Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:49

Alleen minder vlees eten is niet genoeg... Stoppen met de enorme vermeerdering van paarden zou ook een grote stap vooruit zijn.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:49

Wat een nare beelden.... gelukkig ben ik vegetarier en kan ik overtuigend zeggen dat hier absoluut niet aan mee werk.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:54

Yvank_ schreef:
Alleen minder vlees eten is niet genoeg... Stoppen met de enorme vermeerdering van paarden zou ook een grote stap vooruit zijn.

Hier ben ik het inderdaad mee eens! Niet zoveel fokken, zeker niet met paarden zonder papieren. En neem ook je verantwoordelijkheid, geldt voor iedereen in de wereld, als je paarden eenmaal afgeschreven zijn, stuur ze naar een respectabel slachthuis. Begin bij het begin.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:56

Elisa2, ze weten volgens mij niet zeker of al die paarden bij de amish vandaan komen, ze noemen ze vaak als optie. Kan mij best voorstellen dat die verhoudingsgewijs veel pacers/trotters hebben... Weet ook niet helemaal wat voor leven paarden daar hebben.

Vind het feit dat Amish paarden naar deze slagers moeten verkopen wel zonde, denk dat deze bevolkingsgroep ze vanuit hun oogpunt van zelfvoorzienende voedselvoorzieningen heel graag zelf zou willen slachten...

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:33

Mensen die nu zeggen van ik stop meteen met vlees eten denk naar mij inzien niet verder na. Wat denk je dat er dan gebeurt met al die dieren? Vlees zal dan alleen maar goedkoper worden aangezien niemand het meer wil en in het buitenland zullen ze niet direct stoppen met deze praktijken. En uiteindelijk zijn NL slachterijen ook de dupe. We moeten meer naar de herkomst kijken van je product. Als dit er niet op staat of je vertrouwd het allemaal niet ga naar je toch lekker naar je lokale boer/ veehouder http://www.lekkersdichtbij.nl/vlees/

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 15:51

En wat is het verschil voor die dieren tussen jouw suggestie en mensen die geen vlees meer willen eten? Die paarden in Argentinië komen niet levend hier heen om hier geslacht te worden. :)

Zojuist even rundvleesgehakt gepakt in de Plus. Geboren, gemest, geslacht: Polen. Gebeend Nederland.. Oorsprong België.. Juist……… :? (en het vlees uit eigen slachterij had helemaal geen land van oorsprong staan ? )

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:56

Hebben jullie ook een reactie van mora in de mail? (nav de petitie?)

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:00

Sammie schreef:
En wat is het verschil voor die dieren tussen jouw suggestie en mensen die geen vlees meer willen eten? Die paarden in Argentinië komen niet levend hier heen om hier geslacht te worden. :)

Zojuist even rundvleesgehakt gepakt in de Plus. Geboren, gemest, geslacht: Polen. Gebeend Nederland.. Oorsprong België.. Juist……… :? (en het vlees uit eigen slachterij had helemaal geen land van oorsprong staan ? )

Als mensen denken dat als ze nu stoppen met vlees eten dat het ineens invloed zou hebben op de dieren hoe ze behandeld worden of geslacht worden.. dat is niet zo, zo werkt het niet.. Als ze willen stoppen met vlees eten zouden ze geen vlees meer moeten eten wat niet uit NL komt. Zo bedoel ik het.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:00

Ja. Ga hem even bewaren en over een maandje of zo eens vragen hoe het met hun onderzoek staat.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:04

MarjanB schreef:
Hebben jullie ook een reactie van mora in de mail? (nav de petitie?)

Ja, maar dat mailtje had ik al voordat ik de petitie had getekend :+ hoe?geen idee
Dus ja, maar niet nav de petitie

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:27

Ehh dat is dan nog vreemder! Ik had namelijk zoiets van ik heb mora geeneens een mail gestuurd..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 16:33

Niet van mora maar van Albert Hein. Ik had echt zoiets van huh :\
Was opzich een nette mail die ik (blijkbaar) geschreven had...... :roll:

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:03

Vaag volgens mij stuurt piep dus uit naam van mij een mail aan mora na het ingeven van mijn mailadres bij de petitie. Dit vind ik zelf eigenlijk niet netjes! Ik wil best een petitie ondertekenen maar wil geen mail die uit mijn naam verstuurd wordt.. Weet niet eens wat er in staat (en of ik er dan wel achter sta)

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:05

Ach we krijgen het allemaal terug op ons bordje letterlijk en figuurlijk. Wij spuiten de dieren vol met te veel medicijnen. Wij voeren de dieren allerlei ander voer dan dat ze eigenlijk anders eten zoals mais, melasse, soja enz. Zorgen dat de weilanden vet bemest worden om meer vlees en meer melk te krijgen en dan vinden we het gek dat we op den duur zelf ook ziek er van worden. Heel vreemd hoor. Nu even voor de vegetariërs onder ons eerlijk ik heb diep respect voor jullie, maar ik weet niet hoeveel er vervangende producten weer daarvan nemen die weer van soja gemaakt zijn. Ook niet echt bepaald een goed alternatief dus!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 17:08

Voorwaarden van de petitie dan maar eens doorlezen? Je naam e.d. wordt altijd doorgegven bij het overhandigen van de petitie. Volgens mij moet dat zelf, omdat ze anders maar van alles wat kunnen verzinnen :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:16

Stond duidelijk bij de petitie naar wie de mail gestuurd werd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:47

Nav het vorige schandaal :+

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:58

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:13

zag je eigenlijk ook in die uitzending paarden daadwerkelijk geslacht worden? en dode paarden hangen/gefileerd worden?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:17

vienna1987 schreef:
Ach we krijgen het allemaal terug op ons bordje letterlijk en figuurlijk. Wij spuiten de dieren vol met te veel medicijnen. Wij voeren de dieren allerlei ander voer dan dat ze eigenlijk anders eten zoals mais, melasse, soja enz. Zorgen dat de weilanden vet bemest worden om meer vlees en meer melk te krijgen en dan vinden we het gek dat we op den duur zelf ook ziek er van worden. Heel vreemd hoor. Nu even voor de vegetariërs onder ons eerlijk ik heb diep respect voor jullie, maar ik weet niet hoeveel er vervangende producten weer daarvan nemen die weer van soja gemaakt zijn. Ook niet echt bepaald een goed alternatief dus!

De dieren die gegeten worden, eten velen malen meer soya dan een vegetarier. Voor 1 kilo vlees is bijvoorbeeld al meerdere kilo's soya nodig als veevoer. Dit argument gaat daarom niet op.

Pleasure20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:07

Gewoon superpaarden die ze geen 2de kans geven, zo verschrikkelijk wat zou ik er graag een willen hebbe. Wat de mens eet is de laatste jaren ook niet meer belangrijk. > Youtube film Food.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 20:16

f4bjheu schreef:
zag je eigenlijk ook in die uitzending paarden daadwerkelijk geslacht worden? en dode paarden hangen/gefileerd worden?

Nee, dat niet. Je ziet wel heel veel leed en mishandeling. een poging om een paard te schieten en dat moet drie keer opnieuw. Je ziet wel (zo goed als) dode dieren vanwege slechte zorg. Ze hangen echter niet aan een haak.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:19

ik moet eerlijk bekennen dat ik t gehele filmpje erger vind dan de uitzending van radar

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:34

Ik heb deze mails ontvangen van Ad van Geloven/Mora (met een wat teleurstellende toon vind ik), AH en Deen:

Ad van Geloven verwerkt in een aantal snacks paardenvlees. Dit zijn hoofdzakelijk snacks die sinds jaar en dag in de out-of-home markt (onder meer cafetaria’s) worden verkocht, zoals vleeskroketten, die populair zijn vanwege hun specifieke smaak en vleesstructuur.

