Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Academy Bartels neemt geen juridische stappen tegen topmodel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:34

Het belangrijkste is het niveau van de advocaten en de deskundigen en medische rapporten.
De rechter hoeft in feite alleen maar de wet toe te passen en hoeft geen verstand van paarden te hebben.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:51

Electra63 schreef:
Het belangrijkste is het niveau van de advocaten en de deskundigen en medische rapporten.
De rechter hoeft in feite alleen maar de wet toe te passen en hoeft geen verstand van paarden te hebben.

mooi geprobeerd, maar helaas

Het belangrijkste is wat er op papier staat
, de contracten voor de stalling, de training, de verzorging en noem maar op. Het gaat tussen rechtspersonen gemaakte afspraken (en nauwelijks over U2 zelf)!
Wie is waar verantwoordelijk voor en wie betaald wat aan wie.
De rechter toetst op basis van die papieren, de betalingen en opdrachten.

Er is een grote kans dat de rechter helemaal niet toe komt aan de medische rapporten, de "deskundigen" verklaringen of wat advocaten in de media verklaren.
Het is zelfs heel goed mogelijk dat de rechter de "mishandeling van U2" niet in tegenspraak met de papier winkel vindt en zich niet bevoegd acht om zich daar over uit te spreken omdat mishandeling onder het strafrecht valt en een geheel andere procedure dan civiel recht is.

Er is over de roll kurr / LDR in Duitsland (Totilas) al een procedure geweest als ik mij niet vergis. De zaak van de Deense ruiter is pas in het nieuws geweest. Er lopen parallellen op het gebied van de omgang met het paard. Maar juridisch zijn de verschillen groot. In mijn ogen hoort die discussie thuis bij de sportbonden. Ik zie daar geen rol voor een rechter in weggelegd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:03

Natuurlijk, ervan uitgaand dat er een duidelijk contract is met allerlei afspraken o.a. over verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.
Maar is dat er? En was er tussentijds niets veranderd?
Een goede advocaat zal dit contract gebruiken of betwisten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 08:23

BMHP schreef:
.

Het belangrijkste is wat er op papier staat[/b], de contracten voor de stalling, de training, de verzorging en noem maar op. Het gaat tussen rechtspersonen gemaakte afspraken (en nauwelijks over U2 zelf)!
Wie is waar verantwoordelijk voor en wie betaald wat aan wie.
De rechter toetst op basis van die papieren, de betalingen en opdrachten.

Er is een grote kans dat de rechter helemaal niet toe komt aan de medische rapporten, de "deskundigen" verklaringen of wat advocaten in de media verklaren.
Het is zelfs heel goed mogelijk dat de rechter de "mishandeling van U2" niet in tegenspraak met de papier winkel vindt en zich niet bevoegd acht om zich daar over uit te spreken omdat mishandeling onder het strafrecht valt en een geheel andere procedure dan civiel recht is.

Dat is maar de vraag of het belangrijkste is wat er op papier staat.

Als mijn buuf mijn kind opvangt zonder dat daar iets op papier van is gezet en kind wordt mishandeld dan zal ik daarover een zaak kunnen beginnen. Als ik het kan bewijzen heeft ook buuf een probleem. Immers in de grondwet staan rechten van kinderen beschreven en mishandeling mag niet.
Volgens mij staat ook in de grondwet beschreven dat dieren niet mishandeld mogen worden. Dus het is afhankelijk van de aanklacht en hoe die is opgesteld en of het bewezen kan worden hoe en wat. Dus die medische rapporten kunnen heel belangrijk zijn in de bewijsvoering mijn inziens.

