Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:29

Ilse, rijwind werkt wel als jij ze achterop je fiets zet :P

Nu moeten ze zelf hard rennen, is wat anders dan dat je op je dooie akkertje even naar de winkel peddelt op je fietsje.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:30

Gini: volgens mij is het vooral: dan wordt het minder efficiënt. Dan is de kans groter dat je meer warmte maakt dan dat je op dat moment kwijt kunt. Maar wind kan dit proces dus beïnvloeden. Dus als je bij dezelfde inspanning meer wind hebt (door ventilatie of snelheid) zul je je warmte beter kwijt kunnen.

Daarmee maak ik nog geen directe doorvertaling naar wel of niet crossen overigens. Maar het is wel enigszins relevant.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:37

pol013 schreef:
Gini: volgens mij is het vooral: dan wordt het minder efficiënt. Dan is de kans groter dat je meer warmte maakt dan dat je op dat moment kwijt kunt. Maar wind kan dit proces dus beïnvloeden. Dus als je bij dezelfde inspanning meer wind hebt (door ventilatie of snelheid) zul je je warmte beter kwijt kunnen.

Inderdaad. Als je zichtbaar zweet, heeft je lichaam het te warm (vandaar zweten) maar doordat het niet meteen verdampt, werkt de koeling dus niet meer optimaal.
Je zweet, door de verdamping wordt warmte van je lichaam onttrokken en wordt je koeler. Wanneer het zweet dus zichtbaar op je huid blijft liggen en is de lucht rondom je niet voldoende instaat om het zweet te laten verdampen en dus warmte aan je lichaam te onttrekken. Dus het is dan minder efficiënt en eigenlijk een eerste waarschuwing van je lichaam van 'he, beetje warm hierzo'.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:56

Ik geloof ook wel dat het per type paard anders is.
Ik heb quarterhorses. Reining gefokt dus kleiner, gedrongen en flink gespierd. Die zweten nu als een otter bij de training. Echt het drupt er van onder af en alles raakt doorweekt ( been bescherming enz)
Die worden uiteraard direct na het werk gedoucht en gaan dan nog even de molen in om op adem te stappen.

Een slanker paard met langere spieren zal er minder last van hebben.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:01

Mijn endurance paard is juist meer en beter gaan zweten. Aan het begin van een training/wedstrijd is hij met warm weer wat tammer, maar hij begint heel snel te zweten en vanaf dat moment loopt hij fijner en daalt zn hartslag. Zweten is niet slecht, zolang ze maar niet gaan staan zweten en puffen zonder inspanning, dan is er iets mis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:04

Zindane was half volbloed (V Kreator XX).

Ons paard (KWPN, spring gefokt) zweet momenteel meer op stal als onder het rijden. Helemaal stil zetten wil ik niet (anders kun je je lol op zodra je wel weer gaat rijden, ziet ie overal spoken :+ ), maar met beleid rijden is goed te doen. Hij lijkt er weinig last van te hebben want hij heeft looplust genoeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:04

Ilse_123 schreef:
Hoezo werkt rijwind niet voor het koelen van het paard? (zag ik ergens voorbij komen) Juist wel! Juist dit type paarden hebben ( in tegenstelling tot de wat koudbloederige paarden en zeker in tegenstelling tot mensen, aderen van mensen liggen in verhouding redelijk diep) grote aderen direct onder hun dunne huidje liggen. Laagje zweet erop en windje erlangs en dat bloed koelt een stuk sneller dan het bloed van de ruiter.

Ijsbad en koelen met ijswater ben ik geen fan van, door de kou vernauwen de bloedvaten zich waardoor je juist je warmte lastig kwijtraakt. Gewoon met lauw/koud water koelen en het koelen blijven herhalen waardoor het bleef de hitte kan afgeven aan het water dat steeds wordt vervangen.

