Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:46

Picasso schreef:
HC zit zelf ook met z'n krent op een paard over drukke wegen... ik denk omdat hij het paard daar een plezier mee doet....

Ja, en? De discussie gaat toch ook juist over incongruentie tussen opvattingen en gedrag? Of mag je alleen een mening geven als je zelf een schoolvoorbeeld bent van hoe het volgens jou zou moeten?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:48

Picasso schreef:
HC zit zelf ook met z'n krent op een paard over drukke wegen... ik denk omdat hij het paard daar een plezier mee doet....

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:49

safina schreef:
Picasso schreef:

Ja, en? De discussie gaat toch ook juist over incongruentie tussen opvattingen en gedrag? Of mag je alleen een mening hebben als ze zelf een schoolvoorbeeld bent van hoe het volgens jou zou moeten?

Ik pak even de Dikke van Dale erbij....
Ik vind dat HC nogal hoog van de toren blaast over, nou ja, een heleboel. Dus als je zulk commentaar hebt op bijvoorbeeld de dressuur- of wedstrijdruiters, je inderdaad wel het schoolvoorbeeld moet zijn en je eigen rijderij tot in de puntjes voor elkaar te hebben...

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:52

Ik ben net ook een blok om geweest met mn paard, met mn kleine krent op der rug. Ik geloof dat mn paard wel plezier & ontspanning had. :Y)
Mja zeker weet ik niet of t etisch verantwoord is.. Omdat ik niet direct kan communiceren met mijn paard. Wel haar gedragingen.. Mja is dat aangeleerd of??
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 06-09-16 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:53

Romanoff schreef:
Ik ben net ook een blok om geweest met mn paard, met mn kleine krent op der rug. Ik geloof dat mn paard wel plezier & ontspanning had. :Y)

Ik heb gisteren een rondje gedressuurd: paard was ook wel tevreden 8-)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:59

Huertecilla schreef:
Het is tijd voor omgekeerde bewijslast voor de ruiterij.

Er is anno nu geen enkele noodzaak of levensbehoefte gediend bij paardrijden.
DUS; toon eerst aan dat wat je voor je hobby-lol wil met dat paard, geen enkel kwaad kan.

Samengevat: Verboden, tenzij....

Ik vraag me af hoe zoiets er in de praktijk uit zou zien? Examen doen? Alle manege's sluiten? Alle hengsten die de hele dag opgesloten staan castreren en verplicht op de wei? En zo zijn er nog tal van voorbeelden te geven waar t paardenwelzijn zeker niet op nr 1 staat! De gedachtegang is mooi maar ik denk zeer onhaalbaar.. Wie bepaalt in deze of iemand iets goed of fout doet? Het zal vrees ik een issue zijn wat zichzelf nooit zal oplossen..belangen van mensen wegen nou eenmaal zwaarder dan dat van dieren..

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:00

Als 'mede-martelaar' :') moet ik zeggen, ja hij heeft een punt.
Toch denk ik dat als je het vanuit dit opzicht gaat bekijken, alle huisdieren maar beter geruimd kunnen worden. Deze argumenten kun je namelijk ook voor honden, katten, knaagdieren, konijnen, landbouwhuisdieren e.d. noemen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:01

Ach en ik heb net voor t eerst op mijn merrie gezeten sinds December!!! ( paard is bevallen en geopereerd ) ze genoot zichtbaar ( al durf ik dat bijna niet te zeggen ;) )

Romanoff

Re: Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:02

Mijn god pol1, eerst heb je je merrie laten verkrachten en nu rij je er weer op? Schaam je. Schaam je diep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:02

Picasso schreef:
safina schreef:

Ja, en? De discussie gaat toch ook juist over incongruentie tussen opvattingen en gedrag? Of mag je alleen een mening hebben als ze zelf een schoolvoorbeeld bent van hoe het volgens jou zou moeten?

