‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:54

Ponys geen ervaring mee, ik ben zelf wedstrijden gaan rijden meteen bij de paarden.

Spanning is zeker wel een groot ding denk ik.
Thuis gaat het dan nog wel, maar op wedstrijd willen ze het dan TE goed doen.

Over het algemeen vind ik zeker de mentaliteit van de ruiters van nu wel veranderd.
ik heb echt nog geleerd als het niet goed gaat, zul je het wel niet goed aan je paard doorgeven, punt, geen discussie mogelijk.
Nu kunnen zeker jongere niet meer tegen kritiek en in onze altijd snelle maatschappij zonder rust, word dat ook doorgetrokken naar de paarden. Maar dat gaat niet, die hebben de rust en tijd wel nodig.
Maar dat zijn meestal de ruiters die ook wel langduring in de L zitten.
B van blijven en de L van langdurig :D
Die komen per ongeluk eens verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:55

superpony schreef:
Ja, ik heb veel gesprongen en herken dat wel.

Maar zeker bij de pony's zijn ze vaak al zo heet gesprongen als ze van elders vandaan komen, dat je niet weten of het uit hun zelf komt, of zo erin getraint is. Ik heb wel op pony's gezeten die alleen op 2 benen door het parcours konden. Maar alles sprongen.

En ja, de shet dan weer........Maar die lieten we veel vrijspringen en die komt na 1x uit zichzelf en blijft komen. Oortjes erop, geweldige techniek en gaan.

Maar bij inrijden helaas wel veel ellende gezien. Ik stel mezelf dan de vraag; was de voorbereiding niet voldoende? imo moet je thuis trainen en klaar zijn. Niet op wedstrijd trainen. Daar rij je alleen warm. Of zijn het toch de spanningen van de ruiter?

Helaas zijn er veel ruiters die voor een ander rijden. Mensen die een paard in veel te korte tijd, willen zien presteren en dan staat de ruiter onder te grote druk. Zeker als je geen grote, gesponsorde stal bent.

Ik heb les gegeven en dan wilden western ruiters stoppen en spinnen. Als de basis niet goed is en je gaat terug naar houding, zit en de basis, ben je je klanten ook zo weer kwijt.
Dressuur net zo. Werd ik gebeld; Ik zit vast in de M. Kom je kijken, snap je niet eens dat iemand door het L is gekomen. Wil je daaraan werken, volgen 100 smoesjes en wil men vooral weten dat ze al te goed zijn en al in het M zitten.

Mensen willen ergens bij horen, ze willen de kudde volgen. Er is weinig eigen weg, eigen mening etc.

helaas, en wat succesvol is lopen ze achteraan, kijken niet verder of het allemaal correct is ,
een berichtje op de sociale media en we switchen weer

het verbaast me steeds weer hoe makkelijk beïnvloedbaar mensen zijn en zich laten verleiden tot wat ze zien denken ook te kunnen zonder te beseffen dat je eerst en goede basis moet hebben om het te kunnen oppakken, in alle disiplines

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:01

Nou MCE, dat!

Ik ben in mijn leven echt vaak tegen mensen aangelopen. Heb moeite op sociaal vlak vaak. En ben misschien wel 20x van stal verhuisd, omdat ik mijn eigen ding wil kunnen doen en niet snel tevreden ben.

Maar ik kom er nu met social media pas achter dat mensen echt brave schapen zijn. En ze zetten mensen met de grootste mond op een voetstuk.

Ik snap nooit waarom mensen de hele dag fanatieke dingen delen; politiek, zwarte piet, corona, black life's matter etc etc.
Maar zie nu dat als je heel dominant bent en er een interessant, dwingend verhaal bij schrijft, mensen al snel met je mee gaan. En eigenlijk vind ik dat eng.

Vooral als ik zie dat iemand met een grote mond en invloed iets anti D&R plaatst en mensen dan liken en aanmoedigen die ik hoger had zitten. Nee, D&R doet het niet geheel goed. Maar sommige opmerkingen zijn zoooooo kortzichtig. Dan snap je gewoon niet wat er speelt of waar het echt om gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:24

superpony schreef:
Nou MCE, dat!

Ik ben in mijn leven echt vaak tegen mensen aangelopen. Heb moeite op sociaal vlak vaak. En ben misschien wel 20x van stal verhuisd, omdat ik mijn eigen ding wil kunnen doen en niet snel tevreden ben.

Maar ik kom er nu met social media pas achter dat mensen echt brave schapen zijn. En ze zetten mensen met de grootste mond op een voetstuk.

