Wolf bijt pony dood in paddock

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:44

Mars schreef:
tamary schreef:
Voor rabies bij vossen zijn er destijds orale vaccins in aas gebruikt, dat bestrijden zou dus kunnen en hoeft niet zo'n groot probleem te zijn.
Bij mensen is een basisvaccinatie mogelijk, al moet er bij een beet (of besmet dier dat likt aan huid waar een wondje/kras/oid zit!) nog wel geprikt worden. Echter is dat medicijn een stuk makkelijker te krijgen. Vaccinatie dekt levenslang.

Nou tegenwoordig is een vaccin geen automatisch antwoord meer op zulke ziektes. Straks worden de wolven autistisch of moeten ze eerst toestemming kunnen geven om medicijnen toegedient te krijgen.

Ja LOL. Misschien moet de wolf dan ook eerst toestemming aan het schaap vragen om hem op te eten LOL _O- _O- _O- _O- _O-

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:31

Mars schreef:
tamary schreef:
Voor rabies bij vossen zijn er destijds orale vaccins in aas gebruikt, dat bestrijden zou dus kunnen en hoeft niet zo'n groot probleem te zijn.
Bij mensen is een basisvaccinatie mogelijk, al moet er bij een beet (of besmet dier dat likt aan huid waar een wondje/kras/oid zit!) nog wel geprikt worden. Echter is dat medicijn een stuk makkelijker te krijgen. Vaccinatie dekt levenslang.

Nou tegenwoordig is een vaccin geen automatisch antwoord meer op zulke ziektes. Straks worden de wolven autistisch of moeten ze eerst toestemming kunnen geven om medicijnen toegedient te krijgen.

Hier moest ik even heel hard om lachen. :D

Wat rabiës betreft vind ik dat wel een zorgelijke ontwikkeling. Het is zo'n enorm gruwelijke dood om te sterven en de behandeling kan ook maar in een heel beperkt tijdsframe worden uitgevoerd. Best wel eng eigenlijk. Zodra je met je hond naar het buitenland gaat, heeft die een rabiës enting nodig, maar wat de wolf betreft maken we ons nergens zorgen over. Ik vind dat toch zo scheef.

dierenfan

Re: Wolf bijt pony dood in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:56

Ik ben uitgelachen door meerdere mensen dat ik de hele roedel laat enten tegen rabiës nu met de wolven en de vossen. Echter liever te vroeg dan iets te laat!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:00

dierenfan schreef:
Ik ben uitgelachen door meerdere mensen dat ik de hele roedel laat enten tegen rabiës nu met de wolven en de vossen. Echter liever te vroeg dan iets te laat!

Je hebt groot gelijk ! Ik ga mijn hondje ook nog extra laten enten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:00

Bravura schreef:
Dat ligt niet alleen bij natuurliefhebbers. Hoe is het Kruiskruid hier gekomen...ingezaaid omdat het zo leuk stond in de bermen. Noem het Aziatisch lieveheersbeestje, hier uitgezet om in de Betuwe op een biologische manier bladluis te bestrijden waardoor ons inheemse lieveheersbeestje er niet meer is. Zo zijn er inmiddels vele invasieve exoten. Je komt in de natuur soms zelfs exotische slangen tegen, schildpadden die losgelaten zijn in sloten en meer uitheemse dieren die door de mens als hobby werden gehouden maar die nu op de Citeslijst staan. Daarom doet men vaak het dier de deur maar uit en dropt het in onze natuur. Daar hoort het echter niet thuis. Men kan het dan niet kwijt (of wil er niets voor betalen om het kwijt te kunnen) of moet er papieren bij aanvragen wat geld kost. Houders van hobbydieren zijn dus zeer zeker ook boosdoener.
De wolf hoort hier echter van oudsher wel. Vind het dan niet vreemd dat deze in de huidige aantallen beschermd is.

Van oudsher doen we alles met de hand en met paard en wagen. Van oudsher lopen honden gewoon los rond op straat. Van oudsher..... Komt nooit meer terug. Oudsher is geweest daarom heet het zo.

