Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:15

[***] schreef:
Suzanne F. schreef:
Eens. Maar op zich vind ik het op een manege niet zo erg. Dat paard moet jou dragen. Dan is het fair om je te wegen voordat je erop gaat zitten.
Dat staat los van eetstoornissen.

Zeker, maar dan is het belangrijk dat de manege je gewicht weet.
Bij ons op de middelbare school was er veel aandacht voor gewicht, er werd al snel gepest en het gevolg was dat er in 1 klas 8 mensen een eetstoornis hadden. Of je je gewicht wilt weten moet je eigen keuze zijn en bijvoorbeeld op de basisschool is er geen enkele reden waarom kinderen hun gewicht zouden moeten weten.

Simpelweg eerlijk zijn over dat iemand te zwaar is voor een paard, zal heus geen eetstoornis veroorzaken. Bij eetstoornissen is er heel veel meer aan de hand. Plus dat het daar helemaal niet om gaat. Het gaat om het paard, die moet nog heel wat jaren doen met die ene rug, en het is wel fair om daar rekening mee te houden.

Paarden zijn niet van suiker, maar ook niet van beton. Ze kunnen stuk. En als een groot meisje van 10 te zwaar is, kan ze gewoon niet meer op een pony. Daar kun je een kort of lang verhaal van maken, het wordt er niet anders van. Ik word ook een beetje moe van dat het zo gevoelig ligt. Dat maakt voor die paardenrug toch niets uit?

Wij als mensen kiezen ervoor om te rijden, laten we dat dan tenminste doen op een manier die het paard niet naar de bliksem helpt.
En wat betreft de andere factoren: iemand die goed kan rijden, zal ongetwijfeld helpen, maar dat maakt niet dat die persoon over het maximum gewicht voor dat paard heen kan. Iemand die niet kan rijden, mag niet op dat maximum zitten en liefst nog heel wat eronder.

Heel naar voor mensen dat ze dan niet meer kunnen rijden, maar zonder rijden kun je leven. Dat paard kan niet leven met een kapot lijf.

Mars

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 23:22

Onze instructeur zei vroeger op de manege gewoon ‘je bent te groot geworden voor pony x’. Lijkt me een prima manier want of dat nu over lengte of breedte ging maakte niet uit. Je werd te groot.

Bij volwassenen is dat veel lastiger. Elke opmerking over gewicht zal verkeerd vallen of als bodyshamen gezien worden. Of de instructeur is een lompe hork.
Een weegschaal is in die zin veel objectiever.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 23:29

Pas weer gezellig mee mogen schrijven bij een wedstrijd waarbij ook wat vollere ruiters meereden. Heb je een paard wat je kan dragen, prima, maar pas je kont niet in het zadel dan doe je een paard echt pijn.
Ik rijd zelf om deze reden ook niet meer. We hebben paarden zat en er wordt mij ook weleens door een te zware ruiter gevraagd waarom ik niet meer rijd.

Nou omdat ik te zwaar ben? Mensen met een vergelijkbaar postuur of zwaarder zijn meestal de leukste om mee in discussie te gaan. Oh nou dan vind je dus ook dat ik niet zou mogen rijden? Ja dat vind ik.

Als paardrijden je leven is, dieren je alles waard zijn, dan mag een gekrenkt ego daar ook wel een beetje over nadenken. Kennis met manege vind het bij nieuwe ruiters normaal om te zeggen dat ze te zwaar zijn. Ruiters die er al jaren rijden maar niet alleen hard in de lengte groeien vindt ze erg moeilijk om te kwetsen.

In dat geval mag ik opdraven. (Op de grond wel te verstaan) Nee ik ben geen kamerolifant maar met zo’n 95 kg en 170 cm gewoon een te dikke kont om te rijden zonder schuldgevoel.

Ben je ziek, kan je niets aan je gewicht doen en je kan alleen op een flinke stevige koudbloed met een passend zadel? Helemaal prima.

Mijn dochter is een sprietje van 40 kg terwijl ze 18 is. Die rijdt met een 16 inch zadel. Daar mag van mij ook geen ruiter met grote kont op.

Ik snap werkelijk niets van mensen die zonder schaamte paardenpletter willen zijn.

