Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:50

Oke je zal er miss. vast wel aan denken om hem te activeren,maar doet hij het dan nog wel,als het allemaal kletsnat is?

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:45

Als ik in zo 'n situatie zit, ben ik toch bijna zeker dat ik niet meer helder kan nadenken.

karin13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:08

Heel bijzonder. waar is trouwens de cap op het middelste filmpje? Betekent dat ding dat je nu gelijk ook geen cap meer hoeft te gebruiken?

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:14

karin13 schreef:
Heel bijzonder. waar is trouwens de cap op het middelste filmpje? Betekent dat ding dat je nu gelijk ook geen cap meer hoeft te gebruiken?

Ik weet het niet, volgens mij rijden ze weer wel met veiligheidsbeugels? Is al even geleden dat ik filmpje keek :P

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:12

Ik geloof wel in zo'n veiligheidsgordel.

De huidige beschermingssystemen (helmen, bodyprotector, airbag, enz..) verminderen de impact van de klap wanneer de ruiter valt. Het Pulliter-systeem zorgt ervoor dat de ruiter niet van zijn paard kan vallen! Indien het paard zelf valt, bevrijdt (binnen 0,3sec) het elektronisch systeem de ruiter meteen. De ruiter kan op ieder ogenblik het systeem zelf openen. Optioneel is er een afstandsbediening beschikbaar waarmee de instructeur het Pulliter-systeem kan openen indien nodig.

Na een 5 jarig proces van onderzoek en ontwikkeling is Het Pulliter-systeem uitgerust met een Snap-sensor/processor. Deze bevat versnellingsmeters en gyroscopen zodat de positie, snelheid, versnelling en afremming kan worden vastgesteld. Een processor verwerkt de door de sensoren geleverde informatie. Aan de hand van deze gegevens wordt het openen/sluiten van het systeem bepaald. Via een knop kan je op elk moment het Pulliter-systeem openen.

In geval van lage batterijstand zal er een lampje knipperen. In geval van te lage batterijstand of een hapering aan het systeem zal het Pulliter-systeem niet sluiten of automatisch openen.

Wie meer wil weten; er komt binnenkort een demo-dag in Nederland.

Of bezoek: http://www.pulliter-veiligheidsgordel.nl

Afbeelding Afbeelding

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:14

Leuk zo'n demodag maar ik vind het alsnog helemaal niks. Zijn al veel scenario's genoemd waarin dat ding alleen maar gevaarlijk is. Kun je wel zeggen dat hij los laat maar wat als hij dat ineens niet doet door een fabrieksfout? Lijkt me trouwens ook niet fijn voor een beginner om op een rodeopaard te zitten. Wat ik wel weet is dat mocht dit ooit verplicht worden stop ik met paardrijden, belachelijk ding.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:21

Ik vraag me nog steeds veel af. Op veel enge situaties heb ik nog steeds geen idee hoe je dan loskomt. Ik rijd altijd alleen, niemand die met een afstandbediening even drukt wanneer ik dan los zou moeten komen. Dus die veiligheidsregel gaat voor mij dan niet op, en ik denk voor velen. Hoe weet dat ding dan wanneer een paard valt, wanneer zijn buik de grond raakt? Dan nog denk ik dat ik weinig tijd heb weg te komen. Ik wil graag het idee hebben dat ik de vrijheid heb in benauwde situaties weg te komen, en die heb ik wel eens meegemaakt. Ooit ging een paard met mij over een bakrand, eentje die zich graag tegen bakranden plette, eentje die graag op de achterbenen ging, noem het maar, het gebeurd soms en in die situaties had ik niet graag in die gordel gezeten. Overigens wel moeilijke paarden gehad, maar er nog niet afgevallen, klopt gelijk af, want dat lijkt me ook niets, mijn instructeur heeft wel eens geroepen, wordt tijd dat je er een keer goed af valt, en dan goed in de zin van goede afloop, zodat je weet dat het niet zo erg is als je je dan inbeeld, ik stap na een aantal moeilijke gevallen tegenwoordig na 2 kindjes wat angstiger op.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:11

Ik ben wel benieuwd naar die demodag. Ik wil het weleens daadwerkelijk in actie zien, in plaats van die filmpjes.

