardensport?

Ja zoiets inderdaad.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:11

Boras schreef:
On topic: ik vind dat het paard of de paarden hierin centraal - of beter - voorop moet/moeten staan. Ik ben een mensenmens, maar de mens (in dit geval Edward Gal) komt voor mij bij dit onderwerp of bij deze kwestie toch echt op het tweede plan. Als we het hebben over een slachtoffer van dit alles.

Edit: correctie schrijffout

Eens. De mens heeft de macht om dingen te veranderen, het paard niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:59

Popstra

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:02

Joh, kritiek krijg je altijd. Ook al doe je het wel goed! Mensen ,vinden, altijd wat van je.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:04

Popstra schreef:
Joh, kritiek krijg je altijd. Ook al doe je het wel goed! Mensen ,vinden, altijd wat van je.

Dat is niet mijn punt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:21

Popstra schreef:

Welk deel precies?
Het is een nietszeggend stuk. Het enige dat er in staat dat enigszins iets "zegt" zijn uitvluchten waarom we vooral niet moeten veranderen.

Er is maar 1 feit en dat is dat de tijd dat "de paardenwereld" weg kwam met "wij doen hut goed en jullieh moeteuhn geuhwoon jeuh mond houdeuh want jullie kennen er niets van!" is voorbij. We hebben verantwoording af te leggen en terecht. Dáár zou op in gespeeld moeten worden. Niet verder proberen te drammen als een kind van 2 dat geen snoepje krijgt dat wij het heus wel weten. Begin eens te tonen dat we het weten en reageer op de misstanden ipv dit soort shit te schrijven. Toon dat de paardenwereld dit ook niet wil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:41

Dat staat er toch echt niet:

" En ja, tot op zekere hoogte hebben ze gelijk! Er zijn misstanden en daar moet iets aan gedaan worden."

Ik vind het ook goed geschreven, de paardensport moet de misstanden aanpakken en ook uitleg en onderbouwing geven. Niet Dier en Recht want daar wordt alles uit z'n verband gerukt en bijv. een Dinja nog afgeschilderd als een gruwelijke mishandelaarster.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:44

Maar er wordt niets aan gedaan. Dat zinnetje hoor ik al zo lang ik op bokt zit en dat is van 2004. We zijn 2023 inmiddels. En we hangen nog steeds vast in dezelfde misstanden. Dan kan ik het echt niet anders interpreteren als "we weten het, we gaan er niks aan doen maar wij weten het beter dus de rest moet zich er buiten houden."
Integendeel, het lijkt alleen maar erger geworden sinds Totilas. (een uitzondering daar gelaten.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:03

Daar ben ik het niet mee eens, ik zie hele goede ontwikkelingen. We zijn er nog niet, maar er gebeuren zeker wel goede dingen. (andere betere jurering op het hoogste niveau internationaal, harmonie wat beloond wordt ipv spektakel, stewards bij het losrijden op wedstrijden tegenwoordig, ook op de basiswedstrijden) Er is meer bewustwording, meer stromingen die vanuit paardvriendelijkheid werken die populair worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:12

Elisa2 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, ik zie hele goede ontwikkelingen. We zijn er nog niet, maar er gebeuren zeker wel goede dingen. (andere betere jurering op het hoogste niveau internationaal, harmonie wat beloond wordt ipv spektakel, stewards bij het losrijden op wedstrijden tegenwoordig, ook op de basiswedstrijden) Er is meer bewustwording, meer stromingen die vanuit paardvriendelijkheid werken die populair worden.

