Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Re: Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:33

Vandaag weer raak hier (Dieverbrug) 1 straat verderop. 2 oude pony's aangevallen. Gelukkig alleen schade aan de deken. Weer van die typische nagels aan de achterhand, die je nu steeds ziet bij paarden die aangevallen worden. Wolf door de eigenaren verjaagd. Dat mag je eigenlijk niet zeggen, want er zijn dus mensen die van zo iets aangifte willen doen (wolf verjagen die je dieren aanvalt).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:23

Als ik dat laatste bericht zo lees is mijn idee van die deken nog niet zo verkeerd.

Mijn twee jarige staat nu al wel op de wachtlijst voor een binnen box, maar eigenlijk is het van de zotte dat je je paard niet meer normaal zonder zorgen buiten kan laten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:44

Zapje schreef:
Vandaag weer raak hier (Dieverbrug) 1 straat verderop. 2 oude pony's aangevallen. Gelukkig alleen schade aan de deken. Weer van die typische nagels aan de achterhand, die je nu steeds ziet bij paarden die aangevallen worden. Wolf door de eigenaren verjaagd. Dat mag je eigenlijk niet zeggen, want er zijn dus mensen die van zo iets aangifte willen doen (wolf verjagen die je dieren aanvalt).

Waarom?

Die mensen hebben echt een steekje los.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:40

Vorige week is een geit gedood door een wolf bij Fluitenberg (Hoogeveen). Ook op heterdaad betrapt door de eigenaar die de wolf weg probeerde te jagen met de auto en hem daarbij geraakt heeft (niet gedood). Nu zijn er mensen die daar aangifte tegen willen doen omdat de wolf beschermd is. Andere mensen zijn nu ook bang om daarmee te maken te krijgen. De wolf is zo zwaar beschermd, je mag niks. Er zijn dus mensen (die voor wolven in NL zijn) die dat heel letterlijk nemen. Ergens denk ik, laat maar komen die rechtszaak.. Dat schud mensen misschien wakker. Dit gaat zo toch niet langer. Er zijn nu zo veel zichtmeldingen overdag, dit gaat een keer fout. Ze worden echt steeds brutaler.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:20

Zapje, er loopt dus nu een mogelijk gewonde wolf in Drenthe, aangereden door een auto? >;)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:33

Vervang het woord geit door het woord kind en die man was een held geweest.

Je moet dus je beesten maar op laten vreten waar je bij staat omdat de wolf beschermd is.

Het is de waarde die de mensen van de aangiftes er aan hechten want was het bijvoorbeeld hun geliefde huisdier dan was het ineens een ander verhaal. Maar ach dit is "maar een geit".

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:35

Zapje schreef:
Vorige week is een geit gedood door een wolf bij Fluitenberg (Hoogeveen). Ook op heterdaad betrapt door de eigenaar die de wolf weg probeerde te jagen met de auto en hem daarbij geraakt heeft (niet gedood). Nu zijn er mensen die daar aangifte tegen willen doen omdat de wolf beschermd is. Andere mensen zijn nu ook bang om daarmee te maken te krijgen. De wolf is zo zwaar beschermd, je mag niks. Er zijn dus mensen (die voor wolven in NL zijn) die dat heel letterlijk nemen. Ergens denk ik, laat maar komen die rechtszaak.. Dat schud mensen misschien wakker. Dit gaat zo toch niet langer. Er zijn nu zo veel zichtmeldingen overdag, dit gaat een keer fout. Ze worden echt steeds brutaler.

Tot een veroordeling te kunnen komen zal er bewijs moeten zijn.
En tsja hoe ga je het bewijzen dat iemand hem heeft weggejaagd ? dat is nog niet zo makkelijk.
Ze blazen ook hoog van de toren, maar volgens mij is er uberhaupt geen capaciteit ( en geld ? ) bij de politie om er 100% voor te gaan.

Voor de mensen die het interessant vinden , de drie delige podcast De komst van Naya geeft een mooi inkijkje.

Hier begin van de avond ook weer een zichtmelding , kleine 4 km verderop door het bos :\
Blij dat ik mijne binnen heb staan.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:39

Happinez schreef:
Zapje schreef:

En tsja hoe ga je het bewijzen dat iemand hem heeft weggejaagd ? dat is nog niet zo makkelijk.
Ze blazen ook hoog van de toren, maar volgens mij is er uberhaupt geen capaciteit ( en geld ? ) bij de politie om er 100% voor te gaan.

