Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:33

Om nog even in te haken op mensen die zeggen dat ze er niet zo slecht uitzien, de koniks. Dat klopt. Er zitten een paar schrijnende gevallen bij, een kwart denk ik. Bij deze kudde dan. Er zijn meerdere kuddes, maar de andere kuddes hebben we niet gezien. Maar ik had gisteren een foto gemaakt van een jaarling en kreeg een reactie met een foto van dezelfde jaarling, maar dan in januari.

Dit is dus in een maand tijd zo veranderd.... Dat wat er nu nog dik bijloopt, die hebben nog een hele winter te gaan.. En die zullen ook zeker veel afvallen. Er is nu namelijk niks meer.

Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:38

ElineS schreef:
Om nog even in te haken op mensen die zeggen dat ze er niet zo slecht uitzien, de koniks. Dat klopt. Er zitten een paar schrijnende gevallen bij, een kwart denk ik. Bij deze kudde dan. Er zijn meerdere kuddes, maar de andere kuddes hebben we niet gezien. Maar ik had gisteren een foto gemaakt van een jaarling en kreeg een reactie met een foto van dezelfde jaarling, maar dan in januari.

Dit is dus in een maand tijd zo veranderd.... Dat wat er nu nog dik bijloopt, die hebben nog een hele winter te gaan.. En die zullen ook zeker veel afvallen. Er is nu namelijk niks meer.

[ [url=m/NaIvfQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn hart huilt echt bij het zien van dit kleintje. |(
Dit is toch gewoon verschrikkelijk. Hoe moet dat mupke zich voelen? ;(

En zo zoveel meer.....

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:43

Tink89 schreef:
Zeker niet als je geen weet hebt van precieze leeftijd en gezondheid en van hoe zo'n paardje zich onder het zadel gaat gedragen. En dan ook nog zadelmak laten maken enzo... Het is nogal een gok.

Leeftijd is behoorlijk goed af te lezen aan het gebit. Gezondheid is met een klinische keuren en bloedonderzoek ook behoorlijk goed vast te stellen. Daar zie ik niet veel problemen in. Hoe het dier verder in handen komt om alles te leren wat wij mensen van paarden verwachten is een ander verhaal.

Ik vind het jammer dat ik het geld en de ruimte niet heb, zou er graag een paar een goed huis geven. Zowel merries als hengsten. Vind het mooie en veelzijdige dieren.

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:43

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:51

Afbeelding

Ook een recente foto. Het valt echt niet mee daar! Dit moet stoppen. Desnoods wordt alles afgeschoten of gevangen en herplaatst. Dit project is mislukt. Neem je verlies en houdt daar NOOIT geen grote grazers meer en maak er een recreatiegebied van.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:56

De petitie heb ik ook ondertekend. Zelfs magere wilde egels worden door de dierenambulance van straat in de egelopvang gezet om aan te sterken. Dan wilde grote grazers in een gebied met te weinig eten opsluiten en een hongersnood tegemoet laten gaan. Dit leed moet echt stoppen! Je schaamt je kapot dat dit anno 2018 zo in Nederland gebeurd..Moet je voorstellen als er zulk soort magere dieren in de dierentuin of kinderboerderij zullen lopen omdat ze ze daar te weinig eten geven. Dat kan toch niet?!
Hoe zit het met een demonstratie hiertegen? Waar is dat ergens?
Laatst bijgewerkt door Sabri op 27-02-18 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:01

De petitie heb ik ook getekend.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:04

Dit experiment is mislukt.
Laat de vlakte begrazen door een schaapskudde, die s winters in een schaapskooi verblijft.

Ik heb de petitie getekend.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:07

Selka schreef:
Iemand meer details over de demonstratie?

Zondag 12 uur, meer weet ik (nog) niet.

Hier ook de petitie getekend...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:09

Ik heb net ook getekend. Dat verschil met de herten op de Veluwe is wel heel groot. Maar ik vraag me toch af of er op het Kroondomein (en andere plekken op de Veluwe) niet bij gevoerd wordt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:13

Daar schieten ze veel meer dieren, de populatie is naar hun streven nog te groot, maar is per hectare al veel lager dan op het OVP.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:15

Laat heel bokt maar over mij heen komen… Maar ik wil toch even een en ander uitleggen.
Ik begin met een stukje geschiedenis, dan leg ik uit hoe het systeem werkt en vervolgens onder andere hoe het afschot beleid werkt en waarom bijvoeren inderdaad een slecht idee is.

