KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:53

Ja daar zou best veel meer bewustzijn mogen komen :j we moeten echt veel meer op maat gaan werken, per paard bekijken :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:48

Gini schreef:
Maar dan klopt de stelling "dressuur is er voor het paard" in principe eigenlijk niet, of toch niet als het gaat over dressuur in de topsport. Je moet juist echt stevig aan de fok om die topsport te kunnen bereiken, met vele uitvallers onderweg van paarden die het niet aankunnen.

Dat is natuurlijk wel iets wat eigen is aan sport in het algemeen: meer, sneller, beter, hoger,... ook in de humane sport verloopt dat pad niet altijd over rozen. Sporters die zich pushen tot hun lichaam het niet meer aan kan, doping moeten nemen om mee te kunnen, een Simone Biles die kraakt op de Olympische Spelen,... En die druk leggen we dan dus eigenlijk onze paarden op.

Ik vind het interessant om over na te denken in hoeverre dat inderdaad ethisch te verantwoorden is.

Waarbij het wel de vraag is in hoeverre we echt aan de max zitten met wat we van onze paarden vragen. Misschien wel aan de max van wat we sámen kunnen. Maar of we ook echt zo vaak aan de fysieke max zitten van wat paarden kunnen? (zoals dier en recht beweerd) Ik weet het niet.

Wij hebben afgelopen weekend onder andere de Z rubriek gehad van onze SGW. Die hindernissen zijn NIET normaal.... Vanuit mijn perspectief als wandelende ruiter die zelf maar L gereden heeft dan.....Ik word er gewoon stil van om daar naar te kijken bij het cross lopen.
Maar dan zie ik die beesten springen en dan denk ik 8-) 8-) 8-) eitje!
Om nog maar niet te spreken van die kleine pony's die overal overheen zoeven, passend of niet.
Weer een dag die paarden bezig zien kan mij alleen maar sterken in de overtuiging dat het wel snor zit met die arme paarden.
Dus nee: er gebeuren veel te veel gave dingen in de sport om die in de hoek te zetten. Blijf werken aan de foute zaken maar waardeer ook echt wat paard en ruiter samen kunnen doen *\o/*

En over 'scherp' en 'blijven lopen' gesproken....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:52

Dank voor deze post.
Eerlijk gezegd denk ik dat we op een paardvriendelijke manier nog heel veel meer kunnen dan nu. Voor de paarden is het echt een eitje. Wij maken het ze moeilijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:53

Avalanche schreef:
Ja, er is een vrij ruime keus.

Ik moet met springen af en toe echt kijken wat er nu in die mond zit, trouwens.

B pony’s in een B parcours met pelham.
Het betreft echt niet alleen de (sub) top.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:56

Pelham,mag dat tegenwoordig dan in de B
Vroegah was dat toch pas vanaf de Z?
Als dat zo is vind ik dat echt geen vooruitgang.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:09

Avalanche schreef:
Dank voor deze post.
Eerlijk gezegd denk ik dat we op een paardvriendelijke manier nog heel veel meer kunnen dan nu. Voor de paarden is het echt een eitje. Wij maken het ze moeilijk.

Echt hoor.
Ik heb echt met een bijna misselijk gevoel gekeken naar een paar hindernissen op zaterdag. En een leek die met met meeliep keek me echt vol ongeloof aan. Gaan die paarden dát doen?! Zeker als je je bedenkt dat die paarden de cross niet mogen verkennen en met welke vaart ze rond gaan.
Maar dan is de crossdag daar en sta je bij de misselijkmakende hindernissen en dan ziet het er niet eens spannend uit. Dán zie je pas wat paarden kunnen hoor! Die zorgen er voor dat het kinderspel lijkt.

