Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:12

Sclimpre schreef:
Dat is een dappere poging om de vis te verdrinken. Je kan wel met heel vergezochte theorieën proberen aan te tonen dat de ander ongelijk heeft en dat je zelf helemaal niks moet veranderen. Daar hebben de paarden helemaal niks aan. Ik steek liever mijn energie in iets te verbeteren wat nodig en haalbaar is. Want ruimte voor verbetering is er zeker, gewoon in dit topic alleen al komen er bruikbare suggesties. Als de boel min of meer op orde is (hoeft niet perfect te zijn) verdwijnen acties zoals die op het EK vanzelf.
Dergelijke spectaculaire acties zijn eigen aan iets waar nog veel moet verbeterd worden. Denk maar aan vrouwenrechten, afschaffing van slavernij, milieu, etc. Eerst komen er spectaculaire acties waar iedereen verontwaardigd over doet en de actievoerders als gek bestempelt, vervolgens beginnen de mensen erover na te denken en ten slotte komen de meer technische mensen die met bruikbare oplossinen komen. Ik hoop dat we hier niet te lang in het eerste stadium blijven hangen.

Het is naief om te denken dat als de zaken verbeterd worden dat deze acties dan zullen stoppen.
Mijn post heeft niets te maken met een poging om de vis te verdrinken. Ik toon alleen maar aan hoe er binnen deze kringen gedacht wordt over "niet menselijke dieren"

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:15

Sclimpre schreef:
Loretta schreef:

Waarom ik ze extremisten noem is omdat ervoor hun totaal geen enkele tussenweg bestaat.

Laat ik een stukje met hun mee beredeneren. Dieren zijn dan gelijk aan mensen en hebben dan ook een zelfbeschikkingsrecht. Ik vraag me dan af hoe dat met euthanasie zou moeten gaan. Een wilsverklaring bij een hezond mens blijkt opeens toch niet zo geldig op het moment dat deze persoon dement wordt. Of terwijl wanneer mag je een dier met zelfbeschikkingsrecht laten inslapen?

Dat is een dappere poging om de vis te verdrinken. Je kan wel met heel vergezochte theorieën proberen aan te tonen dat de ander ongelijk heeft en dat je zelf helemaal niks moet veranderen. Daar hebben de paarden helemaal niks aan. Ik steek liever mijn energie in iets te verbeteren wat nodig en haalbaar is. Want ruimte voor verbetering is er zeker, gewoon in dit topic alleen al komen er bruikbare suggesties. Als de boel min of meer op orde is (hoeft niet perfect te zijn) verdwijnen acties zoals die op het EK vanzelf.
Dergelijke spectaculaire acties zijn eigen aan iets waar nog veel moet verbeterd worden. Denk maar aan vrouwenrechten, afschaffing van slavernij, milieu, etc. Eerst komen er spectaculaire acties waar iedereen verontwaardigd over doet en de actievoerders als gek bestempelt, vervolgens beginnen de mensen erover na te denken en ten slotte komen de meer technische mensen die met bruikbare oplossinen komen. Ik hoop dat we hier niet te lang in het eerste stadium blijven hangen.

Dit klopt inderdaad. Bij boerenbedrijven zie je ook minder en minder activisten. Omdat daar een verandering zichtbaar is, de branche communiceert open, legt uit, nodigt camera's e.d. op het bedrijf uit. Dat er nog steeds mensen tegen het houden van dieren zijn, dat klopt. Maar de algemene opinie is wel aan het veranderen van 'de boer als dierenmishandelaar' naar de boer als dierenliefhebber. Ondanks clubs als Wakker Dier die de boel in het extreme trekken met beelden uit het buitenland, hoor je toch meer bijval voor boeren.

Ik denk dat de KNHS/FNRS eens met de LTO om de tafel moet om tips te krijgen hoe zij de paardensport zoals wij ruiters deze ervaren uit te dragen. Wat wij allemaal doen om onze paarden blij en gezond te houden. En dat er nog veel verbeterd kan worden, absoluut. Dat kan dan ook getoond worden.

