Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 02:51

Gini schreef:
We moeten ervoor zorgen dat we niet gezien worden als de roepende en spuwende massa met hooivorken die alleen maar met kreten als 'onzin, nonsens, klopt niet' kan gooien. We moeten ook correcte en goede argumenten hebben en inhoudelijk reageren en zien dat we niet continu hervallen in de fout van ad hominem.

Voila.

Shadow, had je hieroverheen gelezen misschien? Daar lijkt het namelijk op. Ik vind dit helemaal geen dramatische uitspraak, maar juist een hele reele manier van denken.

Het probleem is niet de discussie, die mag en moet gevoerd worden, want het is juist door dingen ter discussie te stellen die we altijd normaal hebben gevonden, dat er dingen gaan veranderen en mensen gaan nadenken. Daar helpt het wegzetten als larie van een onderzoek van een gerenommeerde universiteit niet bij. Ook de afschuwelijke reacties op de dierenactivisten helpen niet. Of ad hominems.

Ik zal drogredenen altijd bekritiseren, ook als de persoon het eens is met mij. Omdat die manier van een punt maken niet helpt om het doel te bereiken. Op de post van dier en recht op facebook hielp het blijkbaar nogal om de discussie aan te gaan, en mensen voor te lichten waarom dingen zo gedaan worden, en dat blijkt wel te werken.

Shadow0 schreef:
Ik vind het onprettig omdat het alle kenmerken heeft van een spel dat eigenlijk helemaal niet gaat om paarden of hoe je met paarden omgaat.

Die indruk kreeg ik helemaal niet. Wel kreeg ik de indruk dat bij sommige mensen nogal wat kennis en communicatie skills misten. Daar valt gelukkig goed aan te werken.
Shadow0 schreef:
Ik heb gezien hoe met dat soort retoriek de hele studiebeurs is gesloopt, iedere keer maar weer verwijzend naar de 'feestende student' en wat er ook veranderde in de werkelijkheid, het kon nooit het beeld veranderen van studenten die teveel feesten en te weinig doen. Net zolang tot het helemaal kapot was.

Ik heb geen zin dat dat met paardrijden als hobby gebeurt.

Wat is je punt nu? Moeten we het er maar vooral niet over hebben, vooral niet de discussie aangaan, want daardoor kunnen er weleens dingen veranderen in een richting die jij niet prettig vindt? Maar wat nu als die richtingverandering wel prettig is voor paarden? Uiteindelijk wordt het toch niet zo extreem.

Maar ik kan me herinneren dat er 10 jaar geleden enorm veel discussie was over bitten, over paarden anders gaan houden, en wat nu zo'n prettig gevolg daarvan is, is dat stands vrijwel verdwenen zijn, paarden dagelijks buiten komen (al kan het op sommige plekken veel beter worden nog) en mensen hard zijn gaan nadenken of ijzers wel nodig zijn, of hun zadel wel goed ligt, en dat een paard ook protest kan aantekenen omdat die niet zo goed in z'n vel zit. En dat daar dan ook mensen bij komen die met die specifieke issues wat kunnen.

En nu wordt het hoog tijd om naar ruiters zelf te gaan kijken, en dat lijkt mij een goed ding.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:50

Avalanche81 schreef:
[
Maar ik kan me herinneren dat er 10 jaar geleden enorm veel discussie was over bitten, over paarden anders gaan houden, en wat nu zo'n prettig gevolg daarvan is, is dat stands vrijwel verdwenen zijn, paarden dagelijks buiten komen (al kan het op sommige plekken veel beter worden nog) en mensen hard zijn gaan nadenken of ijzers wel nodig zijn, of hun zadel wel goed ligt, en dat een paard ook protest kan aantekenen omdat die niet zo goed in z'n vel zit. En dat daar dan ook mensen bij komen die met die specifieke issues wat kunnen.

En nu wordt het hoog tijd om naar ruiters zelf te gaan kijken, en dat lijkt mij een goed ding.