Ik snap nooit waarom mensen de hele dag fanatieke dingen delen; politiek, zwarte piet, corona, black life's matter etc etc.
Maar zie nu dat als je heel dominant bent en er een interessant, dwingend verhaal bij schrijft, mensen al snel met je mee gaan. En eigenlijk vind ik dat eng.

Vooral als ik zie dat iemand met een grote mond en invloed iets anti D&R plaatst en mensen dan liken en aanmoedigen die ik hoger had zitten. Nee, D&R doet het niet geheel goed. Maar sommige opmerkingen zijn zoooooo kortzichtig. Dan snap je gewoon niet wat er speelt of waar het echt om gaat.

ik heb gelukkig een telefoon waar ik alleen mee kan bellen en een smsje kan versturen,
de hardste schreeuwers worden het meeste gehoord, iedereen geeft het platvorm/aandacht zonder even verder te kijken maar het heeft wel een sneeuwbal effect, zelfs in de politiek las ik in het NRC
de integriteits bingo
en ja dat is best eng

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:37

MCE schreef:
superpony schreef:
Nou MCE, dat!

ik heb gelukkig een telefoon waar ik alleen mee kan bellen en een smsje kan versturen,
de hardste schreeuwers worden het meeste gehoord, iedereen geeft het platvorm/aandacht zonder even verder te kijken maar het heeft wel een sneeuwbal effect, zelfs in de politiek las ik in het NRC
de integriteits bingo
en ja dat is best eng

Er wordt ook gebruik van slimme marketing gemaakt.
Marketing is een heel sterk instrument. Het wordt overal voor gebruikt. Politieke campanges, comercieel belang en ook bij activisme.

Youtubers met veel volgers worden door bedrijven betaald om bijvoorbeeld bepaalde kleding te dragen of om andere producten te gebruiken. Wanneer je dat eenmaal ziet dan zie je het overal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:41

MCE schreef:
superpony schreef:
Ja, ik heb veel gesprongen en herken dat wel.

Maar zeker bij de pony's zijn ze vaak al zo heet gesprongen als ze van elders vandaan komen, dat je niet weten of het uit hun zelf komt, of zo erin getraint is. Ik heb wel op pony's gezeten die alleen op 2 benen door het parcours konden. Maar alles sprongen.

En ja, de shet dan weer........Maar die lieten we veel vrijspringen en die komt na 1x uit zichzelf en blijft komen. Oortjes erop, geweldige techniek en gaan.

Maar bij inrijden helaas wel veel ellende gezien. Ik stel mezelf dan de vraag; was de voorbereiding niet voldoende? imo moet je thuis trainen en klaar zijn. Niet op wedstrijd trainen. Daar rij je alleen warm. Of zijn het toch de spanningen van de ruiter?

Helaas zijn er veel ruiters die voor een ander rijden. Mensen die een paard in veel te korte tijd, willen zien presteren en dan staat de ruiter onder te grote druk. Zeker als je geen grote, gesponsorde stal bent.

Ik heb les gegeven en dan wilden western ruiters stoppen en spinnen. Als de basis niet goed is en je gaat terug naar houding, zit en de basis, ben je je klanten ook zo weer kwijt.
Dressuur net zo. Werd ik gebeld; Ik zit vast in de M. Kom je kijken, snap je niet eens dat iemand door het L is gekomen. Wil je daaraan werken, volgen 100 smoesjes en wil men vooral weten dat ze al te goed zijn en al in het M zitten.

Mensen willen ergens bij horen, ze willen de kudde volgen. Er is weinig eigen weg, eigen mening etc.

helaas, en wat succesvol is lopen ze achteraan, kijken niet verder of het allemaal correct is ,
een berichtje op de sociale media en we switchen weer

het verbaast me steeds weer hoe makkelijk beïnvloedbaar mensen zijn en zich laten verleiden tot wat ze zien denken ook te kunnen zonder te beseffen dat je eerst en goede basis moet hebben om het te kunnen oppakken, in alle disiplines

Dat laatste, en een goede basis kost tijd..heel veel tijd! Daar wordt vaak aan voorbij gegaan en dan begint de dwang. Ben ook weleens lesklanten kwijt geraakt omdat ze de opleiding van het paard te langzaam vonden gaan. Wilden oefeningen rijden terwijl het paard nog niet eens op 4 benen kon lopen. Nu rijden ze oefeningen, zijn ze vastgelopen in het M bij een gerenommeerde instructeur en staat het paard al jaren met kapotte mondhoeken van het vasthouden aan de voorkant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:58

ja Elisa, bewustwording begint bij de instructie, al met de eerste les op je paard/pony, maar als je als instructie alleen maar het korte termijn denken en doen/handel/en de business in beeld hebt ,,,,,,,,,,,,is integriteit ver te zoeken, heeft educatie een andere betekenis

sport en business uit elkaar halen, is dat mogelijk???

hogere eisen stellen aan het verlenen van een vergunning voor het bedrijfsmatig houden van paarden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-20 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:02

Ja dat denk ik wel, mits de jurering etc veranderd.