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:12

naomi_g1998 schreef:
Leuk zo'n demodag maar ik vind het alsnog helemaal niks. Zijn al veel scenario's genoemd waarin dat ding alleen maar gevaarlijk is. Kun je wel zeggen dat hij los laat maar wat als hij dat ineens niet doet door een fabrieksfout? Lijkt me trouwens ook niet fijn voor een beginner om op een rodeopaard te zitten. Wat ik wel weet is dat mocht dit ooit verplicht worden stop ik met paardrijden, belachelijk ding.

Lijkt me sowieso geen goed idee om een beginner op een rodeopaard te zetten, daar is dit systeem ook zeker niet voor ontwikkeld. :)

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:25

MightyMike schreef:
Ik vraag me nog steeds veel af. Op veel enge situaties heb ik nog steeds geen idee hoe je dan loskomt. Ik rijd altijd alleen, niemand die met een afstandbediening even drukt wanneer ik dan los zou moeten komen. Dus die veiligheidsregel gaat voor mij dan niet op, en ik denk voor velen. Hoe weet dat ding dan wanneer een paard valt, wanneer zijn buik de grond raakt? Dan nog denk ik dat ik weinig tijd heb weg te komen. Ik wil graag het idee hebben dat ik de vrijheid heb in benauwde situaties weg te komen, en die heb ik wel eens meegemaakt. Ooit ging een paard met mij over een bakrand, eentje die zich graag tegen bakranden plette, eentje die graag op de achterbenen ging, noem het maar, het gebeurd soms en in die situaties had ik niet graag in die gordel gezeten. Overigens wel moeilijke paarden gehad, maar er nog niet afgevallen, klopt gelijk af, want dat lijkt me ook niets, mijn instructeur heeft wel eens geroepen, wordt tijd dat je er een keer goed af valt, en dan goed in de zin van goede afloop, zodat je weet dat het niet zo erg is als je je dan inbeeld, ik stap na een aantal moeilijke gevallen tegenwoordig na 2 kindjes wat angstiger op.

De Snap-sensor bevat versnellingsmeters en gyroscopen zodat de positie, snelheid, versnelling en afremming worden vastgesteld. Een processor verwerkt de door de sensoren geleverde informatie. Aan de hand van deze gegevens opent het systeem zich. Maar je kunt op ieder gewenst moment met de knop Pulliter-systeem zelf openen.

Indien het paard zelf valt, bevrijdt (binnen 0,3sec) het elektronisch systeem de ruiter meteen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:28

Ik blijf erbij dat ik vind dat het vallen of niet vallen laten afhangen van een dekje, want dat is dit, op zichzelf al een vrij dom plan is. Een zadel is niet iets dat vast zit op of aan het paard. Het is geen natuurlijk deel van een paard en kan dus altijd loskomen, draaien, niet goed vastzitten, slecht passen en dus problemen bij het paard veroorzaken, etc. Dat dekje zit daar alleen maar onder 'gekneld', 'geplet'. Ik wil mijn vallen of niet vallen, en in een slechter geval eraan bengelen of niet eraan bengelen niet laten afhangen van iets waar je op zich al zo weinig vat op hebt en waar zoveel mee mis kan gaan. Het hangt van je eigen aansingelskills af hoe stevig je zadel überhaupt zit. Dit dekje gaat trekken of hangen op datzelfde zadel en op diezelfde singel. Het geheel van paard en zadel is al vrij statisch, een vast ding op een bewegend dier. Dit ga je versterken door er zo'n dekje onder te leggen. Ik blijf erbij, slecht plan!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:29

Wat is er nou zo erg aan vallen? Het paard kan ook nog meer in paniek raken doordat de persoon er als een zoutzak gedwongen op blijft bonken. Vallen opstaan en opnieuw proberen heb ik geleerd.
Ik weet het niet hoor, dacht eerst oh ja misschien wel handig maar je bent nu wel erg afhankelijk van techniek.. wat als het een x niet werkt. (denk aan een parachute bijv)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:30

sj33k schreef:
naomi_g1998 schreef:

Lijkt me sowieso geen goed idee om een beginner op een rodeopaard te zetten, daar is dit systeem ook zeker niet voor ontwikkeld. :)