Ik begrijp echt niet waarom men nu zo nodig continu naar 150 jaar terug moet wijzen. Die tijd komt nooit meer terug. Het is 2021 en wordt waarschijnlijk dadelijk 2022.

Wij zijn niets meer verplicht aan een dier wat 150 jaar terug hier leefde. Wij zijn verplicht goed voor onze huidige dieren te zorgen binnen de mogelijkheden die je hebt anno 2021!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:10

dierenfan schreef:
Van oudsher doen we alles met de hand en met paard en wagen. Van oudsher lopen honden gewoon los rond op straat. Van oudsher..... Komt nooit meer terug. Oudsher is geweest daarom heet het zo.

Ik begrijp echt niet waarom men nu zo nodig continu naar 150 jaar terug moet wijzen. Die tijd komt nooit meer terug. Het is 2021 en wordt waarschijnlijk dadelijk 2022.

Wij zijn niets meer verplicht aan een dier wat 150 jaar terug hier leefde. Wij zijn verplicht goed voor onze huidige dieren te zorgen binnen de mogelijkheden die je hebt anno 2021!

Meh. Ik snap de gedachtengang, maar als we zo over alles gaan denken dan gaat de natuur al helemaal het loodje laten. Van oudsher waren er veel meer bossen, maar nu wordt alles omgerooid tot landbouw- en bouwgrond. Laten we daar vooral mee doorgaan, dat gaat echt fijn worden in de toekomst voor alle andere dieren :+ Om maar een voorbeeld te noemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:28

Toch is dat wel de toekomst als wij mensen door blijven fokken.
Dan zal er meer bebouwing komen en meer voedsel nodig.
Maar het onderwerp niet promoten van meer mensen is niet erg populair.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:38

dierenfan schreef:

Niks vreemds aan. Hier in grensgebied is het heel normaal om je honden te enten tegen rabiës. Ook dassen kunnen het overbrengen en die lopen hier ook genoeg. Hier is de hond ook weer aan de beurt in februari.

Vanoudsher daargelaten....ik denk dat in de toekomst Nederland 1 grote stad wordt....
De boeren hier moeten komend jaar hun grond afstaan om woonwijken te bouwen....midden in huidige natuurgebieden...maar dat wordt niet aan de grote klok gehangen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:49

Dat denk ik ook bravura... En daar word ik niet blij van...

Eerst Reed je echt tussen velden/akkers tussen de dorpen en de steden. Nu is dat nog maar een beetje en dan is er weer een nieuwbouwwijk of nieuwe industrieterein met blokkendozen. Of zonnevelden.
Nee Nederland word er naar mijn idee niet fijner op.
Zo gauw ik over de grens kom van Duitsland voel ik al meer rust.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:05

Bravura schreef:
Dreamboy schreef:
Bravura, ik snap jouw standpunt en in grote lijnen ben ik het zelfs met je eens. Maar ik vraag me af hoe je gaat reageren als ze, onderweg wat vee pakkend, toevallig jouw paard of pony te grazen nemen.

Mijn shet loopt naast het gebied waar zich een roedel heeft gevestigd. Ik wil mijn shet echt niet kwijt en ben gehecht aan dit diertje. Maar ik heb daar wel degelijk over nagedacht ja. En mijn gedachte....Ik hoop dat de shet dan in dat geval een snelle dood heeft gekend en niet veel geleden heeft. De wolf kan ik het niet kwalijk nemen. Vervelend en naar, ja zeker. Ik ga er vanuit dat het niet gebeurt maar mocht het gebeuren....tja....

Ik ben blij dat ik jouw pony niet ben. Want ik zou verwachten dat "mijn mens" me zou beschermen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 19:06

https://www.nojg.nl/de-werkelijkheid-va ... -frankrijk

Voor de pro wolf mensen... dit is Frankrijk... daar is meer plek voor de wolf dan hier... en het gaat gruwelijk mis... kijk vooral even het filmpje... Frans hoef je niet te spreken... de beelden spreken voor zich...

