***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:19

Avalanche schreef:
Pol, als ik even je berichten teruglees:

Bedoel jij dat een keer een schreeuw geen probleem is, maar een patroon van schreeuwen wel?

En die gaatjes in de bips: dat lijkt me dan ook niet omdat ze continu op elkaar in lopen te hakken, maar gewoon te wild spelen, en dan zeggen: kijk uit want dit doet zeer? Begrijp ik het zo goed?

Ik bedoel dat ik een keer schreeuwen in een verder goede relatie niet meteen als een probleem zie. Als een relatie en context ontbreekt wordt het vrij snel wel een probleem. En een patroon van schreeuwen is sowieso een teken aan de wand.

De gaatjes haal ik aan omdat mensen zeggen dat paarden elkaar niet snel slaan. Maar ik zie ze hier in het lol maken elkaar 'stuk' maken en even vrolijk blijven naar elkaar. En concludeer dus dat context uitmaakt. Dat niet iedere fysieke handeling dezelfde impact heeft.

En dat bovenstaande dus ook nog compleet afhangt van de individuen (en de dynamiek tussen hen) zoals het voorval bij boer hans laat zien. De één vind het niet kunnen en gaat weg. De ander denkt: prima. En Cer is zo te lezen iemand die weg was gegaan. En dat is prima. Maar daarmee is het niet 'slecht' voor de 2 overgebeleven personen.

Als je schelden en slaan niet in dezelfde context kunt zien (als in, slaan is de paarden equivalent van iemand uitschelden want paarden kunnen niet praten) dan kun je inderdaad helemaal niks met mijn tekst.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:26

pol013 schreef:
Avalanche schreef:

Bedoel jij dat een keer een schreeuw geen probleem is, maar een patroon van schreeuwen wel?

En die gaatjes in de bips: dat lijkt me dan ook niet omdat ze continu op elkaar in lopen te hakken, maar gewoon te wild spelen, en dan zeggen: kijk uit want dit doet zeer? Begrijp ik het zo goed?

Ik bedoel dat ik een keer schreeuwen in een verder goede relatie niet meteen als een probleem zie. Als een relatie en context ontbreekt wordt het vrij snel wel een probleem. En een patroon van schreeuwen is sowieso een teken aan de wand.

De gaatjes haal ik aan omdat mensen zeggen dat paarden elkaar niet snel slaan. Maar ik zie ze hier in het lol maken elkaar 'stuk' maken en even vrolijk blijven naar elkaar. En concludeer dus dat context uitmaakt. Dat niet iedere fysieke handeling dezelfde impact heeft.

En dat bovenstaande dus ook nog compleet afhangt van de individuen (en de dynamiek tussen hen) zoals het voorval bij boer hans laat zien. De één vind het niet kunnen en gaat weg. De ander denkt: prima. En Cer is zo te lezen iemand die weg was gegaan. En dat is prima. Maar daarmee is het niet 'slecht' voor de 2 overgebeleven personen.

Als je schelden en slaan niet in dezelfde context kunt zien (als in, slaan is de paarden equivalent van iemand uitschelden want paarden kunnen niet praten) dan kun je inderdaad helemaal niks met mijn tekst.

Thanks, dan snap ik je, denk ik :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:28

pol013 schreef:
Avalanche schreef:

Je vergelijking klopt niet omdat in je vergelijking het om een gelijkwaardige relatie gaat. Waar de persoon in ieder geval de mogelijkheid heeft om weg te gaan. Dat heeft het paard hier niet, volledig afhankelijk van de ruiter.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:31

Mwah, jij vind dat de vergelijking niet klopt. En dat mag.

Mijn paarden hebben echt wel de mogelijkheid om aan te geven dat ze me zat zijn. En dat zou ik als een probleem ervaren en mijn conclusies uit trekken.
Ze kunnen zelfs vrij letterlijk bij me weglopen. Ze staan hier eigenlijk altijd los bij het poetsen en zadelen en dan geven ze plenty feedback over mijn functioneren als partner :+

Ze kunnen alleen niet letterlijk hun koffer pakken en vertrekken maar paarden equivalent van 'the cold shoulder' en 'met deuren smijten' kunnen ze prima. En als het een beetje goed zit in je relatie geeft je partner die signalen ook eerst af voor hij echt de deur definitief uitloopt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:36

sanne83 schreef:
Je vergelijking klopt niet omdat in je vergelijking het om een gelijkwaardige relatie gaat. Waar de persoon in ieder geval de mogelijkheid heeft om weg te gaan. Dat heeft het paard hier niet, volledig afhankelijk van de ruiter.