Tijdens een uitzending van Tros Radar op maandagavond 24 maart is aandacht besteed aan een internationaal onderzoek dat aantoont dat op diverse locaties in Noord- en Zuid Amerika dierenleed is geconstateerd als het gaat om het transport, het verzamelen en het slachten van paarden ten behoeve van de vraag naar paardenvlees in West Europa (Nederland, België en Frankrijk). De conclusie van dit onderzoek is onder meer dat de EU wet- en regelgeving waarop Nederlandse retailers en snackfabrikanten zich beroepen en vertrouwen, niet wordt nageleefd. Wij als Ad van Geloven/Mora zijn geschokt door de beelden van Radar en uitkomsten van het onderzoek en voelen ons verantwoordelijk dit tot op de bodem uit te zoeken.
In 2010 zijn er ook al misstanden geconstateerd in de paardensector in Noord- en Zuid Amerika. Dit heeft er destijds toe geleid dat wij zelf audits hebben uitgevoerd bij onze leveranciers. Grote misstanden bleken toen bij onze leveranciers niet voor te komen maar we hebben wel in samenspraak een aantal verbeteringen op dierenwelzijn doorgevoerd. Vervolgens vertrouwden we op de aangescherpte audits die zijn ingesteld vanuit de EU-wetgeving en worden uitgevoerd door de FVO (Food and Veterinary Office vd Europese commissie). Ook beschikken wij, naast de EU wet- en regelgeving, over gedetailleerde verklaringen van onze leveranciers waarin zij garanderen dat de paarden goed behandeld worden en de dieren, slachthuizen en transportmiddelen via onafhankelijke instanties geïnspecteerd worden. Wij kunnen in ieder geval met zekerheid stellen dat wij geen paardenvlees afnemen van het slachthuis Bouvry in Canada alsmede niet van het slachthuis Lamar in Argentinië, waar de beelden zijn opgenomen die in de Radar uitzending te zien waren.

Nu dit onderzoek aan het licht komt, is duidelijk dat wij zelf actie moeten gaan ondernemen. We zullen zo snel mogelijk opnieuw bij onze leveranciers ter plekke gaan controleren wat de omstandigheden precies zijn en hoe er gecontroleerd wordt. Wanneer dit niet tot een bevredigende oplossing en borging van het gewenste niveau van dierenwelzijn leidt, zullen wij gepaste maatregelen nemen.
Met vriendelijke groet,
Ad van Geloven / MORA

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben uw vraag ontvangen en geregistreerd onder klant contactnummer: 2646027.
Wij streven ernaar uw vraag binnen vijf werkdagen te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice

PERSBERICHT
Deen Supermarkten Persinformatie
Maart 2014

DEEN Supermarkten stopt met inkoop van paardenvlees uit Noord-, Midden- en Zuid-Amerika

Hoorn, maart 2014 – DEEN Supermarkten is geschrokken van de beelden uit televisieprogramma Tros Radar over de slachtpaarden uit Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. Hoewel het vlees aan de wettelijke EU-normeringen voldoet, heeft DEEN Supermarkten besloten per direct te stoppen met de inkoop van paardenvlees uit deze continenten.

Noot voor de redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
DEEN Supermarkten, telefoon 0229-252100 of info@deen.nl

Vooral de reactie van Deen vind ik heel erg netjes. Nu hopen dat er echt iets mee gedaan wordt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:42

Heeft er iemand wel eens nagedacht of bedacht wat de oorzaak hiervan is? Een jaar of vijf geleden misschien langer, waren er veel protesten in de USA tegen het slachten van paarden. Dat is namelijk voor veel mensen not done en zielig voor het beest. Dus heeft de USofA in haar wijsheid een nationale wet aangenomen tegen het slachten van paarden. Dus als je in Amerika woont en je hebt een beest waar je van af moet dan kan dat niet. Alleen noodslachting en euthanasie kunnen. Het gevolg is dus dat net over de grenzen enorme paardenvleesfabrieken ontstaan zijn en afschuwelijke transporten. De oplossing van dit probleem is het terugdraaien van die wet. Paarden moet je kunnen slachten waar de paarden wonen. Of je ze nou op eet of niet, bovendien heeft vlees geen bezwaar tegen lange transporten
En het vervelende is dat er nu moord en brand gekraaid wordt maar dat de werkelijke oorzaak buiten beeld blijft. Het is namelijk veel makkelijker te wijzen naar de fabrieken (die gebruik gemaakt hebben van het ontstane gat in de markt) De vervoerders wederom gat in markt en dagelijks brood verhaal. Tuurlijk ben ik het er mee eens dat dit soort praktijken hemeltergend zijn, maar als we dan toch ergens naar moeten wijzen... wijs dan de juiste kant op, Washington!!!