GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:36

Electra63 schreef:
Janine1990 schreef:
Toch grappig, ik kan nog steeds kaarten krijgen voor vandaag cq vanavond... Dat lukte me drie weken geleden niet meer bij het kfps... Die toen ook al wekenlang volledig uitverkocht waren... Met een beetje geluk kon je via marktplaats nog aan afzeggers komen...

Hoe kan zo'n klein stamboek die niets in de sport te zoeken heeft als ik sommigen mag geloven... Het zo goed doen qua liefhebberij...

Die kaarten zijn staankaarten.
De zitplaatsen waren allemaal bezet :D aan de ene kant van mij Duitsers en de andere kant Belgen :D
Ik vind de opmerking over het KFPS een beetje Calimero ;)

Ik weet niet wat er Calimero aan is eerlijk gezegd... Misschien verkeerd aangeduid met grappig, want ik vind het helemaaal niet zo grappig eigenlijk.

Zoals Jan aangeeft kunnen er een hoop minder mensen in het VEC, maar de doelgroep/afzetmarkt van het KFPS is ook minstens deze factor kleiner dan die van het KWPN.

Zelf een paar jaar terug bij het afscheid van Valegro geweest in Den Bosch, kort daarvoor bij de 3e bezichtiging van het KFPS. Het sfeerverschil was echt bizar. En dat terwijl de kwaliteit van de dieren in Den Bosch natuurlijk vele malen hoger ligt voor de sport... Dat is gewoon een feit.

In het kader van mijn zorgen over de dressuursport, vind ik dit oprecht best zorgwekkend.
En dan zeggen Duitsers en Belgen natuurlijk niet veel... Ik hoop en verwacht dat er net als in Leeuwarden ook Mexicanen en Amerikanen rondlopen en niet alleen op de VIP.
En het zou natuurlijk verre van eerlijk zijn wanneer de doelgroep en afzetmarkt het KWPN afzetten tegen het internationale imago van de Nederlandse (dressuur)rijderij...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: GLOCK’s Total US zegeviert ook in kür op muziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:38

Ik snap niet zo goed wat het ertoe doet. De Fries heeft zijn liefhebbers, het KWPN heeft zijn liefhebbers. Wat doen wel of niet uitverkochte presentaties ertoe.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:49

_San87_ schreef:
Ik snap niet zo goed wat het ertoe doet. De Fries heeft zijn liefhebbers, het KWPN heeft zijn liefhebbers. Wat doen wel of niet uitverkochte presentaties ertoe.

Naar mij idee is het een afspiegeling van de beleving van de sport.
En ik hoop dat ik ongelijk heb...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:53

Naar mijn idee is het een afspiegeling van hoe graag iemand naar een presentatie wil, het nut van een presentatie inziet. Voor mij als wedstrijdruiter is het totaal niet interessant. Zou ik een fokker zijn, zat ik vooraan waarschijnlijk.

Imo zegt het niets over hoe de sport beleefd wordt. Daar zeggen bezoekersaantallen bij wedstrijden en kijkersaantallen via sites e.d. meer over denk ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:57

Janine,
Jij bent niet in Den Bosch geweest, maar je suggereert dat het geen succes is, omdat er nog kaarten beschikbaar waren terwijl bij de Friezen alles uitverkocht was.
Nu is DB over meerdere dagen, ik weet niet bij de Friezen?
En dan natuurlijk de capaciteit van de accommodatie.
Er zijn staanplaatsen beschikbaar, daar kan je er zo een paar honderd extra van maken, als er vraag naar is.
De zitplaatsen zijn tegenwoordig genummerd, dus vaste plaatsen. Overdag waren er dus wel wat lege plaatsen, sommigen komen later of zijn alleen geïnteresseerd in de rubrieken onder het zadel.
'S Avonds waren alle zitplaatsen bezet, voorzover ik kon zien.

