Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kel106

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:19

Ik denk dat zonder de spanning en het bloed zouden GP paarden niet eens hun oefeningen goed kunnen doen. Als ze allemaal zo rustig waren ging dat niet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:22

Dat die gedachte heerst baart mij een beetje zorgen. :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:38

Mee eens, wat een kulopmerking.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:23

Ze bedoelt denk ik gewoon dat een sensibel/heet paard eraan blijft trekken 3 dagen lang. Valegro is minder 'bloederiger 'en dat zie je terug, die oogde vermoeider.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:00

Ayasha schreef:
ohja? Bij mijn weten zeg ik dat alleen van Gal. :)
Parzival is ook vaak strak maar goed, daar over is men het vrij collectief "eens" dat dat zo is.
Charlotte Dujardin zie ik tot nog toe het liefste rijden. :) Ja, ook die heeft net als elke ruiter wel eens foutjes en gespannen momenten maar het grootste deel van haar rijderij en trainingen en clinics zien er gewoon fijn uit. :) Ik heb een paar clinics van Gal gezien IRL en ook dan kan ik het niet mooi ontspannen of los vinden. :) Ik zie hem gewoon niet graag rijden vermoed ik. Daar doe je niks aan he. :) Allemaal zo eng in dat halsje..

Toch wel vreemd dat ze jou nog niet aangezocht hebben als bondscoach van de Belgische dressuurploeg. Devroe kan nog veel van je opsteken. Maar och, onze Sjef heeft die positie verworven dus meid, wen er maar vast aan - stakke nekkies wordt in België ook nog wel 's de norm :))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:53

Dat is echt geen kulopmerking van kel106

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:10

Een beetje gezonde spanning is juist goed lijkt me. Helaas is dat niet altijd het geval.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:36

anneliesdj schreef:
Dat is echt geen kulopmerking van kel106

Klopt daarom zie je ook geen koudbloeden in de echte top

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:39

Lol dat is wel meteen helemaal de andere kant op ja. Maar er is ook verschil tussen heet en te heet :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:58

Jannepauli schreef:
Ayasha schreef:
ohja? Bij mijn weten zeg ik dat alleen van Gal. :)
Parzival is ook vaak strak maar goed, daar over is men het vrij collectief "eens" dat dat zo is.
Charlotte Dujardin zie ik tot nog toe het liefste rijden. :) Ja, ook die heeft net als elke ruiter wel eens foutjes en gespannen momenten maar het grootste deel van haar rijderij en trainingen en clinics zien er gewoon fijn uit. :) Ik heb een paar clinics van Gal gezien IRL en ook dan kan ik het niet mooi ontspannen of los vinden. :) Ik zie hem gewoon niet graag rijden vermoed ik. Daar doe je niks aan he. :) Allemaal zo eng in dat halsje..

Toch wel vreemd dat ze jou nog niet aangezocht hebben als bondscoach van de Belgische dressuurploeg. Devroe kan nog veel van je opsteken. Maar och, onze Sjef heeft die positie verworven dus meid, wen er maar vast aan - stakke nekkies wordt in België ook nog wel 's de norm :))
Bijzonder lage opmerking, is het nu echt nodig om persoonlijk te worden?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:04

Er zijn wel koudbloeden die heel leuk lopen. Hun bouw beperkt ze om GP te lopen, maar een belg naar het Z rijden is misschien een minstens zo grote prestatie.
Het probleem is dat mensen die een paard voor recreatie kopen, geen dure trainers hun paard dag in dag uit laten trainen en uitbrengen. Mensen die gericht zijn op toppers fokken, aankopen etc, hebben de middelen en het doel om paarden in de hoge sport uit te laten komen. Die mensen kopen geen paard wat in hun ogen te simpel is of inderdaad een koudbloed of evt een kruising met koud.
Dat wil niet zeggen dat al die andere paarden niet in de buurt zouden komen van GP met de juiste goede ruiter.

Vroeger werd ook altijd gezegd, pony voor sport moet pit hebben anders springen ze geen 1.20m parcours, dus ik geloofde dat. Maar ik weet zeker dat mijn sullige NF ruin als springpony heel heet was geweest. Hij springt met gemak een oxer van 1.20m vrij bijv. Maar hij heeft western opvoeding genoten en ik laat hem nooit echt tot het kookpunt komen. Hij is nu al 17 en bij het bekende pad komt hij wel even en hij was al 2 avonden erg vlot, dus gister mocht hij even exploderen nu de bak wat droger was. Maar allemaal hanteerbaar.

Als je hulpen gaat verfijnen, wil je ook wel reactie op de lichtste hulp. Ik weet niet precies hoe Edward Gal traint, maar hij verwacht duidelijk veel reactie op heel weinig. Ik rij spanning er juist uit met been, maar hij kan niet veel meer doen als je overal de minste reactie op krijgt.

