Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:49

Marigold schreef:
Het paniekgedrag van kuddes schapen binnen omheining wakkert het jachtinstinct van de wolf aan. In natuurlijke situatie grijpen ze 1 prooi en de rest is long gone..

Precies, dat is het probleem. Plus misschien dat een wolf nooit weet wanneer hij weer te eten heeft en dus hamstert. Net als de mens die wc-papier ging hamsteren toen de 1e lockdown werd afgekondigd. ;)

Popstra

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:27

Hamstert...yeah right!

En dan zijn er van die debielen die een beloning van 16000€ uit loven om de schutter van de dood geschoten wolf te pakken te krijgen.....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:32

Dat doen ze in de natuur toch ook? Als de prooi niet in een keer opgaat, komen ze terug wanneer ze weer honger krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:33

maar daar kunnen ze er geen 5 tegelijk pakken, dat maakt wel het grote verschil.
Dan gaan ze pas weer jagen als de vorige op is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:40

Marigold schreef:
Het paniekgedrag van kuddes schapen binnen omheining wakkert het jachtinstinct van de wolf aan. In natuurlijke situatie grijpen ze 1 prooi en de rest is long gone..

Tsja, en aan die natuurlijke situatie ontbreekt het nou in Nederland. Dus misschien een niet natuurlijke oplossing ter bescherming van andermans dieren.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:52

Deze ene wolf moet negatieve ervaring gaan koppelen aan schapen. Vieze smaak aan de wol thv de keel en buik smeren vind ik zelf een heel goede optie.
Immers, alles metershoog omheinen is domweg niet uitvoerbaar en mi ook niet wenselijk, je hebt ook nog met reeën te maken en ander wild dat daardoor belemmerd wordt. Waardoor het plaatsen van hekken misschien weer in conflict komt met instandhouding leefgebied van die andere soorten.
En het is ook geen gezicht in oud landschap.

Voor de wolf zijn eigen hachje is het ook maar beter wanneer hij dit schapenjagen stopt want als ik me niet vergis geldt bij aanhoudende overlast in het uiterste geval de optie tot afschot.

Ondertussen weten we natuurlijk niet of minder goed, of hij ook op wild jaagt.
Mogelijk is het vele jagen op schapen een teken van het niet kunnen vinden van een vast territorium op het Dwingelderveld of Drents Friese Wold. Op zich wel uitgestrekt maar ook veel recreanten.
Van de andere wolven in NL hoor je dat immers een stuk minder vaak voor zover ik alles meekrijg (doe mn best alles mee te krijgen).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:53

Jawel, op andere plaatsen is het ook nog steeds raak.
Rondom Leende en Someren, maar ook net over de grens in Belgie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:43

Op andere plaatsen zijn al veel schapen en ander klein vee zeker deels op stal, dan is er geen andere optie dan wild jagen. Hier lopen er nog zat kuddes schapen buiten om de zomerhooilanden netjes te bemesten en winterklaar te grazen zodat ze met voeding en goede lengte gras zo meteen in het voorjaar rap kunnen beginnen met groeien.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:59

Heeft iemand dat met die smaak überhaupt al eens uitgeprobeerd? Het lijkt me toch sterk dat dat werkt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:09

Wel iets met vies gemaakt lokvoer als ik het goed begrijp.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 6282901663

@duopenotti, het gebeurt wel maar niet in de mate die je zou verwachten als elke wolf in Nederland schapen als voornaamste prooi kiest.
Maw er zijn ook wolven die het niet doen.