Wat betreft de sport, de Friezen zijn nog steeds in de minderheid wat sportprestaties.
Noem masr een Fries die meer dan 100 nakomelingen heeft in de GP zoals Jazz ;)

Helaas heb ik Total Us niet gezien, die komt vanavond en dan ben ik er niet. Maar ik heb genoten gisteren. Talentvolle paarden en ruiters gezien :D

En ook de hier verguisde Edward en HP kregen een staande ovatie voor hun prestatie tijdens het EK.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:21

Electra63 schreef:
Janine,
Jij bent niet in Den Bosch geweest, maar je suggereert dat het geen succes is, omdat er nog kaarten beschikbaar waren terwijl bij de Friezen alles uitverkocht was.
Nu is DB over meerdere dagen, ik weet niet bij de Friezen?
En dan natuurlijk de capaciteit van de accommodatie.
Er zijn staanplaatsen beschikbaar, daar kan je er zo een paar honderd extra van maken, als er vraag naar is.
De zitplaatsen zijn tegenwoordig genummerd, dus vaste plaatsen. Overdag waren er dus wel wat lege plaatsen, sommigen komen later of zijn alleen geïnteresseerd in de rubrieken onder het zadel.
'S Avonds waren alle zitplaatsen bezet, voorzover ik kon zien.

Wat betreft de sport, de Friezen zijn nog steeds in de minderheid wat sportprestaties.
Noem masr een Fries die meer dan 100 nakomelingen heeft in de GP zoals Jazz ;)

Helaas heb ik Total Us niet gezien, die komt vanavond en dan ben ik er niet. Maar ik heb genoten gisteren. Talentvolle paarden en ruiters gezien :D

En ook de hier verguisde Edward en HP kregen een staande ovatie voor hun prestatie tijdens het EK.

Wooowooow... ik beweer absoluut niet dat een Fries in de meerderheid is in de sport... Het tegenovergestelde... En dáárom vind ik het zo raar...

De Friese HK duurt 3 dagen. Uiteraard op de eerste twee dagen overdag niet uitverkocht. De proms wel geloof ik, maar dat is natuurlijk in geen enkel opzicht te vergelijken met de shows bij het KWPN, waar ik persoonlijk liever naartoe zou gaan.
Op vrijdagavond wordt daar het podium voor het orkest en koor na de proms omgebouwd tot tribune omdat ze daar meer mensen in kunnen bergen dan wanneer er staanplaatsen van worden gemaakt.
Van wat ik me kan herinneren bij het KWPN lijkt me een tribune dan ook wenselijker qua zicht.

Overigens ga ik niet alleen naar evenementen waar ik zelf iets te zoeken heb... Ik ben geen fokker, maar ik ga gerust voor een avondje uit naar Den Bosch vanuit Groningen. Misschien niet het juiste kader om vanuit te refereren. Maar dit zie ik om mij heen ook voornamelijk.

Begrijp me niet verkeerd, dit is geen afgunst, want ik gun het KWPN het van harte. En ik ga zelf ook graag, mits het me uitkomt en ik een slachtoffer kan vinden om mee te gaan, ook al viel de sfeer me de laatste keer tegen, dat is niet zo'n ramp wanneer je zulke mooie paarden kan bekijken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:37

Ik ben ook geen fokker, maar ik ga ieder jaar. Ik vind het gewoon interessant en leuk om te zien.

Dit topic gaat natuurlijk niet over de HK, maar over Total Us en EG als ruiter.

Het viel mij op, dat de paarden van EG en HP zeer relaxed waren bij de huldiging en het showblok/rondje.
Ik vind de mannen altijd wel relaxed bij dit soort hectiek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:40

Je hebt gelijk Electra, ik had de opmerking beter niet kunnen maken, het gaat er wel behoorlijk offtopic door.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:15

Janine1990 schreef:
Je hebt gelijk Electra, ik had de opmerking beter niet kunnen maken, het gaat er wel behoorlijk offtopic door.

