Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arabesk schreef:Ik verheug me al weer op het tijdschrift 'de hippische ondernemer' waarin ze elke keer zo hun best doen om alles wat krom is recht te praten. Dat domme keurmerk heeft ook al afleveringen lang in de schijnwerpers gestaan. En het vorige rapport van dier en recht hebben ze helemaal uitgekauwd, maar er verandert geen steek.
Loretta schreef:Canon schreef:Wat ik grappig vind om te zien als ik berichten lees, is dat we eigenlijk allemaal in hetzelfde kamp zitten.. (De manege is ver buiten zijn houdbaarheidsdatum op gebied van paardenhouden/welzijn) Maar dat er meerdere gesprekken door elkaar lopen die elkaar soms proberen uit te sluiten, maar dat de link daartussen eigenlijk niet op die manier gebruikt kan worden.
Dat is ook zo, uiteindelijk willen we ook het beste voor de paarden. Ik had dan ook veel liever gezien dat dit vanuit de sector zelf was gekomen. Mijn probleem is dan ook vooral dat dit vanuit een groepering komt die hele bizarre denkbeelden heeft over de omgang met dieren.
Loretta schreef:De meeste verbeteringen komen voort uit de paardenwereld zelf. Daar hebben dierenrechtenclubs weinig aan bijgedragen.
Maflinger_S schreef:Het linke aan dit soort clubs is dat ze elk gevoel voor realiteit kwijt lijken te zijn, inclusief de daarbij behorende normen en waarden.
Dit rapport over de Hollandsche Manege is een mooi stukje knip- en plakwerk. Echter, er zit wel een kern van waarheid in als je kijkt naar hoe de paarden daar gehouden worden. Daar is ruimte voor verbetering.
Benzz schreef:Het is geen ideale plek, dat durf ook zo ook wel te zeggen. En die mensen moeten roeien met de riemen die ze hebben waarbij ze nogal tegengewerkt worden door de Gemeente. Maar om zo'n bedrijf compleet af te branden hier, dat gaat mij echt te ver. Je kunt niet verwachten dat iemand zijn levenswerk ineens opgeeft. Enige empathie kan geen kwaad. Ze zijn er duidelijk mee bezig om de paarden een fijner leven te geven.
Sclimpre schreef:Wat vinden jullie dan zo manipulatief aan het filmpje? Ik heb eerst de website van de Hollandsche Manège, dus de info die van de uitbater zelf komt, eerst bekeken en dan pas het filmpje. In het filmpje komt er niets voor wat ik niet verwacht had. Buiten dan die idioot die met een bladblazer stof staat te verspreiden in de stallen, maar dat is makkelijk op te lossen.
Wat ik echt schokkend vind ik dat de paarden gedurende 50 weken er jaar geen enkele vrijheid kennen. Hun leven bestaat in de stal staan, werken en elke dag een poosje losgelaten worden in een rijbaan. Dat is info die van de uitbater zelf komt.
Dat vind ik echt niet kunnen dat je dat een levend wezen aandoet.
Ik begrijp dat er plannen zijn voor verbetering, voor de verbouwing is dat concreet, maar voor de rest is het afwachten.
Als je dan leest dat de gloednieuwe manège No Limits qua behandeling van de paarden exact hetzelfde doet (zelfs zonder dat er spraken is van de 'vakantie' van 2 weken) én op hun website vermelden dat ze paardenwelzijn hoog in het vaandel dragen, dan heb ik er echt geen vertrouwen in dat 'de sector' die het zelf gaat oplossen.
Van mij hoeven paarden echt niet 24/7 buiten te staan, maar dagelijks enige vorm van vrijheid, dus niet in een minscuul zandpaddockje of in een veel te volle rijbaan, zou toch het absolute minimum moeten zijn.
Ik heb de indruk dat een aantal mensen zo druk bezig zijn te schieten op de boodschapper dat ze er geen oog meer voor hebben dat de boodschap zelf wel erg zorgwekkend is. En dat is toch wel de essentie.
Sclimpre schreef:Wat vinden jullie dan zo manipulatief aan het filmpje? Ik heb eerst de website van de Hollandsche Manège, dus de info die van de uitbater zelf komt, eerst bekeken en dan pas het filmpje. In het filmpje komt er niets voor wat ik niet verwacht had. Buiten dan die idioot die met een bladblazer stof staat te verspreiden in de stallen, maar dat is makkelijk op te lossen.
Wat ik echt schokkend vind ik dat de paarden gedurende 50 weken er jaar geen enkele vrijheid kennen. Hun leven bestaat in de stal staan, werken en elke dag een poosje losgelaten worden in een rijbaan. Dat is info die van de uitbater zelf komt.
