Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:10

DuoPenotti schreef:
Ja door teveel koolhydraten, suikers, fast-food.
Niet perse door vlees.
Een koolhydraatarm dieet waar veel mensen door afvallen bevat zuivel, eieren en vlees.

Dat er lekkere maaltijden zijn zonder vlees is natuurlijk waar.
Zo maak ik regelmatig falafel met een zelf gemaakte harissa saus.
Niet koolhydraatarm wel een van mijn lievelingsgerechten.

Maar van vlees word je niet perse dik.

Met koolhydraatarm eten en wel dagelijks ei en vlees of vis ben ik 40 kilo afgevallen.
Kikkererwten vind ik goor,vooral de bite.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:48

DuoPenotti schreef:
Een koolhydraatarm dieet waar veel mensen door afvallen bevat zuivel, eieren en vlees.

Daar kun je voor 'kiezen', dat klopt.
Gezond eten wil zeggen veel groenten, gezonde vetten uit noten en zaden, en eiwitten uit zaden, bonen en bijvoorbeeld spirulina - daar kun je ook prima mee afvallen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-06-22 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:49

fransje23 schreef:
Soja als mens consumeren is al beter dan het eerst door een dier laten omzetten in vlees.
Het is niet zo dat de soja in veevoer enkel restproducten van de humane voedselindustrie is.

Daarnaast kun je ook kiezen voor vleesvervangers van andere plantaardig producten zoals peulvruchten. Of helemaal geen vleesvervanger maar gewoon de peulvruchten eten.
Voordeel dat die als vlinderbloemige ook nog stikstof uit de lucht binden.

Dit vind ik een interessant vraagstuk...

https://www.animalrights.nl/plant-power ... veganisten
Hier staat te lezen dat slechts 6% van de sojateelt gebruikt wordt voor sojaproducten, maarliefst 75% van de sojaproductie wordt omgezet naar veevoer.

https://www.vlees.nl/themas/diervoer/soja/
Nederland gebruikt slechts 0,5% van de wereldwijde sojaproductie voor veevoer. Dus van de sojaproductie gaat 74,5% naar andere landen die hun dieren bijvoeren met o.a. sojaproducten.

Ik begrijp je redenatie dat je beter sojaproducten kan eten (6% van de productie wereldwijd) dan vlees...
Echter haal ik uit de tweede link toch echt dat Nederlands vee relatief weinig soja bijgevoerd krijgt. De veehouderij in Nederland is dus een stuk duurzamer dan elders.
Dus wederom kom je er op uit, dat wanneer je in Nederland gaat lopen snijden in de veehouderij/veeteelt, er meer vlees geïmporteert zal worden waar méér soja in gaat. Wat dus ten koste gaat van bossen in Zuid Amerika (Amazone anyone? Ook wel de longen van onze aarde genoemd...), Noord Amerika en Azië.

Je zou toch zeggen dat het klimaat, de grond waarop we leven en de innovativiteit van onze boeren, best bijdragen aan duurzaamheid wereldwijd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:22

fransje23 schreef:
Wat zie jij als substitutie?

In principe hebben de meeste mensen überhaupt geen zuivel nodig. Het grootste deel van de wereldbevolking is zelfs lactose-intolerant.

Ohja, hier moet ik ook nog even op terugkomen.

Substitutie is eigenlijk alles wat je aan 'boerenproducten' moet gaan vervangen. En dan denk ik voor het gemak even aan meel, boter, eieren, vlees...
Want zonder te gaan consuminderen, gaat de consument nog steeds een plak koek of cake willen aanbieden aan de visite...

Gaan we dan massaal aan de koolhydraatarme vervangers? Chiazaad, amandelmeel, lijnzaad etc.? Dat moet ook ergens wegkomen en als ik me niet vergis gaat dat niet Nederland zijn...