Voor de mensen die het interessant vinden , de drie delige podcast De komst van Naya geeft een mooi inkijkje.

Hier begin van de avond ook weer een zichtmelding , kleine 4 km verderop door het bos :

Stiekeme volger van je topic wbt jullie huis. Vroeg het me al af of de wolf ook bij jullie in de buurt rond waard... maar ja dus. Jullie wonen daar prachtig maar dan zo met die wolf vlakbij, jakkes.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:41

Zichtmeldingen.. ze worden hier vlakbij wekelijks, soms dagelijks, gezien. Tot nu toe toch relatief weinig schade. Niet aardig gezegd voor de mensen wiens schapen het slachtoffer werden maar toch kun je aan de hand van zichtmeldingen geen schade voorspellen. Bij ons dan. (Ik slaap trouwens beroerd hoor, daar niet van).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:42

Mellow schreef:
Vervang het woord geit door het woord kind en die man was een held geweest.

Je moet dus je beesten maar op laten vreten waar je bij staat omdat de wolf beschermd is.

Het is de waarde die de mensen van de aangiftes er aan hechten want was het bijvoorbeeld hun geliefde huisdier dan was het ineens een ander verhaal. Maar ach dit is "maar een geit".

Nou inderdaad.
Geef je hond/ kat/ kind maar hier dan gooi ik ze wel voor de wolven.

Kijken of je dan nog zo'n grote mond hebt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:57

Mellow schreef:
Happinez schreef:

Hier begin van de avond ook weer een zichtmelding , kleine 4 km verderop door het bos :

Stiekeme volger van je topic wbt jullie huis. Vroeg het me al af of de wolf ook bij jullie in de buurt rond waard... maar ja dus. Jullie wonen daar prachtig maar dan zo met die wolf vlakbij, jakkes.

Ja helaas al een aantal maal relatief dicht in de buurt.
Heb ook ( toen mijn dieren nog buiten stonden ) één nacht in augustus heel veel onrust in de kuddes gehad dat ik het vermoeden heb gehad dat er ook een vos/wolf vlakbij is geweest.
Ik word nooit ergens wakker van nu zijn er die nacht 3 man van wakker geworden.
Het bos is heel mooi maar ook spannend, loop vaak savonds laat nog buiten maar moet bekennen dat ik de bosrand nu ook links laat liggen. ( mentaal iets denk ik , want ze slaan ook gewoon toe naast boerderijen :') )

Mysa , mijn ervaring hier is toch wel anders.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:00

Wat betreft paarden 's nachts binnen. Ik ga drie keer per week om vier uur smorgens weg en kom om half negen 's avonds thuis. Dan zouden ze dus 24 uur opgesloten moeten staan.
Ik krijg een steeds grotere hekel aan mensen die roepen "dan moet je de boel maar beveiligen".
Voor mijn kippen is alles beveiligd tegen vossen, maar een wolf lacht daarom. Paarden staan achter stroomdraad.
Als ik mijn hele perceel (4000m2 incl bebouwing, hek 2 meter hoog + overhang 50cm?) zou moeten omheinen met "wolfwerende" afrastering (die ook niet 100% werkt), dan heb ik alleen al zo'n 2300 meter draad nodig (liefst ijzer). Probleem is dat om mijn hele perceel aan drie kanten bomen staan. Die zouden weg moeten, want voorbij de bomen kan niet want dan zit ik op buurman z'n land, ervoor kan niet want daar staat op meerdere plekken bebouwing. En afrastering ingraven lukt al sowieso niet door boomwortels. Kappen mag niet ivm berken.
En dan heb ik het niet eens over de kosten, waar particulieren geen vergoeding voor krijgen.

