Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:41

little_king schreef:
Nee een paard is zeker niet te vergelijken met goederen.
Het is namelijk een dier.
Maar over een ding wordt beter nagedacht dan een dier.
Als het budget of de ruimte voor goed stallen er niet is komt hij er toch.

Dat is wat ik bedoelde.

Mijn paard stond al gestald.
Ik heb er alleen een privepaard van gemaakt in plaats van manegepaard en daar is hij al enorm van opgeknapt.
Het streven is een beter plekje maar we gaan niet over 1 nacht ijs, steeds verhuizen heeft ook een enorme impact op een paard dus we blijven kijken tot we een superplekje vinden waar we kunnen blijven. Dan doen we het in 1x goed.
Je mag gerust weten dat ik maanden heb liggen draaien in mijn bed voor we definitief besloten hem te kopen, vooral vanwege de hoeveelheid tijd die erin gaat zitten en of mijn dochter ermee om kon gaan (we hebben hem eerst 6 maanden geleast).
Je mag gerust weten dat de aanschaf van mijn auto veel minder slapeloze nachten heeft gekost....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:47

Wat ik me afvraag is:
Waarom moeten wij bv. trombose spuitjes als we te weinig bewegen na een operatie en dergelijke.. en waarom sluiten wij dan paarden op? Niet of nauwelijks bewegen brengt meer met zich mee dan alleen "gefrustreerde" paarden, ook de gezondheid rent achteruit, vaak niet eens zichtbaar. Bloedsomloop dus doorbloeding wordt minder. Als ze los mogen zijn ze meestal even redelijk gek, waardoor er meer kans op blessures is (koude en stijve spieren) Zelfs gedetineerde hebben meer beweging. sorry maar zijn zo van die dingen waar ik aan denk bij paarden/pony's in een box.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:59

pipo schreef:
Wat ik me afvraag is:
Waarom moeten wij bv. trombose spuitjes als we te weinig bewegen na een operatie en dergelijke.. en waarom sluiten wij dan paarden op? Niet of nauwelijks bewegen brengt meer met zich mee dan alleen "gefrustreerde" paarden, ook de gezondheid rent achteruit, vaak niet eens zichtbaar. Bloedsomloop dus doorbloeding wordt minder. Als ze los mogen zijn ze meestal even redelijk gek, waardoor er meer kans op blessures is (koude en stijve spieren) Zelfs gedetineerde hebben meer beweging. sorry maar zijn zo van die dingen waar ik aan denk bij paarden/pony's in een box.

Daar heb je helemaal gelijk in. Mensen hebben geen idee wat ze een paard eigenlijk aandoen. Ze zetten ze heel dag stil en dan willen ze een uur intensief rijden. Ja gek hé dat paarden op den duur gevoelig worden voor blessures. Maar nee op de wei zouden ze meer blessures oplopen. Daar geloof ik niet in. Het is precies wat je zegt. Je sluit ze voor een groot deel op en je douwt ze vol krachtvoer. Ja als je ze dan ineens wel ruimte en frisse lucht geeft is het niet raar dat ze uit hun bol gaan en zich dan bezeren.
Wat ik trouwens helemaal raar vind is dat mensen een paard in de zomer 24/7 buiten gooien en dan in de winter 24/7 op hokken. De overgang alleen al hoe kom je er in hemelsnaam op.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:27

pipo schreef:
Wat ik me afvraag is:

Mijn paard is niet gefrustreerd, heeft heen stalondeugden of gebreken en gaat niet zwaar uit zijn stekker als ik hem losgooi tenzij hij schrikt.