Maar goed... ik kreeg dit op m'n werk doorgestuurd... Vraag je je toch meteen af of die substitutie nodig zal zijn...
https://www.boerenbusiness.nl/melk/arti ... ljard-euro

Al haalt het slechts 50% is het nog meer dan de beoogde 30% (toch?) die men uit de veehouderij wil halen? En een stuk goedkoper dan 250 miljard om allerlei boeren uit te kopen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:04

Janine1990 schreef:
Ik begrijp je redenatie dat je beter sojaproducten kan eten (6% van de productie wereldwijd) dan vlees...
Echter haal ik uit de tweede link toch echt dat Nederlands vee relatief weinig soja bijgevoerd krijgt. De veehouderij in Nederland is dus een stuk duurzamer dan elders.
Dus wederom kom je er op uit, dat wanneer je in Nederland gaat lopen snijden in de veehouderij/veeteelt, er meer vlees geïmporteert zal worden waar méér soja in gaat. Wat dus ten koste gaat van bossen in Zuid Amerika (Amazone anyone? Ook wel de longen van onze aarde genoemd...), Noord Amerika en Azië.

Je zou toch zeggen dat het klimaat, de grond waarop we leven en de innovativiteit van onze boeren, best bijdragen aan duurzaamheid wereldwijd.

'Dat snijdt hout' - maar reductie van de veestapel is geen doel op zich.
Dus daar zijn wel een aantal mogelijkheden.

En wat mij betreft graag een stevige tariefmuur mbt buitenlands vlees.
Uitzonderingen daargelaten: vlees is luxe/ overbodig. En omdat het op eigen bodem "gewonnen" kan worden svp niet van buiten af.

We hebben knappe koppen in Wageningen, boeren die ijverig doorploeteren,
een klein landje
met een beroerde bodemkwaliteit, te laag waterpeil, en idioot weinig insecten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:07

Janine1990 schreef:

Het is duurzamer om te produceren met producten uit de omgeving.

Vee voeren van reststromen uit de voedingsmiddelenindustrie en beweiden op stukken die niet geschikt zijn voor akkerbouw.

Moet er inderdaad minder gegeten en vooral ook verspilt worden dan veel mensen momenteel doen.

Zou ook schelen als we hier niet alleen bepaalde delen eten maar alles weer gaan gebruiken.

Ons (breed gezien het welvarende deel van de wereld) huidige consumptiepatroon heeft grote gevolgen en zorgt voor het ontbreken van een kringloop en veel transport.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:20

Janneke2 schreef:
Janine1990 schreef:

'Dat snijdt hout' - maar reductie van de veestapel is geen doel op zich.
Dus daar zijn wel een aantal mogelijkheden.

En wat mij betreft graag een stevige tariefmuur mbt buitenlands vlees.
Uitzonderingen daargelaten: vlees is luxe/ overbodig. En omdat het op eigen bodem "gewonnen" kan worden svp niet van buiten af.

We hebben knappe koppen in Wageningen, boeren die ijverig doorploeteren,
een klein landje
met een beroerde bodemkwaliteit, te laag waterpeil, en idioot weinig insecten.

Ik denk dat een heel aantal boeren de genoemde maatregelen van de rijksoverheid op hun website (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -te-lossen) toch echt zien als het reduceren van de veestapel.
En ik begrijp het volkomen, de regels waar veehouders zich aan moeten houden zijn er zo veel, dat er soms gewoon geen enkele andere uitweg is dan stoppen of verkleinen.

Dat kleine landje is relatief groot geworden, als je kijkt hoe het er 8000 jaar geleden uit zag. Alleen was toen het waterpeil waarschijnlijk wel hoog genoeg.

Als je met bijvoorbeeld de Lely Sphere de stikstofuitstoot van een veehouderij tot wel 70% kan reduceren, hou je nog 22 miljard over voor overige maatregelen, waarmee je waarschijnlijk een hoop insecten kan behouden, de plekken die het nodig hebben op het juiste waterpeil kan krijgen en de bodemkwaliteit kan verbeteren. Ik gok dat de Lely Campus hier best wat tijd aan wil besteden... Een bedrijf dat een uitdaging niet uit de weg gaat...

fransje23 schreef:
Janine1990 schreef:

Vee voeren van reststromen uit de voedingsmiddelenindustrie en beweiden op stukken die niet geschikt zijn voor akkerbouw.

Moet er inderdaad minder gegeten en vooral ook verspilt worden dan veel mensen momenteel doen.

Zou ook schelen als we hier niet alleen bepaalde delen eten maar alles weer gaan gebruiken.

Ons (breed gezien het welvarende deel van de wereld) huidige consumptiepatroon heeft grote gevolgen en zorgt voor het ontbreken van een kringloop en veel transport.

Als Nederland slechts 0,5% van de sojaproductie die verwerkt wordt in veevoer gebruikt, dan doen 'we' het toch al heel erg goed.
Ik ben heel erg benieuwd naar waar jij verbeteringen ziet?

