Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:52

Maar waar is het bewijs dan dat het niet mogelijk is? Dat (bijna) niemand het doet wil niet zeggen dat het niet kan, want zoals ik eerder zei: tijd = geld. Dat zou een grote reden kunnen zijn om even snel snel iets te fixen op een niet zo leuke manier. Ik heb voldoende mensen rond zien rijden die een GP waardige proef neer kunnen zetten met een trensje en een extra teugel bevestigd op de neusriem met veel meer ontspanning. Maar ja, dat kost tijd. En op die manier wordt je ook met je eigen tekortkomingen geconfronteerd en uitgedaagd daar aan te werken. Maar dat willen we niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:08

er zijn zeker voorbeelden te vinden waarbij er correct gebruik van stang en trens te vinden is.
Hier een dierenarts die veel problemen ondervind bij paarden door het huidige rijden.
http://epona.tv/tip-for-changing-bad-habits

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:30

jasmijn78 schreef:
Elisa2 schreef:
Wellicht wordt het tijd voor een andere kijk op de sport...meer gepunt op het gereden zijn, de paardvriendelijkheid en wat laatst al eens aangehaald werdt ergens. De proeven op trens laten rijden?

Ik vind het an sich best terecht dat die discussie wordt gevoerd hoor. Maar ik vind het soms wel een beetje scheef dat de focus alleen op de dressuur lijkt te liggen, en veel minder op het springen bijvoorbeeld.

Als je zien hoe in parcoursen af en toe wordt rondgescheurd.... En wat te denken van paarden die in worden gezet in de polosport; daar wordt helemaal niet zachtzinnig gereden. Bij reining/western gebeuren ook vreselijke praktijken. Verder vind ik ook dat de recreatie ruiter er in deze discussies wat gemakkelijk vanaf komt. Daar wordt onder het mom van welzijn ook maar wat aan gerotzooid met bitloze en dus zogenaamd vriendelijke optomingen die ook werken op een aansnoer of hefboomwerking. Met soms fietskettingen over de neus etc. In de dressuur spreek iedereen er schande van als een paard even flink op de rem wordt gezet. Maar is het dan wel oke als een recreatieruiter zijn paard bij een oversteekplaats hardhandig op de rem moet scheuren omdat hij het dier niet onder controle heeft? Dat gebeurd ook, maar is veel minder zichtbaar. Of wat te denken van manege paarden die met te zware bonkende volwassenen rondjes moeten sukkelen. In de AR rijden ze met schaarbitten waar je U tegen zegt, vaak in combinatie met een kaptoom waar ijzer in de neusriem zit verwerkt. Als je op de site van Epona TV kijkt dan staat daar ook een filmpje van circa 8 minuten van iemand die onder het mom van Natural Horsemanship een paard de trailer in probeert te krijgen en wat het imo echt 8 minuten lang aan het treiteren is met een zweepje.

Ik begrijp wel waarom dat is; in de dressuur ligt de harmonie tussen ruiter en paard nu eenmaal onder een vergrootglas. Op een dressuurwedstrijd zie je veel ruiters bij elkaar en dus zit er altijd wel een rotte appel tussen. Je zal niet snel 100 recreatieruiters bij elkaar treffen die wat enge obstakels moeten overwinnen. De vraag is of het er dan wel paardvriendelijker aan toe gaat? Blijven die paarden dan wel stil en ontspannen in de aanleuning, met gesloten mond en op de loodlijn? Je kunt het prestatie-element aandragen en bediscussiëren, maar dat element is er ook in de endurance, springen, western etc. En die disciplines liggen veel minder onder vuur. Volgens mij is het prestatie element an sich niet de boosdoener. Het zit hem meer in hoeverre een ruiter emotioneel in balans is en daar mee om kan gaan. Voor een paard maakt het volgens mij niet zoveel uit of hij op een wedstrijd loopt of thuis in de bak. Een buitenrit kan een paard ook stress geven als hij langs iets engs moet. Dan moet een ruiter soms ook dwang toepassen (als dat de enige weg naar huis is en je er toch echt langs moet, of omdat er verkeer aankomt). Er worden ook vaak paarden ingezet voor shows; daar zit ook een prestatie element in. Dan moet het ook op dat moment gebeuren, dan moet ook het beste beetje voorgezet worden. Maar dat lijkt men toch vaak langs een andere maatlat te leggen.