Stands zag je toch vooral op maneges. Eigen paarden werden niet zo gehouden. Op maneges wordt niet nagedacht over ijzerloos ((a uit bezuinigingsoverwegingen). Bij veel maneges staan ze in stallen en komen ze ook niet extra buiten. Goed liggende zadels kom je daar bijna niet tegen. ik kom nog teveel kreupele paarden tegen op maneges waarvan dan wordt gezegd "O, die loopt altijd al zo" Ik denk dat je juist in die hoek het meeste paardenleed tegenkomt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:08

Babootje schreef:
sporten schreef:
Hulpteugels zonder prima +:)+ graag zelfs als je sommige ruiters zien rijden geen gelul trek maar hard in een krul en rijden maar ook flink tempo erin het paard kan geen kant op |o

Zonder bit slaat nergens op 8)7

Hulpteugels zijn er niet voor om paarden in de krul te trekken, imo. Die heb je gewoon soms nodig om een paard dat geblesseerd is geweest of verkeerd gereden te helpen om zn lichaam weer goed te gaan gebruiken.
Net als een fysiotherapeut jou soms oefeningen laat doen die niet helemaal comfortabel zijn maar wel moeten om weer beweging te krijgen in een lichaamsdeel dat niet zo beweeglijk is.
Vanzelf gaat dat vaak niet. Probleem is dat mensen vaak een hulpteugel niet goed gebruiken.
Het probleem is en blijft dus bij onkunde en gedrag.

Maar dit is al kletskoek..... en dan ben jij ervaren, dus ga eens na wat onervaren mensen doen met die 'hulpteugels'.
Van 'hulp' is natuurlijk geen sprake.

Trek liever MEER tijd uit, en help het dier zoals 'moderner' revalidatietrainers dat voorstaan. Dan heb je tenminste kans dat je dier nog lang mee kan.
Je vergelijking is ook niet goed. Geen humane fysiotherapeut fixeert onderdelen van je lichaam, of dwingt met externe middelen een houding af.
Mensen als Mireille den Hoed of Karin Leibbrandt of zelfs een Rien van der Schaft, of een keur aan buitenlandse revalidatietrainers hebben uitgebreide documentatie over WAAROM die hulpteugels zo contraproductief en schadelijk zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:16

Benzz schreef:
Ninx schreef:
Mijn explosieve ruin die door hekwerk is gegaan en in rengalop over het asfalt richting huis ging, is zonder bit opeens veel sneller ontspannen en gehoorzamer.
De equestic saddleclip liet ook zien dat hij rechter is geworden in zijn lijf. Hij heeft het bit blijkbaar echt als onprettig ervaren, alhoewel hij altijd zijn mond open deed.

Maar dit zegt toch niets over jouw paard? Maar meer over jou als ruiter?

Dat zou heel goed kunnen. In dit geval zegt het iets over het paard... nou ja, dat zeg ik verkeerd. Het zegt iets over de ruiter waarvan ik dit paard kocht die zijn mond zo vreselijk beschadigd heeft.
Ik heb overigens wel overwogen of het aan mij lag, en 2 verschillende instructeurs over een periode van 2 jaar ook met hem laten werken. Steeds ging dit toch weer mis. Hij sloeg dicht en ging af.

Maar nu het bit uit is, en er een instructeur naast staat of ook wel eens op zit die vrijwel alles bitloos rijdt en op een geheel andere manier werkt, is het een totaal ander paard.
We hebben een aantal keer een A/B vergelijking gedaan.

Zonder bit is dit een TOTAAL ander paard.

Dus ik heb best spijt dat ik dat bit niet veel eerder heb uitgedaan. Niemand is vrij van fouten helaas.
Ik heb uiteindelijk bij mijn merrie ook het bit uitgedaan, voor haar is het iets minder van belang... maar ook bij haar bemerk ik tot nu toe positieve resultaten.

ps: of ik nu stel dat iedereen het bit uit moet doen? Niet perse. Vind ik dat iedereen moet ervaren hoe het gaat zonder bit, ja. Het is goed om te blijven checken of je niet teveel met je handen doet, het bit uit geeft een eerlijk beeld van waar je staat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:26

Reverie schreef:
pol013 schreef:
Overigens is het letsel uit het onderzoek Gent * (Uit onderzoek blijkt dat 83 procent van de sportpaarden een of meerdere verwondingen aan de mond heeft als gevolg van een bit).waar naar verwezen word als volgt verdeeld:

1) depigmentatie (figuur 6) (40,0%)
2) kloofjes in alle stadia van de wondheling (figuur 7) (37,7%)
3) schilfers (figuur 8) (22,5%)
4) vereelting (figuur 9) (21,7%)
5) schuurletsels (figuur 10) (5,8%).