Persoonlijk denk ik overigens dat we een hele grote verantwoordelijkheid hebben naar landen om ons heen door diverse verbonden die gesloten zijn. Volledig zelfvoorzienend zijn als land en niet im- of exporteren zal ook negatieve effecten hebben en vast niet alleen economisch...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:21

Innovatie is nodig maar het blijft voortborduren op een intensieve high tech veehouderij van vooral grotere bedrijven.

Een investering van 170.000, maar er komt vast nog wat bij, moet uit kunnen.
Daarbij is meten ook in dit geval weten.
Is het zo mooi als beloofd of is er ook een stukje "sjoemelsoftware"?

De makkelijkste manier om urine en mest te scheiden is weidegang.
Bij normale temperaturen ook nog erg diervriendelijk.

Net als paarden zie ik koeien ook graag buiten.
Als je ziet hoe blij de koeien zijn als ze wei weer op mogen, hun zelf ook.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:24

fransje23 schreef:
Janine1990 schreef:

99% van de resten van geslachte dieren word weer gebruikt.
Van de botten tot de veren aan toe
En word gebruikt in de diervoeding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:31

fransje23 schreef:
Innovatie is nodig maar het blijft voortborduren op een intensieve high tech veehouderij van vooral grotere bedrijven.

Een investering van 170.000, maar er komt vast nog wat bij, moet uit kunnen.
Daarbij is meten ook in dit geval weten.
Is het zo mooi als beloofd of is er ook een stukje "sjoemelsoftware"?

De makkelijkste manier om urine en mest te scheiden is weidegang.
Bij normale temperaturen ook nog erg diervriendelijk.

Net als paarden zie ik koeien ook graag buiten.
Als je ziet hoe blij de koeien zijn als ze wei weer op mogen, hun zelf ook.

Tot de temperaturen boven de 20 graden komen... Dan krijgen ze het zwaar en daar merk je de effecten meteen van! Paarden kunnen meer hebben...

Ik begrijp niet helemaal waarom je insinueert dat er mogelijk sprake zal zijn van sjoemelsoftware. Wellicht je even verdiepen in het bedrijf Lely. Dat is in geen enkel opzicht te vergelijken met Volkswagen, welke dergelijke imagoschade een stuk beter kan handelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:35

OleJon schreef:

Ja, maar niet in Nederland.
Er wordt veel geëxporteerd, some tegen dumpprijzen, en de lokale markt daar vernietigd omdat onze producten voor een lagere prijs worden aangeboden dan ze lokaal kunnen produceren.

Denk aan kip, de winst zit op de kipfilet, delen als poten en vleugels zijn beduidend goedkoper en wordt geëxporteerd l.
Dat heeft vrijwel de gehele pluimvee sector in Ghana de nek omgedraaid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:41

Janine1990 schreef:
[

Ik begrijp niet helemaal waarom je insinueert dat er mogelijk sprake zal zijn van sjoemelsoftware. Wellicht je even verdiepen in het bedrijf Lely. Dat is in geen enkel opzicht te vergelijken met Volkswagen, welke dergelijke imagoschade een stuk beter kan handelen.

Ik ken Lely :) Zie dat ze het prototype van de Sphere ook weer in Bleskensgraaf hebben. Daar stond ook de eerste melkrobot van Lely.
Was misschien niet helemaal de juiste woordkeuze.
Maar leveranciers meten en pretenderen dingen vaak in hun voordeel.
De woordkeuze is ook niet voor niets, tot 70%.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:45

Janine1990 schreef:
Persoonlijk denk ik overigens dat we een hele grote verantwoordelijkheid hebben naar landen om ons heen door diverse verbonden die gesloten zijn. Volledig zelfvoorzienend zijn als land en niet im- of exporteren zal ook negatieve effecten hebben en vast niet alleen economisch...

Dat is een utopie.
Er zijn producten die we in Europa niet of slecht kunnen telen.
Eerlijke handel is ook niets mis mee.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:47

fransje23 schreef:
OleJon schreef:

Er wordt veel geëxporteerd, some tegen dumpprijzen, en de lokale markt daar vernietigd omdat onze producten voor een lagere prijs worden aangeboden dan ze lokaal kunnen produceren.