Nogmaals; in vind het terecht dat er een discussie wordt gevoerd over welzijn. Van mij mag ook de verplichting met stang en trens te rijden worden afgeschaft. En van de foto's van Andreas wordt ik ook misselijk, en dat is voor mij absoluut niet hoe (wedstrijd)dressuur bedoeld is. Maar ik ben ook erg van gelijke monniken gelijke kappen. En ik vind dat de focus onevenredig scherp op de dressuur ligt, en te weinig op andere disciplines/stromingen. Dat vind ik wel een vertekend beeld geven.

Helemaal mee eens.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:35

Molfre schreef:
Ik heb voldoende mensen rond zien rijden die een GP waardige proef neer kunnen zetten met een trensje en een extra teugel bevestigd op de neusriem met veel meer ontspanning

Ik kan voor mezelf ook best een GP waardige proef neerzetten :D , ja, ook gewoon op trens en met een loszittende neusriem en een boel ontspanning. Maar dat is vaak net niet wat de jury wil zien.

Want het gaat om aanspanning en verzameling en een juiste nekpositie. Paard moet net dat laatste willen geven in de ring. Hoog van de grond willen draven en galopperen. Ruim scharen, goed buigen. Nageeflijk zijn en met hele kleine hulpjes de proef door willen. Los in de rug, met veel takt en ritme en souplesse.

Van mij mag er best op trens gereden worden of zelfs verplicht. Ik denk wel dat je hier en daar een heel ander beeld gaat krijgen.

En wie weet went iedereen aan dat beeld. Maar dan nog zullen er excessen blijven, zoals er altijd geweest zijn. Ook zonder wedstrijdsport of wedstrijdambitie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:42

Jasmijn78, maar wat jij opsomt komt toch allemaal wel aan bod? Natuurlijk zal dat niet in het nieuws verschijnen (daarvoor ben je prof en bekend), maar het is niet zo dat wat recreatieruiters doen altijd met de mantel der liefde bedekt wordt.
Open maar eens een fototopic op bokt waar je overduidelijk zit te rukken en te plukken in de mond van het paard, liefst nog met slof. Ik denk dat geen botje van je lichaam nog heel is.
Alle misstanden worden aangeklaagd hier op bokt. Ik denk dat niemand die zijn paard op regelmatige basis en bewust lichamelijk pijn doet, buiten schot blijft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:54

jasmijn78 schreef:
Als je zien hoe in parcoursen af en toe wordt rondgescheurd.... En wat te denken van paarden die in worden gezet in de polosport; daar wordt helemaal niet zachtzinnig gereden. Bij reining/western gebeuren ook vreselijke praktijken. Verder vind ik ook dat de recreatie ruiter er in deze discussies wat gemakkelijk vanaf komt. Daar wordt onder het mom van welzijn ook maar wat aan gerotzooid met bitloze en dus zogenaamd vriendelijke optomingen die ook werken op een aansnoer of hefboomwerking. Met soms fietskettingen over de neus etc.

. Of wat te denken van manege paarden die met te zware bonkende volwassenen rondjes moeten sukkelen. In de AR rijden ze met schaarbitten waar je U tegen zegt, vaak in combinatie met een kaptoom waar ijzer in de neusriem zit verwerkt.

I Je kunt het prestatie-element aandragen en bediscussiëren, maar dat element is er ook in de endurance, springen, western etc. En die disciplines liggen veel minder onder vuur.

Volgens mij is het prestatie element an sich niet de boosdoener. Het zit hem meer in hoeverre een ruiter emotioneel in balans is en daar mee om kan gaan. V.

Ff wat dingen eruit gelicht... ben niet zo goed in apart quoten en antwoorden, dus doe het ff zo.