Daar wij alleen weten dat er een dag vaardiging is maar niet wat daar in staat is daar weinig vanaf hier iets over te zeggen. Dus we zullen dat met zijn allen af moeten wachten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:07

Desondanks heb ik aan den lijve kunnen ondervinden dat het helpt als een rechter thuis is in de hippische wereld. Een rechter heeft toch de vrijheid recht te spreken over iets wat zij/hij aannemelijk vindt of niet.
In de rechtszaak die ik heb gevoerd, stond ik niet heel sterk. Ik had niet bij een handelaar gekocht (alhoewel de man wel duidelijk met een compagnon in paarden handelden en het paard dat ik had gekocht had nu net een gebrek (een meniscuslaesie) dat niet te dateren viel. Maar de man heeft tijdens de rechtszaak zo'n raar verhaal opgehangen (dat ik het paard van 4500 had gekocht om mee te wandelen, ja ja daar laat je een sportkeuring voor doen). In feite had ik geen poot om op te staan, maar toch heeft de rechter (een paardenvrouw in hart en nieren) besloten dat de zaak moest worden geschikt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:20

.. dat een rechter voorstelt om de zaak te schikken is bepaald geen bewijs van "paardenkennis". Wel van rechtskennis want in niet zo uitgesproken zaken zal men meestal op schikking aansturen. Al was het maar om te voorkomen dat het een bodemprocedure gaat worden die jarenlang kan aanhouden.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:05

pien_2010 schreef:
Als mijn buuf mijn kind opvangt zonder dat daar iets op papier van is gezet en kind wordt mishandeld dan zal ik daarover een zaak kunnen beginnen. Als ik het kan bewijzen heeft ook buuf een probleem. Immers in de grondwet staan rechten van kinderen beschreven en mishandeling mag niet.
Volgens mij staat ook in de grondwet beschreven dat dieren niet mishandeld mogen worden. Dus het is afhankelijk van de aanklacht en hoe die is opgesteld en of het bewezen kan worden hoe en wat. Dus die medische rapporten kunnen heel belangrijk zijn in de bewijsvoering mijn inziens.

Daar wij alleen weten dat er een dag vaardiging is maar niet wat daar in staat is daar weinig vanaf hier iets over te zeggen. Dus we zullen dat met zijn allen af moeten wachten.

beste Pien,

als jouw kind wordt mishandeld kan je daar geen zaak over beginnen! Je kan aangifte doen!
Het OM bepaald of het een zaak wordt/is of niet. Je kan hoogstens een rechtszaak beginnen voor de geleden schade maar ook die is problematisch omdat de vraag van de mishandeling niet is beantwoord.

Het feit dat er een dagvaarding via de advocaat van LE is, betekend dat het een civiele procedure is en geen strafrechtelijke procedure (mishandeling).

Het feit dat in de wet dierenmishandeling is verboden betekend ook aangifte doen! Bij mijn weten is dat niet gedaan. Ik wil die tip graag aan de advocaat meegeven.

Dat jij de medische rapporten belangrijk vind is mooi, in mijn ogen leid het alleen af.
In een procedure zal de advocaat van LE eerst moeten bewijzen dat Stal Bartels degene is die terecht is gedagvaard.
Gezien de laatste maanden waarbij LE zelf haar paard nog heeft gereden en de sms-jes mag je gerust aannemen dat Stal Bartels geen signalen van problemen heeft gezien en ter goeder trouw heeft gehandeld. Het hele gezeur over de trainingsmethoden was in opdracht en samenwerking tussen mevrouw LE en MK. Dat MK nog extra aanwijzingen heeft ontvangen zal in mijn ogen daar weinig aan bijdragen. Je kan het een interessante zaak noemen, ook al omdat de stal en niet de rijder is gedagvaard.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:18

Babootje schreef:
In feite had ik geen poot om op te staan, maar toch heeft de rechter (een paardenvrouw in hart en nieren) besloten dat de zaak moest worden geschikt.

