Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ruitje schreef:josien_m_ schreef:Wanneer er jaren te weinig maatregelen genomen werden, is het begrijpelijk dat er nu meer nodig is. Wat eerder werd gezegd: niet alle boeren moeten weg, wel een deel van het vee en de kippen. Boeren kunnen anders gaan boeren of stoppen. Ook dat zagen ze al vele jaren aankomen en is geen geheim. Dat veel boeren protesteren is ook logisch, tot nu toe had dat een positief effect. Maar uiteindelijk kan dat natuurlijk niet doorgaan, wil er leven en agrarische opbrengst mogelijk blijven.
Te weinig maatregelen? In de veehouderij? Dat is echt bijna hilarisch
OleJon schreef:Citaat:
Het een heeft niet per definitie met het andere te maken.
Mensen die lokaal kopen, wat heel goed is, geloven niet per definitie in complotten.
Ook al dan niet gevaccineerd heeft daar niets mee te maken.
Dat zijn verbanden die niet te trekken zijn.
Citaat:
_San87_ schreef:Wat ik mij afvraag, en schiet me niet af. Ik weet nog te herinneren dat boeren enorm gesubsidieerd werden door de overheid/EU. Ik weet niet of dat nog zo is.
Ongezonde bedrijven konden door subsidie toch blijven draaien, van wat ik begreep, terwijl ze economisch gezien niet rendabel zijn.
Toen was er iets met de melkquota. Die kon bijgekocht worden, toen ging het eraf?
Is het daar niet al mis gegaan? Duizenden regeltjes die ieder jaar veranderen en geen duidelijkheid bieden.
fransje23 schreef:_San87_ schreef:Wat ik mij afvraag, en schiet me niet af. Ik weet nog te herinneren dat boeren enorm gesubsidieerd werden door de overheid/EU. Ik weet niet of dat nog zo is.
Ongezonde bedrijven konden door subsidie toch blijven draaien, van wat ik begreep, terwijl ze economisch gezien niet rendabel zijn.
Toen was er iets met de melkquota. Die kon bijgekocht worden, toen ging het eraf?
Is het daar niet al mis gegaan? Duizenden regeltjes die ieder jaar veranderen en geen duidelijkheid bieden.
Dat is nog steeds zo.. Een derde van het EU budget is ongeveer voor de landbouw.
Vanaf ik dacht dat het ongeveer gaat om 800 miljoen per jaar.
Veel bedrijven vallen om zonder deze subsidies.
Dan hebben we het nog niet over de invloed van de EU op de prijs van producten op de wereldmarkt.
_San87_ schreef:fransje23 schreef:Die 800 miljoen is het budget voor Nederland, in de hele EU gaat het om miljarden.
Ja, dat snap ik. Maar dat is toch eigenlijk bizar? Zoveel geld naar een sector. En van wat ik lees ook nog het meest naar de boeren die al goed boeren.
Mja.
Citaat:De Europese Unie biedt vele subsidiemogelijkheden aan haar lidstaten. In 2018 werd zo'n 37 procent van het budget van de Unie besteed aan landbouwsubsidies en zo'n 34,7 procent ging naar structurele acties voor het verbeteren van economie en sociale samenhang in het kader van het regionaal beleid. Ook de grootste bijdragen van de Europese Unie aan Nederland waren landbouwsubsidies en subsidies uit fondsen voor regionale ontwikkeling.
Met de landbouwsubsidies streeft de Europese Unie vier doelen na: het verhogen van de productiviteit van landbouwbedrijven, het verzekeren van het inkomen van agrariërs, het verzekeren van de voedselvoorziening van de Gemeenschap en het bevorderen van redelijke consumentenprijzen.
DuoPenotti schreef:_San87_ schreef:
Ja, dat snap ik. Maar dat is toch eigenlijk bizar? Zoveel geld naar een sector. En van wat ik lees ook nog het meest naar de boeren die al goed boeren.
Mja.
Citaat:De Europese Unie biedt vele subsidiemogelijkheden aan haar lidstaten. In 2018 werd zo'n 37 procent van het budget van de Unie besteed aan landbouwsubsidies en zo'n 34,7 procent ging naar structurele acties voor het verbeteren van economie en sociale samenhang in het kader van het regionaal beleid. Ook de grootste bijdragen van de Europese Unie aan Nederland waren landbouwsubsidies en subsidies uit fondsen voor regionale ontwikkeling.
Met de landbouwsubsidies streeft de Europese Unie vier doelen na: het verhogen van de productiviteit van landbouwbedrijven, het verzekeren van het inkomen van agrariërs, het verzekeren van de voedselvoorziening van de Gemeenschap en het bevorderen van redelijke consumentenprijzen.
maar op deze manier valt het weer mee