Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:42

Ik zou het echt niet weten. Misschien zit dat ook wel in die 20.000 Euro die ze aan donaties hebben gevraagd. Of ze zijn blind ergens ingedoken omdat ze van de oude stek wegmoesten. Ik vind het een mooie stal. Maar vraag me idd af waar ze dat van willen bekostigen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:43

daffie1986 schreef:
bedoel meer waar komt het geld voor het nieuwe spul vandaan.

Niet alles wordt gekocht hoor, sommige worden gewoon afgestaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:44

Netje schreef:
daffie1986 schreef:
bedoel meer waar komt het geld voor het nieuwe spul vandaan.

Niet alles wordt gekocht hoor, sommige worden gewoon afgestaan.

Ik denk dat er meer gedacht wordt in richting van huur van nieuwe locatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:03

daffie1986 schreef:
en juist daarom zou je dus die dieren af moeten maken als stichting. Je laat andere mensen betalen om een dier dat veel geld kost te onderhouden. Zou het wezen dat je geld nodig hebt voor een dure ingreep en zou het beestje daarna gewoon kunnen leven vindt ik het een ander verhaal.

Ah ja, ik was even vergeten dat geld voor velen de enige drijfveer is in dit leven. :x

Je laat andere mensen niet betalen, ze kunnen er voor kiezen om te betalen om zo'n dier een kans te geven. En die dieren kunnen na een ingreep, of met bepaalde medicatie toch prima leven? Daar gaat het nou juist om. Genoeg dieren (en mensen) die chronisch ziek zijn, maar toch met medicatie en een wat aangepast leven een geweldige tijd kunnen hebben. Zijn zij dat dan niet waard, alleen omdat ze duurder zijn in het onderhoud dan een gezonde soortgenoot?

Mensen die dieren opvangen krijgen juist vaak de dieren die tussen wal en schip vallen, door een gebruiksaanwijzing of medische redenen, en die mensen vangen niet op om al die dieren dan maar af te laten maken omdat het anders wel erg duur wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:13

RedPassion schreef:
daffie1986 schreef:
en juist daarom zou je dus die dieren af moeten maken als stichting. Je laat andere mensen betalen om een dier dat veel geld kost te onderhouden. Zou het wezen dat je geld nodig hebt voor een dure ingreep en zou het beestje daarna gewoon kunnen leven vindt ik het een ander verhaal.

Ah ja, ik was even vergeten dat geld voor velen de enige drijfveer is in dit leven. :x

Je laat andere mensen niet betalen, ze kunnen er voor kiezen om te betalen om zo'n dier een kans te geven. En die dieren kunnen na een ingreep, of met bepaalde medicatie toch prima leven? Daar gaat het nou juist om. Genoeg dieren (en mensen) die chronisch ziek zijn, maar toch met medicatie en een wat aangepast leven een geweldige tijd kunnen hebben. Zijn zij dat dan niet waard, alleen omdat ze duurder zijn in het onderhoud dan een gezonde soortgenoot?

Mensen die dieren opvangen krijgen juist vaak de dieren die tussen wal en schip vallen, door een gebruiksaanwijzing of medische redenen, en die mensen vangen niet op om al die dieren dan maar af te laten maken omdat het anders wel erg duur wordt.

Je bent nu wel aannames aan het doen, met name de opmerking dat geld voor velen de enige drijfveer is in het leven. Ja, doneren is vrijwillig, maar ik begin dat gebedel om meer en altijd maar meer goed zat te worden. Als het nou nog constructief besteed zou worden zoals bij Brooke, dan zou ik er nog vrede mee hebben, maar ik zie geen verbetering? Sterker nog, alle berichten die komen vertellen dat het ondanks alle moeite alleen maar slechter wordt? En ik zie geen ingrepen? Ik zie paarden met permanente schade, waar geen ingreep meer mogelijk is, in leven gehouden worden. Niets mis mee als je daar de middelen voor hebt. Heb je dat niet meer, dan moeten er beslissingen genomen worden.

