Totilas in kliniek in plaats van Grand Prix Special *Update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:57

piecon schreef:
Geld maakt meer kapot dan je lief is..

Zeker, respectloos tegenover zo'n machtig dier!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:59

Heeft Duitsland een dierenbescherming of dierenpolitie?

Ik zie veel lege plaatsen op die tribune, was die kant een rotplek om te zitten of was het overal wat leger?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:01

Jeetje het is oo dat filmpje nog beter te zien. Brrr ellende

JudithGigi

Re: Totilas in kliniek in plaats van Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:05

Werd toch echt eventjes boos toen ik het laatste filmpje zag.
Weet niet of ik het goed gezien heb, maar staan ze nou nog met z'n allen zijn benen af te koelen? A.k.a ze weten dus zelf ook dat dit paard niet goed loopt?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:08

JudArthos schreef:
Weet niet of ik het goed gezien heb, maar staan ze nou nog met z'n allen zijn benen af te koelen? A.k.a ze weten dus zelf ook dat dit paard niet goed loopt?

Jep.. En ik lees net dat Totilas vrijwel de hele dag in zijn box verbrengt en geen contact met soortgenoten mag ivm verwondingen. Dat paard geeft letterlijk álles wat ie in zich heeft, en dan is dit zijn dank..? -O-

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:20

JudArthos schreef:

nee joh niet overal wat achter zoeken :D dat is normaal, was gisteren ook bloedheet daar 32 graden ofzo.
Zo te zien werken ze alleen de zweetplekken en vuiligheid weg, + het verkoelt bij die warmte.

Benen koelen doen ze wel op een andere manier.... en niet ff vlug vlug een handje water erover :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:25

Tillie20 schreef:
JudArthos schreef:

Jep.. En ik lees net dat Totilas vrijwel de hele dag in zijn box verbrengt en geen contact met soortgenoten mag ivm verwondingen. Dat paard geeft letterlijk álles wat ie in zich heeft, en dan is dit zijn dank..? -O-

Nou niet te penny doen hè...paard is wel een dekhengst, die zet je niet ff vrolijk in een kudde :') + ook het verhoogde risico op blessures.
Ik snap dat je geen risico gaat lopen met een paard van 14 miljoen!

Daarbij zo'n paard komt echt wel tig x per dag uit zijn hok hoor, rijden, longeren, wandelen, poetsen, stapmolen, wellicht aparte paddock etc.
Paard is ook niet anders gewend....dus daar aub niet zielig over gaan doen, paard komt echt niets te kort!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:35

listiglistje schreef:
Nou niet te penny doen hè...paard is wel een dekhengst, die zet je niet ff vrolijk in een kudde :') + ook het verhoogde risico op blessures.

Daarbij zo'n paard komt echt wel tig x per dag uit zijn hok hoor, rijden, longeren, wandelen, poetsen, stapmolen, wellicht aparte paddock etc.
Paard is ook niet anders gewend....dus daar aub niet zielig over gaan doen, paard komt echt niets te kort!

Maar het is en blijft wel een paard, of hij nou 14 miljoen waard is of een tientje, dat zijn dus absolute dooddoeners vind ik. Dat hij het gewend is maakt hem nog niet gelukkig :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:36

Samblabla schreef:
Als je niet voelt dat je eigen paard kreupel loopt, of wel kreupel is en gewoon eigenzinnig door doet rijden dan ben je in mijn ogen geen waardig ruiter.

Nou, dan kunnen we 90% van paardrijdend nederland wel uitschakelen. Niet rad is ook wat anders dan kreupel. Hij was ook stukken wel goed namelijk.
Laatst bijgewerkt door R12312 op 14-08-15 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:37

listiglistje schreef:

Een paard is in eerste instantie een paard. En paarden lopen buiten in een kudde. Dat zijn basisbehoeften.

Dat is hetzelfde als zeggen: je leeft je leven in isolatie in een kleine ruimte maar je hebt wel onbeperkt eten, een jacuzzi en een loopband. Heeft niks met gewenning te maken maar behoeftes die voortkomen uit instinct. Ik snap dat ie niet in een kudde kan lopen, maar contact met bepaalde paarden is echt niet zo raar..