De Oostvaardersplassen is ontstaan doordat de polder werd drooggelegd, maar dit deel te nat was en het niet mogelijk was om er industrieterrein of landbouwgrond van te maken. Langzaam aan begon er van alles te groeien. Een stap verder in de tijd bleek dat dit echt wel een hotspot was voor vogels. Voor de grauwe gans (die het oen heel slecht deed) was het een ontdekking dat ze het natte deel gebruikte, maar ook het droge deel waar ze konden gaan ruien! Omdat het gebied langzaam dicht begon te groeien en dan dus de overwinterende vogels niet meer gebruik konden maken van het gras, werd besloten grazers in te zetten en ze hun gang te laten gaan. Nog nooit eerder was er zo’n stuk zeebodem drooggelegd en kon de natuur er zijn gang gaan, dus was ook niet exact te voorspellen hoe het zou verlopen. Daarnaast werd er ook nog steeds het waterpeil beheerd, waardoor het riet gedeelte nat bleef, en het andere deel droog. De grazers die ingezet werden waren edelherten, heckrunderen en koniks. Deze waren uitgekozen voor hun bestand tegen het weer en hun eetgedrag. Heckrunderen kunnen ruigtes openhouden door hoger gras te eten, paarden houden juist het korte gras kort en edelherten weet ik niet precies, maar doen meer a la paarden en eten ook nog wel bladeren en bast.
Goed. Terug naar nu. Het gebied is veel veranderd en in het beleid is ook een en ander aangepast aan de hand van rapporten. Sinds een paar jaar is er bijvoorbeeld vroeg reactieve afschot i.p.v. laat reactief. En de waterstand is dynamischer, zodat het riet ook gezond blijft. Achter aanbevelingen om het gebied te verbinden met andere gebieden zet de overheid constant een streep (eigenlijk al sinds het landelijke “ecologicshe hoofdstructuur” idee van de grond kwam, maar eigenlijk staat natuur nooit hoog op de agenda van de overheid… economie krijgt voorrang, maar dat is een verhaal/discussie apart…).

Nu over hoe het systeem werkt (in een vereenvoudigde vorm uitgelegd); en dat is volgens de principes van de natuur. Je kan een discussie hebben of iets wel of geen natuur is, maar die discussie zullen nooit uitgemaakt worden, omdat er een heel breed scala aan betekenissen voor het begrip natuur is.
In het voorjaar tot en met de herfst groeit het gras. Dan is er echt een overvloed aan eten en daardoor maken de grazers een vetlaag aan en kan er goed voortgeplant worden. Misschien wel interessant om te weten, de productie van gras in de Oostvaardersplassen is ongekend hoog. Nog hoger dan intensieve landbouw in bijvoorbeeld Friesland. Dat houdt dus in dat er extreem veel gras beschikbaar is. En dat is misschien gelijk wat een beetje vreemd lijkt, want in de zomer zie je geen lang gras. Dat komt door de manier van grazen. Paarden houden gras kort, dat zorgt ervoor dat het gras veel eiwitrijker is, en daardoor komen de paarden graag terug naar plekken waar het gras kort is. Je krijgt dus een “feedback loop” (sorry, weet het nederlandse woord niet). Je hebt plekken die kortgehouden worden, waardoor, en omdat het gras eiwitrijker is. Dit werkt niet alleen zo in de OVP, maar overal ter wereld.

