Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:35

Ik denk dat Greve bedoelt dat Dè Paardenbeul niet bestaat.
1 persoon die het land door gaat en overal merries verwond.

De meeste verwondingen zullen niet door mensenhanden gedaan zijn en de dieren die wel mishandeld zijn kunnen best door verschillende mensen om verschillende redenen mishandeld zijn.
Dan wordt het enorm moeilijk om te achterhalen welke verwonding door wie of wat onstaan is.

Was het 1 beul dan krijg je op den duur een profiel van zo'n iemand.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:41

spatter schreef:
Ik denk dat Greve bedoelt dat Dè Paardenbeul niet bestaat.
1 persoon die het land door gaat en overal merries verwond.

De meeste verwondingen zullen niet door mensenhanden gedaan zijn en de dieren die wel mishandeld zijn kunnen best door verschillende mensen om verschillende redenen mishandeld zijn.
Dan wordt het enorm moeilijk om te achterhalen welke verwonding door wie of wat onstaan is.

Was het 1 beul dan krijg je op den duur een profiel van zo'n iemand.

Precies..... dit kan nooit door 1 dader gedaan zijn. En sommige verwondingen die niet door mensen zijn toegebracht worden misschien onterecht wel aan de paardenbeul toegeschreven, zonder misschien echt gedegen onderzoek. Ook voor een DA zal doodsoorzaak soms moeilijk vast te stellen zijn. Bij mensen hebben we tenslotte hier forensische experts voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:01

Electra63 schreef:
Precies..... dit kan nooit door 1 dader gedaan zijn. En sommige verwondingen die niet door mensen zijn toegebracht worden misschien onterecht wel aan de paardenbeul toegeschreven, zonder misschien echt gedegen onderzoek. Ook voor een DA zal doodsoorzaak soms moeilijk vast te stellen zijn. Bij mensen hebben we tenslotte hier forensische experts voor.

Nouja, doodsoorzaak....het gros van die paarden overleeft zo'n "mishandeling".

Maar als het gaat over de oorzaak van die letsels aan de vulva die steeds gevonden worden: Dat is ongetwijfeld heel lastig vast te stellen. Waarschijnlijk heeft een doorsnee dierenarts ook onvoldoende kennis in huis om daar hele stellige uitspraken over te kunnen doen. Maar dat doen ze desondanks toch. Nu wordt er al heel snel met de nodige stelligheid gezegd dat het mensenwerk moet zijn geweest. Maar wanneer kan je dat nou met 100% zekerheid zeggen? Wanneer weet je zeker dat letsel aan een vulva van een merrie mensenwerk is geweest? Dat kan je pas vaststellen als je alle andere mogelijke verklaringen hebt uitgesloten.

Ik vermoed dat veel mensen, waaronder ook dierenartsen, teveel vanuit hun emotie redeneren en niet meer vanuit logisch verstand. En daardoor andere mogelijke verklaringen over het hoofd zien en het letsel soms te stellig toeschrijven aan een paardenbeul. En in dat opzicht vind ik het een goede zaak dat Greve en Teunissen aankaarten dat er vaak ook nog andere, heel plausibele verklaringen zijn.
Zou goed zijn als dierenartsen die andere mogelijke verklaringen die Greve en Teunissen aandragen meenemen als ze gevraagd wordt een uitspraak te doen over de oorzaak van letsel aan een vulva. Dat maakt ook het zoeken naar een eventuele dader makkelijker. Want het is een beetje zonde om je energie te steken in het zoeken naar een dader als die dader in dezelfde wei staat te grazen. Dan kan de recherche beter haar pijlen richten op échte zaken. Voor zover die er dan nog zijn....

Of misschien ligt het niet altijd aan dierenartsen en zijn het de eigenaren? Want ik kan me ook wel voorstellen dat het zo gaat: een dierenarts zegt "ik kan niet helemaal uitsluiten dat dit het werk is geweest van zo'n paardenbeul". De eigenaar hoort alleen nog maar het woord "paardenbeul" gaat vervolgens overmand door emoties overal rondbazuinen dat het paard mishandeld is. Waarna het hippische roddelcircuit vrolijk meekakelt....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:05

gohya schreef:
Janine1990 nou ik kan hier erg boos om worden als iemand zegt/denkt dat de paardenbeul niet bestaat.Ook word ik boos als er gezegd word dat de politie niks of te weinig doet.
Ik heb beide mee gemaakt,en ik weet wat waarheid is.
En ik weet ook dat er veel mishandelingen zijn geweest die niet door de beul zijn gedaan maar door het paard zelf.
Maar ga nou niet zeggen; ik denk dat de paardenbeul niet bestaat.
Je mág dat gerust denken,maar niet hardop zeggen.