Paard weet niet dat ie 14 miljoen waard is..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:39

R12312 schreef:
Samblabla schreef:
Als je niet voelt dat je eigen paard kreupel loopt, of wel kreupel is en gewoon eigenzinnig door doet rijden dan ben je in mijn ogen geen waardig ruiter.

Nou, dan kunnen we 90% van paardrijdend nederland wel uitschakelen. Niet rad is ook wat anders dan kreupel. Hij was ook stukken wel goed namelijk.

En hele stukken niet, rij jij dan door?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:41

R12312 schreef:
Samblabla schreef:

Praat dit niet goed, is een professionele omgeving. Deze mensen zouden júist van alle mensen hier voorzichtig om mee moeten gaan. Daar heeft de rest van paardrijdend Nederland niks mee te maken imo.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:43

Starbreeze schreef:
En hele stukken niet, rij jij dan door?

Ik niet, maar ik zie op pensionstallen, wedstrijden enz heel veel paarden niet zuiver lopen en die mensen rijden gewoon door. Ik weet zeker dat er een hoop mensen hier reageren dat het schandalig is, maar zelf ook niet doorhebben dat hun eigen paard niet zo lekker loopt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:44

Tillie20 schreef:
Praat dit niet goed, is een professionele omgeving. Deze mensen zouden júist van alle mensen hier voorzichtig om mee moeten gaan. Daar heeft de rest van paardrijdend Nederland niks mee te maken imo.

Als ze hem hadden teruggetrokken had Nederland net zo goed op zn kop gestaan. Linksom of rechtsom, goeddoen kunnen ze het toch niet.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:45

R12312 schreef:
Tillie20 schreef:

Als ze hem hadden teruggetrokken had Nederland net zo goed op zn kop gestaan. Linksom of rechtsom, goeddoen kunnen ze het toch niet.

Wat heeft dat er nou mee te maken.? Het gaat toch om het dierenwelzijn, niet om de rest van Nederland :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:47

Tsja wie dokt ook 14 mil voor een stuk vlees dat goed leek te presteren , genoeg ruiters die de dieren buiten houden. Is een dier geen machine , maargoed Totilas weet niet beter joh.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 05:19

LBLGypsyCobs schreef:
Ik zie veel lege plaatsen op die tribune, was die kant een rotplek om te zitten of was het overal wat leger?

Het was zeker niet uitverkocht, dus kan me voorstellen dat men is gaan zitten waar ze wilden. Waar deze video op kijkt is de NetAachen tribune, en die zit aan de lange zijde (en overdag geloof ik in de volle zon). Ik kan me fijnere plekken in het stadion bedenken, namelijk de twee lange zijden, zeker die rechts van het standpunt van de camera (want veel dichterbij de baan dan links), maar zou het zeker geen rotplek willen noemen. :o

Het is me wel opgevallen dat er veel mensen vinden dat de tribunes zo leeg waren. Enig perspectief, het is echt over een gigantisch stadion. Ik weet niet of dat overkomt op de TV, maar het is enorm. Normaal gesproken wordt de dressuur van het CHIO in het veel kleinere tweede stadion gehouden (waar nu de reining is, maar normaal is dat dus 360 graden tribunes). En het was natuurlijk ook 'maar' de landenwedstrijd en door de weeks. Ik vermoed andere beelden vandaag, al zou de afwezigheid van Totilas toch ook wel weer een negatieve invloed erop kunnen hebben.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 05:48

Ik vind wel, dat een aantal mensen hier nu heel emotioneel overdreven heftig aan het reageren is.
Onregelmatig, ja! Hele proef, nee!
Stokkreupel, ook nee!

Jullie plaatsen Rath nu bijna in dezelfde hoek als die kerel, die meerdere merries van achteren kapotmaakt. Gaat dat niet een beetje te ver?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:04

Tillie20 schreef:
R12312 schreef:

Nederland en de hele paardrijdende wereld heeft hiermee te maken, het is niet alleen fout van ruiter, trainer en eigenaren, de FEI speelt hier ook een belangrijke rol.

