Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:35

Het linke aan dit soort clubs is dat ze elk gevoel voor realiteit kwijt lijken te zijn, inclusief de daarbij behorende normen en waarden.

Dit rapport over de Hollandsche Manege is een mooi stukje knip- en plakwerk. Echter, er zit wel een kern van waarheid in als je kijkt naar hoe de paarden daar gehouden worden. Daar is ruimte voor verbetering.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:49

Ik verheug me al weer op het tijdschrift 'de hippische ondernemer' waarin ze elke keer zo hun best doen om alles wat krom is recht te praten. Dat domme keurmerk heeft ook al afleveringen lang in de schijnwerpers gestaan. En het vorige rapport van dier en recht hebben ze helemaal uitgekauwd, maar er verandert geen steek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 22:25

Arabesk schreef:
Ik verheug me al weer op het tijdschrift 'de hippische ondernemer' waarin ze elke keer zo hun best doen om alles wat krom is recht te praten. Dat domme keurmerk heeft ook al afleveringen lang in de schijnwerpers gestaan. En het vorige rapport van dier en recht hebben ze helemaal uitgekauwd, maar er verandert geen steek.

Dat blad lees ik ook altijd met 'plezier' :D.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:28

Loretta schreef:
Canon schreef:
Wat ik grappig vind om te zien als ik berichten lees, is dat we eigenlijk allemaal in hetzelfde kamp zitten.. (De manege is ver buiten zijn houdbaarheidsdatum op gebied van paardenhouden/welzijn) Maar dat er meerdere gesprekken door elkaar lopen die elkaar soms proberen uit te sluiten, maar dat de link daartussen eigenlijk niet op die manier gebruikt kan worden.

Dat is ook zo, uiteindelijk willen we ook het beste voor de paarden. Ik had dan ook veel liever gezien dat dit vanuit de sector zelf was gekomen. Mijn probleem is dan ook vooral dat dit vanuit een groepering komt die hele bizarre denkbeelden heeft over de omgang met dieren.

Ik begin jou beweegredenen steeds beter in te zien naarmate je stukken uitlegt. En ik denk dat je wel degelijk gelijk hebt in wat je probeert te zeggen.

Wat ik apart vindt, en tegelijk toch wel zorgwekkend, is dat we een vrij grote discussie houden onderling om de zender van dit bericht (D&R), terwijl we nergens ook maar hebben geluisterd naar de beweegredenen van de stalhouder zelf. Dat hebben we heel eenzijdig voor onszelf ingevuld en zijn daarmee akkoord gegaan. Dan snap ik de (niet zozeer angst) maar veel meer oplettendheid van Loretta volkomen. En kom ik terug op mijn eerdere "appelleren aan angst" uitspraak. We zijn allemaal mensen, maar er is een reden waarom 'nepnieuws' e.d. zo gemakkelijk wordt verspreid en in mijn gevoel lopen we daar met Dier&Recht toch wel met open ogen in.. Ik ken ze niet hoor, ook hun agenda niet. Maar vooral die laatste maakt het voor mij dat ik me afvraag wat er nu echt gaande is. Vooral omdat deze stal zelf online een heel ander beeld geeft van de situatie dan zij. Aan de boodschap van D&R ontdek ik steeds meer gaten, en dan heb ik niet eens een half uur besteed aan inlezen in beide partijen..

Kern van mijn verhaal: Ze hebben mij pas overtuigd van hun verhaal als ze mij kunnen aantonen dat hun onderzoek gedegen en neutraal was en dat er ook positief resultaat was én hoe zich dat heeft verhouden tot de rest om tot deze resultaten te komen. Dan is het een onderzoek. Zoals zij het nu presenteren was ik niet afgestudeerd, dat weet ik wel. Voor nu ga ik daarom mee met stemming makerij.

Los van de paarden, een paard hoort buiten en heeft recht op zijn nodige ruimte. En ook het sociaal maatschappelijk gedeelte vindt ik een gegronde reden tot extra nadenken.

Loretta schreef:
De meeste verbeteringen komen voort uit de paardenwereld zelf. Daar hebben dierenrechtenclubs weinig aan bijgedragen.

