Influenza bij paarden in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:29

https://www.uu.nl/nieuws/influenza-bij- ... 8XkKmeZrZo

Ter info via mijn paardenkliniek. Staat ook een linkje voor dierenartsen bij waarin gevraagd wordt bij vaststelling influenza een telefoonnummer te bellen om uitbraken in kaart te brengen.

Ik vind de vraag/stelling van sommige hier om 'concrete adressen van uitbraken' wel bijzonder. Zelfs bij Droes is dat geen verplichting en bij een menselijke uitbraak van griep worden er ook geen adressen gepubliceerd tenslotte.

jobamara

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:04

Maartje en DBIKN, bedankt voor het delen vd info.
Beterschap voor alle paardjes

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:34

kiki1976 schreef:
Hier vandaag de da uit de paardenkliniek op stal gehad.
(...)
Hun krijgen zelf ook maar weinig informatie waar het nu echt gemeld is. En daarbij wil niet iedereen een swap af laten nemen ivm de kosten. Verloop blijft voor hun hetzelfde. Dit vinden ze overigens wel erg jammer om verschillende redenen. Ze kunnen niet nagaan hoe het muteert, en bewijzen dat het ook 100% om de influenza gaat. De swap is ook belangrijk zodat ze een nieuw aangepast vaccin ervoor kunnen maken.

Oeps...
Als het in het algemeen belang is,
denk aan: weten hoe t virus muteert, vaccin aanpassen
dan vind ik niet dat dit een kwestie is waar individuele eigenaren voor moeten betalen of mogen weigeren.

Kwesties van algemeen belang horen via de algemene middelen te verlopen. (Daar hebben we tenslotte een overheid voor. Ik ben niet voor een grote of juist kleine overheid : de overheid heeft een functie. Dit soort dingen dus.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:41

Namen van stallen zijn niet nodig. Wel is wenselijk om te weten in welke regio/welke gemeentes het is geconstateerd zodat je daar rekening mee kan houden. Nu word gevraagd bepaalde plaatsen te mijden maar als je niet weet om welke plaatsen het gaat, hoe kun je ze dan mijden als paardeneigenaar?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:59

SusanH schreef:
Namen van stallen zijn niet nodig. Wel is wenselijk om te weten in welke regio/welke gemeentes het is geconstateerd zodat je daar rekening mee kan houden. Nu word gevraagd bepaalde plaatsen te mijden maar als je niet weet om welke plaatsen het gaat, hoe kun je ze dan mijden als paardeneigenaar?

Eens...

Ik twijfel op het moment bvb heel erg om naar een lokale manege te gaan voor een buitenrit.
Er zijn hier in de directe omgeving nog geen meldingen, maar ik woon wel in het midden/zuiden van het land (wat overigens een immens grote regio is...). Dus ga je dan wel of niet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:28

Ik vind het wel fijn om te weten waar het is als het in de buurt komt, dan kun je daar toch meer rekening mee houden.
Het is nu zo vaag dat de ene alles maar doet en de ander alles verbiedt op stal...
Ik ken een stal waar de paarden niet meer buiten mogen rijden want je weet nooit, dat is verstandig als het hier in de regio is maar als hier nog helemaal niets bekend is lijkt me dat nog niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 28-12-18 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:43

SusanH schreef:

Dat staat toch al vrij duidelijk in mijn link? Omgeving venlo zo’n 200 gevallen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:12

200 is wel echt veel in 1 regio..! Die neus van dat paard is ook wel een echt flinke snotneus zeg.

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:14

Maartje1990 schreef:
Deeskuh88 schreef:
Ik woon zelf in Venlo en het zit hier wel degelijk. Het probleem is dat hier zoveel mensen zijn die hun paarden houden op kleinschalige pensionstallingen of privé aan huis, dat er geen namen te geven zijn. Ik ken nog geen grotere stallen die het hebben, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik ook niet zo geïnteresseerd ben in namen. Het boeit me ook niet of de buurman griep krijgt. Als het rondgaat, kom ik er toch wel mee in aanraking, of Jantje, Pietje en Klaasje het nu wel of niet hebben.
Het enige wat ik net op facebook las is dat de plaatselijke manege nu alweer opengaat, omdat het volgens de SRP niet nodig is. Ze hebben het buiten de deur kunnen houden. Beetje vreemd, zondagavond besloten te sluiten, nu weer opengaan. Terwijl het advies een week of 4 geldt. Ik ga denk ik toch even speuren naar het hoe en wat.

Op de manege waar mijn vrouw werkt mogen er op dit moment door niemand wedstrijden gereden worden. Lessen etc gaan wel gewoon door. Maar allemaal extra maatregelen genomen.

De manege waar ik het over heb, helaas niet. Vind het persoonlijk erg vroeg dat ze het weer opengooien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:36

Maartje1990 schreef:
SusanH schreef:

Dat staat toch al vrij duidelijk in mijn link? Omgeving venlo zo’n 200 gevallen.

Ja en midden NL maar dat is dus onbekend en dat is net waar wij zitten. Alleen idd wat is midden NL?

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:53

Dat is ook al meerdere keren gepost. Noord-limburg en Oost-brabant. Vermoedelijk vanuit het buitenland via de Peelbergen verspreid, maar ook dat zijn geruchten. Bevestigen kun je het niet achteraf, dat is onmogelijk met een ziekte als dit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:22

MarrieLeen schreef:
kiki1976 schreef:
*knip*
Ook gaf hij aan dat er geen reden tot paniek is, maar moet wel uiterst serieus genomen worden en je gezonde verstand gebruiken.

