Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:54

Mdrf schreef:
Het scheelt, ik wil geen vervangers, maar dat moet iedereen voor zich weten ;). Ik wil gewoon een goed stukje vlees uit Nederland (of buurlanden) en dat mag best wat duurder zijn. Ik snap alleen oprecht niet waarom er zo enorm gepusht tegenwoordig moet worden om iedereen aan de vervangers te krijgen...

Omdat er voor 1 kilo vlees : 25 kilo graan + 1.500 liter water nodig is.

Die reden zou genoeg moeten zijn wat mij betreft dan. De manier waarop we met dieren omgaan en jawel daar komt mijn stokpaardje : 1,6 miljoen dieren per dag in Nederland geslacht, is voor mij ook een reden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:55

Eleeke schreef:
Mdrf schreef:
Het scheelt, ik wil geen vervangers, maar dat moet iedereen voor zich weten ;). Ik wil gewoon een goed stukje vlees uit Nederland (of buurlanden) en dat mag best wat duurder zijn. Ik snap alleen oprecht niet waarom er zo enorm gepusht tegenwoordig moet worden om iedereen aan de vervangers te krijgen...

Die reden zou genoeg moeten zijn wat mij betreft dan. De manier waarop we met dieren omgaan en jawel daar komt mijn stokpaardje : 1,6 miljoen dieren per dag in Nederland geslacht, is voor mij ook een reden.

En hoeveel regenwater zit er in dat waterverhaal? Want dat valt ongeacht of er een koe of graanaar onder staat.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:58

prompter schreef:
Als die luchtwassers zo hard nodig zijn, dan kun je nagaan wat een slecht klimaat er in die stal hangt, en daar staan die beesten dan de hele dag in....

De dieren staan zeer zeker niet in een slecht klimaat. Er heerst nu vaak een natuurlijke ventilatie in de stallen (dan heb ik het over melkvee), maar daardoor komt het direct in de buitenlucht terecht. Door de stallen volledig dicht te maken en er luchtwassers op te zetten, wordt de lucht gereinigd voordat het buiten komt. Dat is om de uitstoot te reduceren, niet omdat de dieren op dit moment in een slecht klimaat staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:59

Ik heb wel alle redenen om me zorgen te maken. Al het land hier wordt vol gelegd met zonnepanelen, dus daar komt GEEN hooi meer vanaf. 2 jaar terug was er een tekort, dus er moeten wel meerdere goede snede's komen van het land dat overblijft.
Maar zeggen dat we er als paardenhouder geen last van hebben of krijgen vind ik echt naïef of dan kijk je alleen naar je eigen kleine wereldje.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:02

tamary schreef:
Eleeke schreef:

En hoeveel regenwater zit er in dat waterverhaal? Want dat valt ongeacht of er een koe of graanaar onder staat.

Ehhhhhh, Dat doet er amper toe uiteraard. Het water op de wereld is niet oneindig en is er altijd. De ene keer in de vorm van regen de andere keer in de vorm van urine/ zweet etc .
Het water dat gras / gewassen gebruike. Wordt een stuk minder vervuild dan dat wat koeien opnemen.

Het gaat er vooral om dat je kunt zien hoeveel eten we hebben , als we die kilo vlees niet meer eten .
Gemiddeld mens eet 77 kilo vlees per jaar ( karkasgewicht ) - dat is dan dus x 25 = 1925 kilo graan/ soja etc die je bespaard als je dat niet eet.( niet exacte berekening )
Einde aan de honger , en een stuk minder land nodig.

Wat overigens niet betekend dat ik niet vind dat we wel met wat minder mensen op de wereld kunnen zijn. Maar dat gaat vanzelf als er geen honger en armoede meer is ( je moet wat te dromen overhouden als mens toch )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:04

superpony schreef:
Ik heb wel alle redenen om me zorgen te maken. Al het land hier wordt vol gelegd met zonnepanelen, dus daar komt GEEN hooi meer vanaf. 2 jaar terug was er een tekort, dus er moeten wel meerdere goede snede's komen van het land dat overblijft.
Maar zeggen dat we er als paardenhouder geen last van hebben of krijgen vind ik echt naïef of dan kijk je alleen naar je eigen kleine wereldje.

dit

we hebben dit jaar een goede eerste snede paardenhooi gehad, maar van de 2e komt amper wat.
Moet je nagaan als dat allemaal naar andere "doelen" gaat.

