Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

balloonrules

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:00

Petitietje klinkt tof. Wie stemt voor:
1. Paardjes op balloncursus sturen om niet langer schrik te hebben voor vliegende voorwerpen. De cursus versterkt ook de band tussen beestje en baasje.
2. Paardjes vervangen door kamelen. Die zijn rustiger van aard en kunnen ballonnetjes beter verdragen.
3. Darwin zijn werk te laten doen. Minder schrikachtige paardjes hebben meer kans op overleven en zo zullen de toekomstige generaties geen last meer hebben.

Liefhebbende groetjes

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:33

balloonrules schreef:
1. Paardjes op balloncursus sturen om niet langer schrik te hebben voor vliegende voorwerpen. De cursus versterkt ook de band tussen beestje en baasje.
2. Paardjes vervangen door kamelen. Die zijn rustiger van aard en kunnen ballonnetjes beter verdragen.
3. Darwin zijn werk te laten doen. Minder schrikachtige paardjes hebben meer kans op overleven en zo zullen de toekomstige generaties geen last meer hebben.

Liefhebbende groetjes

Deze kinderachtige reactie is tekenend voor piloten en vele ballonliefhebbers. Een weerspiegeling van hun niveau helaas. Door op deze manier de discussie te voeren zullen zij zichzelf op Den duur in de vingers snijden. Helaas realiseren ze zich dit niet. Het lijkt mij beter serieus te zoeken en mee te werken aan een oplossing.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:47

Hoe oud ben je ballonnetje? 8?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:55

balloonrules schreef:

Liefhebbende groetjes

Wat een trieste reactie, lijkt wel een relaccount :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:11

Nou inderdaad, nu komt eindelijk de ware aard naar boven van hoe de meeste ballonvaarders denken; oprotten met jullie k*t paarden.

Mij stoot je niet voor het hoofd hoor, het geeft maar weer een realistisch beeld!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:13

Myrthe3 schreef:
Nou inderdaad, nu komt eindelijk de ware aard naar boven van hoe de meeste ballonvaarders denken; oprotten met jullie k*t paarden.

Mij stoot je niet voor het hoofd hoor, het geeft maar weer een realistisch beeld!

Helemaal mee eens, past helaas goed bij het gedrag van de ballonvaarders die bij ons in het land geland zijn.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:52

Ik snap wel waar de reactie vandaan komt hoor, er wordt veel aangegeven dat dit meegenomen wordt in de cursus etc en alsnog wordt er van uit gegaan dat dat niet gebeurd.

Hij/ Zij probeert het netjes op te lossen en alsnog wordt er onverdraagzaam gereageerd met “verbieden die handel”...

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:11

Optiwolk schreef:
Ik snap wel waar de reactie vandaan komt hoor, er wordt veel aangegeven dat dit meegenomen wordt in de cursus etc en alsnog wordt er van uit gegaan dat dat niet gebeurd.

Hij/ Zij probeert het netjes op te lossen en alsnog wordt er onverdraagzaam gereageerd met “verbieden die handel”...

Uit de praktijk blijkt dat de kennis uit de cursus niet toereikend is of niet wordt toegepast. Je zult dan op zoek moeten naar andere oplossingen. Als er dan door de beroepsgroep en door ballonnetje zo vervelend wordt gereageerd, dan snap ik dat mensen aangeven dat het verboden moet worden. De overlast en gevaren zijn te groot geworden en de ballonvaarders/liefhebbers zijn kennelijk niet bereid om serieus mee te denken voor een oplossing.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:16

Bevestigd het beeld dat er niet te praten is met egotrippers ballonvaarders. Gelukkig lopen ook hier de herdershonden los ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:24

Jammer dat meneer ballonvaarder hier zo reageert, als deze persoon een afspiegeling is van de gemiddelde ballonvaarder voorzie ik veel gedoe per landing, en zeg ik, zoek een lekkere grote rotonde uit , er zijn er genoeg.
Ik vermoed dat de ballonvaarders die wel van goede wil zijn het niet helemaal eens zijn met de houding en uitingen van hun collega die hier even alle goodwill onderuit schoffelt, bravo balonnetje!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:28

"Ja ik ben kleiduivenschieter en kan het ook niet helpen dat die ballonnen steeds door mijn kogels vliegen" O:)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:48

Nikass schreef:
Bevestigd het beeld dat er niet te praten is met egotrippers ballonvaarders. Gelukkig lopen ook hier de herdershonden los ;)

Flauw hè? Een groep heeft een hobby en de andere groep met een hobby mag daar leed van ondervinden. Want.... ja, waarom eigenlijk.

Ik denk ook dat er veel verdiend wordt aan een commerciële ballon vaart. Dat zal wel meespelen.

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:24

Guys, dat was een flauw grapje he.

Ik beloof het : ik let op de paarden en veroorzaak geen wilde paarden. Ik heb respect voor jullie bezigheden.