Dit korte gras trekt in de winter ganzen aan. Die komen vanuit het arctisch gebied richting o.a. nederland om te overwinteren. Ganzen hebben kort gras nodig, omdat ze de rest niet kunnen eten. En ze geven de voorkeur aan eiwitrijk gras. Dus, naast landbouwgronden waar de boeren niet zo blij mee zijn… komen ze naar de OVP! Voordat ik de link leg, kom ik weer even terug op de grazers. Net als op andere plekken is er altijd een limiet aan hoe hard een populatie kan groeien. Ondanks wat hier vaak beweerd wordt, dat de beesten niet kunnen trekken en er geen predator is (ik zal hier straks verder op in gaan), is er vaak een moment in de tijd waarom het voedsel schaars is. In gematigde gebieden zoals bij ons is dat in de winter. Omdat het gras dan niet meer groeit vanwege de kou. Dus, de meeste sterfte zal ’s winters plaatsvinden, omdat dieren die niet genoeg reserves aan hebben kunnen leggen, door wat voor oorzaak dan ook (laat geboren, slechte tanden door ouderdom, ziekte), zullen dood gaan. Hoeveel er dood zullen gaan hangt van een heleboel dingen af. Het weer (hoeveel regen, hoeveel vorst, hoe lang kou aanhoudt, hoe vroeg het weer warmer wordt), ziektes, maar ook hoeveel ganzen er naar de OVP gaan komen. En dat hangt weer af van hoe succesvol het broedseizoen in het hoge noorden was.
Dus nu kom ik op het afschot. Op basis van wat ik net kort heb uitgelegd, kan voor de winter NOOIT inschat worden hoeveel dieren het niet zullen halen. En laat ik nog even benadrukken, dat wat SBB ook zal kiezen van beleid, ze altijd een hele bak aan negativiteit over zich heen zullen krijgen. Een aantal jaar terug was er bijvoorbeeld een hoop negativiteit over de laat reactieve afschot. Dat is nu veranderd naar vroeg, en dat is nog niet goed voor velen…

Dus… wat gebeurt er als je voor de winter dieren weghaald of afschiet? Ten eerste zal je moeten kiezen hoeven dieren er weg moeten. Wordt dit elk jaar een vast getal? Wijzig je dit elk jaar? Als je te weinig dieren weg haalt, zullen nog steeds veel dieren het niet overleven. Haal je er te veel weg, dan groeit op een gegeven moment het gebied dicht, of blijft ’s winters het gras te lang of nog veel meer andere opties… (hier kom je vaak (te) laat achter) en daardoor overtreed SBB europese regelement, aangezien OVP op de eerste plaats een beschermd gebied is voor vogels (en de grazers helpen het gebied open te houden voor de vogels). Daarbij komt, dat als je voor de winter dieren weg haalt, zelfs als dit het perfecte aantal zou zijn, er tussen de overgebleven dieren nog steeds de zwakkere zitten die het niet gaan overleven. Maar dat kan je van te voren soms niet inschatten. Dus. Dan zijn er nog steeds een flink aantal dieren die zal doodgaan. En dit bovenstaande stukje geldt eigenlijk voor alle andere vormen van populatie beperking die vaak worden voorgesteld.

Waarom dan dus afschot? Daarmee haal je alleen de zwakkere dieren er uit en hou je de sterkste en gezondste populatie over. Er zijn dierenartsen die bij OVP in de gaten houden hoe de gezondheid van de dieren is. Zo wordt er ook bijvoorbeeld gekeken naar ziektes. En zij bepalen ook mede het protocol voor het afschieten van dieren. Waarom dan niet naar de slager brengen? Dan moet elk dier dat geboren wordt onmiddellijk geregistreerd (gechipt / geoormerkt) worden… Op zo’n groot gebied is dat niet te doen.

En waarom moet er niet bijgevoerd worden? Omdat er dan dus dit jaar wel meer dieren overleven, maar deze zomer de begrazingsdruk misschien wel té hoog wordt en de jaren er na een veel groter deel van de dieren dood gaat door gebrek aan voedsel. Door consequent ’s winters te voeren zal je er enkel voor zorgen dat de beperkende periode voor het voedsel zich in de tijd gaat verplaatsen. Dan zal het niet meer ’s winters zijn maar bijvoorbeeld ’s zomers.

En dit brengt denk ik wel een mooie overgang naar wat vaak gezegd wordt. 1. Er is geen predator en 2. De dieren kunnen niet uit het gebied wegtrekken. Nu heb ik hier naast me een prachtig proefschrift van iemand liggen die laat zien dat de algemene natuurlijke processen ook zo in de Serengeti zijn. Populaties van grazers wordt bepaald door de voedselbeschikbaarheid, en niet door predatoren. Dit geldt voor grote grazers nog sterker dan kleinere grazers. Grazers trekken, omdat er een schaarste is aan voedsel. Maar er zijn altijd moment waarop ook de trek niet voldoende voedselbeschikbaarheid biedt en er een grotere sterfte aan grazers is. Predatoren kiezen voor prooien die makkelijk beschikbaar zijn, dus de zwakkere dieren.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:17

SusanH schreef:
Ik heb net ook getekend. Dat verschil met de herten op de Veluwe is wel heel groot. Maar ik vraag me toch af of er op het Kroondomein (en andere plekken op de Veluwe) niet bij gevoerd wordt.