Is dat zo, op het moment dat je het over een patroon van schelden en schreeuwen hebt tussen mensen?

Jij zegt dat, maar op het moment dat een relatie abusive wordt, is die niet meer gelijkwaardig, en heeft het slachtoffer heel vaak de mogelijkheid niet meer om weg te gaan.

Anderzijds geef ik mijn paarden wel degelijk een keuze. Als ze niet mee willen doen, lopen ze gewoon weg, en dat is prima. Moet ik maar leuk genoeg zijn om het wel te willen :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:39

pol013 schreef:
En Cer is zo te lezen iemand die weg was gegaan.

Nou ja.. dat zeg ik toch ook niet.... :)

En ik heb BzV niet gezien, dat ging over een soort 'noodgeval' toch?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:47

Cer schreef:
pol013 schreef:
En Cer is zo te lezen iemand die weg was gegaan.

Nou ja.. dat zeg ik toch ook niet.... :)

En ik heb BzV niet gezien, dat ging over een soort 'noodgeval' toch?

Ik had de link gedeeld. Maar dan snap ik waarom de discussie over dit onderwerp lastig is. Want dat is redelijk de essentie.

Nee, een echt noodgeval was het niet.
Zoals tussen 2 hindernissen in, in een heftige discussie geraken, ook geen absoluut noodgeval is.

In beide gevallen had je ook de zen variant kunnen kiezen en kunnen zeggen: stop, haal adem, denk na en begin opnieuw.
Maar soms doen sommige individuen dat niet. En kiezen voor de andere variant.

Avalanche

Re: ***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:54

Is dat ook niet een deel van het probleem?

Mensen die zulke zaken behandelen als een noodgeval en daarom veel heftiger reageren dan noodzakelijk en handig is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:54

pol013 schreef:
Ik had de link gedeeld. Maar dan snap ik waarom de discussie over dit onderwerp lastig is. Want dat is redelijk de essentie.

Nou, als je het zo brengt... :') Ik heb de link gekeken..
dit is geen schreeuwen.. ik zou dit niet zo typeren in ieder geval. Het is niet uit boosheid ook.. het is een hard uitgesproken aanwijzing.. (en ik vind dit ook geen noodgeval... )

Ik dacht dat het iets zou zijn als "ja GVD NU lopen daarheen, DAARHEEN ZEG IK TOCH !!! GVD ZEG!"
als iemand dat doet, zijn we snel klaar..

Ik zie nog niet helemaal hoe dit met Martin Fuchs te maken heeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:55

@pol013: Ja jij zou dat als een probleem ervaren en conclusies uit trekken. Wat super goed is natuurlijk (ik ga er niet vanuit dat de gemiddelde sportruiter dat doet namelijk) maar jij maakt die beslissing nog steeds voor een beest dat 100% afhankelijk is van jou.

@Avalanche, precies! Het is alleen gelijkwaardig als de ander ook echt de mogelijkheid heeft om weg te gaan, ook als dat geen fysieke druk maar mentale druk is.
Ik ken ook iemand die prachtig een vrijheidsdressuur show kan geven met een paard die weet wat er gebeurt als ie wegloopt. Dus het eindresultaat zegt ook nog vrij weinig over de manier waarop de training verlopen is.

Ik zeg verder niet dat je niks mag vragen van een paard, maar ik vind dit vallen in de categorie: als ze echt niet willen, kan je ze niet dwingen. Dat is dus letterlijk wat Fuchs hier laat zien. Paard wil niet, Fuchs dwingt hem en hij springt gewoon door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:57

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb trouwens nog nooit jonge paarden meegemaakt die geen zaken uitproberen, hoe geweldig alles ook voorbereid is vanaf de grond er is ook nog iets als normaal jonge paarden gedrag waarbij ze weleens wat uitproberen. Nu is slaan nooit de oplossing, maar snel ingrijpen vaak wel gewenst.

Tuurlijk proberen ze zaken uit. Doen ze allemaal.