Denk aan kip, de winst zit op de kipfilet, delen als poten en vleugels zijn beduidend goedkoper en wordt geëxporteerd l.

He, wat jammer dit...

Weet je hoeveel kringloop de zuivelsector heeft?

Wij maken kaas...
Wij krijgen rauwe melk daarvoor...

Voor kaas heb je diverse soorten melk nodig, dus de melk wordt gestandaardiseerd, een van deze processen scheidt room en ondermelk (qua smaak vergelijkbaar met magere melk).
De room wordt naar roomverwerkende locaties gebracht, waar bijvoorbeeld (bak)boter en slagroom worden gemaakt.

De melk waar je kaas van maakt, bevat een deel droge stof en een deel vocht. Voor 1 kilo kaas heb je circa 10 kilo melk nodig. Je houdt dus ergens circa 9 kilo product over.
Dit product noemen we wei. Binnen het kaasproces is dit dun, waterig.

Wat we daarmee doen is het indikken. Dit kan met een indamper (op gas) en met reversed osmosis. Dit komt er in ons geval op neer dat we bij de productie van elke 18 ton kaas een vrachtauto met wei afleveren. In deze auto zit ca. 33 ton dikwei. Een bijproduct waar je heel veel mee kan...
Zo kan dit verpoederd worden, al dan niet afgestandaardiseerd met lactose.
Maar er wordt ook Rivella en Taksi van gemaakt, babyvoeding, wheypoeder voor sporters, poeder als vulstof voor medicijnen...

En als je wei hebt dat afkomstig is van niet-reguliere kaas maar kruidenkaas... Dan gaat dit doorgaans naar varkens- en kalvermesterijen. Vind ik toch best cradle to cradle...

Omdat we een klein land zijn, is dit wellicht ook reden dat we weinig soja in ons veevoer nodig hebben.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:56

fransje23 schreef:
OleJon schreef:

Ook in Nederland, heb je wel een idee hoeveel diervoederfabrieken in Nederland zijn?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:01

Hoeveel energie kost het wel niet om wei in te dikken of zelfs tot poeder te verwerken, vraag ik me af. Natuurlijk mooi dat alles gebruikt kan worden maar ook dat geeft uitstoot.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:06

josien_m_ schreef:
Hoeveel energie kost het wel niet om wei in te dikken of zelfs tot poeder te verwerken, vraag ik me af. Natuurlijk mooi dat alles gebruikt kan worden maar ook dat geeft uitstoot.

Hangt geheel af van de installatie, van wat ik heb begrepen. Ik ken echter het exacte proces niet.
Maar het gebruik van gas is natuurlijk best wel schoon (alleen niet wenselijk), en elektriciteit kan je relatief duurzaam opwekken, waardoor je de uitstoot beperkt.

Oh en ik vergeet nog wat.. Bij het indikken komt natuurlijk nog meer, schoner, vocht vrij... Wat je weer kan gebruiken voor het reinigen van installaties.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:08

OleJon schreef:
fransje23 schreef:

Ook in Nederland, heb je wel een idee hoeveel diervoederfabrieken in Nederland zijn?

Voor vleesetervoer? Ik gok 4 grote en nog een paar kleine?
Diermeel mag in veevoer toch niet meer gebruikt worden?

Maar goed ik praatte sowieso langs je heen ben te moe om scherp te zijn. -O-
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 30-06-22 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:10

fransje23 schreef:
Voor vleesetervoer? Ik gok 4 grote en nog een paar kleine?
Diermeel mag in vervoer toch niet meer gebruikt worden?

Maar goed ik praatte sowieso langs je heen ben te moe om scherp te zijn. -O-

Volgens mij heb je gelijk en wordt veel slachtafval gewoon vergist, gebeurt bij ons ook namelijk. Wordt opgehaald door rendac en gaat de vergisting in.

Ook heel erg circulair, want zo wordt het weer gebruikt als duurzame energie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:13

Zoals Rendac het doet is zeker nuttig maar dan krijg je in de media weer een zielig verhaal over energie uit dode kalfjes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 23:36

fransje23 schreef:
Zoals Rendac het doet is zeker nuttig maar dan krijg je in de media weer een zielig verhaal over energie uit dode kalfjes.

Je kan het nooit iedereen naar de zin maken, en niet iedereen wil zich laten informeren.