Ach, misschien komen er later nog reacties die vanavond zijn geweest.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 01:38

Ik ben vanavond gewest. Vond het wel een leuke show. Vind nog steeds Total US een heel apart paard. Die heb zo veel hyperflexie. Ziet er soms bijna uit als Gal zijn benen de grond gaat raken wanneer ie piaffert.

Ik zou het wel fijn vinden als die dier en recht zich zou richten op Tuigers en Friezen in plaats van dressuur. Wat ik vanavond zag vond ik op sommige momenten meer of minder dieren mishandeling. Ze worden zo enorm opgefokt terwijl ze geen kanten op kan, en dan gaat mensen alleen maar harder schreeuwen en trampen. Tot dat de benen over de oren vloog. Wij mogen geen dieren in circussen, maar dit mag wel? Bijna elke dier kwam er zo bezweet eruit.

Dan zag wel de dressuur een stuk fijner uit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:28

Thatgrumpyh schreef:
Ik ben vanavond gewest. Vond het wel een leuke show. Vind nog steeds Total US een heel apart paard. Die heb zo veel hyperflexie. Ziet er soms bijna uit als Gal zijn benen de grond gaat raken wanneer ie piaffert.

Ik zou het wel fijn vinden als die dier en recht zich zou richten op Tuigers en Friezen in plaats van dressuur. Wat ik vanavond zag vond ik op sommige momenten meer of minder dieren mishandeling. Ze worden zo enorm opgefokt terwijl ze geen kanten op kan, en dan gaat mensen alleen maar harder schreeuwen en trampen. Tot dat de benen over de oren vloog. Wij mogen geen dieren in circussen, maar dit mag wel? Bijna elke dier kwam er zo bezweet eruit.

Dan zag wel de dressuur een stuk fijner uit.

Ik heb een fragment gezien van de afsluitende show, laat ik zeggen... die handen van Edward...
Ik vond ze nogal schokkend... Jammer dat Ingrid zover ik heb gezien weinig met Trafalgar werd, mooiste beeld gaf HP met Toto, alleen megataktfouten in de passage maar wel beter op lengte. Total vond ik wederom met het achterbeen achter de massa gaan in piaffe en bij tijden ook uit de takt.

Van tuigavonden weet ik niet beter dan dat het een kwestie is van klompen aan, kruiwagens aan de kant en beuken. In shows kan je ook gerust oren volstoppen, dan geeft het weinig en komt het niet zo hard binnen. Op wedstrijden is er nogal wat controverse over, dus in die zin begrijp ik je gedachten. Of die paarden zo zweten, geen idee...

Wat de Friezen betreft, zou ik je toch eens aanraden om naar de HK te gaan. Die dieren lijken soms te leven voor het applaus. Kijk bijvoorbeeld een Elias die op wedstrijd prima kan uitstrekken, maar het gisteravond pas deed voor applaus. De reden dat ze zweten zal tweeledig zijn... Ze zullen niet zo recent zijn geschoren als de meeste KWPN'ers, aangezien Friezen er in deze tijd van het jaar vrijwel standaard muisgrijs onder vandaan komen, je kan ze beter in oktober/begin november scheren en dan begin december weer als je de kleur wilt behouden. In zo'n hal zal de temperatuur ook gemakkelijk de 20+ aantikken is mijn ervaring en dat is wat anders dan de 7-10 graden die het momenteel buiten is.
Daarbij moet je niet vergeten dat de longinhoud van een Fries niet te vergelijken is met een KWPN'er, reden voor menners (marathon) om te gaan voor een arabofries die veel meer uithoudingsvermogen heeft.

En qua lopen kan je een Fries natuurlijk niet gaan vergelijken met een KWPN'er, ik ben geen liefhebber van de tuigrijderij, gewoon omdat ik er weinig aan vind. Maar ik kan niet ontkennen dat vrijwel alle Friezen een knietje in hun lopen hebben, niet iets waar ik een enorme fan van ben. Maar kijk op een doorsnee wedstrijd in de L naar een Fries die middendraf moet doen, het voorbeen slaat amper uit. Dat is toch echt een genetisch dingetje, waar niet iedereen (ik ook niet) doorheen kan kijken.
Alleen als het niet gekker werd dan de filmpjes op Phryso.com dan begrijp ik totaal niet waar je je druk om maakt... Dit is vrij mat voor paarden die op dat niveau tuigen... Eerlijk? Ik vond het uitermate saai aandoen.

