Dees schreef:Van alle veehouderij-beesten hebben koeien (en geiten) het in NL relatief goed.
In ieder geval veel beter dan die arme varkens en kippen en ganzen.
Voor de liefhebbers van mest onder hun gewassen: hoe doen landen dat dan weer helemaal niet zoveel vee is om de landerijen onder te scheiten? Ik zie bijvoorbeeld in Oekraïne echt vele hectares aan graan, maar je ziet er amper een koe. Zelfde in Spanje... in Zuid-Spanje zijn talloze graanvelden, prachtig om te zien... maar dierlijke mest hebben ze daar amper.
Net als grasland in NL waar werkelijk nooit een graantje kunstmest of diermest op komt... het gras blijft daar echt wel groeien hoor.
Ik denk dat het nut van mest vooral tot uiting komt bij het streven naar meer-meer-meer en hogere efficiency. Als je genoegen neemt met een natuurlijke opbrengst, dan kan heel veel bemesting achterwege blijven. In dit deel van de wereld doen we zo aan overbemesting, we kunnen ons het bijna niet meer indenken dat het ook met veel minder danwel minimale bemesting kan.
Maar goed, we moeten in alles wat we gewoon zijn, leren genoegen te nemen met minder. Het zal voor ons allemaal een moeilijke tijd worden. "Tering naar de nering zetten" is slechts een verouderd gezegd, maar we gaan het weer moeten leren.
Ik doe op zondagochtend een uurtje BBC Countryfile. Daar komt veel langs over "alternatief" landbouwen. Gewoon zonder bestrijdingsmiddelen, zonder kunstmest, met oude rassen die veel beter bestand zijn tegen het klimaat.