Een collega van mij nota bene, vond koeien zielig, boer neemt in zijn ogen (nog nooit op een boerderij geweest) te makkelijk afscheid.
Waarop ik hem heb gevraagd of hij huisdieren had, zoals verwacht had hij die niet. Dus heb ik hem de vraag gesteld: "Weet je hoe fijn het is om een dier dat lijdt, te kunnen verlossen uit dat lijden?"
Daar moest hij even over nadenken, maar het gaf hem wel wat inzichten.

Maar als ik hier op Bokt al zie hoe afkeurend men op het beleid van het kfps mbt gesloten stamboek reageert en hoe anders men in dit topic kan reageren op het doorfokken van HF met bloed van buiten het ras... Dan wil ik niet eens beginnen met het tellen van de maten waarmee gemeten wordt.

Daarom hebben we gelukkig beleidsmakers, waar ik het op het moment niet mee eens ben en ook geen vertrouwen in heb. Maar een goed beleid biedt wel ruimte voor ontwikkeling om ook de negatieve kant om te buigen naar iets positiefs... Dode kalveren aan de basis van natuurlijke gewasbeschermingsmiddelen? Dit zuig ik ff uit mn duim uiteraard...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:00

fransje23 schreef:
Morganlefay schreef:
Plantaardige eiwitten(soja)worden nu niet bepaald vriendelijk geteeld. Daarom ook veel meer op consuminderen focussen ipv vervangen door.
Dus de vegetarische slager en een elektrische auto.
Beiden zijn nog steeds consumeren ipv consuminderen.

Soja als mens consumeren is al beter dan het eerst door een dier laten omzetten in vlees.
Het is niet zo dat de soja in veevoer enkel restproducten van de humane voedselindustrie is.

Daarnaast kun je ook kiezen voor vleesvervangers van andere plantaardig producten zoals peulvruchten. Of helemaal geen vleesvervanger maar gewoon de peulvruchten eten.
Voordeel dat die als vlinderbloemige ook nog stikstof uit de lucht binden.

Voor de teelt van soja worden regenwouden gekapt, dat lijkt me nu niet bepaald klimaat vriendelijk?

Daarnaast wil ik toch een kanttekening maken, mijn hele famillie waaronder mezelf hebben een koemelkallergie. Wij hebben veel soja gegeten vroeger als vervanging, laat dit nu net een heleboel gezondheidsproblemen veroorzaakt hebben. In soja zitten oestrogenen en goitrogenen, die laatste slopen de schildklier. Het is dus niet zo dat planten eten per definitie gezond(er) is...juist door dit alles ben ik tegenwoordig meer voor een gezond stuk vlees. (maar dan wel van dieren die een goed leven hebben gehad)

Volgens mij krijgt de veeteelt in Nederland voornamelijk ingekuilde mais als basis voer.

Anoniem

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:22

En om weer eens flink de boel weer in de goede kant te krijgen. Ons gebit is voor omnivoren. Dus beiden.
Ik heb het nog steeds over consuminderen en teruggaan wat betreft vlees,melk en melkproducten naar de oude rassen. Ga terug naar weilanden waar naast alleen maar gras ook andere zaken als korenbloemen, zuring en meer van dat gewone spul groeit. Is ook nog eens beter voor de paardenhouderij=ook agrarisch. Niet iedere 2 jaar een nieuwe smartphone, auto, tuinmeubelen.
Niet nog meer woonruimte willen hebben. Heb dit jaar voor eerst geen anti luis gebruikt op mijn rozen.
De mussen en mezen vieren feest. De kikkers hun gang laten, scheelt weer slakken. Onkruid op straat met heet water uitroeien of zo'n draadje ipv affikken of spuiten.

Elisa2

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:26

Ja daar ben ik het volledig mee eens, consuminderen...3x per dag vlees eten is ook helemaal nergens voor nodig. Biologisch dynamische landbouw, minder gif spuiten...vooral dat!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:04

Elisa2 schreef:
Volgens mij krijgt de veeteelt in Nederland voornamelijk ingekuilde mais als basis voer.

Kuilgras is meestal de basis voor rundvee en krachtvoer en snijmais.

Ik stel niet dat soja per definitie vlees moet vervangen er zijn ook andere alternatieven of inderdaad matig vlees eten.

Naast soja is palmolie ook een desastreus voor regenwoud. Dat zit ook in tal van producten.

Zonder consuminderen komen we er nooit, denk ik.