Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kiki1976 schreef:Hier vandaag de da uit de paardenkliniek op stal gehad.
(...)
Hun krijgen zelf ook maar weinig informatie waar het nu echt gemeld is. En daarbij wil niet iedereen een swap af laten nemen ivm de kosten. Verloop blijft voor hun hetzelfde. Dit vinden ze overigens wel erg jammer om verschillende redenen. Ze kunnen niet nagaan hoe het muteert, en bewijzen dat het ook 100% om de influenza gaat. De swap is ook belangrijk zodat ze een nieuw aangepast vaccin ervoor kunnen maken.
SusanH schreef:Namen van stallen zijn niet nodig. Wel is wenselijk om te weten in welke regio/welke gemeentes het is geconstateerd zodat je daar rekening mee kan houden. Nu word gevraagd bepaalde plaatsen te mijden maar als je niet weet om welke plaatsen het gaat, hoe kun je ze dan mijden als paardeneigenaar?
SusanH schreef:Namen van stallen zijn niet nodig. Wel is wenselijk om te weten in welke regio/welke gemeentes het is geconstateerd zodat je daar rekening mee kan houden. Nu word gevraagd bepaalde plaatsen te mijden maar als je niet weet om welke plaatsen het gaat, hoe kun je ze dan mijden als paardeneigenaar?
Maartje1990 schreef:Deeskuh88 schreef:Ik woon zelf in Venlo en het zit hier wel degelijk. Het probleem is dat hier zoveel mensen zijn die hun paarden houden op kleinschalige pensionstallingen of privé aan huis, dat er geen namen te geven zijn. Ik ken nog geen grotere stallen die het hebben, maar moet ook eerlijk zeggen dat ik ook niet zo geïnteresseerd ben in namen. Het boeit me ook niet of de buurman griep krijgt. Als het rondgaat, kom ik er toch wel mee in aanraking, of Jantje, Pietje en Klaasje het nu wel of niet hebben.
Het enige wat ik net op facebook las is dat de plaatselijke manege nu alweer opengaat, omdat het volgens de SRP niet nodig is. Ze hebben het buiten de deur kunnen houden. Beetje vreemd, zondagavond besloten te sluiten, nu weer opengaan. Terwijl het advies een week of 4 geldt. Ik ga denk ik toch even speuren naar het hoe en wat.
Op de manege waar mijn vrouw werkt mogen er op dit moment door niemand wedstrijden gereden worden. Lessen etc gaan wel gewoon door. Maar allemaal extra maatregelen genomen.
Maartje1990 schreef:SusanH schreef:Namen van stallen zijn niet nodig. Wel is wenselijk om te weten in welke regio/welke gemeentes het is geconstateerd zodat je daar rekening mee kan houden. Nu word gevraagd bepaalde plaatsen te mijden maar als je niet weet om welke plaatsen het gaat, hoe kun je ze dan mijden als paardeneigenaar?
Dat staat toch al vrij duidelijk in mijn link? Omgeving venlo zo’n 200 gevallen.
MarrieLeen schreef:kiki1976 schreef:*knip*
Ook gaf hij aan dat er geen reden tot paniek is, maar moet wel uiterst serieus genomen worden en je gezonde verstand gebruiken.
Maar goed daar verbaas ik me soms ook wel eens over op bv wedstrijden. Zelf zadelen we altijd op bij de trailer, ook nu met het winter seizoen.
Maar hoeveel ruiters hun paard binnen vastzetten, waar net een ander paard heeft gestaan. Lekker de buis af heeft staan te likken incl muur. Ander paard word er neer gezet en het ritueel herhaald zich weer. En dat gaat zo de hele dag door.
Zijn mensen dat zo makkelijk of ben ik dan weer een zeurpiet?
Dat gezond verstand lijkt mij ook het belangrijkste, met paniek zaaien kom je nergens.
Overigens op wedstrijd kan het ook verspreiden via lucht dus van trailer naar trailer of in de losrij ring. Als je helemaal geen risico wilt lopen, kun je dus beter niet op wedstrijd gaan.
Deeskuh88 schreef:Dat is ook al meerdere keren gepost. Noord-limburg en Oost-brabant. Vermoedelijk vanuit het buitenland via de Peelbergen verspreid, maar ook dat zijn geruchten. Bevestigen kun je het niet achteraf, dat is onmogelijk met een ziekte als dit.
kiki1976 schreef:Deeskuh88 schreef:Dat is ook al meerdere keren gepost. Noord-limburg en Oost-brabant. Vermoedelijk vanuit het buitenland via de Peelbergen verspreid, maar ook dat zijn geruchten. Bevestigen kun je het niet achteraf, dat is onmogelijk met een ziekte als dit.
In een ander nieuwsbericht las ik dat het via een groot concours in Frankrijk is verspreid in november.
esje01 schreef:Ik zit in het zuid-oosten omgeving Eindhoven.
De diverse klinieken waar ik contact mee heb gehad geven wisselende advies en.
Heb al gehoord booster paarden extra...paarden zijn eind september geënt.
Tot blijf voorlopig weg van concours als alles 4 weken wordt afgelast zijn we het wel kwijt.
De indoor Sgw de Mortel is gewoon van start gegaan vandaag.
Josien_ schreef:esje01 schreef:Ik zit in het zuid-oosten omgeving Eindhoven.
De diverse klinieken waar ik contact mee heb gehad geven wisselende advies en.
Heb al gehoord booster paarden extra...paarden zijn eind september geënt.
Tot blijf voorlopig weg van concours als alles 4 weken wordt afgelast zijn we het wel kwijt.
De indoor Sgw de Mortel is gewoon van start gegaan vandaag.
Ik ken geen enkele evenement/concours oid dat in oost-brabant is afgelast.
Overigens ook geen geruchten dat het hier in de omgeving zou heersen of dat er stallen gesloten zijn.
Josien_ schreef:Oh uiteraard voorzichtig zijn natuurlijk! Bedoelde meer te zeggen dat het er niet op lijkt dat er iets afgelast gaat worden.
Maar jouw verhaal bevestigd ergens ook dat thuis blijven niet per se iets voorkomt.