Baboo, een rechter zal altijd de schikking prefereren boven een uitspraak. In feite hebben zowel jij als de "handelaar" het onderling opgelost. Dat de rechter hierbij een beetje smeerolie is geweest mag duidelijk zijn.
Een schikking betekend ook dat de rechter feitelijk geen uitspraak doet en soort gelijke gevallen niet via jurisprudentie om een gelijke behandeling kunnen vragen.
Een schikking is vaak wenselijk omdat anders de kosten van procederen fors in de papieren gaat lopen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:29

Er is wel degelijk aangifte gedaan bij de politie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:32

Kun jij, BMHP mij uitleggen waarom jij de medische rapporten niet belangrijk vindt en alleen maar af vindt leiden?
Mij lijkt het dat die rapporten juist kunnen aangeven, als bewezen wordt dat de foto's van U2 zijn, of hier nu spraken is van schade aan het paard of niet. Als er schade is zal nog uitgezocht moeten worden door wie en wanneer die schade is toegebracht (mocht dat al mogelijk zijn). En tevens weet ik ook niet of LE nog gereden heeft de laatste maanden.
Dus ook jouw verhaal hangt van speculaties aan elkaar. En ik denk dat hier ook het probleem ligt. Omdat wij de rapporten niet kennen, de dag vaardiging en de gebeurtenissen kunnen we er gewoon heel weinig over zeggen en kom ik toch weer op mijn herhaalde uitspraak: "we wachten het allemaal maar eens af en gelukkig ben ik er op geen enkele manier bij betrokken".

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:37

pien_2010 schreef:
Kun jij, BMHP mij uitleggen waarom jij de medische rapporten niet belangrijk vindt en alleen maar af vindt leiden?
Mij lijkt het dat die rapporten juist kunnen aangeven, als bewezen wordt dat de foto's van U2 zijn, of hier nu spraken is van schade aan het paard of niet. Als er schade is zal nog uitgezocht moeten worden door wie en wanneer die schade is toegebracht (mocht dat al mogelijk zijn). En tevens weet ik ook niet of LE nog gereden heeft de laatste maanden.
Dus ook jouw verhaal hangt van speculaties aan elkaar. En ik denk dat hier ook het probleem ligt. Omdat wij de rapporten niet kennen, de dag vaardiging en de gebeurtenissen kunnen we er gewoon heel weinig over zeggen en kom ik toch weer op mijn herhaalde uitspraak: "we wachten het allemaal maar eens af en gelukkig ben ik er op geen enkele manier bij betrokken".

In een procedure zal de advocaat van LE eerst moeten bewijzen dat Stal Bartels degene is die terecht is gedagvaard.

Dat is de eerste vraag die beantwoord moet worden door LE

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:38

Om even de discussie omtrent de fotos teniet te doen... Ik heb dit even gequote van Lonneke haar pagina:

Citaat:
WOW! The story of U2 has been shared 565+ times on FB, in different languages and in different countries, in just 1 day! And it keeps going.. because it shows a very disturbing X-ray of my horse U2...

Please be very careful with your hands when riding a horse using a snaffle and/or a curb… and feel free to share this with your horse loving friends to warn them as well.

Afbeelding

Aldus Lonneke zelf...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:19

BMHP schreef:
Babootje schreef:
In feite had ik geen poot om op te staan, maar toch heeft de rechter (een paardenvrouw in hart en nieren) besloten dat de zaak moest worden geschikt.

Baboo, een rechter zal altijd de schikking prefereren boven een uitspraak. In feite hebben zowel jij als de "handelaar" het onderling opgelost. Dat de rechter hierbij een beetje smeerolie is geweest mag duidelijk zijn.

Denk je nu echt dat de verkoper zou hebben geschikt als de rechter dat niet had geoordeeld? Dat is erg naief. De verkoper probeerde zich er aan alle kanten onderuit te draaien en het zaakje stonk overduidelijk (zeker voor mensen die wat beter in het "paardenwereldje" zijn ingevoerd.
(Overigens was Stephan Wensing ook mijn advocaat in deze zaak :D )

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:37

pien_2010 schreef:
Dus ook jouw verhaal hangt van speculaties aan elkaar.

Nee, ik probeer op basis van de procedure aan te geven wat belangrijk is.
(wat staat op papier) civiele procedure dus geen strafrecht.
Ik spreek mij niet uit over de beslissing van de rechter of wie er gelijk heeft.