In de mond van de paarden kwamen ook afwijkingen voor, maar deze waren veel beperkter in aantal.
1) Ter hoogte van de lagen werden geregeld afwijkingen gevonden wat betreft de symmetrie
(frequentie 8,3%).
2) Bij 1,7% van de paarden werden voor de wedstrijd reeds open wonden ter hoogte van de
slijmvliezen vastgesteld.

Daar zitten nogal wat gradaties van 'erg' tussen. Of je een bit wil verbieden door een schilferige mondhoek op 1 hoop te gooien met schade aan de slijmvliezen kun je je namelijk afvragen.

Ik denk dat ze toch ook wel gekeken gaan hebben waar die schilfers vandaan komen (1)? Los daarvan zijn de andere 80% van de letsels door bit wel 'erg'. Vind ik nog altijd best veel :) (2)

En ter verduidelijking, ik ben niet echt tegen of voor bit. Rij zelf bitloos, maar mennen doe ik met bit.

(1)Nee, het is 'gewoon' iemand geweest die wedstrijden bezocht heeft en ter plekke naar wat monden gekeken heeft. Daar is geen heel uitvoerig onderzoek per paard naar gedaan. Maar dat is keurig omschreven in het rapport.

(2)Nou ja, dat weet ik niet eigenlijk.
Ik weet niet of depigmentatie komt door pijnlijke druk. Of misschien gewoon van matige druk op de huid.
Ik weet niet of eelt alleen komt van vervelend aan het bit trekken of gewoon van in de mond liggen. Ik heb eelt op handen en voeten zonder daar nou echt rare dingen mee uit te halen.
Van huidschfilfers zou ik zelf dan niet zo snle schrikken. Dat is gewoon huis die zich wat snller vernieuwd. Dat kan al van helelmaal niets komen.

Als je die op een hoop gooit komt de 80-% 'schade' echt in een heel ander daglicht. Maar ik weet niet of dat terecht of onterecht is.

Ik vond het wél een interessant onderzoek en wat er er wel van meegenomen heb is dat ik best eens wat vaker op detail niveau naar de mond kan kijken. Binnen en buiten kant. En dat zou mogelijk een optie zijn om een echte verbetering door te voeren op wedstrijden: een mond controle vooraf en nadien. Niet heeel gemakkelijk maar wel mogelijk en misschien wel het beste antwoord op deze vragen.

Ik heb de indruk dat het een prima onderzoek was waarbij keurig de nuances aangegeven zijn. Maar dan moet je het wel even helemaal lezen. Bij dit niveau en budget onderzoek blijven er altijd heel veel grijzen gebieden over maar dat maakt het niet meteen irrelevant of slecht. het roept alleen een bult vragen op. Wat wil je schade noemen, wanneer mag je concluderen dat een verandering slecht is en vermeden moet worden.

Alle 2 kwamen ze door de test overigens. Al weet ik zeker dat mijn oudje in mijn begin jaren wel eens wat eeltigere mondhoeken heeft gehad. Veranderd inzicht van rijtechniek is daar debet aan.
En was ik erg benieuwd of er in de mond van mijn jonge paard iets terug te zien was van dat 'meeeegaaaa groot afgaan incident' van de springles de vorige avond. Waarbij ik echt even niet lekker meekwam en dus in zijn mond zat. Hij leek op dat moment niet erg ontdaan te zijn en ik vond ook niets in zijn mond gelukkig.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:42

Nog even terug naar dat rapport van die student uit Gent, er staat diverse malen in het verslag dat er geen verdere conclusies aan verbonden kunnen worden, dat er geen statistiek is toegepast en dat de gevonden gegevens niet verder gaan dan het onderzoek zelf. Dus waarom wil men hier zo graag conclusies aan verbinden als de onderzoeker zelf al zegt dat dat niet geoorloofd is?