Maar dat kan je prima heel klein houden, door de eerste keer als je denkt: dit is niet helemaal wat ik bedoel, te corrigeren.
Je kan dat zo klein houden, en dat is ook wat ik bedoelde in mijn eerdere post.

Dan heb je al die nonsens van: "jamaar paarden geven veel hardere klappen dan wij" ook helemaal niet nodig, want je doet precies wat dat paard doet om dat slaan te voorkomen: je corrigeert al als het nog maar heel klein is, en het grote voordeel daarvan is dat je je correcties heel klein kunt houden, je sessies superkort, en het niet groter wordt.

En hoe kleiner je correcties, hoe meer kansen je hebt om gedrag wat je wilt te belonen, en dus op een hele positieve manier te werken. Grote voordeel is ook nog dat paarden die beloning supergraag willen, en dus heel erg meewerkend en enthousiast worden.

En ze doen het echt niet alleen voor het snoepje, ook omdat ze jou geweldig vinden en het volste vertrouwen in je hebben.

Mee eens en juist dan is snel en kundig reageren heel belangrijk en daar gaat het al vaak zat mis bij de iets minder kundigere ruiters.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:59

Cer schreef:
"die geen zaken uitproberen".. wat een aparte manier van verwoorden.. ?
Over het algemeen 'verzinnen' paarden niet heel veel.. ze 'doen' dingen, in the moment. En soms is dat wat wij willen, en soms niet... de kunst is hoe je bevestigt wat je wel wil, en negeert wat je niet wil..

Een aantal berichten klinkt alsof mensen constant een soort strijd aan het voeren zijn met hun dieren...

En een aantal berichten zijn echt dat ik denk 'zoek gewoon een andere hobby'.. maar ik heb er geen verstand van gelukkig :)
Sowieso heb ik meer respect voor mensen die hoog zijn in vrijheidsdressuur, of mensen die met positieve bekrachtiging werken.. maar die rijden dan weer geen wedstrijden op top niveau.. (de vraag is dan, waarom doen die dat niet.. ik denk dat ze daar dan wellicht weer een goede reden voor hebben... maar dat weet ik niet zeker)

Tja dat is gewoon een kwestie van interpretatie van het geschreven woord, ik bedoel namelijk gewoon hetzelfde. Waarbij ik er aan toe wil voegen dat jonge paarden opleiden toch even want anders is want die moeten ook vooral nog leren wat wel en geen gewenst gedrag is.

Er zijn gelukkig genoeg mensen op topniveau die ook zo werken, zoals ook niet alle vrijheidsdressuur zaligmakend is. Nuances...nuances....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:06

Ik weet dat jonge paarden anders zijn :j .. hoewel, volwassen paarden doen ook nog wel eens iets..

Maar dan bedoelen we hetzelfde :)
(meestal wordt 'uitproberen' gebruikt als 'proberen onder het werk uit te komen' of 'je in de maling nemen', en zo pakte ik dat ook op. Mijn excuus)

En ik had moeten zeggen 'een aantal mensen die hoog zijn in... en een aantal mensen die met positieve bekrachtiging werken...' Inderdaad de mensen waarvan ik denk te weten hoe ze het doen (omdat ik clinics heb gezien of programma's heb gevolgd oid)

Maar inderdaad, dan weet je evengoed niet precies wat ze thuis precies doen.. dat is waar.. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:08

Dat is het lastige aan zulke zaken...en ik snap de verwarring. Ik hou ook niet mensen die hun paarden van alles de schuld geven terwijl zij gewoon normaal paarden gedrag vertonen en 9 vd 10 keer reageren op hun eigenaar/ ruiter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:52

Mag ik even offtopic roepen dat ik de discussie hier echt heel prettig vind?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:04

sanne83 schreef:
@pol013: Ja jij zou dat als een probleem ervaren en conclusies uit trekken. Wat super goed is natuurlijk (ik ga er niet vanuit dat de gemiddelde sportruiter dat doet namelijk) maar jij maakt die beslissing nog steeds voor een beest dat 100% afhankelijk is van jou.