Budgetteren is belangrijk binnen een stichting. Kom je met je budget niet toe, dan ga even goed kijken naar je uitgavenpatroon. Houdt dat in dat je veel uit moet geven aan een paar paarden, maar met dat bedrag meer paarden zou kunnen redden, dan vraagt dat om actie. Moeilijke actie, maar durf op dat moment beslissingen te nemen. En als ik alle filmpjes zo bekijk, kan Laura dat pertinent niet.

Naar ons wijzen omdat wij dingen zien die fout gaan, en dan meteen roepen dat geld de wereld regeert omdat een ander de prioriteiten niet kan stellen....:n

Je kunt je geld nu eenmaal maar eenmaal uitgeven. En je daarvan bewust zijn betekend niet dat je leven wordt geregeerd door geld. De opvang van een paard, is nu eenmaal wat kostbaarder dan de opvang van een rat. Ze leven doorgaans ook langer....

Houden van is loslaten. En dan maakt het niet uit of je het dier al jarenlang kent, of dat hij pas recent in je leven is gekomen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:51

Cassidy schreef:
Ja, doneren is vrijwillig, maar ik begin dat gebedel om meer en altijd maar meer goed zat te worden. Als het nou nog constructief besteed zou worden zoals bij Brooke, dan zou ik er nog vrede mee hebben, maar ik zie geen verbetering?

Budgetteren is belangrijk binnen een stichting. Kom je met je budget niet toe, dan ga even goed kijken naar je uitgavenpatroon.

Heel fijn Cassidy dat jij het zat wordt, moet je helemaal zelf weten, is ook je goed recht. Dat wil nog niet zeggen dat jij voor anderen kunt bepalen dat ze dat ook moeten worden.

Dan neem je weer Brooke als voorbeeld en zeg je dat budgetteren belangrijk is binnen een stichting etc.

Kijk eens naar de begroting van Brooke.nl en dan zie je dat ze voor dit jaar begroten aan inkomsten (even afgerond) zo'n 1.575.000 miljoen euro (heb het over Nederlandse inkomsten) maar dat ze begroten om uit te geven 2.035.000 euro, hetgeen dus een tekort is van zo.n 460.000 euro. Een tekort ja ! Daarvoor moeten ze reserves gaan aanspreken van gedoneerd geld. Als je dan ziet dat fondsenwerving en administratie en beheer per jaar al een kleine 200.000 eurootjes opsnoepen, dan vraag ik me af hoe je het bovenstaande dan interpreteert. Bovendien hebben ze vorig jaar ook zo'n kleine 220.000 teveel uitgegeven. En dat is allemaal van donaties. Dan bekruipt mij toch het gevoel dat daar ook wel het een en ander aan de strijkstok blijft hangen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:54

Brooke heeft reserves. Paard in Nood Spanje heeft dat niet. Dus er valt nieteens een buffer aan te spreken omdat er gewoon geen beheer is. Brooke zal qua donaties ook wel merken dat het recessie is. En voordat je weer met vingers gaat wijzen: mijn donatie voor dit jaar is overgemaakt. En er zal halverwege het jaar nog wat naartoe gaan. En idd, het is mijn goed recht om dat gebedel zat te worden. Ik spreek daarin ook alleen maar voor mezelf en niet voor een ander, maar ik bespeur in dit topic dat er meer mensen net zo over denken.

En over dat aan de strijkstok blijven hangen: verdiep je eens in waar Brooke zit, hoe ze in NL gehuisvest zijn. Namelijk op een klein zolderkamertje. Het aanspreken van buffers is hun eigen beslissing. En verder heb ik de begrotingen voor dit jaar nog niet gezien. Zijn die er overigens wel voor PINS? Ook van voorgaande jaren?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-02-14 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:57

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:58

Dankjewel. Als je het niet erg vindt ga ik me daar morgen in verdiepen. Had al lang in bed willen liggen. Welterusten voor straks. En als je de begrotingen voor PINS voor dit jaar hebt, dan is geloof ik iedereen daar blij mee, scheelt weer zoekwerk.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 01:06

Cassidy schreef:
Dankjewel. Als je het niet erg vindt ga ik me daar morgen in verdiepen. Had al lang in bed willen liggen. Welterusten voor straks. En als je de begrotingen voor PINS voor dit jaar hebt, dan is geloof ik iedereen daar blij mee, scheelt weer zoekwerk.