En zo hoort het ook. Ik ga ook niet met al mijn vrienden de bakker vertellen hoe je brood bakt en anders mijn beelden maken en welke acties dan nog meer uitvoeren om mijn gelijk te halen. Want dat is het denk ik een beetje. Als ze hun gelijk niet krijgen, gaan ze stennis schoppen en harder schreeuwen. Deze video als hoofdvoorbeeld. Ik vind dat we kritischer mogen kijken naar wat nu op tafel is gelegd.. Is niks ergs aan, zorgt voor nieuwe en misschien wel betere inzichten.

Maflinger_S schreef:
Het linke aan dit soort clubs is dat ze elk gevoel voor realiteit kwijt lijken te zijn, inclusief de daarbij behorende normen en waarden.

Dit rapport over de Hollandsche Manege is een mooi stukje knip- en plakwerk. Echter, er zit wel een kern van waarheid in als je kijkt naar hoe de paarden daar gehouden worden. Daar is ruimte voor verbetering.

Eens! :j
We mogen echt kritischer kijken naar wat nu op tafel ligt namens D&R. Ik heb het niet vaak genoeg kunnen horen op mijn opleidingen "altijd grondig je bronnen checken!"

Ze hebben na zien van de beelden en status van het pand gelijk in dat het beter kan. Maar hun bericht en video lijkt meer een vorm van modder gooien van D&R wat niet bijdraagt aan het verbeteren van de stallen, hooguit de kijkers thuis een eenzijdig beeld voortafelen en goed door elkaar schudden tot er commotie ontstaat.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:59

Wat vinden jullie dan zo manipulatief aan het filmpje? Ik heb eerst de website van de Hollandsche Manège, dus de info die van de uitbater zelf komt, eerst bekeken en dan pas het filmpje. In het filmpje komt er niets voor wat ik niet verwacht had. Buiten dan die idioot die met een bladblazer stof staat te verspreiden in de stallen, maar dat is makkelijk op te lossen.
Wat ik echt schokkend vind ik dat de paarden gedurende 50 weken er jaar geen enkele vrijheid kennen. Hun leven bestaat in de stal staan, werken en elke dag een poosje losgelaten worden in een rijbaan. Dat is info die van de uitbater zelf komt.
Dat vind ik echt niet kunnen dat je dat een levend wezen aandoet.
Ik begrijp dat er plannen zijn voor verbetering, voor de verbouwing is dat concreet, maar voor de rest is het afwachten.
Als je dan leest dat de gloednieuwe manège No Limits qua behandeling van de paarden exact hetzelfde doet (zelfs zonder dat er spraken is van de 'vakantie' van 2 weken) én op hun website vermelden dat ze paardenwelzijn hoog in het vaandel dragen, dan heb ik er echt geen vertrouwen in dat 'de sector' die het zelf gaat oplossen.
Van mij hoeven paarden echt niet 24/7 buiten te staan, maar dagelijks enige vorm van vrijheid, dus niet in een minscuul zandpaddockje of in een veel te volle rijbaan, zou toch het absolute minimum moeten zijn.
Ik heb de indruk dat een aantal mensen zo druk bezig zijn te schieten op de boodschapper dat ze er geen oog meer voor hebben dat de boodschap zelf wel erg zorgwekkend is. En dat is toch wel de essentie.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:17

Benzz schreef:
Het is geen ideale plek, dat durf ook zo ook wel te zeggen. En die mensen moeten roeien met de riemen die ze hebben waarbij ze nogal tegengewerkt worden door de Gemeente. Maar om zo'n bedrijf compleet af te branden hier, dat gaat mij echt te ver. Je kunt niet verwachten dat iemand zijn levenswerk ineens opgeeft. Enige empathie kan geen kwaad. Ze zijn er duidelijk mee bezig om de paarden een fijner leven te geven.

Dit inderdaad. Je kunt nooit opeens alles compleet overhoop gooien, zowel qua regels als financieel niet. Het is zeker al heel mooi dat er wat gaat veranderen en ik vind het goed dat dat ook gebeurt. Nu vind ik dat op bijna elke manege wel heel wat verbetert mag worden qua welzijn, maar wel top dat het hier -eindelijk- ook gaat gebeuren :)

Als ze ‘s nachts de hele nacht in de bak mogen lopen hebben ze al meer vrije beweging dan een ander gemiddeld manegepaard := Hier op de manege in de buurt mogen ze 2 keer per week in de buitenbak staan tijdens het uitmesten. En soms nog als lesklanten ze even losgooien.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:23