Waarom mag je dingen die je denkt niet hardop zeggen?

BigOne

Re: Fokmerrie van Dressuurstal van Baalen zwaar mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:26

Ik denk dat Greve zeker een punt heeft en bij de merrie hier op de foto's is het echt wel aannemelijk dat ze een gigantische schop van een andere merrie heeft gekregen. Echter, paarden zijn simpel met verdovingspasta's te behandelen , ook voor een leek. Dus dan zal de reactie van de merrie afzwakken en kun je dus wel een merrie vaginaal verwonden en er zelf ongeschonden van af komen. Er zijn gewoon te veel gevallen waarbij er geen enkel object in stal of wei was waardoor de verwondingen konden ontstaan, ik hoop wel dat er vanaf nu elke eigenaar direct bloed laat trekken voor onderzoek op verdovende middelen. Al eens eerder aangekaart maar heb de indruk dat dat niet standaard gebeurt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:32

kayaxtg schreef:
Ik ben het eens met met Jan want hij heeft ook goede argumenten. Ik ken hem zelf en hij is gewoon een prima dierenarts hoor. Ik zou eerder dit geloven dan dat iemand dit heeft gedaan, wel denk ik dat er wel degelijk een paardenbeul is alleen in het geval van dressuurstal van Baalen denk ik toch aan een gevechtje tussen de paarden.

Te meer omdat het stijgende aantal gevallen van "paardenmishandeling" heel misschien ook zo hoog is doordat men paarden tegenwoordig niet alleen meer mag houden... voeg daaraan toe dat het niet de paarden met de makkelijkste karakters zijn/gewend waren alleen te staan...
Maar ook zonder hulp van soortgenoten zijn paarden uitstekend in staat zichzelf de gekste verwondingen te bezorgen.

Blijft wel het feit dat mensen met sadistische trekjes domweg bestaan, die waren er altijd al.
Eind jaren '90 werd het paard van een vriendin van me met een stok op het hoofd geslagen door een sadist die "gewoon" een hekel aan koudbloeds had... deze knul, die gelukkig betrapt werd, zat nota bene op een opleiding "in de paarden"...
En mensen die seksueel getinte dingen met dieren willen doen zijn er ook al eeuwen...

Het blijft me verbazen dat er niet tenminste standaard een bloedonderzoek wordt gedaan bij ontdekking van mogelijke mishandeling... of men wacht véél te lang zodat het bloed al weer schoon is...
Maar ja, dat bloedonderzoek zal wel te duur zijn...
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 04-02-16 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:33

Tendance schreef:
gohya schreef:
Janine1990 nou ik kan hier erg boos om worden als iemand zegt/denkt dat de paardenbeul niet bestaat.Ook word ik boos als er gezegd word dat de politie niks of te weinig doet.
Ik heb beide mee gemaakt,en ik weet wat waarheid is.
En ik weet ook dat er veel mishandelingen zijn geweest die niet door de beul zijn gedaan maar door het paard zelf.
Maar ga nou niet zeggen; ik denk dat de paardenbeul niet bestaat.
Je mág dat gerust denken,maar niet hardop zeggen.

Waarom mag je dingen die je denkt niet hardop zeggen?

Omdat je niet weet dat het zo is.Hij vermoed het,weet het niet zeker.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:36

Misschien wordt dat wel gedaan, maar wordt dat stilgehouden om een evt beul niet op ideeen te brengen om andere middelen te gebruiken.

Gohya, een heel aantal gevallen van verwondingen zouden veroorzaakt kunnen zijn door domheid van de paarden zelf. En hoeven dus niet veroorzaakt te zijn door een beul. Dat is alleen een vermoeden en geen zekerheid. Mag dat dus ook niet meer genoemd worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:47

gohya schreef:

Wat een kulargument zeg...

