Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:34

Een paard 24/7 in een stal is niet goed, een paard 24/7 in de modder is ook niet goed. Beide problemen moeten aangepakt worden. Als je je paard niet meer kunt bieden dan een drassig veld met prikkeldraad, zonder enige mogelijkheid tot beschutting en met een waardeloze afwatering dan kun je je misschien geen paard veroorloven.
Een stalletje met wat stro, waar een paard in en uit kan lopen is zo gebouwd en het is mogelijk een veld te draineren....kost alleen wel een beetje geld... Tja paarden zijn een dure hobby. Een paard moet beide ter beschikking hebben...een fijne wei maar ook een stalletje ter beschutting tegen slecht weer, hete zon of dazen.
Het is natuurlijk een argument dat het vaak niet toegestaan is een schuilstal te bouwen maar misschien moet je dan een locatie zoeken waar dat wel kan....
Ik heb nu geen eigen paard maar als ik er een aanschaf wil ik zeker zijn dat ik het me kan veroorloven hem of haar een goed huis te bieden...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:35

Avalon87 schreef:
even een vraagje aan iedereen, zou het helpen om een vrachtwagen zand te storten op de natste plek van de weide? Bij mij loopt de wei af naar 1 punt, waar ook de schuilstal staat en daar kan het in de winter nogal drap worden. Ik hoor daar hele tegenstrijdige dingen over.

Hier hebben we ook gewoon drainagezand op de kleigrond gegooid en eigenlijk werkt dat wel prima :j

Het is natuurlijk beter wanneer je het echt professioneel aanpakt met drainage enzo, maar gezien we de wei huren wil je het ook weer niet gaan overdrijven :P

We hadden afgelopen winter wel vrij veel dagen dat ook het zand nat was, maar over het algemeen is het dan nog stevig genoeg om gewoon te kunnen lopen. En ze kunnen altijd nog over de verharding rond de stallen rondscharrelen dus daar doen ze het dan maar even mee, als het zoveel regent staan ze toch het liefste binnen hooi te eten de hele dag :')

En afgelopen winter was dan ook wel bizar nat :oo

Of zand goed werkt dat staat of valt bij goed schoonhouden van de boel. Vermengd het zand zich met mest, hooiresten en bladeren enzo dan wordt het gewoon weer klei. Net zoals wanneer je laag te dun is / wanneer ze door het zand heen de klei naar boven lopen.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:02

pfff... ik kan toch slecht al mijn shetters op stal gaan zetten? als het heel slecht weer is hebben ze hier bij het weiland een paddock (zand) met schuilstal en afdak. is dat dan ook al niet meer genoeg? zand kan ook nat worden? het andere weiland heeft bomen en een deel betonplaten.
ik weet nu echt niet of ik voldoe aan de wetgeving... wat vaag zeg!

@bethje31: ik heb mijn paarden aan huis, zelfs daar was het al een hele strijd om een schuilstal te mogen bouwen. in het andere weiland aan de andere kant van het huis mag het niet. kan toch slecht mn paarden bij iemand anders neer gaan zetten omdat ik thuis geen schuilstal mag bouwen? nu mag het gelukkig in 1 weiland wel, maar anders heb je dus wel een probleem.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:20

Gypsy schreef:
Man man man wat een gezeik hier. Opeens moet half bokt.nl z'n modderweitje goed praten omdat ze zich blijkbaar aangevallen voelen? Terecht, er zijn prima alternatieven zoals draineren, bestraten en zand storten. Daarin willen investeren is een kwestie van willen en imo verplicht je jezelf daartoe op het moment dat je zo nodig een paard moet. Ik sta op kleigrond in zeeland, met 2 paarden 24/7 buiten op 500 m2 zand. En hier komen de smoesjes. ...

_/-\o_

Ik begrijp het goedpraten vooral niet. Ik zal eens eerlijk met de billen bloot gaan hier: mijn paarden hebben 3 jaar in barre omstandigheden gestaan, wat met deze wet strafbaar was geweest. Ook ik had vele redenen/smoesjes, maar heb het echt nooit goed gepraat en het heeft me vele slapeloze nachten gekost. Ik heb wel struivogel gespeeld: proberen er niet aan te denken, dan bestaat de situatie niet....
Nu staan ze bijna perfect, maar dat is dus wel eens anders geweest. En de enige die ik daar op aan kan kijken ben ik toch echt zelf! Niet de gemeente, niet de vriendin van wie het land was, niet haar man van wie ik niks aan de wei mocht veranderen....nee, alleen ik zelf want het was mijn eigen keus.

