Dit is dus in een maand tijd zo veranderd.... Dat wat er nu nog dik bijloopt, die hebben nog een hele winter te gaan.. En die zullen ook zeker veel afvallen. Er is nu namelijk niks meer.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ElineS schreef:Om nog even in te haken op mensen die zeggen dat ze er niet zo slecht uitzien, de koniks. Dat klopt. Er zitten een paar schrijnende gevallen bij, een kwart denk ik. Bij deze kudde dan. Er zijn meerdere kuddes, maar de andere kuddes hebben we niet gezien. Maar ik had gisteren een foto gemaakt van een jaarling en kreeg een reactie met een foto van dezelfde jaarling, maar dan in januari.
Dit is dus in een maand tijd zo veranderd.... Dat wat er nu nog dik bijloopt, die hebben nog een hele winter te gaan.. En die zullen ook zeker veel afvallen. Er is nu namelijk niks meer.
[ [url=m/NaIvfQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tink89 schreef:Zeker niet als je geen weet hebt van precieze leeftijd en gezondheid en van hoe zo'n paardje zich onder het zadel gaat gedragen. En dan ook nog zadelmak laten maken enzo... Het is nogal een gok.
SusanH schreef:Ik heb net ook getekend. Dat verschil met de herten op de Veluwe is wel heel groot. Maar ik vraag me toch af of er op het Kroondomein (en andere plekken op de Veluwe) niet bij gevoerd wordt.
Citaat:Artikel 74a Flora- en faunawet
Het bevorderen van de stand van edelherten, damherten, reeën en wilde zwijnen door middel van bijvoeren is verboden.
Gedeputeerde staten kunnen ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in het eerste lid, indien sprake is van:
bijzondere weersomstandigheden of
een tijdelijk natuurlijk voedseltekort en het welzijn van de dieren inhet geding is.
Wijslander schreef:Selka schreef:Iemand meer details over de demonstratie?
Zondag 12 uur, meer weet ik (nog) niet.
Hier ook de petitie getekend...
JewEmm schreef:Laat heel bokt maar over mij heen komen… Maar ik wil toch even een en ander uitleggen.
Ik begin met een stukje geschiedenis, dan leg ik uit hoe het systeem werkt en vervolgens onder andere hoe het afschot beleid werkt en waarom bijvoeren inderdaad een slecht idee is.
De Oostvaardersplassen is ontstaan doordat de polder werd drooggelegd, maar dit deel te nat was en het niet mogelijk was om er industrieterrein of landbouwgrond van te maken. Langzaam aan begon er van alles te groeien. Een stap verder in de tijd bleek dat dit echt wel een hotspot was voor vogels. Voor de grauwe gans (die het oen heel slecht deed) was het een ontdekking dat ze het natte deel gebruikte, maar ook het droge deel waar ze konden gaan ruien! Omdat het gebied langzaam dicht begon te groeien en dan dus de overwinterende vogels niet meer gebruik konden maken van het gras, werd besloten grazers in te zetten en ze hun gang te laten gaan. Nog nooit eerder was er zo’n stuk zeebodem drooggelegd en kon de natuur er zijn gang gaan, dus was ook niet exact te voorspellen hoe het zou verlopen. Daarnaast werd er ook nog steeds het waterpeil beheerd, waardoor het riet gedeelte nat bleef, en het andere deel droog. De grazers die ingezet werden waren edelherten, heckrunderen en koniks. Deze waren uitgekozen voor hun bestand tegen het weer en hun eetgedrag. Heckrunderen kunnen ruigtes openhouden door hoger gras te eten, paarden houden juist het korte gras kort en edelherten weet ik niet precies, maar doen meer a la paarden en eten ook nog wel bladeren en bast.
Goed. Terug naar nu. Het gebied is veel veranderd en in het beleid is ook een en ander aangepast aan de hand van rapporten. Sinds een paar jaar is er bijvoorbeeld vroeg reactieve afschot i.p.v. laat reactief. En de waterstand is dynamischer, zodat het riet ook gezond blijft. Achter aanbevelingen om het gebied te verbinden met andere gebieden zet de overheid constant een streep (eigenlijk al sinds het landelijke “ecologicshe hoofdstructuur” idee van de grond kwam, maar eigenlijk staat natuur nooit hoog op de agenda van de overheid… economie krijgt voorrang, maar dat is een verhaal/discussie apart…).