Deze discussie gaat natuurlijk over Helgstrand, dus is het logisch dat dressuur hier nu onder vuur ligt, maar je hebt helemaal gelijk wat betreft alle andere sporten en eigenlijk alles waarbij het paard wordt ingezet. Ik noemde zelf eeerder ook al dat ik heel wat tot gort gereden recreatiepaarden heb gezien.
Manege paarden hebben vaak ook geen lollig leven. Idd bonkende ruiters ed die veel te snel iets willen doen waar ze nog niet aan toe zijn en waar menig manege op inhaakt want klant is koning. Ook daar heb ik veel gezien waar ik niet blij van wordt (ben toch in heel wat maneges geweest)

Ik vind mbt het leren rijden het nog helemaal niet verkeerd als de eerste tijd met simulater wordt gewerkt en de basislessen eerst aan de longe (zitles) (en tengels van de teugels af... wij hadden vroeger een riem om de hals van het paard waar je je aan vast mocht houden als je toch een balansprobleem kreeg; naast de zitlessen , gymlessen en lessen zonder beugels. De eerste sprongen mocht ik geen teugels vast houden)

Het woord academisch dressuur en NH moet paardvriendelijkheid inhouden (volgens de norm) maar is dat in de praktijk zeker niet altijd. Paardvriendelijkheid zit in de kundigheid van begeleider/ruiter en niet in de naam van het spel.

Dan het presteren... vind ik een moeilijke. Ik denk wel dat de lat (idd niet alleen bij dressuur) tegenwoordig erg hoog ligt en ik kan mij toch voorstellen dat er behoorlijk wat druk bij kijken komt om het paard daartoe aan te zetten. Zoals ik al eerder in dit topic noemde, heeft een paard geen enkel belang bij dressuur, wedstrijd, springen, rennen whatever en zal de intrinsieke motivatie er niet zijn om te presteren.
De eisen/prioriteiten die op wedstrijden worden gesteld spelen volgens mij toch wel een rol in de manier waarop met paarden wordt omgegaan. Veel mensen zijn nu eenmaal competitief ingesteld en wil je winnen, dan moet je aan de gestelde eisen voldoen en ik denk dat het voor heel veel mensen moeilijk is om dan de grenzen van het paard goed te bewaken. Het is een mooi streven dat mensen dat emotioneel moeten kunnen, maar ik denk dat het in de praktijk anders werkt. Zeker als uitvoeringen worden beloond waar veel druk bij kijken komt. Het werkt als alles met positief versterking. Het beloonde wordt meer gedaan; intensiever gedaan.
Vandaar dat ik denk dat andere prioriteiten bij de beoordeling een vriendelijkere omgang met paarden toch in de hand zou kunnen werken. In ieder geval in de wedstrijden
(western ligt overigens tegenwoordig ook vaak -terecht- onder vuur. Hetzelfde probleem: belonen van spectakel wat alleen te bereiken valt met de nodige druk).

Voor de maneges zouden wellicht nieuwe regels moeten worden opgesteld.
Houden we alleen de recreatieve groep over, die niet het paard als bromfiets gebruikt om winst te maken, maar omdat alles maar moet kunnen.
Misschien boetes uitdelen aan die mensen of zo? Geen idee

Een groot probleem hier vormen de dravers, die voor een habbekrats worden verkocht; vaak terecht komen bij mensen die niet worden gehinderd door kennis of kundigheid omdat ze zo goedkoop zijn, mensen die ook niet de bedoeling hebben om er in de toekomst geld aan uit te geven en waar zo'n paard dan vaak niet lang blijft omdat het niet het dier is waarmee ze met wapperende haren de zonondergang tegenmoet rijden. Hooguit de ondergang van het paard.
Ik werk momenteel met een stichting paardenalarm en zie echt wel zaken in die recreatiesector waar je echt niet blij van wordt.