Door kou vernauwen de bloedvaten niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:08

Door koelen vernauwen de bloedvaten wel

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:16

geerke schreef:

Niet dusdanig dat het een probleem geeft met ijswater af te koelen. Het lichaam geeft juist een goede en gezonde reactie, door meer bloed door het lichaam te pompen en je de warmte dus goed kwijt raakt. Lekker koelen met water dat zo koud mogelijk is, des te sneller het lichaam afkoelt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:44

_San87_ schreef:
geerke schreef:

Niet dusdanig dat het een probleem geeft met ijswater af te koelen. Het lichaam geeft juist een goede en gezonde reactie, door meer bloed door het lichaam te pompen en je de warmte dus goed kwijt raakt. Lekker koelen met water dat zo koud mogelijk is, des te sneller het lichaam afkoelt.

Voor de volledigheid.

geerke: alleen is er zoveel warmte aanwezig IN het paard dat ze niet 'dicht' gaan als je proportioneel koelt.

https://www.facebook.com/DrDavidMarlin/ ... 652547057/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:30

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:36

Er is in italie een koetspaard door de hitte overleden...en dsn nog volgouden dat ze beter presteren in de hitte :o?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:53

Ja een koetspaard is ook precies hetzelfde als een springpaard. Koetspaarden maken lange dagen. In de stad op het asfalt loopt de temperatuur al gauw veel meer op dan in een geventileerde stal. Ik geloof ook nooit dat die paarden gekoeld worden tussendoor. Dus je kan echt geen 1 op 1 vergelijking maken met goed getrainde sportpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:08

geerke schreef:
Er is in italie een koetspaard door de hitte overleden...en dsn nog volgouden dat ze beter presteren in de hitte :o?

moeten ook iets langer presteren in de volle zon denk ik, een uurtje voor de kar en dan de wei in kennen zij waarschijnlijk niet, voldoende drinken tussen door ook niet,
plus de slechte lucht en het hete asfalt - voeten koelen kan niet -

management van deze paarden is iets anders dan bij het doorsnee sportpaard wat in deze temperaturen moet presteren

een hond overleeft -met deze temperaturen - ook beter naast de auto ( terwijl een ritje prima kan) maar laat je hem achter in de afgesloten auto dan kan dat ook dodelijk zijn, mits iemand de autoruit inslaat om het dier te bevrijden

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:50

Wat ik dan wel weer apart vind is dat al 2 dagen met hoge temp in Exloo een samengestelde menwedstrijd aan de gang is op hoog niveau en daar hoor je dan weer niemand over...
Dat gaat gewoon door en blijkbaar is dat dan voor iedereen prima...
https://www.hoefnet.nl/exloo-mooie-twee ... suurdag-3/

Nou zullen dit ook absoluut goed getrainde paarden zijn en rijders die weten waar ze mee bezig zijn.
Maar het verbaast me dat hier dan niemand zich druk om maakt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:58

Nouvel schreef:
Wat ik dan wel weer apart vind is dat al 2 dagen met hoge temp in Exloo een samengestelde menwedstrijd aan de gang is op hoog niveau en daar hoor je dan weer niemand over...

Nou zullen dit ook absoluut goed getrainde paarden zijn en rijders die weten waar ze mee bezig zijn.

Als mensen er niets van af weten kunnen ze er ook niets van zeggen.
Mensport is niet zoveel in het nieuws. Ik volg het hier en daar wel maar hier had ik ook geen idee van.
Dus nee zo apart is het niet naar mijn idee.

Vandaag was de temperatuur hier wel oké. Maar voor mij maakt het niet uit welke tak van de sport het is boven de 30 graden zou er geen twijfel over moeten zijn om het hier in Nederland af te lassen.
Geloof dat paarden die aan de OS meedoen vaak al weken van te voren gaan om te acclimatiseren.
Dan nog vindt ik het zelf geen strak plan om paarden van kouder landen zulke prestaties te laten leveren in landen met een totaal ander klimaat maar dat lijkt me voor de paarden in ieder geval beter dan dat het hier ineens van 25 plots naar 35+ gaat en ze amper/geen tijd hebben om zich aan te kunnen passen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:00

Nouvel schreef:

Ik heb op dit forum al meermaals mijn ongeloof geuit over het doorgaan van eender welke competitie met paarden bij deze temperaturen. Er zijn vorig weekend in België veel wedstrijden gewoon doorgegaan, ik kan natuurlijk een topic voor ieder van hen openen (zijn we zo een paar topics verder :D) of ik kan gewoon de stelling poneren: je paard een intensieve sportprestatie laten leveren bij een hittegolf is onverantwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:07

Gini schreef:
Ik heb op dit forum al meermaals mijn ongeloof geuit over het doorgaan van eender welke competitie met paarden bij deze temperaturen. Er zijn vorig weekend in België veel wedstrijden gewoon doorgegaan, ik kan natuurlijk een topic voor ieder van hen openen (zijn we zo een paar topics verder :D) of ik kan gewoon de stelling poneren: je paard een intensieve sportprestatie laten leveren bij een hittegolf is onverantwoord.

Aangezien er nogal wat aanwijzingen zijn dat de dood van dit paard niet zoveel te maken had met de weersomstandigheden en het gaat over wedstrijden en hitte in het algemeen zou ik zeggen: open een apart topic over deze stelling.

Die ik daar dan van harte onderschrijf, maar dat terzijde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:11

Nee hoor, er zijn geen aanwijzingen whatsoever over de dood van dit paard. De ene stelling is even hard bewijsbaar als de andere. Er kunnen enkel veronderstellingen geplaatst worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:15

Heb je het artikel wat ik plaatste in de link ook gelezen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:17

Jazeker. Ook dat is niet meer dan een veronderstelling van de KNHS.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:21

Ik hoop dat de FEI ook met een rapport naar buiten komt als het onderzoek is afgerond. Maar goed, ook daar geldt dat er vast mensen zijn die er heel anders over denken. Ik denk dat we het hierover niet eens gaan worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:27

Dat er menwijdstrijden waren wist ik niet, kan ik er niets over zeggen ook ;)

Voor mij zou het gewoon regel mogen worden, word een dag boven de 30 voorspelt geen wedstrijden met dieren.
Dus ook niet voor honden bijvoorbeeld.

Of dat ongeluk nu wel of niet door de warmte kwam zal nooit gezien worden, immers hartslag enz is nooit meer te meten.|
Ook niet of het paard zich even wat minder lekker voelde en daarom struikelde.
De kans bestaat dat het daarmee te maken heeft, nee geen feit, maar wel kans.
Ga die kansen uitsluiten door geen doorgang te geven met die temperaturen.
Geef je ook geen voer voor de extremisten. Die hebben in Nederland steeds meer voor elkaar gekregen, pak je als dierensporter zelf niet door is de sport over 20 jaar compleet verdwenen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:44

Gini schreef:
Nee hoor, er zijn geen aanwijzingen whatsoever over de dood van dit paard. De ene stelling is even hard bewijsbaar als de andere. Er kunnen enkel veronderstellingen geplaatst worden.

Het is een feit dat het om half 10 ‘s ochtends maar 25 graden was (en dat is naar boven afgerond).
Heel hard bewijs dat 35 graden niet de oorzaak is. Als je dat dan nog vol wil houden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:53

Feit? Vanwaar heb jij die info?

Overigens vind ik het enorm verontrustend hoeveel personen wedstrijden in hoge temperaturen en luchtvochtigheid maar blijven goed praten onder de noemer: De waarden zijn niet slecht. Dan heb je echt zo een gigantische plaat voor jou kop. Als je wacht tot de waarden slecht zijn ben je een dierenbeul. Dan had er al vele stadia eerder moeten ingegrepen worden.

Ik schrik hier echt van... Geeft in mijn ogen heel duidelijk weer hoezeer mensen gericht zijn op roem, geld, iets kunnen bewijzen etc. Dagen in code rood en oranje vanwege temperatuur en ozonconcentratie. Iedereen hoort zoveel mogelijk binnen te blijven maar alles is ok en wij gaan lekker rijden!

Dit is het laatste wat ik hier nog zeg. Ik lees meer en meer met stijgende verbazing over hoe er met paarden wordt omgegaan en welke zaken er allemaal wordt bijgehaald om dit toch maar goed te praten :n