Sterker nog, hij ploft dan neer om onder diep gekreun lekker te rollen.
Dit doet hij na het werken maar ook als hij uit zijn stal komt en niets gedaan heeft.
Actief wordt hij alleen als ik met iets eetbaars kom voor vrijheidsdressuur.
Hij heeft een buitenstal en de hele dag om naar vriendjes/mensen te kijken en te knuffelen. Aan zijn stro knabbelen of met zijn bal (met biks erin) spelen of de verstopte wortels zoeken vermaakt hij zich ook goed mee.
Mijn paard kan trouwens prima bewegen in zijn stal en anders dan nette paarden mest hij waar hij staat en ploft er ook gewoon in neer om te liggen.
Wanneer hij uit zijn stal is en moet plassen wacht hij net zo lang tot hij weer in zijn stal staat.
Een enkele keer plast hij op de wasplaats (kletterend water ?)

Tuurlijk zou ik hem meer buiten willen hebben maar dat is NU even niet mogelijk.
Maar om te zeggen dat mijn paard diep ongelukkig is ? Nee dat geloof ik niet.
Hij is ook niet anders dan tijdens zijn vakantie op de wei, hij is gewoon een blije, luie Haf

Niet elk stalpaard heeft het per definitie slecht en niet elk weidepaard heeft het per definitie goed.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:34

Tigra_ schreef:
pipo schreef:
Wat ik me afvraag is:

Daar heb je helemaal gelijk in. Mensen hebben geen idee wat ze een paard eigenlijk aandoen. Ze zetten ze heel dag stil en dan willen ze een uur intensief rijden. Ja gek hé dat paarden op den duur gevoelig worden voor blessures. Maar nee op de wei zouden ze meer blessures oplopen. Daar geloof ik niet in. Het is precies wat je zegt. Je sluit ze voor een groot deel op en je douwt ze vol krachtvoer. Ja als je ze dan ineens wel ruimte en frisse lucht geeft is het niet raar dat ze uit hun bol gaan en zich dan bezeren.
Wat ik trouwens helemaal raar vind is dat mensen een paard in de zomer 24/7 buiten gooien en dan in de winter 24/7 op hokken. De overgang alleen al hoe kom je er in hemelsnaam op.

Mijn pony doet het er prima op.
Geen blessures, gekke capriolen of ondeugden op stal en evenmin op de wei (nou ja op de wei zat hij de eerste zes weken onder de wonden en hij werd baggervet maar dan nemen we op de koop toe).
Maar paard is geobsedeerd door eten dus waar zijn eten is voelt hij zich fijn.
En hij is lui dus stuiteren op de wei, tijdens het rijden (zelf na eenzame opsluiting in zijn penitentiaire inrichting) of los in de bak zit er ook niet in.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:00

Omdat hij lui is en zo niet veel beweegt wil niet zeggen dat hij er dan maar goed tegen kan om opgehokt te staan.
Hier staat ook een fjord op stal die ik nog nooit uit zijn plaat heb zien gaan buiten.
Maar op zijn vorige stal is hij wel gaan zuigen en daarnaast heeft hij op vorige stallen diverse keren koliek gehad, ernstige koliek.
Nu staat hij hier, dagelijks in de wei en dus veel beweging wat de darmwerking op gang houd. Koliek heeft hij niet meer gehad, zuigen blijft helaas.
Maar wie had dat achter een slome fjord gezocht die toch niet uit zijn plaat ging, die was vast gelukkig op stal.
Zijn baasje zegt ook , eerst was hij heel gericht op mij, nu heeft hij een vast weidemaatje en is hij niet meer zo gericht op mij. Dat vind ik jammer zegt ze, maar nu weet ik wel wat hij dus gemist heeft al die tijd.
En is ze blij.

Elisa2

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:16

Niet ieder paard reageert hetzelfde inderdaad,je hebt introverte en extraverte paarden...de introverte trekken zich sneller in zichzelf terug en daar merk je minder aan.Maar dat wil inderdaad niet zeggen dat zo'n dier gelukkig is in de situatie.