Gini

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:15

Oh maar het is ook absoluut niet de bedoeling om conclusies te trekken die er niet zijn, maar het volledige onderzoek wegzetten als larie is dan weer het andere uiterste. :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:21

Gini schreef:
Oh maar het is ook absoluut niet de bedoeling om conclusies te trekken die er niet zijn, maar het volledige onderzoek wegzetten als larie is dan weer het andere uiterste. :D

Een onderzoek waar geen echte data in verwerkt zijn en waar de onderzoeker zelf zegt dat er geen conclusies getrokken kunnen worden, valt bij mij niet onder een zinvol onderzoek. Leuk tijdverdrijf maar verder gaat het niet echt ergens over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:25

Ik wil niet eens naar een rapport kijken, als en wondjes, druk of eeltplekken zijn van een bit dan gaat er iets NIET goed. Dat is op geen enkele manier goed te praten. En ja, ik ken ze..de paarden waar ik altijd met pijn in m'n hart voorbij loop met chronische kapotte mondhoeken door een bepaalde manier van rijden. Afschuwelijk.

Daar zit wat mij betreft de verbetering die D&R ook wilt, alleen is het bit afschaffen niet de oplossing.

Als instructeur was het meeste wat ik gebruikte in mijn lessen continu het woord: "loslaten", en dan niet de teugels loslaten maar een ontspannen meegaande hand realiseren vanuit een onafhankelijke zit. Met als doel het paard naar het bit te rijden, zonder een terugwerkende of vasthoudende hand en zonder druk. In mijn ogen gaat het daar mis met bitgebruik, een vasthoudende of terugwerkende hand, en/of dwingende hulpteugels. De slof mag van mij echt per direct verboden worden.

Ik heb contact met D&R op Facebook, ik probeer ze in te laten zien dat hun idee goed is om op te komen voor paarden welzijn maar dat ze op deze manier de plank mis slaan.
En ik ben een van de personen die de leken uitlegt daar wat ik zie en waarom we doen wat we doen, ik denk ook dat transparantie en uitleg en voorlichting geven goed is om te blijven doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:27

Dat bedoel ik dus, een masterthesis aan de UGent een leuk tijdverdrijf noemen. Als je met zo een uitspraak naar een Belgische paardenleek stapt, dan ga je zelf niet echt geloofwaardig overkomen.
Het is precies alsof we alleen de argumenten van D&R zinloos kunnen noemen, dat we niet verder komen dan zeggen dat iets nonsens is en zelfs masteronderzoeken wegzetten als larie. Ik heb maar enkele berichten in dit topic gezien die ook echt inhoudelijk de beweringen van D&R kunnen ontkrachten. Je wint geen discussie alleen door de mening van je tegenpartij nonsens te noemen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:33

Een verslag waar in staat dat je er geen conclusies aan kunt verbinden, daar moet je gewoon geen conclusies aan verbinden.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:50

Gini schreef:
Dat bedoel ik dus, een masterthesis aan de UGent een leuk tijdverdrijf noemen. Als je met zo een uitspraak naar een Belgische paardenleek stapt, dan ga je zelf niet echt geloofwaardig overkomen.
Het is precies alsof we alleen de argumenten van D&R zinloos kunnen noemen, dat we niet verder komen dan zeggen dat iets nonsens is en zelfs masteronderzoeken wegzetten als larie. Ik heb maar enkele berichten in dit topic gezien die ook echt inhoudelijk de beweringen van D&R kunnen ontkrachten. Je wint geen discussie alleen door de mening van je tegenpartij nonsens te noemen.

Ik moet wel even zeggen dat helaas een groot deel van de masterthesissen aan universiteiten wel degelijk "een leuk tijdverdrijf" kunnen genoemd worden. Ze zijn echt niet zo diepgaand of wetenschappelijk onderbouwd als je zou denken. Uiteindelijk is en blijft het een student die afgestudeerd wil geraken en daar zijn best voor doet, maar die is nog steeds geen wetenschapper. Zeker niet in een praktische richting zoals diergeneeskunde, die toch nog steeds vooral gericht is op het afleveren van dierenartsen en niet van publicerende wetenschappers.
Een doctoraatsonderzoek is hele andere koek, dat is écht gericht op wetenschappelijk onderzoek.
Een masterthesis is en blijft het werk van een idealiter 23 jarige student, die heel wat wetenschappelijk naslagwerk heeft gelezen, een poging heeft gedaan om zelf een onderzoek op te zetten en daar probeert een relevante conclusie uit te halen, op een tijdspanne van een jaar. Leuke poging, goed gewerkt, maar niet op te vatten als degelijk wetenschappelijk onderzoek.