Sclimpre schreef:
Wat vinden jullie dan zo manipulatief aan het filmpje? Ik heb eerst de website van de Hollandsche Manège, dus de info die van de uitbater zelf komt, eerst bekeken en dan pas het filmpje. In het filmpje komt er niets voor wat ik niet verwacht had. Buiten dan die idioot die met een bladblazer stof staat te verspreiden in de stallen, maar dat is makkelijk op te lossen.
Wat ik echt schokkend vind ik dat de paarden gedurende 50 weken er jaar geen enkele vrijheid kennen. Hun leven bestaat in de stal staan, werken en elke dag een poosje losgelaten worden in een rijbaan. Dat is info die van de uitbater zelf komt.
Ik begrijp dat er plannen zijn voor verbetering, voor de verbouwing is dat concreet, maar voor de rest is het afwachten.
Als je dan leest dat de gloednieuwe manège No Limits qua behandeling van de paarden exact hetzelfde doet (zelfs zonder dat er spraken is van de 'vakantie' van 2 weken) én op hun website vermelden dat ze paardenwelzijn hoog in het vaandel dragen, dan heb ik er echt geen vertrouwen in dat 'de sector' die het zelf gaat oplossen.
Van mij hoeven paarden echt niet 24/7 buiten te staan, maar dagelijks enige vorm van vrijheid, dus niet in een minscuul zandpaddockje of in een veel te volle rijbaan, zou toch het absolute minimum moeten zijn.
Ik heb de indruk dat een aantal mensen zo druk bezig zijn te schieten op de boodschapper dat ze er geen oog meer voor hebben dat de boodschap zelf wel erg zorgwekkend is. En dat is toch wel de essentie.

Ik snap je bericht.
Maar het is van mijn kant uit niet schieten op de boodschapper omdat het verhaal totaal niet zou kloppen. Ik vraag me af wat ze er écht mee willen. Mijn afgelopen twee berichten zouden dat hebben aangetoond.

Ik ben zelf filmmaker en afstudeerder in communicatie en multimedia en wat ik zie in de video is heel veel detailwerk, maar geen overzichtsshots of grotere kadreringen die andere informatie zouden kunnen geven dan wat er mis is. Dit is een compilatie van details die er niet kloppen aan de stal. En meer of minder kun je er niet van maken: het is een retorische vorm van boodschap. En daarom is het bijvoorbeeld geen documentaire.

Het glas is halfvol of halfleeg en beide uitersten kan ik heel gemakkelijk goed praten op die manier, omdat de andere kant wordt uitgesloten. (Nogmaals, los gezien van dat er geheid zaken niet kloppen op gebied van paardenwelzijn!) Ik ben oprecht benieuwd naar de communicatie-technische kant van dit verhaal en de zender. Vandaar dat ik mijn kritische vragen en stellingen deel.:j

Mijn doel is niet het verhaal afdoen als niet waar, maar de boodschapvorming is net als de beeldkeuze erg ingezoomd en daar heb ik vragen bij.

En ja, dat nieuwe nieuwsbericht heb ik ook gezien. Bizar! Dan snap ik heel goed je conclusie! :j Actueel, het is een zorgelijke ontwikkeling, daar heb je gelijk in. Alleen maakte ik die nog niet openbaar omdat het 1 voorbeeld is in een land van 10. Niet persoonlijk bedoelt trouwens, Ik ben oprecht blij met de inzichten die je deelt en praat er graag samen over, ondanks misschien verschillende perspectieven. Zo maken we elkaar bewuster.

Daarom ben ik eigenlijk heel benieuwd: hoe kijken jullie naar de video en de boodschapvorming van Deze organisatie?
Laatst bijgewerkt door Canon op 28-06-19 10:38, in het totaal 6 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:23

Sclimpre schreef:

Omdat er ook uit allerlei bronnen blijkt dat de paarden regelmatig verwisseld worden met een groep en naar weilanden gaan. In de zomer gaan alle paarden op vakantie maar tussendoor staan ze ook om beurten elders. Ook worden de rijbakkken gebruikt om de paarden in de nacht los te gooien. Natuurlijk is het niet ideaal en kan het altijd beter. Maar halve waarheden zoals D&R en ook zusterorganisaties steeds weer verspreiden daar help je dierenwelzijn niet mee vooruit.

Een willikeurig filmpje van een dergelijke organisatie zegt mij persoonlijk niets meer. Hun gaan vooringenomen naar een bedrijf en zullen hun best doen om iets te vinden. dit is keer op keer het geval.