Diep binnenin vind ik een paard eigenlijk niet thuis horen in de wedstrijdsport, maar dat heeft wrs met de huidige situatie te maken. Soms denk ik wel eens dat mensen maar beter helemaal van paarden af kunnen blijven. Te veel gezien, vrees ik.
Maar ik denk wel dat niet ieder mens geschikt is voor een paard.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:56

Gini schreef:
Jasmijn78, maar wat jij opsomt komt toch allemaal wel aan bod? Natuurlijk zal dat niet in het nieuws verschijnen (daarvoor ben je prof en bekend), maar het is niet zo dat wat recreatieruiters doen altijd met de mantel der liefde bedekt wordt.
Open maar eens een fototopic op bokt waar je overduidelijk zit te rukken en te plukken in de mond van het paard, liefst nog met slof. Ik denk dat geen botje van je lichaam nog heel is.
Alle misstanden worden aangeklaagd hier op bokt. Ik denk dat niemand die zijn paard op regelmatige basis en bewust lichamelijk pijn doet, buiten schot blijft.

Sorry dat ik het zeg, maar op bokt zitten voor het overgrote deel paardlievende, gevoelige, vrouwelijke, zachtaardige, jonge mensen (even heel hard in hokjes gedacht). Op een wedstrijdterrein loop het vol met mensen van alle slag, man/vrouw, jong/oud, etc..., waar het merendeel nog nooit van bokt gehoord heeft. Het is gewoon de realiteit, maar als ik op een wedstrijd kom, hoor je pas gemor van de mensen als het er echt al gortig aan toegaat, als bvb iemand zijn paard 20 zweepslagen geeft nadat hij uitgeweigerd is. Bij het 'minder erge' vormen van geweld (een snok aan het bit, sporen er eens inzetten, zweepslag op z'n gat), kijkt echt waar niemand van op, in tegendeel, het is doodnormaal dat een paard af en toe eens op zijn plaats moet gezet worden, dat ie 'gestraft' moet worden als hij iets niet doet wat de baas vraagt. Dat is gewoon algemeen zo aanvaard, dat is hoe de meeste mensen (wedstrijdtoeschouwers én ruiters) t.o.v. een paard staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:11

Nou, de mijne krijgen ook wel eens een zwieper over zijn gat of een prik in zijn flanken als hij gewoon echt niet reageert op een herhaalde normale voorwaartse hulp hoor. Vind ik toch echt van een heel andere orde als het bewuste geslinger met sporen van een internationaal GP-ruiter en de blauwe tong van een van zijn toppers.
Maar ik vind het schokkend dat er geen beter verhaal uitkomt dan een niet passende stang want een ervaren GP-ruiter kan A) wel zien of die stang past B) al eerder in de training merken dat het paard niet reageert zoals het moet als er een niet passend bit inhangt dus samengevat vind ik het een hoop boelsjit bij elkaar waarmee hij echt zijn huid niet redt.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:12

Joolien schreef:

heb het net gelezen, kan me niet voorstellen dat een topruiter het voor elkaar krijgt een niet-passend stangbit te gebruiken. waarschijnlijk is het straks weer even stil rond deze meneer, en over 1 a 2 jaar komt er weer een nieuw schandaal...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:29

Urielle schreef:
Nou, de mijne krijgen ook wel eens een zwieper over zijn gat of een prik in zijn flanken als hij gewoon echt niet reageert op een herhaalde normale voorwaartse hulp hoor. Vind ik toch echt van een heel andere orde als het bewuste geslinger met sporen van een internationaal GP-ruiter en de blauwe tong van een van zijn toppers.
Maar ik vind het schokkend dat er geen beter verhaal uitkomt dan een niet passende stang want een ervaren GP-ruiter kan A) wel zien of die stang past B) al eerder in de training merken dat het paard niet reageert zoals het moet als er een niet passend bit inhangt dus samengevat vind ik het een hoop boelsjit bij elkaar waarmee hij echt zijn huid niet redt.