Dat mag natuurlijk. Ik zie er nog maar heel weinig van terug. :)
Zolang ruiters als Gal gewaardeerd worden, zo lang 24/7 binnen in de winter nog geaccepteerd is en men zich niet de ogen uit de kop schaamt als er een blauwe tong of bloed te zien is na/tijdens het rijden zijn we nog heel ver verwijderd van zelfs maar een begin maken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:19

Even offtopic

Zolang mensen aan de bar nog stoer vertellen hoe ze een paard met een zweep alle hoeken van de box heeft laten zien om "wat hij hem nu weer geflikt had" is er nog veel te winnen..
Vooral de grinnikende omstanders, waar onder juryleden van de subtop, maken het schrijnend.
Het is dus gewoon geaccepteerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:19

Dat is het mooie juist..Gal werd helemaal niet zo gewaardeerd als hij verwacht had op de afgelopen Olympische spelen.

Bloed vind ik heel discutabel, op de tong bijten kan altijd en de beste overkomen. Blauwe tong is uiteraard een ander verhaal. Maar lijkt me dat de dierenartsen dat wel opmerken bij de controle na de proeven?

Dat paarden meer buiten moeten staan ben ik het helemaal mee eens, maar imo kunnen dan beter de stallen aangepakt worden waar dat niet gebeurd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:21

fransje23 schreef:
Even offtopic

Zolang mensen aan de bar nog stoer vertellen hoe ze een paard met een zweep alle hoeken van de box heeft laten zien om "wat hij hem nu weer geflikt had" is er nog veel te winnen..
Vooral de grinnikende omstanders, waar onder juryleden van de subtop, maken het schrijnend.
Het is dus gewoon geaccepteerd.

Tja niet bij mij maar ik snap wat je bedoelt want ik ken ook zo'n persoon. En deze mentaliteit helaas ook..maar ik zie ook juist mensen die goed en beter willen doen. Die juist heel vriendelijk en goed met hun paarden om gaan met meer bewustwording.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 15:23

Elisa2 schreef:
Tja niet bij mij maar ik snap wat je bedoelt want ik ken ook zo'n persoon. En deze mentaliteit helaas ook..maar ik zie ook juist mensen die goed en beter willen doen. Die juist heel vriendelijk en goed met hun paarden om gaan met meer bewustwording.

Die laatste zie ik ook, en vooral best veel.
Maar ik ga meestal ook om met mensen die er hetzelfde instaan als ik zelf.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:31

Ik zie ook volop positieve ontwikkelingen. Een willekeurige greep maar wel heel tastbaar.

De 3 nieuwe luxe pensionstallen die er hier bij gekomen zijn hebben allemaal veel meer buitenruimte (incl wintervoorziening) dan daarvoor gebruikelijk was.
Eentje heeft stallen met eigen permamente uitloopjes.

Bitloos als optie is toegevoegd aan de wedstrijd sport. Sporen zijn niet meer verplicht.

Veel meer aandacht voor 'NH' in alle gelederen van sport en recreatie.

Oude paarden worden met veel meer verstand gevoerd waardoor ze op hogere leeftijd nog gezond blijven.

Noem het allemaal maar niks........

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 17:52

Ik heb altijd het idee dat veranderingen in de paardensport bottom-up gaan. Vanuit de basis naar de top, terwijl de top het publieke visitekaartje/uithangbord is.

De vertegenwoordiging vanuit de paardenhouderij mist ook een hele grote groep, de recreanten, mensen met gezelschapspony etc.
Op papier zouden deze vertegenwoordigd worden door de KNHS maar in de praktijk voelt dat niet zo.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:05

In dat artikel van de Hoefslag staat: We moeten een petitie starten voor een open dialoog....
Toen ik dat las viel ik bijna van mijn stoel van het lachen. Als er een sector geen open dialoog wil dan is het de paardensector. Ze willen puur hun gelijk halen bij al die roeptoeters die niks van de paardensport begrijpen. Maar ze zien niet dat die roeptoeters steeds vaker paardenmensen zijn.

Er staat: "Laat (e)en lawine van onderzoek en tegengeluid daar overheen walsen en leg ze het zwijgen op." Vind ik geen uiting van open dialoog.