Ik kan als buitenstaander niet beoordelen hoe de Hollandse manege werkt. Het is begrijpelijk dat je al snel het beeld hebt van een manege midden in de stad. dat kan niet veel soeps zijn. Het probleem is nu dat nu deze discussie hier een tijdje loopt dat er wederom gaten geschoten worden in de argumentatie van D&R. Zoals al gezegd. Ik kan dat vanaf hier niet beoordelen. Wel weet ik inmiddels dat D&R en soortgelijke organisaties keer op keer betrapt worden op halve waarheden en vaak ook regelrechte onzin. Hoe betrouywbaar zijn dergelijke organisaties dan nog. Als dat de manier is hoe je het leven van dieren wilt verbeteren dan doe je toch echt iets fout.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:25

Loretta schreef:
Omdat er ook uit allerlei bronnen blijkt dat de paarden regelmatig verwisseld worden met een groep en naar weilanden gaan.

Dat zou mooi zijn. Over welke bronnen heb je het?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:35

Sclimpre schreef:
Loretta schreef:
Omdat er ook uit allerlei bronnen blijkt dat de paarden regelmatig verwisseld worden met een groep en naar weilanden gaan.

Bijvoorbeeld hun eigen Facebook account.

Ik vind het heel opmerkelijk dat ze daar op 3 Juni zeggen dat het weideseizoen voor de Hollandsche paarden is begonnen.
Ik geef toe dat dat vrij weinig is. Maar het is nog steeds meer dan de twee weken volgens D&R. Ook de berichten in dit topic van D&R geven een heel genuanceerder beeld weer dan dat van D&R

Al met al roepen deze beelden van D&R vooral vragen op.

Loretta

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:49

er is zelfs sprake geweest van een Paddock naast de manege. Maar vanwege bezwaar van omwonenden heeft de gemeente besloten geen vergunning te verlenen. Zo hoog heeft de gemeente Amsterdam het dierenwelzijn blijkbaar ook niet in het vaandel staan. maar goed. De rechter ging dus mee met de argumentatie van de gemeente Amsterdam.

Wie de klagende omwonenden waren en of die iets te maken hebben met dierenrechten is helaas niet duidelijk.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:3585

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:13

Loretta schreef:
er is zelfs sprake geweest van een Paddock naast de manege. Maar vanwege bezwaar van omwonenden heeft de gemeente besloten geen vergunning te verlenen. Zo hoog heeft de gemeente Amsterdam het dierenwelzijn blijkbaar ook niet in het vaandel staan. maar goed. De rechter ging dus mee met de argumentatie van de gemeente Amsterdam.

Wie de klagende omwonenden waren en of die iets te maken hebben met dierenrechten is helaas niet duidelijk.

Ik denk ook niet dat dat met elkaar verbonden ligt, die activisten en een gemeente die weigert.. Dat is enkel verbonden met elkaar omdat het om dezelfde stal gaat. Dat ze geweigerd hebben zal met de omgeving en andere soortgelijke factoren te maken hebben, het is nu eenmaal midden in een stad en ze liggen gewoon klem tussen alles als stal. Maar haalt niet weg dat ze als gemeente geweigerd hebben.

Het laat wel zien dat de stal bewegingen maakt te willen veranderen. Al in 2017. En dan komt er een activistische partij die dat weglaat en in 2019 met de boodschap komt dat het slecht gaat.. Dat is een voorbeeld van de gaten die ik eerder bedoelde. En ik denk jij ook.. Als je er meer weet, help ik je zo knopen.
Laatst bijgewerkt door Canon op 28-06-19 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:15

Loretta schreef:
Sclimpre schreef:

Bijvoorbeeld hun eigen Facebook account.

Ik vind het heel opmerkelijk dat ze daar op 3 Juni zeggen dat het weideseizoen voor de Hollandsche paarden is begonnen.
Ik geef toe dat dat vrij weinig is. Maar het is nog steeds meer dan de twee weken volgens D&R.