De reden dat ik dit zo durf zeggen, is omdat ik zelf weet wat zo'n masterproef/thesis inhoudt, weliswaar binnen andere vakgebieden dan diergeneeskunde, maar de wetenschappelijkheid van zo'n onderzoek is wel degelijk in vraag te stellen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:57

Nou als het goed is, is onderdeel van zo'n onderzoek ook juist dat je je eigen onderzoek 'in vraag' stelt.
En dat doet dit (gentse) onderzoek ook keurig.
Er is ook niet zo veel mis met het onderzoek. Als het maar even gewoon uit leest. Halverwege stoppen met lezen en het onzin noemen werkt niet. Maar onderdelen er uit overnemen en gebruiken voor je eigen redenering werkt ook niet. Beide even fout.

Het heeft een keurige functie als verkenning en daar is de opzet ook best aardig voor geschikt. Het geeft informatie en stof tot nadenken. Niets meer niets minder. En iets wat ik als paardenhouder meer kan waarderen dan empirisch onderzoek: Ik zie op wedstrijd 'veel ruiters' dit of dat doen en daarom vind ik......

*Het DenR onderzoek is geen onderzoek maar een mening met de opmaak en schijn van een onderzoek.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 20-02-20 11:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:09

Toch wel eens met Pipodipo.
Het onderzoek is op zich interessant, maar meer dan een aanzet is het niet.

In het rapport van D&R zelf worden, naast het onderzoek van de Gentse studente, heel voorspelbaar, Strasser en Cook aangehaald. Cook staat sinds jaar en dag bekend om zijn uiterst radicale anti-bit standpunt en zijn onderzoek naar de gevolgen van bitgebruik is op zijn minst omstreden, en voorzover mij bekend ook deels achterhaald. Strasser is vooral bekend vanwege de naar haar genoemde Strassertrim, een wijze van bekappen waarbij gestreefd wordt naar een hoefvorm die lijkt op die van wilde mustangs (want dat is 'natuurlijk'), allang achterhaald als onzin maar heeft wel tot veel paardenleed geleid in de vorm van veel te korte, pijnlijke voeten en andere ellende (helaas heb ik dit van nabij mogen aanschouwen).

D&R stelt ergens in haar rapport dat 'een zachte ruiterhand niet bestaat' als het gaat om bitgebruik.
Met andere woorden, het bit op zich is al pijnlijk. Dat wordt vervolgens niet fatsoenlijk onderbouwd, er wordt wat gegoocheld met cijfers, maar er wordt vooral herhaaldelijk in woord en beeld ingezoomd op excessen. Er wordt gesproken van 'aan de teugel trekken' in plaats van 'de teugel aannemen'. Alsof ruiters per definitie de teugel flink aantrekken.

Het gevoel dat ik er al met aan overhoud, is dat D&R aan pseudowetenschap doet om haar punt te maken. Heel veel bronvermelding, maar nergens ook maar een zweem van een objectieve, genuanceerde insteek. Conformation biassed tot en met.
Het gaat immers om een hoger doel, de kruistocht tegen het bit en meer in het algemeen (en reken maar dat het ze daarom uiteindelijk te doen is) de paardensport in zijn totaal.

Het zou zoveel overtuigender zijn als ze zich zouden richten op VERKEERD bitgebruik. Zouden pleiten voor strengere concrete regels voor bitgebruik. Voor een soort ethische erecode voor ruiters aangaande rijden met respect voor het paard in alle opzichten. Dan kun je nog steeds die afschuwelijke foto's van wreed bitgebruik laten zien en de betreffende ruiters aan de schandpaal nagelen, maar juist ook door die foto's af te zetten tegen beeldmateriaal van paarden die wél fijn met bit gereden worden.
En laat om het beeld compleet te maken dan ook foto's zien van goed én verkeerd gebruik van bitloze optomingen.