Rij hier voor de grap maar eens mee in onze M cross.
https://www.youtube.com/watch?v=opAdbY0j844
En zet je geluid vooral eens aan. Zo relaxed klinken ze niet allemaal hoor. Maar deze is echt genieten.
En echt hoor. Als je naast deze hindernisse staat denk je JIKES. H4 (die voor de ínrit' gindernis) is hier echt om het dun van door je broek te laten lopen als je naar de lage landing kijkt. Maar op de video zie je dan hoe poep simpel een paard zoiets springt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:27

DuoPenotti schreef:
Pelham,mag dat tegenwoordig dan in de B
Vroegah was dat toch pas vanaf de Z?
Als dat zo is vind ik dat echt geen vooruitgang.

In mijn beleving ook.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:37

Pelham in de B met B ponies. Bizar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:11

pol013 schreef:
Waarbij het wel de vraag is in hoeverre we echt aan de max zitten met wat we van onze paarden vragen.

Vraag is natuurlijk of je de max op moet willen zoeken en de grote kanttekening dat de max per paard verschillend is.
Dan heb je ook nog een verschil tussen de fysieke en mentale max.

Voor een gezond lichaamsgebruik bij het rijden een paard is basiswerk natuurlijk ook voldoende. Als je een paard verder niet gebruikt is dat zelfs niet nodig.

Wat is het probleem met de pelham bij de ponies?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:17

fransje23 schreef:
[knip]

Wat is het probleem met de pelham bij de ponies?

Een hefboom bit in de B?
Ook nog eens bij kleine pony's dus jonge ruiters met echt nog geen goede onafhankelijke zit.
Dat lijkt me toch duidelijk....
Sowieso als je die rond ziet scheuren. Vind het er altijd leuk uitzien, maar rijtechnisch gebeurt er niks. Vol gas en gaan met die banaan.

In mijn beleving mocht dat vroeger niet met hefboom in de lagere klassen.
Niet eens bij de paarden.
En zou ook gewoon niet nodig moeten zijn. B en L kun je gewoon doorkomen met een netjes basistempo. Dan kan een paard echt nog wel springen zonder verongelukken als de afstanden niet perfect zijn.
Pas vanaf de M komt passend rijden als belangrijk om de hoek.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:26

Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-03-22 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:27

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:33

Avalanche schreef:
Dank voor deze post.

Ik denk dat alles valt of staat met management ook, opbouw, bodems, het houden van de paarden, of ze goed op en afgetraind worden zonder forceren, regelmatig check door de DA/ fysio etc. Als dat allemaal goed zit dan hoeft topsport geen aanslag op het lijf te zijn. Als ze dan ook op een respectvolle manier getraind worden uiteraard.

Fransje:
Ik ben het er trouwens niet mee eens dat basiswerk altijd voldoende is..in theorie wel. Maar ik heb zelf ervaren dat mijn dressuurpaard destijd super in zijn vel zat toen hij nog gewoon op hoger niveau getraind werd. Op het moment dat ik besloten had dat het mooi was en hij met pensioen mocht en alleen nog maar basiswerk mocht doen (met een andere ruiter) ging hij in rap tempo achteruit. Paard was van nature op de voorhand gebouwd en had dus baat bij meer verzameld werk.

In de cross lopen natuurlijk ook paarden die daarvoor gefokt zijn, niet ieder paard zal genoeg moed en handigheid hebben om een cross te lopen. Heb in de regiotrainingen ook heel verschillende dingen gezien qua paardvriendelijkheid soms wat dat betreft. Kom ik weer terug op wat ik als eerste schreef.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:47

rien10 schreef:
pol013 schreef:

Ik meen het gezien te hebben op foto’s van de KNHS kampioenschappen. Zal even proberen de foto te vinden.

Je hebt gelijk. Pony is klein (C) maar spingt Z. Ik zit hier fout.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:20

rien10 schreef:
Je hebt gelijk. Pony is klein (C) maar spingt Z. Ik zit hier fout.

Je had gelijk hoor, het mag!