Tuurlijk zijn er altijd momenten waarop je even niet ze netjes moet doorpakken ook de recreatieruiter op buitenrit kan wel eens in zo'n situatie terecht komen. Maar wat je in de dressuur ziet is gewoon niet normaal meer. Zowel op training als op wedstrijden. Er wordt getrokken, geschopt, getikt met het stokje en gesjord. En iedereen vind het allemaal normaal. De mindere goden staan met het kwijl in de mondhoek te kijken hoe fantastisch spectaculair het dier door de baan gaat. Hoe goed zij of hij het dwarse dier onder controle heeft. En hoe goed het is dat de ruiter blijft zitten.
En als je daar dan wat van zegt krijg je een dooddoener als: kun jij het beter? Maar zij wint wel.
Ik hoop dat het balletje blijft rollen en dat er echt dingen gaan veranderen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:31

jasmijn78 schreef:
Elisa2 schreef:
Wellicht wordt het tijd voor een andere kijk op de sport...meer gepunt op het gereden zijn, de paardvriendelijkheid en wat laatst al eens aangehaald werdt ergens. De proeven op trens laten rijden?

Ik vind het an sich best terecht dat die discussie wordt gevoerd hoor. Maar ik vind het soms wel een beetje scheef dat de focus alleen op de dressuur lijkt te liggen, en veel minder op het springen bijvoorbeeld.

Als je zien hoe in parcoursen af en toe wordt rondgescheurd.... En wat te denken van paarden die in worden gezet in de polosport; daar wordt helemaal niet zachtzinnig gereden. Bij reining/western gebeuren ook vreselijke praktijken. Verder vind ik ook dat de recreatie ruiter er in deze discussies wat gemakkelijk vanaf komt. Daar wordt onder het mom van welzijn ook maar wat aan gerotzooid met bitloze en dus zogenaamd vriendelijke optomingen die ook werken op een aansnoer of hefboomwerking. Met soms fietskettingen over de neus etc. In de dressuur spreek iedereen er schande van als een paard even flink op de rem wordt gezet. Maar is het dan wel oke als een recreatieruiter zijn paard bij een oversteekplaats hardhandig op de rem moet scheuren omdat hij het dier niet onder controle heeft? Dat gebeurd ook, maar is veel minder zichtbaar. Of wat te denken van manege paarden die met te zware bonkende volwassenen rondjes moeten sukkelen. In de AR rijden ze met schaarbitten waar je U tegen zegt, vaak in combinatie met een kaptoom waar ijzer in de neusriem zit verwerkt. Als je op de site van Epona TV kijkt dan staat daar ook een filmpje van circa 8 minuten van iemand die onder het mom van Natural Horsemanship een paard de trailer in probeert te krijgen en wat het imo echt 8 minuten lang aan het treiteren is met een zweepje.

Ik begrijp wel waarom dat is; in de dressuur ligt de harmonie tussen ruiter en paard nu eenmaal onder een vergrootglas. Op een dressuurwedstrijd zie je veel ruiters bij elkaar en dus zit er altijd wel een rotte appel tussen. Je zal niet snel 100 recreatieruiters bij elkaar treffen die wat enge obstakels moeten overwinnen. De vraag is of het er dan wel paardvriendelijker aan toe gaat? Blijven die paarden dan wel stil en ontspannen in de aanleuning, met gesloten mond en op de loodlijn? Je kunt het prestatie-element aandragen en bediscussiëren, maar dat element is er ook in de endurance, springen, western etc. En die disciplines liggen veel minder onder vuur. Volgens mij is het prestatie element an sich niet de boosdoener. Het zit hem meer in hoeverre een ruiter emotioneel in balans is en daar mee om kan gaan. Voor een paard maakt het volgens mij niet zoveel uit of hij op een wedstrijd loopt of thuis in de bak. Een buitenrit kan een paard ook stress geven als hij langs iets engs moet. Dan moet een ruiter soms ook dwang toepassen (als dat de enige weg naar huis is en je er toch echt langs moet, of omdat er verkeer aankomt). Er worden ook vaak paarden ingezet voor shows; daar zit ook een prestatie element in. Dan moet het ook op dat moment gebeuren, dan moet ook het beste beetje voorgezet worden. Maar dat lijkt men toch vaak langs een andere maatlat te leggen.

