Nu moeten ze zelf hard rennen, is wat anders dan dat je op je dooie akkertje even naar de winkel peddelt op je fietsje.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
pol013 schreef:Gini: volgens mij is het vooral: dan wordt het minder efficiënt. Dan is de kans groter dat je meer warmte maakt dan dat je op dat moment kwijt kunt. Maar wind kan dit proces dus beïnvloeden. Dus als je bij dezelfde inspanning meer wind hebt (door ventilatie of snelheid) zul je je warmte beter kwijt kunnen.
Ilse_123 schreef:Hoezo werkt rijwind niet voor het koelen van het paard? (zag ik ergens voorbij komen) Juist wel! Juist dit type paarden hebben ( in tegenstelling tot de wat koudbloederige paarden en zeker in tegenstelling tot mensen, aderen van mensen liggen in verhouding redelijk diep) grote aderen direct onder hun dunne huidje liggen. Laagje zweet erop en windje erlangs en dat bloed koelt een stuk sneller dan het bloed van de ruiter.
Ijsbad en koelen met ijswater ben ik geen fan van, door de kou vernauwen de bloedvaten zich waardoor je juist je warmte lastig kwijtraakt. Gewoon met lauw/koud water koelen en het koelen blijven herhalen waardoor het bleef de hitte kan afgeven aan het water dat steeds wordt vervangen.
geerke schreef:Door koelen vernauwen de bloedvaten wel
_San87_ schreef:geerke schreef:Door koelen vernauwen de bloedvaten wel
Niet dusdanig dat het een probleem geeft met ijswater af te koelen. Het lichaam geeft juist een goede en gezonde reactie, door meer bloed door het lichaam te pompen en je de warmte dus goed kwijt raakt. Lekker koelen met water dat zo koud mogelijk is, des te sneller het lichaam afkoelt.
geerke schreef:Er is in italie een koetspaard door de hitte overleden...en dsn nog volgouden dat ze beter presteren in de hitte
Nouvel schreef:Wat ik dan wel weer apart vind is dat al 2 dagen met hoge temp in Exloo een samengestelde menwedstrijd aan de gang is op hoog niveau en daar hoor je dan weer niemand over...
Dat gaat gewoon door en blijkbaar is dat dan voor iedereen prima...
https://www.hoefnet.nl/exloo-mooie-twee ... suurdag-3/
Nou zullen dit ook absoluut goed getrainde paarden zijn en rijders die weten waar ze mee bezig zijn.
Maar het verbaast me dat hier dan niemand zich druk om maakt.
Nouvel schreef:Wat ik dan wel weer apart vind is dat al 2 dagen met hoge temp in Exloo een samengestelde menwedstrijd aan de gang is op hoog niveau en daar hoor je dan weer niemand over...
Dat gaat gewoon door en blijkbaar is dat dan voor iedereen prima...
https://www.hoefnet.nl/exloo-mooie-twee ... suurdag-3/
Nou zullen dit ook absoluut goed getrainde paarden zijn en rijders die weten waar ze mee bezig zijn.
Maar het verbaast me dat hier dan niemand zich druk om maakt.
Gini schreef:Ik heb op dit forum al meermaals mijn ongeloof geuit over het doorgaan van eender welke competitie met paarden bij deze temperaturen. Er zijn vorig weekend in België veel wedstrijden gewoon doorgegaan, ik kan natuurlijk een topic voor ieder van hen openen (zijn we zo een paar topics verder) of ik kan gewoon de stelling poneren: je paard een intensieve sportprestatie laten leveren bij een hittegolf is onverantwoord.
Gini schreef:Nee hoor, er zijn geen aanwijzingen whatsoever over de dood van dit paard. De ene stelling is even hard bewijsbaar als de andere. Er kunnen enkel veronderstellingen geplaatst worden.