Op de Hoge Veluwe wordt bijgevoerd, bij de Kroondomeinen bij mijn weten niet. Maar daar worden wel de aantallen in de gaten gehouden en indien nodig wordt er afgeschoten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:22

Prachtig verhaal JewEmm, maar situaties als deze hebben anno 2018 toch geen bestaansrecht in Nederland. Dan halen ze de beesten maar weg en verzinnen ze een andere oplossing voor beheer van het terrein... Je laat er op deze manier toch geen dieren voor opdraaien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:26

Dit is misschien al eerder aangehaald: https://www.politiedierenenmilieu.nl/we ... stand.html

bijvoeren is dus bij wet verboden maar er zijn 2 uitzonderingen:
Citaat:
Artikel 74a Flora- en faunawet

Het bevorderen van de stand van edelherten, damherten, reeën en wilde zwijnen door middel van bijvoeren is verboden.
Gedeputeerde staten kunnen ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in het eerste lid, indien sprake is van:
bijzondere weersomstandigheden of
een tijdelijk natuurlijk voedseltekort en het welzijn van de dieren inhet geding is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:27

Daarnaast is er prima een inschatting te maken van hoeveel dieren er nodig zijn. Ook omdat het nogal een dynamisch geheel is. 2 koude winters en er gaan zo maar 1500-2000 dieren minder de winter in dan 2 zachte winters. Als dat geen probleem is voor de grasgroei, dan is een paar honderd dieren ernaast zitten met proactief beheer ook geen probleem.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:28

Ireen, ik geloof je meteen maar de Serengeti is natuur. De OVP een door mensen bedacht iets met een fijn hek er omheen. Wij hebben aan alle kanten ingegrepen en de dieren zijn nu de dupe. Dat vind ik niet oke. Opdoeken de hele OVP.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:29

Wijslander schreef:
Selka schreef:
Iemand meer details over de demonstratie?

Zondag 12 uur, meer weet ik (nog) niet.

Hier ook de petitie getekend...

Zondag 12 uur, inderdaad, voor zover ik weet. Als het goed is komen er dan ook 36 400kg balen die kant op om met de demonstranten uit te laden (en een trekker, kraan etc). Maar dat is nog niet helemaal zeker, gezien ze vandaag bezig zijn met overleg met politie, gemeente, provincie en SSB om de hekken open te doen, zodat de trekkers etc erin kunnen, want een paar baaltjes over het hek gooien was een mooie voorloper om het in de media te krijgen en om mensen te vinden die willen helpen door hooi te doneren, vervoer en het uit te laden etc. Maar het zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Nu komt het echte werk. Hopelijk kan dat zonder al te veel gedoe en kunnen de hekken open... Want anders ben ik bang dat ze gewoon worden open gebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:33

JewEmm schreef:
Laat heel bokt maar over mij heen komen… Maar ik wil toch even een en ander uitleggen.
Ik begin met een stukje geschiedenis, dan leg ik uit hoe het systeem werkt en vervolgens onder andere hoe het afschot beleid werkt en waarom bijvoeren inderdaad een slecht idee is.

