Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:20

Popstra schreef:
Wellicht offtopic maar Paarden op Schiphol een jaar in quaraintaine??

Wat raar, aangezien paarden vanuit het buitenland hier heel geen quaraintaine hoeven. En quaraintaine voor het buitenland in land van aankomst zelf plaats vind. Hoezo stonden deze dan een jaar op Schiphol??

Idd off topic

Popstra

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:08

Nee, je zit gewoon onzin te verkondigen!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:18

Pareltjes schreef:
Popstra schreef:
Wellicht offtopic maar Paarden op Schiphol een jaar in quaraintaine??

Wat raar, aangezien paarden vanuit het buitenland hier heel geen quaraintaine hoeven. En quaraintaine voor het buitenland in land van aankomst zelf plaats vind. Hoezo stonden deze dan een jaar op Schiphol??

Idd off topic

Pareltjes je hebt het er zelf ingegooid. En nu je (terecht) tegengesproken wordt is het ineens off topic. Flauw.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:37

Zo zeker van je gelijk? Vogel maar eens uit waarom er X jaar geleden paarden in NL in quarantaine moesten. En er hele dure hengsten gespaard werden. Vanwege privacy van de eigenaren ga ik er niet niet op door.

En weer on topic....

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:42

Popstra schreef:
Nee, je zit gewoon onzin te verkondigen!

Of jij bent een stukje minder geïnformeerd in paardenland dan ik. En weer on topic...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:01

Kan iemand ff uitzoeken hoe dat zit? Dan kunnen we dan weer verder met het topic :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:02

Ik vind het anders ook wel interessant waarom.

En oftopic... Tot we ooit nieuwe berichten krijgen van dit paard zal er weinig meer te vertellen zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:02

Avalanche schreef:
Kan iemand ff uitzoeken hoe dat zit? Dan kunnen we dan weer verder met het topic :)

_O- of pareltjes en Plopsa kunnen gewoon via PB gaan uitvechten wie de grootste heeft...

Als het paard thuis is zal er vanuit de kliniek geen nieuws meer komen gok ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:17

Nee daar ga ik niet vanuit _O-

Mja ik wil nog wel horen hoe het zit, want ik had dit verhaal serieus nog nooit gehoord :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:08

Ik dus ook niet.
En uitvechten wie de grootste heeft slaat ook nergens op.
Ik vraag gewoon wat omdat ik zelf regelmatig met in en export te maken heb en veel om mij heen ook en hier dus nog nooit van gehoord.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:19

Ayasha schreef:
_O- of pareltjes en Plopsa kunnen gewoon via PB gaan uitvechten wie de grootste heeft...

Vlaamse autocorrectie, denk ik : :D :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:28

fransje23 schreef:
Ayasha schreef:

Vlaamse autocorrectie, denk ik : :D :+

:= Mijn mobiel wil graag naar het pretpark geloof ik... Popstra dus inderdaad. :o Mijn excuses voor de verbastering van de naam. :o

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:52

Pareltjes: Ja. Voor mij is zo'n lange tijd opgesloten worden, zónder garantie op een pijnvrij leven, toch echt einde verhaal. Je weet niet hoe de komende 20 jaar eruit gaat zien, want niemand kan in de toekomst kijken. Prima als er mensen zijn die dat proces wel ingaan, dat is helemaal persoonlijk, en daar kijk ik niemand raar op aan. Maar ik ga het inderdaad niet doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:33

Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:
En ook die nuchtere kijk is verschillend.
Sommige mensen kunnen of willen een paard niet aanhouden als deze niet meer bereden kan worden.
Voor mij hier aan huis en rij toch al weinig is dat weer geen reden voor inslapen. Als het paard nog maar happy is.
Voor mij is dan wel weer, een "kapot" paard verkoop je niet.
Dus ik begrijp dat een paard word ingeslapen als hij te duur is voor weidedecoratie.

Kapot paard zou ik ook nooit in de handel doen. Sommigen doen het om bepaalde beslissingen niet te hoeven nemen. Trieste figuren noem ik dat en oneerlijk naar het paard, net als de vele weidemaatjes die worden aangeboden.

Als mijn paard nog wel een weidemaatje kan zijn, maar niet meer gereden, en ik kan maar 1 paard onderhouden, dan is een plekje zoeken waar het dier een weidemaatje kan zijn echt niet verkeerd. Ja, ik geef het dier dan weg, verkoop het niet. En geen handel dus. Zodat ik af en toe nog kan gaan kijken, het paard gelukkig kan zijn en de nieuwe baasjes ook.
Maar ik heb het dan wel de kans gegeven op volledig herstel. Want dat zou ik absoluut wel doen. Bij hele slechte prognoses is de knoop doorhakken gewoon het beste en voor inslapen kiezen.
Maar een paard kost gewoon geld, in principe kost een ziek paard net zo veel, of soms zelfs meer dan een gezond paard. Als je maar 1 paard kunt onderhouden omdat het in pension staat en je met 1 paard de zorg kunt bieden, ook in noodgevallen, is het dan ook niet eerlijk om in zo'n geval een paard als weidemaatje weg te geven zodat het nog gelukkig kan zijn en de nieuwe baasjes er ook gelukkig mee zijn? Zelf kun je dan weer verder kijken, ik zie dit als een win-win situatie dan.
De handel in vind ik wat anders ja. En je moet het dus niet zomaar doen, maar de win win situatie zoeken. Dan is er niets triests aan vind ik. Iedereen een triest figuur noemen die een weidemaatje aanbiedt vind ik absoluut niet eerlijk naar de eigenaren toe. Je kent ze niet en weet niet wat ze al gedaan hebben en wat de motivatie is.
En natuurlijk weet ik dat er ook bij weggeven mensen zijn die er misbruik van maken. Maar dan kun je niemand meer vertrouwen en dan moet je inslapen.

Bij dit paard met die tak in de rug was het voor mij duidelijk: ik had laten inslapen. Met zo veel onzekerheid zou ik er niet aan beginnen.
Echter, toen mijn ruin een kaak brak heb ik het laten opereren. Daarvan was de herstelkans 96% en daar ben ik voor gegaan. Hij had uiteindelijk 2 extra niet gewisselde tanden, dus onder in de kaak stonden er 2 direct voor elkaar, maar had er geen last van. De ene va hier zei trekken, de andere zei laten zitten. Ik koos voor laten zitten en dat ging gewoon goed. Het paard heb ik helaas uiteindelijk moeten verkopen omdat voor mij 2 paarden onderhouden niet te doen was financieel. Hij loopt nu M of S in Duitsland in de springsport. Maar een operatie aan de kaak heb ik er wel voor over gehad en nooit spijt van gehad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:43

Niet gereden weidemaatje ...alleen aan mensen die ik heel goed zou kennen.
Anders doe je dus vrolijk mee aan duistere vorm van handel.
Jij loopt toch ook al lang genoeg in de paarden mee om te weten dat die als rijpaard verkocht worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:59

DuoPenotti schreef:
Niet gereden weidemaatje ...alleen aan mensen die ik heel goed zou kennen.
Anders doe je dus vrolijk mee aan duistere vorm van handel.
Jij loopt toch ook al lang genoeg in de paarden mee om te weten dat die als rijpaard verkocht worden.

Klopt, die voorbeelden ken ik helaas ook.
Dus nee, niet zomaar, maar ik ken voorbeelden waar het gewoon echt goed gegaan is.