Dus je had het ook kunnen zien bij de A-B pony's.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:33

Topsport zal zeker gepaard gaan met extra slijtage. Alles wat je intensief gebruikt slijt nu eenmaal sneller /meer. Hoe erg dat is hangt van meerdere factoren af onder andere hoe sterk dat lichaam al was in de eerste instantie.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:14

Citaat:
Echt hoor.
Ik heb echt met een bijna misselijk gevoel gekeken naar een paar hindernissen op zaterdag. En een leek die met met meeliep keek me echt vol ongeloof aan. Gaan die paarden dát doen?! Zeker als je je bedenkt dat die paarden de cross niet mogen verkennen en met welke vaart ze rond gaan.
Maar dan is de crossdag daar en sta je bij de misselijkmakende hindernissen en dan ziet het er niet eens spannend uit. Dán zie je pas wat paarden kunnen hoor! Die zorgen er voor dat het kinderspel lijkt.

Rij hier voor de grap maar eens mee in onze M cross.
https://www.youtube.com/watch?v=opAdbY0j844
En zet je geluid vooral eens aan. Zo relaxed klinken ze niet allemaal hoor. Maar deze is echt genieten.
En echt hoor. Als je naast deze hindernisse staat denk je JIKES. H4 (die voor de ínrit' gindernis) is hier echt om het dun van door je broek te laten lopen als je naar de lage landing kijkt. Maar op de video zie je dan hoe poep simpel een paard zoiets springt.

Wauw, dat doe ik je niet na! Ik vind het al spannend om op deze manier mee te liften. :o

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:25

fransje23 schreef:
Topsport zal zeker gepaard gaan met extra slijtage. Alles wat je intensief gebruikt slijt nu eenmaal sneller /meer. Hoe erg dat is hangt van meerdere factoren af onder andere hoe sterk dat lichaam al was in de eerste instantie.

Gaat het ook maar daarom staat er ook een team van mensen om het paard heen om dit te beperken dmv onderhoud aan het hele lijf te geven. Sportpaarden worden preventief bekeken en behandeld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:31

Popstra schreef:
fransje23 schreef:

Gaat het ook maar daarom staat er ook een team van mensen om het paard heen om dit te beperken dmv onderhoud aan het hele lijf te geven. Sportpaarden worden preventief bekeken en behandeld.

Onder preventie vallen soms best invasieve behandelingen zoals het inspuiten van gewrichten of bij sommige takken van sport een infuus.
Daar kun je ethische vraagtekens bij zetten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:41

Waarom? Als je daarmee een onsteking kan genezen en daardoor erger (artrose) kunt voorkomen zie ik niet in waarom je daar je vraagtekens bij moet zetten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:58

Popstra schreef:
Waarom? Als je daarmee een onsteking kan genezen en daardoor erger (artrose) kunt voorkomen zie ik niet in waarom je daar je vraagtekens bij moet zetten.

Omdat je eerst de vraag moet stellen waarom dat gewricht zo reageert en of er niet eigenlijk al een fysieke grens is overschreden.

Dat je moet behandelen bij klachten stel ik niet ter discussie natuurlijk.
Maar om redelijk preventief in te spuiten?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:06

Dat inspuiten gebeurt niet random natuurlijk. Daar gaan eerst buigproeven en monsteren op harde en zachte vooraf.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:37

Popstra schreef:
Dat inspuiten gebeurt niet random natuurlijk. Daar gaan eerst buigproeven en monsteren op harde en zachte vooraf.

Overigens in hoeverre praat je na buigproeven en monsteren nog over preventie?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 01:16

Niet echt imo. Je bent dan erger aan het voorkomen, imo een goed ding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:42

Avalanche schreef:
Niet echt imo. Je bent dan erger aan het voorkomen, imo een goed ding

Als het paard niet goed uit de buigproeven en/of het monsteren komt en je vervolgens behandeld is dat niet preventief. Dan is er in zekere mate al een blessure anders zou het paard gewoon helemaal met vlag en wimpel daar door heen komen.

Nu heb ik ervaring met dierenartsen die zonder monsteren en buigproeven inspuiten en zaken als een "comfort drip". Dat beïnvloed vast mijn beeld :)