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 19:44

Bah wat een naar filmpje.. arme dieren.. sommige leven gewoon niet die aangevreten zijn, wat een leed..

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 20:10

Neon schreef:
https://www.nojg.nl/de-werkelijkheid-va ... -frankrijk

Voor de pro wolf mensen... dit is Frankrijk... daar is meer plek voor de wolf dan hier... en het gaat gruwelijk mis... kijk vooral even het filmpje... Frans hoef je niet te spreken... de beelden spreken voor zich...

oh bah

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:25

dierenfan schreef:

Ik zou ze enten met lood. Werkt perfect, heeft in de 19e eeuw ook heel goed geholpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:39

Loretta schreef:
dierenfan schreef:

Ik zou ze enten met lood. Werkt perfect, heeft in de 19e eeuw ook heel goed geholpen.

Eh, ze bedoelt hier met roedel haar eigen honden.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:41

Ik lees net dat er een is dood gereden in Elspeet.
Op de foto ziet ie er wel heel “schurfterig” uit.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:46

Ernstig....dit relativeert eea voor mij waarvoor dank. In februari gaat de EU in overleg mbt beheersen van de wolf. Eerder gaf ik daar al een link van. Echter is het ook een verantwoording van een ieder om hun dieren schadeloos te houden, maar dan moeten overheden niet moeilijk doen over vergunningen. Het kan niet zo zijn dat we nu de wolf weer in zijn geheel uitroeien.

Het zijn trouwens wel erg veel waarnemingen de afgelopen 2 weken. Benieuwd wat daar de oorzaak van is...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:11

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:13

Bravura schreef:
Ernstig....dit relativeert eea voor mij waarvoor dank. In februari gaat de EU in overleg mbt beheersen van de wolf. Eerder gaf ik daar al een link van. Echter is het ook een verantwoording van een ieder om hun dieren schadeloos te houden, maar dan moeten overheden niet moeilijk doen over vergunningen. Het kan niet zo zijn dat we nu de wolf weer in zijn geheel uitroeien.

Het zijn trouwens wel erg veel waarnemingen de afgelopen 2 weken. Benieuwd wat daar de oorzaak van is...

Die meldingen in Zeeland lijkt me vrij duidelijk: dat is een ongeschikt landschap, dus daar zal hij veel hebben rondgelopen. Wat betreft de andere meldingen, misschien is de wolf vanwege de winter een iets zachter klimaat aan het opzoeken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:31

Lau07 schreef:
Bravura schreef:

Die meldingen in Zeeland lijkt me vrij duidelijk: dat is een ongeschikt landschap, dus daar zal hij veel hebben rondgelopen. Wat betreft de andere meldingen, misschien is de wolf vanwege de winter een iets zachter klimaat aan het opzoeken?

Kijkende naar de lichaamsconditie van zowel de wolf op de foto's in Zeeland als de laatste aangereden wolf is honger een waarschijnlijkere motivatie. Dat is een zorgelijke ontwikkeling, maar was een kwestie van tijd.

Bravura schreef:
Niet alleen de wolf dus;
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/10/29/de-keerzijde-van-de-succesvolle-terugkeer-van-nieuw-wild

EU parlement bekijkt beschermde status wolf opnieuw;
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/11/17/europees-parlement-wil-beschermde-status-van-wolf-opnieuw-bekijken

Hoop echter dat niet eea wordt uitgeroeid omdat we inmiddels met steeds meer miljoenen mensen moeten leven in het kleine Nederland.
De boeren worden overigens ook niet alleen benadeeld door wild tegenwoordig.

Uit een ander artikel op die site :
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... kheid-boer
Citaat:
Op grond van artikel 1.6 lid 3 van het Besluit houders van dieren moet een houder zijn dieren, indien nodig, beschermen tegen roofdieren.'

Dus als een gemeente begint te piepen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:44

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:58

Bravura schreef:
Hier een heel leerzaam stuk over wolven en de bescherming van vee, een onderzoek van jaren. https://www.smithsonianmag.com/science-nature/these-non-lethal-methods-encouraged-science-can-keep-wolves-killing-livestock-180976505/

En nog een interessante link. Wel USA beide...
https://academic.oup.com/jmammal/article/98/1/33/2977254 echter de resultaten zijn positief.