Nouja op zich kan het toch best zijn dat de paarden normaal gesproken om en om naar het weitje gaan, en dus bijvoorbeeld elk paard maar 2 weken. Op de Facebook pagina van de Hollandsche Manege lijkt het overigens alsof de paarden toch best wel eens buiten komen, met rijden ook :)

Je weet natuurlijk niet hoe vaak dat is en of dat voor elk paard geldt, maar dat ziet er toch alweer leuker uit dan alleen maar zo ingebouwd in hartje stad tussen wat (mooie) muren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:22

Loretta schreef:

Daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen.
Ik zou als directe omwonende ook niet blij worden van paarden in de paddock bijna in mijn achtertuin.
De huizen staan er echt bijna bovenop en in de zomer zal dat heerlijk stinken en veel vliegen geven. Zeker in de stad waar bijna geen wind staat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:26

Canon schreef:
Loretta schreef:

Ik denk ook niet dat dat met elkaar verbonden ligt, die activisten en een gemeente die weigert.. Dat is enkel verbonden met elkaar omdat het om dezelfde stal gaat. Dat ze geweigerd hebben zal met de omgeving en andere soortgelijke factoren te maken hebben, het is nu eenmaal midden in een stad en ze liggen gewoon klem tussen alles als stal. Maar haalt niet weg dat ze als gemeente geweigerd hebben.

Het laat wel zien dat de stal bewegingen maakt te willen veranderen. Al in 2017. En dan komt er een activistische partij die dat weglaat en in 2019 met de boodschap komt dat het slecht gaat.. Dat is een voorbeeld van de gaten die ik eerder bedoelde. En ik denk jij ook.. Als je er meer weet, help ik je zo knopen.

Ik suggereer ook niet dat het zo is. Ik wil mij aan de feiten houden. wel heb ik een poging gedaan om het te onderzoeken. Maar dit leidt helaas nergens toe. Dus ga ik er voor u vanuit dat het daar volledig los van staat.

Het is inderdaad wel zo dat de manege beweegt naar betere welzijn voor de dieren maar dat ze hierin op alle mogelijke manieren worden tegengewerkt. Wat ik dan wel weer schandalig vind aan het artikel van D&R. dat ze oproepen om vooral niet mee te doen aan een crowdfundingactie om het dierenwelzijn te verbeteren.
D&R wil dus duidelijk niet dat het welzijn van de paarden verbeterd. Mij geeft dat een gevoel dat het D&R er alleen maar om te doen is om juridische argumenten te behouden waarom de manege zou moeten sluiten.

Ik vind het nogal opmerkelijk geformuleerd moet ik zeggen.

https://www.dierenrecht.nl/misstanden-manege-deel-2

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:33

Canon schreef:
Sclimpre schreef:

Ik snap je bericht.
Maar het is van mijn kant uit niet schieten op de boodschapper omdat het verhaal totaal niet zou kloppen. Ik vraag me af wat ze er écht mee willen. Mijn afgelopen twee berichten zouden dat hebben aangetoond.

Ik ben zelf filmmaker en afstudeerder in communicatie en multimedia en wat ik zie in de video is heel veel detailwerk, maar geen overzichtsshots of grotere kadreringen die andere informatie zouden kunnen geven dan wat er mis is. Dit is een compilatie van details die er niet kloppen aan de stal. En meer of minder kun je er niet van maken: het is een retorische vorm van boodschap. En daarom is het bijvoorbeeld geen documentaire.

Het glas is halfvol of halfleeg en beide uitersten kan ik heel gemakkelijk goed praten op die manier, omdat de andere kant wordt uitgesloten. (Nogmaals, los gezien van dat er geheid zaken niet kloppen op gebied van paardenwelzijn!) Ik ben oprecht benieuwd naar de communicatie-technische kant van dit verhaal en de zender. Vandaar dat ik mijn kritische vragen en stellingen deel.:j

Mijn doel is niet het verhaal afdoen als niet waar, maar de boodschapvorming is net als de beeldkeuze erg ingezoomd en daar heb ik vragen bij.

En ja, dat nieuwe nieuwsbericht heb ik ook gezien. Bizar! Dan snap ik heel goed je conclusie! :j Actueel, het is een zorgelijke ontwikkeling, daar heb je gelijk in. Alleen maakte ik die nog niet openbaar omdat het 1 voorbeeld is in een land van 10. Niet persoonlijk bedoelt trouwens, Ik ben oprecht blij met de inzichten die je deelt en praat er graag samen over, ondanks misschien verschillende perspectieven. Zo maken we elkaar bewuster.

Daarom ben ik eigenlijk heel benieuwd: hoe kijken jullie naar de video en de boodschapvorming van Deze organisatie?