Verder heb je ook nog het "learned helpnesslless syndroom wat vaak voorkomt bij paarden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aangeleerde_hulpeloosheid
Waardoor je dus ook 'niets of weinig" merkt bij de paarden...totdat de omstandigheden veranderen...vaak zie je ze dan opbloeien en komt het "echte" karakter naar buiten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 10:22

Elisa2 schreef:
Niet ieder paard reageert hetzelfde inderdaad,je hebt introverte en extraverte paarden...de introverte trekken zich sneller in zichzelf terug en daar merk je minder aan.Maar dat wil inderdaad niet zeggen dat zo'n dier gelukkig is in de situatie.

Verder heb je ook nog het "learned helpnesslless syndroom wat vaak voorkomt bij paarden.
Waardoor je dus ook 'niets of weinig" merkt bij de paarden...totdat de omstandigheden veranderen...vaak zie je ze dan opbloeien en komt het "echte" karakter naar buiten.

precies!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:30

Elisa2 schreef:

yep! _/-\o_

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:41

Ik zie heel veel smoesjes rondom in de Randstad heb je de mogelijkheidheid niet. Maar ik woon ook gewoon in de Randstad en rij op een manege waar de paarden 24/7 buiten staan. Ook hier staan enkele pensionpaarden. Ja, het is wel redelijk duur, maar zeker niet duurder dan de stallen in de Randstad waar de paarden de hele dag op stal staan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 13:40

Ik woon ook in de Randstad en er komen steeds meer mogelijkheden bij. In een straal van +/- 15 km van mijn huis zit 1 Hit Actief (met binnenbaan met Agterberg bodem), 1 loopstal (a la Hit Actief maar mag niet officieel zo heten - met twee binnenbanen) en twee stallen waar de paarden overdag +/- 9 uur in paddocks staan in de winter en zomers (24/7) op het land.

En als je iets ruimer zoekt kom je nog meer tegen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:46

little_king schreef:
Omdat hij lui is en zo niet veel beweegt wil niet zeggen dat hij er dan maar goed tegen kan om opgehokt te staan.
Hier staat ook een fjord op stal die ik nog nooit uit zijn plaat heb zien gaan buiten.
Maar op zijn vorige stal is hij wel gaan zuigen en daarnaast heeft hij op vorige stallen diverse keren koliek gehad, ernstige koliek.
Nu staat hij hier, dagelijks in de wei en dus veel beweging wat de darmwerking op gang houd. Koliek heeft hij niet meer gehad, zuigen blijft helaas.
Maar wie had dat achter een slome fjord gezocht die toch niet uit zijn plaat ging, die was vast gelukkig op stal.
Zijn baasje zegt ook , eerst was hij heel gericht op mij, nu heeft hij een vast weidemaatje en is hij niet meer zo gericht op mij. Dat vind ik jammer zegt ze, maar nu weet ik wel wat hij dus gemist heeft al die tijd.
En is ze blij.

Heb je de rest niet gelezen ofzo ?
Je pikt er alleen het stukje uit wat jij wilt zien.
Mijn paard heeft dus, anders dan die luie Fjord die je net opnoemt, GEEN kwalen van het op stal staan.
Ook is hij gewoon zichzelf, of hij nu op de wei staat of hij op stal staat.
Misschien heb ik wel een heel makkelijk paard, maar ik heb veel andere stalgenoten en die paarden kampen ook niet met kwalen. En gedragen zich op de wei ook niet anders dan op stal.
De enkeling die niet tegen die manier van huisvesten kan zie je ook weer verdwijnen, het lijkt me namelijk dat je als eigenaar de woonomgeving van je paard aanpast als hij niet kan gedijen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:48

Elisa2 schreef:

Mijn paard is bijzonder extravert, als hij iets niet wil ondergaat hij het niet maar komt hij zwaar in protest.
Hij gedroeg zich op de wei niet anders dan op zijn winterstalling.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:49