Wat ik hier al eerder schreef. Maak de sport objectief en inzichtelijk door drukmeter op de teugels en spoor (ook op inrijterrein) en electrode op hals/nekspier. En dat rechtstreeks inzichtelijk maken. Misschien dat ruiters zelf ook een beter inzicht krijgen.

Wat mij betreft alle paarden pas vanaf 4 jaar welkom bij wedstrijden, verrichting, IBOP, EPTM, Pavo etc.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat paarden geen handelswaar en gebruiksvoorwerpen moeten zijn. Dus geen verhuur meer en geen maneges (mss nog maneges om te poetsen en wat grondwerk te doen).

Ik vind dat paarden meer als "huisdier" gezien moeten worden, je hebt dan een paard in principe voor de rest van zijn leven behalve als je gegronde redenen hebt om tot verkoop over te gaan. We vinden het toch ook niet normaal dat je een hond of kat telkens van huis laat veranderen?
Het uitgangspunt moet mijns inziens zijn dat je een band krijgt met een paard en van daaruit gaat kijken of je vanuit die band wat samen kan gaan doen....Nu hebben ruiters heel veel paarden te rijden en je kan me niet wijs maken dat ze met allemaal een band hebben. Het zijn meer gebruiksvoorwerpen.

Verder denk ik dat er ook best rubrieken mogen komen waarbij paard en zijn mens aan de lange lijnen, bij vrijheidsdressuur en werk aan de hand hun samenwerking kunnen laten zien...Want dat maakt het zo mooi om met paarden te werken...vanuit een band en vanuit vertrouwen....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:30

manubres schreef:
Ik vind dat paarden meer als "huisdier" gezien moeten worden, je hebt dan een paard in principe voor de rest van zijn leven behalve als je gegronde redenen hebt om tot verkoop over te gaan. We vinden het toch ook niet normaal dat je een hond of kat telkens van huis laat veranderen?
Het uitgangspunt moet mijns inziens zijn dat je een band krijgt met een paard en van daaruit gaat kijken of je vanuit die band wat samen kan gaan doen....Nu hebben ruiters heel veel paarden te rijden en je kan me niet wijs maken dat ze met allemaal een band hebben. Het zijn meer gebruiksvoorwerpen.

Zolang er veel geld in omgaat zal er altijd een groep zijn die het geld boven het paard zet.

Verder wel eens met je bericht, maar ik denk dat daardoor ook heel veel mis gaat en snel de ogen voor gesloten wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:51

manubres schreef:
In dat artikel van de Hoefslag staat: We moeten een petitie starten voor een open dialoog....
Toen ik dat las viel ik bijna van mijn stoel van het lachen. Als er een sector geen open dialoog wil dan is het de paardensector. Ze willen puur hun gelijk halen bij al die roeptoeters die niks van de paardensport begrijpen. Maar ze zien niet dat die roeptoeters steeds vaker paardenmensen zijn.

Er staat: "Laat (e)en lawine van onderzoek en tegengeluid daar overheen walsen en leg ze het zwijgen op." Vind ik geen uiting van open dialoog.

Wat ik hier al eerder schreef. Maak de sport objectief en inzichtelijk door drukmeter op de teugels en spoor (ook op inrijterrein) en electrode op hals/nekspier. En dat rechtstreeks inzichtelijk maken. Misschien dat ruiters zelf ook een beter inzicht krijgen.

Wat mij betreft alle paarden pas vanaf 4 jaar welkom bij wedstrijden, verrichting, IBOP, EPTM, Pavo etc.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat paarden geen handelswaar en gebruiksvoorwerpen moeten zijn. Dus geen verhuur meer en geen maneges (mss nog maneges om te poetsen en wat grondwerk te doen).

Verder denk ik dat er ook best rubrieken mogen komen waarbij paard en zijn mens aan de lange lijnen, bij vrijheidsdressuur en werk aan de hand hun samenwerking kunnen laten zien...Want dat maakt het zo mooi om met paarden te werken...vanuit een band en vanuit vertrouwen....