Pleiten voor (meer) bitloos rijden, prima, maar bitloos per definitie als 'OK' verklaren, en een bit per definitie bestempelen als een martelwerktuig omdat het idee van een stuk ijzer in de mond van een paard jou niet aan staat, nee. Dan ga je voorbij aan het feit dat er genoeg paarden zijn die met bit heel fijn opgeleid worden, het bit aannemen, en vanuit een correcte basis dankzij de ragfijne communicatie via het bit door de ruiter begeleid kunnen worden naar een optimaal lichaamsgebruik zonder dat er sprake is van fysieke of mentale druk, laat staan onderwerping via het bit.
Laatst bijgewerkt door Askja op 20-02-20 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:19

pol013 schreef:
Nou als het goed is, is onderdeel van zo'n onderzoek ook juist dat je je eigen onderzoek 'in vraag' stelt.
Er is ook niet zo veel mis met het onderzoek. Als het maar even gewoon uit leest. Halverwege stoppen met lezen en het onzin noemen werkt niet. Maar onderdelen er uit overnemen en gebruiken voor je eigen redenering werkt ook niet. Beide even fout.

Dit! Uiteraard is dit onderzoek niet de heilige graal. Maar wel een bewijs dat D&R zich ingelezen heeft en niet zomaar met wat cijfertjes gooit. Dat was ook de initiële vraag: waar komen die cijfers vandaan?
Dat ze die onderzoeken en cijfers volledig interpreteren naar eigen standpunten, daar ben ik het mee eens, maar op zich komen ze dus beter beslagen te ijs dan een Bokker die puur gevoelsmatig alles afdoet als nonsens.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:24

Gini schreef:
pol013 schreef:

Dit! Uiteraard is dit onderzoek niet de heilige graal. Maar wel een bewijs dat D&R zich ingelezen heeft en niet zomaar met wat cijfertjes gooit. Dat was ook de initiële vraag: waar komen die cijfers vandaan?
Dat ze die onderzoeken en cijfers volledig interpreteren naar eigen standpunten, daar ben ik het mee eens, maar op zich komen ze dus beter beslagen te ijs dan een Bokker die puur gevoelsmatig alles afdoet als nonsens.

De vraag is niet zozeer waar die cijfers vandaan komen (al kun je daar ook vragen bij stellen, zie mijn vorige post), maar hoe deze geinterpreteerd worden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:27

Precies: Zeggen dat DenR zich ingelezen heeft klopt formeel dan wel maar de manier waarop ze dat vervolgens uitventen vind ik vervolgens niet serieus te nemen. Daar raken ze mij halverwege echt helemaal kwijt. :wave:

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:43

Askja schreef:
Gini schreef:

De vraag is niet zozeer waar die cijfers vandaan komen (al kun je daar ook vragen bij stellen, zie mijn vorige post), maar hoe deze geinterpreteerd worden.

Klopt, de interpretatie gebeurt heel gekleurd.

Reverie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:43

Jenara schreef:
Gini schreef:

Ik moet wel even zeggen dat helaas een groot deel van de masterthesissen aan universiteiten wel degelijk "een leuk tijdverdrijf" kunnen genoemd worden. Ze zijn echt niet zo diepgaand of wetenschappelijk onderbouwd als je zou denken. Uiteindelijk is en blijft het een student die afgestudeerd wil geraken en daar zijn best voor doet, maar die is nog steeds geen wetenschapper. Zeker niet in een praktische richting zoals diergeneeskunde, die toch nog steeds vooral gericht is op het afleveren van dierenartsen en niet van publicerende wetenschappers.
Een doctoraatsonderzoek is hele andere koek, dat is écht gericht op wetenschappelijk onderzoek.
Een masterthesis is en blijft het werk van een idealiter 23 jarige student, die heel wat wetenschappelijk naslagwerk heeft gelezen, een poging heeft gedaan om zelf een onderzoek op te zetten en daar probeert een relevante conclusie uit te halen, op een tijdspanne van een jaar. Leuke poging, goed gewerkt, maar niet op te vatten als degelijk wetenschappelijk onderzoek.

De reden dat ik dit zo durf zeggen, is omdat ik zelf weet wat zo'n masterproef/thesis inhoudt, weliswaar binnen andere vakgebieden dan diergeneeskunde, maar de wetenschappelijkheid van zo'n onderzoek is wel degelijk in vraag te stellen.

Hier moet ik je toch wel echt tegenspreken... Ik heb zelf twee masterthesissen geschreven in een wetenschappelijke (gezondheidszorg) richting en dat is helemaal geen 'poging tot' wetenschappelijk onderzoek.

Vaak zijn thesissen onder begeleiding van een phd.