In de lente/zomer/herfst was het een perfecte lokatie. Mijn paarden hebben een 24/7 lokatie nodig, ook snachts op stal is voor beide om verschillende redenen juist heel erg slecht. Dan is in de blub staan serieus beter (weet ik uit ervaring, dus wel deze specifieke paarden!). Ze hadden samen een hectare land, wat echt helemaal aan gort werd gelopen. Grootste deel van het jaar wel droge plekken maar er zijn weken geweest dat ze overal blub hadden. Ik heb uiteindelijk een grote veewagen gekocht, omdat een schuilstal dus niet mocht. Betegelen mocht niet, zand mocht niet....dan maar een 'mobiele' wagen. Ik wist dat de situatie tijdelijk was, maar als ik op de situatie terug kijk, voel ik me nog steeds vreselijk schuldig en denk dat ik toch echt beter een andere lokatie had moeten zoeken, hoe onmogelijk dat ook was.

Ik heb ze nu dus aan huis en een goede, gedraineerde paddock aanleggen (rondom de schuilstal) was 1 van de eerste dingen om te doen, net als een goede omheining aanleggen. Daar hebben we echt in geinvesteerd want we zitten hier op leemgrond. Ik heb er veel dingen voor moeten laten: we moeten nog een nieuwe meterkast, de vloer zakt door, tegels badkamer breken van slijtage etc. Dont care, ik zit liever zelf in de shit dan dat mn paarden altijd in de drek staan. JUIST omdat ik het in het verleden verkeerd heb gedaan en me dat bijna maagzweren heeft gegeven, zal ik dat echt noooooit meer doen. Je moet van je fouten leren ipv ze verdedigen....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:24

Vaak is het inderdaad niet meer dan een weekendje werk en een paar honderd euro.

Hier heb ik 2 vrachtwagens zand laten komen en toen dat zand met een gehuurde rupsdumper op z'n plek gebracht. Nou vooruit dat heb ik vriendlief laten doen dat ging sneller en veiliger. Toen even slepen en een regenbui die avond deed de rest van het werk. Dit najaar nog wat aanvullen, ik had 2 slechte plekken als het veel regende, die wil ik nog wat ophogen.

Paddock maken voor dummies, deel 1, 2 en 3 staan er ook nog ergens.

Topic op bokt met foto's van na de regenbui.
Gypsy @ [ITP] Laat het maar regenen hoor!

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:25

pmarena schreef:
Avalon87 schreef:
even een vraagje aan iedereen, zou het helpen om een vrachtwagen zand te storten op de natste plek van de weide? Bij mij loopt de wei af naar 1 punt, waar ook de schuilstal staat en daar kan het in de winter nogal drap worden. Ik hoor daar hele tegenstrijdige dingen over.

Hier hebben we ook gewoon drainagezand op de kleigrond gegooid en eigenlijk werkt dat wel prima :j

Het is natuurlijk beter wanneer je het echt professioneel aanpakt met drainage enzo, maar gezien we de wei huren wil je het ook weer niet gaan overdrijven :P

We hadden afgelopen winter wel vrij veel dagen dat ook het zand nat was, maar over het algemeen is het dan nog stevig genoeg om gewoon te kunnen lopen. En ze kunnen altijd nog over de verharding rond de stallen rondscharrelen dus daar doen ze het dan maar even mee, als het zoveel regent staan ze toch het liefste binnen hooi te eten de hele dag :')

En afgelopen winter was dan ook wel bizar nat :oo

Of zand goed werkt dat staat of valt bij goed schoonhouden van de boel. Vermengd het zand zich met mest, hooiresten en bladeren enzo dan wordt het gewoon weer klei. Net zoals wanneer je laag te dun is / wanneer ze door het zand heen de klei naar boven lopen.

Ik heb inderdaad precies hetzelfde.. Weide gehuurd voor de paardjes. Als het mijn eigen grond was zou ik dergelijke investeringen maken, maar weegt het kostenplaatje wel mee.

Ik heb nu een schuilstal met verharding ervoor, maar die wil ik graag nog wat uitbreiden. Daarna een gedeelte kleigrond, waar ik zand op wil laten storten, zodat ze niet meer zo wegzakken. Maar zou het water dan niet gaan aflopen naar een ander gedeelte van de wei? Wat nu dus lekker droog blijft?