Maargoed, ik begrijp de toegevoegde waarde van friese paarden op de KWPN Stallion Show niet echt...

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:37

Bij de HK van de Friezen waren ook KWPN tuigers. Collegiale uitwisseling, best een mooi gebaar. Je kunt je alleen afvragen of het specifiek in hun ras geïnteresseerde publiek het zo'n succes vindt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:47

IsabelleN schreef:
Bij de HK van de Friezen waren ook KWPN tuigers. Collegiale uitwisseling, best een mooi gebaar. Je kunt je alleen afvragen of het specifiek in hun ras geïnteresseerde publiek het zo'n succes vindt.

Oooh tijdens de proms dan zeker?
Maar daar vind ik het niet zo raar eigenlijk, dat is al sinds jaar en dag een verzameling van diverse rassen...

Naast dat ik de samenhang in de show niet goed vind voor mij een reden om daar niet heen te gaan eerlijk gezegd :o

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:54

Ik merk wel dat buitenstaanders/landers de Friezen echt fantastisch vinden, ook mensen die normaliter niks met paarden hebben vinden de Proms geweldig. Dat is bij het KWPN toch minder. Eerlijk is eerlijk: ze geven ook een prachtige show en halen alles uit de kast :D

Ontopic: of je er nu van houdt of niet: Total is toch wel een klasse apart, zoveel lossigheid en uitstraling. In dromenland zou ik Charlotte Dujardin er weleens op willen zien :o
Noemde iemand hier de tuigers ook nog even? Pfff, welke kant willen ze daar eigenlijk mee op? We stonden even bij de 'voorhal', het was voor de voorbrengers een hachelijke zaak, die tuigers flipten zo'n beetje. Geen enkele (ja, ze waren wel 60+) eigenaar waagt zich in de buurt van het eigen paard.
Daar waren de dressuurhengsten van Edward en partner koele kerels bij ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:23

Als echte liefhebber van de springerij ben ik toch ook maar in Den Bosch gebleven om wat dressuur te snuiven :-). Ik vond het mooi! En wat jammer dat er dan vooral over de handen van Edward wordt gesproken. Wat een rijkdom aan goede jonge dressuurpaarden hebben we bij het KWPN. En wat zijn ze inderdaad óf beter voorbereid óf/en minder rillerig dan een aantal jaren geleden. Ook de toelichting en soms wijze lessen van mensen als Marian Dorresteijn, Bert Rutten en Johan Hamminga vond ik interessant en verhelderend.

De tuigers vind ik in alles achterblijven. De paarden worden slecht voorbereid en uit redelijk betrouwbare kring heb ik vernomen dat een deel van de fokkers het ook echt niet anders wil dan zoals het nu gaat....Jammer voor de paarden en voor de sport.

M.b.t. de Friezen; ik heb begrepen dat dit initiatief vooral bedoeld was voor de buitenlandse gasten (met geld :-)).

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:43

Kendra, heerlijk om eens een positieve bijdrage te lezen. Ben ik vaak anders gewend, iets met eigen nest bevuilen of azijn of zoiets. Meestal ook onterecht.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:25

Ik vond Total gisteren ook de relaxder en fijner lopen dan tijdens de proef laatst.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:26

Ik heb de KWPN show via KWPN-tv gezien. Niet alles. Heb bij de tuigpaarden even pauze genomen. Maar schakelde in toen de kampioen gehuldigd werd. Tsjongejonge wat een vreselijk gedoe. Een tuigpaard, daarachter iemand met een knallende zweep, rammeldoosje, joelend publiek dat op de grond stampte (?) op de boarding bonkte (?)...dan denk ik echt...waar zijn we mee bezig!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:29

manubres schreef:
Ik heb de KWPN show via KWPN-tv gezien. Niet alles. Heb bij de tuigpaarden even pauze genomen. Maar schakelde in toen de kampioen gehuldigd werd. Tsjongejonge wat een vreselijk gedoe. Een tuigpaard, daarachter iemand met een knallende zweep, rammeldoosje, joelend publiek dat op de grond stampte (?) op de boarding bonkte (?)...dan denk ik echt...waar zijn we mee bezig!