Je methodiek, je steekproef etc. Alles moet correct zijn of je wordt gebuisd. Ik denk dat je een masterproef van architectuur niet mag vergelijken met thesissen uit geneeskundige richtingen. Dat zijn twee heel verschillende dingen.

De nadruk bij een thesis in een wetenschappelijke richting wordt zelf gelegd op het uitvoeren van een wetenschappelijk onderzoek, hele goeie thesissen worden omgezet tot een wetenschappelijk artikel zelfs gepubliceerd in peer reviewed journals. Doctoraatsstudenten hebben dezelfde opleiding gehad als masterstudenten, alleen kiezen zij ervoor om na die studie gewoon nog een extra onderzoek te doen.

Verder wil ik ook nog even aanvullen dat de auteur van de masterproef ongeveer 17 publicaties op haar naam heeft staan. Wat wilt zeggen dat ze niet een' gewone' dierenarts is, maar met een focus op onderzoek en een doctoraat heeft gedaan.
Laatst bijgewerkt door Reverie op 20-02-20 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:48

Reverie, het verslag van deze student spreekt voor zich, er is echt met de beste wil van de wereld niks wetenschappelijks van te maken.

Reverie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:55

Pipodipo schreef:
Reverie, het verslag van deze student spreekt voor zich, er is echt met de beste wil van de wereld niks wetenschappelijks van te maken.

Daar gaat het mij niet om :) Het gaat mij over de opmerking van Jenara en dat masterproeven een leuk tijdverdrijf zijn.

Is het volgens jou toeval dan? Dat 100 paarden wonden aan de mond hebben op de plaats waar het bit lag?

Reverie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:59

Askja schreef:
Toch wel eens met Pipodipo.
Het onderzoek is op zich interessant, maar meer dan een aanzet is het niet.

In het rapport van D&R zelf worden, naast het onderzoek van de Gentse studente, heel voorspelbaar, Strasser en Cook aangehaald. Cook staat sinds jaar en dag bekend om zijn uiterst radicale anti-bit standpunt en zijn onderzoek naar de gevolgen van bitgebruik is op zijn minst omstreden, en voorzover mij bekend ook deels achterhaald. Strasser is vooral bekend vanwege de naar haar genoemde Strassertrim, een wijze van bekappen waarbij gestreefd wordt naar een hoefvorm die lijkt op die van wilde mustangs (want dat is 'natuurlijk'), allang achterhaald als onzin maar heeft wel tot veel paardenleed geleid in de vorm van veel te korte, pijnlijke voeten en andere ellende (helaas heb ik dit van nabij mogen aanschouwen).

D&R stelt ergens in haar rapport dat 'een zachte ruiterhand niet bestaat' als het gaat om bitgebruik.
Met andere woorden, het bit op zich is al pijnlijk. Dat wordt vervolgens niet fatsoenlijk onderbouwd, er wordt wat gegoocheld met cijfers, maar er wordt vooral herhaaldelijk in woord en beeld ingezoomd op excessen. Er wordt gesproken van 'aan de teugel trekken' in plaats van 'de teugel aannemen'. Alsof ruiters per definitie de teugel flink aantrekken.

Het gevoel dat ik er al met aan overhoud, is dat D&R aan pseudowetenschap doet om haar punt te maken. Heel veel bronvermelding, maar nergens ook maar een zweem van een objectieve, genuanceerde insteek. Conformation biassed tot en met.
Het gaat immers om een hoger doel, de kruistocht tegen het bit en meer in het algemeen (en reken maar dat het ze daarom uiteindelijk te doen is) de paardensport in zijn totaal.

Het zou zoveel overtuigender zijn als ze zich zouden richten op VERKEERD bitgebruik. Zouden pleiten voor strengere concrete regels voor bitgebruik. Voor een soort ethische erecode voor ruiters aangaande rijden met respect voor het paard in alle opzichten. Dan kun je nog steeds die afschuwelijke foto's van wreed bitgebruik laten zien en de betreffende ruiters aan de schandpaal nagelen, maar juist ook door die foto's af te zetten tegen beeldmateriaal van paarden die wél fijn met bit gereden worden.
En laat om het beeld compleet te maken dan ook foto's zien van goed én verkeerd gebruik van bitloze optomingen.