Binnenkort laat ik de grondwerker van tegenover eens langskomen, even horen of hij nog een goed idee heeft.

Ziet er top uit Gypsy! Goed opgelost zo.
Als ik het goed lees heb jij dus ook zand laten storten op kleigrond?
Hoe dik lag het? Hoe is het in de winter gegaan daarmee? We hebben een extreem natte winter gehad, dus je paddock heeft de vuurdoop wel gehad he?
Laatst bijgewerkt door Avalon87 op 07-07-14 13:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:30

Je moet uitrekenen hoe lang je er nog zou kunnen/willen staan, bv contract maken dat je het nog zoveel jaar mag huren, en dan bedenken wat je kwijt bent per maand als je nu zeg 1000 euro investeerd in droge voeten voor je paarden.

Zeg 2 jaar, 24 maanden, da's nog geen 50 euro per maand. Daar hoef je het niet voor te laten imo?

pmarena het was zeker een vuurdoop! Er hebben echt al plassen gestaan, en soms liepen er complete rivieren door het zand, zo de lager gelegen weide van mijn schoonmoeder in. :oo :') 'tis zonde... -O-
Maar als het ook maar even de kans kreeg tussen de buien door, dan droogde het en zakten de ergste plassen weg. En anders viel er ook nog wel te navigeren.

We hebben even kijken, 2 vrachtwagens is 20 kuub? gedaan geloof ik. Laag van zo'n 15/20 cm? Ik weet het even niet meer zo goed. Maar als je 30 cm doet heb je sowieso echt een mooie laag hoor, alleen op de slechte plekken komt er dan zooi doorheen.
De meest belopen plekken zijn wel verhard hoor, ik bedoel het gaat goed dat zand maar je kunt er geen wonderen mee verrichten.

Het was 40 kuub zie ik net in het topic. Dit jaar gaat er denk ik nog 10 bovenop.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 07-07-14 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:36

regina schreef:
pfff... ik kan toch slecht al mijn shetters op stal gaan zetten? als het heel slecht weer is hebben ze hier bij het weiland een paddock (zand) met schuilstal en afdak. is dat dan ook al niet meer genoeg? zand kan ook nat worden? het andere weiland heeft bomen en een deel betonplaten.
ik weet nu echt niet of ik voldoe aan de wetgeving... wat vaag zeg!

Waar maak je je in hemelsnaam druk om? Je hebt toch zand, schuilstal, afdak, betonplaten... Je hebt de hele rambam. Natuurlijk word de weide en zand nat met regen, maar we hebben het over een complete modderige weide, niet bepaalde kleine stukjes.

Ik denk dat de regel er vooral is om eindelijk dit soort situaties aan te pakken..

Afbeelding
Afbeelding

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:37

Gypsy schreef:
Vaak is het inderdaad niet meer dan een weekendje werk en een paar honderd euro.

Hier heb ik 2 vrachtwagens zand laten komen en toen dat zand met een gehuurde rupsdumper op z'n plek gebracht. Nou vooruit dat heb ik vriendlief laten doen dat ging sneller en veiliger. Toen even slepen en een regenbui die avond deed de rest van het werk. Dit najaar nog wat aanvullen, ik had 2 slechte plekken als het veel regende, die wil ik nog wat ophogen.

Nou die paar honderd had hier wel een extra nulletje hoor. Maar het is dan ook geen kleine paddock en we hebben wel hulp ingeschakeld. Die rupsdumper is wel ideaal, die ga ik onthouden!
We hebben dus ook gedraineerd, flink bespaard op materiaalkosten door het zelf her en der bij elkaar te scharrelen (tijd, tijd en nog eens tijd). Terwijl de loonwerker verder aan het graven was hebben wij zelf met kruiwagen en schep de geulen met drainagebuizen gevuld met drainagezand, daar overheen ligt woudzand. Zo uit mn hoofd wat dat 240 kuub..... Vrachtwagen heeft ons weiland kapot gereden (zat nog vast ook....) dus die kosten hebben we er ook bij gerekend. Kortom: veeeeeeel werk, veel kosten maar het is alles meer dan waard! Zelfs met de regen van afgelopen voorjaar heb ik maar een paar dagen gehad dat er echt plassen in de paddock stonden maar toen was zelfs de straat een zwembad. Het kost wat, maar dan heb je ook wat!