Mijn oudste (volwassen) dochter is ook aan de zware kant. Die zei pas ook: ik zou wel weer eens willen rijden. Nou dan weet ze ook dat ik dan zeg: succes met afvallen. Ik hoor het wel waar je blijer van wordt 10 taartjes per week of 1 paardje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 00:56

DuoPenotti schreef:
@sp
Ik denk niet omdat mensen niet lezen maar omdat topics altijd breder getrokken worden. :)

Ik vind het artikel prima maar weet dat dit op meer plaatsen al zo was zonder media aandacht.

Waar voor mij meer aandacht naar mag komen is hoeveel en op welk oppervlakte de paarden dagelijks buiten staan.
Ik heb het idee dat dat voor meer paarden belangrijker is dan die enkele te zware ruiter die ze moeten afwijzen.

Ja, daar vind ik ook wat van en behoorlijk ook. Maar het staat er los van. Nu gaat het om deze regel.

Welzijn moeten maneges ook zeker verbeteren ( particulieren vaak net zo ) maar iemand die net op een manege komt rijden weet echt nog niet genoeg van paarden.

Dit gaat ook om voorbeelden en een nieuw normaal binnen de paardensport. En die lijn zal zich doortrekken. Als je met overgewicht niet op een manege kan rijden, zal een eigen paard kopen vaak ook niks worden, want je moet eerst ergens leren.

Het 1 is echt niet belangrijker dan het ander. Je kan niet zeggen; het paard staat 24/7 samen met soortgenootjes, krijgt goed te eten, heeft beschutting etc, dus dan kan hij wel x aantal uren per week beginners van 100kg dragen. Zo werkt dat echt niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:23

Hannanas schreef:
Pfoe ja als je nu begint over minimale welzijnsregels kwa gezamenlijk los per dag, oppervlakte, ruwvoer… daar is de huidige regelgeving van oa de fnrs etc echt niet up-to-date.

In de Bit stond vroeger altijd een manege-bezoek beschreven met beoordeling op allerlei vlakken. Viel me tegen hoeveel manege’s nog flink wat sterren verdienden ondanks dat er wel bij stond dat de stallen klein waren, paarden niet iedere dag in de wei of paddock stonden etc.

Echter houdt het dan wel in dat paardrijden nog duurder gaat worden. Het is een lastige balans. Manegehouders willen wel allemaal denk ik. Maar ja die doekoe’s hè…

Ja precies dit, heb weleens uitgerekend wat voor een inkomen je haalt uit een manege maar dat is keihard werken voor een minimum inkomen. Van mij mogen de welzijnsregels ook verbeteren en er wat innovatieve verbeteringen doorgevoerd worden. Maar het gaat alleen werken als alle manege's dit tegelijk gaan doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:28

Mars schreef:
Onze instructeur zei vroeger op de manege gewoon ‘je bent te groot geworden voor pony x’. Lijkt me een prima manier want of dat nu over lengte of breedte ging maakte niet uit. Je werd te groot.

Bij volwassenen is dat veel lastiger. Elke opmerking over gewicht zal verkeerd vallen of als bodyshamen gezien worden. Of de instructeur is een lompe hork.
Een weegschaal is in die zin veel objectiever.

Tja het is ook hoe zaken opgevat en gebracht worden, ik heb ondergewicht (door oa darmziekte) en hoeveel en vaak ik wel niet opmerkingen naar m'n hoofd heb gekregen. 8)7
De laatste keer toen iemand zei dat ik toch echt meer moest eten, heb ik gelijk bijdehand geantwoord met: "Ja, en jij wat minder ;-)"
Dit ga ik in vervolg altijd doen :j uitgepraat.

Overgewicht is een norm geworden in de maatschappij, maar een instructeur kan het ook prima tactisch brengen. Het is alleen wel belangrijk om er ook gelijk een consequentie aan te kunnen hangen als dat mogelijk is op een manege. Als de instructeur kan uitleggen wat de max is wat een paard kan dragen en dat die persoon over de max zit dan lijkt me dat geen bodyshaming of lomp zijn toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:28

Elisa2 schreef:
Hannanas schreef:
Pfoe ja als je nu begint over minimale welzijnsregels kwa gezamenlijk los per dag, oppervlakte, ruwvoer… daar is de huidige regelgeving van oa de fnrs etc echt niet up-to-date.