Maar ook als de paardensector recht getrokken word met koeien, x per hectare
Hoeveel procent van de stallen kan dan sluiten?
Misschien eens een leuke om uit te zoeken door LTO en FRNS

En mochten ze particulieren dezelfde regels opleggen... hoeveel paarden objecten komen er dan op Funda, maar dan als leuk object met grote tuin, ipv paddock paradise?

naief, dat is het gewoon.....

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:05

superpony schreef:

Maar dat is ook niet het plan. En dat kan ook niet
Eerst maar eens alle daken. Dan moet het electriciteits net aangepast worden , en iedereen accu's in huis ( die nog niet bestaan, tenminste niet met een capaciteit voor weken ) . Want in de zomer wekken we dan meer op dan we nodig hebben en in de winter komen we tekort.

Dat er mensen zijn die dit met hun eigen grond doen .... tsja , dat kan , vind ik ook zonde en onnodig ( nog heel veel daken hebben geen panelen )

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:08

Eleeke schreef:
Eerst maar eens alle daken. Dan moet het electriciteits net aangepast worden , en iedereen accu's in huis ( die nog niet bestaan, tenminste niet met een capaciteit voor weken ) . Want in de zomer wekken we dan meer op dan we nodig hebben en in de winter komen we tekort.

Dat er mensen zijn die dit met hun eigen grond doen .... tsja , dat kan , vind ik ook zonde en onnodig ( nog heel veel daken hebben geen panelen )

Hoezo is dat niet het plan?

Ik ben daar ook op tegen, google eens op solar parkinglot en inderdaad de daken en dan pas zou er iets op een weiland/akker moeten mogen.

Maar oke, als ik hier een hectare volgooi krijg ik daar 7000 euro per jaar voor, zonder investering.
Dat haal ik niet uit mijn verkochte hooi, of uit paarden pension.
Dus ja ik begrijp wel dat het gedaan word, hoe verschrikkelijk die vernietiging van grond ook is.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:08

DuoPenotti schreef:
we hebben dit jaar een goede eerste snede paardenhooi gehad, maar van de 2e komt amper wat.
Moet je nagaan als dat allemaal naar andere "doelen" gaat.

Maar ook als de paardensector recht getrokken word met koeien, x per hectare
Hoeveel procent van de stallen kan dan sluiten?
Misschien eens een leuke om uit te zoeken door LTO en FRNS

En mochten ze particulieren dezelfde regels opleggen... hoeveel paarden objecten komen er dan op Funda, maar dan als leuk object met grote tuin, ipv paddock paradise?

naief, dat is het gewoon.....

Ja dan kun je dus geen paarden meer houden. En dat is niet erg. Het is maar een hobby. Neem een andere hobby ( ja ik heb paarden )
Is het leuk ... nope.
Maar we hebben met zijn allen de wereld verpest, dus nu met zijn allen het maar oplossen.

Overigens denk ik niet dat het zo snel zo ver komt dat een particulier zijn paarden weg moet doen. Maar ik ging even mee in jouw mening hierover.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:10

Morganlefay schreef:
Ik ben een van die Bokkers die een groene tuin heeft incluis een roest voor een jonge torenvalk.
Woon op een hele oude stadswal in een vestingstadje wat onderdeel vormt van de Hollandse Waterlinie.
Heb alleen vaste planten en heb het hele jaar ook bloeiende planten, kikkers, hagedisjes, padden en meer van dat leuke kruipende spul.

Ik zei het al : tijd voor een groene tuin topic. Ideeen uitwisselen en inspiratie opdoen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:11

Met zijn alle de aarde verpest.....

ik heb nog nooit gevlogen, gas verbruik is laag, ondanks 2 paarden waterverbuik ook niet erg hoog, gooi geen bruikzame dingen weg om alweer nieuw te kopen enz enz.... ja eet wel vlees.
Belangrijkste heb geen kinderen, de grootse vervuilers.... maar WE hebben de aarde verpest.

En Nederland lost dat wel even op...

Afbeelding

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:12

Als we de natuur dan toch weer zijn gang moeten laten gaan en de ruimte moeten geven, dan moeten we alle dijken ook maar weghalen. Blijft de helft van Nederland over en kunnen we met zijn alle lekker hutje mutje op dat gedeelte wonen. Is er geen ruimte meer voor natuur, want mensen moeten daar dan wonen.... Ook een oplossing :P

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:14

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 09-08-23 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:19

Dees schreef:
Cer schreef:
Hoeveel verschillende soorten leveranciers van paardenproducten (hooi, voer, stro etc) zijn er eigenlijk? Kunnen die blijven bestaan als de helft van het veebestand (ik meen dat dat de bedoeling is, maar correct me if I'm wrong) moet verdwijnen?