Degene die de petitie opgestart heeft is ook niet de KNHS, dat zeg wellicht ook al genoeg. Deze man gaat het niet om gelijk halen gelukkig maar om een eerlijk tegengeluid te laten horen waar ook ruimte voor discussie/ verbetering is. Maar als reactie op de leugens die Dier en Recht verspreid.

En daar kan ik hem alleen maar gelijk in geven want iedere keer als ik lees wat die Dier en Recht nu weer lopen te beweren dan gaan mijn nekharen omhoog staan. Echt alles wordt verdraaid naar het negatieve/ mishandeling en zoals het hun uit komt. Het is echt een hetze en de paardenwereld loopt te slapen en heeft niet door hoeveel leken hierdoor negatief beinvloed worden.

Ben het verder met je eens en dat zijn ontwikkelingen waar gediscussieerd over zouden kunnen worden en die ingezet kunnen gaan worden om het welzijn te verbeteren. Denk alleen wat Daihyo zegt dat zolang er geld in omgaat paarden niet als 'huisdier' gezien gaan worden. Maar goed, dat hoeft imo ook geen probleem te zijn mits er maar goed met de dieren omgegaan wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 09:59

Elisa2 schreef:
En daar kan ik hem alleen maar gelijk in geven want iedere keer als ik lees wat die Dier en Recht nu weer lopen te beweren dan gaan mijn nekharen omhoog staan. Echt alles wordt verdraaid naar het negatieve/ mishandeling en zoals het hun uit komt. Het is echt een hetze en de paardenwereld loopt te slapen en heeft niet door hoeveel leken hierdoor negatief beinvloed worden.

Nou.... beetje nuance is hier ook op z'n plaats he?
Dankzij dier & recht zijn er steeds minder bloedmerries op IJsland, zij hebben gepushed om pitloos starten mogelijk te maken, hebben met de FNRS welzijnscriteria aangescherpt, voeren gesprekken met de NVWA om minimaal 4 uur buitenruimte voor paarden controleerbaar te krijgen, hebben aangestuurd op betere controle van bitten en neusriemen.....

Dus ja.... dat vind ik wel een pluim waard!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:01

manubres schreef:

Kan me helemaal vinden in jouw post!

Verhuur en maneges in de ban doen lijkt me ook goed, maar in plaats van maneges in de huidige vorm zouden er plekken moeten komen waar kinderen leren omgaan met paarden in de breedste zin van het woord.
Rijden moet een sluitstuk zijn nadat ze heel veel andere zaken hebben geleerd; en dus ook het rijden op bijvoorbeeld een Joker.
Ik denk dat de meeste kinderen juist enorm veel plezier zouden kunnen hebben in het leren van clickertraining, obstakelparcours aan de hand, grondwerk, etc....

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:05

Maar waarom dan maneges in algemene zin verbieden? Dan heb je toch alsnog een manege waar kinderen dat leren? Ergens leren rijden/met paarden omgaan is een manege, of moet daarvoor een nieuw woord bedacht worden.... Je kan dan beter zeggen dat de meeste maneges moeten veranderen (lijkt mij).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:23

Enzo_Ollie schreef:
Maar waarom dan maneges in algemene zin verbieden? Dan heb je toch alsnog een manege waar kinderen dat leren? Ergens leren rijden/met paarden omgaan is een manege, of moet daarvoor een nieuw woord bedacht worden.... Je kan dan beter zeggen dat de meeste maneges moeten veranderen (lijkt mij).

Zo is het ook....

Maar:
Het woord 'manege' kent een strikte definitie: “Instelling waar men kan (leren) paardrijden” (Van Dale).

En dus zou het die verandering meer kracht bijzetten wanneer je iets aan de naam verandert; 'paardenschool' oid.... maar dat kan vast creatiever