Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:41

Bij barrelrace heb je wel wat grote namen die met een cap rijden tegenwoordig. Juist vanwege de veiligheid en dat ook promoten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:33

bigone schreef:
Sommige hersenpannen lijken leeg dus is vallen geen probleem. Veranderd niets.

Altijd zo sneu om iemand mensen met een andere mening als hersenloos weg te zetten. Echt een enorm zwaktebod. Laat mensen in hun waarde en laat mensen hun eigen keuzes maken! Ik rij altijd met veiligheidsbeugels maar zet ook niet iedereen die dat niet doet als dom weg.

Ik heb op wielrennen gezeten, en geloof me, ook gewoon wegrennen is vele malen gevaarlijker als een beetje dressuur rijden in de bak. Geen vergelijking.

En wat betreft het struikelen. We hebben het over hoedjes in de hoogste dressuurklassen. Ooit een paard in een Grand Prix proef zien struikelen? Nee, natuurlijk niet. Paarden die struikelen lopen op de voorhand te sloffen en letten niet op. Dat komt op dat niveau echt niet meer niet voor in de wedstrijdring of op het losrijterrein.

Wat ik al zei, ik kan me heel goed voorstellen dat ze de cap verplicht stellen als voorbeeld functie naar jeugdige ruiters. Maar dat de hogere dressuur er veiliger op wordt, daar geloof ik werkelijk niets van. Daar gebeurt qua ongelukken al niets dus is al super veilig. Het enige moment dat enigzins onveilig is, is de prijsuitreiking te paard. Dus wil je de sport echt veiliger maken, zou je die vaak paardonvriendelijke poppenkast moeten afschaffen.

Overigens gebeuren de meeste ongelukken altijd nog in en om het huis. Maar niemand die met een helmpje op de ramen gaat lappen of de trap op en af. En ik ken echt niemand die met doe het zelven thuis een bouwhelm opzet. Het is allemaal zo betrekkelijk. Leven en laten leven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:37

Daihyo schreef:
Popstra: dit is uit het WRAN regelboek van 2020. Bij andere verenigingen kunnen er zeker nog verschillen in zitten. Maar oud is het dus niet.

Ik rijd alleen NRHA dus volgens de Amerikaanse regels.
Wran is een klein clubje in NL

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:38

MyWishMax schreef:
Bij barrelrace heb je wel wat grote namen die met een cap rijden tegenwoordig. Juist vanwege de veiligheid en dat ook promoten.

In Italie rijden de groten voor veel geld nog steeds gewoon met hoed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:44

Ik moet elke keer aan rodeo Satchmo en steigerende gribaldi denken als het argument naar voren komt dat in de kern zegt ‘GP paarden zijn perfect. Die doen zulke dingen echnie meer..’ :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:51

Ayasha schreef:
Ik moet elke keer aan rodeo Satchmo en steigerende gribaldi denken als het argument naar voren komt dat in de kern zegt ‘GP paarden zijn perfect. Die doen zulke dingen echnie meer..’ :+

Of een Gitte Donvig die er dankzij haar helm met een hersenschudding vanaf is gekomen. Hetzelfde met Alexandre Ayache die ook een paard bovenop zich kreeg en het gelukkig nog kan navertellen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 17:26

Buuk schreef:
Toen ik dit las, dacht ik : ZOOOOO das wel enorm waar zeg- niet eens aan gedacht!
Citaat:
Kan me niet voorstellen dat westernriding in Amerika ooit met cap zou gaan gebeuren. Zelfs rodeo rijden ze zonder, al doen beginners/jonkies soms wel 'n helm op.

En dat in een land waarbij mensen elkaar bij wijze van al aanklagen als de nepwimper van de een in een andermans drinken valt "help vergiftiging door nalatigheid" ...

:D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 17:33

Popstra schreef:
MyWishMax schreef:

In Italie rijden de groten voor veel geld nog steeds gewoon met hoed.