Paarden blijven schrikdieren. ;)

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:38

xHaithi schreef:
Ik blijf erbij dat ik vind dat het vallen of niet vallen laten afhangen van een dekje, want dat is dit, op zichzelf al een vrij dom plan is. Een zadel is niet iets dat vast zit op of aan het paard. Het is geen natuurlijk deel van een paard en kan dus altijd loskomen, draaien, niet goed vastzitten, slecht passen en dus problemen bij het paard veroorzaken, etc. Dat dekje zit daar alleen maar onder 'gekneld', 'geplet'. Ik wil mijn vallen of niet vallen, en in een slechter geval eraan bengelen of niet eraan bengelen niet laten afhangen van iets waar je op zich al zo weinig vat op hebt en waar zoveel mee mis kan gaan. Het hangt van je eigen aansingelskills af hoe stevig je zadel überhaupt zit. Dit dekje gaat trekken of hangen op datzelfde zadel en op diezelfde singel. Het geheel van paard en zadel is al vrij statisch, een vast ding op een bewegend dier. Dit ga je versterken door er zo'n dekje onder te leggen. Ik blijf erbij, slecht plan!

Het dekje van het Pulliter systeem is net een gewoon chabrak. Als je een goed passend zadel hebt past daar een normaal chabrak onder en dus ook het Pulliter systeem.

Het Pulliter systeem respecteert de anatomie van het paard, zodat het gedrag van het paard en de instructies van de ruiter niet gestoord worden.

Je hebt als ruiter normale bewegingsvrijheid. Als je paard een hele onverwachtse sprong maakt zul je met dit systeem niet vallen.

Afbeelding

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:40

Ik denk dat als het zadel schuift het systeem dit sowieso net zo verwerkt als wanneer het paard valt dus dan zal het systeem waarschijnlijk losklikken. Heeft geloof ik met het aantal graden dat hij draait te maken.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:41

Terecht dat mensen zeggen dat paardrijden ''gewoon zitten'' is als dit er komt. Vreselijk ding, ik blijf er bij. Bij heel veel scenario's wil je liever vallen, geloof mij maar. Paardrijden is een van de gevaarlijkste sporten. Als je niet 'wilt' vallen ga dan lekker op voetbal of zo. Hoop dat op 1 april bekend word gemaakt dat dit een grap is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:49

Kan die ruk die je krijgt van die gordel dan geen kwaad voor je bekken en onderbuik?
Als het paard flinkt bokt,krijg je toch flinke rukken/klappen tegen je onderbuik van die gordel lijkt me?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:54

Tja ik ben laatst gevallen omdat het paard heel hard op het hek afging. Ze viel zelf ook.. Ben ik even blij dat ik er niet aan vast zat!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:54

@ sj33k: Het gaat me er totaal niet om dat het een gewoon dekje is of niet of dat het zich zogezegd aanpast (hoe kan een stuk stof zich meer of minder aanpassen dan een ander stuk stof?) aan het paard bij normaal gebruik. Het gaat mij erom, en het is te zien in die voorbeeldfoto van je, dat alle kracht die dat dekje zet om die ruiter in balans te houden op je zadel terechtkomt. Ik zet nu ook geen handvat of riem om mijn balans te bewaren aan mijn dekje. Dat doet dat dekje wel en nog meer dan een simpel handvat zou doen. Het moet een ruiter van heel wat kilo's op dat zadel houden en die kracht komt van onder je zadel. Wat denk je dat dat voor effect heeft op je paard en op je zadel? Een ruiter van 50, 60, 70 kilo en meer 'in place' houden? Dat hangt dus allemaal aan die ene singel die jij zelf onder de buik van je peerd vastknoopt... Nee, ik vind dat geen goed idee nee.

En we blijven vervolgens nog steeds met dezelfde vraag zitten. Wat als je zadel draait? Rijd je dan lekker mee tussen de benen van je paard tot deze toch eens besluit te stoppen of meet het de hellingsgraad ook en laat hij dan ook los? (Ik moet zeggen dat de situaties waarin dat ding dan wel nuttig zou zijn in dat geval alsmaar slinken..)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:56

Ik blijf lekker bij het rijden zonder gordels. Living on the edge :)

Daarnaast knap ik al helemaal af op het systeem door het derde filmpje waarbij het paard nogal hardhandig wordt omgetrokken om te demonsteren dat die gordel losschiet.