En die hebben blijkbaar liever show, dan dat ze aan de hele wereld laten zien dat een onzuiver paard, wat in sommige oefeningen echt moeite heeft, niet zou mogen starten.

De Romeinen lieten dieren in arena's vechten, Spanje heeft hun stierengevechten, dat noemen we barbaars.
Er lopen gekken rond die paarden open snijden, iedereen spreekt er schande van en vreest voor zijn paard.

Maar dit kan wel?
Het is niet alleen Totilas, het is heel de wijze van rijden.

Moet er echt eerst een keer een paard naar adem happend in de ring tegen de vlakte gaan of ter plekke atactisch worden door alle spanning die er op staat?
Want een enkeling heeft in de ring spanning en kropt een keer wat meer op dan gewoon, maar voor veel paarden ziet elke training er zo uit en erger.

Paarden in een circus noemen we zielig, de kunstjes onnatuurlijk, en dit dan?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:23

LBLGypsyCobs schreef:
Nederland en de hele paardrijdende wereld heeft hiermee te maken, het is niet alleen fout van ruiter, trainer en eigenaren, de FEI speelt hier ook een belangrijke rol.

En die hebben blijkbaar liever show, dan dat ze aan de hele wereld laten zien dat een onzuiver paard, wat in sommige oefeningen echt moeite heeft, niet zou mogen starten.

De Romeinen lieten dieren in arena's vechten, Spanje heeft hun stierengevechten, dat noemen we barbaars.
Er lopen gekken rond die paarden open snijden, iedereen spreekt er schande van en vreest voor zijn paard.

Maar dit kan wel?
Het is niet alleen Totilas, het is heel de wijze van rijden.

Moet er echt eerst een keer een paard naar adem happend in de ring tegen de vlakte gaan of ter plekke atactisch worden door alle spanning die er op staat?
Want een enkeling heeft in de ring spanning en kropt een keer wat meer op dan gewoon, maar voor veel paarden ziet elke training er zo uit en erger.

Paarden in een circus noemen we zielig, de kunstjes onnatuurlijk, en dit dan?

Zolang de paarden goed verzorgd worden, contact met soortgenoten krijgen,een voldoende grote wei krijgen, stress beperkt wordt en er op een vriendelijke manier getraind word is er weinig probleem. Helaas is dat niet het geval in het circus en bij de meeste(lang niet alle!) dressuur wedstrijden. De punten die je noemt, daar kan ik me goed in vinden. Totilas heeft duidelijk moeite met een paar oefeningen. Ik ben het helemaal met je eens ;)

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:30

Wat ik altijd zo mooi vond aan Totilas, was de band met Edward en zijn team.
Mooie kraaloogjes, lekker proesten als hij mocht piafferen.
Of hoe er trots in zijn ogen kwam als hij een klopje op de hals kreeg tijdens de proef!
Dat was altijd zo gaaf om te zien

Totilas in betere doen: "het is nog altijd een genot om die proef weer terug te zien"

https://www.youtube.com/watch?v=RZhtiCqBAGM

Of hier in Den Bosch op de keuring waar het publiek compleet uit hun dak gaan ...

https://www.youtube.com/watch?v=Dj78ubYSlak

Totilas is altijd ongelijk geweest in het achterbeen, dit is in mijn ogen volkomen normaal.
Elk paard heeft wel een "zwak" been, of een been die hij minder ver naar voren zet dan een ander been.

Bij Totilas valt het alleen meer op omdat hij zo extreem beweegt.
In de tijd van Edward hadden ze het aardig onder controle, de laatste jaren vond ik de ongelijkheid groeien, vooral in het voorbeen om 1 of andere reden. En ook vond ik van tijd tot tijd dat ze hem wel erg extreem lieten lopen (ook in trainingen).