Ik heb geen idee of die er zijn, dat zou je ze moeten vragen :D

Cassidy

Re: Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 01:07

Ik denk dat ik dat idd ga doen. Inclusief jaarcijfers van de afgelopen jaren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 06:49

Dus er is geen bedrijfsvoering? Lijkt me vrij moeilijk voor zo'n onderneming om op deze manier te moeten werken dan. Hoe houden ze overzicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:47

Cassidy schreef:
Je bent nu wel aannames aan het doen, met name de opmerking dat geld voor velen de enige drijfveer is in het leven. Ja, doneren is vrijwillig, maar ik begin dat gebedel om meer en altijd maar meer goed zat te worden. Als het nou nog constructief besteed zou worden zoals bij Brooke, dan zou ik er nog vrede mee hebben, maar ik zie geen verbetering? Sterker nog, alle berichten die komen vertellen dat het ondanks alle moeite alleen maar slechter wordt? En ik zie geen ingrepen? Ik zie paarden met permanente schade, waar geen ingreep meer mogelijk is, in leven gehouden worden. Niets mis mee als je daar de middelen voor hebt. Heb je dat niet meer, dan moeten er beslissingen genomen worden.

Dat kan inderdaad een aanname zijn, maar ik sta er wel helemaal achter na het lezen van alle reacties in dit topic, en wat ik om me heen zie, hoor en zelf meemaak. Niet zelden is geld de reden dat een dier afgemaakt wordt (want de dierenartskosten wil men niet betalen), of de reden dat een dier wordt verkocht/afgestaan (lees maar rond op Bokt, als het paard geen gebruiksdier meer is omdat rijden niet meer kan wordt hij zonder pardon aan de kant geschoven omdat men wel wil kunnen rijden en geen geld (over) heeft voor het onderhoud van twee paarden.) Als geld daarin geen drijfveer is, schiet mij maar lek. Bijna alles draait om geld.

Cassidy schreef:
Budgetteren is belangrijk binnen een stichting. Kom je met je budget niet toe, dan ga even goed kijken naar je uitgavenpatroon. Houdt dat in dat je veel uit moet geven aan een paar paarden, maar met dat bedrag meer paarden zou kunnen redden, dan vraagt dat om actie. Moeilijke actie, maar durf op dat moment beslissingen te nemen. En als ik alle filmpjes zo bekijk, kan Laura dat pertinent niet.

Daar kan en wil ik niet over oordelen op basis van een paar filmpjes. Ik ken haar niet en weet ook niet hoe deze situatie is ontstaan. Er staat genoeg in dit topic, maar wat de waarheid is wordt me niet duidelijk.
Bovendien is het aantal paarden dat gered/opgevangen kan worden toch eigen keuze? Als iemand liever 5 'dure' wil onderhouden dan 10 gezonde die relatief minder kosten per stuk, is dat toch zijn/haar goed recht?

Cassidy schreef:
Naar ons wijzen omdat wij dingen zien die fout gaan, en dan meteen roepen dat geld de wereld regeert omdat een ander de prioriteiten niet kan stellen....:n

Ik wijs naar niemand, maar jij voelt je schijnbaar aangesproken. Je kan wel heel stellig roepen dat je dingen ziet die fout gaan, ik vind dat nogal een arrogante houding. Er zijn ook mensen die het anders zien, dus misschien zie jij het wel fout? ;)

Cassidy schreef:
Je kunt je geld nu eenmaal maar eenmaal uitgeven. En je daarvan bewust zijn betekend niet dat je leven wordt geregeerd door geld. De opvang van een paard, is nu eenmaal wat kostbaarder dan de opvang van een rat. Ze leven doorgaans ook langer....