Interssant om eens een professionele kijk hierop te lezen.

De functie van de video is volgens mij gewoon de aandacht trekken op een probleem. Eens je aandacht getrokken is ga je jezelf informeren en probeer je de verschillende kanten van het verhaal helder te krijgen. Ja, ze brengen alleen de slechte moment in beeld. Maar je kan toch geen film maken van een paard dat een uur lang hooi aan het eten is? Zoals in een docu wel een jagende leeuw in beeld komt maar geen leeuw die heel lang slaapt.

Wat wel dubbel is, is dat ze zich focussen op 1 bedrijf, terwijl er veel andere bedrijven net even slecht zijn. Langs kant is het oneerlijk tov dit bedrijf (maar, heo cynisch ook, ook een beetje reclame), anderzijds maken ze het hiermee wel heel concreet. Ik vind niet dat deze ondernemer de dupe moet zijn van mistoestanden die in heel de sector voorkomen.

Ik zou het heel interessant vinden jouw visie eens te horen op de communicatie in de website en op de FB site van de manège. Zelf vind ik de website heel concreet en de FB nogal vaag. Of is dat eigen aan het medium?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:37

En waarom willen ze bij D&R dat niet? Omdat deze locatie gewoon heel erg lastig is om überhaupt geschikt te maken om het dierenwelzijn te verhogen. Als dat nu al niet kan, door ruimte gebrek, kan dat dus na de veranderingen ook niet. Misschien moet je er eens gaan kijken en begrijp je dan beter waarom sommige bokkers enkele bevindingen van Dier & Recht wel kunnen bevestigen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:43

Nou, zo professioneel is de reactie van Canon nou ook weer niet, omdat er niet gekeken is naar de context en achtergrond. De feiten zijn ook niet meegenomen, zoals het overduidelijke knip-en-plakwerk in het filmpje en ook niet de terugkerende aantijgingen aan het adres van de familie Valk.

De FB pagina laat zien dat de paarden: op buitenrit gaan in het bos, samen in groepen los staan in de rijbanen op de eigen locatie (vrijheid en sociaal gedrag), op vakantie gaan op een locatie op het platteland, er vrij gesprongen wordt op de eigen locatie en ook onder het zadel in de lessen, de paarden op crosstraining gaan bij een gerenommeerde trainer, er speel en doe middagen zijn met verkleedpartijtjes waarbij de pony's vertroeteld en verwend worden. Variatie genoeg en ook zijn deze paarden heel erg veel samen bij elkaar. TUssen al deze activiteiten worden er ook nog lessen gelopen van verschillend niveau.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:50

Pipodipo schreef:
Nou, zo professioneel is de reactie van Canon nou ook weer niet, omdat er niet gekeken is naar de context en achtergrond. De feiten zijn ook niet meegenomen, zoals het overduidelijke knip-en-plakwerk in het filmpje en ook niet de terugkerende aantijgingen aan het adres van de familie Valk.

De FB pagina laat zien dat de paarden: op buitenrit gaan in het bos, samen in groepen los staan in de rijbanen op de eigen locatie (vrijheid en sociaal gedrag), op vakantie gaan op een locatie op het platteland, er vrij gesprongen wordt op de eigen locatie en ook onder het zadel in de lessen, de paarden op crosstraining gaan bij een gerenommeerde trainer, er speel en doe middagen zijn met verkleedpartijtjes waarbij de pony's vertroeteld en verwend worden. Variatie genoeg en ook zijn deze paarden heel erg veel samen bij elkaar. TUssen al deze activiteiten worden er ook nog lessen gelopen van verschillend niveau.

Ik begrijp steeds niet waarom mensen naar aanleiding van een foto kunnen aannemen dat dit regelmatig gebeurd. Ik kan vanmiddag een foto nemen van mijn paard in de weide terwijl ze de rest van het jaar opgesloten staat in een box.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:51

Pistasche schreef:
Pipodipo schreef:

Ik begrijp steeds niet waarom mensen naar aanleiding van een foto kunnen aannemen dat dit regelmatig gebeurd. Ik kan vanmiddag een foto nemen van mijn paard in de weide terwijl ze de rest van het jaar opgesloten staat in een box.

En je punt is?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:55

Pipodipo schreef:
En je punt is?

Dat je op basis van foto's op een FB pagina weinig kan zeggen over het management van de stal en het effect daarvan op het dierenwelzijn.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:58

Dat de gemeente niet meewerkt en dat er weinig ruimte is, maar dat de eigenaar wel wil, vind ik een beetje een jammer-excuus.

