PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:56

Sorry, lezen jullie zelf wel wat jullie zeggen..?

Ik zal het simpel proberen uit te leggen:
Het gaat om een meningsverschil. Ik zeg:
"Nee, dit kan zonder stress gebeuren, dat klopt. Maar wanneer er wél (best veel..) stress in het spel is, dan wordt de kans dat zoiets gebeurd wel groter. Dus stress is zeker een indirecte oorzaak."

Mijn bewering:
Meer stress = meer kans op ongelukjes

Billy zegt:
"Dat is een conclusie die je dus niet kunt trekken. Je kunt hooguit zeggen dat stress een verhoogde kans kan geven op het bijten op lip of tong, maar je kunt niet onomstotelijk bewijzen dat stress hiermee te maken heeft....
Je redeneert naar wat je wilt bewijzen...

Jouw bewering:
Meer stress = meer kans op ongelukjes

Sorry, ik zie echt absoluut geen verschil tussen onze beweringen. Als er toch méér kans is op ongelukjes als er méér stress is, dan heeft het er toch blijkbaar iets mee te maken want anders was er geen correlatie. Indirecte oorzaak is een ongelukkige woordkeuze, maar uit de voorgaande bewering had je wel kunnen halen dat ik daarmee bedoelde correlatie en niet DIRECTE enige onomstotelijke 100% feitelijke oorzaak, wat jullie ervan maken.

Maar de dingen die jullie beweren, bijvoorbeeld:
"het is geen wetenschappelijk bewezen feit dat op de lip of tong bijten alleen gebeurt als een paard gestressed is. Dat probeer jij er wel van te maken."

Dat zijn dingen die ik helemaal niet beweer, ik zeg namelijk:
"Nee, dit kan zonder stress gebeuren, dat klopt. Maar wanneer er wél (best veel..) stress in het spel is, dan wordt de kans dat zoiets gebeurd wel groter. Dus stress is zeker een indirecte oorzaak."

Dus wat is nu het probleem, want we zijn het gewoon eens.. :')

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:57

Tazzey schreef:
@Tillie Dus jij vind het fijner voor het paard om hoge oefeningen uit te voeren zonder dat de spieren correct opgewarmd en gerekt zijn. Bijzonder!

Als je weet hoe je LDR moet toepassen dan weet je ook dat het goed uitgevoerd alleen maar bijdraagt aan het welzijn van het paard.

Welk onderzoek heb je gebruikt? Dat van mensen die een hekel hebben aan de NL dressuursport en dus alles aangrijpen om het af te zeiken.

Je weet dat LDR iets heel anders is dan rolkur he? Waar iedereeen zo tegen is, is de rolkur. Wat ook in de trainingen word uitgevoerd.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:58

Ik geef het op, als jij het woord onomstotelijk niet wilt begrijpen kan ik hier verder niks meer mee.
Ik ben het dus niet met je eens, dat dat duidelijk is....

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:05

ingedebruijn schreef:
Heel goed. Ook al winnen ze waarschijnlijk niet.. laat het een signaal zijn voor de topsport.

Eens.
En voordat iedereen gaat roepen hoe het er bij de gewone mannen en vrouwen in de paardensport er aan toe kan gaan......IK vind het goed dat er steeds meer mensen zijn die hun kop boven het maaiveld uit durven te steken en met een andere blik dit soort zaken onder de loep nemen, en je moet érgens beginnen.

beatje

Re: PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:08

Wat een flauwekul.Zeg gelijk mijn steun aan Peta op.Als er niks beters is om je mee bezig te houden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:18

beatje schreef:
Wat een flauwekul.Zeg gelijk mijn steun aan Peta op.Als er niks beters is om je mee bezig te houden.

Wat is er mis met dit onder de aandacht brengen dan?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:20

ingedebruijn schreef:
beatje schreef:

Wat is er mis met dit onder de aandacht brengen dan?

Inderdaad, bovendien heten ze niet voor niets People for the Ethical Treatment of Animals

Ik vind op een geblesseerd paard een zware GP proef lopen niet echt ethisch, jij wel?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:22

Nee, maar wil jij voor mij dan al die mensen van bokt quoten die anders gezegd hebben?
Volgens mij is iedereen het daar wel over eens....

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:24

Billy schreef:
Nee, maar wil jij voor mij dan al die mensen van bokt quoten die anders gezegd hebben?
Volgens mij is iedereen het daar wel over eens....

Dan snap ik niet dat er mensen zijn die op basis hiervan hun lidmaatschap opzeggen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:25

Ik had het toch niet tegen jou, maar tegen Beatje? Aangezien zij PETA steunt met donaties blijkbaar.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:42

De FEI gaat niks met het geval van Gal en Undercover doen. Ze hebben daar al regels voor namelijk dat bloed in de mond zorgt voor uitsluiting. Zo is het ook gelijk gebeurd. Daarin hebben ze gehandeld zoals de regels voorschrijven en ik zie niet in wat er hier veranderd aan moet worden.

Citaat:
The Fédération Equestre Internationale (FEI) expects all those involved in international equestrian sport to adhere to the FEI’s Code of Conduct and to acknowledge and accept that at all times the welfare of the horse must be paramount and must never be subordinated to competitive or commercial influences..

Dus ja, daar is het (voor zover je dat vanaf je PC en op bokt kan concluderen) fout gegaan m.b.t. Rath en Totilas. Maar of ze er wat aan gaan doen... Ik denk van niet. Wat zouden ze er aan moeten doen? Daarnaast leeft dit in de internationale wereld, waarvoor de FEI is, veel minder dan hier op bokt.

