Gini schreef:We moeten ervoor zorgen dat we niet gezien worden als de roepende en spuwende massa met hooivorken die alleen maar met kreten als 'onzin, nonsens, klopt niet' kan gooien. We moeten ook correcte en goede argumenten hebben en inhoudelijk reageren en zien dat we niet continu hervallen in de fout van ad hominem.
Voila.
Shadow, had je hieroverheen gelezen misschien? Daar lijkt het namelijk op. Ik vind dit helemaal geen dramatische uitspraak, maar juist een hele reele manier van denken.
Het probleem is niet de discussie, die mag en moet gevoerd worden, want het is juist door dingen ter discussie te stellen die we altijd normaal hebben gevonden, dat er dingen gaan veranderen en mensen gaan nadenken. Daar helpt het wegzetten als larie van een onderzoek van een gerenommeerde universiteit niet bij. Ook de afschuwelijke reacties op de dierenactivisten helpen niet. Of ad hominems.
Ik zal drogredenen altijd bekritiseren, ook als de persoon het eens is met mij. Omdat die manier van een punt maken niet helpt om het doel te bereiken. Op de post van dier en recht op facebook hielp het blijkbaar nogal om de discussie aan te gaan, en mensen voor te lichten waarom dingen zo gedaan worden, en dat blijkt wel te werken.
Shadow0 schreef:Ik vind het onprettig omdat het alle kenmerken heeft van een spel dat eigenlijk helemaal niet gaat om paarden of hoe je met paarden omgaat.
Die indruk kreeg ik helemaal niet. Wel kreeg ik de indruk dat bij sommige mensen nogal wat kennis en communicatie skills misten. Daar valt gelukkig goed aan te werken.
Shadow0 schreef:Ik heb gezien hoe met dat soort retoriek de hele studiebeurs is gesloopt, iedere keer maar weer verwijzend naar de 'feestende student' en wat er ook veranderde in de werkelijkheid, het kon nooit het beeld veranderen van studenten die teveel feesten en te weinig doen. Net zolang tot het helemaal kapot was.
Ik heb geen zin dat dat met paardrijden als hobby gebeurt.
Wat is je punt nu? Moeten we het er maar vooral niet over hebben, vooral niet de discussie aangaan, want daardoor kunnen er weleens dingen veranderen in een richting die jij niet prettig vindt? Maar wat nu als die richtingverandering wel prettig is voor paarden? Uiteindelijk wordt het toch niet zo extreem.
Maar ik kan me herinneren dat er 10 jaar geleden enorm veel discussie was over bitten, over paarden anders gaan houden, en wat nu zo'n prettig gevolg daarvan is, is dat stands vrijwel verdwenen zijn, paarden dagelijks buiten komen (al kan het op sommige plekken veel beter worden nog) en mensen hard zijn gaan nadenken of ijzers wel nodig zijn, of hun zadel wel goed ligt, en dat een paard ook protest kan aantekenen omdat die niet zo goed in z'n vel zit. En dat daar dan ook mensen bij komen die met die specifieke issues wat kunnen.
En nu wordt het hoog tijd om naar ruiters zelf te gaan kijken, en dat lijkt mij een goed ding.