Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:35

joyce B schreef:
Maar het werkingsprincipe zou ik niet voor onmogelijk zien als ik kijk hoe men ook in de reguliere geneeskunde het gelijke "geneest" met hele kleine hoeveelheden van het gelijke... Denk aan de huidige behandeling van ernstig allergische mensen(immunotherapie?). Wespengif, bijengif, noten/pinda's en ook minder gevaarlijk zoals pollenallergie. En de inentingen die gebruikt worden om het imuunsysteem te prikkelen antistoffen aan te maken. Het is dan nog de stap om te ontdekken hoe het kan dat bij zoveel verdunning, het lichaam dat "water" nog steeds "herkent" als die bepaalde stof die er in verdund is.

Hier wordt weer zo'n ontzettend foute waarheid geponeerd. Een kleine hoeveelheid gif kan genezend zijn, dus is een tot alleen water verdunde hoeveelheid ook genezend. Alleen is die laatste stap, die jij hier als een waarheid poneert nog nooit bewezen. Homeopathie geeft geen hoger slagingspercentage dan behandeling met een placebo. Als je het wetenschappelijk wilt benaderen, dan zal je toch eerst eens moeten gaan bewijzen dat het werkt.

Daarom is het dus ook een geloof, dan kan je gewoon die waarheid claimen, zonder dat je het feitelijk hoeft te onderbouwen.

Shadow0

Re: Petitie tegen veterinaire homeopathie in Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:57

Maar Karl, geef jij dan eens wat cijfers over waarom homeopathie een probleem is dat een verbod rechtvaardigt? Toon eens aan hoeveel schade homeopathie doet? Je blijft maar hameren op de werkzaamheid, maar dat is maar een aspect van het geheel. Artsen handelen veel vaker veel breder dan strict wetenschappelijk, proberen veel vaker dingen waar de werkzaamheid nog niet van is bewezen, en dat is ook goed zoals ik al heb betoogd.
Maar daar ga je niet op in.

Daar grenzen aan stellen lijkt me alleen aan de orde als het om een werkelijk probleem gaat, en dus mijn vraag aan jou, en aan al die mensen die cijfers zo vreselijk belangrijk vinden: hoe groot is dat probleem? Onderbouw dat eens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:49

Shadow0 schreef:
Maar Karl, geef jij dan eens wat cijfers over waarom homeopathie een probleem is dat een verbod rechtvaardigt? Toon eens aan hoeveel schade homeopathie doet? Je blijft maar hameren op de werkzaamheid, maar dat is maar een aspect van het geheel. Artsen handelen veel vaker veel breder dan strict wetenschappelijk, proberen veel vaker dingen waar de werkzaamheid nog niet van is bewezen, en dat is ook goed zoals ik al heb betoogd.
Maar daar ga je niet op in.

Daar grenzen aan stellen lijkt me alleen aan de orde als het om een werkelijk probleem gaat, en dus mijn vraag aan jou, en aan al die mensen die cijfers zo vreselijk belangrijk vinden: hoe groot is dat probleem? Onderbouw dat eens?

Ik heb Karl nergens zien pleiten voor ene verbod. Hij schreef alleen dat hij het niet in het basispakket vindt thuishoren en ook niet in de reguliere geneeskunde.

Waarom moet hij nu opeens met cijfers aankomen die een verbod rechtvaardigen van jou? Dat snap ik niet.

Jij bent steeds maar bezig met een verbod, terwijl de discussie hier voornamelijk gaat over of het werkt of niet. Niet over een verbod.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:12

Wat mij betreft hoort het, net als gebedsgenezing, helemaal niet in de zorgverzekering thuis. Dus ook niet in een aanvullende verzekering.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:36

safina schreef:
Ik heb Karl nergens zien pleiten voor ene verbod. Hij schreef alleen dat hij het niet in het basispakket vindt thuishoren en ook niet in de reguliere geneeskunde.

Ok, verbannen uit de geneeskunde dan. Maar mijn argument is hetzelfde. Artsen hebben de handelingsvrijheid nodig om hun vak goed uit te kunnen oefenen, omdat hun vak breder is dan wetenschappelijke protocollen uitvoeren. Welk argument rechtvaardigt de verbanning van dit specifieke onderdeel?

(Basispakket is vooral misleidende beeldvorming, daar zit het namelijk al niet in.)