PETA maakt zichzelf alleen belachelijk in mijn ogen door Gal ook aan te klagen. Prima dat je voor je principes opkomt, maar als je serieus gevonden wilt worden moet je niet op elke slak zout leggen want dan krijg je meer tegenstanders dan medestanders.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:47

femo schreef:
Tazzey schreef:
@Tillie Dus jij vind het fijner voor het paard om hoge oefeningen uit te voeren zonder dat de spieren correct opgewarmd en gerekt zijn. Bijzonder!

Als je weet hoe je LDR moet toepassen dan weet je ook dat het goed uitgevoerd alleen maar bijdraagt aan het welzijn van het paard.

Welk onderzoek heb je gebruikt? Dat van mensen die een hekel hebben aan de NL dressuursport en dus alles aangrijpen om het af te zeiken.

Je weet dat LDR iets heel anders is dan rolkur he? Waar iedereeen zo tegen is, is de rolkur. Wat ook in de trainingen word uitgevoerd.

Heb het ergens anders ook al gevraagd, maar kan je me 2 foto's laten zien die dat grote verschil laten zien?
Want ik lees en zie alleen maar dingen die voor mij gewoon als 2 druppels water op elkaar lijken. Het verschil in theorie komt neer op het ene is een geforceerde houding(rollkur) en het andere zou niet geforceerd zijn(ldr).
Ik lees hier steeds dat het echt heel anders is, maar ben daardoor erg benieuwd naar 2 foto's naast/onder elkaar die dat verschil dan laten zien.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:50

beatje schreef:

Jij vindt een paard waar twijfels over zijn dat hij goed is de ring in sturen terwijl echt iedereen kan zien in die ring dat het paard niet goed is gewoon prima, moet gewoon kunnen? Ruiter hoeft niet af te groeten, jury hoeft niet af te bellen, gewoon lekker aan het werk met een zeer ernstige en zeer pijnlijke blessure? Hoeft helemaal niet ingegrepen te worden?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:52

Ik heb een deel van dit topic doorgelezen:
[RT-D] LDR en/of Rollkur
En tot nu toe niemand die kan vertellen wat nou ECHT het verschil is tussen LDR en Rollkur. Als het verschil zo groot en abstract was dat Rollkur wél verboden is en dat LDR helemaal prima is, dan was er ook een groot abstract verschil geweest in de toepassing lijkt mij. En dan was daar op internet ook veel over te vinden.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:05

Laatst bijgewerkt door MyWup op 21-08-15 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:06

Bowen schreef:
Jij vindt een paard waar twijfels over zijn dat hij goed is de ring in sturen terwijl echt iedereen kan zien in die ring dat het paard niet goed is gewoon prima, moet gewoon kunnen? Ruiter hoeft niet af te groeten, jury hoeft niet af te bellen, gewoon lekker aan het werk met een zeer ernstige en zeer pijnlijke blessure? Hoeft helemaal niet ingegrepen te worden?

Natuurlijk heb je hierin helemaal gelijk. Alleen het is soms best moeilijk om te zien of een paard wat onregelmatige passen maakt of echt kreupel is omdat hij iets mankeert. Verder begrijp ik dat de jury binnen de eerste drie onderdelen moet uitbellen en het daarna niet meer mag (of dit nou zo'n goede regel is....) En persoonlijk viel mij geen echte kreupelheid op in de eerste paar onderdelen, wel een onregelmatigheid in het uitstrekken, maar geen paard dat op drie benen liep.

Achteraf gezien vind ik het natuurlijk ontzettend sneu voor het paard. En mocht MAR en team hebben geweten dat de blessure aanwezig was, dan is dat natuurlijk schandalig. Alleen kan je natuurlijk nooit aantonen wat er precies bekend was.

Ik vind het erger dat een jury een DA overruled zodat het paard door de Vet-check komt. Ik zou daar de aandacht aan besteden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:11

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:13

liss schreef:
http://paardenlifestyle.com/in-gesprek- ... modern-66/

Dit is laag diep rond naar mijn idee. Zie foto vd vos
Heel wat anders dan rollkur

Maar dit neigt eerder naar voorwaarts neerwaarts qua houding dan dat ik de training van Sjef zie(die dus met LDR is gekomen).

En dat is ook precies het probleem, het is vrij voor interpretatie. Het is geen vaststaand begrip. Dus hoe weten we nu of LDR anders of hetzelfde is als rollkur? Of zeg ik nu iets raars?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:13

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:15

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:18

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:21

liss schreef:
http://paardenlifestyle.com/in-gesprek- ... modern-66/

Dit is laag diep rond naar mijn idee. Zie foto vd vos
Heel wat anders dan rollkur

Maar als je even doorscrollt zie je deze foto als zijnde diep en rond:

Afbeelding

Als we dat naast dit zetten zie ik echt niet zoveel verschil:

Afbeelding

Als alleen die eerste foto op die site (die kan ik niet plaatsen hier) toegestaan is vind ik het persoonlijk nog teveel achter de loodlijn, maar moet ik zeggen dat ik er een stuk minder problemen mee heb. Ik zie het alleen niet terug in de inrijringen e.d.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:23

dat is dus rollkur....niet LDR.Rollkur is kin op de borst,gedwongen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:24

geerke schreef:

Maar in het artikel spreken ze over LDR :')

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:27

geerke schreef:

Het wordt toch echt door mensen met erg veel verstand ervan als LDR neergezet. Dit is wat Sjef ook traint als zijnde LDR, wat verdedigt wordt in dat artikel.
Het beeld wat je ziet bij de vos bovenaan de pagina zie je amper terug.