Dat wordt al járen gedaan.
Goede schriktraining :+

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:30

IsabelleN schreef:

Ik vond deze 20 minuten wel gaaf hoor, leuk om een keer te zien!

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:46

Het is jammer dat mensen denken dat het OK is. Probeer zelf te denken dat je een kind daar in de midden zet, met een blinddoek en je zegt “ga rennen anders komt het zweep”. Ik zou ook rennen voor mijn leven in hoop dat het stopt. Meerderen van de paarden dat ik zag waren erg gestrest en bang. Maar ja, zo lang jij met plezier naar kijk is dat natuurlijk de belangrijkste...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:42

senna21 schreef:
manubres schreef:

Als het al jaaaaaren gedaan wordt, dan wordt het misschien eens tijd dat het stopt.
Zet eens een ander dier in de ring, bijv. een hond, en ga daar achteraan jagen met een zweep en met zijn alle juichen en joelen...dan is het ineens dierenmishandeling.
Ik denk dat geen een paard hier beter van wordt. Schriktraining doe je echt op een hele andere manier...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 08:52

Janine1990 schreef:
_San87_ schreef:

Naar mij idee is het een afspiegeling van de beleving van de sport.
En ik hoop dat ik ongelijk heb...

Je hebt ongelijk.
De zaterdag heeft jaren te kampen gehad met matige bezoekers aantallen. En als je het programma bekijkt is dat helemaal niet gek. Paarden werden alleen nog aan de hand in draf voorgebracht. Zegt lekker iets over de spring of dressuur kwalititen. Als je echt liefhebber was, was je woe-vrij al geweest.
Pas sinds een paar (2j?) hebben ze ook een show programma. En dat moet nog even landen bij het publiek+ dat is dan ook zo ongeveer de enig sport die je te zien krijgt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 09:56

manubres schreef:

Als het al jaaaaaren gedaan wordt, dan wordt het misschien eens tijd dat het stopt.
Zet eens een ander dier in de ring, bijv. een hond, en ga daar achteraan jagen met een zweep en met zijn alle juichen en joelen...dan is het ineens dierenmishandeling.
Ik denk dat geen een paard hier beter van wordt. Schriktraining doe je echt op een hele andere manier...

Tja ik weet niet, ik was op de 1e bezichtiging van de tuigpaarden (voor het eerst) en ben een leek in de tuigpaardensport. Daar waren ook shows met ook een boel gejuich en geklap inderdaad. Wat mij verbaasde was dat de aangespannen tuigpaarden gewoon poepiebraaf en cool waren. Ze stonden stil als ze stil moesten staan en zodra ze gingen lopen/ showen leken ze eigenlijk niet veel te geven om alle herrie.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:51

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik zie in de eerste pagina's vooral veel excuses over dat het paard gespannen is en daarom zo loopt. Dat kan natuurlijk best zo zijn, maar biomechanisch gezien klopt de proef van geen kant. En dat mag, ik kan me voorstellen dat hij thuis veel beter loopt dat weet ik niet. Maar in mijn optiek moet zoiets niet beloond worden met een eerste prijs.

Ik rij mijn eigen paard ook met zicht op biomechanica / klassieke dressuur en ook zij wordt wel eens gespannen waardoor er vrij weinig overblijf van onze training, dus ik begrijp het wel. Maar ik verwacht dan ook zeker niet een eerste prijs te winnen (wat verdrietig genoeg ook nog wel eens gebeurd).