Nogmaals; in vind het terecht dat er een discussie wordt gevoerd over welzijn. Van mij mag ook de verplichting met stang en trens te rijden worden afgeschaft. En van de foto's van Andreas wordt ik ook misselijk, en dat is voor mij absoluut niet hoe (wedstrijd)dressuur bedoeld is. Maar ik ben ook erg van gelijke monniken gelijke kappen. En ik vind dat de focus onevenredig scherp op de dressuur ligt, en te weinig op andere disciplines/stromingen. Dat vind ik wel een vertekend beeld geven.

Helemaal met je eens.

En ben het ook met Urielle eens. Ik ben ook niet heilig, en dat is bijna niemand in de paarden. Ook niet Dujardin, al ben ik weer heel erg van haar rijden gecharmeerd. Zeker de mensen die zeggen wel heilig te zijn, moeten dan maar eens wat beter naar zichzelf kijken. Als je met paarden omgaat is een soms harde hand bijna onvermijdelijk. Echter gaat Mr. Helgstrand veel te ver, naast dat hij gewoon ronduit wreed is, is hij blijkbaar ook nog dom. Want als jij als GP ruiter nog niet kan zien of je een juiste stang hebt voor je paard, ben je in mijn ogen echt ernstig dom bezig. Maar dat is gewoon b*llshit, want de beste kerel wil gewoon niet toegeven dat hij te ver gaat. Heel goed dat de sponsoren aan het opstappen zijn!

Het kan namelijk wel degelijk zo zijn dat bij een stang zonder tongboog bijvoorbeeld en een paard met een hele dikke tong de tong sneller wordt afgekneld. Echter hoor je op dat niveau met dergelijke sponsoren toch van tevoren zulke dingen te regelen? Vind het maar een smoes.

@jennyj01, dus jij vindt dat dat echt bij de dressuur te zien is? Wel eens op een springconcours gaan kijken? Je ziet het bij de kleine pony's al met de ukkels van een jaar of 10 er op, flink sjorren aan de kleine passoa bitjes en flink hard trappen, niet kijken of je afstanden kloppen, maar gewoon rammen. Maar, ook daar gaat echt wel een groot aantal normaal door de baan. Bij elke sport zitten rotte appels, Helgstrand is er eentje die al heel flink verrot is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:35

Essie-blue vroeger werd ik nog wel eens aan een VIP tafeltje uitgenodigd maar omdat ik m'n mond niet hou is dat al een tijdje geleden. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:36

PocoGaucha schreef:
Joolien schreef:

heb het net gelezen, kan me niet voorstellen dat een topruiter het voor elkaar krijgt een niet-passend stangbit te gebruiken. waarschijnlijk is het straks weer even stil rond deze meneer, en over 1 a 2 jaar komt er weer een nieuw schandaal...

Ik wordt er misselijk van dat niemand iets zegt over de rijstijl, mja t zou ook raar zijn als hij gaat toegeven dat het aan hem ligt. Het zou hem wel sieren maar dan is zijn carriere voorbij denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:47

PocoGaucha schreef:
Joolien schreef:

Ik weet het niet. Ik denk namelijk wel dat het voorkomt dat bitten toch niet zo goed blijken te passen als gedacht :).

Het is geen excuus, natuurlijk.

@Joolien, ik denk dat z'n carrière nu al vrijwel afgelopen is?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:48

Joolien schreef:
Ik wordt er misselijk van dat niemand iets zegt over de rijstijl, mja t zou ook raar zijn als hij gaat toegeven dat het aan hem ligt. Het zou hem wel sieren maar dan is zijn carriere voorbij denk ik.

Ik denk eigenlijk dat hij er beter aan gedaan had door zich te excuseren en het gooien op wedstrijdspanning oid en dat hij zijn training nu gaat focussen op het paard lichter aan de hulpen krijgen. Het verhaal van de niet passende stang neemt volgens mij niemand serieus :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:03

wat een ge-oh, geen passend bit????
Hier een oud filmpje van de ruiter....fotos en filmpje liegen er niet om.
Inmiddels 7 jaar geleden, toen was zijn hand gebruik al extreem.
Let vooral op de neusjes/bovenlip van de paarden.
Van mij hoeft deze ruiter echt niet meer te verschijnen in de ring.
https://www.youtube.com/watch?v=6BskDpKmLy8