(want ik denk niet dat de bedrijven overeind blijven, als ze de helft minder 'product' kunnen afzetten, of de prijzen moeten heel erg omhoog gaan (en de vraag is of iemand dat dan nog koopt/kan betalen)

Ik denk dat we over een aantal jaren nadat er is gereorganiseerd in de agrarische vee-sector, er per saldo niet zo heel veel meer aan de hand is en de meeste zaken eigenlijk gaan zoals nu, maar dan op kleinere schaal. Grassen en granen zullen nog altijd worden verbouwd.

Daar waar een markt voor is, zal een aanbod zijn. Dat is van alle tijden en dat zal niet veranderen.

Ik denk dat je niet wil zien wat er door de agrarische sector allemaal wordt verzorgd voor de paardensector.
De akkerbouwers verzorgen veel, maar hebben de veeteelt nodig om hun land te bemesten. Dat red je echt niet met wat hobbymatig gehouden dieren.
Minder aanbod = hogere prijzen. Dus dan worden dingen onbetaalbaar voor velen.

DuoPenotti schreef:
prompter schreef:
Als die luchtwassers zo hard nodig zijn, dan kun je nagaan wat een slecht klimaat er in die stal hangt, en daar staan die beesten dan de hele dag in....

Nee die zijn niet hard nodig, dat maakt Nederland er van. Gewone ventilatie voldoet prima voor de dieren.
En biologisch ook zielig dan? Die beestjes staan er dan ook in :j

Daarom klopt het allemaal niet...

Biologisch heeft niets te maken met hoe dieren gehouden worden. Het houdt in dat er geen chemie in wat voor vorm wordt gebruikt. Dus een ziek dier is een stuk lastiger te behandelen, omdat medicijnen chemie is, en sneller afgemaakt worden als ze ziek zijn omdat behandelen lastig of onmogelijk is.
Als ik een rondje ga doen langs de veehouders hier in de regio denk ik dat de meesten niet het verschil tussen een reguliere en biologische veehouder zien.

Eleeke schreef:
Ehhhhhh, Dat doet er amper toe uiteraard. Het water op de wereld is niet oneindig en is er altijd. De ene keer in de vorm van regen de andere keer in de vorm van urine/ zweet etc .
Het water dat gras / gewassen gebruike. Wordt een stuk minder vervuild dan dat wat koeien opnemen.

Het gaat er vooral om dat je kunt zien hoeveel eten we hebben , als we die kilo vlees niet meer eten .
Gemiddeld mens eet 77 kilo vlees per jaar ( karkasgewicht ) - dat is dan dus x 25 = 1925 kilo graan/ soja etc die je bespaard als je dat niet eet.( niet exacte berekening )
Einde aan de honger , en een stuk minder land nodig.

Wat overigens niet betekend dat ik niet vind dat we wel met wat minder mensen op de wereld kunnen zijn. Maar dat gaat vanzelf als er geen honger en armoede meer is ( je moet wat te dromen overhouden als mens toch )

Ik eet al ruim 20 jaar vegetarisch, maar het dwingende toontje dat een groep aan de dag legt dat iedereen maar (meer) plantaardig moet eten stuit mij vreselijk tegen de borst. Ik wens ook niet te horen dat vlees zo gezond is en moet, dan moet ik mijn keuze anderen ook niet door de strot proberen te duwen.

DuoPenotti schreef:
Eleeke schreef:

Hoezo is dat niet het plan?

Ik ben daar ook op tegen, google eens op solar parkinglot en inderdaad de daken en dan pas zou er iets op een weiland/akker moeten mogen.

Maar oke, als ik hier een hectare volgooi krijg ik daar 7000 euro per jaar voor, zonder investering.
Dat haal ik niet uit mijn verkochte hooi, of uit paarden pension.
Dus ja ik begrijp wel dat het gedaan word, hoe verschrikkelijk die vernietiging van grond ook is.