Nu over hoe het systeem werkt (in een vereenvoudigde vorm uitgelegd); en dat is volgens de principes van de natuur. Je kan een discussie hebben of iets wel of geen natuur is, maar die discussie zullen nooit uitgemaakt worden, omdat er een heel breed scala aan betekenissen voor het begrip natuur is.
In het voorjaar tot en met de herfst groeit het gras. Dan is er echt een overvloed aan eten en daardoor maken de grazers een vetlaag aan en kan er goed voortgeplant worden. Misschien wel interessant om te weten, de productie van gras in de Oostvaardersplassen is ongekend hoog. Nog hoger dan intensieve landbouw in bijvoorbeeld Friesland. Dat houdt dus in dat er extreem veel gras beschikbaar is. En dat is misschien gelijk wat een beetje vreemd lijkt, want in de zomer zie je geen lang gras. Dat komt door de manier van grazen. Paarden houden gras kort, dat zorgt ervoor dat het gras veel eiwitrijker is, en daardoor komen de paarden graag terug naar plekken waar het gras kort is. Je krijgt dus een “feedback loop” (sorry, weet het nederlandse woord niet). Je hebt plekken die kortgehouden worden, waardoor, en omdat het gras eiwitrijker is. Dit werkt niet alleen zo in de OVP, maar overal ter wereld.
Dit korte gras trekt in de winter ganzen aan. Die komen vanuit het arctisch gebied richting o.a. nederland om te overwinteren. Ganzen hebben kort gras nodig, omdat ze de rest niet kunnen eten. En ze geven de voorkeur aan eiwitrijk gras. Dus, naast landbouwgronden waar de boeren niet zo blij mee zijn… komen ze naar de OVP! Voordat ik de link leg, kom ik weer even terug op de grazers. Net als op andere plekken is er altijd een limiet aan hoe hard een populatie kan groeien. Ondanks wat hier vaak beweerd wordt, dat de beesten niet kunnen trekken en er geen predator is (ik zal hier straks verder op in gaan), is er vaak een moment in de tijd waarom het voedsel schaars is. In gematigde gebieden zoals bij ons is dat in de winter. Omdat het gras dan niet meer groeit vanwege de kou. Dus, de meeste sterfte zal ’s winters plaatsvinden, omdat dieren die niet genoeg reserves aan hebben kunnen leggen, door wat voor oorzaak dan ook (laat geboren, slechte tanden door ouderdom, ziekte), zullen dood gaan. Hoeveel er dood zullen gaan hangt van een heleboel dingen af. Het weer (hoeveel regen, hoeveel vorst, hoe lang kou aanhoudt, hoe vroeg het weer warmer wordt), ziektes, maar ook hoeveel ganzen er naar de OVP gaan komen. En dat hangt weer af van hoe succesvol het broedseizoen in het hoge noorden was.
Dus nu kom ik op het afschot. Op basis van wat ik net kort heb uitgelegd, kan voor de winter NOOIT inschat worden hoeveel dieren het niet zullen halen. En laat ik nog even benadrukken, dat wat SBB ook zal kiezen van beleid, ze altijd een hele bak aan negativiteit over zich heen zullen krijgen. Een aantal jaar terug was er bijvoorbeeld een hoop negativiteit over de laat reactieve afschot. Dat is nu veranderd naar vroeg, en dat is nog niet goed voor velen…
Dus… wat gebeurt er als je voor de winter dieren weghaald of afschiet? Ten eerste zal je moeten kiezen hoeven dieren er weg moeten. Wordt dit elk jaar een vast getal? Wijzig je dit elk jaar? Als je te weinig dieren weg haalt, zullen nog steeds veel dieren het niet overleven. Haal je er te veel weg, dan groeit op een gegeven moment het gebied dicht, of blijft ’s winters het gras te lang of nog veel meer andere opties… (hier kom je vaak (te) laat achter) en daardoor overtreed SBB europese regelement, aangezien OVP op de eerste plaats een beschermd gebied is voor vogels (en de grazers helpen het gebied open te houden voor de vogels). Daarbij komt, dat als je voor de winter dieren weg haalt, zelfs als dit het perfecte aantal zou zijn, er tussen de overgebleven dieren nog steeds de zwakkere zitten die het niet gaan overleven. Maar dat kan je van te voren soms niet inschatten. Dus. Dan zijn er nog steeds een flink aantal dieren die zal doodgaan. En dit bovenstaande stukje geldt eigenlijk voor alle andere vormen van populatie beperking die vaak worden voorgesteld.