Dit had hij van te voren allemaal kunnen bedenken, want heey... het bedrijf staat et al een tijd en de gebouwen eromheen ook.
Ik weet niet of het een monumetaal pand is (maar dat vermoed ik wel) dus dat verbouwen dan een no-go is, was dan te verwachten.

Daarbij zit dhr Valk al een behoorlijke tijd daar, dus zelfs áls hij oprecht van mening is dat het nodig us om de pony's van stands af te halen, had hij ook eerder actie kunnen ondernemen.
Maar nogmaals, in zijn vorige bedrijf stonden ze ook op stands, dus in hoeverre vindt hij dat noodzaak?

Ik hoop oprecht voor de paarden en pony's dat hij inmiddels een andere kijk daarop heeft dan voorheen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:59

Pistasche schreef:
Pipodipo schreef:
En je punt is?

Dat je op basis van foto's op een FB pagina weinig kan zeggen over het management van de stal en het effect daarvan op het dierenwelzijn.

Oh oke, dus ook niet dat het slecht is?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:02

Pipodipo schreef:
Oh oke, dus ook niet dat het slecht is?

Nee, lijkt me voor de hand liggend en nogal logisch.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:05

Pistasche schreef:
En waarom willen ze bij D&R dat niet? Omdat deze locatie gewoon heel erg lastig is om überhaupt geschikt te maken om het dierenwelzijn te verhogen. Als dat nu al niet kan, door ruimte gebrek, kan dat dus na de veranderingen ook niet. Misschien moet je er eens gaan kijken en begrijp je dan beter waarom sommige bokkers enkele bevindingen van Dier & Recht wel kunnen bevestigen.

er zullen ook wel een aantal zaken zijn die kloppen en mensen die de manege kennen zeggen ook dat het niet het meest ideale is wat er bestaat. Alleen heb je dan als dierenrechtenorganisatie het nodig om halve waarheden te verkondigen. Om eventuele verbeteringen die nu tijdens deze zomer gerealiseerd worden tegen te werken. Als het je werkelijk te doen is om het welzijn te verbeteren is dit dan de manier om dat aan te pakken?

Het verleden met dierenrechtenorganisaties leert inmiddels dat het niet te doen is om het welzijn te verbeteren. Hun hebben een heel ander doe dat al meerdere malen genoemd is. Waarom ze de Hollandse manege hier voor uitkiezen is vrij logisch.

1. een oude stadsmanege doet zo of zo al de wenkbrouwen fronzen.
2. de huidige politiek van de gemeente Amsterdam sluit aan op waar deze organisaties voor staan.
3. Amsterdam is een thuiswedstrijd voor Dier & recht
4. Deze manege is zeer bekend dus werkt dat goed voor de views.
5. In werkelijkhied willen deze clubs niet dat mensen op wat voor manier dan ook genieten van dieren.
6. Ze willen een juridische strijd aangaan tegen deze manege om zo jurispedentie los te krijgen waar we allemaal last van krijgen.

Vooral punt 6 is datgene waar het een stichting als D&R om te doen is. Ze willen een juridische strijd tegen deze manege aangaan waarmee ze jurispedentie los krijgen die ze dan vervolgens tegen de hele paardenwereld kunnen gebruken. Daarvoor komt het D&R helemaal niet uit als het welzijn van deze paarden verbeterd. Een dergelijke strijd kan jaren duren. Vooral omdat de manege zich aan alle wetten houdt zal deze strijd voor het grootste deel politiek gevoerd moeten worden. Wanneer het welzijn van deze paarden in de tussentijd significant verbeterd werkt dat D&R alleen maar tegen. Voor D&R komt het het beste uit als de paarden het in de tussentijd zeer slecht hebben. Paarden die dan in de bak losgelaten worden of zelfs naar weilanden buiten de stad vervoerd worden kan D&R daar uiteraard niet bij gebruiken.

Het is heel treurig dat ik het moet zeggen maar het verleden heeft ook inmiddels keer op keer aangetoond dat dit is hoe het werkt bij dit soort organisaties. Daarbij is de PVDD ook heel vaak betrokken bij dit soort acties. Nu was de PVDD er ook weer als de kippen bij om een spoeddebat in de gemeenteraad aan te vragen.