Loretta schreef:
Het is naief om te denken dat als de zaken verbeterd worden dat deze acties dan zullen stoppen.
Mijn post heeft niets te maken met een poging om de vis te verdrinken. Ik toon alleen maar aan hoe er binnen deze kringen gedacht wordt over "niet menselijke dieren"

Over het algemeen klopt het wel. Nu zal je bij de echte extremisten niks goed kunnen doen. Maar je kunt door openheid te geven en veranderingen door te voeren wél die personen bereiken die nog niet echt een mening hebben, maar al wel door de extremisten gevoed worden en de personen die al wel neigen naar een verbod op, maar deze nog niet uitspreken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:16

'Het is nog niet goed, maar het is duidelijk dat jullie bezig zijn te verbeteren' klinkt al vele malen fijner dan 'het is nog niet goed, maar je doet er ook gewoon geen flikker aan'.

En voor de leek zitten wij, denk ik, nog in het laatste hokje. Even heel zwart-wit gesteld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:17

Sclimpre schreef:
Cowboy55 schreef:
“Maar op plek X is het vochtiger dan op plek Y”. Dan hou je het indoor en conditioneer je de ruimte. Door niet te vliegen heb je enorm voor CO2 uitstoot ‘over’.

“Maar plek X ligt hoger dan plek Y. Luchtdruk verschillen” . Poeh poeh...luchtdruk. Heavy (jawel :D ). Dan hou je het ergens anders als dat dan al zo spannend is met die luchtdruk.

Je kan het ook anders bekijken. Als de paarden dicht bij huis blijven hebben ze de condities waar ze aan gewend zijn, in feite is het dus eerlijker. Want nu is een paard dat lang heeft moeten reizen en moet presteren in condities die veel afwijken van wat hij kent in het nadeel.

Wat reizen en vreemde locaties betreft...
Paarden raken daar snel aan gewend. Staan goed te eten op de andere locaties en zijn relaxed. Ook lange transporten zijn ze gewend. De vrachtwagens van tegenwoordig zijn super-de-luxe en comfortabel uitgerust. Ook daar weet men waar die mee bezig is. :)
De paarden zijn kostbare top atleten. Daar staan hele teams achter om het goed te managen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:22

Popstra schreef:
Sclimpre schreef:

Je kan het ook anders bekijken. Als de paarden dicht bij huis blijven hebben ze de condities waar ze aan gewend zijn, in feite is het dus eerlijker. Want nu is een paard dat lang heeft moeten reizen en moet presteren in condities die veel afwijken van wat hij kent in het nadeel.

Paarden raken daar snel aan gewend. Staan goed te eten op de andere locaties en zijn relaxed. Ook lange transporten zijn ze gewend. De vrachtwagens van tegenwoordig zijn super-de-luxe en comfortabel uitgerust. Ook daar weet men waar die mee bezig is. :)
De paarden zijn kostbare top atleten. Daar staan hele teams achter om het goed te managen.

Dit denk ik ook ja. Ik verhuur stallen aan vakantiegasten en de paarden die meekomen zijn over het algemeen erg chill en staan meteen te eten zodra ze in de box staan. En dat zijn geen topatleten die regelmatig reizen, maar rijpaarden van Jan van om de hoek en de knuffelpony van Keetje van de overkant.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:25

_San87_ schreef:
Dit klopt inderdaad. Bij boerenbedrijven zie je ook minder en minder activisten. Omdat daar een verandering zichtbaar is, de branche communiceert open, legt uit, nodigt camera's e.d. op het bedrijf uit. Dat er nog steeds mensen tegen het houden van dieren zijn, dat klopt. Maar de algemene opinie is wel aan het veranderen van 'de boer als dierenmishandelaar' naar de boer als dierenliefhebber. Ondanks clubs als Wakker Dier die de boel in het extreme trekken met beelden uit het buitenland, hoor je toch meer bijval voor boeren.

Daar heb ik het de hele tijd al over. De PUBLIEKE OPINIE. Daar moeten we ons op richten. De boeren zijn hier noodgedwongen mee bezig gegaan. Desondanks worden boeren nog steeds door een klein groepje extremisten behoorlijk geterroriseerd.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:29

Popstra schreef:

Wanneer paarden per vliegtuig moeten reizen is het toch minder chill. Van de OS in Atlanta herinner ik me dat er nogal wat zorgen waren voor de paarden en het reizen. Ook op de terugweg.
Per vachtwagen is het dan weer confortabeler, toch als de reis niet te lang is. paarden zijn dat idd snel gewend.
Maar dat neemt niet weg dat het geen kwaad kan over alternatieven na te denken.

AskjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:33

Als de boeren (en dus ook de paardensport/paardenhouderij) zelf genoeg positieve veranderingen doorvoeren ,in plaats van zich in het defensief te laten drukken, zal dat de sympathie en goodwill van het grote publiek vergroten, en daarmee wordt de extremisten de wind uit de zeilen genomen. Die preken dan nog uitsluitend voor eigen parochie, terwijl er nu toch genoeg mensen zijn die denken 'ik sta niet achter hun methoden, maar ze hebben wel een punt'.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:40

_San87_ schreef:
Bij boerenbedrijven zie je ook minder en minder activisten. Omdat daar een verandering zichtbaar is, de branche communiceert open, legt uit, nodigt camera's e.d. op het bedrijf uit. Dat er nog steeds mensen tegen het houden van dieren zijn, dat klopt. Maar de algemene opinie is wel aan het veranderen van 'de boer als dierenmishandelaar' naar de boer als dierenliefhebber.

Eenzelfde evolutie zie je op gebied van landbouw en milieu. Vroeger was het 'de boeren' vd 'de groenen'. Nu wordt de landbouw meer en meer ingeschakeld in het milieuubeheer.
Wat de landbouwsector kan zou de sector paardenhouderij/paardensport ook moeten kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:40

Askja schreef:
Als de boeren (en dus ook de paardensport/paardenhouderij) zelf genoeg positieve veranderingen doorvoeren ,in plaats van zich in het defensief te laten drukken, zal dat de sympathie en goodwill van het grote publiek vergroten, en daarmee wordt de extremisten de wind uit de zeilen genomen. Die preken dan nog uitsluitend voor eigen parochie, terwijl er nu toch genoeg mensen zijn die denken 'ik sta niet achter hun methoden, maar ze hebben wel een punt'.

Juist.

En de boeren pakken dat, vind ik, een heel stuk beter op. Ondanks dat het noodgedwongen is. Laten we dat noodgedwongen voor zijn, en leren van de boeren, hun communicatie, de communicatie van LTO. Hier ligt een grote kans voor de KNHS/FNRS.

Sclimpre schreef:
_San87_ schreef:
Bij boerenbedrijven zie je ook minder en minder activisten. Omdat daar een verandering zichtbaar is, de branche communiceert open, legt uit, nodigt camera's e.d. op het bedrijf uit. Dat er nog steeds mensen tegen het houden van dieren zijn, dat klopt. Maar de algemene opinie is wel aan het veranderen van 'de boer als dierenmishandelaar' naar de boer als dierenliefhebber.

Eenzelfde evolutie zie je op gebied van landbouw en milieu. Vroeger was het 'de boeren' vd 'de groenen'. Nu wordt de landbouw meer en meer ingeschakeld in het milieuubeheer.
Wat de landbouwsector kan zou de sector paardenhouderij/paardensport ook moeten kunnen.

Precies.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:41

Askja schreef:

Dat is nu wat we als paardenwereld moeten bereiken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:43

Wel grappig om te lezen, want LTO scoort helemaal niet meer hoog bij boeren, ze zijn erg veel leden verloren.

AskjaJarig

Re: Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:45

Ligt dat dan aan LTO of aan de boeren die afhaken?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:57

Eerder werd iets gezegd over het trainen van de paarden tot aan of zelfs over de grenzen van hun (fysieke) vermogens. Ik vind dat wel een belangrijk argument om het anders te gaan doen. Wedstrijden gaan daar natuurlijk over. Steeds hoger of moeilijker, steeds zwaarder of langer, afhankelijk van de discipline inderdaad. Want zo meten menselijke atleten zich met elkaar. Is dat wel netjes om ook zo met de paarden om te gaan?

Loretta

Re: Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:27

Al met al kun je wel stellen dat boeren weerbaarder beginnen te worden. Boeren mengen zich meer en meer in het publieke debat. Dat moet de paardensport ook doen.

https://www.destentor.nl/zwolle/boeren- ... oogle.com/

Waar ik mij binnen de paardenwereld toch wel het meest aan erger en daar ergerde ik mij al voor de tijd van het dierenrechtenactivisme aan dat is dat we elkaar niet eens in onze waarde kunnen laten.

AskjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:45

Dat komt ook doordat de paardenwereld enorm heterogeen is. En zo veel mensen, zo veel meningen.
Voor verschil van mening moet op zich ruimte blijven. Maar de paardenwereld zou erbij gebaat zijn als er een soort algemene 'code of conduct', inclusief een set ethische basisprincipes aangaande de omgang met paarden (en met elkaar!) ontwikkeld zou worden. Daar zou het nier bij moeten blijven, er moet vervolgens alles aan gedaan worden om die code of conduct actief uit te dragen, zowel intern als naar buiten toe. Via een grootschalige pr-campagne, maar ook op een structurelere wijze dmv voorlichting, om zo een mentaliteitsverandering ten gunste van paardenwelzijn op gang te brengen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:53

Askja schreef:

Ik denk dat het overal een beetje hetzelfde is.... de verenigingsgraad (noem je dat zo?) in Nederland daalt overal. Voor LTO geldt dat de branche zo breed is, dat veel boeren zich niet vertegenwoordigd voelen door LTO. Minder leden betekent minder inkomsten, dus minder mensen in dienst die aan belangenbehartiging kunnen doen, dus meer ontevreden boeren, minder leden, enz...
Volgens mij speelt er meer, maar dit in ieder geval ook.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:55

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:29

josien_m_ schreef:
Eerder werd iets gezegd over het trainen van de paarden tot aan of zelfs over de grenzen van hun (fysieke) vermogens. Ik vind dat wel een belangrijk argument om het anders te gaan doen. Wedstrijden gaan daar natuurlijk over. Steeds hoger of moeilijker, steeds zwaarder of langer, afhankelijk van de discipline inderdaad. Want zo meten menselijke atleten zich met elkaar. Is dat wel netjes om ook zo met de paarden om te gaan?

Ook hier draait alles weer om jurering en wat men wenst te zien. Ik zie ook extremen Waarvan ik mijn vraagtekens heb in de zin van ,,hoe ver moet je nog verder gaan om in de top te kunnen bij blijven,,
Het mag best een tandje minder.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:37

Askja schreef:

Tja, ik krijg vooral de grote ontevredenheid mee over hun vertegenwoordiging. LTO laat niks van zich horen, of niet duidelijk genoeg etc.etc. Wij zijn sowieso geen lid, voor ons kleine vleesveehouders is LTO totaal niet interessant.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:05

josien_m_ schreef:

Klopt het wel dat de wedstrijden steeds zwaarder worden? In het springen worden de hindernissen niet hoger en de balken zijn lichter geworden en vallen makkelijker om te zorgen dat paarden zich niet bezeren. In de cross eigenlijk idem dito. In de dressuur is de GP qua zwaarte en technische eisen al heel lang nagenoeg hetzelfde. De proeven worden maar zelden veranderd en de gevraagde oefeningen blijven wel zo ongeveer hetzelfde. Voor GPS geldt dat ook, alleen in de kur is er tegenwoordig zoiets als de moeilijkheidsgraad die meetelt en die openlijk getoond wordt tijdens de proef. Het gebeurt dus dat een ruiter tijdens de kur voor een eenvoudigere uitvoering kiest, net zoals de ruiter in een cross ook voor de makkelijkere optie kan gaan. Dat levert wel consequenties op voor punten of tijd natuurlijk, maar de keuze is er en wordt door de ruiters ook daadwerkelijk gebruikt. In de dressuur worden de punten wel steeds hoger omdat de paarden beter zijn en de africhting ook. We komen nog eens in dezelfde situatie als waar topturners in zaten, je kon alleen nog tussen een 9 en een 10 scoren. Maar gelukkig is het bij dressuur niet toegestaan om moeilijkere oefeningen te rijden, je mag maximaal wat in een GP proef zit en ze zijn ook streng op combinaties van figuren en oefeningen. Je kan je kur dus niet oneindig moeilijker maken, dat is niet toegestaan. Dus nee, de wedstrijden worden niet steeds zwaarder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:12

Kinke schreef:
Vorige week was hier iemand van een bedrijf op bezoek, toevallig komt het gesprek op een gegeven moment op paarden. Betreffende man heeft tuigpaarden en beleert ook paarden van anderen. Hij vertelt op een gegeven moment dat wanneer hij een 'rotzak' moet beleren, hij deze eerst 2 dagen zonder water en minimaal eten op stal laat staan. Ik kon me niet inhouden en zei dat dit dierenmishandeling is. Was hij totaal niet met me eens, de methode werkt namelijk hartstikke goed en daarmee is het doel bereikt dus dan is het prima. En zo zullen er tientallen, misschien wel honderden adressen zijn waar men op dezelfde manier 'werkt'.