Ik heb de rest gelezen.
Maar dat hij geen kwalen heeft of nog niet heeft zegt niets.
Die fjord heeft ook jaren zonder kwalen gestaan, tot de emmer overliep.
En geen 1 paard is voor op stal gemaakt, dus de woonomgeving zou altijd aangepast moeten worden, of je nu ziet dat een paard niet gedijt maar ook bij een paard dat een binnenvetter is en het niet laat merken.
Ik vind het erg triest te lezen dat mensen dat niet in willen zien.
Laatst bijgewerkt door little_king op 03-01-14 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:50

Focussed schreef:
Ik woon ook in de Randstad en er komen steeds meer mogelijkheden bij. In een straal van +/- 15 km van mijn huis zit 1 Hit Actief (met binnenbaan met Agterberg bodem), 1 loopstal (a la Hit Actief maar mag niet officieel zo heten - met twee binnenbanen) en twee stallen waar de paarden overdag +/- 9 uur in paddocks staan in de winter en zomers (24/7) op het land.

En als je iets ruimer zoekt kom je nog meer tegen.

Das vast niet regio Rotterdam Zuid ?
Hier zit 1 hitactief stal met een flinke wachtlijst en 1 buitenbak.
Laatst bijgewerkt door Nens77 op 03-01-14 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:52

little_king schreef:
Ik heb de rest gelezen.
Maar dat hij geen kwalen heeft of nog niet heeft zegt niets.
Die fjord heeft ook jaren zonder kwalen gestaan, tot de emmer overliep.
En geen 1 paard is voor op stal gemaakt, dus de woonomgeving zou altijd aangepast moeten worden, of je nu ziet dat een paard niet gedijt maar ook bij een paard dat een binnenvetter is en het niet laat merken.

Niet ieder paard is hetzelfde.
Er zijn ook weidepaarden die ineens gevoelig worden voor koliek.
Dus als je paard zich niet prettig voelt op de wei moet hij toch daar blijven ?
Mijn paard zou zich echt doodziek vreten als hij fulltime op de wei zou staan.
Niet elk paard is een binnenvetter, die van mij zeker niet, het is een Haflinger met een enorme eigen mening en hij schroomt niet om deze aan je op te dringen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:58

Ja dan moet hij toch. En waarom?
Ik heb op mijn stal maar ook op vorige stallen nog alle stalpaarden op zien leven.
Sommige zat het stalleven zo ingeroest dat het lang heeft geduurd, heel lang. De langste pas na ruim een jaar.
Maar uiteindelijk allemaal positief veranderd.
Ook baasje die beweerde mijn paard uit het wel, hij glanst dus is gezond, hij staat na 2 maanden nog steeds na een uur aan het hek dus hij is liever op stal.
Alle smoezen voorbij horen komen in de jaren.
En alle baasjes die door hebben gezet hebben aangegeven dat hun paard daarna zoveel opgebloeid is en dat ze dachten dat dit nooit zou gebeuren.
Voor mij door de jaren zo vaak het bewijs gehad. Elk paard houd op den duur van buiten staan.
Maar het zijn gewoonte dieren en schikken zich in hun lot en dan lijkt het of ze gelukkig zijn.
Tot je ze echt gelukkig ziet en het verschil kan gaan zien.

Koliek krijgen op de weide is slecht management, totaal onnodig.
Ineens een volle wei op als voorbeeld.
Laatst bijgewerkt door little_king op 03-01-14 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:59