In de Bit stond vroeger altijd een manege-bezoek beschreven met beoordeling op allerlei vlakken. Viel me tegen hoeveel manege’s nog flink wat sterren verdienden ondanks dat er wel bij stond dat de stallen klein waren, paarden niet iedere dag in de wei of paddock stonden etc.

Echter houdt het dan wel in dat paardrijden nog duurder gaat worden. Het is een lastige balans. Manegehouders willen wel allemaal denk ik. Maar ja die doekoe’s hè…

Ja precies dit, heb weleens uitgerekend wat voor een inkomen je haalt uit een manege maar dat is keihard werken voor een minimum inkomen. Van mij mogen de welzijnsregels ook verbeteren en er wat innovatieve verbeteringen doorgevoerd worden. Maar het gaat alleen werken als alle manege's dit tegelijk gaan doen.

Is dit vanuit de basisorganisaties te regelen, FNRS,KNHS, ect.

zij hebben dierwelzijn hoog in het vaandel lees ik altijd
dan is het - lijkt me - ook iets makkelijker hanteren voor manege eigenaren
loop je als klant ook niet zo makkelijk van de een naar de ander

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:31

Mars ik denk echt dat het niet als body shaming ervaren word. Ja wel als het lomp gebracht word, want dan is het dat ook.
Maar als er een lijstje hangt pony a mag ruiters van xx lengte en xx gewicht.
Pony b mag.. Paard f mag max 90 gewicht dan is het duidelijk.
Kunnen mensen zelf vooraf al zien of ze passen of niet.
Geef aan dat nieuwe ruiters altijd gewogen en gemeten worden en dat dit 2 keer per jaar zo is. Dan is het voor iedereen gelijk.
Niets aan het handje. En zal dan zeker ook niet zo opgevat worden.
Maar lompe opmerkingen hoeven niet. Punt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:34

Hannanas schreef:

Is dit vanuit de basisorganisaties te regelen, FNRS,KNHS, ect.

zij hebben dierwelzijn hoog in het vaandel lees ik altijd
dan is het - lijkt me - ook iets makkelijker hanteren voor manege eigenaren
loop je als klant ook niet zo makkelijk van de een naar de ander

Misschien wel, de innovatieve verbeteringen dan..maar dan zal er ook financiering bij moeten komen denk ik. En de noodzaak om echt iets te veranderen in de conservatieve paardenwereld.
De welzijnsregels worden al moeilijker..niet alle maneges hebben dezelfde mogelijkheden en omstandigheden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:25

Hoe iemand de boodschap brengt heeft ook met karakter te maken. Niet iedereen is een slijmbal. Sommige mensen zijn gewoon heel direct.

En je kan in de spiegel kijken. Ik was te dun en mijn oma vond dat vreselijk, want mensen konden denken dat het armoe was.
Ze was zelf niet dik, maar wel vol.

Mijn moeder en ik werkte samen. Als het rustig was, namen we weleen een patatje met het personeel. Of als iemand jarig was, kregen we gebak. Als er dan een ( vaak wat oudere ) klant binnen kwam, zeiden ze rustig; Jij kan het beter hebben dan je moeder.
Of tegen mn moeder; Die heb je wel genoeg gehad.....

Ik kwam in het ziekenhuis voor darmziekte en een arts in opleiding vroeg me of ik mn eten er weleens uitgooide. Was echt totaal niet gepast, want wat ik mankeerde was allang bekend en ook dat ik normaal at als een bouwvakker.

Mensen zijn tegenwoordig zo snel op hun ziel getrapt. Nu ben ik gelukkig 10kg zwaarder en wil niet meer, want merk ook dat gewicht op buik of bovenbenen snel in de weg zou gaan zitten. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat je dat zelf niet weet/merkt.
En dan hebben we het nu over mensen die nog eens 30kg meer zijn.

Ja ook lange mensen zonder "vet" maar die mogen we wel naar gewicht vragen? En als iemand er dik uitziet mag het niet?
In Amsterdam had vroeger iedereen een bijnaam; die lange, die dikke, die rooie, die kale, die pinda, etc etc etc. Zonder bijnaam hoorde mensen er niet bij. Niemand was ooit beledigd.
Volgens mij is het mondkapje ervoor dat mensen helemaal stoppen met praten, want elk woord moet op een weegschaal. En dan moet je ook nog eens gaan nadenken HOE je iets zegt.