De Oostvaardersplassen is ontstaan doordat de polder werd drooggelegd, maar dit deel te nat was en het niet mogelijk was om er industrieterrein of landbouwgrond van te maken. Langzaam aan begon er van alles te groeien. Een stap verder in de tijd bleek dat dit echt wel een hotspot was voor vogels. Voor de grauwe gans (die het oen heel slecht deed) was het een ontdekking dat ze het natte deel gebruikte, maar ook het droge deel waar ze konden gaan ruien! Omdat het gebied langzaam dicht begon te groeien en dan dus de overwinterende vogels niet meer gebruik konden maken van het gras, werd besloten grazers in te zetten en ze hun gang te laten gaan. Nog nooit eerder was er zo’n stuk zeebodem drooggelegd en kon de natuur er zijn gang gaan, dus was ook niet exact te voorspellen hoe het zou verlopen. Daarnaast werd er ook nog steeds het waterpeil beheerd, waardoor het riet gedeelte nat bleef, en het andere deel droog. De grazers die ingezet werden waren edelherten, heckrunderen en koniks. Deze waren uitgekozen voor hun bestand tegen het weer en hun eetgedrag. Heckrunderen kunnen ruigtes openhouden door hoger gras te eten, paarden houden juist het korte gras kort en edelherten weet ik niet precies, maar doen meer a la paarden en eten ook nog wel bladeren en bast.
Goed. Terug naar nu. Het gebied is veel veranderd en in het beleid is ook een en ander aangepast aan de hand van rapporten. Sinds een paar jaar is er bijvoorbeeld vroeg reactieve afschot i.p.v. laat reactief. En de waterstand is dynamischer, zodat het riet ook gezond blijft. Achter aanbevelingen om het gebied te verbinden met andere gebieden zet de overheid constant een streep (eigenlijk al sinds het landelijke “ecologicshe hoofdstructuur” idee van de grond kwam, maar eigenlijk staat natuur nooit hoog op de agenda van de overheid… economie krijgt voorrang, maar dat is een verhaal/discussie apart…).

Nu over hoe het systeem werkt (in een vereenvoudigde vorm uitgelegd); en dat is volgens de principes van de natuur. Je kan een discussie hebben of iets wel of geen natuur is, maar die discussie zullen nooit uitgemaakt worden, omdat er een heel breed scala aan betekenissen voor het begrip natuur is.
In het voorjaar tot en met de herfst groeit het gras. Dan is er echt een overvloed aan eten en daardoor maken de grazers een vetlaag aan en kan er goed voortgeplant worden. Misschien wel interessant om te weten, de productie van gras in de Oostvaardersplassen is ongekend hoog. Nog hoger dan intensieve landbouw in bijvoorbeeld Friesland. Dat houdt dus in dat er extreem veel gras beschikbaar is. En dat is misschien gelijk wat een beetje vreemd lijkt, want in de zomer zie je geen lang gras. Dat komt door de manier van grazen. Paarden houden gras kort, dat zorgt ervoor dat het gras veel eiwitrijker is, en daardoor komen de paarden graag terug naar plekken waar het gras kort is. Je krijgt dus een “feedback loop” (sorry, weet het nederlandse woord niet). Je hebt plekken die kortgehouden worden, waardoor, en omdat het gras eiwitrijker is. Dit werkt niet alleen zo in de OVP, maar overal ter wereld.

Dit korte gras trekt in de winter ganzen aan. Die komen vanuit het arctisch gebied richting o.a. nederland om te overwinteren. Ganzen hebben kort gras nodig, omdat ze de rest niet kunnen eten. En ze geven de voorkeur aan eiwitrijk gras. Dus, naast landbouwgronden waar de boeren niet zo blij mee zijn… komen ze naar de OVP! Voordat ik de link leg, kom ik weer even terug op de grazers. Net als op andere plekken is er altijd een limiet aan hoe hard een populatie kan groeien. Ondanks wat hier vaak beweerd wordt, dat de beesten niet kunnen trekken en er geen predator is (ik zal hier straks verder op in gaan), is er vaak een moment in de tijd waarom het voedsel schaars is. In gematigde gebieden zoals bij ons is dat in de winter. Omdat het gras dan niet meer groeit vanwege de kou. Dus, de meeste sterfte zal ’s winters plaatsvinden, omdat dieren die niet genoeg reserves aan hebben kunnen leggen, door wat voor oorzaak dan ook (laat geboren, slechte tanden door ouderdom, ziekte), zullen dood gaan. Hoeveel er dood zullen gaan hangt van een heleboel dingen af. Het weer (hoeveel regen, hoeveel vorst, hoe lang kou aanhoudt, hoe vroeg het weer warmer wordt), ziektes, maar ook hoeveel ganzen er naar de OVP gaan komen. En dat hangt weer af van hoe succesvol het broedseizoen in het hoge noorden was.
Dus nu kom ik op het afschot. Op basis van wat ik net kort heb uitgelegd, kan voor de winter NOOIT inschat worden hoeveel dieren het niet zullen halen. En laat ik nog even benadrukken, dat wat SBB ook zal kiezen van beleid, ze altijd een hele bak aan negativiteit over zich heen zullen krijgen. Een aantal jaar terug was er bijvoorbeeld een hoop negativiteit over de laat reactieve afschot. Dat is nu veranderd naar vroeg, en dat is nog niet goed voor velen…