Hij ramde zowat bij elke pas zijn voortanden eruit met vooral 1 voorbeen! Toen Sjef er zich is mee gaan bemoeien is het beter geworden gelukkig, en daar moeten we hem voor prijzen vindt ik.

Op deze wedstrijd was hij van tijd tot tijd gewoon kreupel, niet gewoon ongelijk, daar zit een groot verschil in imo!! Dat je dat als ruiter niet doorhebt, of dat dat je het "niet wil doorhebben" laat ik in het midden, ik neem aan dat de ruiter samen mijn zijn team, dus ook de bondscoach kiest om door te gaan!

Ik had ook van een instantie als de FEI verwacht, dat als er enige twijfel is over het welzijn van het paard. Er direct al dan niet letterlijk aan de bel getrokken word!
Dierenwelzijn staat boven sportprestaties, maakt niet hoeveel kaartjes er zijn verkocht, of hoe belangenrijk medaille kansen zijn.

Ik vond Rath altijd een goede sympathieke ruiter, vanwege zijn successen met Sterntaler.
Die waren samen een goede/gave combinatie!

Sport is soms erg hard, voor zowel mens als dier.
Hopelijk leert de paardensport wereld hiervan, het is alleen spijtig dat het over de rug van zo'n prachtig dier moet gebeuren ..

Een dier wat zoveel gedaan heeft voor de sport, wat je ook vind van Totilas, hij heeft zijn respect verdient!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:39

Volgens mij geven niet veel Bokkers Rath de "schuld" dat Totilas geblesseerd is. Wat mij wel verbaasd is dat het MAR en team niet opgevallen is dat hij niet lekker liep of dachten dat een jury er wel overheen zou kijken hoe erg onregelmatig hij was. Ze waren super blij dat hij zonder enorme fouten de proef door kwam en waarschijnlijk ook dat hij uberhaubt gereden had.... en die punten vielen ze zwaar tegen.

Echt jammer dat het systeem het niet deed om live de punten te volgen. Wellicht waren ze dan gealarmeerd geweest en hadden ze al tijdens de proef kritischer gekeken wat er mis was...

misschien waren ze al zo gewend aan een geblesseerde en onregelmatige Totilas dat ze er wat "blind" voor waren geworden en valt het ons meer op omdat we dit niet verwacht hadden.

had hij zuiver gelopen had hij echt wel goed gescoord! En had ik echt wel kunnen genieten hun samen succesvol in de ring te zien. Maar dit was een nare afgang dat zulke topdressuur ruiters en trainerseen duidelijk niet goed lopend paard door lieten lopen

ik hoop echt dat hij weer goed wordt. Een leven als zeer dure dwkhengst is ook niet alles hoor... denk niet dat hij dan meer vrijheid en aandacht krijgt dan nu... Of ze moeten hem op lager niveau wel door kunnen trainen. Maar denk dat het hun eer te na is om hem in te zetten als juniorenpaard....

Tendance schreef:
Ik vind wel, dat een aantal mensen hier nu heel emotioneel overdreven heftig aan het reageren is.
Onregelmatig, ja! Hele proef, nee!
Stokkreupel, ook nee!

Jullie plaatsen Rath nu bijna in dezelfde hoek als die kerel, die meerdere merries van achteren kapotmaakt. Gaat dat niet een beetje te ver?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:41

Ieder paard verdient evenveel respect. Totilas niet meer dan een ander. Ook niet omdat hij zoveel voor de sport betekent zou hebben, want dat valt allemaal nog wel mee.
Er zijn heel wat meer paarden te noemen die dan eerst aan bod komen als dat een graadmeter is.

Totilas was inderdaad achter al nooit sterk. Van voren explosief, maar van achteren daarmee niet in verhouding.

En wat hiervoor gezegd wordt. Er zijn heel veel bokkers, die Rath in een kwaad daglicht zetten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:51

Ja Tendence, hij is niet van nature 'ongelijk' zo is hij geworden :Y)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 07:56

Elk paard is een tikje scheef, daarom moet je in de basis al rechtrichten en takt behouden.

Anders raakt het paard over de jaren en bij zwaardere bewegingen overbelast.