Boodschap blijft 9 van de 10x gewoon hetzelfde.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:30

Ik had vroeger flink ondergewicht.
1 persoon heeft toen gevraagd of ik het niet overgaf.
Maar die vroeg dat echt uit bezorgdheid. Dus heb dat juist als liefdevol ervaren. Zo was zij ook.
Maar verder nooit rare opmerkingen gehad toen ik zo weinig woog. Dat beeld dat dat prima is zit er veel meer in. Maatje meer is altijd meer veroordeeld. Niet voor niets dat er zoveel te doen is geweest met campagnes dat dikker zijn ook oké is.
En nee heb het dan nog steeds niet over obees.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 13:33

Dat is misschien voor jou zo geweest, ik kreeg wel altijd commentaar en opmerkingen. Niet bezorgd, maar gewoon omdat dat blijkbaar wel gezegd mag worden tegen een mager of slank iemand. Zelfs nu nog terwijl ik een gewoon gezond gewicht heb.
Ik had vollere vriendinnen en het was heel normaal om opmerkingen tegen mij te maken, want ik was mager of slank. Als er tegen hen iets gezegd werd ging iedereen in de tegenaanval :+

Mijn ervaring is dus dat het er juist in zit dat je tegen dunnere mensen alles mag zeggen, want dat kan niet kwetsbaar zijn. Terwijl diezelfde opmerking maar dan tegenovergesteld is absoluut not done. Als kind al en nu als volwassenen nog steeds.

Beide kanten is niet oké.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 14:35

Ja mee eens, ook mijn ervaring met ondergewicht..gewoon hele lullige opmerkingen. Vanaf krijgen ze gewoon lullige opmerkingen terug hoor. Veel mensen ook die opmerkingen plaatsen ipv wat te vragen. Maar goed, dat lijkt sowieso standaard te zijn..vragen zorgt in ieder geval nog voor een soort bezorgdheid en interesse ipv veroordeling. Denk dat dat beide kanten op werkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 14:56

Beide is idd niet goed.
Maar mijn ervaring is idd maar 1 kant op.
Dikke mensen moeten gewoon minder vreten is toch wel het beeld. En ook de opmerkingen die dat benadrukken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 14:59

DuoPenotti schreef:
Beide is idd niet goed.
Maar mijn ervaring is idd maar 1 kant op.
Dikke mensen moeten gewoon minder vreten is toch wel het beeld. En ook de opmerkingen die dat benadrukken.

Ja dat vind ik zo kortzichtig, ken genoeg mensen die overgewicht hebben door medische problemen, medicatie, ziekte etc. Eerst vragen, dan oordelen lijkt me de beste volgorde.

evelien222

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 15:04

Ben je zwaarder dan 95 kilo, dan mag je op de Groningse manege De Bongerd niet meer paardrijden. Zo moet voorkomen worden dat paarden overbelast raken door ruiters met overtollige coronakilo’s. De Bongerd verwijst in het Dagblad van het Noorden naar een richtlijn van de KNHS waarin staat dat een ruiter 15 tot 20 procent mag wegen van het gewicht van het paard.

hmm, het zadel weegt misschien al 8 kilo en met kleding en het persoon zelf vindt ik het wel meevallen het licht er ook wel aan hoe lang die persoon is wat voor paard ectr. maar natuurlijk ook het beste voor je paarden!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 15:05

En dat word niet gedaan. Overigens ook niet bij andere dingen dan overgewicht hoor.

Maar goed. Voor het paard maakt de reden niet uit.
Voor de ruiter wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:48

Toen ik in het ziekenhuis belande, wisten we al snel na onderzoeken wat ik mankeerde. Toch kreeg ik bijvoeding en wilde mijn MDL arts dat ik minimaal 55kg zou gaan wegen omdat ik dan een betere weerstand zou hebben.
Nu is mijn weerstand nooit echt slecht geweest, ben niet vaak of snel ziek, maar ik kon ook niks missen.

Het boeide me nooit zo wat mensen zeiden. Maar qua kleding kopen is het wel een tijd lastig geweest. Ik was 18 dat ik nog broeken paste maat 164/176. Maat 164 vaak dan te kort. Droeg meestal levi's maat 27 en dan kon je lengtematen kopen.

Voor oudere mensen zoals mijn oma was het wel een ding, want die was bang dat ze aangekeken werd dat ik te weinig eten kreeg. Die heeft 2 van haar kinderen in de oorlog gekregen, dus had daar een ander gevoel bij.