Ik had er de Vs bij moeten zetten. Heb pasgeleden een aantal uitleg video's gekeken. Grootste gedeelte wel met hoed,maar vind het wel boeiend om te zien dat er ook daar helmen komen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 17:46

Kuggur schreef:
Ik zie het hele probleem niet zo, wat maakt het nou uit wat je op je kop hebt?
Altijd verbazingwekkend hoe mensen zich hechten aan belachelijke tradities die geen enkel praktisch nut hebben ( ja ik noemde dat potsierlijke hoofddeksel belachelijk).

Ach, er worden op social media hele oorlogen gevoerd over de noodzaak van het in stand houden van belachelijke tradities. Want 'ze' willen alles van ons afpakken, nietwaar?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 17:49

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald omdat het niet aan de boktregels voldeed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 18:54

oji schreef:
Overigens gebeuren de meeste ongelukken altijd nog in en om het huis. Maar niemand die met een helmpje op de ramen gaat lappen of de trap op en af. En ik ken echt niemand die met doe het zelven thuis een bouwhelm opzet. Het is allemaal zo betrekkelijk. Leven en laten leven.

Veiligheid gaat dan ook wel verder dan een helmpje opzetten.
Die ladder waarop jij je ramen gaat staan lappen moet zeker wel aan bepaalde vereisten voldoen en er staan zeker veiligheidsvoorschiften op, zoals bijvoorbeeld: deze ladder kan maar x kilo aan. Er zijn ook features voorzien zoals een houdertje voor je aftrekker zodat je die niet meer tussen je knieën moet steken. Ook als je gaat doe-het-zelven wordt bij bepaalde apparatuur aangeraden een veiligheidsbril op te zetten of handschoenen aan te doen.
Uiteraard wilt dat niet zeggen dat iedereen dat doet of dat ieder ongeluk vermeden kan worden, maar heel ons leven is een aaneenschakeling van veiligheidsvoorschriften en -regeltjes. Nederland is een doorsnee veilig land. Schoppen tegen de cap omdat je zelf wilt kiezen wat je doet in je leven en je lekker het gevaar wilt opzoeken en mijn lichaam, mijn keuze, is allemaal leuk om op Instagram te zetten, maar ook niet meer dan dat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:36

Gini schreef:
oji schreef:

Veiligheid gaat dan ook wel verder dan een helmpje opzetten.
Die ladder waarop jij je ramen gaat staan lappen moet zeker wel aan bepaalde vereisten voldoen en er staan zeker veiligheidsvoorschiften op, zoals bijvoorbeeld: deze ladder kan maar x kilo aan. Er zijn ook features voorzien zoals een houdertje voor je aftrekker zodat je die niet meer tussen je knieën moet steken. Ook als je gaat doe-het-zelven wordt bij bepaalde apparatuur aangeraden een veiligheidsbril op te zetten of handschoenen aan te doen.
Uiteraard wilt dat niet zeggen dat iedereen dat doet of dat ieder ongeluk vermeden kan worden, maar heel ons leven is een aaneenschakeling van veiligheidsvoorschriften en -regeltjes. Nederland is een doorsnee veilig land. Schoppen tegen de cap omdat je zelf wilt kiezen wat je doet in je leven en je lekker het gevaar wilt opzoeken en mijn lichaam, mijn keuze, is allemaal leuk om op Instagram te zetten, maar ook niet meer dan dat.

Hmm, misschien moet je beter lezen wat schrijf. Waar lees jij dat ik schop tegen de cap? Waar heb jij gelezen dat ik het gevaar wil opzoeken? Ik maak heel bewust veiligheids overwegingen. Zoals ik al noemde bv rij ik altijd met veiligheids beugels ipv gewone stijgbeugels. Voor mij is dat belangrijk en draagt dat minimaal net zoveel bij tot veiligheid als een cap (ik denk zelfs meer). Maar daar hoor je bijna nooit iemand over. Ik zeg alleen, dat ieder die keuzes moet maken waar zij zich het veiligst bij voelen, binnen de regels die gelden.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:00

Veiligheidsbeugels hebben nog nauwelijks meerwaarde bij degelijk tuig. Wanneer het zou gebeuren dat de voet in de beugel schiet (wat al lastig is bij degelijk schoeisel) en de ruiter valt dan is daar de veiligheids beugelhaak en glijdt de beugel met riem en al van het zadel. En ja, ik test dat bij mijn zadels regelmatig uit.

