'Onze paarden worden wél goed verzorgd'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: 'Onze paarden worden worden wél goed verzorgd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:14

Dat heeft toch niks met vertrouwen te maken. Je kunt met volle liefde en overtuiging je best doen en toch tekort schieten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:16

en wat is er mis mee te beseffen dat sommige paarden niet dikker worden terwijl er niet tekort geschoten word.
Waarom dat zo stug blijven denken?! Echt dat begrijp ik niet, echt niet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:18

DuoPenotti schreef:
en wat is er mis mee te beseffen dat sommige paarden niet dikker worden terwijl er niet tekort geschoten word.
Waarom dat zo stug blijven denken?! Echt dat begrijp ik niet, echt niet.

Dat kan hoor, ik vind jou ook stug.

Ik zie in dit topic veel mensen met oude paarden, sommige mager maar geeneen broodmager. Ik denk dat broodmager nooit nodig is, en jij blijkbaar wel, daar zit het verschil.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:22

Ik zeg niet dat het nodig is, ik zeg dat het ondanks goede zorgen kan voorkomen.
En dat afgekat dat iemand het dan blijkbaar niet goed doet verschrikkelijk gemeen, onnadenkend, dom, nou noem nog maar wat van die woorden. Maar voornamelijk beterweter zal de lading wel dekken.
En dat er dan mensen een paard maar inslapen om aan die domme opmerkingen te ontsnappen vind ik verdrietig, puur door die bemoeizucht van de beterweters.
Betweters die overigens nog niet 1 keer goed advies gegeven hebben.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:27

DuoPenotti schreef:
Ik zeg niet dat het nodig is, ik zeg dat het ondanks goede zorgen kan voorkomen.
En dat afgekat dat iemand het dan blijkbaar niet goed doet verschrikkelijk gemeen, onnadenkend, dom, nou noem nog maar wat van die woorden. Maar voornamelijk beterweter zal de lading wel dekken.
En dat er dan mensen een paard maar inslapen om aan die domme opmerkingen te ontsnappen vind ik verdrietig, puur door die bemoeizucht van de beterweters.

Daar heb ik nog geeneen voorbeeld van gelezen of gezien, is dat ingebeeld net als dat paarden in Soest worden ingeslapen voor de sponsors?

Ik heb hier nog geen onvertogen woord over de eigenaren persoonlijk gezegd. Ja ik denk dat er wat aan de verzorging schort. Ik heb ook gezegd dat die mensen dat waarschijnlijk met alle liefde en de beste bedoelingen doen.

Vind je verschrikkelijk dramatisch doen over wat (mogelijk terechte) zorgen.

En wat voor advies moet er gegeven worden dan. We kennen de situatie niet. Uit eigen ervaring en wat ik hier om mij heen zie en lees denk ik dat het niet nodig is om een paard extreem te laten vermageren. Ik kan natuurlijk geen advies geven want ik weet niet alles.

Ik snap dat dat wat tegenstrijdig is, misschien gebeurt er wel van alles. Maar ja dan kun je nooit meer een discussie voeren want tenzij je het lijdend voorwerp bent weet je nooit alles.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:30

Pantykous schreef:
Ik zie in dit topic veel mensen met oude paarden, sommige mager maar geeneen broodmager. Ik denk dat broodmager nooit nodig is, en jij blijkbaar wel, daar zit het verschil.

Die mensen houden zich wijselijk stil. Die hebben geen zin om een hele nest over zich heen te krijgen van hoe slecht ze wel niet bezig zijn om hun paard zo mager te laten worden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:32

DuoPenotti schreef:
Advies hoeft ook niet. Dat kan iedere eigenaar van een oud paard ook buiten Bokt om wel vinden. Als dat op voorhand veroordelen van een ander op basis van een minimum aan informatie maar achterwege wordt gelaten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:33

Ja in limburg is een paar jaar geleden een paard ingeslapen door het bemoei van omstanders.
Ook daar stond een bord in de wei maar het bemoei stopte niet.
Krijg het artikel alleen niet meer gevonden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:34

Askja schreef:
DuoPenotti schreef:
Advies hoeft ook niet. Dat kan iedere eigenaar van een oud paard ook buiten Bokt om wel vinden. Als dat op voorhand veroordelen van een ander op basis van een minimum aan informatie maar achterwege wordt gelaten.

Ja dat ten eerste.
Maar ze weten het zooooo goed.
Maar hoe ze dat dan zoooo anders doen vertellen ze dan niet.

Ik denk dan, mazzel dat je er 1 hebt die het op senioren voer en wat extra eiwitten en olie gewoon doet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:56

Dinopino schreef:
Hoop dat het bovenstaande bericht van degene die zei: Ik heb geen tijd om meerdere voerbeurten te geven dus maar ingeslapen, niet helemaal kloppend is. Geloof dat niemand zo hard kan zijn. Denk dat er ook nog wel andere reden waren.