Groetjes

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:04

Fijn dat je er op let Balloonrules. Maar hoe je hier -in een paardenforum- reageert is op z'n zacht gezegd niet handig.
Als jij begrip voor jouw hobby wilt, kan je beter in dialoog blijven met mensen en niet opmerkingen maken als "Ga kamelen houden" en "Paarden op ballon cursus sturen". Dat kweekt wrevel in plaats van wederzijds begrip.

Om het begrip even te vergroten: Een paard is een levend dier. Een vlucht dier. Alles wat onbekend is, in in pincipe dodelijk (denk aan Leeuw, Krokodil, Poema, Wolven). Als een paard iets niet kent, iets wat ook nog eens groot is en herrie maakt, kan dodelijk zijn. Een paard gaat niet nadenken, observeren, want dan kan het te laat zijn. Dan kan de Poema al toegeslagen hebben. Dus de eerste reactie van het paard is WEG, zo snel mogelijk weg van het ding.
Dan komt het tweede. Er zijn in Nederland geen wilde paarden. Alle paarden zijn iemands huisdier, of bron van inkomsten (manege's bijvoorbeeld). Als een paard op hol slaat en zich verwond, of de dood in loopt, is er dus altijd niet alleen een dier verwond of dood, maar ook een persoon financieel en emotioneel geschaad.
Financieel kan je inderdaad met verzekeringen ondervangen. Zoals jij (excuseer mijn opmerking) tactloos verwoordde.
De emotie is niet te bevatten. Je maatje met een grote vleeswond. Of erger, verdronken in de sloot.
En nee, dit zijn geen sentimentel verhalen, helaas is dit de realiteit.

Mijn stelling is dan ook: het kan niet zo zijn dat de ene hobby (ballon vaarten) de andere hobby zo ernsig bedreigt, dat er gewonden en/of dode dieren bij te pas komen.

Laat staan wat ik hier las, een amazone met blijvend hersen letsen. (Zij kiepte van haar op hol geslagen paard af).

Dit is een serieuze zaak. Benader dit dan ook serieus svp en niet met flauwe grapjes of wrange "humor". Er zit hier weinig humor in.

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:14

<<Financieel kan je inderdaad met verzekeringen ondervangen. Zoals jij (excuseer mijn opmerking) tactloos verwoordde. >>
--> heb ik nooit gezegd. Welke post was dat dan? Was zeker niet van mij.

<<Dit is een serieuze zaak. Benader dit dan ook serieus svp en niet met flauwe grapjes of wrange "humor". Er zit hier weinig humor in.>>
--> ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Ik werd een beetje bitter van alle opmerkingen.

<<Mijn stelling is dan ook: het kan niet zo zijn dat de ene hobby (ballon vaarten) de andere hobby zo ernsig bedreigt, dat er gewonden en/of dode dieren bij te pas komen. >>
--> daar heb je ook gelijk. Ik vlieg routes waar ik kan landen in weilandgebied. Ben nog nooit in een paardenweide geland en heb nog nooit een wild paard veroorzaakt. Dat neemt niet weg dat het niet ooit eens zou kunnen gebeuren, maar tot nog toe dus niet.

Mijn punt is gewoon : het is onzinnig om alle ballonnen te willen verbannen (een hobby voor sommigen en een inkomstenbron voor anderen) voor een andere bezigheid (paarden : ook hier, een hobby voor sommigen en een inkomstenbron voor anderen).

Elke hobby veroorzaakt overlast.

Het is de kunst van de hobby beoefenaar om zijn overlast zo hard mogelijk te beperken.

Dus ballonvaarders moeten inderdaad in de mate van het mogelijke uit paardenweien blijven en pakweg 300 meter boven paarden blijven.

Als er cowboys zijn die categoriek dit aan hun laars lappen mogen ze wat mij betreft hun vergunning verliezen.

Groetjes

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:17

Lang getwijfeld of ik wel wilde reageren. Ieder zijn hobby oke, maar ik rij zelden buiten het eigen terrein omdat het stukje wat ik langs de weg moet niet druk is maar er wel hard wordt gereden over groepen wielrenners maar te zwijgen.

Er zit zeker verschil in ballonvaarders, ze landen vaak vlak naast ons weiland en stal. Ooit 1x een ballonvaarder die netjes uit zijn ballon riep of alles oke was omdat hij zag dat ik de paarden in de gaten hield die liepen te rennen. Anderen komen doodleuk op je erf om te vragen van wie de grond is waarop ze geland zijn zonder maar een vraag of alles oke is. Terwijl ze zien dat de paarden het eng vinden en wij zelf hals over kop uit bed gesprongen zijn omdat we wakker werden van gestook vd ballon boven ons huis. En het dan nog vreemd vinden dat je over de rooie bent en wil dat ze je erf afgaan en het lekker zelf uitzoeken.
Nu al maanden om 7 uur s'ochtends op om de lucht te inspecteren op ballonnen, en ook in de avonduren thuis.
Heb al gevraagt in welke regio jij zit maar geen antwoord gehad?