Natuurlijk heb ik een mening heb maar dat zijn geen feiten.
De zaken die ik benoemd heb zullen door het onderliggende papierwerk gewogen worden door de rechter.

als ik speculeer is het: dat ik niet zie dat de geleden schade is toegebracht door stal Bartels.

Stal Bartels zit niet in het zadel, alhoewel het een rechtspersoon is gaat paardrijden niet lukken.
Ik zie 3 a 4 namen als rijder langskomen waarvan MK al voordat de relatie met stal Bartels de rijder van U2 was. Als mishandeling de oorzaak is van de kaak blessure (om het zo oneerbiedig te noemen), is een persoon in het zadel daarvoor aansprakelijk. Ik zie die vraag niet worden beantwoord, tenzij MK zich daarover uitspreekt.

Het mishandeling verhaal zal ook niet (veronderstelling) tot een strafrechtelijke procedure leiden en een basis zijn voor verhaal van de geleden schade.

vergelijk dit met wat ik schreef als reactie over het mishandelen van jouw kind waarbij zonder strafrechtelijke veroordeling de andere procedure heel veel moeilijker wordt.

nu een ander verhaal, paard is een ding en staat bij Bartels in de garage, er zit een deuk in!
via indirect bewijs (deuk zat er niet toen ik hem stalde) bewijs ik dat de deuk tijdens het verblijf is ontstaan. Vervolgens claim ik de schade.
Dat lijkt (speculatie) op wat een advocaat aan het doen is.

De rechter zal in mijn ogen dus eerst vast moeten stellen of stal Bartels aansprakelijk kan worden gesteld, zo nee zijn we klaar. Bij ja wordt het een verzekeringskwestie? (aansprakelijkheid).
Dan het meest waarschijnlijke een schikking, meestal gebaseerd op kostenoverwegingen.

dus ja ik maak afwegingen en trek conclusies, maar ik speculeer niet in de zin van dat ik die als waarheid aandraag! Ik ben geen rechter!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:41

Babootje schreef:
Denk je nu echt dat de verkoper zou hebben geschikt als de rechter dat niet had geoordeeld? Dat is erg naief. De verkoper probeerde zich er aan alle kanten onderuit te draaien en het zaakje stonk overduidelijk (zeker voor mensen die wat beter in het "paardenwereldje" zijn ingevoerd.
(Overigens was Stephan Wensing ook mijn advocaat in deze zaak :D )

lees eens goed Babo, Je hebt geschikt, de rechter heeft geen uitspraak gedaan!!!!!!!

Het lijkt er op dat je het verschil niet weet tussen wanneer een rechter een uitspraak doet en niet (bij een schikking, of bij niet ontvankelijk).

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:43

Niet alleen Stal Bartels is gedagvaard, ook MK, TB en IB zijn gedagvaard.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:50

ook MK, TB en IB zijn gedagvaard

als getuigen of waartegen de aanklacht is ingediend?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:57

Nee niet als getuigen. Ze zijn allen persoonlijk aangeklaagd. Nu is het de vraag wat er in de zaak overeind blijft. Ik denk dat de kans groot is dat er tegen de Academy en MK wellicht wel eea hard te maken valt. Of de dames B daadwerkelijk juridisch wat te verwijten valt, zal moeten blijken. Dat vraag ik mij, vanuit juridisch aspect gezien, af.

Het lijkt mij niet dat zij persoonlijk verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor schade welke is ontstaan bij een paard gereden door een leerling die zelf ook op behoorlijk niveau actief is en dus geacht wordt te weten wat zij doet en verantwoordelijk is voor eigen acties. Maar goed, omdat zeker te weten moet je weten welke constructie er wordt gehanteerd en dat weten wij niet. Daar zullen de betrokken advocaten zich over buigen en daar zal de rechter wat van moeten vinden.