Je hebt ook stallen en stallen he. Je hebt stallen waarin ze ook wat kunnen lopen en stallen waar ze 1 stap voor of achteruit kunnen. Ik verplicht de mijne om in de winter ook overdag op de wei te lopen. Nou met rotweer of als de wei erg nat is, is hij godsblij als ik hem er weer uit kom halen. Kom ik te laat dan zorgt hij zelf wel dat hij eruit komt. Let wel, ik ben er voor om zoveel mogelijk in de wei te zijn en in de zomer wordt er niet in stallen gestaan. Maar er zijn wel situaties dat tijdelijk ophokken ook geen drama hoeft te zijn. (mits sociaal contact, regelmatig beweging, onbeperkte vreetmogelijkheden)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:01

piezze schreef:
Je hebt ook stallen en stallen he. Je hebt stallen waarin ze ook wat kunnen lopen en stallen waar ze 1 stap voor of achteruit kunnen. Ik verplicht de mijne om in de winter ook overdag op de wei te lopen. Nou met rotweer of als de wei erg nat is, is hij godsblij als ik hem er weer uit kom halen. Kom ik te laat dan zorgt hij zelf wel dat hij eruit komt. Let wel, ik ben er voor om zoveel mogelijk in de wei te zijn en in de zomer wordt er niet in stallen gestaan. Maar er zijn wel situaties dat tijdelijk ophokken ook geen drama hoeft te zijn. (mits sociaal contact, regelmatig beweging, onbeperkte vreetmogelijkheden)

Die van mij komen ook graag naar binnen als het de hele dag plenst.
maar gaan elke ochtend graag weer naar buiten, ook als het plenst :)

In de avond komen ze aan het hek als het regent, regent het niet moet ik ze roepen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:54

Dat de meeste paarden zich schikken in hun lot, wil natuurlijk niet zeggen dat ze onder andere omstandigheden niet nog veel gelukkiger zouden kunnen zijn...

En die paarden die echt niet in het stalsysteem passen, ondeugden ontwikkelen enz, zijn als de kanaries in de kolenmijn.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:49

randalinpony schreef:
Dat de meeste paarden zich schikken in hun lot, wil natuurlijk niet zeggen dat ze onder andere omstandigheden niet nog veel gelukkiger zouden kunnen zijn...

En die paarden die echt niet in het stalsysteem passen, ondeugden ontwikkelen enz, zijn als de kanaries in de kolenmijn.

Ik ken mijn paard in beide situaties, zowel 24/7 weide als veel op stal en hij blijft een blije kokosnoot.....
Behalve dat hij dichtgroeit op de wei merk ik echt bijzonder weinig verschil.
Maar ik zei al, heb vast een uitzonderlijk makkelijk paard.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:01

En hoe lang heb je dat 24/7 al eens geprobeerd?
Langer dan een jaar?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:13

Mijn paard is er ook zo een die zich gewoon volledig schikt in haar lot.

Zo'n 3 jaar heeft ze 's winters altijd 23/7 op stal gestaan, enkel als ik ging rijden kwam zij eruit.
Met 24/7 buiten (paddock/weide/schuilstal, kan zelf kiezen waar ze staat) merk ik geen verschil.

Juist bij dat soort paarden moet je extra voorzichtig zijn vind ik. Je merkt niet aan ze wat ze zelf het prettigst vinden en je vraagt daardoor snel teveel van ze of dringt ze situaties op die ze eigenlijk niet prettig vinden.
Daarom heeft die van mij ook schuilstal, zodat ze zelf kan kiezen wat ze het prettigst vindt.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:10

little_king schreef:
En hoe lang heb je dat 24/7 al eens geprobeerd?
Langer dan een jaar?

3 maanden, toen was zijn manenkam keihard en was hij zeker 75 kilo (te) zwaar(der). Hij ging er net op tijd weer af.
Hij vond het heerlijk op de wei, maar 24/7 zou met hem nooit kunnen want dan vreet hij zich bevangen.
En zoals hij toen het gras op dook met zijn neus naar beneden, zo dook hij vanochtend na het losgooien ook zijn schone stal (met verstopte penen) weer is.
En ja op stal is zijn eten maar op de wei dus ook.
Ik de paddock is hij lang zo enthousiast niet....

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:11

@Nens77
Heeft hij eten in de paddock? En staat hij samen?

Want ik zou ook niet blij worden van een zandbak van 10X10 zonder gezelschap en eten.