Dus… wat gebeurt er als je voor de winter dieren weghaald of afschiet? Ten eerste zal je moeten kiezen hoeven dieren er weg moeten. Wordt dit elk jaar een vast getal? Wijzig je dit elk jaar? Als je te weinig dieren weg haalt, zullen nog steeds veel dieren het niet overleven. Haal je er te veel weg, dan groeit op een gegeven moment het gebied dicht, of blijft ’s winters het gras te lang of nog veel meer andere opties… (hier kom je vaak (te) laat achter) en daardoor overtreed SBB europese regelement, aangezien OVP op de eerste plaats een beschermd gebied is voor vogels (en de grazers helpen het gebied open te houden voor de vogels). Daarbij komt, dat als je voor de winter dieren weg haalt, zelfs als dit het perfecte aantal zou zijn, er tussen de overgebleven dieren nog steeds de zwakkere zitten die het niet gaan overleven. Maar dat kan je van te voren soms niet inschatten. Dus. Dan zijn er nog steeds een flink aantal dieren die zal doodgaan. En dit bovenstaande stukje geldt eigenlijk voor alle andere vormen van populatie beperking die vaak worden voorgesteld.

Waarom dan dus afschot? Daarmee haal je alleen de zwakkere dieren er uit en hou je de sterkste en gezondste populatie over. Er zijn dierenartsen die bij OVP in de gaten houden hoe de gezondheid van de dieren is. Zo wordt er ook bijvoorbeeld gekeken naar ziektes. En zij bepalen ook mede het protocol voor het afschieten van dieren. Waarom dan niet naar de slager brengen? Dan moet elk dier dat geboren wordt onmiddellijk geregistreerd (gechipt / geoormerkt) worden… Op zo’n groot gebied is dat niet te doen.

En waarom moet er niet bijgevoerd worden? Omdat er dan dus dit jaar wel meer dieren overleven, maar deze zomer de begrazingsdruk misschien wel té hoog wordt en de jaren er na een veel groter deel van de dieren dood gaat door gebrek aan voedsel. Door consequent ’s winters te voeren zal je er enkel voor zorgen dat de beperkende periode voor het voedsel zich in de tijd gaat verplaatsen. Dan zal het niet meer ’s winters zijn maar bijvoorbeeld ’s zomers.

En dit brengt denk ik wel een mooie overgang naar wat vaak gezegd wordt. 1. Er is geen predator en 2. De dieren kunnen niet uit het gebied wegtrekken. Nu heb ik hier naast me een prachtig proefschrift van iemand liggen die laat zien dat de algemene natuurlijke processen ook zo in de Serengeti zijn. Populaties van grazers wordt bepaald door de voedselbeschikbaarheid, en niet door predatoren. Dit geldt voor grote grazers nog sterker dan kleinere grazers. Grazers trekken, omdat er een schaarste is aan voedsel. Maar er zijn altijd moment waarop ook de trek niet voldoende voedselbeschikbaarheid biedt en er een grotere sterfte aan grazers is. Predatoren kiezen voor prooien die makkelijk beschikbaar zijn, dus de zwakkere dieren.

Interessant om te lezen. Thanks!

Verschil is natuurlijk ook dat men het in de Serengeti acceptabel vindt dat er grote aantallen grazers sterven. (Ik zie ze daar in Afrika niet zo snel met hooibalen gaan slepen dan. :D ) Hier vinden we dat niet normaal. Tenminste: de meeste mensen in ieder geval niet, is mijn indruk.

Ik vroeg me af over het afschot: wat het optimale aantal is lijkt me inderdaad lastig te voorspellen als ik je verhaal zo lees. Zou je kunnen stellen dat het beter is te veel dieren af te schieten dan te weinig? Dus altijd op een veilige ondergrens te gaan zitten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:34

Ok ik lees de discussie mee maar tjsa dat bijvoeren geen goed plan. De zwakke dieren moeten gaan vechten om eten. En verbruiken extra energie dan. De sterken overeten zich mogelijk met koliek tot gevolg. En is eenmalig want iedere dag zoveel hooi brengen gaat ook niet. Gewoon dom en onverstandig om te doen

