Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

W_Empress

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:41

Laten vorst en zon nou meestal hand in hand gaan :+ Niet best, nog 2... Ik vrees dat mijn vriend na het weekend thuis kan blijven... En dan nog hopen dat het daar wegblijft, wij wonen in zuidoost groningen...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:52

Langeraar en ter aar zijn twee aparte plaatsen toch? De.site van de overheid heeft het alleen over ter aar

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:55

Het was Langeraar gemeente Ter Aar meende ik, dus kwam op hetzelfde neer...

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:59

Klopt. De meeste tom toms kennen langeraar niet maar ter aar wel. Dat is dus hetzelfde (Maar zeg dat maar niet tegen een echte langeraarder ;-)).

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:00

Hmm inderdaad hoor dat het bedrijf naast het eerdere besmette bedrijf in Kampen ook besmet is.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:01

Nog 2 andere zegt de dame van het ANP nieuws :oo
Laatst bijgewerkt door djuulsie op 21-11-14 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:03

djuulsie schreef:
Nog 3 andere zegt de dame van het ANP nieuws :oo

Wo echt? Waar nog meer dan? Ben benieuwd wat ze op stal nu doen? Die hebben de kippen gewoon los lopen. Geen commercieel bedrijf overigens.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:06

in de buurt van die eerste in Overijssel, maar had een typfout gemaakt, het waren er 2

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:08

Ik houd al mijn vogels opgehokt. Kippen en patrijzen en kwartels. Ga ook niet op pad met wat voor dier ook. Ik zit 16 km van ter aar af. En.het stikt hier van de ganzen.

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:11

Mijn paard staat ook binnen het 10km gebied, in de buurt van Kamperveen.
Gelukkig hoef ik niet weg, heb geen wedstrijden in de planning. Dus ik hoef en ga geen risico nemen wat dat betreft.
Wel heel vervelend dat er zo veel verschillende berichten naar buiten gaan en gedeeld worden. Zelfs een dierenarts die zegt dat paarden gewoon vervoerd mogen worden (valt wel buiten de 10km, maar dan nog dichtbij met 15-20 km zoiets?). Maar er staat niet bij dat de regels binnen de 10km anders zijn. En op de KNHS site staat dat weer wel.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:11

djuulsie schreef:
in de buurt van die eerste in Overijssel, maar had een typfout gemaakt, het waren er 2

Inmiddels 3 bedrijven op Kamperveen....

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:15

HorseTimeXL schreef:
djuulsie schreef:

Inmiddels 3 bedrijven op Kamperveen....

Ja, maar 2 buiten die vanochtend al bekend was ;)

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:25

Ik vond het ook al veel te snel om te zeggen dat er geen vogelgriep meer was. Hadden ze beter wat langer mee kunnen wachten. Nu gelden de maatregelen als nog weer.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:32

kitbits schreef:
sjouk_L schreef:
De informatie van welke protocollen je in moet vullen staat in hoofdstuk 11.2 van het draaiboek aviaire influenza:
http://www.nvpluimveehouders.nl/images/ ... r-2013.pdf
Pagina's 109 t/m 112.
Hierin wordt duidelijk aangegeven dat voor vervoeren buiten de bufferzone alleen het herkomstbedrijf formulier meegenomen moet worden. Vervoer van paarden uit de bufferzone mag alleen als óf het herkomstbedrijf óf het bestemmingsbedrijf geen pluimvee bedrijven zijn. Dus alleen daarvoor hoef je het bestemmingsbedrijf verhaal maar in te vullen. Zolang je buiten de bufferzone bent is de bestemmingsbedrijf verklaring niet van invloed.

Voor vervoer in het bt gebied of de bufferzone moet dan ook het vervoersmiddel formulier ingevuld worden. Dit is buiten de bufferzone ook niet nodig.

Ik ben gisteren gewapend met de eigenverklaring herkomstbedrijf op pad gegaan, maar niet gecontroleerd en ook verder niemand erover gehoord. (wel helemaal oosten van het land, dus minder risico denk ik, geen pluimvee bedrijven in de buurt dus ja.....)