Neemt niet weg dat ik de dressuur tegenwoordig een naar beeld vindt in het algemeen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:09

Superpony, we hebben het hier over de TOP.... dat is niet Z-dressuur met een Belg of 1.20 springen gen met een NF......... dat zijn geen vergelijkingen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:25

Spanning hoort bij de sport als je wilt presteren. Je kan de 100 meter niet in weinig seconden lopen als je lekker ontspannen aan de start staat, voordat je gestart bent is de rest de 100 meter al voorbij. GP rijden is een behoorlijke krachtsinspanning en dat moet vol te houden zijn, daar is doorzettingsvermogen voor nodig, niet alleen van de ruiter, maar het paard moet er ook voor willen gaan. Net als dat springpaarden gretig op de hindernis moeten zijn. Met een paard dat de instelling heeft van ,och komt het vandaag niet dan komt het morgen wel, kom je nergens. Ja, misschien nog in het Z. Je komt in de top echt geen luie paarden tegen, ze moeten voor je willen werken en het vol kunnen houden.

Wat Undercover aangaat snap ik gewoon niet dat er hier mensen zijn die beweren dat Undercover die toch wel even verantwoordelijk was voor het binnenhalen van de gouden teammedaille, niet geschikt zou zijn voor de topsport.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:35

Electra63 schreef:
Superpony, we hebben het hier over de TOP.... dat is niet Z-dressuur met een Belg of 1.20 springen gen met een NF......... dat zijn geen vergelijkingen.

Dat weet mn neus natuurlijk ook wel. Dat staat er ook niet als je leest.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:52

Ik snap gewoon niet waarom jij deze voorbeelden aandraagt? Wat heeft dat met dit topic/onderwerp te maken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:12

kel106 schreef:
Ik denk dat zonder de spanning en het bloed zouden GP paarden niet eens hun oefeningen goed kunnen doen. Als ze allemaal zo rustig waren ging dat niet

Klopt, dat kan net het verschil maken tussen een topper en geen topper.
Het moeten vuurvretertjes zijn om er aan te blijven trekken en te presteren. Bepaalde spanning moet je opwekken en dat doe je door ze scherp te maken.
De kunst is om niet over de grens te gaan maar op tijd af te laten vloeien..dat kunnen alleen ruiters/ trainers met veel gevoel.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:25

Mousmous schreef:
Spanning hoort bij de sport als je wilt presteren. Je kan de 100 meter niet in weinig seconden lopen als je lekker ontspannen aan de start staat, voordat je gestart bent is de rest de 100 meter al voorbij. GP rijden is een behoorlijke krachtsinspanning en dat moet vol te houden zijn, daar is doorzettingsvermogen voor nodig, niet alleen van de ruiter, maar het paard moet er ook voor willen gaan. Net als dat springpaarden gretig op de hindernis moeten zijn. Met een paard dat de instelling heeft van ,och komt het vandaag niet dan komt het morgen wel, kom je nergens. Ja, misschien nog in het Z. Je komt in de top echt geen luie paarden tegen, ze moeten voor je willen werken en het vol kunnen houden.

Wat Undercover aangaat snap ik gewoon niet dat er hier mensen zijn die beweren dat Undercover die toch wel even verantwoordelijk was voor het binnenhalen van de gouden teammedaille, niet geschikt zou zijn voor de topsport.

Dan toch wel raar dat 1 van de belangrijkste punten in het skala der ausbilding, wat de leidraad is onder de dressuur, ontspanning is.

Van de bokt wiki:

Citaat:
Het einddoel van dressuur is "Durchlässigkeit". Dit einddoel wordt bereikt door middel van het Skala der Ausbildung ook wel genoemd 'scala van de africhting'. Deze schaal van de africhting is gebaseerd op zes hoofdbegrippen die de hele africhtingsperiode van een paard een rol blijven spelen. Met behulp van zes stappen wordt een paard met harmonieuze en systematische opleiding opgeleid tot een Happy Athlete die een combinatie vormt met zijn ruiter en geheel in ontspanning alle hulpen doorlaat.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:38

En die lijn tussen ontspanning en spanning kan soms heel dun zijn. Maar dat er een keer stress is zegt eigenlijk weinig tot niks over de ontspanning op andere momenten. Undercover had in de Special heel veel stress. In de Grand Prix de donderdag ervoor liep hij echter een superproef met veel ontspanning.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:47

Ontspanning met correcte aanspanning. Dat is het lastige eraan!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:04

Precies! ontspanning vanuit aanspanning, en aanspanning vanuit ontspanning.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:07

Aanspanning en stress zijn wel 2 verschillende dingen...dan praat je over angst, nervositeit en verstrakken van het lijf...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:22

De scheidslijn is op topniveau heel klein.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:27

Oh jee, jullie zijn me alllemaal voor :D

ik heb het idee dat de ontspanning die er hoort te zijn bij het paard nogal eens verschilt met het beeld dat verschillende mensen hier op bokt hebben als het om ontspanning gaat.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:29

Idd Tendance, tenslotte is to sport presteren op de top van je kunnen. Je wilt het allerbeste eruit halen

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:36

Ontspanning betekent niet dat t paard nergens meer op kan reageren hè. Zeker op zo'n niveau moet je je paard zo sensibel en vlug aan je hulpen hebben dat je n klein randje hebt van aanspanning naar spanning.

Een opmerking als been eraan houden vind ik in deze situatie wat lachwekkend. Jij en ik kunnen mss op onze htk paardjes eens goed inkomen met ons been maar een paard wat zo aan de hulpen staat? Denk dat je dan gaat vliegen