Gypsy

Re: Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:42

jeeeutje zwerte zoveel? Hoe groot is jou paddock dan wel niet als ik vragen mag? :wow:

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:08

Gypsy schreef:
jeeeutje zwerte zoveel? Hoe groot is jou paddock dan wel niet als ik vragen mag? :wow:

Dat mag :-) Ik heb het nooit echt opgemeten, alleen grof door passen te tellen. Dan kom ik uit op ongeveer 400 vierkante meter *\o/* Het loopt in een soort L vorm met een lengte van 40 meter en breedte 17. Iets meer dan een halve rijbak in totaal dus.
Zo kwam het qua terrein het mooiste uit en het is tevens mijn bak, ik heb geen andere plek om te werken behalve de wei.

Misschien erg offtopic, maar wellicht wel een mooi voorbeeld. Zo'n grote paddock laten aanleggen, met drainage, incl dus kosten voor afvoeren oude aarde, weide deels opnieuw inzaaien (met hoge concentratie horsemaster dus duur zaad) kwam uit op iets meer dan 4000 euro. Is veel geld, maar moet je kijken wat je daar dus voor hebt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:11

gr_roos schreef:
vuurneon schreef:
Ik heb ook geen smoesjes, ik mag volgens het contract gewoonweg niets storten of draineren. Goddank had ik al tegels liggen rondom de stal voordat het land werd overgenomen want zelfs dat mocht niet meer :')
Maar zoals ik al zei; niemand ziet de modder vanaf de weg dus niemand zal klagen :D

Je hebt ook kunststof roosters http://www.bosrubber.nl/producten/veete ... erharding/ daar groeit gras tussendoor en in een natte periode kunnen ze de grond niet zo stuk trappen. Is ook niet zichtbaar, dus makkelijker te gebruiken als er wat beperkingen zijn ;)

Mag echt niet, ze komen namelijk ook op het land controleren en zijn echt heel streng. Ik mag zelfs niet een beetje zand voor het hek neerleggen omdat het daar een diepe kuil is ontstaan en je wegglijdt als je in de winter daar het hek wilt openen. En ja, er zijn al mensen geweest die alles weer op mochten ruimen omdat ze het wel hadden gedaan :=
Maar goed, wij moeten meer afzien dan de paarden hoor :D ze kunnen in een flinke draf om de stal heen rennen op tegels waardoor ze ook altijd beschutting hebben tegen welk weer dan ook (en nog een open stal als ze echt helemaal beschut willen staan). Meer kan ik ze niet bieden :)
En ik ga ook echt niet weg, heb er een top plek en eigen baas (nou ja, behalve dan mbt inrichting haha) dus ik kan ze houden zoals ik het wil en goed voor ze is :) ene paard heeft enorm snel last van mok (maar in de winter op deze manier nergens last van), die van mij heeft luchtwegproblemen en moet 24/7 buiten en voordroog of geweekt hooi (echt kuil maakt hem ziek) en is snel te dik maar kan geen graasmasker op. Dus als je ergens anders heen gaan, valt tegen om iets te zoeken. Zoals wij het nu hebben is het goed en misschien niet perse zoals de DB het wil zien, maar daar heb ik schijt aan :o

Er zijn ook flinke greppels gegraven, maar met laaggelegen kleigrond is er gewoon geen houden aan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-07-14 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:20

Zwerte schreef:
Gypsy schreef:

Dat mag :-) Ik heb het nooit echt opgemeten, alleen grof door passen te tellen. Dan kom ik uit op ongeveer 400 vierkante meter *\o/* Het loopt in een soort L vorm met een lengte van 40 meter en breedte 17. Iets meer dan een halve rijbak in totaal dus.
Zo kwam het qua terrein het mooiste uit en het is tevens mijn bak, ik heb geen andere plek om te werken behalve de wei.

Misschien erg offtopic, maar wellicht wel een mooi voorbeeld. Zo'n grote paddock laten aanleggen, met drainage, incl dus kosten voor afvoeren oude aarde, weide deels opnieuw inzaaien (met hoge concentratie horsemaster dus duur zaad) kwam uit op iets meer dan 4000 euro. Is veel geld, maar moet je kijken wat je daar dus voor hebt!