Ik pak even de Dikke van Dale erbij....
Ik vind dat HC nogal hoog van de toren blaast over, nou ja, een heleboel. Dus als je zulk commentaar hebt op bijvoorbeeld de dressuur- of wedstrijdruiters, je inderdaad wel het schoolvoorbeeld moet zijn en je eigen rijderij tot in de puntjes voor elkaar te hebben...

Ik vind dat niet hoor. Wat HC in het dagelijks leven doet of laat, doet voor mij niets af aan de kwaliteit van de argumenten waar hij mee komt.

Ben benieuwd naar de jouw argumenten. :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:04

Ik val over het feit dat hij net zo goed op zijn paard zit en wat het verschil is met een ander die op zijn/haar paard zit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:04

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:54

safina schreef:
Ik vind dat niet hoor. Wat HC in het dagelijks leven doet of laat, doet voor mij niets af aan de kwaliteit van de argumenten waar hij mee komt.

Tuurlijk wel, hij beschuldigd anderen van iets wat hij zelf doet, wil dan ook nog dat zij in zijn plaats argumenten gaan bedenken voor zijn eigen incongruentie.

Ik kan niet aantonen dat het geen kwaad kan. Net zo min als HC dat kan. Ik kan echter ook niet aantonen dat het wel kwaad kan. Ik heb nog nooit een paard gehad dat stuk gegaan is bij mij. Wat ik wel weet is dat mijn paarden 24/7 buiten staan met vriendjes. Dat ik ze met hoofdstel in de hand uit de weide ga ophalen en dat ze rustig naar me toe komen. Onmacht is het allerminst want nu ik eentje heb die verzorgd moet worden aan mijt (die natuurlijk niet gereden wordt nu) en die daar behoorlijk over jammert (in zijn taal.) heb ik wel ietsje meer (veel meer zeg maar) moeite om hem uit de weide te vissen. Die weet heel goed "hoe laat het is". Waaruit voor mij blijkt dat bij onaangename dingen, ze wel degelijk (iig thuis) "tegenspreken" en dat hebben ze tot op heden nog nooit gedaan als ik met tuig aan kom. Waaruit ik dan vanuit mijn beperkte empatische vermogen, uit op maak dat ze het niet zo heel rampzalig vinden. Ik weet nl ook dat het paard waar ik het nu over heb, bij een vorige eigenaar wel heel duidelijk zijn menig gegeven heeft over wat ie vond van werken onder diens voorwaarden, zo duidelijk dat ie mocht opflikkeren.. Dat hij bij mij geen discussie aan gaat geeft voor mij dus weer dat hij het er wel mee eens is. Maar goed, dan spreek ik van uit mijn eigen situatie maar ik kan ook moeilijk vanuit andermans situatie spreken.

Wél vind ik dat paardensport in het algemeen heel,heel goed onder de loep genomen mag worden ja. Dat vooral wedstrijden veel en veel strenger gecontroleerd moeten worden. Het kan in deze tijd niet meer dat paarden hun mond dicht gesnoerd worden en dat we bloed in de mond of aan de flanken goed praten. Dus ja, ik ben geheel VOOR een kritische blik op de sport maar per definitie áf schaffen, nee, daar ben ik eerlijk gezegd niet voor. :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:12

Wat mij betreft gaat het vooral over mijn eigen ongemakkelijkheid, zoals hier ook door anderen wordt gezegd. Iets doen, bewust doen terwijl je weet dat je paard daar pijn van krijgt (rijden). Terwijl je weet dat een paard een zeer groot aanpassingsvermogen heeft, pijn niet altijd laat zien en misschien? waarschijnlijk? tegelijkertijd toch ook plezier kan ervaren van rijden. Dat plezier is vast een afgeleide van ons eigen plezier. Een paard als kuddedier en dus levend in een wij-maatschappij, kan zeker plezier gezamenlijk ervaren. daarbij gaat hij voorbij aan eigen ongemak. Hoe meer ik daar over denk, hoe beter ik me dat voor kan stellen. tegenover pijn en ongemak staat iets dus. Het gezamenlijke fijne, ontspannen voelen en dat is natuurlijk erg belangrijk voor een kuddedier. Hoeveel accepteert een paard wel niet terwijl je zeker weet dat het niet fijn voor hem voelt? Een bit in de mond kan toch onmogelijk lekker voelen, dat kun je bedenken, je voorstellen en zien. Maar die signalen geeft een paard na een tijdje niet meer, hij accepteert dat dit bit er is. Is daarmee het ongemak over? Nee, wel heeft hij geleerd dat het niet weg gaat, net als regen en hij laat het over zich heenkomen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:19