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:11

Jennyj01 schreef:
Urielle schreef:

Tuurlijk zijn er altijd momenten waarop je even niet ze netjes moet doorpakken ook de recreatieruiter op buitenrit kan wel eens in zo'n situatie terecht komen. Maar wat je in de dressuur ziet is gewoon niet normaal meer. Zowel op training als op wedstrijden. Er wordt getrokken, geschopt, getikt met het stokje en gesjord. En iedereen vind het allemaal normaal. De mindere goden staan met het kwijl in de mondhoek te kijken hoe fantastisch spectaculair het dier door de baan gaat. Hoe goed zij of hij het dwarse dier onder controle heeft. En hoe goed het is dat de ruiter blijft zitten.
En als je daar dan wat van zegt krijg je een dooddoener als: kun jij het beter? Maar zij wint wel.
Ik hoop dat het balletje blijft rollen en dat er echt dingen gaan veranderen.

Tja zo was ik afgelopen winter weer eens bij een westernles te vinden en dat was voor mij ook echt de laatste keer hoe geweldig ik die tak ook vind.

Maar ik stel voor om het bij Helgstrand te houden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:15

Citaat:

Ik weet nog dat ik al klein meisje de foto's zag van P. Schockemole die zijn paarden aan het barreren was. Dan denk je ook dat de carriere wel voorbij is. Ik denk dat we intussen wel beter weten.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:14

Anoniem schreef:
Charlotte komt aardig in de richting maar ook die ontkomt er niet aan om zo nu en dan wat dwang toe te passen. Op dit nivo kom je niet met lieve woordjes en suikerklontjes.
Maar Charlotte is vast één van de eerlijkste amazones die op dit nivo rondrijdt.

Victoria Max Theurer ook, die heeft de stang altijd los hangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:36

Cowgirl schreef:
Citaat:

Ik weet nog dat ik al klein meisje de foto's zag van P. Schockemole die zijn paarden aan het barreren was. Dan denk je ook dat de carriere wel voorbij is. Ik denk dat we intussen wel beter weten.

Ik denk dat de tijden nu wel wat anders zijn wat dat betreft? Volgens mij komen ruiters met dergelijke praktijken nu veel minder makkelijk ermee weg.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:57

Ja, daar kom je tegenwoordig zeker niet makkelijker mee weg: overal heeft iemand wel een cameraatje in z'n foon zitten, dat had je vroeger natuurlijk niet.
Bovendien kunnen fotro's en filmpjes onmiddellijk op het www geplaatst worden, zodat werkelijk iedereen dit (misstanden) kan zien... op zich een goede ontwikkeling.
Helaas dekt men zich tegelijkertijd prive/op eigen terrein beter in, want de ECHTE mishaps gebeuren natuurlijk daar.
Onder het oog van velen laat men zich immers van de beste kant zien.... het is ook de voorbereiding op de wedstrijden waarbij de meeste ellende plaatsvindt... doorgaans past men wel enigzins op tijdens wedstrijden.

Vanuit dat oogpunt bezien valt er wel iets te zeggen voor de stelling dat de meeste narigheid thuis bij recreatieruiters achter in de bak gebeurt, aan de andere kant hebben vele recreatieruiters weer helemaal geen trek in wedstrijden en het gedoe er omheen, waardoor dat ego ook niet zo dwingend aanwezig is.

Zeker is, althans vanuit mij (ervaring) dat in de hogere regionen van de paardensport er vele zaken en trainings(mis)handelingen in prive worden toegepast, niet, ZEKER niet alleen bij de dressuur, maar bij de springsport en Western lusten de honden er af en toe ook geen brood van.

Ik vermoed dat in de nabije toekomst nog heel wat meer zgn super-ruiters op hun neus gaan kijken, omdat "iemand" beeldmateriaal over hun niet zo frisse praktijken naar buiten brengt. En terecht!