Als ik buiten ons eigen terrein kom hou ik rekening met iedereen, terwijl ik dat van andere niet echt kan zeggen die met hun hobby bezig zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:18

Niemand hier wil ballon vaarten verbieden.

Ik denk dat er wel heel wat mensen zijn die (ik quote je even) "in de mate van het mogelijke uit paarden weiden blijven" willen omzetten in een verbod om bij paarden of ander vee in de buurt te komen. Dus het vrijwillige er af halen en omzetten in een regel of plicht. En eerlijk gezegd kan ik me daar wel wat bij voorstellen.

Fijn dat we nu gewoon met elkaar in gesprek kunnen zijn, zonder flauw te doen. Geeft een beter gevoel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:21

@ Ballon Rules.
Wat betreft de opmerkingen over de verzekering, dan heb ik je verward met een ander. Sorry
Laatst bijgewerkt door rien10 op 30-07-18 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:32

<<Heb al gevraagt in welke regio jij zit maar geen antwoord gehad?>>
-->Is dat aan mij? Ik zit in Belgisch Limburg. Ik vlieg in België en Duitsland. Wij hebben ook veel paarden in onze buurt (bvb Zangersheide op een spreekwoordelijke steenworp van waar ik woon) maar ik vermijd die locatie.

Hier is wel nog relatief veel grond zonder paarden. Dat vergemakkelijkt de routekeuzes natuurlijk.

<<Ik denk dat er wel heel wat mensen zijn die (ik quote je even) "in de mate van het mogelijke uit paarden weiden blijven" willen omzetten in een verbod om bij paarden of ander vee in de buurt te komen. Dus het vrijwillige er af halen en omzetten in een regel of plicht. En eerlijk gezegd kan ik me daar wel wat bij voorstellen. >>
--> daar kan ik mij ook iets bij voorstellen maar wettelijk zal het niet gemakkelijk zijn. Het is een ballon vanuit de luchtvaartautoriteiten toegelaten om overal te landen. Wij krijgen bij wijze van spreken geen boete als we de ballon op de snelweg neerpoten. Niet dat ik dat ga proberen te doen :). Ik zelf zou akkoord gaan met iets als : als men een letsel bij een dier veroorzaakt mag men een jaar niet vliegen. Dat gaat de mensen ook aanzetten om de paardenweien te vermijden. Pas op : een incident is nooit honderd procent uitgesloten. Het gaat erom dat er cowboys zijn die zich niets aantrekken van alles en nog wat en ernstige ballonvaarders die wel rekening houden met de medemens en hun dieren,

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:35

Hier zijn heel de zomer dagelijks ballonnen in de lucht. De paarden wennen er aan. Zijn nog nooit in mijn weide met paarden geland. Wellicht dat als dit gebeurt ik wel anders piep :D Ik vind het wel een heel vrolijk gezicht al die kleurtjes.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:38

Ik denk dat mijn paarden dit zeer apart vinden en de honden zullen meteen aanvallen :D

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:40

@ Popstra: Ja, 't is heel mooi. Tik eens op google in 'hot air balloon festival', veelal duitse sites met heel mooie 'groepsfoto's' :)

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:42

<<Ik denk dat mijn paarden dit zeer apart vinden en de honden zullen meteen aanvallen :D>>
--> dat kan, maar het zou uitzonderlijk zijn. De meeste honden hebben schrik en draaien rondjes. Nu, het kan. In dat geval blijf ik mooi in het bakje staan :). Tot nog toe nog nooit gehoord van een soortgelijk incident.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:22

rien10 schreef:
Niemand hier wil ballon vaarten verbieden.

Om heel eerlijk te zeggen, ik wel.
Ik vind niet dat totaal onbestuurbare objecten, die een keer omlaag moeten om te landen of laag moeten vliegen omdat ze weer eens in een luchtzak in een dicht bevolkt land als Nederland thuis horen. Dit in combinatie met de mentaliteit van de gemiddelde ballonvaarder mag het van mij verboden worden.

Als het nu ging om een incidenteel ongeluk met die ballonnen had je mij niet gehoord. Maar er gebeuren met enige regelmaat incidenten met dodelijke afloop. Pinken dood bij het ballonfestival in Joure, honden doodgereden nadat ze zijn weggelopen na schrik van een laag vliegende ballon,paarden gewond of overleden, schapen overleden of de lammeren verworpen, varkens overleden.
Sorry, maar ik gun iedere zijn hobby maar niet ten koste van het leven van andermans dieren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:28

balloonrules schreef:
@ Popstra: Ja, 't is heel mooi. Tik eens op google in 'hot air balloon festival', veelal duitse sites met heel mooie 'groepsfoto's' :)

Hier is het zo dat als ze 3x op je grond landen je een gratis ballon vlucht krijgt.