Dat klopt wel en niet.
Helemaal op het eind zijn ze afhankelijk van mij. Ik kan beslissen over blijven of weg gaan en zelfs leven en dood.
Maar voor heel veel dingen zijn ze juist niet afhankelijk van mij of hebben ze er geen notie van dat ze daarvoor van mij afhankelijk zijn. (eten, bewegen, drinken, spelen/ niet spelen, binnen buiten, kroelen etc etc kunnen ze voor 90% zelf bepalen)

Maar goed, als dat onvoldoende is, is niks oké natuurlijk.
Want ze zijn óók van mij afhankelijk als ik er wel/niet op rij. En ook als ik ze wel/niet sla. Dus dat is alleen aan mijn kant van het verhaal echt relevant. Kan ik er mee leven? Het alternatief bestaat in Nederland namelijk helemaal niet.

Overigens ben ik juist een gemiddelde sportruiter :+ Als in. Zo'n ruiter die van die heerlijk gemiddelde dingen met zijn paard doet en van die gemiddelde scores haalt en gemiddeld vaak fouten maakt.
En als een dwaas als ik het kan. Heb ik best hoop op topruiters. Die worden vermoedelijk ook blijer van paarden die er voornamelijk best trek in hebben om samen te werken.

Dat gezegd hebbende: Stel ik haal mijn paard uit de wei om te werken. En die denkt: mwah moet ik echt weg bij mijn vriendjes? Dan laat ik hem niet bij de eerste de beste aarzeling omdraaien om terug te gaan. Dat vind ik dan ook weer onnodig. Dan zeg ik: doorlopen ei. Vraag me heus even af hoe ik het humeur kan verbeteren. Kijk of ik de zin in werken terug kan toveren. Als mijn paard dan structureel signalen afgeeft er geen zin in te hebben pas ik me best aan door het werk aan te passen en te wachten op een betere dag. Maar bij ieder signaal meteen afhaken? ik niet. Ik ga heus gewoon naar mijn les na zo'n signaal. En weet je wat? dan kunnen we daarna echt evengoed tevreden naar huis gaan.
Geeft mijn paard vaker dat soort signalen? Ja dan ga ik echt iets aanpassen. Dat wel.

De vraag is dan: waar ligt die grens? Wanneer moet je afhaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:37

Ben best wel geschokt over bepaalde reacties hier. Als dit goed gepraat word heb ik een heel ander filmpje gezien denk ik.

Nu trouwens nog een filmpje met ander paard van deze meneer waarop die wederom onnodig handelt. Hij staat ook op het instagram verhaal van @blondedressage.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:42

naomiiiii schreef:
Ben best wel geschokt over bepaalde reacties hier. Als dit goed gepraat word heb ik een heel ander filmpje gezien denk ik.

Nu trouwens nog een filmpje met ander paard van deze meneer waarop die wederom onnodig handelt. Hij staat ook op het instagram verhaal van @blondedressage.

Nou zeg wat IDIOOT gewoon!
https://www.youtube.com/watch?v=SubWpC0 ... uceMeadows op 8:13.
Paard gooit balk er af en slaat gefrustreerd met zijn zweep?! -O- %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:47

En ook nog ná de laatste hindernis dus het was al gewoon klaar. Dat zal het paard leren ja! :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:52

AlwaysH schreef:
naomiiiii schreef:

Nou zeg wat IDIOOT gewoon!
https://www.youtube.com/watch?v=SubWpC0 ... uceMeadows op 8:13.
Paard gooit balk er af en slaat gefrustreerd met zijn zweep?! -O- %)

Pfft dit is gewoon puur afreageren, wat een idioot! Hier had hij van mij voor geschorst mogen worden. Ik begin wel een beetje te begrijpen wat voor een type deze vent is. Bah

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:18

Die snap ik ook niet... of toch wel, mannetje kon dat van die balk niet hebben t.o het publiek en wilde even laten zien dat hij een haan is!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:19

Ja, ik snap het wel. Maar het is natuurlijk van de zotte. En daarnaast zou de FEI hier toch wel een andere uitspraak over moeten doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:26

Bij Clooney notabene, zijn grote liefde.

(Overigens is Clooney wel eens uitgesloten geweest vanwege een bloederige kras op de flank en daar was hij toen woest over omdat zoiets ook gewoon op de weide kan gebeuren)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:50

Ik ben benieuwd wat er nu weer "gecorrigeerd" moest worden....

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:27

irmaz schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik zie niet zo veel verschil tussen dit filmpje van Martin Fuchs en dat van die vijfkampster op OS. Hooguit dat MF sterker is en wat professioneler slaat en trekt.

Excuus?
Dus jij noemt slaan en trekken professioneel?

Ok..