We zullen het nog meemaken, en hopenlijk geeft dat dan eindelijk een aanzet tot strenge regels, dan wel handhaving van de regels, want zoals dat nu gaat, gaat het dus knudde.
De FEI regels worden gewoon niet daadwerkelijk gehandhaafd, zoals wenselijk zou zijn.
Zo lang dat zo is, zijn die regels een wassen neus.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 23-04-14 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:02

Maar waarom wel met een gewoon bitje een zachte aanleuning en niet met stang en trens? Die paarden zijn toch nog beter getraind? Dan kunnen ze toch met papieren teugels gereden worden?

Ik heb dat nooit gesnapt...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:04

Anoniem schreef:
Charlotte komt aardig in de richting maar ook die ontkomt er niet aan om zo nu en dan wat dwang toe te passen. Op dit nivo kom je niet met lieve woordjes en suikerklontjes.

Je kunt misschien beter zeggen je komt er waarschijnlijk niet alleen met suikerklontjes. Maar die suikerklontjes gebruikt zij wel degelijk (en ze is natuurlijk niet de enige). Maar vreemd genoeg is er nog heel veel weerzin tegen het gebruik van voerbeloningen bij het trainen van paarden. Ook hier op Bokt is een hele brigade die beweert dat het dan aangeleerde trucjes zijn en geen (klassieke) dressuur. Daar zit de meest fundamentele denkfout in de paardenwereld, dat men belonen met voer niet normaal en straffen met een zweep/sporen wel normaal vindt.

Om even in te haken op wat Jasmijn zei ik begrijp ook nooit het "het gaat alleen maar om geld" argument als het over dressuur op hoog niveau gaat. Er is toch nauwelijks geld te verdienen met dressuur. Enige uitzonderingen daargelaten die een eigen kledinglijn hebben moet er alleen maar geld bij in mijn ogen. Stel dat het africhten van paarden tot Grand Prix niveau je werk is. Je begint al met een redelijk duur paard. Dan gaan er minstens zes jaar training inzitten. Zeg 5 uur per week training. Dat zijn alleen al 1500 uur werk. Dan nog de verzorging, stallen, naar de wei/stapmolen brengen enz. Zeer conservatief zit er dus al meer dan 2000 uur werk voordat een paard voorzichtig aan kan beginnen aan de Grand Prix. Reken even een loodgietersuurloon van 40 euro. Ben je al 80.000 euro verder plus de aanschafprijs. Dan nog je bijkomende kosten, dierenarts, op wedstrijd gaan, begeleiding/les nemen enz. Dan moet je och al wel een enorme topper hebben om er veel winst op te maken. Dus alleen om geld zal het wel niet gaan. Ik kan wel betere manieren verzinnen om rijk te worden. En om in de paardenwereld te blijven je kunt beter zeggen dat je klassiek/paardvriendelijk les geeft en wat met beginners aan de slag gaan. Dan verdien je net zoveel zonder het risico dat je zorgvuldig opgeleide paard iets krijgt waardoor hij 0,0 euro waard is.

Ook mensen bij wie het helemaal niet om geld gaat kunnen zeer mens- of dieronvriendelijke dingen doen. Er worden ook dagelijks kinderen mishandeld, natuurlijk ook meestal achter gesloten deuren. En dan zegt ook niemand het gaat om geld of roem. Tot voor kort vond men het in Nederland kennelijk normaal dat er 50 kinderen per jaar werden omgebracht door hun eigen ouders, want bijna niemand sprak er over. Tien jaar geleden gebeurde er niets met de ouders, er was dikwijls geen eens een autopsie. Stel je dat eens voor elke week een kind dood gemept in een beschaafd land als Nederland.

Dus eigenlijk al een enorme vooruitgang dat nu sponsors afhaken bij een geval van paardenmishandeling. En ik was laatst op een wedstrijd waar een vader een pony wilde meppen omdat het beestje schrok en z'n dochter eraf viel maar daar werd onmiddellijk ingegrepen door mensen die het zagen gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:05

Wat zijn de geldprijzen dan op dar niveau? Ik dacht toch echt niet misselijk en als je rijdt voor iemand anders, zul je net als in bv de F1 moeten presteren....het is sport, heeft niets meer met dieren te maken...