Wat betreft de afschot. Natuurmonumenten voert niet en schiet niet preventief op een stuk. Die schieten alleen de zieke en te zwakke dieren. Na jaren is er een evenwicht en is de populatie zwijnen op orde. Ik snap het stuk van Jen ook. Wat ze nu doen is de beste optie, alleen hooguit nog iets meer afschieten nu. Al geeft dat voor de overige dieren ook weer meer stress

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:37

DE paarden hebben toch ook water nodig ?
Als ze alleen hooi krijgen, krijgen ze toch last met de vertering ?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:59

JewEmm schreef:

[KNIP]

OVP vergelijken met Serengeti is als oliebollen vergelijken met maanstenen.
Wanneer in het nationaal park zo'n hoog percentage aan dieren zou creperen als in de OVP gebeurd was het park zo leeg, en zouden de roofdieren sterven aan overvoeding.

Voor de gansjes en andere vogeltjes laat je andere dieren creperen... heel strak plan, is het allereerste wat bij mij opkomt... laat beesten verhongeren zodat gansjes kunnen broeden.
Dat gansjes en andere vogeltjes niet meer hier verblijven heeft oa te maken met de natuur, natuur veranderd, doet het al heul lang, al lang voordat mensen in grotten gingen wonen.
Wil je vogels een kans geven, laat dat niet ten koste gaan van andere dieren.

Kijk eens naar Dulmen, de wilde paarden daar, gaat heel goed, zitten ook opgesloten en geen wolven of bostijgers die aanvallen, maar evenmin creperende dieren.

Nu gaan bijvoeren kan, maar dan ruim voldoende voor alle dieren, met beleid.
En wanneer het te duur is voor de NL-overheid dan hebben ze dus een luxe probleem van het houden van te veel dieren waarvoor ze het onderhoud niet kunnen of willen betalen.

soms schaam ik me dat ik een Nederlander ben.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:04

sterregoud schreef:

Wij hebben gister op plekken het ijs kapot getrapt en open gebroken. Ze gingen er meteen bij drinken. Op dit moment zijn er drie mensen onderweg die in het konikken gebied, daar waar je dus mag komen, weer het water gaan opentrappen. Helaas kunnen we niet bij de andere stukken om het voor de andere kuddes te doen, gezien we dat niet mogen betreden.. Maar we doen wat we kunnen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:06

JewEmm schreef:

Dit is toch geen verrassing? Op mijn weide is dat ook zo: in de lente en zomer massa's gras en vanaf de herst mindert het en nu is het een kale vlakte. Zelfs het bezoek van wilde ganzen staat hier ook altijd op de agenda.
Als ik nu op mijn weide een hengst tussen de merries zou zetten komt er ook overbevolking waar ik in de winter geen raad mee zou weten. En als ik in de winter geen hooi zouden de paarden ook niet of nauwelijks overleven.
OK, mijn weide is heel wat kleiner dan de OVP, maar mijn weide zal beter te vergelijken zijn met de OVP dan de OVP met de Serengeti.
Als het de bedoeling is om een goede biotoop voor de ganzen te behouden zijn er toch een heleboel betere manieren (lees: manieren met minder dierenleed) om dit te bekomen.
Wat er nu gebeurt is de grazers moedwillig uithongeren. Het gebied is te klein en/of er ontbreken een aantal natuurlijke elementen (grote predatoren) om een ecosyteem in evenwicht te bekomen.
Ik denk dat er maar 1 oplossing is, en dat is toegeven dat het geen natuurlijk ecosysteem is, en het op een andere manier gaan beheren.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:09

ElineS schreef:
sterregoud schreef:

Wij hebben gister op plekken het ijs kapot getrapt en open gebroken. Ze gingen er meteen bij drinken. Op dit moment zijn er drie mensen onderweg die in het konikken gebied, daar waar je dus mag komen, weer het water gaan opentrappen. Helaas kunnen we niet bij de andere stukken om het voor de andere kuddes te doen, gezien we dat niet mogen betreden.. Maar we doen wat we kunnen.

Bedenk als je als mens het ijs kapot krijgt kan een paard met zijn hoefje het zo open hebben. Dus voor water ben ik niet bang dat vinden ze wel, desnoods door warme lucht uit te blazen op het ijs en dan het licht gesmolten water te drinken.

Maar het is veel makkelijker als een mens het even doet.