Citaat:
Jij bent steeds maar bezig met een verbod, terwijl de discussie hier voornamelijk gaat over of het werkt of niet. Niet over een verbod.

De petitie waar het in de titel over gaat, vraagt om een verbod op het toepassen van homeopathie door beoefenaars van de geneeskunde. Wellicht is verbanning een beter woord, maar het punt is dat de discussie over of het werkt volgens mij niet de juiste is. (Daar was meen ik ook al een eigen topic over aangemaakt? Of heb ik dat nou verkeerd onthouden?)
Er is heel veel niet bewezen in de geneeskunde, regulier ook niet. Er is heel veel uitproberen en kijken wat werkt. Ik vind dan ook dat de discussie niet steeds moet gaan over of het werkt, maar waarom mensen het zo belangrijk vinden om daar wat van te vinden. Als je het niet wilt, doe je het niet. Prima toch?

En waarom ik daarvoor strijd: omdat er een sterke beweging is die de geneeskunde inderdaad 'evidence based' wil maken. Dat lijkt heel goed te klinken, maar de praktijk is dat het betekent dat er geen behandeling op maat meer plaats kan vinden. En dat er een gigantische schat aan onpatenteerbare middelen buiten beschouwing raakt, simpelweg omdat er niemand achter gaat staan om de evidence te verkrijgen. Het maakt alles platte eenheidsworst, en uiteindelijk is de patient daar de dupe van.

Ik ben zelf niet eens iemand die echt veel heeft met homeopathie.

Karl: dee aanvullende verzekeringen mogen zelf weten wat ze wel en niet vergoeden. Er zijn er ook die korting bieden op sauna's en sportscholen. Of health checks. Daar kun je wat op tegen hebben, maar richt dan je verontwaardiging op het juiste probleem: een zeer vreemd zorgstelsel dat juist gebaseerd is op een ingewikkelde mix van medische noodzaak, pure commercie en volstrekte intransparantie. En daarin is homeopathie nog steeds volstrekt onbelangrijk. Daar zijn bv ook vele vragen te stellen over bv particuliere klinieken, waar artsen, jawel, hele reguliere artsen, ook zeldzaam commercieel bezig zijn, maar dan met veel grotere kosten en veel grotere risico's.

Wat ik mis bij de anti-homeopathiemensen is een totaal besef van perspectief. Ook als homeopathie volstrekt niet werkt is het nog steeds iets dat in geen enkele verhouding staat tot andere problemen in ons zorgstelsel en de geneeskunde/farmacie in het algemeen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:03

Je leest met een gekleurde bril Karl:
Ik deponeer geen waarheden.
Ik opper mogelijkheden die nader onderzoek vragen en wellicht vanuit een andere benadering dan de tot nu toe gekozen of bekende manieren... Als iedereen zo dacht als jij leefden we nog in de middeleeuwen. Moet je eens zien hoeveel science fiction ideeen van vroeger inmiddels werkelijkheid zijn geworden!

Kom op, laat die geest eens los op een uitdaging en fantaseer er eens op los hoe het zou kunnen dat zoveel mensen ervaren zich er beter bij te voelen. En nee... laat dan het placebo effect eens even buiten beschouwing voor deze keer.

oke, het hoeft niet, maar mocht er over 10 of 20 jaar weer een of andere medische of technische doorbraak zijn waardoor dit soort zaken ineens wel verklaard of meetbaar gemaakt kunnen worden, denk dan nog eens terug aan dit topic.

Er zijn wel meer dingen die eerst niet meetbaar of zichtbaar gemaakt konden worden en die men later toch ontdekt heeft of waarvan men later pas het werkingsprincipe kon verklaren. Daarvoor werd het gezien als iets wonderbaarlijks of onverklaarbaars.

Een hele tevreden patientengroep verklaren met het placebo effect van homeopathie doet wel wat af aan hun ervaringen en oordelingsvermogen over hun eigen lichaam en gezondheid... Heb je het uberhaubt zelf ooit eens geprobeerd bij een goed bekend staande homeopaat?

