Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gini schreef:Maar dan klopt de stelling "dressuur is er voor het paard" in principe eigenlijk niet, of toch niet als het gaat over dressuur in de topsport. Je moet juist echt stevig aan de fok om die topsport te kunnen bereiken, met vele uitvallers onderweg van paarden die het niet aankunnen.
Dat is natuurlijk wel iets wat eigen is aan sport in het algemeen: meer, sneller, beter, hoger,... ook in de humane sport verloopt dat pad niet altijd over rozen. Sporters die zich pushen tot hun lichaam het niet meer aan kan, doping moeten nemen om mee te kunnen, een Simone Biles die kraakt op de Olympische Spelen,... En die druk leggen we dan dus eigenlijk onze paarden op.
Ik vind het interessant om over na te denken in hoeverre dat inderdaad ethisch te verantwoorden is.
Avalanche schreef:Dank voor deze post.
Eerlijk gezegd denk ik dat we op een paardvriendelijke manier nog heel veel meer kunnen dan nu. Voor de paarden is het echt een eitje. Wij maken het ze moeilijk.
pol013 schreef:Waarbij het wel de vraag is in hoeverre we echt aan de max zitten met wat we van onze paarden vragen.
fransje23 schreef:[knip]
Wat is het probleem met de pelham bij de ponies?
Avalanche schreef:Dank voor deze post.
Eerlijk gezegd denk ik dat we op een paardvriendelijke manier nog heel veel meer kunnen dan nu. Voor de paarden is het echt een eitje. Wij maken het ze moeilijk.
Citaat:Echt hoor.
Ik heb echt met een bijna misselijk gevoel gekeken naar een paar hindernissen op zaterdag. En een leek die met met meeliep keek me echt vol ongeloof aan. Gaan die paarden dát doen?! Zeker als je je bedenkt dat die paarden de cross niet mogen verkennen en met welke vaart ze rond gaan.
Maar dan is de crossdag daar en sta je bij de misselijkmakende hindernissen en dan ziet het er niet eens spannend uit. Dán zie je pas wat paarden kunnen hoor! Die zorgen er voor dat het kinderspel lijkt.
Rij hier voor de grap maar eens mee in onze M cross.
https://www.youtube.com/watch?v=opAdbY0j844
En zet je geluid vooral eens aan. Zo relaxed klinken ze niet allemaal hoor. Maar deze is echt genieten.
En echt hoor. Als je naast deze hindernisse staat denk je JIKES. H4 (die voor de ínrit' gindernis) is hier echt om het dun van door je broek te laten lopen als je naar de lage landing kijkt. Maar op de video zie je dan hoe poep simpel een paard zoiets springt.
fransje23 schreef:Topsport zal zeker gepaard gaan met extra slijtage. Alles wat je intensief gebruikt slijt nu eenmaal sneller /meer. Hoe erg dat is hangt van meerdere factoren af onder andere hoe sterk dat lichaam al was in de eerste instantie.
Popstra schreef:fransje23 schreef:Topsport zal zeker gepaard gaan met extra slijtage. Alles wat je intensief gebruikt slijt nu eenmaal sneller /meer. Hoe erg dat is hangt van meerdere factoren af onder andere hoe sterk dat lichaam al was in de eerste instantie.
Gaat het ook maar daarom staat er ook een team van mensen om het paard heen om dit te beperken dmv onderhoud aan het hele lijf te geven. Sportpaarden worden preventief bekeken en behandeld.
Popstra schreef:Waarom? Als je daarmee een onsteking kan genezen en daardoor erger (artrose) kunt voorkomen zie ik niet in waarom je daar je vraagtekens bij moet zetten.
Avalanche schreef:Niet echt imo. Je bent dan erger aan het voorkomen, imo een goed ding