Als dierenactivisten ergens zouden moeten gaan streaken dan is het in het tuigpaardengebeuren (ik weiger dat een sport te noemen) met hun oordoppen, opzet, trainen in de schoenen etc. Ik vrees dat het alleen niet zoveel effect zal hebben, want er kijkt geen hond naar, laat staan dat het op TV komt, en die beesten gaan alleen maar 'beter' lopen van wat tumult.

Ik heb er ook al eens eentje horen zeggen dat hij ze het liefst direct na castratie voor het eerst voor de wagen knoopt....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:24

Loretta schreef:
Avalanche81 schreef:
Sclimpre: precies. Het is niet omdat iemand voor jou extreme denkbeelden heeft, dat die geen punt heeft.

Waarom ik ze extremisten noem is omdat ervoor hun totaal geen enkele tussenweg bestaat.

Laat ik een stukje met hun mee beredeneren. Dieren zijn dan gelijk aan mensen en hebben dan ook een zelfbeschikkingsrecht. Ik vraag me dan af hoe dat met euthanasie zou moeten gaan. Een wilsverklaring bij een hezond mens blijkt opeens toch niet zo geldig op het moment dat deze persoon dement wordt. Of terwijl wanneer mag je een dier met zelfbeschikkingsrecht laten inslapen?

Je kan toch zien dat ze een punt hebben, zonder dat je er verder in meegaat dan jij denkt dat goed is? Je hoeft niet volledig aan hun eisen te voldoen hoor, dat is onzin, er zijn meer dan twee mogelijkheden. Dat verandert nog steeds niets aan het feit dat ze steekhoudende argumenten hebben, en je daar gewoon op een respectvolle manier mee in gesprek kunt, en kunt zeggen van, joh, we zijn bezig te verbeteren. Het is nog niet wat me willen, wat jullie willen is denk ik neit haalbaar, maar je hebt wel een goed punt en we gaan er aan werken.

Dat klinkt beslist beter dan "sla ze dood" en de scheldwoorden die er gebruikt zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:35

Avalanche81 schreef:
Dat klinkt beslist beter dan "sla ze dood" en de scheldwoorden die er gebruikt zijn.

Voorop gesteld "sla ze dood" en dat soort dingen zijn niet van mij afkomstig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:04

elnienjo schreef:
speurneusc schreef:
wat ik begrijp is dat we de paarden niet mogen overvliegen voor wedstrijden want dat is te veel stress, maar het overvliegen van gekochte paarden in buitenland naar nl. is aardig gestegen, en de paarden die verkocht worden naar buitenland dan???

Ik denk dat het reuze meevalt met die stress tijdens vluchten. Paarden die daar last van hebben zouden waarschijnlijk ook niet vlak na zo'n vlucht een topprestatie kunnen neerzetten. Voor paarden is het eerste ritje in een trailer of veewagen ook spannend, maar ook daar wennen ze aan.

Ik heb en tijdje als groom gevlogen en het valt over het algemeen best mee.
Die sport paarden waren juist hele fijne reizigers, veel gewend en erg relaxed. Het waren vaak de paarden die niet zoveel gewend waren die wat meer stress hadden.
En naast het opstijgen/landen is het vrij comfortabel voor de dieren.

Die internationale wedstrijden gaan voorlopig nog niet verdwijnen simpelweg omdat er gewoon teveel geld mee gemoeid is

Wat aanpassen in de basis sport betreft zou ik graag zien een verbod op sporen tot de M2 en het verbod op gebruik van de zweep in de proef.

Bitloos en vrijstelling van het gebruik van stang en trens in de hogere klassen zou mooi zijn.