Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
naomi_g1998 schreef:Leuk zo'n demodag maar ik vind het alsnog helemaal niks. Zijn al veel scenario's genoemd waarin dat ding alleen maar gevaarlijk is. Kun je wel zeggen dat hij los laat maar wat als hij dat ineens niet doet door een fabrieksfout? Lijkt me trouwens ook niet fijn voor een beginner om op een rodeopaard te zitten. Wat ik wel weet is dat mocht dit ooit verplicht worden stop ik met paardrijden, belachelijk ding.
MightyMike schreef:Ik vraag me nog steeds veel af. Op veel enge situaties heb ik nog steeds geen idee hoe je dan loskomt. Ik rijd altijd alleen, niemand die met een afstandbediening even drukt wanneer ik dan los zou moeten komen. Dus die veiligheidsregel gaat voor mij dan niet op, en ik denk voor velen. Hoe weet dat ding dan wanneer een paard valt, wanneer zijn buik de grond raakt? Dan nog denk ik dat ik weinig tijd heb weg te komen. Ik wil graag het idee hebben dat ik de vrijheid heb in benauwde situaties weg te komen, en die heb ik wel eens meegemaakt. Ooit ging een paard met mij over een bakrand, eentje die zich graag tegen bakranden plette, eentje die graag op de achterbenen ging, noem het maar, het gebeurd soms en in die situaties had ik niet graag in die gordel gezeten. Overigens wel moeilijke paarden gehad, maar er nog niet afgevallen, klopt gelijk af, want dat lijkt me ook niets, mijn instructeur heeft wel eens geroepen, wordt tijd dat je er een keer goed af valt, en dan goed in de zin van goede afloop, zodat je weet dat het niet zo erg is als je je dan inbeeld, ik stap na een aantal moeilijke gevallen tegenwoordig na 2 kindjes wat angstiger op.
sj33k schreef:naomi_g1998 schreef:Leuk zo'n demodag maar ik vind het alsnog helemaal niks. Zijn al veel scenario's genoemd waarin dat ding alleen maar gevaarlijk is. Kun je wel zeggen dat hij los laat maar wat als hij dat ineens niet doet door een fabrieksfout? Lijkt me trouwens ook niet fijn voor een beginner om op een rodeopaard te zitten. Wat ik wel weet is dat mocht dit ooit verplicht worden stop ik met paardrijden, belachelijk ding.
Lijkt me sowieso geen goed idee om een beginner op een rodeopaard te zetten, daar is dit systeem ook zeker niet voor ontwikkeld.
xHaithi schreef:Ik blijf erbij dat ik vind dat het vallen of niet vallen laten afhangen van een dekje, want dat is dit, op zichzelf al een vrij dom plan is. Een zadel is niet iets dat vast zit op of aan het paard. Het is geen natuurlijk deel van een paard en kan dus altijd loskomen, draaien, niet goed vastzitten, slecht passen en dus problemen bij het paard veroorzaken, etc. Dat dekje zit daar alleen maar onder 'gekneld', 'geplet'. Ik wil mijn vallen of niet vallen, en in een slechter geval eraan bengelen of niet eraan bengelen niet laten afhangen van iets waar je op zich al zo weinig vat op hebt en waar zoveel mee mis kan gaan. Het hangt van je eigen aansingelskills af hoe stevig je zadel überhaupt zit. Dit dekje gaat trekken of hangen op datzelfde zadel en op diezelfde singel. Het geheel van paard en zadel is al vrij statisch, een vast ding op een bewegend dier. Dit ga je versterken door er zo'n dekje onder te leggen. Ik blijf erbij, slecht plan!
sj33k schreef:Ik geloof wel in zo'n veiligheidsgordel.
De huidige beschermingssystemen (helmen, bodyprotector, airbag, enz..) verminderen de impact van de klap wanneer de ruiter valt. Het Pulliter-systeem zorgt ervoor dat de ruiter niet van zijn paard kan vallen! Indien het paard zelf valt, bevrijdt (binnen 0,3sec) het elektronisch systeem de ruiter meteen. De ruiter kan op ieder ogenblik het systeem zelf openen. Optioneel is er een afstandsbediening beschikbaar waarmee de instructeur het Pulliter-systeem kan openen indien nodig.
xHaithi schreef:En we blijven vervolgens nog steeds met dezelfde vraag zitten. Wat als je zadel draait? Rijd je dan lekker mee tussen de benen van je paard tot deze toch eens besluit te stoppen of meet het de hellingsgraad ook en laat hij dan ook los? (Ik moet zeggen dat de situaties waarin dat ding dan wel nuttig zou zijn in dat geval alsmaar slinken..)
sj33k schreef:De Snap-sensor bevat versnellingsmeters en gyroscopen zodat de positie, snelheid, versnelling en afremming worden vastgesteld. Een processor verwerkt de door de sensoren geleverde informatie. Aan de hand van deze gegevens opent het systeem zich. Maar je kunt op ieder gewenst moment met de knop Pulliter-systeem zelf openen.
Indien het paard zelf valt, bevrijdt (binnen 0,3sec) het elektronisch systeem de ruiter meteen.