Ik denk dat veel pro wolf mensen midden in de stad wonen en/of geen vee hebben. Ze kunnen zich het leed niet voorstellen.
Ik denk dat er pas wat gaat gebeuren als er mensen aangevallen gaan worden.
Ik denk ook dat de telling niet klopt. Volgens de cijfers woont er één wolven paar in Drenthe en een paar losse wolven. Met de hoeveelheid aanvallen moeten dat er echt meer zijn

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:02

@happinez, Reden vandaag nog langs jullie huis en zag je paardjes lekker buiten maar vroeg het me dus af hoe lang dat nog kon maar nu zie ik je berichtje net voorbij komen en niet meer dus. Snap heel goed dat je dan wat minder fijn buiten loopt. Kwestie van tijd dat ze in ons bos tegenover ons gaan vestigen ben ik bang...

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:06

Rivendell, dat weet ik wel zeker er zitten er meer dan verteld word.
En het is ook belachelijk dat ze de veehouders op zulke kosten willen jagen.

Mellow , overdag gaan ze nog lekker naar buiten hoor.
Hoop dat de drukte van overdag hem een beetje weg houd, maar de nachten zijn stil en donker hier.
Al moet ik zeggen dat de zichtmelding van vandaag ook vlakbij de weg was dus misschien is dat ook maar een illusie.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:11

Ja dat hoop ik ook, en ze moeten ook lekker naar buiten kunnen! Hoop dat het verkeerd gezien is. En idd prachtplek maar als in het donker dan wat minder idd.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:12

Marigold schreef:
Zapje, er loopt dus nu een mogelijk gewonde wolf in Drenthe, aangereden door een auto? >;)

Ja. Heb onderstaande geknipt uit een nieuwsbericht van RTV Drenthe. Terug te vinden via google.

Vijftien meter achter de boerderij werd het dier gegrepen. Dat het een wolf was, is volgens de landbouwer zeker. Hij ging het dier zelf achterna met de auto om hem weg te jagen van zijn vee en raakte het roofdier. "De wolf is zeker kreupel." De politie is op zoek naar de wolf. De geit werd met zware verwondingen op stal gezet en "daar werd duidelijk dat de wolf z'n luchtpijp had doorgebeten. Toen moest de veearts hem alsnog afmaken", vertelt Anique van der Zwaag geëmotioneerd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:18

Geloof me, stel mijn shetlanders worden aangevallen en ik zie het dier ook dan ga ik er ook achteraan met de auto.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:21

Er is sprake van bedreigingen door dierenactivisten, geeft deze familie aan op fb.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:25

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:34

Interessant dit, want dit is indd precies wat we zien. Goed stuk om te lezen.

https://www.nojg.nl/wolven-conflictarm

De 7 fasen van gewenning, dit klopt precies met het beeld wat we tot nu toe zien van de wolven, incl aanvallen op paarden en koeien. Het leidt uiteindelijk toch naar aanvallen op mensen.

Afbeelding

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:36

Ook interessant te lezen dat veel landen de cijfers weg moffelen of mensen niet serieus nemen. Blijkbaar worden er 100den mensen per jaar in Rusland gedood door wolven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:44

peach2001 schreef:

De 7 fasen van gewenning, dit klopt precies met het beeld wat we tot nu toe zien van de wolven, incl aanvallen op paarden en koeien. Het leidt uiteindelijk toch naar aanvallen op mensen.

[ [url=m/H5nhwW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zitten nu op 4 en 5, want heb ook al meerdere keren gelezen dat mensen met paarden of mensen met honden gevolgd werden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 00:11

Onali schreef:
peach2001 schreef:

Zitten nu op 4 en 5, want heb ook al meerdere keren gelezen dat mensen met paarden of mensen met honden gevolgd werden.

5 leunend naar 6. Wolf loopt nl niet weg voor mensen (zoals die "fotograven") en ook recent deze/vorige maand meldingen van volgen mensen die hond uitlieten (op zo'n 60m afstand en tot aan huis). Kan ook bijna niet anders, reeen aantallen lopen hard achteruit en ander wild is hier nauwelijks.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 00:31

peach2001 schreef:

De mens moet eerst een paar keer prooi worden voordat het gezonde verstad terug komt en deze idioterie eindelijk eens stopt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:08

Zapje schreef:
Er is sprake van bedreigingen door dierenactivisten, geeft deze familie aan op fb.

Dat gaat vaak zo. En dan worden meldingen ingetrokken. Het zou goed zijn als daar wat mee wordt gedaan. Maar ja, als slachtoffer heb je wel wat anders aan je hoofd op dat moment.