Tja de reclame beïnvloed mij meer dat hetgeen waar de reclame over gaat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:00

sj33k schreef:
Ik geloof wel in zo'n veiligheidsgordel.

De huidige beschermingssystemen (helmen, bodyprotector, airbag, enz..) verminderen de impact van de klap wanneer de ruiter valt. Het Pulliter-systeem zorgt ervoor dat de ruiter niet van zijn paard kan vallen! Indien het paard zelf valt, bevrijdt (binnen 0,3sec) het elektronisch systeem de ruiter meteen. De ruiter kan op ieder ogenblik het systeem zelf openen. Optioneel is er een afstandsbediening beschikbaar waarmee de instructeur het Pulliter-systeem kan openen indien nodig.

Of te wel het zorgt ervoor dat je minder van je paard afvalt maar geeft je wel een gevoel van veiligheid waardoor je andere hulpmiddelen zoals een helm of BP misschien laat liggen. Want hij kan zomaar los gaan als het paard valt (of te heftige bewegingen maakt of de baterij op het verkeerde moment leegraakt?)

Ik denk echt dat als je bang bent om te vallen je beter een helm en bp (of air-vest) kan dragen. Een vriendin van mij is ook wel eens door der rug gegaan door een bok die ze uit kon zitten, dus het uit kunnen zitten is niet altijd voordeliger dan eraf lazeren :Y)

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:10

xHaithi schreef:
En we blijven vervolgens nog steeds met dezelfde vraag zitten. Wat als je zadel draait? Rijd je dan lekker mee tussen de benen van je paard tot deze toch eens besluit te stoppen of meet het de hellingsgraad ook en laat hij dan ook los? (Ik moet zeggen dat de situaties waarin dat ding dan wel nuttig zou zijn in dat geval alsmaar slinken..)

De Snap-sensor/processor bevat versnellingsmeters en gyroscopen zodat de positie, snelheid, versnelling en afremming kan worden vastgesteld. Aan de hand van deze gegevens wordt het automatisch openen/sluiten van het systeem bepaald.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:14

PowerReiner schreef:
Ik blijf lekker bij het rijden zonder gordels. Living on the edge :)
.

:D

Wil/durf je niet te vallen dan moet je niet gaan paardrijden denk ik dan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:15

sj33k schreef:
De Snap-sensor bevat versnellingsmeters en gyroscopen zodat de positie, snelheid, versnelling en afremming worden vastgesteld. Een processor verwerkt de door de sensoren geleverde informatie. Aan de hand van deze gegevens opent het systeem zich. Maar je kunt op ieder gewenst moment met de knop Pulliter-systeem zelf openen.

Indien het paard zelf valt, bevrijdt (binnen 0,3sec) het elektronisch systeem de ruiter meteen.

Ook als het paard zijn balans verliest (bijvoorbeeld achterover klapt) met stijgeren?

Van mijn eigen paard ben ik in al die jaren nog meer 1 keer af gevallen. En dat kwam omdat ik me liet vallen. In die situatie denk ik echt dat een dergelijke gordel juist gevaarlijker zou zijn geweest, paard was in paniek, ik was mijn balans kwijt, teugels en beugels kwijt en contact met het paard kwijt (hij zat in een heel harde galop). Daarom heb ik besloten om me te laten vallen. Die actie had het effect dat paardlief meteen weer bij de les was, want dat was niet de bedoeling :o?
De beslissing om je te laten vallen moet je heel snel kunnen maken, en dan niet nog weer met allerlei systemen moeten prutsen om ook daadwerkelijk te kunnen vallen.
Blijven zitten kan soms gevaarlijker zijn dan vallen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:36

Bang zijn om te vallen komt volgens mij in de meeste gevallen voor bij onzekere/beginnende ruiters. Naarmate er vaker gereden wordt komt de zekerheid en verdwijnt de angst.

Uiteraard is bovenstaande niet het geval bij "probleempaarden" of paarden die nog niet zadel/ruiter mak zijn, maar in die gevallen lijkt het me nogal duidelijk dat een gordel zeer ongewenst is.