Hard of realistisch?
Een weloverwogen beslissing na het inzamelen van informatie uit meerdere hoeken, inventariseren van hulpbronnen, second opinion en eigen draagkracht.
Ben niet in 1 nacht over het ijs gegaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:59

En dan accepteren we jouw beslissing, maar blijkbaar mogen deze mensen dat voordeel niet krijgen?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:27

en wat betreft dat mager worden. Ik had een oudje, die op een gegeven moment ook vel over been was...dierenarts zei: inslapen maar. Dit komt niet meer goed. Ik wilde dat niet, want ik zag nog teveel levenslust. Ook ik heb de Db erbij gehad, en politie. Hij stond toen op een weide in de buurt. De mensen die eromheen woonden zagen mij 3x per dag sjouwen met voer. 1vd buren gaf water (was afgesproken). Zelf deed ik dat natuurlijk ook. Politie heeft geeneens contact met mij opgenomen, toen ik ze belden (omdat buren het me zeiden) gaven ze aan: ow nee...die melding hebben wel al afgesloten en gezegd tegen de vrouw die de klacht ingediend had dat ze haar excuses aan je moet aanbieden.

Maar goed...wel 2 magere paarden die daar stonden. De ene vel over been, had een maagzweer gehad, daardoor ontzettend afgevallen, en vanwege zijn gebrekkige gezondheid en leeftijd zit dat er maar niet meer zo aan.
De andere had iets met de nieren. Die heb ik gezuiverd, maar ook hij daardoor erg ingevallen.
Ze waren beiden al een behoorlijk tijdje weer gezond, maar dat gewicht zit er niet meer zo aan.

Uiteindelijk 2 jaar later wilde de dierenarts niet geloven dat het paard wat hij zag hetzelfde was, als wat hij in wilde laten slapen...gewoon weer heerlijk vol. Maar...dat heeft dus wel ook bijna 2 jaar geduurd. En ja...er is veel proberen aan vooraf gegaan. Welk voer wel, welk voer niet. Iedereen die wat anders zegt. Wie zegt dat deze mensen niet ook vanalles proberen? Ze krijgen voer, en ze worden verzorgd. Dat is genoeg voor de buitenwereld om te weten. Ze zijn geen verantwoording verschuldigd.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:50

IHN wat een mooi verhaal. En zo te lezen heb jij je gevoel gevolgd en je oordeel niet van een da laten afhangen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:23

Dinopino schreef:
IHN wat een mooi verhaal. En zo te lezen heb jij je gevoel gevolgd en je oordeel niet van een da laten afhangen.

nee, jlopt. Mooie is nog:dierenarts had beeld van mij hierdoor dat ik koste wat kost wilde proberen. Toen ik met mijn zieke hond van 15 naar hem toeging, wilden ze vanalles proberen. Ik zei:luister eens, is dit nog dierwaardig? Volgens mij is h8j er wel klaar mee.. da keek me aan of ie water zag branden:nou nee... inslapen zou beste beslissing vd dag zijn, maar ik denk:hoef ik nieteens voor te stellen aan je.
Sindsdien laat ie het aan mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:23

IHN schreef:
Dinopino schreef:

nee, jlopt. Mooie is nog:dierenarts had beeld van mij hierdoor dat ik koste wat kost wilde proberen. Toen ik met mijn zieke hond van 15 naar hem toeging, wilden ze vanalles proberen. Ik zei:luister eens, is dit nog dierwaardig? Volgens mij is h8j er wel klaar mee.. da keek me aan of ie water zag branden:nou nee... inslapen zou beste beslissing vd dag zijn, maar ik denk:hoef ik nieteens voor te stellen aan je.
Sindsdien laat ie het aan mij.

Fijn hoor als je dierenarts je serieus neemt.
Ik ken mijn dieren door en door, de dierenarts ziet ze een moment. Ik vraag de voors en tegens en maak dan ook zelf een afweging en mijn eigen gevoel over het dier is daarin leidend. Gelukkig heb ik wat dat betreft ook wel fijne dieren/ vee artsen.

Ik stoor me er wel eens aan dat het al gauw op artrose wordt gegooid bij oude paarden, zonder het paard eens een deugdelijk te onderzoeken, bij koudbloeden wordt vaak alles op mijt gegooid. Daar zeg ik dan ook wel wat van.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:52

Mindim schreef:
Ik stoor me er wel eens aan dat het al gauw op artrose wordt gegooid bij oude paarden, zonder het paard eens een deugdelijk te onderzoeken, bij koudbloeden wordt vaak alles op mijt gegooid. Daar zeg ik dan ook wel wat van.

En uiteraard niet te vergeten in het rijtje : PIDD / cushing

Maakt niets uit welke reden/ probleem (pje) je noemt als je een DA ( is mij nu al bij 4 verschillende gebeurt ) eens vraagt en jou paard is 20+...
Steenvast komt er : kan PIDD zijn, heb je al laten testen ?