Maar goed daar verbaas ik me soms ook wel eens over op bv wedstrijden. Zelf zadelen we altijd op bij de trailer, ook nu met het winter seizoen.
Maar hoeveel ruiters hun paard binnen vastzetten, waar net een ander paard heeft gestaan. Lekker de buis af heeft staan te likken incl muur. Ander paard word er neer gezet en het ritueel herhaald zich weer. En dat gaat zo de hele dag door.
Zijn mensen dat zo makkelijk of ben ik dan weer een zeurpiet?

Dat gezond verstand lijkt mij ook het belangrijkste, met paniek zaaien kom je nergens.

Overigens op wedstrijd kan het ook verspreiden via lucht dus van trailer naar trailer of in de losrij ring. Als je helemaal geen risico wilt lopen, kun je dus beter niet op wedstrijd gaan. :)

Gaan we nu ook niet meer. Maar was me iets wat me sws al opviel zeg maar

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:24

Deeskuh88 schreef:
Dat is ook al meerdere keren gepost. Noord-limburg en Oost-brabant. Vermoedelijk vanuit het buitenland via de Peelbergen verspreid, maar ook dat zijn geruchten. Bevestigen kun je het niet achteraf, dat is onmogelijk met een ziekte als dit.

In een ander nieuwsbericht las ik dat het via een groot concours in Frankrijk is verspreid in november.

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:33

kiki1976 schreef:
Deeskuh88 schreef:

In een ander nieuwsbericht las ik dat het via een groot concours in Frankrijk is verspreid in november.

Die geruchten hier via de Peelbergen gingen ook om Franse paarden..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:37

Hier de dierenarts gesproken,die gaf ook aan dat het in het zuiden vermoedelijk is verspreid door paarden uit het buitenland.

Hier in de omgeving was volgens haar nog niks bekend (Nh/ZH).

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:54

Ik zit in het zuid-oosten omgeving Eindhoven.
De diverse klinieken waar ik contact mee heb gehad geven wisselende advies en.
Heb al gehoord booster paarden extra...paarden zijn eind september geënt.
Tot blijf voorlopig weg van concours als alles 4 weken wordt afgelast zijn we het wel kwijt.
De indoor Sgw de Mortel is gewoon van start gegaan vandaag.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:12

esje01 schreef:
Tot blijf voorlopig weg van concours als alles 4 weken wordt afgelast zijn we het wel kwijt.

Ik ken geen enkele evenement/concours oid dat in oost-brabant is afgelast.
Overigens ook geen geruchten dat het hier in de omgeving zou heersen of dat er stallen gesloten zijn.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:16

Josien_ schreef:
esje01 schreef:

Ik ken geen enkele evenement/concours oid dat in oost-brabant is afgelast.
Overigens ook geen geruchten dat het hier in de omgeving zou heersen of dat er stallen gesloten zijn.

Misschien niets afgelast maar ik zit toch ook echt in Brabant en mijn paard heeft het gehad, ik ga niet op wedstrijd en sta niet op een stal maar gewoon paard aan huis en ook wij zijn getroffen. Dus het moet echt via de lucht mee zijn gekomen en zou er toch wel mee oppassen.

Edit: mijn DA gaf aan al meerdere meldingen gehad te hebben dus ben ik dan de enigste die wel iets hoort ?
Laatst bijgewerkt door xtessax83 op 28-12-18 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:21

Oh uiteraard voorzichtig zijn natuurlijk :) ! Bedoelde meer te zeggen dat het er niet op lijkt dat er iets afgelast gaat worden.
Maar jouw verhaal bevestigd ergens ook dat thuis blijven niet per se iets voorkomt ;) .

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:22

Josien_ schreef:
Oh uiteraard voorzichtig zijn natuurlijk :) ! Bedoelde meer te zeggen dat het er niet op lijkt dat er iets afgelast gaat worden.
Maar jouw verhaal bevestigd ergens ook dat thuis blijven niet per se iets voorkomt ;) .

Dat voorkomt het zeker niet nee, dat hebben wij wel gemerkt :n als het eenmaal in de lucht hangt krijgen ze het toch wel. Of je je paard nou meeneemt op concours of niet. Wel heeft dat laatste een groter risico natuurlijk.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:38

De DA die zei gewoon 4 weken alles aflasten was zeer stellig.
Had al meerdere paarden die echt goed ziek waren.
Wij blijven voorlopig thuis.
Heb hier 4 pensionado's lopen.
Worden braaf geënt maar mocht een wedstrijdpaard iets meenemen dan vergeef ik dat mezelf nooit.
Ziek worden kan altijd maar je hoeft het niet op te zoeken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:39

Tessa is het bevestigd en via swab eruit gekomen. Al die berichten met waarschijnlijk of verdenking van...

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:47

StalNollie schreef:
Tessa is het bevestigd en via swab eruit gekomen. Al die berichten met waarschijnlijk of verdenking van...

Die is zeker afgenomen en vandaag uitslag gehad en het was daadwerkelijk influenza.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:52

Oke kijk eindelijk iemand waar het ook echt bevestigd is.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:54

Op pagina 3 al aangegeven, alles wees er al op enkel nog geen bevestiging van de uitslag tot vandaag.