Als paardvriendelijkheid hoger in het vaandel staat worden mensen ook gedwongen om meer zo te trainen. Of dat nu prof is of amateur.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:05

Maar hoe noemen ze laatste generaties ook alweer? Pampergeneratie?
Alles word glad gestreken, ze mogen geen tegenslag hebben, geen weerwoord.
Stel een instructrice zegt dat ze niet geweldig goed zijn dan zijn de ouders over de rooie en gaan ze naar een andere manege, die ze wel naar de mond praat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:13

Elisa2 schreef:
Ja dat denk ik wel, mits de jurering etc veranderd.

Als paardvriendelijkheid hoger in het vaandel staat worden mensen ook gedwongen om meer zo te trainen. Of dat nu prof is of amateur.

dat gaat zo wie zo niet veranderen want het label JURY geeft veel status (al dan niet terecht) en aangezien er geen enkele controle op is kan ieder zijn gang gaan

wat is de waarde van aanwezigheidspunten voor instructeurs?? kijken naar hoe het moet!! terwijl ik de basis al niet eens ken, gaan we naar huis en weten hoe het moet want dat hebben we gezien

dat is wat je zelf ook al aangaf - dat je klanten kwijt raakt en die nu vastlopen en paarden met openmonden staan -

ik moet mijn informatie halen in het buitenland als ik over de basis iets wil weten,
hier kennen de meeste alleen de symptoombestrijdingsmiddelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:16

_Penotti schreef:
Stel een instructrice zegt dat ze niet geweldig goed zijn dan zijn de ouders over de rooie en gaan ze naar een andere manege, die ze wel naar de mond praat.

de "achterbank generatie" of de "curling generatie"
we zitten in een "integriteits bingo"

het is waar alle sportclubs mee te maken hebben,

https://www.anker-kompas.nl/blog/overig ... rtiviteit/
https://www.denieuwekoers.nl/we-pampere ... llenbakken

citaat:
Het was psycholoog Jan Derksen die in de Zembla-documentaire Ouders van Tegenwoordig enkele jaren geleden het begrip ‘achterbankgeneratie’ muntte. Letterlijk en figuurlijk zijn ouders de chauffeurs van hun kroost geworden, constateerde hij.

Zo’n opstelling kiezen is vragen om problemen, weet auteur Jelle Jolles van Het tienerbrein te vertellen. In NRC zei hij eind vorig jaar: “Als een ouder de problemen oplost, kan de jongere de situatie niet zelf aanpassen, en die oplossingen niet in de hersenen opslaan. En die zich op een later moment dus ook niet herinneren.” Daarom is het volgens Jolles zo belangrijk dat kinderen de gelegenheid krijgen om een blauwtje te lopen, een beetje verdriet te hebben, een beetje pijn te hebben, een beetje eenzaam te zijn. „Ook negatieve ervaringen zorgen voor zelfinzicht, voor zelfregulatie en voor empathie met anderen. Het helpt ze om stevige volwassenen te worden.”

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:03

_Penotti schreef:

Ik kan me, als deel van die generatie, er eigenlijk helemaal niet in vinden. Om mij heen zie ik eerder juist ouders die zelf heel erg pushen dat kinderen de beste moeten zijn, maar dan vooral door middel van training en "je hebt te luisteren naar authoriteit", waar het vervolgens dan misgaat (zijn we weer terug op het stukje opleiding van instructeurs)

Ik denk dat juist die constante stroom van kritiek ervoor zorgt dat kinderen overprikkeld raken. Ook door alles wat via social media en bijvoorbeeld bokt op je dak komt. En ja, dan is het niet gek dat iemand "niet met kritiek om kan gaan". En dan krijg je reacties als "Ik geef toch alleen wat feedback?" over dingen waar de desbetreffende persoon echt wel vanaf weet en zich op aan het ontwikkelen is.

Het grootste probleem is dat alles er per se 24/7 perfect uit moet zien. Mensen moeten leren dat ze overal een mening over mogen hebben, maar die niet altijd hoeven te geven.

Om dan even terug on topic te gaan, geldt dat ook voor geen open monden, steigerende paarden uit enthousiasme, of bijvoorbeeld de longeurs tijdens de KWPN hengstenkeuring waar iedereen destijds zo over viel.