Ik kan mij wel indenken dat zij als 'bedrijf' (gedeeltelijk) aansprakelijk worden gesteld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:58

BMHP schreef:
pien_2010 schreef:
Dus ook jouw verhaal hangt van speculaties aan elkaar.

Nee, ik probeer op basis van de procedure aan te geven wat belangrijk is.
(wat staat op papier) civiele procedure dus geen strafrecht.
Ik spreek mij niet uit over de beslissing van de rechter of wie er gelijk heeft.

Natuurlijk heb ik een mening heb maar dat zijn geen feiten.
De zaken die ik benoemd heb zullen door het onderliggende papierwerk gewogen worden door de rechter.

als ik speculeer is het: dat ik niet zie dat de geleden schade is toegebracht door stal Bartels.

Stal Bartels zit niet in het zadel, alhoewel het een rechtspersoon is gaat paardrijden niet lukken.
Ik zie 3 a 4 namen als rijder langskomen waarvan MK al voordat de relatie met stal Bartels de rijder van U2 was. Als mishandeling de oorzaak is van de kaak blessure (om het zo oneerbiedig te noemen), is een persoon in het zadel daarvoor aansprakelijk. Ik zie die vraag niet worden beantwoord, tenzij MK zich daarover uitspreekt.

Het mishandeling verhaal zal ook niet (veronderstelling) tot een strafrechtelijke procedure leiden en een basis zijn voor verhaal van de geleden schade.

vergelijk dit met wat ik schreef als reactie over het mishandelen van jouw kind waarbij zonder strafrechtelijke veroordeling de andere procedure heel veel moeilijker wordt.

nu een ander verhaal, paard is een ding en staat bij Bartels in de garage, er zit een deuk in!
via indirect bewijs (deuk zat er niet toen ik hem stalde) bewijs ik dat de deuk tijdens het verblijf is ontstaan. Vervolgens claim ik de schade.
Dat lijkt (speculatie) op wat een advocaat aan het doen is.

De rechter zal in mijn ogen dus eerst vast moeten stellen of stal Bartels aansprakelijk kan worden gesteld, zo nee zijn we klaar. Bij ja wordt het een verzekeringskwestie? (aansprakelijkheid).
Dan het meest waarschijnlijke een schikking, meestal gebaseerd op kostenoverwegingen.

dus ja ik maak afwegingen en trek conclusies, maar ik speculeer niet in de zin van dat ik die als waarheid aandraag! Ik ben geen rechter!

Dit juridische verhaal kan ik volgen. Ik begrijp nu ook, dat jij net als ik, geen inhoudelijke uitspraak doet over deze zaak. Uiteraard heb jij net als ik je eigen mening.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:20

@ Suelza

Dat lijkt op schieten wat er voor de loop komt en ziet er in mijn ogen weinig overtuigend uit.

Ik ben met je eens dat tegen de dames B het verhaal heel moeilijk is, eigenlijk verwacht ik daarom ook dat de zaak tegen de Academy analoog verloopt waarbij deze ter goeder trouw heeft gehandeld en pas achteraf met schade is geconfronteerd.

ik kan me voorstellen dat MK zich moreel veel verantwoordelijker voelt maar ivm aansprakelijkheid niet veel kan en mag zeggen.

omdat allen verbanden met de Academy hebben ben ik het eens met de mogelijkheid van een gedeelde aansprakelijkheid, niet op basis van persoonlijk handelen maar alleen op basis van verantwoording over de stalling van U2.
De schade kan dan wel eens meevallen bv de hoogte van een DA/tandartsrekening.

Omdat deheer W zoveel naar voren brengt zal hij waarschijnlijk niet op alle punten in het gelijk worden gesteld met als waarschijnlijk resultaat dat LE haar advocaatkosten niet vergoed gaat krijgen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:25

Suelza schreef:
Nee niet als getuigen. Ze zijn allen persoonlijk aangeklaagd. Nu is het de vraag wat er in de zaak overeind blijft. Ik denk dat de kans groot is dat er tegen de Academy en MK wellicht wel eea hard te maken valt. Of de dames B daadwerkelijk juridisch wat te verwijten valt, zal moeten blijken. Dat vraag ik mij, vanuit juridisch aspect gezien, af.

