Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Avalon87 schreef:even een vraagje aan iedereen, zou het helpen om een vrachtwagen zand te storten op de natste plek van de weide? Bij mij loopt de wei af naar 1 punt, waar ook de schuilstal staat en daar kan het in de winter nogal drap worden. Ik hoor daar hele tegenstrijdige dingen over.

Gypsy schreef:Man man man wat een gezeik hier. Opeens moet half bokt.nl z'n modderweitje goed praten omdat ze zich blijkbaar aangevallen voelen? Terecht, er zijn prima alternatieven zoals draineren, bestraten en zand storten. Daarin willen investeren is een kwestie van willen en imo verplicht je jezelf daartoe op het moment dat je zo nodig een paard moet. Ik sta op kleigrond in zeeland, met 2 paarden 24/7 buiten op 500 m2 zand. En hier komen de smoesjes. ...
pmarena schreef:Avalon87 schreef:even een vraagje aan iedereen, zou het helpen om een vrachtwagen zand te storten op de natste plek van de weide? Bij mij loopt de wei af naar 1 punt, waar ook de schuilstal staat en daar kan het in de winter nogal drap worden. Ik hoor daar hele tegenstrijdige dingen over.
Hier hebben we ook gewoon drainagezand op de kleigrond gegooid en eigenlijk werkt dat wel prima
Het is natuurlijk beter wanneer je het echt professioneel aanpakt met drainage enzo, maar gezien we de wei huren wil je het ook weer niet gaan overdrijven
We hadden afgelopen winter wel vrij veel dagen dat ook het zand nat was, maar over het algemeen is het dan nog stevig genoeg om gewoon te kunnen lopen. En ze kunnen altijd nog over de verharding rond de stallen rondscharrelen dus daar doen ze het dan maar even mee, als het zoveel regent staan ze toch het liefste binnen hooi te eten de hele dag![]()
En afgelopen winter was dan ook wel bizar nat
Of zand goed werkt dat staat of valt bij goed schoonhouden van de boel. Vermengd het zand zich met mest, hooiresten en bladeren enzo dan wordt het gewoon weer klei. Net zoals wanneer je laag te dun is / wanneer ze door het zand heen de klei naar boven lopen.
'tis zonde...
regina schreef:pfff... ik kan toch slecht al mijn shetters op stal gaan zetten? als het heel slecht weer is hebben ze hier bij het weiland een paddock (zand) met schuilstal en afdak. is dat dan ook al niet meer genoeg? zand kan ook nat worden? het andere weiland heeft bomen en een deel betonplaten.
ik weet nu echt niet of ik voldoe aan de wetgeving... wat vaag zeg!

Gypsy schreef:Vaak is het inderdaad niet meer dan een weekendje werk en een paar honderd euro.
Hier heb ik 2 vrachtwagens zand laten komen en toen dat zand met een gehuurde rupsdumper op z'n plek gebracht. Nou vooruit dat heb ik vriendlief laten doen dat ging sneller en veiliger. Toen even slepen en een regenbui die avond deed de rest van het werk. Dit najaar nog wat aanvullen, ik had 2 slechte plekken als het veel regende, die wil ik nog wat ophogen.
Gypsy schreef:jeeeutje zwerte zoveel? Hoe groot is jou paddock dan wel niet als ik vragen mag?
Ik heb het nooit echt opgemeten, alleen grof door passen te tellen. Dan kom ik uit op ongeveer 400 vierkante meter
Het loopt in een soort L vorm met een lengte van 40 meter en breedte 17. Iets meer dan een halve rijbak in totaal dus. gr_roos schreef:vuurneon schreef:Ik heb ook geen smoesjes, ik mag volgens het contract gewoonweg niets storten of draineren. Goddank had ik al tegels liggen rondom de stal voordat het land werd overgenomen want zelfs dat mocht niet meer![]()
Maar zoals ik al zei; niemand ziet de modder vanaf de weg dus niemand zal klagen
Je hebt ook kunststof roosters http://www.bosrubber.nl/producten/veete ... erharding/ daar groeit gras tussendoor en in een natte periode kunnen ze de grond niet zo stuk trappen. Is ook niet zichtbaar, dus makkelijker te gebruiken als er wat beperkingen zijn

ze kunnen in een flinke draf om de stal heen rennen op tegels waardoor ze ook altijd beschutting hebben tegen welk weer dan ook (en nog een open stal als ze echt helemaal beschut willen staan). Meer kan ik ze niet bieden 
ene paard heeft enorm snel last van mok (maar in de winter op deze manier nergens last van), die van mij heeft luchtwegproblemen en moet 24/7 buiten en voordroog of geweekt hooi (echt kuil maakt hem ziek) en is snel te dik maar kan geen graasmasker op. Dus als je ergens anders heen gaan, valt tegen om iets te zoeken. Zoals wij het nu hebben is het goed en misschien niet perse zoals de DB het wil zien, maar daar heb ik schijt aan
Zwerte schreef:Gypsy schreef:jeeeutje zwerte zoveel? Hoe groot is jou paddock dan wel niet als ik vragen mag?
Dat magIk heb het nooit echt opgemeten, alleen grof door passen te tellen. Dan kom ik uit op ongeveer 400 vierkante meter
Het loopt in een soort L vorm met een lengte van 40 meter en breedte 17. Iets meer dan een halve rijbak in totaal dus.
Zo kwam het qua terrein het mooiste uit en het is tevens mijn bak, ik heb geen andere plek om te werken behalve de wei.
Misschien erg offtopic, maar wellicht wel een mooi voorbeeld. Zo'n grote paddock laten aanleggen, met drainage, incl dus kosten voor afvoeren oude aarde, weide deels opnieuw inzaaien (met hoge concentratie horsemaster dus duur zaad) kwam uit op iets meer dan 4000 euro. Is veel geld, maar moet je kijken wat je daar dus voor hebt!
Het kan misschien ook wel, dan hebben jullie gewoon een veel dikkere laag.Gypsy schreef:Ik heb geen idee.Het kan misschien ook wel, dan hebben jullie gewoon een veel dikkere laag.
Maar neem aan dat jullie dan echt nooit plassen oid hebben? Da's helemaal perfect natuurlijk!

Het is alleen maar een extraatje dat ze die mogelijkheid hebben en ze maken er blijkbaar graag gebruik van om even wat verderop te wandelen. Kan ook het hekje dichtdoen en ze rond de stallen houden.
zodra er 3 drupjes regen vallen gaat het drietal stalwaarts. Helemaal komisch dat mijn 2 Koniks, die beide in het wild zijn opgegroeid er het liefst in staan

Hebben wel een grote voorkeur voor de houten stal in de wei, die staat op een prettigere plek, biedt meer rugdekking en overzicht. De mooie nieuwe gemetselde stal in de tuin staat veel dichter langs de weg dus minder tijd om iemand te horen komen