En ja, ook het overslaan van de basis valt daaronder. Als het paard het trucje maar loopt is het goed. Niemand die het door heeft want de nummer 1 van Nederland doet het ook zo.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:12

Ja alles moet steeds goed zijn ze mogen geen foutje maken, word zo mogelijk door de ouders ook voorkomen.
Maar als ze dat wel maken mag er geen commentaar op komen want ze zijn zo goed. Kunnen daar dan ook niet tegen want ze zijn het niet gewend, als iemand op bokt ze bijvoorbeeld uit de droom haalt (of de eerlijke instructie)
En uiteraard ligt dat aan de ouders, niet aan de kinderen die hebben het zo ook maar in mee gemoeten.
En ik ben echt niet jaloers op ze, wil echt niet met ze ruilen, altijd maar presteren en nooit zelf eens op je bek mogen gaan om te leren.

Maar als er dan dieren in mee spelen zijn die óok nog eens de dupe. Van deze prestatie maatschappij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:39

MCE, ik heb een simpele telefoon, maar zit lekker op de bank met een laptop, hahaha. Maar moet dus naar binnen om even de tijd te nemen om op internet te zitten. Dat is soms 2x een half uurtje en soms wat dagen als ik last heb, uren achter elkaar. Wel tussen andere, belangrijke dingen door.

En ik haal veel van fb weg, maar wil contact houden met bepaalde mensen en als die iets delen of ergens op reageren lees je dat.

Het verbaasd me ook dat op nieuws berichten mensen echt ziek reageren. Ik had geen idee dat die mensen een nep profiel hebben en dat doen om discussies op te jagen en meer klikken te krijgen.

Penotti, weet je wat ook lastig is? Commentaar geven al is het nog zo onderbouwd en uit kennis en of ervaring.
Mensen hebben altijd die standaard antwoorden dan; Je bent jaloers. Doe het zelf dan beter. Internet held. Etc etc. Mensen kunnen amper in een discussie echt een discussie voeren. Luisteren naar de ander, de argumenten goed bekijken en dan met een eigen, onderbouwd antwoord komen.

Als iedereen steeds roept; laat het zelf dan beter zien. Gaan mensen dat overnemen en wordt dat een standaard reactie. Blijkbaar hoor je dan bij een groepje die elkaar zo steunen en op stal zeggen; niet luisteren naar die mensen op fb. Lekker verkeerd doortrainen thuis en elkaar sterk houden daarin.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:47

Oh ja, jaloers is er inderdaad zo een. Of moraalridders.
Of als je commentaar hebt op het trekwerk van een topruiter, doe het zelf dan beter.
Dat is inderdaad erg vermoeiend.

Maar goed, niets zeggen dat het ook niet veranderen denk ik dan maar weer :)
En op bokt zie je toch juist wel eens mensen die wel het licht zien omdat ze merken dat het anders kan.
Ik denk echt wel dat er wat op gang is betreft welzijnsverbetering, alleen zou het wat sneller mogen, maar goed, er is beweging, beter iets dan niets :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:55

Ongevraagd advies is altijd naar. Je wil zelf graag kunnen doen wat jij wil en waarvan jij denkt dat goed is voor je paard. Maar dan kan je niet van anderen verwachten dat zij zich helemaal aan gaan passen aan wat jij denkt dat goed is. Dat doe je zelf ook niet toch?

Op een pensionstal kan je beter gewoon je mond houden en 'advies' geven nav een post op social media is helemaal not done vind ik. Tenzij er om advies gevraagd wordt. Dan kan je wel zeggen wat jij vindt. Maar ongevraagd? Nee.. Daar ben ik ook echt niet van gediend hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:58

het verschil zit voor mij in de generatie, ik ben groot gekomen met vragen/luisteren/kijken/
er over sparren en nog ben nog altijd nieuwsgierig en ben nog niet uitgeleerd
we leerden van elkaar en we leerden met elkaar, nu weet iedereen het beter en heeft ieder - lijkt wel - de wijsheid in pacht en is een expert, en al helemaal geen inmenging dulden

gelukkig zijn er nog uitzonderingen waarmee je kunt sparren vrij en onbevangen kunt zoeken naar een oplossing zonder elkaar elkaars mening op te dringen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-20 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:01

Op pension heb ik me er altijd buiten gehouden.
Overigens vond ik het persoonlijk nooit erg als mensen wel wat wisten te zeggen tegen mij.
Kan waardevol zijn, kan ook niet waardevol zijn, of ten dele.
Maar goed bedoeld waardeer ik altijd. :j Ik denk altijd maar, ze nemen de tijd voor me. Dat is op zich al vriendelijk. Ze kunnen me ook negeren. Maar dat zal mijn gedachtekronkel wel wezen :D
Maar heb ze al weer een hele tijd aan huis, dus geen "ergernis "meer wat dat betreft.