Misschien achteraf jammer dat er een nulstand beleid is voor wilde zwijnen behalve op Veluwe en Meinweg, want de wolf schijnt graag wild zwijn te bejagen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:09

Geen idee, al hebben er hier 4 ooien wel zo'n halsband om. Rest niet trouwens, deel van de werking van zo'n systeem is om je kostbaarste dieren minder aantrekkelijk te maken, zodat als wolf in je kudde terecht komt die hopelijk niet je beste dieren pakt maar dieren die foktechnisch iets minder pijn doen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:12

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:16

Nul stand beleid. Maar er zitten er hier honderden. Ook zo'n mislukt natuur gebeuren.
Maar ze pakken liever een schaapje zonder gevaarlijke tanden. Wat ik begrijp.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:22

Verschrikkelijk... Wanneer komt men nu tot de conclusie dat wolven niet passen bij de hedendaagse maatschappij?

Vieze smaak lijkt me zinloos gezien die rotbeesten ook prooien levend aanvreten zonder nekbeet. Wil je al die dieren van top tot teen insmeren? Wat een werkverschaffing voor een paar van die rotbeesten.

Ik vrees idd ook voor de verdere wilde dieren in NL. Niet omdat die gegrepen kunnen worden, want dat gebeurt niet, die wolven zijn echt niet dom en vergrijpen zich alleen nog aan schapen, koeien, paarden, damherten, geiten etc. Kortom onze mooie dierhouderij. Maar wél om die idiote hekwerken die nodig worden geacht (en die niet wolfwerend werken, maar wel het leven van andere wilde dieren ernstig verstoren en beperken).

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:18

Nou inderdaad AnnoNiemand. En ik denk dat je met een keertje smeren dan niet klaar bent. Vrees dat dat meermaals per week moet. En zoiets op je paarden smeren lijkt mij ook zielig. Dan kunnen ze ook niet meer met elkaar spelen en knuffelen :o

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 23:29

Vivat schreef:
Nou inderdaad AnnoNiemand. En ik denk dat je met een keertje smeren dan niet klaar bent. Vrees dat dat meermaals per week moet. En zoiets op je paarden smeren lijkt mij ook zielig. Dan kunnen ze ook niet meer met elkaar spelen en knuffelen :o

Ook heel handig als je 3x per week 100 schapen moet insmeren.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 23:40

Haha Dreamboy, tegen dat je klaar bent kun je weer vooraan beginnen denk ik :Y)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:01

anca schreef:
Dat maakt ook mijn weerzin tegen wolven. Ik vind het prachtige dieren om te zien en heb altijd gedacht dat ze alleen doden om te kunnen eten. En dat aan reeen en een enkel schaap genoeg te eten zou zijn.

Maar dat blijkt nu keer op keer gewoon niet zo te zijn. Dus nu groeit mijn afkeer toch wel behoorlijk.

Tja, eerst maar eens het bewijs.
(Veel mensen hebben een afkeer van wolven en ik heb dergelijke foto's ook in de Randstad gezien, tien jaar en langer geleden. Dat waren honden, aangetoond met braakproef en al.)

En op de Veluwe werkt het bijna zoals je het beschrijft.
... wolf eet voornamelijk zwijn. (Behalve in de Donald Duck, daar zijn het bruine bonen, want Knir, Knar en Knor zijn te slim.)

De kwestie is ook nog eens, ALS het een wolf was, of het een jonge doorganger is, met speels gedrag - of niet.
Want ik vind de foto als gezegd gruwelijk, maar de moordenaar had niet echt honger.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:20

Janneke, als je het gesprek in het artikel wat ik poste luistert, daar geven ze ook aan dat de experts aangeven dat alles naar de wolf wijst, het type beet en manier van aanvallen enz.. en dat DNA eigenlijk alleen nog een formaliteit is.
Alles samen kan je wel heel hard roepen kom maar met bewijs ... nouja sporen en aanwijzingen genoeg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 07:01

Janneke2 schreef:
anca schreef:
Dat maakt ook mijn weerzin tegen wolven. Ik vind het prachtige dieren om te zien en heb altijd gedacht dat ze alleen doden om te kunnen eten. En dat aan reeen en een enkel schaap genoeg te eten zou zijn.