Houden van is loslaten. En dan maakt het niet uit of je het dier al jarenlang kent, of dat hij pas recent in je leven is gekomen.

Het gaat niet om welke diersoort het gaat, bij elke soort opvang komen specifieke problemen en kosten. Die moet je incalculeren en inderdaad soms keuzes maken. Ik kan alleen niet over iemand zeggen of hij/zij dat wel doet, en of het goed of fout is, en dat is wat me zo tegenstaat in dit topic. Al die oordelen over iemand die tenminste iets doet om de wereld een stukje beter te maken, want daar zijn veel te weinig mensen van. Dan is het vanaf de zijlijn wel heel makkelijk roepen hoor.

Houden van is soms loslaten, absoluut. Maar voor mij, en ik durf zomaar aan te nemen dat dat voor veel mensen die opvangen geldt, betekent dat niet dat er dieren die nog een kans hebben worden afgemaakt vanwege geld. Als een dier er te slecht aan toe is sta ik meteen bij de dierenarts. Maar als een dier met (dure) medicatie nog een jaar kan leven is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om het af te laten maken omdat ik voor dat geld ook drie anderen kan onderhouden. Zo zakelijk en gevoelloos werkt houden van nou juist niet...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:52

RedPassion schreef:
Houden van is soms loslaten, absoluut. Maar voor mij, en ik durf zomaar aan te nemen dat dat voor veel mensen die opvangen geldt, betekent dat niet dat er dieren die nog een kans hebben worden afgemaakt vanwege geld. Als een dier er te slecht aan toe is sta ik meteen bij de dierenarts. Maar als een dier met (dure) medicatie nog een jaar kan leven is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om het af te laten maken omdat ik voor dat geld ook drie anderen kan onderhouden. Zo zakelijk en gevoelloos werkt houden van nou juist niet...

juist wel, want door die ene af te laten maken hebben er 3 een kans op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:07

Feitelijk is dat zo. Maar een doel van opvangen is toch juist om net die 'kneusjes' een kans te geven? De gezonde dieren vinden makkelijker een plekje. Hoe doe je dat dan gevoelsmatig? Ik zou het niet kunnen en van wat ik hier begrijp van jullie kan de eigenaresse van deze paardenopvang dat ook niet. Ik snap dat heel goed. Je gaat juist opvangen om dieren te kunnen helpen, niet om er een hele berekening op los te laten wanneer een dier binnenkomt en voor euthanasie te gaan wanneer het iets duurder uitkomt dan begroot.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:11

RedPassion schreef:
Feitelijk is dat zo. Maar een doel van opvangen is toch juist om net die 'kneusjes' een kans te geven? De gezonde dieren vinden makkelijker een plekje. Hoe doe je dat dan gevoelsmatig? Ik zou het niet kunnen en van wat ik hier begrijp van jullie kan de eigenaresse van deze paardenopvang dat ook niet. Ik snap dat heel goed. Je gaat juist opvangen om dieren te kunnen helpen, niet om er een hele berekening op los te laten wanneer een dier binnenkomt en voor euthanasie te gaan wanneer het iets duurder uitkomt dan begroot.

Daarom is het juist bij dit soort initiatieven zo belangrijk dat er een zakelijk persoon naast de idealist staat. Want hoe je het ook wendt of keert, ook bij een dergelijk initiatief draait het uiteindelijk om geld, en je doet de dieren in mijn ogen tekort op het moment dat je dat feit negeert.

We roepen hier allemaal op bokt dat je geen paard moet aanschaffen als je de kosten niet kunt dragen, toch? In mijn ogen (gebaseerd op wat ik zo her en der lees) is dat nu juist precies wat deze stichting doet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:14

RedPassion schreef:

En ik als donateur zou dan hypothetisch razend op jou zijn als jij drie gezonde, maar verwaarloosde ratjes niet kan opnemen en dus blijven creperen enkel en alleen omdat je dat ene ongezonde ratje met dure medische kosten wilt houden.
Als het je eigen geld is dan is het je eigen hobby, dan doe je wat je wilt, je vangt de dieren op die je wilt, houdt de dieren die je wilt, geeft de dieren weg die je wilt etc etc. Maar als je werkt met het geld van iemand anders, met het geld van de donateurs, dan heb je een verantwoording af te leggen, dan doe je niet zomaar wat je wilt.