Maar te dun is ook een probleem en is weinig aandacht voor. Aankomen is minstens zo lastig als afvallen.

En mensen denken heel makkelijk als je dun bent. In de zaak zeiden ze ook tegen mij als we een patatje aten; Jij kan het wel hebben. Alsof een dun iemand wel ongezond moet eten.......

Ik heb getraind en flink ook. Kon je ook mee aankomen, maar mijn vetpercentage zat onder de 10% en ik werd alleen heel droog.

Maar ondanks dat ik nu ben aangekomen ben en nog steeds "maar" rond de 57 kg zit, weet ik wel dat ik te zwaar ben voor kleine pony's. En dat is dezelfde verhouding.

Alleen vind ik niet alle grote en zware rassen die genoemd worden een sterke rug hebben, waar wel iedereen op zou passen.

Mensen moeten daarom even wennen en zelf eerlijk zijn. Als we zouden willen varen en een boot zinkt bij overgewicht, stappen mensen daar ook niet op..........

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:56

Ik heb jaren rijbroeken maat 176 gepast, heerlijk, die waren goedkoper dan dames modellen :P
En ik at in die tijd niet, ik vrat!
Echt alles wat maar kon. Dus inderdaad aan willen komen is dan net zo moeilijk als af willen vallen bij mensen die dik worden van lucht.
Ik woog 48 kilo bij mijn 172 en als ik niet vrat als een bootwerker kwam ik daar onder.
Maar nergens naar kijken, wat zou ik graag terug gaan naar dit tijd.... nu eet ik koolhydraat beperkt, geen suikers. Let veel op en als ik dan in het weekend zondig is de hele week al weer teniet gedaan.
Ik weet wel wat ik makkelijker vond, echt wel... maar dat is persoonlijk, dat is zo.

Sterke rug en bouw bij paarden is kijken naar elk paard op zich.
Dat is niet gelijk aan stokmaat en ik vind het jammer dat dat steeds naar gewezen word.
Het is de complete bouw van het paard wat maakt wat hij kan.
En ja daar moet zeker naar gekeken worden.
Wel denk ik dat we ook niet moeten overdrijven, dat zie ik ook wel snel gebeuren.
Beetje erg Nederlands de laatste jaren, overdrijven in echt alles, welk onderwerp ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:13

Tja, ik at veel, maar dat wil niet zeggen dat het gezond is. Nu ben ik niet iemand die frituur eet of erg snoept, maar hou wel van zoet beleg, een koekje bij de thee of een toetje.
Maar gezond eten is voor iedereen belangrijk. Het is een raar idee dat als je te zwaar bent, mensen beginnen over je dieet, waar je als je te dun bent er maar van alles in moet proppen.

Mijn vader was dun en die at in zijn jonge jaren bakken slagroom, terwijl hij dat vies vond. ( ik ook )

Door mn nieuwste medicijnen heb ik nu een buikje en ik vind dat lastig. Wat mensen ervan vinden, boeit me niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat je een buik niet in de weg vindt zitten als mensen een buik hebben.

En als ik kijk naar mijn KB tijd waar ook te zware dames kwamen en nu ook naar te zware paard rijdende dames kijk, heb je ook behoorlijk wat bouncing van het vet, borsten etc. Dan kan je nog zo goed zitten, maar als je het beeld vertraagd zou afspelen, denk ik dat het echt effect heeft. Je directe beweging krijgt een soort echo.

We overdrijven niet. We lopen gewoon al jaren achter de feiten aan qua dierenwelzijn. We zijn gewoon een slap land. Anno 2021 weten we meer en door internet heb je een groter bereik. En ik weet dat het in sommige landen echt een ramp is qua welzijn, maar we moeten nooit naar slechter kijken. We zijn een ontwikkeld land en kunnen beter.

Maar even gekeken, heb ik nu 3 quarters en zeker mijn ruin van nog geen 1.50m zou een zwaardere ruiter beter dragen dan menig fries of tinker.
Maar...........dan weten we nog steeds niet wat dat doet met slijtage op de lange duur.

En mensen mogen best bewust zijn dat ze met dieren werken. Dieren met gevoel en emoties. Vroeger stond men daar minder bij stil, maar we zijn gelukkig wijzer.
Alleen kan je dat van iemand die net begint nog niet verwachten. Als jij bij een manege aanklopt, moet het daar duidelijk zijn, daar ga je een basis leren en daar moet welzijn voor de dieren voorop.