Praktijkondervindelijk kan ik bevestigen dat projectontwikkelaars van zonneparken inderdaad zo werken. Wij zijn afgehaakt toen we ons verder verdiepten. Ook omdat iedereen duurzame energie wil, maar not in my backyard en we willen het goede contact met onze mededorpsbewoners ook graag goed houden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:19

Maanon_ schreef:
prompter schreef:

De dieren staan zeer zeker niet in een slecht klimaat. Er heerst nu vaak een natuurlijke ventilatie in de stallen (dan heb ik het over melkvee), maar daardoor komt het direct in de buitenlucht terecht. Door de stallen volledig dicht te maken en er luchtwassers op te zetten, wordt de lucht gereinigd voordat het buiten komt. Dat is om de uitstoot te reduceren, niet omdat de dieren op dit moment in een slecht klimaat staan.

Ik dacht aan varkens en kippen, niet aan koeien. Koeien hebben het hier in Nederland goed.

BrankaZ

Re: Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:23

Als ik de commercial van Wakker Dier moet geloven valt dat vies tegen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:24

Eleeke schreef:
superpony schreef:

Ik weet niet waar jij woont, maar hier wordt echt alles vol gelegd met zonnepanelen en dat is al even aan de gang.

Een deel was al bezig, maar wij dachten dat het hier wel mee zou vallen. Pas toen we hier al woonden bleek er nog eens veel vol gelegd te gaan worden.

Ja, het zou mooi zijn als ze de daken eerst volgooien en bijv de parkeerplaatsen waar ik mooie voorbeelden van heb gezien. Maar helaas ligt hier al heel veel land vol. Het ziet er niet uit............

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:26

Branka, biologisch hield bij onze buren wel in hoe de dieren, varkens in zijn geval, gehouden werden.
In een open stal op stro. En dat mocht niet. Zijn bio industrie stal, met meer dieren, mocht hij wel blijven houden.

promter bij varkens is dat net zo.
Gewone ventilatie zuivert ook gewoon, maar dan gaat het zo de lucht in en niet langs die wasser.
Die open stal mocht dus niet... natuurlijke ventilatie net zoals koeien staan.

Inderdaad SP
Ik heb hier zelfs al kassen vol zien liggen.
Of ja kassen... het geraamte.
bestemmingsplan glastuinbouw, dus dan plempen ze er een geraamte van een kas neer, leggen dat vol.
Er groeit wat onkruid onder. Geeft verder geen werkgelegenheid, geen zuurstof door planten... gewoon vol met panelen.... en dat mag.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:27

prompter schreef:
Ik dacht aan varkens en kippen, niet aan koeien. Koeien hebben het hier in Nederland goed.

Ah zo, dat had ik zo snel niet begrepen, excuses.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:32

Van alle veehouderij-beesten hebben koeien (en geiten) het in NL relatief goed.
In ieder geval veel beter dan die arme varkens en kippen en ganzen.

Voor de liefhebbers van mest onder hun gewassen: hoe doen landen dat dan waar helemaal niet zoveel vee is om de landerijen onder te scheiten? Ik zie bijvoorbeeld in Oekraïne echt vele hectares aan graan, maar je ziet er amper een koe. Zelfde in Spanje... in Zuid-Spanje zijn talloze graanvelden, prachtig om te zien... maar dierlijke mest hebben ze daar amper.
Net als grasland in NL waar werkelijk nooit een graantje kunstmest of diermest op komt... het gras blijft daar echt wel groeien hoor.
Ik denk dat het nut van mest vooral tot uiting komt bij het streven naar meer-meer-meer en hogere efficiency. Als je genoegen neemt met een natuurlijke opbrengst, dan kan heel veel bemesting achterwege blijven. In dit deel van de wereld doen we zo aan overbemesting, we kunnen ons het bijna niet meer indenken dat het ook met veel minder danwel minimale bemesting kan.

Maar goed, we moeten in alles wat we gewoon zijn, leren genoegen te nemen met minder. Het zal voor ons allemaal een moeilijke tijd worden. "Tering naar de nering zetten" is slechts een verouderd gezegd, maar we gaan het weer moeten leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:39

Dees schreef:

Voor de liefhebbers van mest onder hun gewassen: hoe doen landen dat dan weer helemaal niet zoveel vee is om de landerijen onder te scheiten? Ik zie bijvoorbeeld in Oekraïne echt vele hectares aan graan, maar je ziet er amper een koe. Zelfde in Spanje... in Zuid-Spanje zijn talloze graanvelden, prachtig om te zien... maar dierlijke mest hebben ze daar amper.
Net als grasland in NL waar werkelijk nooit een graantje kunstmest of diermest op komt... het gras blijft daar echt wel groeien hoor.
Ik denk dat het nut van mest vooral tot uiting komt bij het streven naar meer-meer-meer en hogere efficiency. Als je genoegen neemt met een natuurlijke opbrengst, dan kan heel veel bemesting achterwege blijven. In dit deel van de wereld doen we zo aan overbemesting, we kunnen ons het bijna niet meer indenken dat het ook met veel minder danwel minimale bemesting kan.