Het lijkt mij niet dat zij persoonlijk verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor schade welke is ontstaan bij een paard gereden door een leerling die zelf ook op behoorlijk niveau actief is en dus geacht wordt te weten wat zij doet en verantwoordelijk is voor eigen acties. Maar goed, omdat zeker te weten moet je weten welke constructie er wordt gehanteerd en dat weten wij niet. Daar zullen de betrokken advocaten zich over buigen en daar zal de rechter wat van moeten vinden.

Ik kan mij wel indenken dat zij als 'bedrijf' (gedeeltelijk) aansprakelijk worden gesteld.

Elize, als je dit zo stellig neerzet, zou ik ook graag bronvermelding zien. Hoe wéét je dat ze persoonlijk zijn aangeklaagd, hoe wéét je dat er aangifte is gedaan bij de politie? Je haalt hierboven een aantal zaken aan van de pagina van LE: hoe weten we dat dit de waarheid is?? Want wat er staat bij Bartels op de site trek je telkens in twijfel....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:34

Dat naast de Academy, ook MK, TB en IB zijn gedagvaard heeft gewoon in de Telegraaf gestaan en is mij daarnaast bevestigd door degene die de aangifte ook daadwerkelijk heeft gedaan.

En wat trek ik precies in twijfel van de Bartels site? Want dat is mij even niet duidelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:55

Ehm, Suelza, er is wel een behoorlijk verschil tussen 'aangifte gedaan tegen' en 'aangeklaagd' en 'gedagvaard'.
Aangeklaagd door LE zou in de civielrechtelijke procedure zijn (en gaat in dit geval over veroorzaakte schade).
Als die aanklacht voor de rechter komt worden de betrokkenen gedagvaard. Ook als je moet verschijnen bij een strafrechtelijke zaak word je gedagvaard.

Aangifte doe je over strafrechtelijke zaken (dierenmishandeling dus hier.) Bij een strafrechtelijke zaak is het het OM dat overgaat tot vervolging, niet LE. Er is mij niets bekend dat dat ook werkelijk leidt tot een strafzaak, dus ik geloof niet dat al die betrokkenen al gedagvaard zijn daarvoor.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:58

Er is aangifte gedaan (dierenmishandeling en dus strafrechtelijk) door LE en er is ook gedagvaard...

Na zelf 10 jaar luttele honderden aangiftes te hebben opgenomen, weet ik nog wel een klein beetje hoe het werkt ;)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 14:00

Suelza schreef:
Dat naast de Academy, ook MK, TB en IB zijn gedagvaard heeft gewoon in de Telegraaf gestaan en is mij daarnaast bevestigd door degene die de aangifte ook daadwerkelijk heeft gedaan.

En wat trek ik precies in twijfel van de Bartels site? Want dat is mij even niet duidelijk.

Ahhh en de Telegraaf geloven we natuurlijk blind _O- _O- (nee, even serieus, als er één krant vaak halve waarheden of niet geverifieerde zaken quote is het die wel). Maar degene die aangifte gedaan heeft moet LE zijn neem ik aan. Heb jij daar contact mee dan??

En over het in twijfel trekken, moet ik corrigeren, want dit zeg je op de vorige pagina:

Ja, dat zegt Bartels. Het mes snijdt hoe dan ook aan 2 kanten natuurlijk. Bartels zal ook niet het achterste van de tong laten zien, evenals Lonneke. Dus zoals je niet kunt stellen dat wat Lonneke zegt de volledige waarheid is, kun je ook niet stellen dat wat Bartels zegt de volledige waarheid bevat.

Maar je gelooft LE wel als ze aangifte gedaan heeft en zegt hiervoor nog dat we niet kunnen stellen dat LE óf Bartels de volledige waarheid spreken....