Waarom mag je niet uitspreken dat er geen beul bestaat en wel dat er wél een beul bestaat. Hoe hypocriet kan je zijn????

De enige verklaring die ik kan vinden is dat het niet bestaan van een eventuele beul wanneer er merries worden verminkt van achteren, is dat het voor eigenaren te confronterend is dat ze hun eigen dieren kennelijk niet goed genoeg kennen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:59

Janine1990 schreef:
gohya schreef:

Waarom mag je niet uitspreken dat er geen beul bestaat en wel dat er wél een beul bestaat. Hoe hypocriet kan je zijn????

De enige verklaring die ik kan vinden is dat het niet bestaan van een eventuele beul wanneer er merries worden verminkt van achteren, is dat het voor eigenaren te confronterend is dat ze hun eigen dieren kennelijk niet goed genoeg kennen.

Ai Janine, dat vind ik ook wel ver gaan, dieren zijn onberekenbaar en blijven dat ook.Hoe goed ze ook samen lopen, één fikse trap op de verkeerde plek en je hebt zo'n verwonding zoals bij de draagmerrie van Van Baalen. Maar uitspreken dat er waarschijnlijk geen paardenbeul aan het werk is geweest bij een aantal gevallen, zeker. Dat kan en moet zelfs want aan massahysterie hebben we ook niets.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:04

Afgezien van het feit dat ik de uitspraak van Greve ongepast vind, ben ik ook van mening dat het een aanname is. Hij kan namelijk niet onderbouwen dat er geen paardenbeul bestaat. Er is er al eerder 1 geweest, de beul van Twente, dus waarom zou er nu geen 2e rond kunnen lopen, of meerdere?
Diverse voorvallen/verminkingen duiden wel degelijk op menselijk handelen.
En waarom kwam er anders zo snel na zijn 'uitspraak' een mededeling van de DA's van zijn kliniek dat het wat genuanceerder lag, namelijk dat er (naast ongelukjes) ook wel sprake is van een paardenbeul?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:04

bigone schreef:
Janine1990 schreef:

Ai Janine, dat vind ik ook wel ver gaan, dieren zijn onberekenbaar en blijven dat ook.Hoe goed ze ook samen lopen, één fikse trap op de verkeerde plek en je hebt zo'n verwonding zoals bij de draagmerrie van Van Baalen. Maar uitspreken dat er waarschijnlijk geen paardenbeul aan het werk is geweest bij een aantal gevallen, zeker. Dat kan en moet zelfs want aan massahysterie hebben we ook niets.

Waar precies ga ik ver? Want volgens mij heb ik (als je al mijn posts leest) niets anders gezegd dan jij nu doet.

Ik kan me geheel vinden in de uitspraken van Greve en collega. Ik zet er alleen mijn vraagtekens bij dat er ineens zoveel van dit soort meldingen zijn. Hoe verklaar je die?

Maar ik vind het gewoon belachelijk dat mensen vinden dat je niet mag zeggen dat er mogelijk geen beul is omdat het ze raakt. Het is simpelweg iets om rekening mee te houden, en de uitleg van Greve en collega is absoluut plausibel. Hij geeft ook duidelijk aan dat hij in die gevallen (merries van achteren kapot) er zeker rekening mee moet worden gehouden dat het merriegedrag is.
Maar kennelijk mag er wel geroepen worden dat er een beul aan de gang is, omdat dit beter te accepteren is dan dat dieren elkaar iets aan doen. 8)7

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:09

aslo schreef:
Afgezien van het feit dat ik de uitspraak van Greve ongepast vind, ben ik ook van mening dat het een aanname is. Hij kan namelijk niet onderbouwen dat er geen paardenbeul bestaat. Er is er al eerder 1 geweest, de beul van Twente, dus waarom zou er nu geen 2e rond kunnen lopen, of meerdere?
Diverse voorvallen/verminkingen duiden wel degelijk op menselijk handelen.
En waarom kwam er anders zo snel na zijn 'uitspraak' een mededeling van de DA's van zijn kliniek dat het wat genuanceerder lag, namelijk dat er (naast ongelukjes) ook wel sprake is van een paardenbeul?

Ik denk dat die nuance meer kwam door de reacties op social media. Want als je het zonder emoties leest en er even rustig over nadenkt, dan zie je snel genoeg in dat de heren doelen op gevallen waarbij een merrie van achteren kapot is, en niet over andere voorvallen.