Maar dat blijkt nu keer op keer gewoon niet zo te zijn. Dus nu groeit mijn afkeer toch wel behoorlijk.

Tja, eerst maar eens het bewijs.
(Veel mensen hebben een afkeer van wolven en ik heb dergelijke foto's ook in de Randstad gezien, tien jaar en langer geleden. Dat waren honden, aangetoond met braakproef en al.)

En op de Veluwe werkt het bijna zoals je het beschrijft.
... wolf eet voornamelijk zwijn. (Behalve in de Donald Duck, daar zijn het bruine bonen, want Knir, Knar en Knor zijn te slim.)

De kwestie is ook nog eens, ALS het een wolf was, of het een jonge doorganger is, met speels gedrag - of niet.
Want ik vind de foto als gezegd gruwelijk, maar de moordenaar had niet echt honger.

Waarom nog steeds dat eeuwige "eerst maar eens bewijs "?

Zijn er nu werkelijk mensen die denken dat honden hier schuldig aan zijn? Tuurlijk gebeurd dat helaas ook maar in een wolven gebied met alle tekenen dat het een wolf was nog steeds roepen "eerst DNA bewijs" dat is toch enorm je hoofd in het zand willen steken?

We hebben hier te maken met (semi) wolven niet met doorgedraaide honden helaas dan was namelijk afschieten zo gedaan zonder pardon.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:27

Citaat:
Waarom nog steeds dat eeuwige "eerst maar eens bewijs "?

Oeps...
Omdat het mijn vak is, niet altijd zo maar iets te roepen...?

Citaat:
Zijn er nu werkelijk mensen die denken dat honden hier schuldig aan zijn?

Hoezo dat dan...?

Ik heb vergelijkbare foto's gezien waarbij het om honden ging.

Dus het ligt voor mij open.
('Denk je nou werkelijk...' klinkt mij niet zo open in de oren.)

Citaat:
Tuurlijk gebeurd dat helaas ook maar in een wolven gebied met alle tekenen dat het een wolf was nog steeds roepen "eerst DNA bewijs" dat is toch enorm je hoofd in het zand willen steken?

Zo werkt het dus - of juist niet.

Ja, er zijn wolven.
Ik herhaal nog even dat ik naar word van de foto.
Maar er zijn minstens zoveel honden en die kunnen dit net zo goed. (Accoord, de grotere soorten dan.)

Of benoem concreet zaken die een hond niet kan...?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:04

Honden doen dit idd ook wel, ik woonde als kind naast een kleine slachterij in Overijssel, keek vanaf mijn slaapkamer zo op de verzamelplek. En daar zijn in die jaren een paar keer groepen kapot gebeten schapen voorbij gekomen. Elk met willekeurige wonden en happen eruit.
Dat was het werk van honden werd toen gezegd. Moet ook bijna wel want wolven waren er toen nog lang niet (dat was totaal ondenkbaar zelfs, wolven in NL en moet je nu eens zien!).

Of de wolf geen honger had, ik zie toch een maag uit een schaap liggen, van dat schaap heeft hij dan denk ik wel gegeten.
En ja speelsheid bij een nog jonge wolf is ook niet ondenkbaar.

Missch lukt het de wolf niet om door te lopen naar Friesland bij Wateren, want daar staat een hek. :P Grapje hoor, dat hek is 2,5 km. Met doorgang voor rood kapje :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:06

In een gebied waar tot nu toe geen hond is geweest maar al wel meer aantoonbare wolven aanvallen moet je niet ineens gaan zeveren over is het we een wolf geweest... kom zeg.
Die kans is dan toch wel 99,9%

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:27

DuoPenotti schreef:
In een gebied waar tot nu toe geen hond is geweest maar al wel meer aantoonbare wolven aanvallen moet je niet ineens gaan zeveren over is het we een wolf geweest... kom zeg.
Die kans is dan toch wel 99,9%

Precies en alles sporen wijzen de wolf als dader aan.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 20:59