Romanoff schreef:
Mijn god pol1, eerst heb je je merrie laten verkrachten en nu rij je er weer op? Schaam je. Schaam je diep.

Ja! :D maar ze heeft me vergeven..Weet t zeker ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:18

Ayasha schreef:
safina schreef:

Tuurlijk wel, hij beschuldigd anderen van iets wat hij zelf doet, wil dan ook nog dat zij in zijn plaats argumenten gaan bedenken voor zijn eigen incongruentie.

Wat hij volgens mij voorstelt, is dat je de bewijslast om moet keren. Dus eerst aantonen dat het geen kwaad kan voordat je besluit een paard te gebruiken voor je eigen plezier. Dat is iets waarover je kunt discussiëren. Of HC dat zelf ook doet, lijkt mij voor de discussie verder niet zo relevant.

Citaat:
Ik kan niet aantonen dat het geen kwaad kan. Net zo min als HC dat kan. Ik kan echter ook niet aantonen dat het wel kwaad kan. Ik heb nog nooit een paard gehad dat stuk gegaan is bij mij. Wat ik wel weet is dat mijn paarden 24/7 buiten staan met vriendjes. Dat ik ze met hoofdstel in de hand uit de weide ga ophalen en dat ze rustig naar me toe komen. Onmacht is het allerminst want nu ik eentje heb die verzorgd moet worden aan mijt (die natuurlijk niet gereden wordt nu) en die daar behoorlijk over jammert (in zijn taal.) heb ik wel ietsje meer (veel meer zeg maar) moeite om hem uit de weide te vissen. Die weet heel goed "hoe laat het is". Waaruit voor mij blijkt dat bij onaangename dingen, ze wel degelijk (iig thuis) "tegenspreken" en dat hebben ze tot op heden nog nooit gedaan als ik met tuig aan kom. Waaruit ik dan vanuit mijn beperkte empatische vermogen, uit op maak dat ze het niet zo heel rampzalig vinden. Ik weet nl ook dat het paard waar ik het nu over heb, bij een vorige eigenaar wel heel duidelijk zijn menig gegeven heeft over wat ie vond van werken onder diens voorwaarden, zo duidelijk dat ie mocht opflikkeren.. Dat hij bij mij geen discussie aan gaat geeft voor mij dus weer dat hij het er wel mee eens is. Maar goed, dan spreek ik van uit mijn eigen situatie maar ik kan ook moeilijk vanuit andermans situatie spreken.

Wél vind ik dat paardensport in het algemeen heel,heel goed onder de loep genomen mag worden ja. Dat vooral wedstrijden veel en veel strenger gecontroleerd moeten worden. Het kan in deze tijd niet meer dat paarden hun mond dicht gesnoerd worden en dat we bloed in de mond of aan de flanken goed praten. Dus ja, ik ben geheel VOOR een kritische blik op de sport maar per definitie áf schaffen, nee, daar ben ik eerlijk gezegd niet voor. :)