@Anjali, je vermenselijkt dieren. Dieren hebben geen verwachtingen van hun mens.

Dat eerste artikel vind ik erg interessant, maar die methodes lijken me hier in Nederland niet geschikt. Een ruiter te paard ter bescherming van de kudde is leuk als je kuddes op Amerikaanse 'public lands' lopen die honderden hectaren beslaan, maar het meeste vee in Nederland loopt op een postzegeltje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:41

Bravura schreef:
Hier een heel leerzaam stuk over wolven en de bescherming van vee, een onderzoek van jaren. https://www.smithsonianmag.com/science-nature/these-non-lethal-methods-encouraged-science-can-keep-wolves-killing-livestock-180976505/

En nog een interessante link. Wel USA beide...
https://academic.oup.com/jmammal/article/98/1/33/2977254 echter de resultaten zijn positief.

2e geeft interessant aantal opties, maar kort gezegd : nachtkraal en veel menselijke activiteit zeker 's nachts. Verder is dit enkel het graasseizoen (juli-oktober) en wordt er elders binnen! gelammerd. Winter zijn deze dieren opgestald. Verder is het onduidelijk hoeveel alternatieve prooi in de vorm van wild er voor deze wolven beschikbaar was.
en uit de conclusie artikel 2:
Citaat:
Most importantly, together technicians and herders concluded that without human presence, especially at night, wolves and other predators tended to prey more heavily on the sheep bands.
&
Our research was limited by lack of a control site or sites where nonlethal measures were not used, and thus our results and conclusion should be interpreted cautiously.
&
Overall, a combined approach incorporating consistent human presence at night, wolf monitoring to determine and help predict pack movements, and appropriate deterrents carefully applied has effectively reduced the loss of sheep and wolves in the Wood River Wolf Project’s PA. This model may be applicable in other settings and contexts to reduce the loss of livestock and lethal control of native predators that share the landscape.

Dit testgebied is onbewoond en voor wolven goed geschikt terrein. Grazers zijn er enkel in de zomer op bezoek. Afschot heeft veel minder zin als er daarmee geschikt territorium vrij komt en zeker als er genoeg aanwas is om zo'n plek snel weer op te vullen. Maar in het niet beschermde deel was het afschieten van vrijwel een geheel roedel voor dat seizoen ook effectief.
Grote probleem als je dit project wil vergelijken met de situatie in NL/BE/DUI is dat er niet zulke grote open gebieden zonder mensen en met vermoedelijk (nog?) genoeg wild zijn. Ook heeft Europa ong. 2x zoveel inwoners als de VS (op grofweg evenveel km2).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:11

Afbeelding

Close up van de aangereden wolf. Wat een zegen voor de wolf deze dodelijke aanrijding! Die zal het goed koud gehad hebben

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:18

Bravura schreef:
Niet alleen de wolf dus;
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/10/29/de-keerzijde-van-de-succesvolle-terugkeer-van-nieuw-wild

EU parlement bekijkt beschermde status wolf opnieuw;
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/11/17/europees-parlement-wil-beschermde-status-van-wolf-opnieuw-bekijken

Hoop echter dat niet eea wordt uitgeroeid omdat we inmiddels met steeds meer miljoenen mensen moeten leven in het kleine Nederland.
De boeren worden overigens ook niet alleen benadeeld door wild tegenwoordig.

Voor uitroeien hoef je echt niet bang te zijn. Dat gaat niet weer gebeuren. Een wat meer evenwichtig beleid dan waar nu sprake van is is broodnodig. Op deze manier door gaan maakt de problemen alleen maar groter en het feit dat wolven hun schuwheid verliezen is op termijn zorgelijk. De wolvenliefhebbers zullen elk redelijk beleid gelijk stellen aan uitroeien. Maar deze mensen zijn dan ook wel mijlenver van het padje af met hun idee van het ongebreideld laten voortwoekeren van de wolvenpopulatie.