Pleiten voor (meer) bitloos rijden, prima, maar bitloos per definitie als 'OK' verklaren, en een bit per definitie bestempelen als een martelwerktuig omdat het idee van een stuk ijzer in de mond van een paard jou niet aan staat, nee. Dan ga je voorbij aan het feit dat er genoeg paarden zijn die met bit heel fijn opgeleid worden, het bit aannemen, en vanuit een correcte basis dankzij de ragfijne communicatie via het bit door de ruiter begeleid kunnen worden naar een optimaal lichaamsgebruik zonder dat er sprake is van fysieke of mentale druk, laat staan onderwerping via het bit.

Als de onderzoeken van Strasser en Cook in peer reviewed journals gepubliceerd worden, dan valt er volgens mij helaas weinig tegen in te brengen ivm de resultaten van de onderzoeken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:29

Jawel dus. Nogmaals, het is een kwestie van interpretatie van de cijfers en bevindingen, en die is in hun geval nogal gekleurd.
Dat komt uiteraard ook binnen de wetenschap voor. Wetenschappers zijn ook maar mensen.

Een voorbeeld: Dr Cook meent dat headshaking te wijten is aan het bit. Headshaking is echter een dermate complex probleem dat er niet één afzonderlijke oorzaak voor te noemen is. Er zijn ook paarden die headshaken met een bitloos hoofdstel, of zelfs in de wei.
Verder heeft dr Cook een gepatenteerd bitloos hoofdstel ontworpen dat hij in die artikelen over headshaking ook aanprijst.
Dus niet erg objectief.
Laatst bijgewerkt door Askja op 20-02-20 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:34

@Reverie, op het moment dat je een masterthesis schrijft, ben je nog student en aldus nog geen wetenschapper. Je bent dit nog aan het leren, dus hoe goed jij ook je best doet om alles correct te doen, zodat het zo dicht mogelijk in de buurt komt van een wetenschappelijk onderzoek, het is en blijft een masterthesis en geen volwaardige wetenschappelijke publicatie. Dat een masterthesis en bijgaand onderzoek interessante aanzetten kunnen zijn voor verder onderzoek, wil ik niet ontkennen, dat is absoluut waar!
Het echter als sluitend en betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek te beschouwen, gaat een brug te ver voor mij. En uiteraard weet ik dat mijn eigen masterproef in architectuur niet te vergelijken valt met een thesissen uit andere richtingen, mijn eigen werk bedoelde ik dan ook niet zozeer. Het is gewoon heel belangrijk dat je de correcte regels volgt voor goed wetenschappelijk onderzoek, relevante steekproeven doet, etc. en daar is voor een masterthesis gewoonweg vaak niet voldoende tijd en onvoldoende middelen voor.

Dat de auteur van de masterthesis nadien een doctoraat heeft gehaald en andere publicaties heeft gedaan, maakt haar masterthesis niet zaligmakend, ik zou dan net haar verder werk willen lezen, aangezien dat geen studentenwerk meer is.

Daarbij komt ook nog dat héél veel onderzoeken die in vroeger tijden in wetenschappelijke tijdschriften en in peer reviewed journals werden gepubliceerd, al lang achterhaald zijn. Heel veel causale verbanden in zulke onderzoeken zijn vaak veel complexer dan wat er in 1 artikel werd aangetoond. Daarnaast werd er een paar jaar geleden nog maar ontdekt dat zeer veel onderzoeken vervalst worden, vanwege de "pay to publish" cultuur binnen universiteit, maar dat is een andere discussie.

En nee, het is waarschijnlijk geen toeval dat 100 paarden wonden aan de mond hebben op de plaats waar het bit lag, maar welke extra factoren hier een rol in hebben gespeeld zijn onvoldoende onderzocht om de sluitende conclusie te maken dat een bit schadelijk is. Al is er maar 1 paard dat met bit gereden werd en die wonden niet heeft, is die radicale conclusie onmiddelijk ontkracht. Vandaar ben ik het eens met een aantal van de andere berichten hier, er moet meer naar het gebruik worden gekeken, dan naar het middel op zich.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:37

Jenara schreef:
Al is er maar 1 paard dat met bit gereden werd en die wonden niet heeft, is die radicale conclusie onmiddelijk ontkracht.

Nou, zo werkt wetenschappelijk onderzoek ook niet hoor.