Karl66 schreef:
joyce B schreef:
Maar het werkingsprincipe zou ik niet voor onmogelijk zien als ik kijk hoe men ook in de reguliere geneeskunde het gelijke "geneest" met hele kleine hoeveelheden van het gelijke... Denk aan de huidige behandeling van ernstig allergische mensen(immunotherapie?). Wespengif, bijengif, noten/pinda's en ook minder gevaarlijk zoals pollenallergie. En de inentingen die gebruikt worden om het imuunsysteem te prikkelen antistoffen aan te maken. Het is dan nog de stap om te ontdekken hoe het kan dat bij zoveel verdunning, het lichaam dat "water" nog steeds "herkent" als die bepaalde stof die er in verdund is.

Hier wordt weer zo'n ontzettend foute waarheid geponeerd. Een kleine hoeveelheid gif kan genezend zijn, dus is een tot alleen water verdunde hoeveelheid ook genezend. Alleen is die laatste stap, die jij hier als een waarheid poneert nog nooit bewezen. Homeopathie geeft geen hoger slagingspercentage dan behandeling met een placebo. Als je het wetenschappelijk wilt benaderen, dan zal je toch eerst eens moeten gaan bewijzen dat het werkt.

Daarom is het dus ook een geloof, dan kan je gewoon die waarheid claimen, zonder dat je het feitelijk hoeft te onderbouwen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:48

Ik denk dat als homeopathie echt werkt, dat het zoeken van de juiste stoffen en de juiste verdunning een vak apart is. Dat je als therapeut afhankelijk bent van de omschrijving vsn de patienten om tot de kernoorzaak van een klacht te komen.

Verder wordt verondersteld dat het werkt door het stimuleren van het eigen afweersysteem vsn de mens. Elk mens is anders, dus ieder lichaam en afweersysteem zal net iets anders reageren. Dat pobleem kom je ook tegen in de reguliere geneeskunde en farmacie. een medicijn wat bij de een goed werkt kan bij de ander verkeerd uitvallen. Dat is zelfs zo met het verschil tussen verschillende merken met dezelfde werkzame stof. Die discussie met artsen en zorgverzekeraars en patienten speelt nog steeds.

Zoals ik het begrijp vanuit de stukken hier is de homeopathie ontstaan vanuit dezelfde principes als nu gebruikt wordt bij desensibiliseren en bij de werking van vaccins. Met dat verschil dat men het verkleinen/verdunnen van de prikkelende stof tot in het extreme doorgetrokken heeft, met wat zij beweren behoud of zelfs versterken van de werking.

Ik ga er vanuit dat zij ervaren hebben dat ondanks zoveel verdunnen de werking nog steeds bestaat. En dat ze daar een verklaring: het geheugen van water: aan vast geplakt hebben.

Als ik het goed begrijp is men nog aan het proberen deze theorie te kunnen bewijzen.
Als deze theorie niet bewezen kan worden zal men gaan zoeken naar een andere verklaring.

Hier bij er van uit gaande dat de patient ook echt verbetering bemerkt of dat het anderssins meetbaar is te maken dat de patient makkelijker, sneller, beter geneest of zich prettiger voelt ondanks zijn ziekte. (ook een deel van de reguliere medicijnen is er op gericht het de patient comfortabeler te maken in de tijd die het lichaam nodig heeft om op te knappen)

maar goed. ik heb zelf geen ervaring met homeopaten, alleen van afstandje, en kan dus niet vanuit eigen ervaring spreken of het wel of niet werkt.

hier hoe een homeopatische arts er zelf over schreef met bronvermelding:

http://www.homeopathie-ede.nl/wetenschap
http://www.homeopathie-ede.nl/wetenscha ... -onderzoek
http://www.homeopathie-ede.nl/wetenscha ... a-analyses
http://www.homeopathie-ede.nl/wetenscha ... ontmaskerd
(die over louter placebo effect)

http://www.homeopathie-ede.nl/wetenschap/evidence-based
http://www.homeopathie-ede.nl/wetenschap/referenties

een boel hier besproken zaken komen terug. Interessant.

http://www.homeopathie-ede.nl/homeopathie/potentieren
Laatst bijgewerkt door joyce B op 11-12-15 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:16

Ook, of juist, in de wetenschap geldt dat de eenvoudigste verklaringen vaak de beste zijn. En aangezien homeopathie vergelijkbare resultaten geeft als een placebo. Is de meest waarschijnlijke verklaring dat homeopathie dus een placebo is. Het heeft dus niet zoveel nut om op zoek te gaan naar theorieën om de werking van homeopathie te verklaren. En gelukkig hoeft dat ook niet, want een geloof hoeft niet logisch verklaard te worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:26

hierboven in de link naar het onderzoek van Lancet werd aangegeven dat de uitkomst van de Lancet bewezen negatief beinvloed was. Negatieve Bias bij de keuze van de studies.