Ik begrijp dat er plannen zijn voor verbetering, voor de verbouwing is dat concreet, maar voor de rest is het afwachten.
Als je dan leest dat de gloednieuwe manège No Limits qua behandeling van de paarden exact hetzelfde doet (zelfs zonder dat er spraken is van de 'vakantie' van 2 weken) én op hun website vermelden dat ze paardenwelzijn hoog in het vaandel dragen, dan heb ik er echt geen vertrouwen in dat 'de sector' die het zelf gaat oplossen.
Van mij hoeven paarden echt niet 24/7 buiten te staan, maar dagelijks enige vorm van vrijheid, dus niet in een minscuul zandpaddockje of in een veel te volle rijbaan, zou toch het absolute minimum moeten zijn.
Ik heb de indruk dat een aantal mensen zo druk bezig zijn te schieten op de boodschapper dat ze er geen oog meer voor hebben dat de boodschap zelf wel erg zorgwekkend is. En dat is toch wel de essentie.
Sclimpre schreef:Loretta schreef:Omdat er ook uit allerlei bronnen blijkt dat de paarden regelmatig verwisseld worden met een groep en naar weilanden gaan.
Dat zou mooi zijn. Over welke bronnen heb je het?
Loretta schreef:er is zelfs sprake geweest van een Paddock naast de manege. Maar vanwege bezwaar van omwonenden heeft de gemeente besloten geen vergunning te verlenen. Zo hoog heeft de gemeente Amsterdam het dierenwelzijn blijkbaar ook niet in het vaandel staan. maar goed. De rechter ging dus mee met de argumentatie van de gemeente Amsterdam.
Wie de klagende omwonenden waren en of die iets te maken hebben met dierenrechten is helaas niet duidelijk.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:3585
Loretta schreef:Sclimpre schreef:
Dat zou mooi zijn. Over welke bronnen heb je het?
Bijvoorbeeld hun eigen Facebook account.
Ik vind het heel opmerkelijk dat ze daar op 3 Juni zeggen dat het weideseizoen voor de Hollandsche paarden is begonnen.
Ik geef toe dat dat vrij weinig is. Maar het is nog steeds meer dan de twee weken volgens D&R.
Loretta schreef:er is zelfs sprake geweest van een Paddock naast de manege. Maar vanwege bezwaar van omwonenden heeft de gemeente besloten geen vergunning te verlenen. Zo hoog heeft de gemeente Amsterdam het dierenwelzijn blijkbaar ook niet in het vaandel staan. maar goed. De rechter ging dus mee met de argumentatie van de gemeente Amsterdam.
Wie de klagende omwonenden waren en of die iets te maken hebben met dierenrechten is helaas niet duidelijk.
Canon schreef:Loretta schreef:er is zelfs sprake geweest van een Paddock naast de manege. Maar vanwege bezwaar van omwonenden heeft de gemeente besloten geen vergunning te verlenen. Zo hoog heeft de gemeente Amsterdam het dierenwelzijn blijkbaar ook niet in het vaandel staan. maar goed. De rechter ging dus mee met de argumentatie van de gemeente Amsterdam.
Ik denk ook niet dat dat met elkaar verbonden ligt, die activisten en een gemeente die weigert.. Dat is enkel verbonden met elkaar omdat het om dezelfde stal gaat. Dat ze geweigerd hebben zal met de omgeving en andere soortgelijke factoren te maken hebben, het is nu eenmaal midden in een stad en ze liggen gewoon klem tussen alles als stal. Maar haalt niet weg dat ze als gemeente geweigerd hebben.
Het laat wel zien dat de stal bewegingen maakt te willen veranderen. Al in 2017. En dan komt er een activistische partij die dat weglaat en in 2019 met de boodschap komt dat het slecht gaat.. Dat is een voorbeeld van de gaten die ik eerder bedoelde. En ik denk jij ook.. Als je er meer weet, help ik je zo knopen.
Canon schreef:Sclimpre schreef:Wat vinden jullie dan zo manipulatief aan het filmpje? Ik heb eerst de website van de Hollandsche Manège, dus de info die van de uitbater zelf komt, eerst bekeken en dan pas het filmpje. In het filmpje komt er niets voor wat ik niet verwacht had. Buiten dan die idioot die met een bladblazer stof staat te verspreiden in de stallen, maar dat is makkelijk op te lossen.
Ik snap je bericht.