Ook daar is dus al lang voor een stuk veiligheid gezorgd.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:06

LiselotZorro schreef:
Veiligheidsbeugels hebben nog nauwelijks meerwaarde bij degelijk tuig. Wanneer het zou gebeuren dat de voet in de beugel schiet (wat al lastig is bij degelijk schoeisel) en de ruiter valt dan is daar de veiligheids beugelhaak en glijdt de beugel met riem en al van het zadel. En ja, ik test dat bij mijn zadels regelmatig uit.

Ook daar is dus al lang voor een stuk veiligheid gezorgd.

Helaas werkt dat niet altijd. Bijvoorbeeld bij een val naar voren waarna het paard achterwaarts stapt.

Maar ultieme veiligheid bestaat ook niet. Het mooiste is dat men inderdaad wel stappen onderneemt om het zo veilig mogelijk te maken. Zoals inderdaad het testen van de beugelhaken, het dragen van een goedgekeurde cap, op een paard stappen die onder of op je rijniveau is etc. Mooie sport!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:53

Moderatoropmerking:
Ik heropen dit topic weer. Een aantal berichten is verwijderd, ik wil jullie vragen daar verder niet op in te gaan zodat het topic weer verder kan over het onderwerp uit de OP. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:38

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:11

Ik verlies toch enig respect voor een aantal ruiters om eerlijk te zijn. Gebaseerd op het hoofdargumebt moet de capplicht bij jumping ook maar weg en al zeker de body protector plicht bij de eventing.

Gebaseerd op gelijkheid moet er een hoop veranderen eigenlijk, ook kwa bitten en hulpteugels. :=
Binnenkort Gal met de martingaal in de GP?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:36

Echt, das net zoiets als te proberen dinosauriërs terug te fokken... :x

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:42

Ik schrik best van sommige reacties. Ik vind het een goede zaak en irriteer me echt mateloos aan mensen die geen cap dragen of een hoed (biedt evenveel bescherming als geen cap). Bedoel, hoe belangrijk is je hoofd dan voor je?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:32

Zertab schreef:
Ik schrik best van sommige reacties. Ik vind het een goede zaak en irriteer me echt mateloos aan mensen die geen cap dragen of een hoed (biedt evenveel bescherming als geen cap). Bedoel, hoe belangrijk is je hoofd dan voor je?

Denk dat je op de fiets in het Nederlandse verkeer veel meer gevaar loopt en vrijwel niemand draagt 'n helm.
De mensen die een hoed willen dragen zullen thuis ook zonder cap trainen waarschijnlijk.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:10

elnienjo schreef:
Zertab schreef:

Denk dat je op de fiets in het Nederlandse verkeer veel meer gevaar loopt en vrijwel niemand draagt 'n helm.
De mensen die een hoed willen dragen zullen thuis ook zonder cap trainen waarschijnlijk.

Denk dat je van een paard gevaarlijker kan vallen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:36

elnienjo schreef:
Zertab schreef:

Wees maar zeker dat je een helm op moet als je aan fietswedstrijden deel wilt nemen en daar gaat het in dit topic wel om --> verplichting in competitief verband.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:49

Gini schreef:
elnienjo schreef:

Wees maar zeker dat je een helm op moet als je aan fietswedstrijden deel wilt nemen en daar gaat het in dit topic wel om --> verplichting in competitief verband.

Mountainbikers en wielrenners hebben hier in de omgeving bijna allemaal een helm op. Al zijn die laatste niet echt fietsers, eerder wegmisbruikers. Maar goed, het ging om het punt van de helm :7.

Gini

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:51

Klopt, je bent zelfs "gene echte" als je je helm niet op hebt. :D

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:06

Hmm, ik keek er altijd erg na uit om met een hoedje te kunnen rijden. Nooit ervan gekomen trouwens. Ik vind veiligheid toch net effe belangrijker. Zeker voor een organisatie snap ik de verplichting heel goed. Ze kunnen toch een mooie tussen oplossing voor uitvinden. ik bedoel het 1 hoeft toch niet het ander uit te sluiten. Of ben ik nu te creatief? Dressuur paarden kunnen je tenslotte toch echt verassen. Blijven dieren.