Bij mij is er ook nog nooit een paard stuk gegaan, ze komen ook met plezier naar me toe, ze staan 27x24 uur buiten in gezelschap en ik heb ook niet de indruk dat ze het werk wat ze moeten doen verschrikkelijk naar vinden. En zo kan ik nog veel meer dingen opsommen die ervoor pleiten dat mijn paarden een verdomd lekker leven hebben. Maar betekent dat ook dat ik ze fysiek en mentaal niet belast? Nee. Betekent dat dat ze nooit bang zijn door mijn toedoen? Nee. Betekent dat dat ze nooit gestresst raken door mijn toedoen? Nee. En dat ik zeker weet dat ze het werk met me leuk vinden? Nee.
Ik weet wel zeker dat ik bij het werken met mijn paarden soms dingen met ze doe die zorgen voor pijn, ongemak, angst en/of stress. Dat is inherent aan het gebruiken van paarden voor paardensport. En dat kan veel zijn of weinig. En vaak of zelden. Maar ik denk niet dat er paardensporters bestaan die met droge ogen kunnen beweren dat de paardensport voor hun paard geheel pijnvrij, stressvrij en vrij van andere ongemakken is.
Daarbij: de schijn bedriegt. Ik ken tuigpaarden die met de meest groffe methodes getraind worden en nog steeds blij naar het hek komen rennen als hun baas komt. Of wat dacht je van die arme manegepaarden waarbij men bij het afzadelen een grote, open drukwond vindt, maar die tijdens het rijden geen krimp hebben gegeven? Paarden waarbij neusriem of kinketting zo strak staan dat er geen vloeipapiertje meer tussen past, maar toch vrolijk en blij rondlopen, met de oortjes naar voren? En ik denk dat als ik de mijne straks eens een potje stevig af zou rossen en hem daarna eens flink door de mond zaag, dat hij morgen ook nog steeds blij naar me toe komt lopen. Want zo is hij. (Nee, uiteraard ga ik dat niet doen). Paarden zijn over het algemeen niet erg weerbaar. Of vooral: wij mensen zijn slecht in het begrijpen van hun signalen. We denken al snel dat ze het leuk vinden. Vooral als we het zelf heel erg leuk vinden allemaal.

De vraag is: Moet je in beginsel paarden wel willen gebruiken voor je eigen plezier? Ook als je weet dat het ze altijd wel enige mate van fysiek en mentaal ongemak oplevert? Ook als je bedenkt hoe slecht wij mensen eigenlijk zijn in het begrijpen van hun behoeften en manier van denken en voelen? En hoe weinig we daarover nog maar weten? Dat vraag ik me dus wel eens af.

En dat vraag ik me dus ook af als mijn paard niet stuk gaat en nog steeds blij naar me toe komt rennen. Of als ik een foto zie van ene HC op een paard in het verkeer. Of als de halve wereld om me heen paardensport doodnormaal vindt en niet begrijpt waarom ik überhaupt over dit soort dingen nadenk. Want dat zijn helaas geen dingen die mij antwoord geven op dit soort vraagstukken. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:29

Het enige wat je dan kan doen als mens is toch blijven informeren, blijven proberen om te luisteren?
Een stressvrij leven bestaat niet. Sowieso niet, dus daar naar streven is gekkenwerk. Wat we WEL kunnen doen is het leven zo aangenaam mogelijk maken. En nee, daar vallen al die situaties die jij noemt niet onder en dat zijn ook dingen waarop gewoon veel strenger toegezien moet worden en waarbij men tot het irritante toe over geinformeerd moet worden in mijn mening.

Ik heb wellicht een apart geval op weide staan maar die is niet zo vergevingsgezind, die komt echt niet meer naar je toe als je dat zou doen. :') En weet je wat, hij heeft verdorie groot gelijk! Maar over het algemeen zin paarden inderdaad veel te lief. En ja, ik denk ook vaak na over die vraagstukken. Of ze wel happy zijn met wat ze moeten doen, en ik blijf zoeken naar manieren om het voor hen aangenamer te maken.