Natuurlijk zijn er gevallen van menselijk handelen, ik denk niet dat er mensen zijn die dat ontkennen. En ik vind ook dat je er vraagtekens bij moet zetten dat het tegenwoordig zoveel gebeurt. De draagmerrie van Van Baalen bijvoorbeeld, die staat toch neem ik aan bij andere dragende merries? Zijn er dan nog zoveel hormonen aanwezig?

Logisch nadenken moet, daar valt echter ook onder dat er rekening mee moet worden gehouden dat er misschien ook niet een beul aan te pas is gekomen. Een logica waar ik tot gisteren nooit over heb getwijfeld, immers merries en kapotte geslachtsorganen lijken natuurlijk waanzinnig veel op een gefrustreerde man. Maar dit hoeft niet...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:13

Het is toch bewezen dat er wel een beul bestaat,afgesneden oren zegt al genoeg dat dit een beul gedaan heeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:14

gohya schreef:
Het is toch bewezen dat er wel een beul bestaat,afgesneden oren zegt al genoeg dat dit een beul gedaan heeft.

Maar over die zaken hebben Greve en collega (sorry ik kan zijn naam niet onthouden) toch ook helemaal niet????

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:18

Ik had er eerst ook meteen mijn vraagtekens bij of er wel een beul was na aanleiding van Greve (in geval van de merries), maar nu het paard van mijn instructrice getroffen is (aan de achterkant) en ik haar gesproken heb denk ik toch wel echt dat er eentje rondloopt..
Het leek er echt op dat er een mes dwars door de deken gestoken was en er weer uitgehaald was met als gevolg dus ook een dikke snede die gehecht moest worden..
Maar als nog, ik vind dat er meer onderzoek gedaan moet worden bij de merries/het terrein. Dat er geen bewijzen zijn afgezien van de wonden vind ik ook vreemd... Naja, misschien laten ze dat ook niet allemaal weten..
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 04-02-16 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:19

Janine1990 schreef:
gohya schreef:

Maar over die zaken hebben Greve en collega (sorry ik kan zijn naam niet onthouden) toch ook helemaal niet????

Dat doet er toch niet toe,als er geen beul zou bestaan,zouden de oren er ook niet afgesneden zijn.
En zo zijn er meerdere paarden open gesneden,niet alleen bij het geslachtsdeel.Er is dus een mens die paarden verminkt,en die bestaat wel degelijk.
Dat niet alle 80 merrie's door de beul zijn gedaan weet ik ook wel.Denk dat ruim de helft door toedoen van het paard zelf of door andere paarden is gebeurt.Maar wil niet zeggen dat er geen beul bestaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:23

gohya schreef:
Dat doet er toch niet toe,als er geen beul zou bestaan,zouden de oren er ook niet afgesneden zijn.
En zo zijn er meerdere paarden open gesneden,niet alleen bij het geslachtsdeel.Er is dus een mens die paarden verminkt,en die bestaat wel degelijk.
Dat niet alle 80 merrie's door de beul zijn gedaan weet ik ook wel.Denk dat ruim de helft door toedoen van het paard zelf of door andere paarden is gebeurt.Maar wil niet zeggen dat er geen beul bestaat.

Hoezo doet het er ineens niet meer toe? Zonet mochten Greve en consorten niet eens hardop uitspreken dat ze dachten dat er misschien wel helemaal geen beul rondliep.

Ik ontken nergens dat er ook paarden op een andere plaats verminkt zijn. Zie dan ook niet in waarom je dit aan mij richt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:25

Joanieke schreef:
Ik had er eerst ook meteen mijn vraagtekens bij of er wel een beul was na aanleiding van Greve (in geval van de merries), maar nu het paard van mijn instructrice getroffen is (aan de achterkant) en ik haar gesproken heb denk ik toch wel echt dat er eentje rondloopt..
Het leek er echt op dat er een mes dwars door de deken gestoken was en er weer uitgehaald was met als gevolg dus ook een dikke snede die gehecht moest worden..
Maar als nog, ik vind dat er meer onderzoek gedaan moet worden bij de merries/het terrein. Dat er geen bewijzen zijn afgezien van de wonden vind ik ook vreemd... Naja, misschien laten ze dat ook niet allemaal weten..