Dat trappen tegen geld tja, jij hebt ook graag een goed gevulde rekening toch? Niet doen alsof je ver verheven boven de kapitalistische massa staat en niets geeft om geld.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:16

RedPassion schreef:

Maar hoeveel kans heeft een paard met hoefkanker, met (chronische) hoefbevangenheid, enz? Ja, kans op pijn... Hier in NL sleutelen we er idd nog wat aan, we zijn aan het dier gehecht en het is tenslotte geen wegwerpartikel; medicijntje hier, dokterbezoekje daar, maar uiteindelijk eindigt het vroeg of laat toch bij afmaken. Waarom in Spanje, waar de nood hoog is, een dier met zo'n ziekte persé in leven houden? Gezonde en dus opknapbare paarden met toekomst staan wellicht te trappelen op de wachtlijst om weer door te kunnen naar een volgend station. Dat die ergens een hongerdood sterven vind ik 100x erger dan een paard met een ongeneeslijke ziekte zijn rust te gunnen en af te laten maken.

Ik denk dat "houden van" hier het probleem is. Ik heb een filmpje bekeken van de verhuizing. Er is geen twijfel over mogelijk dat er van de dieren gehouden wordt, er worden er nog een paar stevig geknuffeld voor ze de vrachtwagen opgaan. Gevoelens staan het nemen van rationele beslissingen helaas nogal eens in de weg. Bij het houden van een paar paarden hoeft dat niet echt een probleem te vormen, maar bij 90 wordt dat toch een uitdaging. En dat blijkt nu ook wel denk ik...

Verder vraag ik mij af of ze ook wel eens gezondere dieren krijgen, die ze gewoon kunnen verhandelen. Ik kan me niet voorstellen dat het alleen maar paarden zijn waar wat aan mankeert. Als dat wel het geval is, dan zou ik toch eens achter mijn oren krabbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:47

brookes bestaat al jaren, is een organisatie die wereldwijd werkt, ook bedelt met hele afzichtelijke foto's...en ja ik doe ook Brookes, maar is gewoon niet te vergelijken.....

Hun reserve zal zo ver gaan als dat ze willen aannemen van patienten, vele vrijwilligers, dus dat houd in, geen DA en hoefsmedenkosten extra, deze mensen werken vrijwillig, of althans tegen een heel laag tarief uit Brookes betaald.

Ik ken een vooraanstaand smid die in Polen en Tjechie elk jasr vrijwilligerswerk doet, huilen met de pet op!

Het zou haar helpen als ze een goede smid met idealisme een jaartje als werkervaring daar gaat, een werkloze afgestudeerde DA ie werkervaring zoekt, dat onder de heerlijke Spaanse zon....dat zou haar kosten aanzienlijk drukken....

laura is net bezig, doet het alleen, heeft facebook als media, bekende ruiters geven momenteel ook al gehoor door hun naam te geven....publicaties, media, reklame, verpakte vorm van bedelen moeten ze nog leren, hebben ze nog niet de juiste man voor........kennelijk doet dat het hem wel....

Want elke stichting bedelt! Als er gecollecteerd wordt, komen ze bij mij net zo vaak tot ze mij thuis hebben gevonden en met de dwingende bus voor je neus in een klein dorp, gooi je er altijd wat in...en de opmerking, " eindelijk bent u thuis, ben al zo vaak geweest" is dan lachwekkend.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:58

Een correct business plan, wat is onze capaciteit, wat vangen we op en wat niet, wat stellen we ter adoptie en waar trekken we de grens van lijden. Wat zijn onze doelstellingen, wat is daarvoor ons budget en welke buffer hebben we. Met wie werken we samen.
Een correct zakenplan dus.
DAT doet het hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:07

Misschien een bokker die daar goed in is en daar tijd in wil steken?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:13

Dat is dus waar ik bang voor ben.
Als ik naar hun site kijk ontdek ik dat ze er emotioneel te veel bij betrokken zijn.