Heel veel mensen denken nog steeds dat het een ding is, dat het allemaal wel meevalt etc. Maar daar hebben we fietsen voor uitgevonden.

En ja, qua welzijn moet er nog heeeeeeeel veel beter. Het zijn geeb gebruiksdieren meer, het zijn luxe dieren. Ze zijn er voor ons plezier. We zijn verantwoordelijk voor hun welzijn. Max x aantal uren werken per week zou ook een goede regel zijn. Elke dag buiten met soortgenoten ook. Goede voeding, schone (schuil) stallen, water, passende zadels en hoofdstellen..........

Maar dat kan je niet in 1x overal verwachten. Zeker niet omdat veel mensen die op een manege rijden daar kritisch genoeg voor kunnen zijn en ervaring missen. Het moet van de manages zelf komen en nu komt deze manege naar buiten, waar de gewichts regels op veel plekken al even gelden. Vaak lager zelfs, want ik ken 80kg als max gewicht.
Maar ze steken hun nek uit en zo zullen er weer meer volgen. Dan went het vanzelf.

En laten we eerlijk zijn. De mensen met eigen paarden en een bijrijder.........Hoeveel weegt hij of zij? Wijs je iemand van 100kg echt niet af?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 14:47

DuoPenotti schreef:
Wel denk ik dat we ook niet moeten overdrijven, dat zie ik ook wel snel gebeuren.
Beetje erg Nederlands de laatste jaren, overdrijven in echt alles, welk onderwerp ook.

Dat klopt op papier. In de praktijk verandert er vaak juist niet veel door de oeverloze discussies....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 20:31

Klopt.
Al denk ik dat veel maneges wel al gewicht eisen hebben.
Iig wel bij de pony's want dan gaat een te zwaar/groot kind op een groter paard.

Maar helaas is de praktijk op heel veel plaatsen hopeloos achter betreft paarden welzijn. Maar ondertussen durven de mensen die
op gehokte paarden rijden of bezitten wel een grote mond over de bio industrie

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 01:10

Sowieso is welzijn een raar iets.

Mensen steigeren hoog en laag als een hond uit broodfok komt, je niet genoeg thuis bent om een hond te nemen, vogels mogen niet meer in een kleine kooi, konijnen mogen niet meer in een klein hok, vissen niet in een kom en liever verkoopt de dierenwinkel ook geen dieren meer.

Maar begin je over de paarden............o wee....Die willen we 's nachts in hun zogenaamd warme en veilige stalletje, dikke dekens erop, lekker volstoppen met allerlei eten en als er wat is ben je de beste baas als je dure supplementen koopt of een vage therapeut laat komen.

Mensen die tekeer gaan over de varkensindustrie, maar niet willen horen hoe hypocriet ze zijn en dan altijd vergelijken met iets dat slechter is. Zolang paarden daar of daar het NOG slechter hebben, heeft hun paard het goed. Zolang ze veel geld uitgeven, doen ze het goed.

Als je van dieren houdt ga je zelf niet op een paard zitten als je te zwaar bent. Maar het is met alles zo. Er zijn altijd en overal regels nodig, omdat mensen zelf geen verantwoordelijkheid kunnen dragen. Kijk naar het verkeer bijvoorbeeld. Het gaat gewoon niet zonder regels.

Nu is dit even nieuws, maar er veranderen continu dingen en we vergeten soms hoe het was. Maar elke keer steigeren enkele mensen en daarna is het allemaal weer gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 06:52

InderdaadSuprpony,

mensen gaan inderdaad steigeren als het niet op hun van toepassing is
dieren welzijn is vele malen verschillend uit te leggen, maar rijden met overgewicht is gewoon
de goede niet te na gesproken

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:00

Niet rijden met overgewicht is het probleem. Rijden op een niet passend paard.
Dat kan ook een lang dun persoon zijn die zich acher op de lepel drukt omdat op betreffende pony geen groter zadel past.
Terwijl iemand met overgewicht best kan passen in een zadel plus paard.
Dus zeggen rijden met overgewicht kan niet is niet kloppend.
Rijden met teveel gewicht op een niet passend paard klopt wel.

Misschien werkt het beter als we eens stoppen met hakken op 1 doelgroep.