De vraag is, loopt er één rond? Of zijn er gewoon meerdere mensen? Er lopen er nog altijd meer los dan er vast zitten ;)

Het is ook absoluut onmogelijk dat er geen enkele verwonding door een mens is toegebracht, gezien de verwondingen die zijn gemeld.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:28

Janine1990 schreef:
gohya schreef:

Hoezo doet het er ineens niet meer toe? Zonet mochten Greve en consorten niet eens hardop uitspreken dat ze dachten dat er misschien wel helemaal geen beul rondliep.

Ik ontken nergens dat er ook paarden op een andere plaats verminkt zijn. Zie dan ook niet in waarom je dit aan mij richt.

Dit doet er niet toe,waar ze niet over gesproken hebben.Het maakt niet uit wáár ze over gesproken hebben,over afgesneden hebben ze idd. niet gesproken,maar is wel door een beul gedaan.

Quote:Maar over die zaken hebben Greve en collega (sorry ik kan zijn naam niet onthouden) toch ook helemaal niet????

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:38

Er wordt hier diverse malen gesproken over 'massahysterie' , vooral omdat men vindt dat de uitspraken van Greve daar een mooi tegenwicht voor vormen. Ik ben het helemaal niet eens met die kwalificatie van 'massahysterie' - het is niet meer dan logisch dat mensen gealarmeerd zijn en/of hun afschuw uitspreken en zich zorgen maken.

Er is wel degelijk reden tot zorg: diverse verwondingen die ik gezien heb kunnen alleen maar door een mes veroorzaakt zijn en zulke 'mooie' schone sneden kunnen niet bij stomp trauma ontstaan. Ook als een paard ergens achter haakt, krijg je altijd wat rafelige wondranden.

Maar goed.. pas als er een heter-daad komt, of er betrouwbare getuigen gevonden worden, kunnen we pas meer te weten komen. Vooralsnog hecht ik geen enkele waarde aan uitspraken van Greve, en nog minder aan die van Teunissen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:16

Joanieke schreef:

Maar het is toch op zijn minst vreemd dat een (vermeende) beul door een deken heen steekt?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:30

Jannepauli schreef:
Er wordt hier diverse malen gesproken over 'massahysterie' , vooral omdat men vindt dat de uitspraken van Greve daar een mooi tegenwicht voor vormen. Ik ben het helemaal niet eens met die kwalificatie van 'massahysterie' - het is niet meer dan logisch dat mensen gealarmeerd zijn en/of hun afschuw uitspreken en zich zorgen maken.

Er is wel degelijk reden tot zorg: diverse verwondingen die ik gezien heb kunnen alleen maar door een mes veroorzaakt zijn en zulke 'mooie' schone sneden kunnen niet bij stomp trauma ontstaan. Ook als een paard ergens achter haakt, krijg je altijd wat rafelige wondranden.

Maar goed.. pas als er een heter-daad komt, of er betrouwbare getuigen gevonden worden, kunnen we pas meer te weten komen. Vooralsnog hecht ik geen enkele waarde aan uitspraken van Greve, en nog minder aan die van Teunissen.

Ik heb wel eens een keurige rechte "winkelhaak" en een losse recht uitgesneden huidflap aan een paard gezien, dat in blinde paniek dwars door een omheining heen was gerend... dat rafelen gaat blijkbaar niet altijd op.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:33

Heb hier meerdere verwondingen gehad door 1 van onze merries en dat waren altijd rechte wonden. En die waren echt niet van een scherp voorwerp. Rafelige wonden heb ik zelden gezien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:33

Rocamor schreef:
Maar het is toch op zijn minst vreemd dat een (vermeende) beul door een deken heen steekt?

Waarom? Psychologische redenen?

Aan de andere kant vind ik het raar dat een beschadiging door een deken heen zo diep is, wanneer dit door natuurlijk toedoen is. Doorgaans vind je dan winkelhaken in een deken. Gezien de dikte van de gemiddelde winterdeken, is dat toch op z'n minst zichtbaar bij een flinke impact. En zou de wond ook een andere vorm hebben dan de scheur in de deken zeg maar.
Maar goed, ik ben geen forensisch inspecteur ofzo. Ben benieuwd naar jouw redenering Rocamor.