Knap dat je het hele document leest :D Naast mijn baan heb ik daar de tijd niet voor. Ga er ook van uit dat we hier niet gecontroleerd worden geen pluimveehouderijen in de buurt. Nu maar geen verre ritten plannen. Vervelend hopelijk komt er nu ff een flinke vorstperiode aan, dan zijn we van het gedonder af.

Naast mijn baan heb ik ook niet zo gek veel tijd meer. Maar wilde gisteren toch veilig op pad, dus door het document heen gescrolled. De belangrijkste dingen, voor ons dan, staan gewoon in hoofdstuk 11. Dus zodoende. Gaf wel meer duidelijkheid.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:58

En wat doet onze buurman? Die gooit net vrolijk al zijn kippen los! (Stuk of 20, echt los, niet in een ren. Afgelopen dagen zaten ze wel in een ren, ook niet afgedekt trouwens) We wonen midden in het dal van de ruiten Aa's, kan de vijver met daarin een paar 100 ganzen vanuit raam zien... 8)7

Als mijn vriend zo weer thuis is gaat ie eerst maar eens vragen of dat een reden heeft en of meneer buurman het nieuws niet volgt...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:07

Ik houd echt alles binnen. Snap niet dat mensen er maling aan hebben

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:20

Ik ook niet... Maar goed, misschien krijg ik er meer van mee vanwege het beroep van mijn vriend? En ten tijde van de MKZ zat ik er ook al middenin omdat mijn paarden toen op een varkenshouderij stonden.

Waar mijn vriend werkt, zijn ze ook bezig met het bouwen van een nieuw huis. Dat ligt nu ook stil, want hij wil ze nu niet op het erf hebben. Dan zit hij liever nog een winter in een wooncontainer, dan dat al zijn dieren eraan gaan...

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:33

W_Empress schreef:
En wat doet onze buurman? Die gooit net vrolijk al zijn kippen los! (Stuk of 20, echt los, niet in een ren. Afgelopen dagen zaten ze wel in een ren, ook niet afgedekt trouwens) We wonen midden in het dal van de ruiten Aa's, kan de vijver met daarin een paar 100 ganzen vanuit raam zien... 8)7

Als mijn vriend zo weer thuis is gaat ie eerst maar eens vragen of dat een reden heeft en of meneer buurman het nieuws niet volgt...

Pff ja vrees op de plek waar mijn bijrijdpaardje staat, dat ze daar alle kippen gewoon los hebben lopen. Zitten wel 12 km er vandaan maar toch..
Heb ze er maar even op geattendeerd. Wil er morgen wel gewoon heb maar toch met een iets minder prettig gevoel.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:57

Wij krijgen vandaag of morgen de NVWA voor controle van de pluimveestal.
Gelukkig staan wij leeg.
Vallen in t 10km gebied

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:01

Getsie, wat spannend allemaal...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:02

Hier ook de vogels binnen opgehokt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:11

Rivendell schreef:
Ik houd al mijn vogels opgehokt. Kippen en patrijzen en kwartels. Ga ook niet op pad met wat voor dier ook. Ik zit 16 km van ter aar af. En.het stikt hier van de ganzen.

Hier ook de kippen opgehokt. Ze zijn boos, maar het is niet anders.
Wij zitten in het beperkingsgebied van Ter Aar.
Lessen afgemeld met de paarden. Even thuis vermaken.

Ik hoop voor alle pluimveehouders dat het hier bij blijft. :(:)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:13

Hoop ik ook.
Als ik hier door de polder rij, zie ik alle pluimveebedrijven op slot.

SterreDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:50

Mijn verzorgpony Janny staat op een kinderboerderij binnen de 10 km en ging er gister naar toe.
Het hek voor de auto's was afgezet met lint en voor de voetgangers stond: 'Helaas is de kinderboerderij gesloten ivm de vogelgriep'. Ik schrok echt want ik had er nog niet echt veel over gehoord dus was bang dat het voor alle dieren besmettelijk was! Gelukkig niet, maar het is wel erg naar...
Ik ben toen wel naar binnen gegaan, en iemand vertelde me dat het niet dodelijk was voor paarden (gelukkig maar!) maar dat ik geen buitenritjes meer mocht maken want alle dieren moesten op het terrein blijven.

Alle pluimveehouders sterkte gewenst!