He nee serieus... Hoe ver hebben jullie afgegraven?? Mijn paddock is volgens afstandmeten.nl 46 bij 12 meter oid, dus ongeveer 500 m2, maar hoe raak jij daar het tienvoudige aan zand van wat ik er in heb in kwijt??? Weet je het heel zeker?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:44

Nope ik weet het niet zeker. We hebben ongeveer 30 cm afgegraven en iets opgehoogd, dus zo'n 40 cm zand denk ik. Even rekenen geeft dan 400*0,4 en dat is 160 kuub. Die 240 is teveel, maar 200 hebben we toch wel liggen volgens mij. Reken ik nu dan zo verkeerd? Zou kunnen hoor, ik ben een ramp met cijfers.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:53

Ik heb geen idee. :') Het kan misschien ook wel, dan hebben jullie gewoon een veel dikkere laag.

Maar neem aan dat jullie dan echt nooit plassen oid hebben? Da's helemaal perfect natuurlijk!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:04

Gypsy schreef:
Ik heb geen idee. :') Het kan misschien ook wel, dan hebben jullie gewoon een veel dikkere laag.

Maar neem aan dat jullie dan echt nooit plassen oid hebben? Da's helemaal perfect natuurlijk!

Zit wel een flinke laag in idd. Rondom de stal bijv een stuk hoger. Ik heb wel eens plassen, vooral op 1 stuk waar ze de hele dag overheen hobbelen, maar alleen wanneer er echt veel regen in korte tijd valt. Zeg maar wanneer de plassen op straat staan, heb ik ze ook wel. Maar een paar uur of max een dag later is alles weer keurig droog. Toen een tijd terug echt honderden ml in een paar dagen was gevallen, en half NL blank stond, toen had ik voor het eerst overal wel wat plasjes staan, maar dat ging niet een hoefdiep en drie dagen later weer droog!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:30

aaaah dat verklaart het wel ja, nou luxe hoor. :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:04

Mijn paarden staan wel in een heel droog stukje Nederland zo te lezen.

Natuurlijk in de winter raakt het stukje bij het hek wel vertrapt, maar gelukkig hebben we hier veel grond en is de wei in de winter enkele ha groot waardoor de rest van de weide voldoende bespaart blijft.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:02

nu hebben wij ruim 5 hec land op dit moment staan hier 15 paarden op van shet tot kwpn
goedgekeurd door de dierenbescherming onder de oude regels
ze hebben zand heuvels en heel veel weide die onregelmatig is
hier liggen afwatering geulen in die je nodig hebt maar ook geulen die veroorzaakt zijn door tractors
het is veen grond en afhankelijk van de grond waterstand droog of natter op delen

en nu komt die nieuwe wet
oke denk ik dan hier wordt in de winter natter en sommige delen drassig
en niet omdat die paarden er moeten staan maar omdat ze dat zelf doen
want ze gaan met slecht weer toch bij elkaar schuilen ,als alles dan bij elkaar staat wordt de grond echt wel drassig op die plek want ze lopen het stuk.staan op een kluitje
zodra de zon komt verspreiden ze zich weer over het weiland

schuilstal ?? maken ze geen eens gebruik van ook niet als het regent of waait want ze staan veel liever met de kont in de wind en onder de boom

dus ..val ik onder die wet als strafbaar zijnde?
ik denk van niet
maar de passanten kunnen nu die nieuwe wet er is veel gemakkelijker een melding maken
passanten die niet zien of willen zien dat de paarden er zelf voor kiezen daar te staan
en al zal de dierenpolitie er niets mee doen verder ze zijn na een melding wel verplicht te komen kijken
en krijg je toch een naam mee of je het nu terecht is of niet

je kan het nooit goed doen hoe groot of hoe klein je land ook is er is altijd iets om over te klagen

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:20

In de wet staat dat er droge plekken moeten zijn, niet dat de paarden er gebruik van MOETEN maken. :D
Dus denk dat het geen probleem is Geetje1

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:13

Als het er erg sneu uitziet voor mensen dan krijg je met of zonder deze wet toch wel meldingen, die ze toch wel moeten bekijken, en waar ze toch wel een aantekening voor in het systeem kunnen maken zodat ze niet elke keer op de stoep hoeven te staan, lijkt me :)

Wat dat betreft maakt deze wet dus geen flauw aus: het enige verschil is dat als de situatie dus ècht sneu blijkt te zijn, ze dan tenminste in kunnen grijpen :)*

Ik vraag me overigens nog af hoe dat zit met schuilstallen.
Je ziet toch regelmatig dat mensen zeggen dat er wel een schuilstal is, maar de paarden er zelf voor kiezen om er niet in te gaan staan. Dat klinkt dan prima...maar als je dan eens de schuilstal te zien krijgt dan snap je direct waarom ze daar niet in gaan...soms zijn het totaal ongeschikte hokken :(:)

Dan krijg je alsnog de situatie van eigenaar die zegt te voldoen aan het beschikbaar stellen van droge ruimte, maar paarden die er helemaal niks aan hebben en daarom alsnog staan te vernikkelen in de regen en hagel met hun poten in de bagger.

