na 2 keer had ik mn schapen daar weggehaald.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Zoolgangster schreef:Popstra schreef:
Lurcher is Engels voor stropershond, is een 'gebruikskruising' met vaak Greyhound. Ben in Nederland wel eens eigenaren van zulke honden tegengekomen die boos waren omdat de jachtopziener vond dat hun hond niet los mocht op de heide (Waar heel toevallig net een reekalf doodgebeten was door zo'n hond...)
Hemellichaam schreef:Uit het DNA-onderzoek zijn geen sporen van een wolf teruggevonden.
Het veulen zou doodgeboren zijn en nadien aangevreten door een vos en vogels.
Wolf en Paard schreef:De constatering -dat het veulen waarschijnlijk(!!) al dood was komt van onderzoeker *Joachim Mergeay* van het INBO (een bekend wolvenliefhebber en geen paardenman. Die stelde: (citaat) "Wat we wel hebben gezien is dat de vacht van het veulen niet was schoongelikt. En dat is typisch voor een veulen dat dood geboren is.">> einde citaat
Dit is een ronduit belachelijke verklaring. Immers, als de wolf kort na de geboorte is opgedoken en zich tegoed heeft gedaan aan het liggende veulen, dan gaat een merrie het veulen echt niet alsnog staan schoonlikken. Verder is het raar dat die Joachim het dan niet over de hoeven van dat doodgeboren veulen heeft en tot slot is het sowieso een vreemd verhaal, dat een hoogdrachtige merrie blijkbaar één tot drie dagen lang niet bezocht zou zijn door de eigenaar.
Dat <*wolven niet aangetoond worden met DNA-onderzoek*> is verder iets anders, dan dat er ook werkelijk geen wolven waren! Alleen als het monster nog voldoende genetisch materiaal heeft, kan de veroorzaker van de beten met zekerheid worden vastgesteld.
Voor de afname van het DNA, moet je bij de monstername wel toevallig het speeksel/DNA weten te verzamelen in je monster. Dat is niet simpel. En als dat mislukt, kan er evengoed "geen wolf" uitkomen. Zeker bij een karkas zonder vel dat druipt van bloed en vocht, is het verzamelen van DNA lastig. Onderaan deze pagina ( -> https://www.nowolvesbenelux.nl/advies-bij-schade-dieren/ ) staat uitgelegd, hoe DNA verzameld wordt.
Een ander probleem met DNA afname is dat "contaminatie" plaatsvindt door andere kleinere eters (zoals vossen) die zich NA de wolf aan de prooi tegoed doen. Het DNA van die vossen overheerst dan en de wolf wordt dan (onterecht) vrijgesproken. DNA-analyse is dus zeker niet "heilig" te verklaren. Zeker gezien de mogelijke risico's c.q. foutmarge bij monstername.
Mazida schreef:Wolven hebben hier ook al 3 Hooglanders doodgebeten, in deze omgeving loopt mijn paard 24 uur per dag in de wei, ik maak me toch wel zorgen. Zou het vreselijk vinden als hij levend wordt verscheurd, maar geen mogelijkheden om op te hokken of een heel groot hekwerk neer te zetten. En moeten we dat willen?
En wolven vallen ook echt wel mensen aan, hoe denk je anders dat sprookjes als Roodkapje en De Zeven Geitjes zijn ontstaan?
Knert schreef:Mazida schreef:En wolven vallen ook echt wel mensen aan, hoe denk je anders dat sprookjes als Roodkapje en De Zeven Geitjes zijn ontstaan?
Nu ga ik ook heel anders naar Assepoester en de 7 dwergen kijken.. En de gelaarsde kat..![]()
Nee zonder gein, neem aan dat het laatste argument niet serieus was? Kinderverhalen zitten vaak vol onjuistheden, vermaak en fantasie. Een sprookje dus.
Nu zegt dat niet iets over dat ik de wolf onderschat
Knert schreef:Mazida schreef:Wolven hebben hier ook al 3 Hooglanders doodgebeten, in deze omgeving loopt mijn paard 24 uur per dag in de wei, ik maak me toch wel zorgen. Zou het vreselijk vinden als hij levend wordt verscheurd, maar geen mogelijkheden om op te hokken of een heel groot hekwerk neer te zetten. En moeten we dat willen?
En wolven vallen ook echt wel mensen aan, hoe denk je anders dat sprookjes als Roodkapje en De Zeven Geitjes zijn ontstaan?
Nu ga ik ook heel anders naar Assepoester en de 7 dwergen kijken.. En de gelaarsde kat..![]()
Nee zonder gein, neem aan dat het laatste argument niet serieus was? Kinderverhalen zitten vaak vol onjuistheden, vermaak en fantasie. Een sprookje dus.
Nu zegt dat niet iets over dat ik de wolf onderschat