Ik kijk met negatieve verbazing naar mensen die zonder enige twijfel de neusriem aansnoeren of zeggen "ik moet ook werken". Dus zoals ik al zei; ja, ik juich toe dat men vragen stelt en heel kritisch kijkt naar de paardensport, naar elke sport met dieren als het even kan. Maar ik denk ook dat men iets genuanceerder moet zijn dan "stressvrij leven". Dat is letterlijk onmogelijk. :) Als je dat dier in de weide gooit met alles wat z'n hartje begeerd dan nog zal ie niet stressvrij zijn. Fysieke en mentale belasting is niet per definitie slecht IMO. Als je daar van uit gaat, ja, dan kan je de sport idd maar beter op doeken en eigenlijk alle paarden ineens mee. :)

Hoe kunnen jouw paarden 27/24 buiten staan eigenlijk? :=

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:37

Ik ben echt ontzettend blij met deze discussie, en hoe een aantal hun vertwijfelingen en gedachtengangen verwoorden en het lef hebben om dit ook te plaatsen. Ik ben zelf ook erg zoekende wat nu wel en niet te doen met mijn paarden. Ik wist al langere tijd dat paarden eenvoudigweg niet gemaakt zijn om op te zitten. Wist niet precies hoe en wat, maar ik wist het wel. En toch ben ik mijn merrie blijven rijden. De confrontatie met mijn eigen struisvogelgedrag, dat is voortgekomen uit het artikel van dhr. Vermaat, het filmpje dat een paar pagina's terug gepost is, deze discussie en info op het net, heb ik als ronduit shocking ervaren. Ik ben iedereen die heeft bijgedragen aan deze bliksemflits uitermate dankbaar, ik vind het ontzettend fascinerend om bij mezelf op te merken hoe egoistisch ik blijkbaar zelf ben. Ik doe álles voor mn paarden, ze staan aan huis en heb hun huisvesting, voeding, training, noem maar op, aardig op orde al zeg ik het zelf. Ik heb zelfs keuzes gemaakt mbt rassen vanwege de kennis dat diep in mijn achterhoofd verstopt zat over belasting en schade toebrengen aan je paard... Voor mij is ondertussen duidelijk geworden dat ik dit allemaal deed, en doe, om het berijden van mijn paarden recht te lullen. Om geen gewetenswroeging te krijgen... Het kan allemaal wel slecht zijn, maar ik denk overal goed over na, heb zelfs een studie en verschillende cursussen gevolgd om maar inzichten te verkrijgen die het welzijn van mijn dieren ten goede komen. Ik weet héél goed waar ik mee bezig ben....Dat idee... En toch, ik heb het alleen maar gedaan voor mijn eigen plezier. Omdat ík wil paardrijden.... Daar zit ik dan met al mijn dierenliefde...
Ik vind het ontzettend pijnlijk en confronterend om te merken hoe ik op dit gebied met mijn paarden om ga. Het levert wel weer een flinke dosis zelfinzicht op. Wat de toekomst brengt? Geen idee..... Ik ben gestopt mijn merrie te rijden. Mijn jonkie van 3,5 hoefde sowieso nog niet zoveel, dus daar verandert nu niet zoveel voor. De kleine hengst van 2 loopt zoals altijd lekker de clown uit te hangen. Het fundament onder mijn paardenhouderijtje is weggeslagen, en voor mij is nu alles onzeker. Ik weet wel wat ik niet meer wil op dit gebied, en dat weer de schellen voor mijn ogen te laten vallen en alles recht lullen wat eigenlijk hartstikke krom is. Als ik besluit weer op een paard te kruipen, dan zal ik dat doen onder het grif toegeven dat ik hiermee mijn grote schat pijn en ongemak bezorg, maar dat mijn plezier en belang voor mij belangrijker is.... Denk, en hoop niet dat het ooit zo ver zal komen, want ik zou me zelf vreselijk teleurstellen....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:01

Respect!!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:45

Er wordt nu wel steeds gesuggereerd dat een paard pijn en stress ervaart tijdens rijden? Maar hoezo?
Waarom wordt de bespiering dan alleen maar beter en sterker? Waarom is ze zo veel soepeler dan na dat ze 3 wkn vrij heeft gehad?
Als ik verkeerde bewegingen maak dan loop ik juist beroerder?

Zodra je bespiering naar de *** gaat snap ik dat dat gevolgen heeft op je gewrichten en wervels.. Wat nog sneller gaat als je niet recht en in balans rijd & met zeer slecht tuig..