Maar in een topic als deze of topic over de dressuursport, of topics over stalmangement oid word er zeker genoeg met die woorden gegooid hoor.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:11

Het heeft niks te maken met alle wijsheid in pacht hebben. Het heeft alles te maken met het leven en laten leven. Dat is in de paardenwereld toch wel een dingetje.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:14

SophievdV schreef:
Ongevraagd advies is altijd naar. Je wil zelf graag kunnen doen wat jij wil en waarvan jij denkt dat goed is voor je paard. Maar dan kan je niet van anderen verwachten dat zij zich helemaal aan gaan passen aan wat jij denkt dat goed is. Dat doe je zelf ook niet toch?

Op een pensionstal kan je beter gewoon je mond houden en 'advies' geven nav een post op social media is helemaal not done vind ik. Tenzij er om advies gevraagd wordt. Dan kan je wel zeggen wat jij vindt. Maar ongevraagd? Nee.. Daar ben ik ook echt niet van gediend hoor.

Dit dus.

En wat jij ook zegt penotti "even uit die droom halen" vind ik zo naar verwoord. Niemand weet waar iemand vandaan komt in zijn rijderij en als diegene dan eens trots een aantal foto's plaatst en er vervolgens bakken met commentaar op komt, en daarbij altijd herhalend van de voorgangers. Dat is voor jou misschien goed bedoeld commentaar, maar als daar niet om gevraagd wordt komt dat behoorlijk rauw op je dak. Vooral voor mensen die echt progressie hebben gemaakt. Dan zou je zelf ook wel iets hebben van laat maar zitten.

Mensen zijn vaak heel goed in staat zelfkritiek te leveren. Ik zie vaak gewoon harde kritiek, niet opbouwend. Wat dat betreft mag heel bokt wel een cursus feedback leveren doen.

Ook wat jij zegt MCE vragen/luisteren/kijken. En dan vooral die eerste. Als iemand niet om advies/feedback vraagt, geef het dan niet. Dat is het eerste wat ik op school heb geleerd over feedback. Ik zie dat hier op bokt ook steeds gebeuren. Een ITP topic waarbij specifiek wordt genoemd geen commentaar te leveren, en dat dat dan toch gebeurd. En dan vervolgens zeggen dat als diegene ooh's en aah's had gewild dat die het niet had moeten plaatsen en dat dit een discussieforum is.

Ik snap echt niet waarom iedereen altijd maar commentaar op anderen moet geven. Juist dat draagt bij aan het niet op je plaat mogen/kunnen gaan. Het is niet zozeer dat mijn generatie dat niet aankan, maar dat de hele wereld toekijkt, er iets van moet vinden, en diegene bij het minste of geringste foutje helemaal wordt afmaakt. En dat is helaas geen hyperbool.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:31

Uit de droom is misschien niet goed verwoord.
Maar ouders plaatsen kinderen wel vaak in een niet realistische bubbel. En als er dan een topic komt met mijn paard doet dit of dat niet. Mag er nog niet gezegd worden het ligt aan de ruiter.

Bij itp is ongevraagd maar niet heel Bokt is ongevraagd.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:37

Als ouders hun kinderen in een onrealistische bubbel plaatsen, wie ben jij dan daar wat van te zeggen? Ik vind dat ronduit onbeschoft.

Nogmaals: leven en laten leven. Ieder heeft zijn eigen manier. Zolang er geen misstanden plaats vinden waarbij dieren of mensen slachtoffer zijn, hoef je helemaal niks te doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:58

Omdat ze vragen om advies!
Lees je wel? Niet heel Bokt is itp of een pensionstal. Mensen vragen zo vaak om rijtechnishe tips. Is zelfs een heel forumonderdeek van.

Mensen gaan naar les. Je weet wel voor tips. Maar als de instructie niet mee l.lt in die bubble is het een slechte instructeur.

En wie heeft er last van: het paard!
Waar paard en recht handig gebruik van maakt. Je weet wel waar dit topic over gaat.

Dit is geen topic van we kletsen naar de mond toe van het och arme kind.
Misschien een ander onderwerp openen?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:08

Ah, wordt tijd dat zowel ruiter, ouders als instructie leert dat het altijd de fout van de ruiter is.

Maar we gaan wel heel erg off topic zo.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:11

Eens.

Is dat off topic? Zal Denk ik wel heel Wat gepluk en getrek minderen. Minder strakke neusriemen. Want die rot knol die niet luistert.