Denk aan de reactie een stukje terug over die container -O-

Maargoed, ze hebben nu iig iets meer mogelijkheden en hopelijk wordt 1 en ander nog wat verder uitgewerkt en verduidelijkt.

Hier schijnen mensen in het dorp een paar jaar geleden ook geklaagd te hebben trouwens :P

Omdat de ponies wel eens een ommetje maakten door de vanaf de weg goed zichtbare punt van de wei, die vanwege kleigrond natuurlijk snel modderig wordt. En dan zien mensen paarden door de modder waden.
Wat er 50 meter verderop staat zien ze niet / willen ze niet zien dan blijkbaar: ze hebben vrije toegang tot stalletjes, bestrating, zand, onbeperkt ruwvoer en een automatisch drinkbakje met leidingwater, krijgen elke dag goede kwaliteit brokjes en worden prima verzorgd, hebben alles bij de hand rond de stallen, dus ze hoeven totaal niet door die modder te gaan lopen :P Het is alleen maar een extraatje dat ze die mogelijkheid hebben en ze maken er blijkbaar graag gebruik van om even wat verderop te wandelen. Kan ook het hekje dichtdoen en ze rond de stallen houden.

Dus van mij mogen ze komen hoor :)

Ik heb overigens nooit een slecht woord gehoord, ook niet van langslopende mensen ofzo :)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:38

Ik zou het toch wel erg en kwetsend vinden als ik een melding zou krijgen door mensen uit de buurt.
Die kans zal niet zo groot zijn, maar je hebt er altijd van zulke bij..

Schuilstal wordt hier dankbaar gebruik van gemaakt :D zodra er 3 drupjes regen vallen gaat het drietal stalwaarts. Helemaal komisch dat mijn 2 Koniks, die beide in het wild zijn opgegroeid er het liefst in staan :D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:44

Mijn shetten gaan op stal als de zon schijnt en als het zeer langdurig regent, anders niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 07:45

Ach, als mensen niet verder kijken dan hun neus lang is en sielughe paardjes in de modder zien staan en daarom bellen.... dan houden we het er maar op dat het fijn is dat mensen dieren proberen te helpen :)

Hihi, schitterend die Koniks :))

Die van mij is nogal een hittepit dus die vindt een stal niet snel fijn om in te schuilen...daar voelt ze zich te kwetsbaar :P

Maar ze staan toch ook wel erg snel in de stal hoor :j Hebben wel een grote voorkeur voor de houten stal in de wei, die staat op een prettigere plek, biedt meer rugdekking en overzicht. De mooie nieuwe gemetselde stal in de tuin staat veel dichter langs de weg dus minder tijd om iemand te horen komen :P

De Fjord die geboren is in een heus natuurgebied is ook een mietje, die ligt nu waarschijnlijk languit in de stal te slapen terwijl Rena in de duuropening de wacht staat te houden, want het regent :')

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:52

Ja Regina, dat is wel echt een probleem in Nederland...eigenlijk zouden ze met het aanpakken van modderveldjes meteen de regels voor het bouwen van een klein stalletje moeten versoepelen.....het wordt mensen wel dubbel zo lastig gemaakt. Als ik zie hoe makkelijk het hier in Frankrijk is...je mag hier gewoon een stal op je terrein zetten, zeker als je vriendjes bent met de burgemeester. Ik ben onder ander hierheen verhuisd omdat het houden van een paard op een manier die ik prettig vind dus met weidegang, hier makkelijker te realiseren is dan in Nederland. Een lokale pensionstal vraagt 200 euro voor volpension met stal en weidegang...zonder stal nog minder.......is toch wat anders dan 400 euro in de randstad voor alleen maar een stal en brokken...Maar goed ook hier kost het nog steeds wel geld om een paard te houden op een goede manier....