Waarom dan dus afschot? Daarmee haal je alleen de zwakkere dieren er uit en hou je de sterkste en gezondste populatie over. Er zijn dierenartsen die bij OVP in de gaten houden hoe de gezondheid van de dieren is. Zo wordt er ook bijvoorbeeld gekeken naar ziektes. En zij bepalen ook mede het protocol voor het afschieten van dieren. Waarom dan niet naar de slager brengen? Dan moet elk dier dat geboren wordt onmiddellijk geregistreerd (gechipt / geoormerkt) worden… Op zo’n groot gebied is dat niet te doen.
En waarom moet er niet bijgevoerd worden? Omdat er dan dus dit jaar wel meer dieren overleven, maar deze zomer de begrazingsdruk misschien wel té hoog wordt en de jaren er na een veel groter deel van de dieren dood gaat door gebrek aan voedsel. Door consequent ’s winters te voeren zal je er enkel voor zorgen dat de beperkende periode voor het voedsel zich in de tijd gaat verplaatsen. Dan zal het niet meer ’s winters zijn maar bijvoorbeeld ’s zomers.
En dit brengt denk ik wel een mooie overgang naar wat vaak gezegd wordt. 1. Er is geen predator en 2. De dieren kunnen niet uit het gebied wegtrekken. Nu heb ik hier naast me een prachtig proefschrift van iemand liggen die laat zien dat de algemene natuurlijke processen ook zo in de Serengeti zijn. Populaties van grazers wordt bepaald door de voedselbeschikbaarheid, en niet door predatoren. Dit geldt voor grote grazers nog sterker dan kleinere grazers. Grazers trekken, omdat er een schaarste is aan voedsel. Maar er zijn altijd moment waarop ook de trek niet voldoende voedselbeschikbaarheid biedt en er een grotere sterfte aan grazers is. Predatoren kiezen voor prooien die makkelijk beschikbaar zijn, dus de zwakkere dieren.
JewEmm schreef:Laat heel bokt maar over mij heen komen… Maar ik wil toch even een en ander uitleggen.
Ik begin met een stukje geschiedenis, dan leg ik uit hoe het systeem werkt en vervolgens onder andere hoe het afschot beleid werkt en waarom bijvoeren inderdaad een slecht idee is.
[KNIP]
sterregoud schreef:DE paarden hebben toch ook water nodig ?
Als ze alleen hooi krijgen, krijgen ze toch last met de vertering ?
JewEmm schreef:Nu over hoe het systeem werkt (in een vereenvoudigde vorm uitgelegd); en dat is volgens de principes van de natuur. Je kan een discussie hebben of iets wel of geen natuur is, maar die discussie zullen nooit uitgemaakt worden, omdat er een heel breed scala aan betekenissen voor het begrip natuur is.
In het voorjaar tot en met de herfst groeit het gras. Dan is er echt een overvloed aan eten en daardoor maken de grazers een vetlaag aan en kan er goed voortgeplant worden. Misschien wel interessant om te weten, de productie van gras in de Oostvaardersplassen is ongekend hoog. Nog hoger dan intensieve landbouw in bijvoorbeeld Friesland. Dat houdt dus in dat er extreem veel gras beschikbaar is. En dat is misschien gelijk wat een beetje vreemd lijkt, want in de zomer zie je geen lang gras. Dat komt door de manier van grazen. Paarden houden gras kort, dat zorgt ervoor dat het gras veel eiwitrijker is, en daardoor komen de paarden graag terug naar plekken waar het gras kort is. Je krijgt dus een “feedback loop” (sorry, weet het nederlandse woord niet). Je hebt plekken die kortgehouden worden, waardoor, en omdat het gras eiwitrijker is. Dit werkt niet alleen zo in de OVP, maar overal ter wereld.
ElineS schreef:sterregoud schreef:DE paarden hebben toch ook water nodig ?
Als ze alleen hooi krijgen, krijgen ze toch last met de vertering ?
Wij hebben gister op plekken het ijs kapot getrapt en open gebroken. Ze gingen er meteen bij drinken. Op dit moment zijn er drie mensen onderweg die in het konikken gebied, daar waar je dus mag komen, weer het water gaan opentrappen. Helaas kunnen we niet bij de andere stukken om het voor de andere kuddes te doen, gezien we dat niet mogen betreden.. Maar we doen wat we kunnen.