Maar goed, we moeten in alles wat we gewoon zijn, leren genoegen te nemen met minder. Het zal voor ons allemaal een moeilijke tijd worden. "Tering naar de nering zetten" is slechts een verouderd gezegd, maar we gaan het weer moeten leren.

Ik doe op zondagochtend een uurtje BBC Countryfile. Daar komt veel langs over "alternatief" landbouwen. Gewoon zonder bestrijdingsmiddelen, zonder kunstmest, met oude rassen die veel beter bestand zijn tegen het klimaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:43

DuoPenotti schreef:
maar WE hebben de aarde verpest.

En Nederland lost dat wel even op...

[ [url=m/Q8FdqX.png]Afbeelding[/url] ]

Nederland lijkt heel klein, maar de uitstoot is enorm..
Afbeelding
Afbeelding

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:46

Dees schreef:

Voor de liefhebbers van mest onder hun gewassen: hoe doen landen dat dan waar helemaal niet zoveel vee is om de landerijen onder te scheiten? Ik zie bijvoorbeeld in Oekraïne echt vele hectares aan graan, maar je ziet er amper een koe. Zelfde in Spanje... in Zuid-Spanje zijn talloze graanvelden, prachtig om te zien... maar dierlijke mest hebben ze daar amper.

Dat jij geen vee ziet betekent niet dat dat er niet is. Er zijn er ruim 2 miljoen koeien in Oekraïne.
Veel kalveren voor de Nederlandse mesterijen komen b.v. uit Oekraïne.

Overigens wordt er veel varkensmest gebruikt in de akkerbouw. Mogelijk in de Oekraïne ook. Daar hebben ze daar ruim6 miljoen van. Althans, voor er oorlog uitbrak. De hoeveelheid groeide er toen ook nog.

Wat betreft minerale bemesting, bedoelje daar kunstmest mee? Die is vele malen duurder en milieuverontreinigender. Er is ook enorm veel aardgas nodig om dat te produceren, zo’n 1000m3 voor een ton NH3. En één van de grootste producenten van kunstmest is Rusland, dat ligt op het moment ook wat lastig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:48

Ja mest is voor meer gewas.
En met ons stijgende aantal inwoners niet zo'n gek idee.

Op zich ligt daar het probleem, het aantal mensen. Maar geen enkele partij, waar ook te wereld die dat benoemd.
Meer mensen meer eten.
Alternatief kan wel, als we dan ook alternatief terug gaan naar het aantal mensen van een eeuw geleden...

https://nos.nl/artikel/2185922-nederlan ... ter-wereld
De Nederlandse boeren hebben de laagste milieu impact ter wereld met wel de grootste opbrengst.

Ja in ons kleine landje, dat is het enige nadeel. De wens natuur, want Nederlands oer natuur is het niet in stand houden. Waar geen huis of fabriek/zonneveld voor hoeft te wijken voor die wens natuur...
Maar we voeden daarmee wel veel mensen, mensen die er hier in Nederland bij komen, maar ook de landen om ons heen. De landen om ons heen waar de meeste export heen gaat.
We voeden ze niet met nog een datacenter..

@ annemiek, ik ken de kaartjeszie hierboven....

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 13:49

Ga er maar vanuit dat er op veel plekken nog een mesttekort is. Ik heb alleen ervaring met Duitsland wat dat betreft. Een deel wordt gecompenseerd met kunstmest, en verder zijn de opbrengsten aanzienlijk lager. En als je dan denkt ‘nou zie je wel, het kan!’, vergeet je iets heel belangrijks; de kosten zijn daar ook aanzienlijk lager. Pachtgrond gaat hier makkelijk richting de 2000 euro per hectare(!!). En daar? 50-150 euro per hectare. Ja, dán kun je het je veroorloven om minder opbrengst te hebben inderdaad.

Ik vind het zó makkelijk om te zeggen dat we alleen maar hunkeren naar meer, meer, meer. De kosten hier rijzen de pan uit. Van de diesel tot de landprijzen. Het wordt steeds moeilijker om boven de kostprijs uit de blijven. En dan is de oplossing inderdaad meer opbrengst van een hectare. Niet om miljonair te worden, maar wel om de rekeningen te kunnen betalen.