Maar het is van mijn kant uit niet schieten op de boodschapper omdat het verhaal totaal niet zou kloppen. Ik vraag me af wat ze er écht mee willen. Mijn afgelopen twee berichten zouden dat hebben aangetoond.
Ik ben zelf filmmaker en afstudeerder in communicatie en multimedia en wat ik zie in de video is heel veel detailwerk, maar geen overzichtsshots of grotere kadreringen die andere informatie zouden kunnen geven dan wat er mis is. Dit is een compilatie van details die er niet kloppen aan de stal. En meer of minder kun je er niet van maken: het is een retorische vorm van boodschap. En daarom is het bijvoorbeeld geen documentaire.
Het glas is halfvol of halfleeg en beide uitersten kan ik heel gemakkelijk goed praten op die manier, omdat de andere kant wordt uitgesloten. (Nogmaals, los gezien van dat er geheid zaken niet kloppen op gebied van paardenwelzijn!) Ik ben oprecht benieuwd naar de communicatie-technische kant van dit verhaal en de zender. Vandaar dat ik mijn kritische vragen en stellingen deel.![]()
Mijn doel is niet het verhaal afdoen als niet waar, maar de boodschapvorming is net als de beeldkeuze erg ingezoomd en daar heb ik vragen bij.
En ja, dat nieuwe nieuwsbericht heb ik ook gezien. Bizar! Dan snap ik heel goed je conclusie!Actueel, het is een zorgelijke ontwikkeling, daar heb je gelijk in. Alleen maakte ik die nog niet openbaar omdat het 1 voorbeeld is in een land van 10. Niet persoonlijk bedoelt trouwens, Ik ben oprecht blij met de inzichten die je deelt en praat er graag samen over, ondanks misschien verschillende perspectieven. Zo maken we elkaar bewuster.
Daarom ben ik eigenlijk heel benieuwd: hoe kijken jullie naar de video en de boodschapvorming van Deze organisatie?
Pipodipo schreef:Nou, zo professioneel is de reactie van Canon nou ook weer niet, omdat er niet gekeken is naar de context en achtergrond. De feiten zijn ook niet meegenomen, zoals het overduidelijke knip-en-plakwerk in het filmpje en ook niet de terugkerende aantijgingen aan het adres van de familie Valk.
De FB pagina laat zien dat de paarden: op buitenrit gaan in het bos, samen in groepen los staan in de rijbanen op de eigen locatie (vrijheid en sociaal gedrag), op vakantie gaan op een locatie op het platteland, er vrij gesprongen wordt op de eigen locatie en ook onder het zadel in de lessen, de paarden op crosstraining gaan bij een gerenommeerde trainer, er speel en doe middagen zijn met verkleedpartijtjes waarbij de pony's vertroeteld en verwend worden. Variatie genoeg en ook zijn deze paarden heel erg veel samen bij elkaar. TUssen al deze activiteiten worden er ook nog lessen gelopen van verschillend niveau.
Pistasche schreef:Pipodipo schreef:Nou, zo professioneel is de reactie van Canon nou ook weer niet, omdat er niet gekeken is naar de context en achtergrond. De feiten zijn ook niet meegenomen, zoals het overduidelijke knip-en-plakwerk in het filmpje en ook niet de terugkerende aantijgingen aan het adres van de familie Valk.
De FB pagina laat zien dat de paarden: op buitenrit gaan in het bos, samen in groepen los staan in de rijbanen op de eigen locatie (vrijheid en sociaal gedrag), op vakantie gaan op een locatie op het platteland, er vrij gesprongen wordt op de eigen locatie en ook onder het zadel in de lessen, de paarden op crosstraining gaan bij een gerenommeerde trainer, er speel en doe middagen zijn met verkleedpartijtjes waarbij de pony's vertroeteld en verwend worden. Variatie genoeg en ook zijn deze paarden heel erg veel samen bij elkaar. TUssen al deze activiteiten worden er ook nog lessen gelopen van verschillend niveau.
Ik begrijp steeds niet waarom mensen naar aanleiding van een foto kunnen aannemen dat dit regelmatig gebeurd. Ik kan vanmiddag een foto nemen van mijn paard in de weide terwijl ze de rest van het jaar opgesloten staat in een box.
Pistasche schreef:En waarom willen ze bij D&R dat niet? Omdat deze locatie gewoon heel erg lastig is om überhaupt geschikt te maken om het dierenwelzijn te verhogen. Als dat nu al niet kan, door ruimte gebrek, kan dat dus na de veranderingen ook niet. Misschien moet je er eens gaan kijken en begrijp je dan beter waarom sommige bokkers enkele bevindingen van Dier & Recht wel kunnen bevestigen.