Citaat:
Beoordeling van homeopathisch wetenschappelijk onderzoek dient objectief te zijn. Dat is één van de conclusies van de paneldiscussie op een symposium in het KNMG gebouw Domus Medica te Utrecht, 11 december jl. De Artsenvereniging voor homeopathie VHAN organiseerde dit symposium onder de veelzeggende titel Homeopathie en wetenschap, objectief gezien. Directe aanleiding was een recent artikel in The Journal of Clinical Epidemiology, een gezaghebbend wetenschappelijk tijdschrift. Hierin wordt afgerekend met het negatieve oordeel over homeopathie, dat in 2005 geveld werd in het gerenommeerde medische tijdschrift The Lancet. Onderzoeker Shang en collega’s kwamen destijds tot de slotsom dat de effecten van homeopathie louter placebo-effecten zouden zijn (nepbehandeling). De Bredase homeopathisch arts Rutten en de bio-statisticus Lüdtke tonen nu overtuigend aan, dat de auteurs van het Lancetartikel achteraf subjectieve keuzes maakten, die de uitkomst van hun analyse bepaalden. De gegevens lijken eenvoudigweg te zijn gemanipuleerd. Rutten liet tijdens het symposium zien, dat bij andere, eerlijkere keuzes de conclusie voor homeopathie juist gunstig zou uitpakken.

Hoe kan dat? Dr Ton de Craen, hoofddocent epidemiologie aan de universiteit Leiden, hield een betoog over de delicate balans tussen feiten en theorie, onder de titel Wat is waarheid? Een panel met onder anderen Bert Boer, arts en lid van de raad van bestuur van CVZ, Prof. Peter de Leeuw, hoofdredacteur van het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, Dr. Caroline Terwee, assistant professor in Clinimetrics van het EMGO Instituut en Mr. Maarten Slijper van ZonMw, discussieerde geanimeerd over de verhouding tussen homeopathie en wetenschap.

Bij het overzicht van wetenschappelijk onderzoek valt op, dat homeopathie effectief is en dan vooral voor chronische aandoeningen een bruikbare aanvulling is. De levenskwaliteit van patiënten kan daardoor verbeteren, bij gelijkblijvende kosten. Sinds 1991 zijn er diverse meta-analyses (systematische analyses van onderzoekstudies) verricht. Telkens luidde de conclusie dat er bewijs is voor de werkzaamheid van homeopathie. Ook is de werkzaamheid van homeopathie aangetoond bij allergie en bovenste luchtweginfecties, diarree bij kinderen, behandeling van griep, het op gang komen van de darmfunctie na een buikoperatie, reumatische ziekten en hooikoorts. Daarnaast zijn er aanwijzingen uit fysisch onderzoek dat homeopathisch verdunde oplossingen andere, meetbare eigenschappen hebben in vergelijking met gewoon water. Dit steunt de opvatting dat deze middelen via een ander mechanisme werken dan reguliere medicijnen.
De homeopathische artsen vonden gehoor voor hun pleidooi voor een objectieve beoordeling van evidence-based homeopathie. De panelleden waren het er over eens, dat het de homeopathie zou helpen als de precieze werking van de sterk verdunde (gepotentieerde) homeopathische geneesmiddelen in het menselijk lichaam zou zijn opgehelderd. CVZ was van mening dat, wanneer er voldoende bewijs is, ook homeopathische behandelingen tot de gangbare therapeutische mogelijkheden dienen te behoren.

nader onderzoek dus...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:30

Ja maar de enige onderzoekers die een beter resultaat voor elkaar krijgen zijn homeopatische onderzoekers. Dat staat ook wel bekend als "wij van wc-eend adviseren wc-eend".

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 00:42

Ik kreeg dit toegestuurd van vrienden die actief zijn op Twitter en Facebook.
Erg, echt, lees maar:
http://www.homeopathyheals.me.uk/site/f ... homeopathy

A.u.b. Moderator, wilt u dit niet toevoegen aan het vorige bericht?
Want dat is al lang geleden, en dan valt het niet op.

jato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:47