Dit is werk dat je moet kunnen en met alleen een goed hart kom je er niet.
Een goed plan is het enige dat werkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:29

Gini schreef:
Een correct business plan, wat is onze capaciteit, wat vangen we op en wat niet, wat stellen we ter adoptie en waar trekken we de grens van lijden. Wat zijn onze doelstellingen, wat is daarvoor ons budget en welke buffer hebben we. Met wie werken we samen.
Een correct zakenplan dus.
DAT doet het hem.

Nee hoor, want vervolgens moeten ze zich wel aan dat plan houden. En zo lang er niemand bij staat die daarvoor kan zorgen, dan kun je plannen maken wat je wil, maar dat is weggegooide energie.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:12

Cayenne schreef:
Dus er is geen bedrijfsvoering? Lijkt me vrij moeilijk voor zo'n onderneming om op deze manier te moeten werken dan. Hoe houden ze overzicht?

Dat zeg ik toch niet?? Ik ben er verder niet bij betrokken en dus zeg ik: vraag er naar !

Kasper92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:45

Ik ben sinds 31 januari in Spanje bij Laura en Luna.
Er is daadwerkelijk wel een 'bedrijfsvoering' zelfs een bestuur in NEDERLAND.
De paarden die daadwerkelijk echt géén toekomst meer hebben worden ingeslapen, zoals op facebook ook te zien is wat vorige week helaas bij het bonte veulen Zamira is gedaan.
Gizmo gaat deze maand nog weg, net zoals Armani en ook voor andere paarden zijn ze hard op zoek naar nieuwe baasjes.
Lisa, Bailey, Diamond, Pandora, Maya, Bacardi en nog een deel andere paarden.
Er zijn een heleboel paarden ( nog ) niet klaar voor herplaatsing, vandaar dat deze ook nog niet op de site vermeld staan.
Tuurlijk is iedereen hier emotioneel bij betrokken, maar waar knopen doorgehakt moeten worden word dit toch gedaan.
Die paarden van de laatste melding La Linea, daar staan jonge paardjes tussen die gewoon als 'normaal' gezond rijpaard verder door het leven kunnen zodra deze een nieuw baasje hebben.
Waarom zou je deze laten staan.
Een aantal weken geleden zijn ze bij een paard gaan kijken die ze al direct hebben ingeslapen ter plekken.
Elke stichting 'leeft' van donateurs en daar doen genoeg mensen aan mee, waarom zou PINS niet mogen vragen voor een bijdrage. Doe je het niet, helemaal prima, als je het wel wilt doen is dat voor Lau en vooral de paarden goed meegenomen.

De paarden die herplaatsbaar zijn worden op de site aangeboden, de paarden die nog niet herplaatsbaar zijn worden zo verzorgd en getraind dat ook deze weg kunnen.
Natuurlijk zijn er enkele paarden die niet meer herplaatst kunnen worden, deze worden dan als 'adoptiepaard' aangeboden.
Bijvoorbeeld een paard met doorgezakte achterbenen, deze paarden kunnen niet meer bereden worden maar waarom zou je deze laten inslapen als deze nog plezier in het leven hebben en geen pijn lijden.

De hengsten staan apart van de merries, er word hier NIET gefokt.
De veulens die geboren worden zijn van rescue paarden die al dragend waren voor deze bij de stichting kwamen.

Ieder bedrijf,stichting ga zo maar door heeft voor en tegens, dingen die beter kunnen en dingen die goed gaan.
Lau, haar familie, vrienden en vrijwilligers doen hun uiterste best om zo goed mogelijk voor de paarden te zorgen en de juiste keuzes te maken.
Wat ieder er van vind is zijn eigen mening, dat mag ook, maar moge duidelijk zijn dat zij hier goed en eerlijk werk verrichten. Zowel naar donateurs als naar de paarden!!!!