Mss zit ik er naast hoor, maar als je lekker traint met je paard met als doel :lossigheid en ontspannenheid & spieropbouw ipv onder dwang de rug wegdrukken en in de krul trekken..

Als de Fysio komt voor mn paard vindt ze nooit (zware) blokkades of blessures..

Ok, dan is het rijden hoogstwaarschijnlijk wel voor mijn plezier maar als als je het met wederzijds respect doet en goed naar je paard kijkt en luistert...
Heb ik het idee dat mijn paard niet lijd.. Met haar aangemeten zadel wat vaak zat wordt gecheckt & zwaar werken doen we niet. Geen wedstrijden. Alleen lekker los en soepel houden (ook met grondwerk) ja en lekker buitenuit.

Maar ja het is wel voor mijn plezier als ruiter, alhoe wel ik er vaak zat naast wandel en/of fiets :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:08

Huertecilla schreef:

DUS; toon eerst aan dat wat je voor je hobby-lol wil met dat paard, geen enkel kwaad kan.

Ik neem aan dat jij dus je verantwoording hebt genomen en niet meer op je paarden rijd...?
Of is de belasting die je ze daar mee aandoet in jouw geval wél verdedigbaar?
Voor zover ik weet (maar corrigeer me als dat een voorbarige aanname is) rij jij alleen voor je plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:11

Kuggur schreef:
Huertecilla schreef:

Ik neem aan dat jij dus je verantwoording hebt genomen en niet meer op je paarden rijd...?
Of is de belasting die je ze daar mee aandoet in jouw geval wél verdedigbaar?
Voor zover ik weet (maar corrigeer me als dat een voorbarige aanname is) rij jij alleen voor je plezier.

Ja ik vraag me dus ook echt hetzelfde af... Waarom een ander veroordelen als je zelf niet 'beter' doet. En voor de rest: ja we rijden voor ons plezier, niet dat van het paard... en of dat nog verdedigbaar is: ik weet het niet meer. Ik steek voor nu mijn kop in het zand en rijd mijn rondje; heb het idee dat mijn paard daar beter van wordt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:25

Picasso schreef:
Ja ik vraag me dus ook echt hetzelfde af... Waarom een ander veroordelen als je zelf niet 'beter' doet. En voor de rest: ja we rijden voor ons plezier, niet dat van het paard... en of dat nog verdedigbaar is: ik weet het niet meer. Ik steek voor nu mijn kop in het zand en rijd mijn rondje; heb het idee dat mijn paard daar beter van wordt....

Ik heb hetzelfde hoor. Ik vraag me ook af of het verdedigbaar is, steek intussen mijn kop in het zand en rijd mijn rondje. Ik zeg alleen niet dat mijn paard er beter van wordt en verzin geen dingen meer om te doen of ik mijn paard er niet mee belast. Het is enkel voor mijn eigen plezier. Dat weegt het zwaarst. Punt. Weg met de slappe excuses. :P

En hoe het zich in de toekomst ontwikkelt? Ik heb geen idee. Blijf ik het leuk vinden? Blijf ik me inzetten voor de wedstrijdsport? Ga ik het anders doen? Zo'n stap als Gingerale zet, zal ik in de nabije toekomst niet zetten. Maar ik heb er wel veel bewondering voor als je zo'n keuze kunt maken.

Voorlopig is de paardensport voor mij in hetzelfde stadium als mijn vegetarisme: ik vind dat ik dringend moet stoppen met vlees eten, maar slik net mijn laatste hap kip weg. :+

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:35

De druk op zijn rug, al dan niet met zadel van het ruitergewicht, maken dat de zenuwen afgekneld worden en dat er na een kwartier een doof gevoel op de rug ontstaat. Wanneer je na het rijden afstapt en het zadel afneemt, stroomt er weer bloed heen en ontstaat het prikkelende gevoel wat je van jezelf kant als je b.v. te lang op je arm hebt gelegen. Dat is pijn en hoe erg je dat vind is aan ieder om daar een mening over te hebben.